Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic DMR-EX75 / DMR-EX85

43 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 april 2006 - 11:29

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0
Panasonic (iaf i Tyskland) kommer med, som det ser ut, två mycket intressanta DVD-recorders, DMR-EX75 resp. DMR-EX85. Endast den förra finns upplagd på deras website än så länge men troligen skiljer enbart HDD-storleken: DMR-EX75

-DVB-T och analog tuner
-Inspelning på alla DVD-format: DVD±R, DVD±RW, DVD±R DL och DVD-RAM
-160GB eller 250GB HDD (EX75 resp. EX85)
-HDMI ut
-DV-in
-DivX-stöd

Det enda man i övrigt kan önska är väl kanske dubbla DVB-tuners plus kort-plats.
De ska tydligen släppas i maj men listas redan av Technikdirekt för €516 resp. €595.

Postad 02 april 2006 - 11:32

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
Framförallt önskar jag att man kan välja om man vill ha DVB-T, -C eller -S i burken, alla kommer med DVB-T som jag inte är ett dugg intresserad av.

Postad 02 april 2006 - 20:54

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0
Underbart, ytterligare en stor tillverkare som kommer med HDD/DVD recorder med digital tuner.
Vi kommer nog få se en hel del av den varan under året. :(

Postad 28 april 2006 - 15:40

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0
Manualen till DMR-EX75/85 kan laddas ner här nu. Det finns också en del info om modellerna på panasonic.co.jp här.

Postad 29 april 2006 - 07:06

DrakeMan
  • DrakeMan
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Om man bara vill ha gratiskanalerna, skall man ha en sådan här då? Beställt en EH65a men den har bara analog kan fortfarande annullera den beställningen; de här kom ju nu. Grejen är att slippa strula med flera apparater när man skall spela in från teve.

De som har en analog inspelare och digitalbox, hur går man till väga? Känns ju apstruligt om man måste slå på digitalboxen med timer och spela in från AUX på inspelaren.

Till saken hör att jag aldrig haft digitalbox eller tagit emot digitala utsändningar i någon form därav okunnigheten.

Postad 29 april 2006 - 07:44

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Om man läser bruksen till EH-65 står det att det räcker med att ställa timern i digitalboxen så
triggas inspelningen igång i recordern (om dig.boxen har den funktionen), i så fall är det väl
det inte jobbigare än att ställa timern i recordern?
Problemet med EX-75/85 är för mig att den endast har en antenningång, skulle i så fall behöva
två separata efersom jag ser analogt via ComHem och tar hem de digitala gratiskanalerna
via egen antenn och digitalbox
Pioneers kommande recorder med inbyggd dig.box kommer att ha två separata antenningångar
har jag för mig, men saknar dv-in och HDMI-ut :)

Lutar åt en EH-65 för mig...

elis

Postad 29 april 2006 - 15:44

DrakeMan
  • DrakeMan
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Killen har pluggat, bra tänkt! Har knappt hunnit titta i manualen, sjukt barn hemma hela veckan från dagis...

Precis det svaret jag behövde på min fråga. Då är det ju bara att ställa in i digitalboxen som vanligt.
Såg nu på Kristianstadsbyggens hemsida att de inte släcker förrän 15 oktober nästa år, inget man behöver oroa sig över just idag med andra ord. Com Hem-husen har väl dock filter för att man inte skall kunna ta emot Boxer genom vanliga urtaget.

Jag kör på en EH65a jag med, elis.

Din digitalbox kan du väl köra ut genom scart till teven/inspelaren?

EDIT: Hittade bara en på tyska, därför jag inte haft tid att läsa den, har du en på engelska, elis? Mejlar du mig den isf, pma om du ids.

Sökte på samma sida, men med blädderrutorna, ingen tur där tänkte inte på att söka med wildcards. Tack för hjälpen, hur som helst!

Redigerat av DrakeMan, 30 april 2006 - 08:35.

Postad 29 april 2006 - 17:09

NiklasK
  • NiklasK
  • Lärjunge

• 452 inlägg
  • 0
Om jag har comhem har jag alltså ingen möjlighet att få in de fria digitalkanalerna utan en antenn menar ni? Jag har således ingen användning för 75/85 då jag endast har comhem?

Postad 29 april 2006 - 20:14

zoomie
  • zoomie
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Kan man med säkerhet konstatera att denna kommer att fungera i Sverige?
Den är väl inte godkänd av Boxer ännu, men det kanske funkar ändå?

MVH

z

Postad 30 april 2006 - 08:07

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Din digitalbox kan du väl köra ut genom scart till teven/inspelaren?

EDIT: Hittade bara en på tyska, därför jag inte haft tid att läsa den, har du en på engelska, elis? Mejlar du mig den isf, pma om du ids.

<{POST_SNAPBACK}>

Digitalboxen kommer jag att köra scart-RGB ut till scart-RGB-in på recordern, sen vidare till
projjen med progressiv komponent + HDMI till tv:n
Enligt bruksen kommer progressiv komponent och HDMI att vara aktiva samtidigt :)
dock kommer inte scart-RGB och komponent att vara det...

Här finns den engelska bruksen för nerladdning (har den på jobbet, sitter hemma nu med modem!)
http://www.panasonic...load-centre.asp

elis

Postad 30 april 2006 - 08:20

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Om jag har comhem har jag alltså ingen möjlighet att få in de fria digitalkanalerna utan en antenn menar ni? Jag har således ingen användning för 75/85 då jag endast har comhem?

<{POST_SNAPBACK}>

Tror inte att du kan använda den till ComHems nät, den inbyggda digitaltunern borde väl ha
ett C (DVB-C) istället för ett T plus att den måste väl antagligen dessutom vara godkänd av ComHem?

Om den kommer till Sverige tror jag den enbart blir till de fria digitalkanalerna + de analoga
förståss

elis

Postad 30 april 2006 - 13:10

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0

Kan man med säkerhet konstatera att denna kommer att fungera i Sverige?
Den är väl inte godkänd av Boxer ännu, men det kanske funkar ändå?

<{POST_SNAPBACK}>

Med säkerhet ska man väl kanske inte säga innan någon har testat men jag ser ingen direkt anledning till att den inte skulle fungera såvida Panasonic inte avsiktligt fixat så att den enbart fungerar med tyska nätet.

Boxer-godkännande är inte mycket att bry sig om. Finns en rad icke-godkända mottagare som fungerar minst lika bra som godkända.

Om den kommer till Sverige tror jag den enbart blir till de fria digitalkanalerna + de analoga
förståss

<{POST_SNAPBACK}>

De kommer inte till Sverige enligt Panasonic Global's Diga website. EX75, EX85 och EX95V kommer bara släppas i Tyskland och UK nu (maj/juni). UK-versionerna stödjer dock inte DivX samt att de har annat PAL-system.

Senare (sept/okt) kommer EX75 även släppas i Frankrike och Spanien.

Postad 02 maj 2006 - 15:32

JALen
  • JALen
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Man blir ledsen i ögat när man får vänta och vänta på att det kommer med DBV-T till Sverige. I uk har dom haft både Sony och Panasonic modeller, samma som vi haft i Sverige men dom har erbjudit DBV-T. Ex så har Panasonic DMRES20D/60D och Sony RDR-HXD910/710 med digital motagare. Jag har ställt frågan till Terracom om man har samma standard på sändningarna här och i England men fortfarande inte fått något svar(3v).

Funkar en engelsk spelare i Sverige?

Postad 02 maj 2006 - 17:48

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0

Funkar en engelsk spelare i Sverige?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skulle ju hellre välja en tysk. Vi liksom tyskarna använder PAL-B/G medan England kör med PAL-I vilket gör att det åtminstone lär bli problem med analogdelen. De engelska modellerna av EX75/85/95V stödjer som sagt inte heller uppspelning av DivX. Plus att de kör med skumma väggkontakter i England (går väl iofs att byta men iaf).

Ang. DVB-delen skulle jag tippa att tyska och engelska modeller fungerar här även om det verkar det skilja på en del parametrar länderna emellan.

Sweden: DVB-T Parameters
Multiplexes 4 (90% pop) +1 (50% pop)
Operational bands UHF
Carrier type 8k
Guard 1/8
FEC 2/3
Modulation 64QAM
Reception model SDTV pay+free, HDTV trialed 2003
MFN and SFN MFN and SFN
Max. transmitter ERP 50kW
Middleware Open-TV, MHP to be trialed in Gävle
Channel bandwidths 8MHz

Germany: DVB-T Parameters
Multiplexes 4 initially
Operational Bands UHF and VHF
Carrier type 8k
Guard 1/8
FEC 2/3 & 3/4
Modulation 16QAM
Reception model indoor, mobile & fixed
MFN and SFN SFN & MFN
Max. transmitter ERP 10kW VHF, 120kW UHF
Middleware MHP being adopted
Channel bandwidth 8MHz UHF & 7MHz VHF

UK: DVB-T Parameters
Multiplexes 6 (4-16QAM, 2-64QAM) (64QAM now recommended for switchover)
Operational bands UHF only
Carrier type 2k at present. All to be 8k by 2012
Guard 1/32
FEC 3/4 for 16QAM, 2/3 for 64QAM
Modulation most 16QAM, 2 MUX 64QAM
Reception model fixed, external antenna
MFN and SFN MFN
Max. transmitter ERP 20kW (likely to change during switchover process)

Postad 12 maj 2006 - 12:15

jwalker
  • jwalker
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Så länge det inte är dubbel tuner så är det ju lika illa med bara en för mig :).

Om man tex har en dilog 550 dubbel tuner och den kopplat till 65 hur blir det då ?

Mvh

Postad 22 maj 2006 - 21:56

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0
Jag håller med om att dubbel tuner vore önskvärt. En annan nackdel som jag hittat är att de inte kan spela in 5.1-ljud. Tydligen encodas både bild och ljud om helt för att göra MPEG2 Transport Streamen, som ju DVB sänds i, till DVD-kompatibel MPEG2 Program Stream och bara DD-encodning i stereo stöds.

Nej det får nog bli en Topfield digitalbox med dubbla tuners istället. Då kan man ju alltid dra över filerna till datorn och bränna ner på DVD om man vill arkivera något. Så fort man skaffat en Blu-ray-spelare bör man sedan inte ens behöva göra någon konvertering för att spela upp det eftersom Blu-ray-formatet också bygger på MPEG2 Transport Stream.

Postad 16 augusti 2006 - 14:51

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0
Någon som köpt en sån här Tysk maskin som kan bekräfta att DVB-T mottagaren funkar
här i Sverige ?

Postad 17 augusti 2006 - 07:02

JALen
  • JALen
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Det blev en Pioneer i stället: DVR-540HXN-s. Den har DVB-t motagare och slot in för CA-modul vilket gör att jag kan sätta in ett boxer kort. Hur den fungerar vet jag inte ännu eftersom jag hämtade den på posten i går kväll. Jag tror att jag skriver om det i Pioneer-tråden när jag fått igång den. Just nu håller jag på att TOTAL konvertera till digital TV då jag är ute efter en 32" LCD TV med digitalmotagare också. När detta är klart så kommer det att bli som förr, jag kan spela in på en kanal och titta på en annan (och inte en massa extra boxar).

Det är inte gratis att komma tillbaka till samma läge som innan omläggningen.

Postad 17 augusti 2006 - 12:05

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0
Liten nackdel med Pioneer 540HX är att den saknar HDMI ut. Annars verkar den bra på pappret.

Postad 17 augusti 2006 - 16:00

Skyride
  • Skyride
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
JALen : Hur tänkte du lösa problemet med att spela in 5:an
och kolla på 3:an tex.

Postad 18 augusti 2006 - 14:38

JALen
  • JALen
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Då får jag nog välja vad som är viktigast, man kan ju alltid skaffa ett BOXER tvillingkort för 100kr/månad extra och stoppa in i TV:n. Jag tycker inte att det är riktigt värt dom pengarna just nu så nu kan jag bara kombinera en betalkanal och en frikanal.

Postad 22 augusti 2006 - 15:06

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0

Mig själv, Någon som köpt en sån här Tysk maskin som kan bekräfta att DVB-T mottagaren funkar här i Sverige ?

Postad 23 augusti 2006 - 13:59

besj
  • besj
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Mig själv, Någon som köpt en sån här Tysk maskin som kan bekräfta att DVB-T mottagaren funkar här i Sverige ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har köpt en från Medianess.de och fick hem den igår. Den fungerade med alla okodade kanaler, EPG fungerade och det gick utmärkt att ställa in inspelningar från den. Tog lite tid innan jag hittade omställningen av språk från tyska till engelska...

Postad 06 september 2006 - 16:35

ocean
  • ocean
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
[quote name='besj' date='Aug 23 2006, 13:59 ']

Besj, Är själv extremt sugen på en ex-85'a. Hur fungerar inspelning av textade filmer? Har du även hittat hur man får hem mjukvaruuppdateringar? Antar att Medianess också skötte sig bra?

Postad 06 september 2006 - 21:32

besj
  • besj
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
[quote name='ocean' date='Sep 6 2006, 17:35 ']
[quote name='besj' date='Aug 23 2006, 13:59 ']

Besj, Är själv extremt sugen på en ex-85'a. Hur fungerar inspelning av textade filmer? Har du även hittat hur man får hem mjukvaruuppdateringar? Antar att Medianess också skötte sig bra?

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
Inte tittat på mjukvaruuppdateringar. Inspelning av textad film? Har bara spelat in en engelskspråkig med text och det fungerade som om det vore en vcr.
Medianess fungerade bra, fick bara inte något trackingnummer..
/bengt

Postad 08 september 2006 - 22:12

ocean
  • ocean
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
[QUOTE] Inte tittat på mjukvaruuppdateringar. Inspelning av textad film? Har bara spelat in en engelskspråkig med text och det fungerade som om det vore en vcr.
Medianess fungerade bra, fick bara inte något trackingnummer..
/bengt

Härligt att höra, då är det bara det där med uppdateringar kvar att lösa innan man slår till .... Tackar

Postad 11 januari 2007 - 19:59

Tomas T
  • Tomas T
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Har EPG 7 dagars info?Funderar då min "gråmporterade" Panasonic-tv med inbyggd DVB-T bara har nu&nästa program.

Postad 11 januari 2007 - 20:12

besj
  • besj
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Har EPG 7 dagars info?Funderar då min "gråmporterade" Panasonic-tv med inbyggd DVB-T bara har nu&nästa program.

<{POST_SNAPBACK}>

Den har lika lång EPG som mina boxergodkända Samsung och Dilogboxar. Tror att begränsningen oftast ligger isignalen, inte i burken. Ibland har jag mer än 24 timmar framåt, ibland bara pågående program.
/Bengt

Postad 11 januari 2007 - 21:10

Tomas T
  • Tomas T
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Pixmania har den franska versionen DMR-EX85EC1S som förutom SECAM även kör PAL B,G,H.
Så det borde väl inte vara nåt problem i Sverige.........eller?

Såg på nåt forum att den tyska versionen(EG)inte fungerar med undertexterna i DVB-T i Danmark.

La i alla fall ut en beställning hos Pixmania och om den finns med på deras svenskspråkiga sida så borde ju apparaten fungera även här.

Redigerat av Tomas T, 11 januari 2007 - 21:23.

Postad 12 januari 2007 - 15:03

JALen
  • JALen
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
EPG:n fungerar bara 1-2 dagar framåt. Det är nog inte mer som skickas ut. Jag har det så på både min Pioneer DVD inspelare och på min Sony TV båda med digitalmotagare. Det är otroligt enkelt att programera inspelning via EPG, men som sagt bara 1-2 dagar framåt.

Postad 17 januari 2007 - 18:04

Tomas T
  • Tomas T
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Fick hem EX85EC1S och var orolig för att menyerna bara fanns på fra/spa/ital.Jo efter första gångsinstallation var det krångligt att mha de fossila franskkunskaperna skifta till det mera begripliga engelska.
Den skannade in hela Boxerutbudet (visar bara de fria)för att sen fortsätta med analogdelen som jag inte har inkopplat.Då avbröt jag analogskanningen vilket ledde till att den öht inte sparade ens DVB-kanalerna.Så låt den alltså göra allt klart,vilket tar några minuter.
Problemet jag har är vid editering av profil(kanallistor).
Tex när jag sprarar Kunskapskanalen på tredje positionen så kvarhålls dess programplatsnummer den fick vid inskanningen-nr 98.Det leder till att när du sen skrollar med kanal+- så hamnar den sist och direktaccess via nr3 funkar inte utan bara om man kommer ihåg att den hade nr98.Har en Panatv som det funkar fint.
Har ni sådana konstigheter också?
Än så länge har jag inte kollat allt med den.
Bra är att den inte behöver vara avstängd vid timerprogrammering.
Snabbspolning 3X med ljud(hackigt) från HDD.

Postad 18 januari 2007 - 21:02

run
  • run
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag är mycket nära att köpa just en DMR-EX85 från Pixmania, så fortsätt gärna att fylla forumet med positiva och negativa intryck.

Mitt alternativ är annars en Pioneer DVR-540HX, men den är bra mycket dyrare för ganska samma funktionalitet.

Jag sitter i ett Com hem-hus, och separata antenningångar för de analoga och digitala mottagarna hade naturligtvis varit enklare. Enligt en tekniker på Com hem kan man dock arrangera det hela med hjälp av en T-koppling och alltså styra både en inomhusantenn för DVB-T och Com hem-hålet i väggen till Panasonicen. Det värsta som kan hända är att mottagningen kan tappa i kvalitet.

Om digital-TV-antennen kan matas med ström genom antennkabeln, som ju trots allt även är ansluten till Com hem, är bara att testa enligt teknikern. Skulle störningar uppträda i hela fastigheten kan de snabbt se exakt från vilken lägenhet problemet härstammar och ta kontakt. Han lovade att jag varken skulle bli polisanmäld eller avstängd från kabel-TV-nätet i två månader …

Några funderingar jag har är från vilka medier man kan spela upp DivX (manualen antyder CD-R, CD-RW och DVD-R), om det går att spela upp XviD och om ShowView funkar som det skall.

Postad 19 januari 2007 - 21:06

Tomas T
  • Tomas T
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Betr DMR-EX85EC1S:
EJ mjukvaruuppdatering via Boxer då den ju inte är godkänd.EPG funkar 1 dygn framåt och fullständig programinnehåll(ej bara titlar) går ca 1/2 dygn framåt.Borde gälla alla boxar.
Avspelning i 1,3X med ljud från HDD funkar bara om inspelningen inte pausats när du själv sitter och aktiverat inspelning just nu.I 1,3X är ljudet normalpitchat men bilden något ryckig.
Klarar ej WMV.Klarar ej JPG/MP3 på DVD+R
Vet ej betr DIVx då jag inte har källmaterial att testa med.
Inget hörbart ljud från fläkt/hårddisk.Endast högfrekvent då den stängs av eller lite det vanliga läsljudet från HDD.
Finns ej defrag-funktion av HDD,bara formatering.
Om man dessutom har SCART kopplat till tv´n och den har Q-link/EasyLink etc beroende på fabrikat blir hanteringen mycket smidig.Det går dessutom att timer-inspela via tex AV1(SCART)dekrypterade kanaler från tv med CA-modul och video ut-funktion(fast det förutsätter att tv´n är på med rätt kanal inställd).
Automatisk omkoppling av 4:3-material till tv´n om utupplösningen har satts till 576p/i,så man slipper flippra med aspect ratio.
Horisontellt vinklad knappsats är smidigt.
Minneskortplats för SD,läser 1600*1200-bilder snabbt,ställer tyvärr inte om utupplösningen automatiskt till 720p/1080i om du redan har spelaren inställd på 576p.
Fjärren inger kvalitetskänsla och har hyfsad offsetvinkel.Man behöver inte gå via on/off-knappen för att aktivera önskad funktion(bra) om spelaren är avstängd.
Bildkvaliteten i högsta kvalitet(XP) på HDD går ej att skilja från originalet.I lägsta kvalitet(EP=8h på en DVD) är inte njutbart.
Går att starta inspelning via EPG för program som redan börjat.
Går att spela upp timerinspelning som inte är avslutad.
Från Psixmania får du ingen frakt/garanti-sedel med leveransen,så spar/skriv ut mejlet med uppgifterna.
--------------
EDIT EPG går iofs fram 7 dygn men det beror på Boxer hur mycket som finns ifyllt.
Enda smolket som inte betyder så mycket är att när du går in i EPG´n så är den grundinställda kanalprofilen "ALL SERVICE"(=alla Boxerkanalerna) så man måste då varje gång välja sin profil med det fria utbudet.

Redigerat av Tomas T, 19 januari 2007 - 22:32.

Postad 22 januari 2007 - 17:06

semb
  • semb
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Har varit sugen på att köpa en Panasonic EX75 eller EX85 men ringde Panasonic i Sverige för att höra hur det funkar med garantin ifall det skulle bli nått fel på apparaten. På Pixmanias hemsida står det ju att man skall kontakta tillverkaren under det första garantiåret ifall nått blir fel. Det visade sig att garantin inte gäller i Sverige. Ifall det blir något fel med apparaten så måste man alltså skicka apparaten till Frankrike (eller möjligen Tyskland eller Storbritannien). Ett jäkla bök (och dyrt) alltså ifall nått skulle gå på tok. Tappade lite suget då B) . Enligt killen på Panasonic så skulle det komma DVD-inspelare med digital mottagare till Sverige, men först om något år eller så. Vetifasen hur jag skall göra då....

Postad 22 januari 2007 - 22:54

Tomas T
  • Tomas T
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Ja tyvärr som konsumenter lever vi en värld,en världsdel,en nation.Vilka var för sig hävdar sina anspråk och begränsningar.På gott och ont.

Med din DMR-75/85 följer en "all europeisk garanti".Läs denna.
Kontakta först Pana sverige och enligt denna....

Postad 23 januari 2007 - 12:46

semb
  • semb
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
En fråga till Tomas T eller någon annan som köpt DMR-EX75/DMR-EX85:

Följer det alltså med en europa-garanit med spelaren?

I sådanfall undrar jag om inte killen som jag pratade med på Panasonichade lite dålig koll, för samtidigt som han sa att garantin för apparaterna inte gäller i Sverige, så sa han att det bara gäller för apparater som har world wide- eller europa-garanti?!?!

Postad 23 januari 2007 - 18:10

besj
  • besj
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

En fråga till Tomas T eller någon annan som köpt DMR-EX75/DMR-EX85:

Följer det alltså med en europa-garanit med spelaren?

I sådanfall undrar jag om inte killen som jag pratade med på Panasonichade lite dålig koll, för samtidigt som han sa att garantin för apparaterna inte gäller i Sverige, så sa han att det bara gäller för apparater som har world wide- eller europa-garanti?!?!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag blev lite fundersam när jag såg första påståendet om att garantin inte gällde. Med den EX-75 som jag köpte iTyskland medföljde ett års Europagaranti från Panasonic (och två år i Tyskland). Jag letade efter papperen men hittade dem inte. Vad jag minns så kunde man lämna in den i Sverige men risken var att den skickades vidare till ursprungligt inköpsland om varan inte såldes i det "nya" landet.
Nåja, varor brukar fungera länge, speciellt Panasonics...

Postad 23 januari 2007 - 22:21

Tomas T
  • Tomas T
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Med min inköpt i Frankrike följde det med ett pan european-häfte enl EU/EES-bestämmelserna.
på sid 5 står:
"Garantin (1år ,min anm) inom Europa gäller för varor som nyttjas i Sverige och är sålda i något EU/EES och Turkiet utom Sverige...

Så det är grönt att vända sig till verkstad anlitad av Panasonic Nordic.

Tyvärr för min del(bor i Sthlm) är den enda verkstaden som fixar dvd-recorders och ligger i Mölndal.

Postad 24 januari 2007 - 07:09

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

Med min inköpt i Frankrike följde det med ett pan european-häfte enl EU/EES-bestämmelserna.
på sid 5 står:
"Garantin (1år ,min anm) inom Europa gäller för varor som nyttjas i Sverige och är sålda i något EU/EES och Turkiet utom Sverige...

Så det är grönt att vända sig till verkstad anlitad av Panasonic Nordic.

Tyvärr för min del(bor i Sthlm) är den enda verkstaden som fixar dvd-recorders och ligger i Mölndal.

<{POST_SNAPBACK}>

Var köpte du den? Pixmania eller?

Redigerat av Unregistereded16d9f8, 24 januari 2007 - 07:09.

Postad 24 januari 2007 - 15:42

Tomas T
  • Tomas T
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Ja Pixmania.Ringde dem för att få bekräftat att vid serviceärenden det 1:a året(garantin) så vänder man sig direkt till Panasonic Nordic och behöver då inte gå omvägen via den utländska leverantören.Garantiservicen står tillverkaren för i det land där produkten nyttjas.

Postad 26 januari 2007 - 00:18

Tomas T
  • Tomas T
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Kan tillägga att det tyvärr inte går att lägga upp sin mp3-samling från DVD till hårddisken.Över huvudtaget går det inte att överföra ljud lagrat på CD/DVD till hårddisken.Fast det klarar man sig ändå ifrån om man lagrar sin musiksamling i bokstavsordning på några DVD-skivor.Det går att ha både mp3 och JPG på samma skiva.
Gränssnittet för mp3 är bra,enkelt att bläddra mellan skivor&låtar.40 tecken ryms för ID-taggen.

Tips till de som vill ha bästa möjliga bildkvalitet vid uppspelning från videokamera:koppla den till dv-in och spelaren via HDMI till tv´n.Så får du en heldigital signalkedja.

Postad 31 januari 2007 - 06:52

Tomas T
  • Tomas T
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Tomas T skrev:Enda smolket som inte betyder så mycket är att när du går in i EPG´n så är den grundinställda kanalprofilen "ALL SERVICE"(=alla Boxerkanalerna) så man måste då varje gång välja sin profil med det fria utbudet//

Såg nu att det går grundinställa EPG-profil som hålls kvar genom att på fjärren välja den blå knappen(profilknappen) efter att info-knappen valts.Skönt.
--------------------
Hur snabbt börjar den spela in när du plötsligt ser nåt intressant på tv?

I påslaget läge,med Quick start aktiverat:

Vanliga REC-knappen:1-2sek
Direct-TV-record-knappen=5sek,då den måste göra kanalbyte till A1(scart från tv´n).

I standby men med Quick start aktiverat:
Vanliga REC-knappen:går ej alls.Maskinen,tunern måste vara på först.
Direct-TV-record-knappen: ca 15sek

Postad 06 februari 2007 - 17:12

semb
  • semb
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Har återigen varit i kontakt med Panasonic Nordic och det verkar som att den första personen jag pratade med var ute och cyklade. Garantin skall gälla även i Sverige ifall det följer med europa- eller världsgaranti. Han var dock osäker på ifall DVBT-mottagaren funkade i Sverige, men vad jag förstått så har inte det varit något problem, eller?

Postad 06 februari 2007 - 17:32

besj
  • besj
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Har återigen varit i kontakt med Panasonic Nordic och det verkar som att den första personen jag pratade med var ute och cyklade. Garantin skall gälla även i Sverige ifall det följer med europa- eller världsgaranti. Han var dock osäker på ifall DVBT-mottagaren funkade i Sverige, men vad jag förstått så har inte det varit något problem, eller?

<{POST_SNAPBACK}>

Den fungerar för alla okodade kanaler (1,2,4,6, The Voice etc..). Och då fungerar det bra!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.