Det var butiken Fynda, som säljer detta paket, som tog kontakt med mig och ville att jag skulle göra en test på Magic F-6. Jag tackade ja om jag fick testa hela Magic-systemet eftersom jag själv inte har några "riktiga" frontar hemma, samt för att jag tyckte att ett komplett hembiohögtalarsystem för under 2 tkr verkade mkt intressant.
Denna recension kommer inte att fyllas med krångliga och svårtolkade detaljer utan gå mer rakt på sak. Det är precis detta som jag tycker karaktäriserar detta budgethögtalarpaket för hembio som består av:
Frontar: Dynavoice Magic F-6
Center: Dynavoice Magic C-4
Surround: Dynavoice Magic S-4
Högtalarna fick spela in sig i två veckor, och det blev en liiiiten förbättring under denna tid. Främst ett lite mindre hårt och stelt ljud, men inga stora karaktärsskillnader framkom.
Elektroniken jag använde var min gamla trotjänare, en Onkyo TX-DS797, en reciver som helt klart både pris och resursmässigt är en klar överkurs för detta högtalarpaket. Det var dock roligt att få uppleva vad dessa riktiga budgethögtalare faktiskt klarar av med en stärkare som orkar att driva dem på ett bra sätt.
För detta är verkligen ett lågprisalternativ i högtalarväg. Ett komplett 5.0-paket (riktiga frontar, center samt surrounder) för under 2 000 kronor – kan detta verkligen låta OK?
Och jag måste inleda med att säga att svara JA på den frågan. De budgetpaket jag tidigare lyssnat på har låtit rejält burkigt och inte alls naturligt, trots att de kostat bra mycket mer än detta paket gör. Dessa Dynavoice gör sitt jobb utan krusiduller. De klarar den minimigräns som jag anser högtalare bör klara av för att få kallas hifi. Men den som tror på underverk och ett högkvalitativt hifiljud för en "struntsumma" får nog tänka om.
Frontarna F-6 ger ett rätt neutralt ljud, som självklart har brister i alla register, men inga allvarliga brister, och särskilt inte med tanke på hur lite pengar man lagt ut. De har även en tillräckligt naturlig ljudklang för att man inte ska rynka på pannan och undra om det verkligen är Eric Clapton som sjunger och att det är en gitarr han spelar på eller att det är Brad Pitt som talar i filmen.
Jag har ett litet rum med betongväggar och betongtak vilket sammantaget räddar basen en del. Det finns bas, men den är långt ifrån djup, utan tajt till sin karaktär. Jag är ingen basnarkoman och därför ger de i mitt rum "nästan" den bas jag behöver. Kan dock tänka mig högtalarna skulle få problem att få fram en tillräcklig bas, även för musik, i ett större rum med t ex träväggar och papptak.
Diskanten är varken bra eller dålig utan fyller sin funktion utan någon större anmärkning. Den är öppen till karaktären och "filt-känslan" är inte speciellt märkbar. Dock saknar jag en hel del detaljer på många skivor som jag vet finns när jag lyssnat på bättre högtalare.
Mellanregistret gör också sitt jobb på ett ok sätt och inte heller här har jag några större anmärkningar.
Det jag tycker är mest positivt är helheten, att ljudet är tillräckligt naturligt och välbalanserat där inget register tar över ljudbilden.
När jag vrider upp volymen märker jag dock att högtalarna har lite svårt att hänga med/separera ljudet då musiken är rörig. Stereobilden har också lite svårt att nå ihop emot mitten och det är precis över gränsen till man hör att ljudet kommer ifrån två olika källor. Även instrumentseparationen i stereobilden är precis över godtagbar nivå, och det är just på dessa fronter som budgeten lyser igenom. Min bror, som är en "svängig" Linn-fantast, tyckte det också lät ok för pengarna, men att ljudet var för hårdstämt och "digtalt" för hans smak, vilket jag oxå håller med om.
Men återigen…enbart frontarna kostar under tusenlappen och då är det inte riktigt läge att dissektera dem i detalj med audiofilöron.
Jag kopplade sedan in centern (C-4) och de små stativarna (S-4) som agerar surrounder för att testa filmljudet. Tyvärr kunde jag inte fästa surrounderna på väggen utan fick ställa dem på min soffas sidokarmar, med lite väl riktat ljud som följd. Filmerna jag testade med var Star Wars (Klonerna anfaller) samt Gladiator.
Jag var mest tveksam till om centern skulle klara sitt jobb. Men den var klart över förväntan, även om den inte är ett underverk. På minussidan kan nämnas att den gav ett något tunt ljud, tunnare/ljusare än frontarna, vilket gör att det inte riktigt låter 100% matchat, men inte långt ifrån, och den befarande burkigheten och nasalheten uteblev nästan helt till mina stora lättnad.
Som jämförelsesystem i surround körde jag mitt Kef KHT-2005.1. Mitt Kef-system gav helt klart ett mer öppet och en betydligt mer omslutande ljudbild. Och subben gav en djupare bas.
Magic-systemets olika enheter spelade lite mer var för sig och ”luckorna” i ljudbilden märktes ganska klart. Dock märkte jag ännu tydligare att ett litet Kef-”Ägg” som center är i minsta laget. Dynavoice C-4 gjorde faktiskt jobbet som center snäppet bättre på många plan.
Sammanfattningsvis kan jag bara återigen påpeka att detta Dynavoice F-6 paket lät riktigt OK, och klart över förväntan. Tror dock att man har en hel del att tjäna på om man ser till att man köper en surroundreciver som orkar driva högtalarna på ett bra sätt. Dvs att man inte nöjer sig med typ en billig Yamaha RX-V450, bara för att högtalarna är så billiga. För högtalarna är bättre än så...!
Skulle klart rekommendera en reciver för ca 5 000-7 000 kr, men om sedan vill ha mer valuta för pengarna så bör fronthögtalarna bytas ut. Den som vill ha mer djupgående basmuller bör dock komplettera med en sub.
Kan påpeka att det även i mina öron blev en klart roligare och mer komplett filmupplevelse då jag kopplade in min KEF-sub. Men om man, som jag, bor litet och i betongrum, kan det räcka långt även utan sub. Jag upprepar att jag inte är den som har som mål att byxbenen ska fladdra eller att blomkrukor sätts i rörelse.
Jag kommer inte att sätta några poängbetyg på ljudet eftersom jag inte ser någon vits med detta. Det enda jag vill sätta poängbetyg på är prisvärdheten och då blir det klockrent 5 av 5 möjliga. Om ljudet sedan är tillräckligt bra för just dina behov är en annan fråga. De låter dock helt OK även för lite kräsne.
Och till den med liten plånbok som vill satsa på ett första komplett surroundhögtalarsystem på en gång kan jag bara gratulera. Har svårt dra mig till minnes att jag lyssnat på något komplett högtalarsystem i prisläget som ens kan vara i närheten av Magic.
Mina testexemplar var i Calvados. Utseendemässigt är de rena skönheterna och klart mer användarvänliga i jämförelse med t ex XTZ W2MT, som jag dissade en hel del pga av deras enorma storlek. XTZ W2MT spelar dock klart mkt bättre än Magic.
På Magichögtalarna märks det att finishen består av en påklistad film, med rätt synliga "skarvar". Men det bara om man studerar dem på nära håll.
Det lite underliga designmässigt med Magic F-6 är att högtalarterminalerna sitter högst upp baksidan, vilket innebär att kablarna måste hänga ner efter hela högtalaren på baksidan.
Har inte testat stativarna/surrounderna (S-4) som frontar eftersom jag inte ser detta som någon alternativ med tanke på att de måste kompleteras med en sub för att låta tillfredställande till både musik och film. För den, som av utrymmesskäl vill ha stativare fram, MÅSTE man komplettera med sub.
Och en sub som i mina öron även spelar bra även till musik kostar då mer än hela detta system. Mitt råd är att man då hellre lägger ut 400 kr extra och satsar på golvhögtalarna med klart mer bas, som fungerar riktigt bra till musik och godkänt till film.
Kommer personligen inte att ha högtalarna, beroende på att de inte är tillräckligt bra för min smak, men FRÄMST för att jag vill ha "små" burkar, som mina nuvarande KEF-"Ägg" ger.
ps...det är ingen idé ni frågar om skillnader mot Dynavoice M-65, om det är värt att gå upp till dessa?, eftersom jag ej testat dem under samma förhållanden. Självklart låter M-65 bättre, men då kostar dessa frontar nästan dubbelt så mkt som hela detta Magic-system.
EDIT: NEDAN INTE LÄNGRE AKTUELLT eftersom jag ej har högtalarna kvar...!
Kan väl tillägga att om någon är intresserad av att lyssna på Dynavoice Magic F-6 Paketet i Stockholm går det bra att göra det hos mig.
Vore kul att höra någon annans åsikter oxå...!
Skicka mig då ett PM...jag bor i centrala Sthlm.
Mvh JB
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregisterede68eb861, 19 June 2005 - 11:25.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
* Officiell Tråd - Dynavoice * 
13 bilder
58 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?