Tack på förhand
Messiah
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 15 February 2005 - 01:59
Hej, jag är väldigt sugen på en projektor nu efter att ha sett en IBM ILC300 DLP Projector med 2500 ANSI hos en polare. Nu är saken den, vad ska jag köpa för nåt i liknande klass och vad kan man räkna med att få lägga. Jag vill att den har alla progressive scan lägen och är HDTV kompatibel. Den ska mestadels köra spelkonsoler och dator. Alltså inte så mycket film, men givetvis det med. IBM:en ja kolla hos honom klara en upplösning på 1920*1200 eller nåt sånt. Det är också mycket imponerande. Jag hade väl tänkt lägga 10-15.000:- på en, så jag undrar om det är möjligt att få en i den klassen för dom pengarna? Kom gärna med andra råd och märken som motsvarar samma värden. Den behöver inte köpas ny heller, kanske finns nåt bra ställe som säljer fina begagnade? Den ska givetvis vara DLP, då jag har förstått att det är bättre bild jämfört med dom andra formaten. IBM hade det på ILC300 och jag blev liksom kär i den bilden direkt, helt underbart.
Tack på förhand Messiah Postad 15 February 2005 - 02:14
tjena IBM ILC300 är en 1024x768 projje som kan visa Maximum: 1280x1024 Pixels komprimerat...
och en konstrast på 800:1 full on/off... inte så bra idag... kolla länk för info http://www.projector.../IBM-iLC300.htm en med samma prestanda 1024x768 fast med 2000:1 i kontrast och högre ansi är benq 6200/6210 dom får man får ca: 11000:- kolla in dom...är nog betydligt bättre en ibm maskinen.... nackdel med dom projjarna är 2x färghjul... skulle tippa på att ibm.en har det oxo.... annars har du toshiba mt500 som har 5 gångers färghjul osv... med bra färger bättre en ovan...men med 16/9 upplösning på 1024x576... kostade runt 35k när den kom i maj 2004 finns nu för ca:15000:- men den är lite ljusvag... måste ha bra mörklagt... http://se.pricerunne.../167391/details men är det mest spel du ska köra på den så satsa på en vanlig xga maskin 1024x768.. relativt ljustark så du slipper ha kolsvart för att se nåt... benqen skulle jag nog rekomendera... billig ljustark... och bra kontrast... Postad 15 February 2005 - 02:22
Ok, alltså 2x färghjul är ingen höjdare? Jag vill bara få grym bild utan att liksom behöva känna mig som drakula. Det ska gå o ha rätt så tänt, ja kolla BenQ den verka bra, men den hade mindre Ansi lumen. Sen såg jag själv min polare pressa upp den IBM i 1900*1200 från datorn, hur var det möjligt om den inte klarar det? Tack för dina tips, BenQ verkar faktiskt väldigt nice, men räcker en maxupplösning på 1280*1024 när typ HDTV och så kommer, sen om man kör igenom datorn, blir det kripsigt o fint ändå? Du får ursäkta om jag låter färsk, ja är rätt ny på det här, men jag ska inte köpa nåt dåligt, här e det kvalité som gäller. Jag kommer väl och titta en del på schyssta filmer med, men den är bra till det med BenQ?
tack Postad 15 February 2005 - 02:32
tjena för mycket ansi är inte bra i hemmet lyser upp hela rummet... så till film är det inte bra då räknar man nästan max 1000ansi som bra till film...
men till presentationer och spel kan det va bra med lite mer ansi helst om man har belyst rum... nej 2x kan vara dåligt för vissa som ser regnbågar men har du inte sett några på din polares så glöm det... kör på bara.... idag är nog 1024x768 max i 4:3 läge med DLP tror jag... men det finns lite högre med 16:9... typ 1280x720 widescreen eller nåt sånt... men då kostar det mycket mer pengar.... att din polare har kört så hög upplösning på den är konstigt för den ska bara klara 1280x1024 komprimerat... men projjen visar fortfarande bara 1024x768 som den är gjord för.... och på det kommer du långt... benqen klarar ju även hdtv upplösningar som 720p och 1080i fast komprimerat... så kör på den en bra projje för en liten peng som är perfekt att spela på men som man även kan kolla på film på utan att det ser förjävligt ut... tänk på du va nöjd med polaren dins ibm och den är inte alls lika bra som benq... benq har mycket bättre kontrast och svärtan är garanterat oxo mycket bättre Redigerat av ronkan, 15 February 2005 - 02:37. Postad 15 February 2005 - 02:40
En digital projje som klarar HDTV fullt ut är En Sony Qualia och den kosta ca 250.000:-.
De andra digitalprojjarna måste scala ner signalen för att få plats med den i sin panel. Många crt-projjar klarar att visa full HDTV. 15kkr så får du ju 1280x720 LCD:er och det är inte fyskam det heller Postad 15 February 2005 - 02:49
tjena såg att benq 6200 finns för ca: 10k http://se.pricerunne.../200825/details mycket projje för pengarna
Postad 15 February 2005 - 03:11
Ser här att en snubbe säljer en benq pb8240, vad är det för nån, är den schysst? Det står att den har ingen riktig Widescreen, och det kanske är illa? Han vill ha 16.500:-, finns här på blocket http://www.blocket.s...&l=0&c=1&city=0 Men nu är jag fan riktigt sugen på den Benq, men vad menar du med komprimerad Progressive scan, det är väl inte bra? Typ xbox och så kör ju 720p och såna saker. 1080i, är det också ett progg läge? eller är det HDTV? hehe, nu lät ja nog som en idiot, men ja måste lära mig ju.
Tack för alla svar hittills, ni är superba, sånt här gillar jag. Hmm, Benq säger ni alltså, men då är väl 6210 att föredra? ha det gott Postad 15 February 2005 - 03:18
OT: Hehe got to love this forum
Messiah kommer på att han vill ha en projje och "reggar" sig på prisjakt kl 0140. Startar sin första tråd 20min senare och 15min senare har han sitt första utförliga svar. En timme senare är tråden redan 6 poster lång Postad 15 February 2005 - 03:40
visst är det coolt, det är grymt forum, alla sitter uppe hela natten. Jag läser som ett svin om denna Benq nu, men 6200 är det lite gnäll om svärtan, sen varför står den inte med på 16:9 projjar? Den klarar väl av det med, den står under 3:4, hehe, jaja, jag har lärt mig en hel del idag, visste inte vad regnbågar var innan, och ja vet inte vad VB är än?
Postad 15 February 2005 - 03:45
ta inte reda på sånt heller om du inte märkt nåt när du kollat på din polares ibm.... jo den har 16:9 läge... svärtan blir lite lidande tack vare att den är så ljustark... men den lär endå va ljusår bättre en din polares gamla ibm skulle jag tro...
nackdel med ljustarka projjar att svärtan blir lidande 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |