Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rambygge med masonitskiva

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 January 2005 - 20:39

busan
  • busan
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Såg denna länken i ett forum:

http://www.dvdforum....t=shoart&id=147

Jag blev mycket inspererad att bygga lite själv.

Hatar rullgardinsdukar...
1. det e fult med den stora plot kasseten som sitter i taket!
2. dom håller sig inte raka, utan duken blir väldigt lätt välvd!

Ram spännd duk:

Måste klart ha utrymme... och MASSA pengar över efter projje köpet, och det e ju klart att man inte har.

BYGG SJÄLV:

Jag har läst dom flesta inlägg här inne om MDF, men efter att ha kört ner till Woody och känt på en skiva så funderar man en gång extra. Va faktiskt påväg att köpa en KingPin duk.. (koolt med moterdriven duk... tills jag såg vad dukarna led av då :huh: )

Här följer en liten bild serie som kanske nån kan ha nytta av, att bli insperarad av.. ja eller bara att skratta åt hur dum man får bli ;) .

Inköps lista:

1. masonitskiva (50:-) woody 195x111,5 (bild 190x106.625)
2. råplan/trälister (100:-/9m)
3. färg s750 (ville ha nått mitt imellan s500 och s1000) matt 10 (80:-/l)
4. liten roller.
5. spik vinkelhakar skruv (90:-)

Bifogad fil  IMAG0001.JPG   101.74K   2 Antal nerladdningar

duken färdig målad.

Postad 27 January 2005 - 20:43

busan
  • busan
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Har inte fått tag på nån giringsåg eller vad det heter ännu så jag har ännu bara slipat till träbitarna som ska göra ramen stadigare.

Bifogad fil  IMAG0002.JPG   143.37K   2 Antal nerladdningar

Passade även på att kolla hur färgen såg ut till bilden.. om jag ev. skulle gör den lite gråare. Har dock bara målat 1 lager på den ännu.

Bifogad fil  IMAG0004.JPG   147.3K   2 Antal nerladdningar

Postad 28 January 2005 - 10:30

bengha
  • bengha
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag har också gjort något liknande men jag tog och limmade dit frigolitskivor mellan reglarna (20mm i mitt fall) för att sedan limma dit en masinitskiva på baksidan.

Detta resulterade i en oerhört styv men lätt skiva. Efter 4 månader med en taskig upphängnig så är den fortfarande helt rak och slät.

Det är kul att man kan få så bra resultat så enkelt.

Postad 28 January 2005 - 21:35

busan
  • busan
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
det va ju inte en dum idé.. ska glä kanterna på min duk ikväll och kommer lägga upp lite bilder oxå.. du får gärna lägga upp en bild på din duk.

Postad 28 January 2005 - 22:47

busan
  • busan
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Sista bilderna innan jag ska montera han på väggen.

Bifogad fil  IMAG0005.JPG   134.59K   1 Antal nerladdningar
fick låna en såg av en kompis.. tack Lars ;-)

Bifogad fil  IMAG0006.JPG   159.47K   1 Antal nerladdningar
Sen va det bara att skruva ihop med sina vinkelhakar. TUR att jag hade en eldriven skruvdragare... hade varit ett **** utan en! Va inte super lätt att få det att passa hundra.. pga slarv med giringsågen och skruvdragaren!.. man ska nog va två och göra detta, eller ha en bra arbetsbänk

Bifogad fil  IMAG0007.JPG   118.28K   1 Antal nerladdningar
Spika upp massonitskivan, morr woody hade ju sågat upp en för lång bit till mig, men det löste sig. 100 spik räkte långt och väl, köpte 300 men :ph34r: .. ja det här håller!. skulle ju ha spikat i mitten oxå.. men jag va lite rädd att det med min klumpiga hand skulle jag slå hål på massoniten. Väldigt lätt att slå av en kant om man är lite oförsiktig.. och efter 80 spik blir man lätt det.

Bifogad fil  IMAG0008.JPG   119.6K   1 Antal nerladdningar
Målat andra lagret färg och klätt kanterna. Använde häftklamer på långsidorna och lim i kanterna (i brist på tygets bredd).

Ska ner och köpa lagom långa skruvar och ev lite plugg imorron och sen blir det till att sätta upp på väggen och prova :D

Postad 29 January 2005 - 03:22

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
Den ser lite flammig ut, eller är det bara kameran?

Postad 29 January 2005 - 17:14

busan
  • busan
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Kameran är inte den bästa :-).. men den blev ju inte 100% perfekt.. men den duger till mig. Är man lite nogrannare så kan man nog få det bättre. skulle nog varot nogrannare när jag valde massonit skiva. Men det är ju lätt att va efterklok.

Här kommer det färdiga resultatet! lätt en prisvärd vinnare om man väljer duk.

Bifogad fil  IMAG0012.JPG   124.25K   2 Antal nerladdningar

Postad 30 January 2005 - 21:40

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0
Ett hett tips är "bröstlist" att använda till maskningen, jag använde sådan på mitt bygge, och det blev kalas! ;)
Jag valden en figurfräst historia som ger ett tavelramsliknande stuk, i mitt fall så passade allting klockrent då listen var som gjord för 12 mm djup (kör 12 mm mdf) och dolde sidorna på mdfskivan.
Närmaste brädgård har garanterat ett par olika varianter på denna bröstlist.

Gersåg (det finns en speciell låda med färdiga vinklar, där man använder vanlig såg om man inte vill köpa en dyr gersåg), noggrannhet och lite tid gör underverk.

/J

Postad 01 February 2005 - 10:07

bengha
  • bengha
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Tyvärr så har jag ingen bra kamera så att jag kan visa dig (er). Dessutom så syns inte konstruktionen utifrån, men jag kan berätta.

Efter att ha räknat ut måtten så kapade jag till den masonite skivan som skulle bli prokektions ytan. Ramen gjorde jag av två olika lister som jag limmade ihop för att minska risken för att det slår sig. Totala tjockleken är 21mm och den består utav en 15x15mm list och en 56x6mm list. Dessa är ihop limmade som ett L ungefär där den smala utstickande delen är det som är ramen runt bildytan. Allt för att kunna utnytja skivans maximala mått. Denna ram limades endast mot masonite skivan med vanligt snickarlim. Enklast var att lägga skivan på ett plant golv och sedan lägga ramen och tyngder ovanpå.

Innanför ytterramen så satte jag dessutom 2st 21x21mm lister längs med ovankant och nederkant. mellan dessa har jag 2st likadana lister 60cm in ifrån kortsidorna. Dessa tvärgående lister skruvader fast i de första inerlisterna innan jag limmade dem som ramen. Det ser ut som en stege med bara två sregpinnar ungefär.

Sedan passade jag in frigolit skivorna mellan alla inner listerna. Jag hadde plaserat dem så att jag endast behövde kapa en skiva på längden för att det skulle passa. Frigolit skivorna limmades fast med PUR-lim och sattes i press med hjälp av cementplattor. PUR-lim skummar lite och fyller den 1mm spalt som blir ioch med att frigolit skivorna endast går att få tag på 20mm tjocka och inte 21mm.

När limmer hadde härdat så limmade och spikade jag på baksidam av masonite. Se till att spikarna inte går igenom. Jag märkte ut var de lodräta listerna fanns i konstruktionen för att ha någonstans att skruva fast upphägningen.

Måla och se nöjd ut.

Ett tipps till er som använder masonite kommer här. Kanstötta skivor är lätt att få men det är lätt att fixa. Förtunna snickarlim med vatten och pensla på, lägg bakplåtspapper över och spänn fast släta brädocr, skivor hårt med en skruvtving. Ta bort det efter ett dygn och man ser knappt att skadan har varit.

Postad 13 February 2005 - 14:44

busan
  • busan
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Gersåg (det finns en speciell låda med färdiga vinklar, där man använder vanlig såg om man inte vill köpa en dyr gersåg), noggrannhet och lite tid gör underverk.

/J

<{POST_SNAPBACK}>

Det vista jag faktiskt inte.. eller jo, det kommer jag kanske ihåg från träslöjden =P.
Bra tips!
i mitt fall hade jag bara en figursåg hemma och Gersågen va bara 100m bort =)

Postad 13 February 2005 - 14:45

busan
  • busan
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Tyvärr så har jag ingen bra kamera så att jag kan visa dig (er). Dessutom så syns inte konstruktionen utifrån, men jag kan berätta.

<{POST_SNAPBACK}>

Det va synd.. Skulle gärna ha sett hur du gjorde.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.