Mvh,
Rikard
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Erfarenheter av NEC Plasmasync 42VR5 ?
Startad av
Unregistered35c795f4
, Nov 30 2004 13:20
119 svar till detta ämne
Postad 30 November 2004 - 13:20
Funderar på att införskaffa en NEC42VR5. Finns det någon som har erfarenhet av denna modell? Jag har en Pioneer 668i DVD spelare och har även tänkt att köpa någon typ av digital tv tuner (Force 530).
Mvh, Rikard Postad 16 December 2004 - 20:47
Finns det ingen som har testat NEC42VR5 ännu?
Jag skall förstås gå och spana in den själv för att se vad jag tycker, men det vore intressant att höra litet erfarenheter från andra så länge ... Postad 16 December 2004 - 21:56
Jag har beställt en och får den troligtvis på tisdag (enl NEC-återförsäljaren)...efter detta återkommer jag gärna med lite synpunkter. Som jag förstått det levereras de första typ nu så jag antar att inte allt för många hunnit se/testa?!
Det man kan konstatera är väl att den verkar ha rejält bra förutsättningar för bra bildupplevelse (i konkurrans med andra 480-upplösningsplasmor) med alla ingångar, kvalitetskomponenter och goda kontrast/färgåtergivningsegenskaper...men som sagt, enklast när man väl får se det med egna ögon. Min uppsättning blir dvd+xbox+digitalbox/comhem+hembioljudsystem+vr5, kopplat med scart->4bnc, komponent & digitalt ljud. Tyvärr kör ju comhem tv3, kanal5 etc analogt vilket gör det lite krångligt utan analog tv-tuner i vr5:an...dock kanske det blir att införskaffa separat tuner eller annars en sagem-digitalbox med inbyggd analog tuner. Har även sökt febrilt på google efter utländska reviews/tester - utan resultat...men det lär nog komma. om nån har tips på nåt läsvärt...delge gärna det här Postad 26 December 2004 - 18:34
Tjena!
Tänkte aktivera den här tråden lite mer eftersom det finns två trådar som relaterar till NEC Plasmasync 42VR5. https://www.minhembi...0326&hl=nec vr5 Verkar vara en riktigt bra skärm. Någon som har köpt en skärm och hur var bildåtergivning komponent/DVI?? /Crilleman Postad 27 December 2004 - 09:14
Köpte denna plasma med väggstativ i onsdags efter att ha velat mellan den här och Panasonic PW7 ,valde denna pga de många ingångarna. Jag måste säga att jag är ruggigt nöjd med bilden. Har inte justerat bildinställningarna men det är skarp bild, bra färg-,svärta- och ljusåtergivning. Jag har dock bara kopplat in boxern än och kör en 700 kroners DVD via den ,men jag tycker ändå att bilden är kanon. Ska köra HTPC via DVI när jag fått hem den beställda datorn så jag får återkomma i den frågan. Har dock stora förväntningar eftersom bilden via boxern redan idag är väldigt bra.
/Gemeni 4 Postad 22 January 2005 - 18:59
Jo, nu har man haft den ett tag och hunnit testköra en del...
JAG ÄR HELNÖJD! Tycker bilden är mycket bra, har inte upplevt några som helst problem med "hackig bild" i sportsändníngar, dålig färgåtergivning/svärta, sammanflytande färger odyl som påpekats av andra plasmaägare av diverse märken. När det gäller utgångar så finns allt man kan önska (utom scart) vilket ger obegränsade möjligheter. (själv kör jag hembio, xbox, digitalbox m.m och allt funkar utmärkt). Menysystemet är hyfsat enkelt men erbjuder samtidigt rejält med inställningar för finsmakaren. Fjärren är väldisponerad med alla viktiga funktioner lättillgängliga! En god vän köpte samtidigt en px11 från LG och vi är båda överens att min plasma presterar bättre bild än hans, dock har LGn såväl tv-tuner som inbyggda högtalare vilket gör den mer lik en traditionell tv. För att NECen skall göra sig rätta krävs att man har en digitalbox kopplad till den samt ett hembiosystem för att få ut ljud...men resultatet blir grymt bra. Vet ej hur denna skärm står sig mot mer högupplösta i 35-45000kr klassen, men i 25000kr klassen gör den sig riktigt bra! Postad 30 January 2005 - 13:09
Jag har sett NEC'n, den ger bra bild, inget snack om det.
Det jag tyckte den var speciellt bra på var färgerna och kontrasten, dessutom var svärtan väldigt i likhet med CRT. Postad 30 January 2005 - 15:32
Låter bra det. Har man sett panasonics plasmor så blir man ju lite känslig för att det ska vara bra svärta.
Postad 30 January 2005 - 20:11
Hej! Hur är det med taskig lip-sync? Existerar detta på denna plasma vid digitalboxtittande? Postad 31 January 2005 - 22:33
Jag köpte en NEC Plasmasync 42VR5 och hade den hemma ett par dagar. Jag var mycket nöjd med bildkvalitén. Bra färger, kontrast och svärrta. Inga problem med hackighet eller bandning.
Jag testade att mata den både med RGB och komponent (576p) via BNC-ingångarna. Det var ingen stor skillnad, men komponent-varianten gav aningen bättre kvalitet enligt min mening (testade tyvärr inte DVI, men det är antagligen ännu bättre) Trots att det lär ska vara en av de tystare plasmorna på marknaden så låter den för mycket för att platsa i mitt vardagsrum (Jag tror inte att det finns någon plasma som är tillräckligt tyst för min smak). Jag lämnade tillbaka den och bytte mot en Loewe Xelos SL 32" HD - LCD TV. Loewen har förstås ännu bättre bild än NEC:en, men den är framförallt helt tyst. Postad 07 February 2005 - 00:24
Nec 42VR5 verkar vara en skyst skärm men det skrivs inte så mycket om den här på forumet.
Någon som har sett den brevid någon Pannasonc typ PW7 eller PA30? Har tittat på den och tycker den är helt ok men skulle vilja se den brevid en av pannorna. Ni som har den har ni något att anmärka på så som surrande fläkt eller dyligt? Det är nog en riktigt bra skärm för 20 000kr eller? Redigerat av MikeBo, 07 February 2005 - 00:27. Postad 08 February 2005 - 12:05
Har precis tänkt att skaffa en NEC VR5:a.
Jag har ComHems digitalbox Sagem 1201C med en SCART utgång, eftersom NEC:n saknar SCART så hade jag tänkt köra SCART->4BNC. Är det den bästa lösningen för digitalboxen? Eller vad rekommenderar ni? Mangan Redigerat av heden, 08 February 2005 - 12:06. Postad 08 February 2005 - 18:23
Finns det ngn som vet om DVI-ingången har stöd för HDCP?
Är det ngn som hittat några bra inställningar, eller prövat de inställningar som folk på avsforum kör med? (Där har 42vr5 diskuterats ganska mycket). http://www.avsforum....r5&pagenumber=1 Dessutom; Det vore kul om ni som köpt skärmen slängde upp lite bilder. Share the fun! Postad 08 February 2005 - 23:59
Ja, upp med bilder nu!!
*Edit, prova att släppa capslock och släpp knappen ! i tid nästa gång //Jensen Redigerat av Jensen, 09 February 2005 - 00:25. Postad 11 February 2005 - 16:23
Den stödjer 720p respektive 1080i, men avser det 50 Hz eller 60 Hz eller båda? Har inte lyckats få fram det någonstans.
Postad 14 February 2005 - 00:05
Det är en kanonskärm för det priset (borde vara mest bang for the buck just nu). Jag har iaf. haft den en vecka och är jättenöjd.
Det enda ljud jag hör från den är ett svagt elektronikbrum som bara hörs om man står rakt ovanför den med örat neråt. heden: SCART->4BNC är det enda som funkar om man vill få in RGB från t.ex. boxer etc. (koppla enligt SCART2 i manualen). Annars måste du troligen köra denna lösning för att få upp spänningen på sync-signalen. http://www.epanorama...2rgb/scart.html Postad 14 February 2005 - 09:14
Nu har jag också fått min NEC VR5:a. Köpte Supra Scart -> 4 BNC som jag kör mot min Humax 1201C Comhem box.
Jag är hur nöjd som helst. Bilden är verkligen supergrym. Jag tycker att den är väldigt tyst, möjligtvis ett svagt surrande om man lägger örat till på ovansidan . HDCP på DVI ingången samt stöd för samtliga HDTV-format gör den framtidssäker. För 19.995:- hittar du inte en bättre 42" plasma! Postad 14 February 2005 - 10:15
Kul att den här tråden har blivit lite aktiv.
Har tittat lite på denna skärm ock tycker den verkar intressant men tvekar lite då jag inte kunnat se den jämte typ PA30, PW7 eller någon 435. Är det någon av er som har en hemma som jämfört VR7 mot någon av ovanstående modeller? Hade tänkt mig att införskaffa en Panasonic PW7 men sedan jag fick syn på denna skärm och till ett sådant pris så känns den intressant. Postad 14 February 2005 - 11:27
Fick precis svar från NEC Sverige och enligt dem stöder den endast 720p/60Hz respektive 1080i/60Hz. Det innebär att skärmen är framtidssäker i USA men inte i Europa (som kör med 50Hz). Tråkigt.... Redigerat av Unregisteredcb51b299, 14 February 2005 - 11:28. Postad 14 February 2005 - 12:09
Konstigt i min manual står det att den stöder det även i 50Hz. Knappast tryckfel!?
Postad 14 February 2005 - 12:24
Kollade själv på en HDTV sändning i fredags där utsändningen var
1080i/50, 576p/50 respektive 720p/50. Skulle en sådan signal funka även om inte fanns stöd för 50Hz? Någon som vet? Postad 14 February 2005 - 14:26
Exakt den manual som jag fick med i paketet finns här i elektronisk form:
http://www.de.nec.de...VR5_english.pdf Kolla mitt galleri för att se baksidans ingångarna etc. som kan vara lite svåra att se i manualen. Postad 14 February 2005 - 21:17
Funderar på en VR5:a men har idag bara analog tv. Kan ha comhem eller boxer i min bostadsrätt. Om jag fattat detta rätt lägger comhem ut TV3 och kanal5 analogt innebär det väl att man inte kan se dessa kanaler på VR5:an utan en analogtuner? Postad 14 February 2005 - 21:40
När jag kollar i Ebolas manual ser jag att den stöder 1080i/50Hz, men vad jag kan se så stöder den inte 720p/50Hz. Eller har jag fel? Detta är sista hindret för att jag ska slå till... Redigerat av Unregisteredcb51b299, 14 February 2005 - 21:41. Postad 17 February 2005 - 14:06
cosmo_kramer: Jag såg att du fått svar i denna tråden på AV Forums
http://www.avforums....75&page=8&pp=15 Jag vet inte och kan inte kolla om det är sant själv men jag har läst det flera gånger, att de som kunnat testa fått det att fungera precis som det sägs i inlägg #117. Denna information kan ju vara bra för flera att veta tänkte jag. Postad 17 February 2005 - 14:35
Det stämmer. Manualen säger inte att den tar 720p/50hz, men tydligen funkar det ändå. Konstigt att det är så...... I den här tråden diskuteras just denna fråga: NEC VR5: 1280x720@50 works fine Postad 18 February 2005 - 18:49
Funkar det att köra SCART RGB till komponent in på skärmen eller hur löser man det bäst när man har scart på både boxern och dvdn?
Postad 18 February 2005 - 19:50
Nu är jag är ingen expert, men jag kan försöka ge dig nåt råd iaf.
Kolla först vad din utrustning kan skicka ut på SCART-kontakten. Kan den verkligen skicka komponentsignaler så finns det sån adapter på t.ex. inwarehouse http://www.inwarehou...9&category=NKKC Finns SCART med kabel med har jag sett. RGB och komponentsignaler är olika och ej kompatibla vad jag vet. 1. Kan den t.ex. skicka ut s-video så kan du ju köpa en sån adapter för 50-100 kr. Finns överallt nästan. 2. Ett dyrare alternativ är denna omvandlare: http://www.netonnet....m.asp?iid=60406 3. Det sämsta alternativet är att ta komposite från adaptern i 1. Det finns säkert nån mer lösning, men det är dessa jag känner till. Postad 18 February 2005 - 20:41
Scart --->4 BNC är det bästa alternativet, kolla på www.sisaco.se, dom tar 430:- för en sådan....
Postad 18 February 2005 - 22:23
Tack för svaret!
Ska titta på VR5:an imorgon på ljud & Bild digital center. (Kållered) Det får nog bli en scart--->4BNC. Någon som testat scart--->D-sub 15-pin? Ni som har den vad tycker ni om kontrast,svärta mm? (för och nackdelar) Postad 19 February 2005 - 00:11
MikeBo: Fick uppfattningen att du ville koppla in två SCART-RGB-källor samtidigt, vilket blir svårt utan en del trixande.
Jag har testat scart--->D-sub och det faller på sync-signalen vilket förklaras närmare i länken på inlägg #20 i denna tråd. Kontrasten är det absolut inga problem med, den får man nästan lov att ställa ner. Svärtan tyckte jag var aningen svag i början men nu när jag lärt mig att ställa in skärmen och kanske vant mig lite vid plasmabilden så är det helt okej. Jag upplever det inte som nåt problem. Jag är väldigt nöjd med bilden, den blir kanon med insignaler av god kvalitet. Finns en VR5 tråd på ett engelskt forum med en hel del läsvärt i. http://www.avforums....ad.php?t=184275 Redigerat av ebola66, 26 February 2005 - 17:47. Postad 19 February 2005 - 12:02
En enkel fråga bara: Ingår väggfäste eller bordsstativ till plasman? Hur ser bordsstativet ut i så fall, jag har sett flera alternativ?
Postad 19 February 2005 - 17:24
Inget väggfäste eller bordsstativ ingick när jag köpte på Inwarehouse. Det jag köpte ser ut som på bilderna i mitt galleri.
Det är massivt (tungt) och gör skärmen svängbar, vilket är rätt behändigt eftersom kabelanslutningarna är på sidan. Postad 22 February 2005 - 13:17
Ja, det var skitsnyggt, var köpte du det och vad kostade stativet? Postad 22 February 2005 - 14:12
Köpte det på samma ställe. Direktlänk:
http://www.inwarehou...7&category=WEBD Det är såklart dyrt men ändå inte speciellt dyrt i jämförelse med andra plasmors stativ. Postad 26 February 2005 - 10:32
är det någon som vet vart man kan köpa Högtalarna som man ser på olika bilder till NEC 42vr5?
Postad 26 February 2005 - 11:50
Nej, tyvärr. De skall vara ganska dyra (omkring 350$) så det är väl därför ingen lagerför dem. Beteckningen på dem skall vara PX-42SP1 eller PX-42SP1U/S.
Det är billigare att köpa några fristående och koppla in på den inbyggda förstärkarens terminal bak. Ännu bättre är förstås att ta tillfället i akt och investera i ett riktigt hemmabio ljudsystem. Postad 26 February 2005 - 13:22
Jag har redan det men...tänkte att man kanske inte alltid vill ha det på (av någon anledning!?)
350$ är juh lite mycket .... Postad 27 February 2005 - 17:52
Hmm Jag har varit i kontakt med NEC:s support vid 2 tillfällen o frågat och har samma erfarenhet. Deras svar överstämmer inte med vad som står i manualen.. I mina fall har manualen varit korrekt.. Tråkigt att dom inte kan sina produkter bättre... Hoppas det blir bättre nu när dom är köpta av Pioneer... Redigerat av Unregistered73dad9e9, 27 February 2005 - 17:53. Postad 15 March 2005 - 19:29
NEC fantaster ...
jag har några frågor ... 1) Hur kommer det sig att ni "vågade" köpa denna skärm när det är så mycket snack om Panna, LG, NS etc etc? 2) Känner ni till nåt ställe i Stockholm som mankan se dom på? 3) Jämförde ni med någon annan skärm när ni köpte den? 4) är ni nöjda med era köp? 5) Det finns ju en massa modeller 42" NEC - varför just denna? Jag vet inte varför men jag är mycket intresserad av NEC och kanske då VR5! tacksam för svar / J Postad 15 March 2005 - 22:31
1) Helt enkelt för att skärmarna har fått bra kritik på test och utländska forum, samt att NEC har bra konsumentgarantier. Dessutom är NEC en av de som hållt på med plasma längst plus att de levererar panelen till många andra fabrikanter, t.ex. Sony.
Signalkompabiliteten, priset, finesserna, utseendet och ingångarna avgjorde för mig. 2) Nej, jag köpte osett (VR5) och har inte ångrat mig. 3) Jag kollade lite på lokala butiken, men det är värdelöst att få ut nåt av det. Man måste testa mycket mer noggrannt under kontrollerade former. En vän åkte land och rike runt och kollade men hittade inget, han var sen hem till mig efter att jag köpt. Veckan efter beställde han en likadan som han numera är mycket nöjd med 4) Se 3 5) VR5 är konsumentversionen och av senaste plasma-generationen. Det finns (mig veterligen) ingen signal den inte klarar att visa. De utländska forumen har sammanställt skillnader mellan konsument och bussiness versionen. Jag letade ganska länge (3 mån) och hittade inget som motsvarade mina kriterier, tills denna dök upp. Den såg bra ut på papperet så jag kollade upp den i forumen och chansade. Jag kan säga att den levererar... Med default inställningarna är det oftast för mycket färg och kontrast. När man fixat detta så är bilden helt fantastisk om insignalen är bra. Lycka till med ditt val! Postad 15 March 2005 - 23:20
Ebola !
Tack för svaret ! "De utländska forumen har sammanställt skillnader mellan konsument och bussiness versionen." Orkar du sammanfatta snabbt vad skillnaden är - är det överhuvudtaget nåt att bry sig om (business modellerna)? Dialect lovade att ta hem en så att jag kunde få kolla på en - jag börjar dock undra om det är nån ide'? Jag tror inte att dom kommer att kunna dema dom ordentligt. Vart låg lokala butiken ? / Postad 16 March 2005 - 09:48
NoP
Kolla igenom trådarna http://www.avsforum....threadid=490767 och http://www.avforums....ad.php?t=184275 så hittar du det mesta av intresse. Det är lite bättre fjärr för consumer (VR5) vad jag förstått och man har möjlighet att spara bildinställningar i minnen. Köp den som är billigast då det annars inte skiljer nåt nämnvärt. VR5 är dock billigast och har ett mycket konkurrenskraftigt pris i Sverige jämfört mot i utlandet. Största konkurrenten är "experternas" val: Panasonic PW7, som är dyrare plus att du måste köpa insignal kort för 1-2kkr/st. Dessutom är den inte kompatibel med alla insignaler. Med rätt tweakad bildinställning har "experterna" (enligt forumen) kunnat reproducera panasonic bilden på necen. Många tycker dock att panasonic bilden saknar skärpa (är för soft). Det perfekta finns nog inte utan man får som vanligt ta det med de brister man kan leva med. OnOff, Power, Elgiganten m.m. Redigerat av ebola66, 16 March 2005 - 09:53. Postad 16 March 2005 - 13:59
Jag har bestämt mig för en 42VR5 men undrar vilken internet butik
man ska handla ifån. Det finns ju 9 stycken med pris 20000 till 23000 kr (med eller utan bordsstativ). Kan ni rekommendera någon av internet butikerna ?? En annan fråga vad är det för garanti som gäller för 42VR5 ?? Mvh Janne Postad 16 March 2005 - 15:09
Hej
Intreserad av denna plasma, tänkte kolla med er som äger en hur nära ni sitter och tittar på den? och hur nära kan man gå innan man märker av rastret i tv:en? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |