Ornec eller COEM?
187 svar till detta Àmne
Postad 03 June 2005 - 19:15
Unregistered94f939c2
-
Unregistered94f939c2
-
ForumrÀv
-
-
773 inlÀgg
OrnecCOEMJag har draggat i informationstrrĂ€sket kring dom leverantörer som sĂ€ljer kinesisk hifi. Mina tankar krestar framför allt kring COEM och Ornec. Vi pĂ„ prisjakt har ju lĂ€nge riktat vĂ„ra gruppköp till COEM men det kanske finns anledning till förĂ€ndring. Vi fĂ„r ta en diskussion. Norman som âĂ€râ COEM och sköter kontakten med omvĂ€rlden Ă€r lite egen av sig och jag tycker att han Ă€r ganska svĂ„r att ha att göra med. Han svarar sĂ€llan pĂ„ mer Ă€n en frĂ„ga i ett mail och dĂ„ Ă€r det inte sĂ€kert att han riktigt förstĂ„tt vad man Ă€r ute efter. Jag har blivit mer och mer tveksam till COEM pĂ„ senare tid och blev dĂ€rför ganska glad nĂ€r jag hittade lĂ€nken till Ornecs sida. Jag ringde upp dom eftersom det gick och jag inte kunde logga in pĂ„ mitt konto jag skapat pĂ„ deras sida. Dom hĂ„ller pĂ„ med uppgraderingar och den delen av sidan var tillfĂ€lligt stĂ€ngd. Managern för Ornec var mycket trevlig och pratade bra engelska. Han svarade pĂ„ alla mina frĂ„gor och hjĂ€lpte mig igenom processen att göra ordernn manuellt. Mer finns att lĂ€sa hĂ€r.. Det bemötandet gjorde intryck pĂ„ mig och övertrĂ€ffar all kontakt jag haft med de andra butikerna som hanterar kinesisk hifi utanför Sverige (jag har mailat med COEM, hifi86, timaudio och NY-sound). Han sa ocksĂ„ att dom Ă€r europeiska generalagenter för G&W samt att dom just förhandlat till sig ett avtal om att vara officiell europeisk leverantör för Xindak. Det gör att dom kommer att ha bĂ€ttre tillgĂ„ng till resevdelar och andra möjligheter att hantera garantiĂ€renden Ă€n dom övriga grĂ„importörerna. Saker som fĂ„tt mig att tveka pĂ„ Norman och COEM Ă€r hur han uttrycker sig och snackar ner sina konkurrenter. Han byter dessutom Ă„sikt nĂ€r marginalerna för hans profit förĂ€ndras. Vissa har haft svĂ„righeter att fĂ„ hjĂ€lp med prylar som inte fungerat vid leverans. Ibland har han skickat nytt och ibland skitit i det hela. HĂ€r Ă€r ett mail frĂ„n Norman gĂ€llande Ornec: hi XXXX these guys just want to get the customers on dumping three to four items this is a stupid trick and they are committing suicide and they can never survice in this game as you can see they have a Washington state telephone number and they have a high cost this is a mumbo rock competition..the lowest will be the winner people join this game of competiton but they come and go frequently wasting their time and wasting our time but we cannot stop people doing stupid thing as we can see china has 1.3 billion population and sometimes you have millions of stupid people if you know what is statistics.. similarly there are over ten shops opened in HK to challenge us but eventually they close down in a few months..this is a sad story for them. We intentionally lower down or cost so as to put the price down to the bottom...so as to survive if they are stupid enough this can be the analogy: a girl dresses nothing and try to catch the attention of boys...but eventually the boys all DONE_AND_GO but none of them want to marry with this girl... this girl got raped ....she deserves it and customer just want to buy the cheap and losing-money items this is a poor advertisement strategy
En fruktansvÀrd jÀmförelse i mina ögon! Jag tycker att det verkar som att Ornec har bÀttre förutsÀttningar att tillgodose vÄra behov hÀr i Sverige Àn COEM. Nu ÄterstÄr det bara att se om dom hÄller vad dom lovat. Jag har ju bestÀllt frÄn Ornec och ska fÄ prylarna om 10 arbetsdagar och jag kommer uppdatera den hÀr posten eftersom saker utvecklar sig.
Postad 03 June 2005 - 19:28
Unregisteredabb40bc2
-
Unregisteredabb40bc2
-
ForumrÀv
-
-
785 inlÀgg
Som ansvarig för gruppköpet som pÄgÄr just nu sÄ mÄste jag försvara Norman lite.
Visst Àr han en affÀrsman och sÀljer helst det han har bÀst marginaler pÄ, men vem gör inte det?
Ornec kan vara ett bra alternativ i framtiden, men som det Àr nu sÄ Àr det vÀl ingen som bestÀllt frÄn dom sÄ att vi vet om dom ens Àr seriösa?
Att fraktpriserna Àr sÄ höga vid lÄg vikt gör ju ocksÄ att Norman fortafarande Àr billigast i mÄnga fall.
Jag tycker absolut att detta Àr intressant, men det Àr absolut inte lÀge att dissa Norman för nÄgot som kanske kan vara bra...
Postad 03 June 2005 - 19:42
Unregistered94f939c2
-
Unregistered94f939c2
-
ForumrÀv
-
-
773 inlÀgg
Min mening med inlÀgget var inte att vi skulle byta leverantör för det nuvarande gruppköpet. Ornec kan vara ett bra alternativ i framtiden, men som det Àr nu sÄ Àr det vÀl ingen som bestÀllt frÄn dom sÄ att vi vet om dom ens Àr seriösa?
Jag har bestĂ€llt frĂ„n dom och hĂ„ller tummarna. Jag citerar mig sjĂ€lv frĂ„n den hĂ€r trĂ„den. Jag har varit nyfiken pĂ„ G&W ett tag nu sĂ„ jag bestĂ€llde en G&W TW-2006X pĂ„ rekommendation och ett spiderrack för att komma upp i 21 kg. Hela bestĂ€llningen, med en Xindak AC-03, gick med frakten inrĂ€knad pĂ„ 389 âŹ. Man kan vĂ€lja vilket fraktbolag man ska anvĂ€nda och jag tog fedex eftersom dom var billigare Ă€n UPS och DHL. Hanteringen och frakten skulle ta 10 arbetsdagar.
Postad 03 June 2005 - 19:46
Unregisteredabb40bc2
-
Unregisteredabb40bc2
-
ForumrÀv
-
-
785 inlÀgg
Min mening med inlÀgget var inte att vi skulle byta leverantör för det nuvarande gruppköpet.
<{POST_SNAPBACK}>
Det var inte det jag menade heller, den ordern Àr redan skickad. Jag syftade pÄ de nÀrmaste veckorna/mÄnaderna. Blir intressant att följa din och andras ordrar framöver iaf.
Postad 03 June 2005 - 20:35
Unregistered803f725b
-
Unregistered803f725b
-
LĂ€rjunge
-
-
456 inlÀgg
Om inte annat sÄ Àr det bra att ha en leverantör som öppet visar sina (lÄga) priser som referens. Nu Àr det vÀl upp till coem att matcha dessa priser.
Postad 03 June 2005 - 20:37
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlÀgg
Om inte annat sÄ Àr det bra att ha en leverantör som öppet visar sina (lÄga) priser som referens. Nu Àr det vÀl upp till coem att matcha dessa priser.
<{POST_SNAPBACK}>
Precis! Jag handlar gÀrna av coem igen om dom lÀgger sina priser pÄ samma nivÄ eller strax under
Postad 03 June 2005 - 20:51
Unregistered0ac7936c
-
Unregistered0ac7936c
-
ForumrÀv
-
-
753 inlÀgg
Classic 8.0B Àr bra mycket billigare hos ornec.
Trots att vi köpt hela 7ex i pÄgÄende gruppköp Àr priset hos norman dyrare.
Hos ornec kostar 8.0B endast âŹ166*9,14kr (med dagens vĂ€xelkurs)= 1517kr utan frakt dĂ„.
Norman fÄr allt pressa priserna.
Postad 03 June 2005 - 20:57
AnTra
-
AnTra
-
Amatör
-
-
60 inlÀgg
Det trista Àr ju att man redan har betalat bra mycket mer i tidigare orders för samma prylar dessutom.
Och priserna som skulle gÄ upp!,  typiskt.
NÄvÀl det kan verkligen vara intressant för framtida orders. Dock Àr det en stor risk att gÄ in med ett gruppköp med massor av pengar till en eventuell firma som inte hunnit bli "stabil".
Postad 03 June 2005 - 21:47
palla
-
palla
-
LĂ€rjunge
-
-
305 inlÀgg
Postad 03 June 2005 - 21:55
Unregistered6dda665b
-
Unregistered6dda665b
-
LĂ€rjunge
-
-
438 inlÀgg
Eller sÄ Àr det hela en stor jefla bluff (med Ornec alltsÄ)  .
Dom levererar lite billiga prylar till att nÄgon (typ som oss)
slÀnger in 150.000-200.000 kronor sen sticker dom!
Kanske att mÄla fan pÄ vÀggen men sÄ lÀnge dom inte levererat
en stororder sÄ Àr dom inget alternativ för mej.
Motsvarar vÀl ett stort antal Ärslöner för en kines sÄ
frestelsen kan ju vara stor. OcksÄ bra att ha ett lÄgt pris att
locka folk med. Classicen kan ju vara ett sÄnt exempel......
Postad 03 June 2005 - 22:19
Unregisteredabb40bc2
-
Unregisteredabb40bc2
-
ForumrÀv
-
-
785 inlÀgg
Det trista Àr ju att man redan har betalat bra mycket mer i tidigare orders för samma prylar dessutom.
Och priserna som skulle gÄ upp!, typiskt.
NÄvÀl det kan verkligen vara intressant för framtida orders. Dock Àr det en stor risk att gÄ in med ett gruppköp med massor av pengar till en eventuell firma som inte hunnit bli "stabil". 
<{POST_SNAPBACK}>
Glöm inte att tull och moms tillkommer, det lilla jag rÀknat pÄ detta sÄ skiljer det inte sÄ mkt mot Coem. Kungludde -> SÄ tÀnkte jag nÀr jag fick erbjudandet att flytta över vÄr order frÄn Coem. Hoppas att ni har förstÄelse för detta. Mvh
Postad 03 June 2005 - 22:37
Berggren
-
Berggren
-
I Am The God Of Hellfire
-
-
3967 inlÀgg
Det Ă€r vĂ€l bara att hoppas att de Ă€r pĂ„ "riktigt" dĂ„ de har bra priser pĂ„ mĂ„nga produkter. TĂ€nk pĂ„ att Coem och de andra som har figurerat i gruppköp inte heller var kĂ€nda av den stora massan för sĂ„ lĂ€nge sedan. Ăven de var nya för oss nĂ€r vi började med gruppköp.
Postad 03 June 2005 - 23:57
Unregistered6dda665b
-
Unregistered6dda665b
-
LĂ€rjunge
-
-
438 inlÀgg
Kungludde -> SÄ tÀnkte jag nÀr jag fick erbjudandet att flytta över vÄr order frÄn Coem. Hoppas att ni har förstÄelse för detta.
Hoppla  .! Visste inte ens om detta. Jag hade hoppat av direkt! TÀnk pÄ att Coem och de andra som har figurerat i gruppköp inte heller var kÀnda av den stora massan för sÄ lÀnge sedan.
Iofs, men frÄga norrmÀnnen om Cattylink!! Dom saknar vÀl fortfarande grejor för runt 150.000 kronor  . Men det stÀmmer som du sÀger, nÄgon mÄste vÄga vara pionjÀren  . Hoppas att det stÀmmer med Ornec för priserna Àr som sagt bra. Kommer nog att handla dÀrifrÄn sjÀlv om det visar sig vara schyssta gubbar.....................
Postad 04 June 2005 - 00:29
Unregistered94f939c2
-
Unregistered94f939c2
-
ForumrÀv
-
-
773 inlÀgg
Det Àr alltid en risk med gruppköp, framför allt frÄn ett land dÀr vi inte kÀnner till svÀngningarna i brasnchen. Enligt Ornec har dom redan sÀnt flera stora ordrar i gruppköp till Frankrike och Tyskland. Jag har svÄrt att kolla det eftersom jag inte kan sprÄken och det Àr rÀtt tröttsamt att babelfisha utlÀndska forum. Om dom levererar till mig pÄ avsedd tid och prylarna Àr ok sÄ ser jag inget hinder för vidare köp. Som jag ser det Àr det ett vÄgspel varje gÄng man bestÀller frÄn Kina av en handlare utanför EU. Om jag har förstÄtt det hela rÀtt sÄ har vi ÄngerrÀtt i en vecka om Ornec Àr registrerad firma i England (inom EU). Att fraktpriserna Àr sÄ höga vid lÄg vikt gör ju ocksÄ att Norman fortafarande Àr billigast i mÄnga fall.
Det gÄr sÀkert att fÄ ner dom om vi pressar Ornec. Om COEM kan skicka frÄn Kina sÄ billigt borde Ornec ocksÄ kunna det.
Redigerat av Unregistered94f939c2, 12 June 2005 - 23:15.
Postad 04 June 2005 - 05:21
-=Kotten=-
-
-=Kotten=-
-
AnvÀndare
-
-
212 inlÀgg
Classic 8.0B Àr bra mycket billigare hos ornec. Trots att vi köpt hela 7ex i pÄgÄende gruppköp Àr priset hos norman dyrare.
Hos ornec kostar 8.0B endast âŹ166*9,14kr (med dagens vĂ€xelkurs)= 1517kr utan frakt dĂ„.
Norman fÄr allt pressa priserna.
<{POST_SNAPBACK}>
Hmmm....om man gĂ„r efter hemsidan hos Ornec... Classic 8.0b Pris: 209$ Billigast Frakt:167$ Totalt: 376$ DYR frakt och totalt dyrare Ă€n coem... Som sagt...Giles verkar ju ha fĂ„tt mycket billigare frakt nĂ€r han ringde för om man ser pĂ„ hemsidan Ă€r dom inte billigare Ă€n coem om man bestĂ€ller sjĂ€lv... Ăr ju annars ett smart sĂ€tt att blĂ„sa folk...lĂ€gga endel av det man sĂ€ger Ă€r frakt i egen ficka sĂ„ att man kan sĂ€tta priser som lockar...
Redigerat av -=Kotten=-, 04 June 2005 - 11:36.
Postad 04 June 2005 - 05:46
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlÀgg
Det lönar sig alltsÄ att deala med dom via mail eller telefon och bestÀlla den vÀgen, kan vara bra att veta!
Postad 04 June 2005 - 06:58
softman3
-
softman3
-
Beroende
-
-
1449 inlÀgg
min röst Àr att köper man nÄt sÄ kan man testa ornec men container köpet för elektronik var vÀrt dryga 170Kkr och för det sÄ bör man köpa frÄn en leverantör som Àr sÀker - dvs coem... visst tog det tid men dt bliv ju bra. alla vet ju cattylink ( eler vad dom heter ) historien, 3-4 gruppköp gick bra, hififorum och prisjakt har lyckats med det men norrmÀnnen! - dom blev ju blÄsta pÄ mycket... priserna Àr riktigt bra hos ornec och frakten gÄr nog som sagt att pruta pÄ men gör inget förhastat och tro guld / grönaskogar... EDIT: mÄste tilllÀgas att dom har fin grejer.  Made according to ProAc Response 2.5: same Scan SpeakD2010/8513 & 18w/8535 units, same internal component design(filter block, WIMA ERO capacitors etc.). Fiber wood body. 22x107x25cm, 26kg/pc, 88dB/8ohms (nom). Almost the same sound but unbelieveable price --- highly recommended!
samt deras jazzman Àr identisk med proac.  bÄda Àr biliga!
Redigerat av softman3, 04 June 2005 - 07:16.
Postad 04 June 2005 - 08:33
palla
-
palla
-
LĂ€rjunge
-
-
305 inlÀgg
Ja vÀldigt billiga Cattylink sÀljer Arum Cantus moon river för 1XXX och ornec för
âŹ692.00
Bifogad fil(er)
-
45.jpg 4.6K
0 Antal nerladdningar
Postad 04 June 2005 - 13:02
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1411 inlÀgg
Jag sneglar lite pĂ„ Aurum cantus moon godess 2 frĂ„n ornec Moon Godess 2 för drygt 600 ⏠! plus ett par xindak kablar... Priserna för smĂ„saker blir höga pga de minimum debiterar 21 eller 22 kg frakt.... Hursomhelst hĂ„ller de pĂ„ att uppdatera siten sĂ„ priserna kan vara fel SjĂ€lvklart kan det vara bluff. eller introduktionspriser. Mvh ...EDIT... nĂ€r jag gĂ„r till checkout stpr det att vikt 83 kg sĂ„ dĂ„ mĂ„ste det vara ett par???? Aurum Cantus Moon Goddess II Speakers 83 âŹ692.00 Remove Total Weight(kg) : 83.00 Sub Total: âŹ692.00 tillkommer 439⏠i frakt totalt cirka 10400+ tull och moms, Marcuscables tar knappt 20tkr ink moms.
Redigerat av spaceas, 04 June 2005 - 13:14.
Postad 04 June 2005 - 13:09
Unregistered1b6f8dd6
-
Unregistered1b6f8dd6
-
LĂ€rjunge
-
-
323 inlÀgg
ornec var billigare pÄ en hel del faktiskt + en fungerade SNABB sida
Postad 04 June 2005 - 14:06
-=Kotten=-
-
-=Kotten=-
-
AnvÀndare
-
-
212 inlÀgg
FÄr hoppas frakten blir bÀttre efter deras upgraderingar av sidan..
Redigerat av -=Kotten=-, 04 June 2005 - 14:14.
Postad 04 June 2005 - 15:23
AnTra
-
AnTra
-
Amatör
-
-
60 inlÀgg
Den hÀr klonade PMC-högtalaren som blev topptestad i senaste Bild&Ljud Hemmas tidning. (PMC FB1+). Orginalet kostar 25590:- och Ornecs pris med samma element 378 Euro.
En mycket intressant högtalare mÄste jag sÀga.
Postad 04 June 2005 - 15:27
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlÀgg
Marcuscables tar knappt 20tkr ink moms.
<{POST_SNAPBACK}>
FörstÄ vad handlarna sitter och gnuggar hÀnderna nÀr det gÀller Kinahifi  Men sötebrödsdagarna försvinner mer och mer. JÀttesnygga högtalare hur som helst.
Postad 04 June 2005 - 15:35
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1411 inlÀgg
Visst försvinner sötebrödsdagarna. TĂnk pĂ„ att handlarna köper kontainers fullastade direkt frĂ„n fabrik/exportör i Kina, inte frĂ„n butik som vi.... Ă€ndĂ„ fĂ„r vi det mcyket billigare...
mvh
Postad 04 June 2005 - 15:41
bjornsva
-
bjornsva
-
Beroende
-
-
1330 inlÀgg
Som sagt...Giles verkar ju ha fÄtt mycket billigare frakt nÀr han ringde för om man ser pÄ hemsidan Àr dom inte billigare Àn coem om man bestÀller sjÀlv...
Ăr ju annars ett smart sĂ€tt att blĂ„sa folk...lĂ€gga endel av det man sĂ€ger Ă€r frakt i egen ficka sĂ„ att man kan sĂ€tta priser som lockar... 
Fick Giles verkligen billigare frakt? Var det inte sÄ att han köpte lite mer grejjer sÄ tyngden kom upp till ca 21 kg vilket verkar vara den lÀgsta vikt Ornec baserar fraktpriser pÄ?
Redigerat av bjornsva, 04 June 2005 - 15:42.
Postad 04 June 2005 - 16:29
Unregistered94f939c2
-
Unregistered94f939c2
-
ForumrÀv
-
-
773 inlÀgg
nĂ€r jag gĂ„r till checkout stpr det att vikt 83 kg sĂ„ dĂ„ mĂ„ste det vara ett par???? Aurum Cantus Moon Goddess II Speakers 83 âŹ692.00
Saxat frÄn Marcuscables.com:" Vikt: 36,5kg / styck" sÄ med emballage stÀmmer det nog. Fick Giles verkligen billigare frakt? Var det inte sÄ att han köpte lite mer grejjer sÄ tyngden kom upp till ca 21 kg vilket verkar vara den lÀgsta vikt Ornec baserar fraktpriser pÄ?
Jag köpte en Xidak AC-03, en G&W TW-2996X och ett spiderrack. Vikten blev 21 kg. Visst försvinner sötebrödsdagarna. TĂnk pĂ„ att handlarna köper kontainers fullastade direkt frĂ„n fabrik/exportör i Kina, inte frĂ„n butik som vi.... Ă€ndĂ„ fĂ„r vi det mcyket billigare...
Det Àr en sanning med stark modifikation. Handlarna har massor av omkostnader som kanske inte alltid Àr uppenbara och framför allt inte direkt relaterade till produkten. Att driva en butik (speciellt om man har en fysisk butik) Àr mycket slitsamt och krÀver god planering och kunnig personal. Marknadsföring, lokalhyra, leveranser, kringutrustning, utbildning osv. Man kan hÄlla pÄ ett bra tag om man vill. Det vi betalar för nÀr vi gÄr till den lokale handlaren Àr inte bara produkten utan ocksÄ servicen och allt ikring. Jag föraktar inte de Svenska handlarna men det Àr dags för förÀndring. Dom flesta bryr sig nog om bÄde hobbyn och sina kunder.
Redigerat av Unregistered94f939c2, 04 June 2005 - 16:34.
Postad 04 June 2005 - 18:17
palla
-
palla
-
LĂ€rjunge
-
-
305 inlÀgg
FEL upptaderrade priser mÄnga produkter mycket dyrare
RÄkade trycka att jag var frÄn usa och fick in dollar istÀllet !!
Redigerat av palla, 04 June 2005 - 18:42.
Postad 04 June 2005 - 18:38
Unregistered94f939c2
-
Unregistered94f939c2
-
ForumrÀv
-
-
773 inlÀgg
NÀr jag pratade med honom i telefon sa han att sajten uppdaterar priserna mot en valutaomrÀknare i realtid (eller nÀra inpÄ). Jag har faktiskt ingen aning om vad som kommer att uppdateras men jag hoppas att det bara gÀller den tekniska sidan av sajten och kanske frakten.
Postad 04 June 2005 - 18:43
palla
-
palla
-
LĂ€rjunge
-
-
305 inlÀgg
kolla för svaret frÄn mig jag logga in pÄ fel land sÄ jag fick priserna i dollar
Postad 05 June 2005 - 14:18
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1411 inlÀgg
Visst försvinner sötebrödsdagarna. TĂnk pĂ„ att handlarna köper kontainers fullastade direkt frĂ„n fabrik/exportör i Kina, inte frĂ„n butik som vi.... Ă€ndĂ„ fĂ„r vi det mcyket billigare...
Det Àr en sanning med stark modifikation. Handlarna har massor av omkostnader som kanske inte alltid Àr uppenbara och framför allt inte direkt relaterade till produkten. Att driva en butik (speciellt om man har en fysisk butik) Àr mycket slitsamt och krÀver god planering och kunnig personal. Marknadsföring, lokalhyra, leveranser, kringutrustning, utbildning osv. Man kan hÄlla pÄ ett bra tag om man vill. Det vi betalar för nÀr vi gÄr till den lokale handlaren Àr inte bara produkten utan ocksÄ servicen och allt ikring. Jag föraktar inte de Svenska handlarna men det Àr dags för förÀndring. Dom flesta bryr sig nog om bÄde hobbyn och sina kunder.
<{POST_SNAPBACK}>
Kina hifi har varit ett argument för att produkten varit high end. NÀr varorna blivit mer lÀttillgÀngliga - finns i fler butiker med priser synliga inom/utom EU kommer prisbilden att förÀndras, billiga blir billigare, marginaler pressas, distributionskanaler effektiviseras o dyl.
Postad 05 June 2005 - 21:49
Unregistered94f939c2
-
Unregistered94f939c2
-
ForumrÀv
-
-
773 inlÀgg
NÀr varorna blivit mer lÀttillgÀngliga - finns i fler butiker med priser synliga inom/utom EU kommer prisbilden att förÀndras, billiga blir billigare, marginaler pressas, distributionskanaler effektiviseras o dyl.
SjÀlvklart kommer saker och ting att förÀndras nÀr produkterna dyker upp hos svenska handlare. Min poÀng Àr att man inte ska stirra sig blind pÄ att saker av jÀmförbar kvalitet kostar det dubbla i Sverige. Jag menar att man ska tÀnka pÄ att det Àr mÄnga led vi gÄr förbi i distributionskedjan. SjÀlvklart blir produkterna billigare dÄ, men det betyder inte att hela mellanskillnaden Àr profit. Jag kanske överreagerade nÀr du sa "Visst försvinner sötebrödsdagarna." men det vi kan göra Àr ju att utnyttja vÄr konsumentmakt och köpa av dom vi vill stötta.
Postad 06 June 2005 - 08:54
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1411 inlÀgg
Hemleveranser / postorder betyder inte nödvÀndigtvis lÀgre priser- Det Àr riktigt dyrt att skicka styckegods. Postorder modellen bygger pÄ enhetslaster ( container, hela bilar, bÄtar) till den region/det land som skall ta emot varorna, dÀrefter skicka sompaket/ post. LÀmnar man landet/regionen stiger fraktkostnaden exponentiellt.
Om leveranserna sedan sker frÄn detaljist tex i hong kong, Àr identisk och ÀndÄ blir priskillnad pÄ IDENTISK produkt 13500 inkl frakt och tull nÀr vi bestÀller, 20tkr pÄ rea och ordinarie pris 30tkr sÄ Àr priskillnaden motiverad av knappt utbud hÀr- fÄ sÀljer, det Àr exklusivt, utbudet Àr mindre Àn efterfrÄgan. I mitt exempel kopstar varan 6tkr dÀr nere hos detaljist.
DÄ borde en butik hÀr kunna köpa frÄn grossist för 4-5tkr, lasta en container och fÄ en fraktkostnad pÄ 500kr per enhet, efter tull garanti/reservdelskostader 6-6500kr. Med normal marginal blir priset runt 13000-14000kr inkl moms. JÀmför det med priser pÄ 20-30tkr.
Att ornec anslÄr priser pÄ sin site Àr oerhört positivt för oss konsumenter, vi fÄr en chans att göra sÄdana jÀmförelser som jag gör ovan.
Förresten, ma skall inte stirra sig blind pÄ lokalkolstander osv i sverige.. i hong kong Àr de skyhögt över dom i sverige
Postad 06 June 2005 - 09:12
InSane
-
InSane
-
Veteran
-
-
1838 inlÀgg
Förresten, ma skall inte stirra sig blind pÄ lokalkolstander osv i sverige.. i hong kong Àr de skyhögt över dom i sverige 
Fast om man tittar pÄ Coems butik(nÄgon hade fotat lite under ett besök dÀr) sÄ Àr den inhyst i en skokartong  ,vem skulle vilja driva en butik i Sverige dÀr man fÄr in högst 1 kund, och dÄ endast om denne gÄr in och backar ut
Postad 06 June 2005 - 09:25
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1411 inlÀgg
Fast om man tittar pÄ Coems butik(nÄgon hade fotat lite under ett besök dÀr) sÄ Àr den inhyst i en skokartong ,vem skulle vilja driva en butik i Sverige dÀr man fÄr in högst 1 kund, och dÄ endast om denne gÄr in och backar ut 
<{POST_SNAPBACK}>
haha! de fÄr bara ha smÄbarn som kunder!!!! Mvh
Postad 06 June 2005 - 09:50
Unregistered94f939c2
-
Unregistered94f939c2
-
ForumrÀv
-
-
773 inlÀgg
Fast om man tittar pÄ Coems butik(nÄgon hade fotat lite under ett besök dÀr) sÄ Àr den inhyst i en skokartong wink.gif
Förresten, ma skall inte stirra sig blind pÄ lokalkolstander osv i sverige.. i hong kong Àr de skyhögt över dom i sverige wink.gif
SÄ sant. COEM fick enligt Ornec stÀnga en av sina tre butiker nyligen. Det Àr ju inte helt ovanligt att kinesiska företag skippar kontoret i honkong och bara har en postbox dÀr för att det Àr sÄ dyrt med lokaler.
Postad 08 June 2005 - 14:34
Unregistered40880
-
Unregistered40880
-
ForumrÀv
-
-
865 inlÀgg
Mailade Ornec nyss med lite frÄgor och fick svar direkt! Under fem minuter tog det!  SÄ snabbt har jag nog aldrig fÄtt svar nÄgonstanns ifrÄn!
Intressanta priser som sagt! KÀnner mer och mer att de antagligen kommer att fÄ en bestÀllning av mig snart!
KÀnns dock lite vanskligt dÄ ingen hÀr har erfarenehter med dem. LÀste nÄgonstanns att de levererat till tyskland med positivt resultat. Ska sÀtta mig och lÀsa lite pÄ hififorum.de och luska om nÄgon köpt dÀrifrÄn.
Redigerat av Unregistered40880, 08 June 2005 - 14:37.
Postad 08 June 2005 - 14:58
Unregistered94f939c2
-
Unregistered94f939c2
-
ForumrÀv
-
-
773 inlÀgg
Visa gÀrna vad du hittar.
Postad 08 June 2005 - 15:12
Unregistered40880
-
Unregistered40880
-
ForumrÀv
-
-
865 inlÀgg
Visa gÀrna vad du hittar. 
<{POST_SNAPBACK}>
Hmm, hittar inte sÄ mycket just nu (pÄ jobet)  . Ska söka lite mer grundligt nÀr jag kommer hem. Verkar iaf som Kinaimport inte Àr lika stort dÀr. Synd, tyska kan jag. Kinesiska vÀrre!  EDIT: Hittar inte sÄ mÄnga trÄdar om kinaimport pÄ hihi-forum.de. Men i de som finns snackas det rÀtt mycket om CE-mÀrkningen (som saknas pÄ kinaimport) det verkar som det sÄledes Àr totalförbjudet att importera China-hifi och att varor som pÄtrÀffas under tullens uppsikt kan förstöras  . Detta Àr dock enligt dem ett "worst case scenario" om man fÄr en nitisk zollbeamter (tulltjÀnsteman  ). AlltsÄ ungefÀr som vi svenskar sitter och hoppas pÄ att vi slipper tullens vakande ögon (deras variant av "oro" verkar dock mycket vÀrre enligt mig, kanske inte sÄ förekommande hoppas man för dem  ) NÄja, finns dock en del som importerat china- hifi pÄ hififorum.de, dock Àr de inte alls lika starkt representerade som pÄ prisjakts forum, och som synd Àr, inget om Ornec  . Vet dock inte om det behöver betyda om ornec Àr serösa eller inte. Coem audio förekommer endast i tvÄ inlÀgg (enligt sökfunktionen och eget lÀsande av trÄdarna) och de har ju flera pÄ prisjakt goda erfarenheter av.
Redigerat av Unregistered40880, 08 June 2005 - 19:25.
Postad 08 June 2005 - 20:35
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlÀgg
Jag sökte runt lite tidigare och det pratas lite om lyckade bestÀllningar frÄn Tyskland och mer lyckade frÄn Frankrike. Problemet Àr att ingen tysk eller fransman verkar kÀnna till detta, utan det Àr en engelsman (verkar vara samma person hela tiden) eller engelsktalande kines aom tar upp detta hela tiden. Kan vara nÄgon frÄn Ornec sjÀlva...
Postad 08 June 2005 - 20:44
Unregistered88266978
-
Unregistered88266978
-
AnvÀndare
-
-
234 inlÀgg
jag funderar pÄ att bestÀlla denna sak nÀr skatte pengarna kommer Monster Cable HTS-1000 3m 2990 kr Lagervara -------------------------------------------------------------------------------- Beskrivning Det ultimata nÀtfilteret med överspÀningsskydd. Clean power stage 2! 8st kontakter. Tv-antenn in och ut Sattelitmotagar skydd (f-kontakt) Radio antenn in och ut Bredbandsskydd (RJ-45) Telefonskydd Skyddar mot blixtnedlag samt alla spÀnnningar över 230 volt. Monster ersÀtter apparater till ett vÀrde om 275.000 euro max. Som skadats av överspÀnning. En billig försÀkring. ornec monster
Redigerat av Unregistered88266978, 08 June 2005 - 20:45.
Postad 08 June 2005 - 21:05
Unregistered40880
-
Unregistered40880
-
ForumrÀv
-
-
865 inlÀgg
Hmm. Det lÄter ju lite orovÀckande faktiskt. Men jag tror nÀstan det blir en chansning nÀr pengar finnes Eller det Àr vÀl bara att avvakta hur det gÄr för Gilels jag funderar pÄ att bestÀlla denna sak nÀr skatte pengarna kommer
<{POST_SNAPBACK}>
OT: Ja! Sitter sjÀlv och hoppas pÄ att man Àr en av dem som fÄr innan midsommar
Postad 08 June 2005 - 21:23
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlÀgg
Jag har en sÄdan "Monster Cable HTS-1000", den Àr rÀtt bra - just det dÀr att du kan dra satellit- och kabel-TV genom den Àr bra för plasman. Kolla bara att det Àr 230V Schuko du fÄr...
Postad 08 June 2005 - 22:53
Unregistered6dda665b
-
Unregistered6dda665b
-
LĂ€rjunge
-
-
438 inlÀgg
snackas det rÀtt mycket om CE-mÀrkningen (som saknas pÄ kinaimport)
Det Àr lite konstigt, för min förra cd-spelare (Jungson Moon CD-Player) var faktiskt CE-mÀrkt. Kanske ett litet svinn frÄn fabrikens europatillverkning eller en liten kineskopierad mÀrkning. Va vet jag  . Importerad var den iallafall...........
Postad 09 June 2005 - 08:01
InSane
-
InSane
-
Veteran
-
-
1838 inlÀgg
snackas det rÀtt mycket om CE-mÀrkningen (som saknas pÄ kinaimport)
Det Àr lite konstigt, för min förra cd-spelare (Jungson Moon CD-Player) var faktiskt CE-mÀrkt. Kanske ett litet svinn frÄn fabrikens europatillverkning eller en liten kineskopierad mÀrkning. Va vet jag . Importerad var den iallafall...........
<{POST_SNAPBACK}>
Min Seeker ai-70 var ocksÄ ce-mÀrkt om jag inte misminner mig, fÄr kolla det nÀr jag kommer hem. Hoppas att detta Àr ett seriöst företag.  Kom just pÄ att jag har en bild pÄ baksidan av min Seeker i mitt galleri, dÀr ser man "CE-mÀrkningen" klart och tydligt. Klisterlappar is teh shit https://www.prisjakt...=36689&pic=.jpg
Redigerat av InSane, 09 June 2005 - 08:06.
Postad 09 June 2005 - 08:21
UnBeliever
-
UnBeliever
-
Amatör
-
-
91 inlÀgg
TĂ€nkte bara flika in lite info.
Jag skickade ivÀg ett mail till Ornec och Àven jag fick blixtsnabb respons, max 10 min. Min frÄga gÀllde Cayins monoblock 9085D samt försteget SC10, eftersom de har dem pÄ hemsidan till ett vÀldigt bra pris. Men tji fick jag
Det kan alltsÄ vara bra för er andra att veta att Ornec INTE sÀljer Cayins produkter lÀngre. Bara sÄ ni vet.
De dÀr PMC-kopiorna ser dock vÀldans lockande ut...
Mvh, Ola
Postad 09 June 2005 - 10:18
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlÀgg
Nej, Cayin tillhör ju de företag som inte tillÄter att sÄ hÀr lÄga priser publiceras dÄ de sÀljs till klart högre priser i vissa lÀnder. Det Àr dÀrför det Àr sÄdant "hysch-hysch" frÄn COEM:s och andras sida om prislistor. Ornec kan ju knappast funnits lÀnge, Ätminstone inte haft hemsida lÀnge, om de öppet redovisar priser och precis nyligen blivit av med Cayin.
Postad 09 June 2005 - 10:22
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1411 inlÀgg
Kanske hade de aldrig ett cayinavtal heller utan bara en förhoppning att fÄ sÀlja dom?
Mvh
Postad 09 June 2005 - 11:03
Unregistered94f939c2
-
Unregistered94f939c2
-
ForumrÀv
-
-
773 inlÀgg
Jag frÄgade om det hÀr med Cayin och han sa att ingen av butikerna baserade i Hongkong (COEM, Timaudio osv.) köper direkt frÄn fabriken. Alla köper maskinerna pÄ omvÀgar likt mÀrkesklÀder som sÀljs som "kopior" trots att dom Àr tillverkade i samma fabrik som orginalen. Han hÀvdar alltsÄ att Norman tar tid pÄ sig att skaffa Cayin (och det gör han) eftersom han inte kan köpa dom genom officiella kanaler. Han sa ocksÄ att Ornec skickar direkt frÄn "mainland China" och dÀrför har bÀttre kontakt med fabrikerna. Tidigare fanns det ett kryphÄl som gjorde att man kunde exportera till HK utan att tillverkaren skaffade ett speciellt exporttillstÄnd som kostar en hel del men nu Àr det visst borta. Det och dÄlig anpassning till den vÀsterlandska marknaden Àr enligt honom (pÄ Ornec) anledningen till att man kan rÀkna med att de kinesiska mÀrkena kommer och gÄr, byter namn och Àr allmÀnnt oberÀkneliga. Korsun hÄller tex. pÄ att byta namn.
Postad 09 June 2005 - 13:43
Unregistered88266978
-
Unregistered88266978
-
AnvÀndare
-
-
234 inlÀgg
Jag har en sÄdan "Monster Cable HTS-1000", den Àr rÀtt bra - just det dÀr att du kan dra satellit- och kabel-TV genom den Àr bra för plasman. Kolla bara att det Àr 230V Schuko du fÄr...
<{POST_SNAPBACK}>
okej.. bra att du sÀger det.. dÄ skall jag ha koll p Ä det. priset var ju hel rÀtt.. 64 eur.. + frakt tull moms. man har ju ringt till skattemasen och kollat. inom nÄgra dagar kommer dem.. sÄ jÀkla gött hade rese avdrag pÄ nÀstan 23000,, sÄ borde fÄ ut 16 heta... synd att gruppköpet var dÄ det var.. annars hade man handlat riktigt fina saker. Äterkommer om nÄgra dagar nÀr pengarna kommit och jag bestÀllt.
Postad 09 June 2005 - 16:36
-=Kotten=-
-
-=Kotten=-
-
AnvÀndare
-
-
212 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}>
okej.. bra att du sÀger det.. dÄ skall jag ha koll p Ä det. priset var ju hel rÀtt.. 64 eur.. + frakt tull moms.
man har ju ringt till skattemasen och kollat. inom nÄgra dagar kommer dem..
sÄ jÀkla gött hade rese avdrag pÄ nÀstan 23000,, sÄ borde fÄ ut 16 heta... synd att gruppköpet var dÄ det var.. annars hade man handlat riktigt fina saker.
Äterkommer om nÄgra dagar nÀr pengarna kommit och jag bestÀllt.
<{POST_SNAPBACK}>
Reseavdraget (allt över 7000) dras vÀl av frÄn den totala summan man tjÀnat och ska skatta för.....inte fÄr man vÀl tillbaka allt över 7000.... SjÀlv fÄr man inbetalninskort pÄ ett antal tusen....hemsk fastighetsskatt pÄ sommarhuset som förÀldrarna skrivit pÄ en nÀr man va liten...
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Köp & SÀlj
-
→
Butiker & Import
-
→
Kinaimport
-
Personuppgiftspolicy
|
-
XBox Halo Edition
lod
2026-07-29 08:14:23
-
VM på nya AppleTV
Tobbeswim
2026-07-05 23:35:21
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|