Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Apple Släpper coolaste HTPC:n hittills

193 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 January 2005 - 03:34

SimonTemplar
  • SimonTemplar
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
http://www.apple.com/se/macmini/ Ganska snygg och väldigt liten. Vad tycks?

Postad 12 January 2005 - 05:03

rockrockaren
  • rockrockaren
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
det är ingen htpc,
det är en minimac.
det är som en vanlig dator den har inte många möjligheter till att uppgraderas
och den har stereoljud som standard.
Det blir nog en hit, men inte hos htpcfolket

Postad 12 January 2005 - 06:19

SimonTemplar
  • SimonTemplar
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

det är ingen htpc,
det är en minimac.
det är som en vanlig dator den har inte många möjligheter till att uppgraderas
och den har stereoljud som standard.
Det blir nog en hit, men inte hos htpcfolket

Tycker nog att den kan sägas vara en HTPC/Mac och eftersom Mac Mini har Nätverk FireWire och USB2 DVI & TV ut ( valbart inbyggt trådlöst nätverk och bluetooth ) anslutningar så är den väldigt utbyggbar processorn och grafikkortet som sitter i räcker och blir över för hemmabio. Bara att köpa till t.e.x. http://www.elgato.co...ts_eyetvwonder# koppla in till projektorn eller Plasman och köra. Apples programvaror och operativ har ju fördelen att de kombinerar stabilitet med lättanvändbarhet och ett grymt snyggt grafiskt gränssnitt.

Men visst är den inte för alla vill man mecka och byta grafikkort varje vecka så finns det ju andra datorer men Mac Mini är ju perfekt för filmälskarna som hellre kollar på film än skruvar.

Postad 12 January 2005 - 06:35

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2420 inlägg
  • 0
Jag blir mer och mer sugen på att kasta ut min pc och köpa en mac, deras nyaiMac G5 är ju extremt snygg och tar ingen plats alls, min pappa köpte en sån till jul och den är ju extremt cool, snacka om extremt snyggt grafiskt gränssnitt och grafiken är ju extremt bra, knivskarpa bilder om man kollar på sånt och man slipper virus och skit. Nu när man äger en iPod så blir man sugen på en mac, min lillebror har kört mac i alla år och nu är även jag sugen på att byta + att mac har blivit billigare, inte lika svinadyrt som förut.

Jag har bestämt mig, en sån där mac mini får de bli, perfekt att ha kopplad till projektorn + att den tar noll plats och är billig. Jag kan använda den till att surfa m.m. och slipper då virus risker m.m. och min pc får bli en ren spelmaskin.

Redigerat av Unregistered94c28536, 12 January 2005 - 06:43.

Postad 12 January 2005 - 07:10

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Okej alltså... det där var f-n den snyggaste burken jag sett.
Nu till frågan, klarar den att spela upp HDTV-klipp?
Kan mac spela AVI/WMV-filer i 1080i/p
Kan man få 1:1 pixelmapping utan problem till projjen?
Går det att fixa dd/dts ut?

I såna fall ska jag skaffa en!

Postad 12 January 2005 - 07:18

SimonTemplar
  • SimonTemplar
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Okej alltså... det där var f-n den snyggaste burken jag sett.
Nu till frågan, klarar den att spela upp HDTV-klipp?
Kan mac spela AVI/WMV-filer i 1080i/p
Kan man få 1:1 pixelmapping utan problem till projjen?
Går det att fixa dd/dts ut?

I såna fall ska jag skaffa en!

Den klarar upplösningar på upp till 1920X1200 Digitalt ut så HDTV klipp borde inte vara några problem.

DD/DTS klarar den med ett billigt USB eller FW ljudkort.

Postad 12 January 2005 - 08:00

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0

Den klarar upplösningar på upp till 1920X1200 Digitalt ut så HDTV klipp borde inte vara några problem.

Det är ju inte bara upplösningen som måste klara av det utan kanske framförallt prestanda. Man kan ju inte översätta prestanda (processorhastighet) från PC till Mac. Eftersom det sägs att man bör ha en PC-processor på 3GHz eller mer för att vara hyfsat säker på att få ryckfri uppspelning av HD-material så är det ju intressant att veta om basprocessorn i denna Mac (1,25GHz G4) klarar av det.

Skall man ändå skaffa ett externt ljudkort kan man väl i så fall lika gärna satsa på en extern enhet som också kan fungera som TV-tuner så att man kan se på TV och spela in från TV. Inte förrän då känns det intressant för min del.

Maskinen är riktigt snygg. Det lär dock bli rätt dyrt när man väl lagt till för att få en vettig storlek på internminne och hårddisk. Mac är ju inte direkt kända för att vara billiga.

Postad 12 January 2005 - 08:17

SimonTemplar
  • SimonTemplar
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Det är ju inte bara upplösningen som måste klara av det utan kanske framförallt prestanda. Man kan ju inte översätta prestanda (processorhastighet) från PC till Mac. Eftersom det sägs att man bör ha en PC-processor på 3GHz eller mer för att vara hyfsat säker på att få ryckfri uppspelning av HD-material så är det ju intressant att veta om basprocessorn i denna Mac (1,25GHz G4) klarar av det.

Skall man ändå skaffa ett externt ljudkort kan man väl i så fall lika gärna satsa på en extern enhet som också kan fungera som TV-tuner så att man kan se på TV och spela in från TV. Inte förrän då känns det intressant för min del.

Maskinen är riktigt snygg. Det lär dock bli rätt dyrt när man väl lagt till för att få en vettig storlek på internminne och hårddisk. Mac är ju inte direkt kända för att vara billiga.

Nej macar har inte varit kända för att vara billiga men Mac Mini är riktigt billig. Speciellt med tanke på att den är superstabil virusfri tyst och extremt liten. Processorn klarar ryckfri uppspelning av HD material.
Apple är ju kungar på videoområdet. Med datorn följer även gratis med ett enkelt men bra redigeringsprogram för HD video!

4.600 som datorn kostar inkl moms frakt operativsystem och programpaketet iLife är snorbilligt.

Postad 12 January 2005 - 09:27

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0
Den klarar nog max av upplösningar i 720p (om det inte ska gå i 5 fps) för den som är intresserad av att köpa den. Alldeles för klen CPU för HTPC (och ja jag vet att det inte går att jämföra P4 vs G4/5 rätt av på mhz men fortfarande för klen).

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 12 January 2005 - 09:27.

Postad 12 January 2005 - 09:31

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0

Nej macar har inte varit kända för att vara billiga men Mac Mini är riktigt billig. Speciellt med tanke på att den är superstabil virusfri tyst och extremt liten. Processorn klarar ryckfri uppspelning av HD material.
Apple är ju kungar på videoområdet. Med datorn följer även gratis med ett enkelt men bra redigeringsprogram för HD video!

4.600 som datorn kostar inkl moms frakt operativsystem och programpaketet iLife är snorbilligt.

Frågan är om det finns någon htpc-frontend till OS X. Man vill väl gärna ha ett lite mer htpc-anpassat utseende än OS X har från början. OS X har iofs Unix-kärna så det kanske går att använda någon av de programvaror som finns för Linux.

Kan man få till en fjärrkontroll? Om man skall använda den som dvd-spelare och uppspelare av HD-material vill man väl kanske inte sitta med tangentbord och/eller mus för att styra apparaten.

Lådan är visserligen riktigt snygg men den har inga som helst utbyggnadsmöjligheter, bara stereoljud och en väldigt liten hårddisk (40GB) för grundpriset. Inte ens det största alternativet (80GB) känns tillräckligt. Det jag menade med att priset nog springer iväg en del är att man sannolikt inte är nöjd med lådan som den är. Man vill nog lägga till en större hårddisk (80GB är trots allt bättre än 40GB även om det inte är tillräckligt), mer internminne, någon form av fjärrkontroll-lösning, ev WLAN, en yttre enhet för bättre ljud (Mac:en verkar ju inte ens ha någon digital ljudutgång) och eventuellt också TV-mottagare om man vill kunna spela in TV-program. Det blir till slut väldigt dyrt.

Vill man ha en liten, snygg och smidig låda, tycker att det är OK att använda mus och/eller tangentbord för handhavandet och tycker att det är OK med tvåkanals analogt ljud så är den nog alldeles förträfflig. Har man större krav än så så blir slutnotan ändå ganska hög och lite av poängen med det hela försvinner. Var och en måste naturligtvis göra sin bedömning utifrån vilka krav man har. Jag skulle gott och väl kunna tänka mig en sådan här box om man kan få till en vettig fjärrkontroll-lösning och WLAN samt om jag redan innan har en annan dator med större hårddiskutrymme där man kan lagra allt som inte får plats på den lilla 40GB-disken. För snygg är den ju...

P.S. Skall du ändå avrunda priset så ligger det väl närmare att avrunda 4.695:- till 4.700:- och inte 4.600:-. D.S.

Postad 12 January 2005 - 12:47

SimonTemplar
  • SimonTemplar
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Frågan är om det finns någon htpc-frontend till OS X. Man vill väl gärna ha ett lite mer htpc-anpassat utseende än OS X har från början. OS X har iofs Unix-kärna så det kanske går att använda någon av de programvaror som finns för Linux.

Kan man få till en fjärrkontroll? Om man skall använda den som dvd-spelare och uppspelare av HD-material vill man väl kanske inte sitta med tangentbord och/eller mus för att styra apparaten.

Lådan är visserligen riktigt snygg men den har inga som helst utbyggnadsmöjligheter, bara stereoljud och en väldigt liten hårddisk (40GB) för grundpriset. Inte ens det största alternativet (80GB) känns tillräckligt. Det jag menade med att priset nog springer iväg en del är att man sannolikt inte är nöjd med lådan som den är. Man vill nog lägga till en större hårddisk (80GB är trots allt bättre än 40GB även om det inte är tillräckligt), mer internminne, någon form av fjärrkontroll-lösning, ev WLAN, en yttre enhet för bättre ljud (Mac:en verkar ju inte ens ha någon digital ljudutgång) och eventuellt också TV-mottagare om man vill kunna spela in TV-program. Det blir till slut väldigt dyrt.

Vill man ha en liten, snygg och smidig låda, tycker att det är OK att använda mus och/eller tangentbord för handhavandet och tycker att det är OK med tvåkanals analogt ljud så är den nog alldeles förträfflig. Har man större krav än så så blir slutnotan ändå ganska hög och lite av poängen med det hela försvinner. Var och en måste naturligtvis göra sin bedömning utifrån vilka krav man har. Jag skulle gott och väl kunna tänka mig en sådan här box om man kan få till en vettig fjärrkontroll-lösning och WLAN samt om jag redan innan har en annan dator med större hårddiskutrymme där man kan lagra allt som inte får plats på den lilla 40GB-disken. För snygg är den ju...

P.S. Skall du ändå avrunda priset så ligger det väl närmare att avrunda 4.695:- till 4.700:- och inte 4.600:-. D.S.

Ja det finns fjärrkontroller som fungerar med Mac Mini från några hundra.
OSX utseende går att anpassa till HTPC ganska lätt.
Priset blir inte vädigt dyrt om man vill bygga ut den , även PCs tillbehör kostar ju pengar.

Angående priset så får man rabatt om man är student så för många hamnar priset under 4.600 för bas Mac Minin och då ingår ett operativsystem som är överlägset Windows XP på många punkter ( de flesta )

Postad 12 January 2005 - 13:02

walles
  • walles
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Den är grymt snygg och den skulle passa perfekt under min tv, jag var nästan påväg att beställa en men läste Era fina inlägg.

Jag kom på den eleganta lösningen att använda en XBOX som HTPC, är den någon som har provat det? Hur funkar det med divx? Upplösning ut till TV?

Jag har en PS2 och Gamecube så jag är inte jättesugen att köpa en XBOX men måste man så måste man :)

Postad 12 January 2005 - 13:08

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Låter som någon vill sälja på mig en Mac. Det gör i och för sig inget jag har kört mac tidigare, men tröttnade på support och antal programvaror samt att man i princip inte skulle meka själv.

Dessutom tror jag inte att så många här är intresserade av den billigaste lösningen utan den bästa - oavsett plattform.

MVH
SnyggoRik

Postad 12 January 2005 - 13:18

Unregistered26281
  • Unregistered26281
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Riktigt läcker liten sak.. Men köper nog hellre en större...

4000:- för att få 1 gb internminne var lite väl mycket. Speciellt med tanke på att 512mb endast kostar 700:- ...

Postad 12 January 2005 - 13:25

SimonTemplar
  • SimonTemplar
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Låter som någon vill sälja på mig en Mac. Det gör i och för sig inget jag har kört mac tidigare, men tröttnade på support och antal programvaror samt att man i princip inte skulle meka själv.

Dessutom tror jag inte att så många här är intresserade av den billigaste lösningen utan den bästa - oavsett plattform.

MVH
SnyggoRik

En extremt liten strulfri tyst snygg dator kanske är den bästa lösningen för ganska många. Att den dessutom är rätt billig är ju inte direkt negativt.
Vad gäller program så finns det mängder av bra sådana till OSX och Linux. Support behövs väldigt sällan.

Postad 12 January 2005 - 13:28

SimonTemplar
  • SimonTemplar
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Riktigt läcker liten sak.. Men köper nog hellre en större...

4000:- för att få 1 gb internminne var lite väl mycket. Speciellt med tanke på att 512mb endast kostar 700:-  ...

Du kan köpa billigare minne från andra än Apple. 512MB räcker annars rätt långt om man ska ha den till hemmabion.

Postad 12 January 2005 - 13:37

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Och jag förmodar att du har provat den som HTPC :)

MVH
SnyggoRik

Postad 12 January 2005 - 13:41

SimonTemplar
  • SimonTemplar
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Och jag förmodar att du har provat den som HTPC  :)

MVH
SnyggoRik

Jag har en annan mac (PB G4) som jag använder till hemmabion fungerar mycket bra. Använder samma operativsystem OSX som Mac mini och har samma processor.

Postad 12 January 2005 - 15:47

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Okej.. någon mer som verkligen kan verifiera att man kan
köra 1080i/p wmv filer samt plocka ut 5/6.1 ?

Och snälla alla skippa debatten fönstrer mot äpplet.
Window fungerar suveränt om man vet vad man pysslar med.
OS X ska tydligen funka bra även om man inte vet vad man
pysslar med :)
Skulle hur som helst gärna äga en sån burk.

Postad 12 January 2005 - 16:55

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0

Jag är spekulant på denna lilla smidiga box. Strunt i de gamla mac-basharna. Ett perfekt mediacenter baserat på BSD linux som det ser ut.

0) Det går att döda apples displaypostscript och köra ren CLI om man vill
1) Man kan köpa ett externt USB audio card för 900kr som stödjer 2.0, 5.1 med AC3/DTS in och ut med TOSlink M-Audio transit högupplöst mobilt ljudkort
2) ENligt Apple ( jag talade med dem idag, har det ej skriftligt ännu) stödjer video ut via dvi bla följande högupplösta LCD skärmar: 20.", 23" cinema display så en plasma eller projector skall inte vara nåra problem

3) ILife 05 är inkluderat. Det betyder iTunes (jukeboxprogram), iMovie High Definitioni TV edition, iDVD-med support för blueray osv.

4) Man kan fjärrstyra en appledata med tex en blåtands telefon från ericsson

5) Deet är relativt enkelt att uppgradera minnet själv, modulen (den enda utbytbara) sitter innanför skalet på höger sida, öppna så syns den

6) Jag TROR att det skall vara enkalt att byta HD med- men det vet jag inte ännu.

7) 1080i i tex xvid med ac3 ljud 6.1 skall gå att spela med VLC-player från videolan.org

8) Här är lite mer om videokortet

* ATI Radeon 9200 graphics processor with AGP 4X support 32MB of dedicated Double Data Rate (DDR) video memory
*DVI video output for digital resolutions up to 1920 x 1200 pixels; supports 20-inch Apple Cinema display and 23-inch Apple Cinema HD display; supports coherent digital displays up to 154MHz; supports non-coherent digital displays up to 135MHz

*VGA video output (using included adapter) to support analog resolutions up to 1920 x 1080 pixels
*S-video and composite video output to connect directly to a TV or projector (requires Apple DVI to Video Adapter, sold separately)

10) Tech specs finns här: Techspecs

11) Tuner och digitalbox for satelit feed finns från EL gato mfl

12) Progs för andra unixvarianter bör gå att kompilera om med xcode.

13) OS X är som alla UNIX den älskar mera ram. Maxa gärna- men gör det via den lokala PCbutiken.

Jag är sugen på 1.42versionen av denna med 80 gb hd så jag slipper byta den själv.

Jag fildelar mina mp3/AAC filer på dellen med smb och låter iTunes läsa alla mina låtar. Koppla analog ut via ovan nämnda exteran audiokort.

Koppla svideo till tvn, och DVI till projektorn.

Koppla toslinken till receivern för 5.1/6.1 ljud

El gato box via firewire ger mpeg4 capture och tv in- tv ut tex denna boxen
El Gato 310digitalbox EyeHome stöder de flesta digitala filmformat som MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4 och DivX.

Elgaton har fjärr till allt video och matar minimacen med firewire. Minimacen skickar signalen ut via dvi (mums) eller svideo/komposit (bleh)

Importera egna videoprojekt via iMovie till idvd och bränna med egna menyer på superdriven.

osv

Här skall beställas (fast så lite som möjligt från apple :( )

Mvh

Redigerat av spacebot, 12 January 2005 - 16:56.

Postad 12 January 2005 - 18:11

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Tackar för det utförliga inlägget spacebot!

Men jag tycker fortfarande inte jag fått svar på om den kan spela
WM9, AVI, TS i upplösningen 1920x1080.
Att grafikkortet klarar det säger ingenting förutom hur stort grafikminnet är. Det är ju processorn det hänger på.
Har ingen aning om en gammal G4 är lika bra som en Pentium 4 3 Ghz
på video.

Vart är alla mac fanatiker nu när dom behövs :) ... poopster tex.

Postad 12 January 2005 - 18:13

walles
  • walles
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0

Man kan INTE köra wmv filmer på macen. Jag provade idag på en dual G5 1.8 med windows media spelaren för OS X.

Jag körde 1080i och det kanske var 2 frames i sekunden, skulle dock tro att detta beror på att windows media spelaren är dålig och inte datorn. Jag provade också att stänga alla andra program och då gick det lite bättre kanske 5 frames i sekunden men inte alls bra alltså.
Finns det någon annan spelare som kan spela wmv filer i OS X?

Postad 12 January 2005 - 18:23

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Okej, vad synd. Om inte detta funkar går den ju helt bort som htpc. I alla fall för min del.

Postad 12 January 2005 - 18:26

walles
  • walles
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Glömde fråga:
Varför ska man spela upp wmv filer? Är det nån sorts DVD standard?
Jag trodde avi eller mpeg var det som gällde.

Postad 12 January 2005 - 18:27

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Glömde fråga:

H D T V :)

Redigerat av Martin.M, 12 January 2005 - 18:29.

Postad 12 January 2005 - 18:30

Unregisteredf6945104
  • Unregisteredf6945104
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Glömde fråga:

Precis Apples stöder ju öppna standards till skillnad mot MS. Nya Quicktime 7 verkar ju rätt intressant.
http://www.apple.com.../quicktime.html

Postad 12 January 2005 - 18:31

Unregistered26281
  • Unregistered26281
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Ni som funderar på att välja bort denna lilla underbart läckra saken för att den inte kan spela vissa format...

...ni glömmer det som (jag tycker) är viktigast... Designen .. En sån här grej kan man ju köpa bara för att titta på... (inte med) :( :P

...faktiskt billigare än många billiga konstverk :)

Postad 12 January 2005 - 18:43

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Öppna standarder eller inte. Jag vill ändå kunna spela det hd-material som finns

Postad 12 January 2005 - 19:12

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Jag har inte testat WM9

AVI och TS är inga problem

Enda 1080i jag har kört är XVID i .AVI.

Windows media player på OS X suger- vartfall de versioner jag testat så frågan är om det finns alternativa spelare. VLC spelar WM filer.

EDIT: Min favoritspelare på alla platformer är VLC från videolan.org kolla VLC features här. Jag tänkter inte hller köpa och testa dubbeldvd med en WM9 version-jag hatar slutna standarder :)

Redigerat av spacebot, 12 January 2005 - 19:20.

Postad 12 January 2005 - 19:16

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
Var det någon som ropade? :(

Jag har personligen lagt ner projekt "övertyga folk att köpa Mac", men frågar någon så svarar jag gärna (om jag kan!). :)

Om vi osidosätter all debat om operativsystem (både XP och OS X fungerar tillräckligt bra) och fokuserar på det väsentliga, nämligen videouppspelning och ljud, så tror jag spacebot sammanfattade det riktigt bra. Jag har dessvärre inte satt mig in i vad denna UNDERBARA lilla kakburk kan göra som HTPC. Jag har (nästan) inte ens satt mig in i vad man kan göra med en PC som HTPC.

Jag vill nog hävda att detta är en hemdator i första hand, en "inträdes" dator för den som är nyfiken på Mac men som inte kan/vill lägga några större pengar. Detta betyder alltså att man får en kompromiss. Visst är G4 gammal, men den har åldrats med större värdighet än vad man kan tro. Min Mac är en G4 på 1.25 GHz och den springer cirklar runt min fd. P4 2.8 GHz med samma mängd RAM... Mycket beroende på operativsystemet. Eftersom Apple både gör operativ och sätter ihop maskinerna så är det lättare för dem att optimera sysemet; de behöver ju inte kompromissa för att få det att fungera på miljoner olika konfigurationer.

Om man ändå vill ha den till HTPC behöver den kompleteras ordentligt om det ska vara någon vits. Man ska också veta att Apple inte har släppt eller verkar ha planer på att släppa något "Media Center" operativ. Dock kommer Quicktime 7 stödja det mesta som verkar intressant i hembioväg. Program för videohantering är det nog ingen som ifrågasätter Macens förmåga att hantera? Nästa version av OS X (släpps första halvan 2005) innehåller Core Image och Core Video, vilket gör att man i t.ex. Photoshop kan lägga filter i realtid, utan reneringstid. Samma gäller med HD-video, realtidsfilter! Alltså kan man ju lista ut att uppspelning av HD-material inte är några problem prestandamässigt. Men jag skulle nog ändå rekommendera en G5 processor i det fallet... Externt ljudkort behövs för surround. 1 Gb RAM är verkligen att rekommendera, men köp inte det från Apple Store de är mer än dubbelt så dyra som t.ex. www.macoteket.se. Extern HD (gärna firewire) för att lagra film är också en bra idé.

Ska jag sammafatta mitt virriga inlägg så blir det nog så här: Nä, Mac Mini köper man för att man är nyfiken på Mac och alla de fördelar som finns med den plattformen. De är många. Men HTPC är nog inte en av dem. Då passar sig en PC bättre.

-- Patrik

PS. Ska kontakta mina "mac-fanatiker-vänner" för att se om de kan svara på de frågor som ställts här.

Redigerat av Unregistered93d1242d, 12 January 2005 - 19:31.

Postad 12 January 2005 - 19:31

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0

Jag har dessvärre inte satt mig in i vad denna UNDERBARA lilla kakburk kan göra som HTPC. Jag har (nästan) inte ens satt mig in i vad man kan göra med en PC som HTPC.

Jag vill nog hävda att detta är en hemdator i första hand, en "inträdes" dator för den som är nyfiken på Mac men som inte kan/vill lägga några större pengar.

1 Gb RAM är verkligen att rekommendera, men köp inte det från Apple Store de är mer än dubbelt så dyra som t.ex. www.macoteket.se. Extern HD (gärna firewire) för att lagra film är också en bra idé.

De är många. Men HTPC är nog inte en av dem. Då passar sig en PC bättre.

-- Patrik

Hej Poopster

Nu tycker jag att 1.42 modellen skall bli ett alldeles utmärkt HTPC i mitt hem. Den kommer att ersätta en mängd andra prylar hemma. Läs min post ovan för tänkt setup. Skall bara lura min lokala AppleCenterbutik att testa samma setup först :(

Tyst som en viskning-dessutom liten och snygg :)

Inträdesmac, njae, inte då, snarare en iPod mac- har en ipod vill testa en mac som mediacenter och kankse lite mail och surf.

Macoteket skulle jag inte köpa minne ifrån, snarare inet.se eller komplett.se - de är billigare :P

Mvh

Redigerat av spacebot, 12 January 2005 - 19:34.

Postad 12 January 2005 - 19:32

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Jag är spekulant på denna lilla smidiga box. Strunt i de gamla mac-basharna. Ett perfekt mediacenter baserat på BSD linux som det ser ut.

0) Det går att döda apples displaypostscript och köra ren CLI om man vill
1) Man kan köpa ett externt USB audio card för 900kr som stödjer 2.0, 5.1 med AC3/DTS in och ut med TOSlink M-Audio transit högupplöst mobilt ljudkort
2) ENligt Apple ( jag talade med dem idag, har det ej skriftligt ännu) stödjer video ut via dvi bla följande högupplösta LCD skärmar: 20.", 23" cinema display så en plasma eller projector skall inte vara nåra problem

3) ILife 05 är inkluderat. Det betyder iTunes (jukeboxprogram), iMovie High Definitioni TV edition, iDVD-med support för blueray osv.

4) Man kan fjärrstyra en appledata med tex en blåtands telefon från ericsson

5) Deet är relativt enkelt att uppgradera minnet själv, modulen (den enda utbytbara) sitter innanför skalet på höger sida, öppna så syns den

6) Jag TROR att det skall vara enkalt att byta HD med- men det vet jag inte ännu.

7) 1080i i tex xvid med ac3 ljud 6.1 skall gå att spela med VLC-player från videolan.org

8) Här är lite mer om videokortet

* ATI Radeon 9200 graphics processor with AGP 4X support 32MB of dedicated Double Data Rate (DDR) video memory
*DVI video output for digital resolutions up to 1920 x 1200 pixels; supports 20-inch Apple Cinema display and 23-inch Apple Cinema HD display; supports coherent digital displays up to 154MHz; supports non-coherent digital displays up to 135MHz

*VGA video output (using included adapter) to support analog resolutions up to 1920 x 1080 pixels
*S-video and composite video output to connect directly to a TV or projector (requires Apple DVI to Video Adapter, sold separately)

10) Tech specs finns här: Techspecs

11) Tuner och digitalbox for satelit feed finns från EL gato mfl

12) Progs för andra unixvarianter bör gå att kompilera om med xcode.

13) OS X är som alla UNIX den älskar mera ram. Maxa gärna- men gör det via den lokala PCbutiken.

Jag är sugen på 1.42versionen av denna med 80 gb hd så jag slipper byta den själv.

Jag fildelar mina mp3/AAC filer på dellen med smb och låter iTunes läsa alla mina låtar. Koppla analog ut via ovan nämnda exteran audiokort.

Koppla svideo till tvn, och DVI till projektorn.

Koppla toslinken till receivern för 5.1/6.1 ljud

El gato box via firewire ger mpeg4 capture och tv in- tv ut tex denna boxen
El Gato 310digitalbox EyeHome stöder de flesta digitala filmformat som MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4 och DivX.

Elgaton har fjärr till allt video och matar minimacen med firewire. Minimacen skickar signalen ut via dvi (mums) eller svideo/komposit (bleh)

Importera egna videoprojekt via iMovie till idvd och bränna med egna menyer på superdriven.

osv

Här skall beställas (fast så lite som möjligt från apple :( )

Mvh

1) BSD är inte Linux, BSD är BSD. Och Darwin+Aqua (operativsystem+gui) är INTE BSD, Macosx är macosx. Sedan har dom baserat kerneln en del på Mach (en bsd-variant.) och influerats av det äldre FreeBSD's userland.

Du kommer inte kunna kompilera någon källkod som inte är gjort för just darwin såvida det inte är något ytterst icke-komplicerat som enbart använder standardiserade funktioner och inga system-calls.

Du verkar uppenbarligen inte veta vad UNIX är, och verkar inte heller ha kört det på riktigt så jag kan ju säga det direkt. OS X är inte som "UNIX", ett riktigt unix-operativsystem fungerar lika bra med 128M ram som 4096M ram vad gäller användarinteraktionen, det enda man använder extra ram till såvida man inte kör någon obskur windowmanager (läs gnome, kde, etc.) är för att optimera prestandan igenom att göra /usr/obj, /tmp, och eventuella server-roots (eftersom varje vettig admin chroot()'ar sina publika processer om det går.) till ramdisks.

Huruvida detta påverkar erat beslut om att använda den som HTPC tvivlar jag på, jag vill bara klargöra detta vanliga misstag att Mac OS X (darwin, det underliggande operativsystemet) är UNIX/Linux, eller BSD.

Det sista jag kan nämna är att Darwin, precis som GNU/Linux inte stöder POSIX eller Single Unix Specification.

MvH /nox

Redigerat av nox, 12 January 2005 - 19:35.

Postad 12 January 2005 - 19:37

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0

Inträdesmac, njae, inte då, snarare en iPod mac- har en ipod vill testa en mac som mediacenter och kankse lite mail och surf.

Hej själv! :P

Det är ju annars inträdes-Mac som varit Steve Jobs tanke med den... Att "switcha" de som fått smak för iPod. Men ok. :( Som du ser på prestandan så ÄR det en enklare Mac, vilket ger det priset. Men fläskar man på ordentligt när man väljer minne och även tar 1.42 Ghz så blir det en läcker maskin. Inget snack om det.

Jag hoppas den fungerar som du tänkt dig. Det skulle inte förvåna mig. Men jag har ingen aning om de där klurigare frågorna, så jag har startat ett inlägg på ett Mac forum för att se om jag kan få svar där. Jag är helt enkelt inte tillräckligt insatt i HTPC. Men mycket annat om Mac kan jag! :)

-- Patrik

Postad 12 January 2005 - 19:51

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0

D är inte Linux, BSD är BSD. Och Darwin+Aqua (operativsystem+gui) är INTE BSD, Macosx är macosx. Sedan har dom baserat kerneln en del på Mach (en bsd-variant.) och influerats av det äldre FreeBSD's userland.

Du kommer inte kunna kompilera någon källkod som inte är gjort för just darwin såvida det inte är något ytterst icke-komplicerat som enbart använder standardiserade funktioner och inga system-calls.

Du verkar uppenbarligen inte veta vad UNIX är, och verkar inte heller ha kört det på riktigt så jag kan ju säga det direkt. OS X är inte som "UNIX", ett riktigt unix-operativsystem fungerar lika bra med 128M ram som 4096M ram vad gäller användarinteraktionen, det enda man använder extra ram till såvida man inte kör någon obskur windowmanager (läs gnome, kde, etc.) är för att optimera prestandan igenom att göra /usr/obj, /tmp, och eventuella server-roots (eftersom varje vettig admin chroot()'ar sina publika processer om det går.) till ramdisks.

Huruvida detta påverkar erat beslut om att använda den som HTPC tvivlar jag på, jag vill bara klargöra detta vanliga misstag att Mac OS X (darwin, det underliggande operativsystemet) är UNIX/Linux, eller BSD.

Det sista jag kan nämna är att Darwin, precis som GNU/Linux inte stöder POSIX eller Single Unix Specification.

BSD är inte linux- det var en felskrivning i hastigheten. Vad jag gjort på unix har du ingen aning om.

Åter till HTPC: Massa RAM i OS X är trevligt så man slipper att operativssystemet använder hårddiskarna så mycket-vilket gör datorn långsam.

Postad 12 January 2005 - 19:51

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0

"Most Linux apps are available in source code and you can compile many of them on OS X out of the box.."resten av texten

Fungerar för mig med... Men jag kanske missuppfattade dig? Om frågan var "går det att kompilera och köra Linuxprogram" är svaret bevisligen Ja. Annars ber jag om ursäkt för missuppfattningen. :)

-- Patrik

För den som vill veta om OS X: Bra och enkel sajt samt Apples sida om OS X

Postad 12 January 2005 - 19:56

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

"Most Linux apps are available in source code and you can compile many of them on OS X out of the box.."resten av texten

Fungerar för mig med... Men jag kanske missuppfattade dig? Om frågan var "går det att kompilera och köra Linuxprogram" är svaret bevisligen Ja. Annars ber jag om ursäkt för missuppfattningen. :)

-- Patrik

För den som vill veta om OS X: Bra och enkel sajt samt Apples sida om OS X

Alla som faktiskt programmerar borde också veta att majoriteten av alla linux-utvecklare utvecklar program för GNU/Linux trots att dom använder ett språk som ska vara portabelt.

I.e. det som då xcode gör är att översätta systemcalls så att det ska fungera med darwin, vilket är baserat på BSD's translation-layers för just GNU/Linux.

Detta fungerar allt annat än ypperligt med litet mer avancerade program.

MvH /nox

Postad 12 January 2005 - 19:57

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

D är inte Linux, BSD är BSD. Och Darwin+Aqua (operativsystem+gui) är INTE BSD, Macosx är macosx. Sedan har dom baserat kerneln en del på Mach (en bsd-variant.) och influerats av det äldre FreeBSD's userland.

BSD är inte linux- det var en felskrivning i hastigheten. Vad jag gjort på unix har du ingen aning om.

Åter till HTPC: Massa RAM i OS X är trevligt så man slipper att operativssystemet använder hårddiskarna så mycket-vilket gör datorn långsam.

Vad du kan om unix-liknande operativsystem klargörs tydligt av hur du refererar till UNIX som ett operativsystem.

MvH /nox

Postad 12 January 2005 - 20:04

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0

Vad du kan om unix-liknande operativsystem klargörs tydligt av hur du refererar till UNIX som ett operativsystem.

MvH /nox

Nu var det ju inte mig du riktade det där till, men är inte det enda kravet för att kalla det UNIX att det är registrerat hos OpenGroup? I annat fall ska det kallas *NIX eller Unix-likt, om jag fattat det rätt. Det finns ju alltid de som är paragrafryttare... men på svensk svenska är OS X baserat på UNIX. BASERAT på. :) Nu blev det visst lite OT igen.

-- Patrik

Postad 12 January 2005 - 20:09

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

MvH /nox

Nu var det ju inte mig du riktade det där till, men är inte det enda kravet för att kalla det UNIX att det är registrerat hos OpenGroup? I annat fall ska det kallas *NIX eller Unix-likt, om jag fattat det rätt. Det finns ju alltid de som är paragrafryttare... men på svensk svenska är OS X baserat på UNIX. BASERAT på. :) Nu blev det visst lite OT igen.

-- Patrik

Ja, det är det enda som behövs göras :(
Men det är ganska svårt för både Darwin (det underliggande operativsystemet i MacOSX), och GNU/Linux då ingendera utav dem stöder Single Unix Specification som är ett krav just för att kunna bli ett certifierat UNIX-operativsystem.
UNIX är ju som sagt ett trademark ägt av OpenGroup.

Att det är baserat på innebär att de lånat kod från ett UNIX-certifierat operativsystem, vilket dom inte har.
De har baserat, som du säger, sin kernel på Mach (Jag är osäker på om Mach följer SUS.)
Hela userlandet är sedan endast influerat av FreeBSD (som jag inte heller tror stöder SUS?)

För att det ska gå att registrera hos OpenGroup så ska hela operativsystemet, kerneln såväl som dess userland följa de specifikationer som etableras av Single Unix Specification.

MvH /nox

Postad 12 January 2005 - 20:13

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Det låter som en tråd på idg.se...

Vi behöver inte snacka mer om detta.
Otroligt ointressant för 99.99% av läsarna av denna tråden :)

Postad 12 January 2005 - 20:15

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Det låter som en tråd på idg.se...

Vi behöver inte snacka mer om detta.
Otroligt ointressant för 99.99% av läsarna av denna tråden :(

Bah :P
Du ska inte få någon glass av mig.

Hursomhelst, end of OT för min del :)

MvH /nox

Postad 12 January 2005 - 20:17

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
Då är mitt sista ord i saken som följer (tills jag hör annat från de som verkligen kan detta) : Om man nöjer sig med att spela upp dvd-skiver i den upplösning de ligger på utan uppskalning, så duger en Mac mini kanon. Men då ska man köpa till ljud- & tvkort. För mig skulle den duga gott. Och för de som idag kör projen via xbox skulle den också duga gott.

-- Patrik

PS. Flest off-topic inlägg innan han dör vinner! :)

Postad 12 January 2005 - 20:51

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Ja, och annars är ju inte DVI direkt till projen/plasman eller vad man nu har helt fel heller. Mac's prylar brukar ju stöda många widescreen-upplösningar dessutom

Och jag sällar mig också till den skaran som tycker att många av apples prylar är väldigt snygga, inte minst denna lilla godbit. :)

MvH /nox

Postad 12 January 2005 - 20:52

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0
Det är ju som man blir lite rörd i ögat nu... Tänka sig att ett gäng PC och Mac nissar kan hålla en så vettig debattnivå. Inte ofta man ser det inte...
Men saken är klar, tack vare den här sardinburken med äppelsmak kommer ett antal PC användare att upptäcka tjusningen med OSX. Duktigt Apple!
Som sagt, bra nivå på den här debatten, men på andra siter har det varit grinigt värre eller snarare pubertalt. Det verkar som om många PC-talibaner känner sig väldigt hotade nu och ser hur den rätta läran håller på att krackelera och därför måste ösa okunnigt skit på denna lilla konserv.
Själv är jag Mac ägare sen 14 år tillbaka men har skruvat på en tjusig HTPC av värstingstuk hela hösten. Dyrt och fint blev det, men hm, det kanske hade räckt med något för en tredjedel av priset... Nåja sånt är livet! Fast jag köper nog en liten Mini i alla fall som reserv ifall stora burken klappar ihop mitt i viktiga jobbet.
Jo förresten, är det någon som vet om PSU:n är inbyggd eller om den är separat. Skulle ju inte vara helt fel om man kunde löda ihop sig ett batteripack och använda den ute på fältet för att exempelvis tanka över digitala bilder.

Redigerat av perri, 12 January 2005 - 20:55.

Postad 12 January 2005 - 20:58

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Det är ju som man blir lite rörd i ögat nu... Tänka sig att ett gäng PC och Mac nissar kan hålla en så vettig debattnivå. Inte ofta man ser det inte...
Men saken är klar, tack vare den här sardinburken med äppelsmak kommer ett antal PC användare att upptäcka tjusningen med OSX. Duktigt Apple!
Som sagt, bra nivå på den här debatten, men på andra siter har det varit grinigt värre eller snarare pubertalt. Det verkar som om många PC-talibaner känner sig väldigt hotade nu och ser hur den rätta läran håller på att krackelera och därför måste ösa okunnigt skit på denna lilla konserv.
Själv är jag Mac ägare sen 14 år tillbaka men har skruvat på en tjusig HTPC av värstingstuk hela hösten. Dyrt och fint blev det, men hm, det kanske hade räckt med något för en tredjedel av priset... Nåja sånt är livet! Fast jag köper nog en liten Mini i alla fall som reserv ifall stora burken klappar ihop mitt i viktiga jobbet.
Jo förresten, är det någon som vet om PSU:n är inbyggd eller om den är separat. Skulle ju inte vara helt fel om man kunde löda ihop sig en batteripack och använda den ute på fältet för att exempelvis tanka över digitala bilder.

Jag vill väl inte direkt påstå att Apples prylar är bättre i sig, men dom är helt klart bra.

Mycket till tack vare att de faktiskt använder en vettig arkitektur och inte den påbyggda 80-tals härva som vi med x86 sitter med.

Dock så kan jag väl säga det att athlon64 och dess roots-in-alpha teknologi är mycket finare arkitekturmässigt (och också från vad jag har sett prestandamässigt) än apple's power5-processorer :(

Men designen på många av apples prylar är ju helt klockren, och operativsystemet är ju sött också, om det inte vore för att Windows har blivit en de-facto standard bland utvecklare när det gäller spel och dylikt så skulle jag inte ha något imot att köra MacOSX på min burk.. helst då utan att byta hårdvara :)

Tills dess så är det, för min del, OpenBSD + Windows 2000 dual-boot som gäller på min workstation och openbsd på mina servrar.

MvH /nox

Postad 12 January 2005 - 21:15

SimonTemplar
  • SimonTemplar
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Jo förresten, är det någon som vet om PSU:n är inbyggd eller om den är separat. Skulle ju inte vara helt fel om man kunde löda ihop sig ett batteripack och använda den ute på fältet för att exempelvis tanka över digitala bilder.

Det är extern nätdel till Mac Mini. Så den lär dyka upp i bilar och på "fältet"

Postad 12 January 2005 - 21:55

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
En fråga till bara... hur fjärrstyr man en mac? :)

Postad 12 January 2005 - 22:04

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0

En fråga till bara... hur fjärrstyr man en mac? :)

Jag gör det med min mobil via bluetooth.

-- Patrik

Postad 12 January 2005 - 22:11

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Ok, låter extremt jobbigt. Men jag antar att det finns vanliga fjärrisar med bluetooth också.

Postad 12 January 2005 - 23:48

bobby555
  • bobby555
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

Ok, låter extremt jobbigt.

Eh, nej.
Kolla in Salling Clicker.

Och lite annat:

Man kan ha sitt TV-kort och alla sina filmer i en bullrig stor PC i källaren och sedan se på dem via MythTVs frontend.
http://www.mythtv.in...e=os x frontend

Citerar http://www.mythtv.in...gi/MythOnMacOsx:
"The first step is to get a computer running Mac OS X. To watch TV at acceptable speeds, you'll want at least an 800 MHz G4 or better. If you want to watch HDTV, you'll have to wait for future code optimizations."

Har inte testat detta själv, men det låter mycket intressant.

AM

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.