Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

* Officiell TrÄd - Telia Digital-TV *

34872 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6.629628 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 5.307692 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6.647058 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6.214284 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4.555554 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6.714284 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 5.363636 (10) Inga priser
111 relaterade trÄdar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlĂ€gg) 8 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlĂ€gg) 9 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlĂ€gg) 9 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlĂ€gg) 10 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlĂ€gg) 11 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlĂ€gg) 12 år sedan
BĂ€sta system för inspelning av TV-program? (5 inlĂ€gg) 12 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlĂ€gg) 13 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlĂ€gg) 14 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlĂ€gg) 14 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlĂ€gg) 15 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlĂ€gg) 15 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlĂ€gg) 15 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlĂ€gg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlĂ€gg) 15 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlĂ€gg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlĂ€gg) 15 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlĂ€gg) 15 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlĂ€gg) 15 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlĂ€gg) 15 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
NĂ„gon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlĂ€gg) 16 år sedan
Olika storlekar pĂ„ LG-tv med telia digitalbox (6 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
FjĂ€rren funkar ej... (18 inlĂ€gg) 16 år sedan
Dela inspelade program i nĂ€tverket (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
spela in frĂ„n en Motorola 1903 & telia (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
installations problem (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlĂ€gg) 16 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnĂ€tet (34 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nĂ€tverket. (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlĂ€gg) 16 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlĂ€gg) 16 år sedan
Boxer IPTV (17 inlĂ€gg) 16 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
1080i pĂ„ Motorola 1910 (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlĂ€gg) 16 år sedan
Dum frĂ„ga kanske! :-) (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlĂ€gg) 16 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlĂ€gg) 16 år sedan
Telia digital bredband tv pĂ„ flera box/tv? (5 inlĂ€gg) 16 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Ny serie HD-boxar frĂ„n Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlĂ€gg) 16 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlĂ€gg) 16 år sedan
Streama/strömma frĂ„n PC till motorola 1910 (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlĂ€gg) 16 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
Telia triple play - trĂ„dlös? (7 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlĂ€gg) 17 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlĂ€gg) 17 år sedan
HDTV via bredbandet frĂ„n Canal Digital (16 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia och Viasat (3 inlĂ€gg) 17 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlĂ€gg) 17 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlĂ€gg) 17 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlĂ€gg) 17 år sedan
Smart i datorn (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Inloggning (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskĂ€rm (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlĂ€gg) 17 år sedan
Synpunkter pĂ„ BBB:s ip-tv (8 inlĂ€gg) 17 år sedan
FjĂ€rrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlĂ€gg) 17 år sedan
MultifjĂ€rr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
iptv med HD (3 inlĂ€gg) 17 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
PX80E och 1910 Box frĂ„n Telia (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
ip tv (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
trĂ„dlös TV? (4 inlĂ€gg) 17 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlĂ€gg) 17 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och lĂ„ter dig se OS pĂ„ tider som passar dig (7 inlĂ€gg) 17 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
Motorola 1910 (2 inlĂ€gg) 17 år sedan
blĂ„ prickar i rutan (3 inlĂ€gg) 17 år sedan
Bildkvalitet pĂ„ Telias bredbandstv jĂ€mfört med parabol (4 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia digital-TV (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
Köp av platt tv för bĂ€sta bild (2 inlĂ€gg) 17 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlĂ€gg) 18 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlĂ€gg) 18 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlĂ€gg) 18 år sedan
Telia IP-TV (5 inlĂ€gg) 18 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlĂ€gg) 18 år sedan
NĂ„gon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
Manual 1910 (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlĂ€gg) 18 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
FjĂ€rrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskĂ€rm (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
TV/Dator i stadsnĂ€t (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
Telia Digital TV (1 inlĂ€gg) 18 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlĂ€gg) 18 år sedan
TrĂ„dlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlĂ€gg) 18 år sedan
TrĂ„dlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlĂ€gg) 18 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlĂ€gg) 18 år sedan

#701

Postad 06 May 2007 - 14:17

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

  • 1469 inlĂ€gg
  • 0
BekrÀftat! Jag upptÀckte dessutom en till bugg medan jag testade. NÀr man gÄr över till text-TV-textning slutar boxen att skicka ut styrsignalen till 16:9-format. En widescreenbild blir alltsÄ ihoptryckt i sidled med svarta remsor pÄ sidorna. NÀr man gÄr ur text-TV ÄtergÄr den till riktig 16:9. FrÄgan Àr bara om jag orkar krÄngla mer med telias :)-support?

Redigerat av zvedberg, 06 May 2007 - 14:18.


#702

Postad 06 May 2007 - 14:57

91robe
  • 91robe
  • ForumrĂ€v

  • 592 inlĂ€gg
  • 0

Undrar om flera har samma fel som mig:

1
DÄ man haft text-tv pÄ, exempelvis 199 eller 299, och sedan gÄr tillbaka till yv-lÀge och skiftar kanal - sÄ fryser och pixlar bilden och omstart Àr enda lösningen.
Enligt Telias support ett kÀnt fel - vad gör de Ät det?

<{POST_SNAPBACK}>


Provade precis att titta pÄ SVT1 och slÄ pÄ Text-TV sidan 199, sedan gÄ tillbaka till TV-lÀge och byta till SVT2 och slÄ pÄ Text-TV sidan 299, gÄ tillbaka till TV-lÀge och byta tillbaka till SVT1. Funkar alldeles utmÀrkt att byta kanal utan "pixling" av bilden eller att nÄgon omstart krÀvdes. Nu hade jag i och för sig inte pÄ Text-TV nÄgon lÀngre stund, sÄ problemet kan ju vara relaterat till nÄgon minneslÀcka eller liknande dÄ man har haft pÄ Text-TV textning en lÀngre stund.

/Peter Cigéhn

Uppdatering: LÀt Text-TV stÄ pÄ en lite lÀngre stund pÄ SVT1, men det var fortfarande inga problem att byta kanal. Inga "pixlingar" av bilden eller att det krÀvdes nÄgon omstart. TyvÀrr, det mesta verkar funka för mig i alla fall. Kanske nÄgon annan som har samma problem som du har.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har kollat lite nÀrmare med Wireshark och sniffat nÀtverkstrafiken för att se vad som hÀnder. Nu förstÄr jag exakt vad som hÀnder, och varför inte jag ser nÄgra "pixlade" kanaler som du gör. Saken Àr nÀmligen den att om man gÄr ur Text-TV direkt frÄn textningsidan och sedan byter kanal, sÄ "glömmer" boxen att tala om för nÀtet att den vill sluta titta pÄ kanalen man byter ifrÄn. SÄ i praktiken sÄ skickar nÀtet nu bÄde den aktuella och den tidigare kanalen samtidigt. Har man en ADSL-förbindelse som du har sÄ har man inte tillrÀckligt med bandbredd för att ta emot tvÄ kanaler samtidigt och dÀrmed sÄ börjar fÄr man störningar och bilden börjar att "pixla" sig.

Om man dÀremot byter Text-TV sida frÄn textningssidan till en annan sida innan man gÄr ur Text-TV och sedan byter kanal sÄ gör boxen som den brukar, och talar om för nÀtet att den byter kanal. DÀrmed sÄ pixlar sig inte kanalerna heller eftersom det dÄ funkar precis som vid vanliga kanalbyten.

SÄ det Àr helt enkelt en bugg i boxen som ger upphov till pixlade kanaler dÄ man har ADSL-anslutning.

Varför jag inte upplever nÄgra pixlade kanaler Àr ju för att jag har LAN-anslutning och har dÀrmed plats för att ta emot dubbla kanaler. Men jag kan ju se att boxen gör fel och inte talar om för nÀtet att den ha bytt kanal, vilket ger upphov till dubbelt sÄ mycket trafik (ca 10 MBit/s istÀllet för normala 5 MBit/s) pÄ min fiberförbindelse.

Alla ni med ADSL-förbindelse kan vÀl prova och konfirmera att ni fÄr samma problem som lerike:

1) Byt kanal till SVT1
2) SlÄ pÄ Text-TV och byt till sida 199 (textningssidan för SVT1)
3) GÄ ur Text-TV frÄn textningssida (tryck pÄ TV/EXIT knappen) utan att byta Text-TV sida
4) Byt kanal till SVT2

Nu bör ni som har ADSL-anslutning fÄ störningar pÄ bilden eftersom nÀtet nu försöker skicka tvÄ TV-kanaler samtidigt till er box över er ADSL-förbindelse som inte har kapacitet att hantera den bandbredden.

Kan nÄgon med ADSL-anslutning konfirmera att sÄ Àr fallet. Ni som upplever detta kan ju felrapportera till Telia sÄ att Telia kan fÄ lite fokus pÄ att fixa den hÀr buggen i boxen. Det finns ju personer som Àr rÀtt beroende av att kunna anvÀnda textning, och dÄ Àr det ju viktigt att sÄnt hÀr funkar smÀrtfritt.

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Japp fÄr ocksÄ samma problem.

#703

Postad 06 May 2007 - 16:03

lerike
  • lerike
  • Wannabe

  • 27 inlĂ€gg
  • 0

Undrar om flera har samma fel som mig:

1
DÄ man haft text-tv pÄ, exempelvis 199 eller 299, och sedan gÄr tillbaka till yv-lÀge och skiftar kanal - sÄ fryser och pixlar bilden och omstart Àr enda lösningen.
Enligt Telias support ett kÀnt fel - vad gör de Ät det?


2
Kom inte en uppdatering tidigare som skulle göra sÄ att man inte behövde skifta kanal vid lokaltv.
Nu Àr det tillbaka i gamla spÄr för mig - dvs man mÄste skifta till 999.



Nu Àr punkt 1 uppe i diskussion med hjÀlp av Peter Cigéhns sniffning (tack Peter!).

DÄ det gÀller punkt 2 undrar jag om fler har mitt problem.
Är verkligen de lokala nyheterna pĂ„ huvudkanalerna, eller mĂ„ste ni som mig vĂ€xla till kanalplats 999?



Mvh Lars-Erik

<{POST_SNAPBACK}>


Redigerat av lerike, 06 May 2007 - 16:06.


#704

Postad 06 May 2007 - 16:10

91robe
  • 91robe
  • ForumrĂ€v

  • 592 inlĂ€gg
  • 0

Undrar om flera har samma fel som mig:

DÄ det gÀller punkt 2 undrar jag om fler har mitt problem.
Är verkligen de lokala nyheterna pĂ„ huvudkanalerna, eller mĂ„ste ni som mig vĂ€xla till kanalplats 999?[/color]
[/b]

Mvh Lars-Erik

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>


Jag fÄr in lokal nyheterna pÄ huvudkanalen.

#705

Postad 06 May 2007 - 17:33

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1163 inlĂ€gg
  • 0

Helt ovÀsentligt, men ÀndÄ...

att man inte uppdaterat till TV4+ nya logo fast den varit i ropet rÀtt lÀnge.

<{POST_SNAPBACK}>


UpptÀckte precis att TV4+ loggan sent omsider numera Àr uppdaterad till den nya:

Postad bild

Logotypen som anvÀnds i boxen hittas via följande URL http://iptvlogin.tel...nnelIcon_31.gif.

/Peter Cigéhn

#706

Postad 06 May 2007 - 19:17

91robe
  • 91robe
  • ForumrĂ€v

  • 592 inlĂ€gg
  • 0

Helt ovÀsentligt, men ÀndÄ...

att man inte uppdaterat till TV4+ nya logo fast den varit i ropet rÀtt lÀnge.

<{POST_SNAPBACK}>


UpptÀckte precis att TV4+ loggan sent omsider numera Àr uppdaterad till den nya:

Postad bild

Logotypen som anvÀnds i boxen hittas via följande URL http://iptvlogin.tel...nnelIcon_31.gif.

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Tror dom uppdaterade den nÄgon gÄng i lördags.

DÄ ÄterstÄr det bara att uppdatera loggorna pÄ: Animal Planet, Discovery Travel and Living, Star! och Tv4 Sport Expressen.

Redigerat av 91robe, 06 May 2007 - 19:18.


#707

Postad 06 May 2007 - 19:26

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1163 inlĂ€gg
  • 0

Tror dom uppdaterade den nÄgon gÄng i lördags.

DÄ ÄterstÄr det bara att uppdatera loggorna pÄ: Animal Planet, Discovery Travel and Living, Star! och Tv4 Sport Expressen.

<{POST_SNAPBACK}>


TidstÀmpel för TV4+ loggan pÄ webbservern Àr 4 maj 2007, 12:30:31. SÄ uppdateringen gjordes vid lunchtid i fredags! :)

/Peter Cigéhn

#708

Postad 06 May 2007 - 20:22

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

  • 1469 inlĂ€gg
  • 0
cigehn, kan inte du börja jobba hos telia? Det kÀnns som om du vet mycket mer om deras system Àn vad de sjÀlva gör. :)

#709

Postad 06 May 2007 - 20:49

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1163 inlĂ€gg
  • 0

cigehn, kan inte du börja jobba hos telia? Det kĂ€nns som om du vet mycket mer om deras system Ă€n vad de sjĂ€lva gör.  :)

<{POST_SNAPBACK}>


:)

/Peter Cigéhn

#710

Postad 06 May 2007 - 21:23

ruva
  • ruva
  • MĂ€stare

  • 2789 inlĂ€gg
  • 0

Jag blir lite förvirrad av att du, ruva, samtidigt pratar om fiberkonverter och modem. Blir inte klok pÄ om du har LAN-anslutning (via fiber) eller om du har ADSL-anslutning? Större delen av ditt inlÀgg indikerar att du har ADSL-anslutning, men samtidigt sÄ pratar du om fiberkonverter.

Men om du nu har en ADSL-anslutning sÄ tycker jag din sista beskrivningen av uppkoppling (Àndringen 14.20) lÄter som den enda mest rimliga och korrekta.

Observera att mitt inlÀgg och diskussion kring QoS-sÀkrade portar som du refererat till enbart gÀller för den som LAN-anslutning, och inte för ADSL-anslutningar.

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Jo jag har ADSL och modemet (eller Àr det den du kallar fiberkonverten?) jag hÀnvisar till Àr den enda jag hittade pÄ Telias hemsida. Det borde vÀll finnas minst tvÄ utgÄende nÀtverksportar pÄ modemet sÄ att inte TV stjÀl för mycket bandbredd frÄn Internet.

Jag har kommit fram till / tror detta:

Jag kan inte köra TV bakom en router.
Jag kan inte ha TV och telejack i tvÄ skilda rum utan att dra extra kablar (varför ska jag dÄ ha ett rÄdlöst nÀtverk - vilket jag har).

Lite realististk fakta om 108 mb nÀtverk

Jag kommer upp i ca: 20 mb vilket Àr rÀtt vanligt. RÀcker gott till för 8 Mb Internet och se pÄ TV som tar 5 MB tror ni. Nopp, sÄ enkelt Àr det inte...

Redigerat av ruva, 13 May 2007 - 14:52.


#711

Postad 06 May 2007 - 21:40

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1163 inlĂ€gg
  • 0

Jo jag har ADSL och modemet eller fiberkonverten jag hÀnvisar till Àr den senda jag hittade pÄ Telias hemsida. Det borde vÀll finnas minst tvÄ nÀtverksportar pÄ modemet sÄ att inte TV stjÀl för mycket bandbredd frÄn Internet.

Jag har kommit fram till / tror detta:

Jag kan inte köra TV bakom en router.
Jag kan inte ha TV och telejack i tvÄ skilda rum utan att dra extra kablar (varför ska jag dÄ ha ett rÄdlöst nÀtverk - vilket jag har).

<{POST_SNAPBACK}>


Om du har ADSL sÄ blir det rÀtt förvirrande om du samtidigt pratar om fiberkonverter. Ja, du har ett ADSL modem som Àr kopplat till ett vanligt telefonjack, dvs det Àr gammal hederlig kopparkabel som gÀller. Att dÄ prata om fiberkonverter som Àr en "burk" som anvÀnds i samband med att man har LAN-förbindelse över fiberkabel blir dÄ rÀtt förvirrande.

Vad gÀller hur saker och ting ska kopplas sÄ tycker jag precis som jag skrev i mitt inlÀgg att det du beskrev enligt följande Àr den mest korrekta uppkopplingen:

Efter att lÀst denna trÄd noga och specialstuderat Telias guide sÄ har jag kommit fram till att jag kan ha WiFI-routern pÄ nedervÄningen:

Modem - Gul port - Homeplug -Homeplug - Box -TV
Modem - Röd port - WiFi-routern

Homeplug Àr Netgear HDXB101-100ISS eller Telias rekomenderade. Kom gÀrna med förslag om min tilltÀnkta konfiguration Àr galen :)

<{POST_SNAPBACK}>


Sedan vad gÀller dina funderingar kring trÄdlösa nÀtverk sÄ hÀnvisar jag bara vidare till Telias eget svar pÄ den frÄgan. Jag har sjÀlv ingen erfarenhet eller Äsikt huruvida det skall fungera eller inte. Du har ju redan föreslagit den lösning som Telia ocksÄ rekommenderar, nÀmligen att köra via elnÀtet.

/Peter Cigéhn

#712

Postad 07 May 2007 - 07:11

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1482 inlĂ€gg
  • 0
Vad kan man anvÀnda usb-porten pÄ boxen till?
kan man koppla den till datorn och anvÀnda boxen som digitaltv-kort?

#713

Postad 07 May 2007 - 08:17

Unregistered769b255e
  • Unregistered769b255e
  • AnvĂ€ndare

  • 149 inlĂ€gg
  • 0
Jag har skummat trÄden lite för att se om detta Àr besvarat, men fann ej och orkade inte lÀsa hela trÄden.

GÄr det att pÄ nÄgot sÀtt koppla modemet till mit lokala nÀtverk och sedan ha boxen vid TV i ett annat rum. Har inte direkt nÀra mellan modem och TV och har endast dragit en kabel (till min htpc) mellan rummen. SÄ det jag undrar Àr alltsÄ om jag kan koppla modemet till switch/router och sedan ha hub/switch i TV-rummet.

Sett lösningen med att köra Homeplug, men det skulle jag vilja slippa.

#714

Postad 07 May 2007 - 09:37

OXYD
  • OXYD
  • LĂ€rjunge

  • 347 inlĂ€gg
  • 0

Inte omöjligt vi har servicefönster vid 2400-0400 söndagnÀtter

<{POST_SNAPBACK}>


Nu mÄste jag stÀlla samma nyfikna frÄga som jag gjorde tidigare till ollebanan. Jobbar du ocksÄ pÄ Telia? Att du skriver "vi" pÄ det hÀr sÀttet fÄr ju en att tro att du sjÀlv jobbar pÄ Telia. Det brukar ju vara brukligt pÄ forumet att informera om att man jobbar pÄ ett företag som sÀljer/representar/marknadsför en produkt/tjÀnst som diskuteras. Och i den hÀr trÄden sÄ diskuterar vi ju som bekant en tjÀnst som Telia tillhandahÄller, och dÄ Àr trevligt att veta vilka som har nÄgon formell koppling till Telia, som till exempel att man jobbar dÀr.

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Jag jobbar pÄ TeliaSonera men inte med sjÀlva produkten IP-TV utan jag bygger och förÀndrar Telias Bredbandsinfrastruktur. Men vi bygger och förÀndrar nÀtet som bÀr IP-Tv. Jag Àr sjÀlv endast en anvÀndare av tjÀnsten. Fick hem min lÀnge vÀntad switch förra veckan. SÄ nu Àr man IPTV anvÀndare med. Funkar skitbra. :)

#715

Postad 07 May 2007 - 17:13

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1163 inlĂ€gg
  • 0

Vad kan man anvÀnda usb-porten pÄ boxen till?
kan man koppla den till datorn och anvÀnda boxen som digitaltv-kort?

<{POST_SNAPBACK}>


Det beror pÄ vad IPTV-operatören vÀljer att stoppa in för programvara i boxen. Vad jag kÀnner till sÄ har Telia för nÀrvarande ingen programvara i boxen som utnyttjar USB-porten. Vem vet, det kanske Àr nÄt pÄ gÄng i framtiden. NÄgon av vÄra Telia-"insiders" som har nÄgot att "skvallra" om? :)

/Peter Cigéhn

#716

Postad 07 May 2007 - 17:25

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1163 inlĂ€gg
  • 0

GÄr det att pÄ nÄgot sÀtt koppla modemet till mit lokala nÀtverk och sedan ha boxen vid TV i ett annat rum. Har inte direkt nÀra mellan modem och TV och har endast dragit en kabel (till min htpc) mellan rummen. SÄ det jag undrar Àr alltsÄ om jag kan koppla modemet till switch/router och sedan ha hub/switch i TV-rummet.

Sett lösningen med att köra Homeplug, men det skulle jag vilja slippa.

<{POST_SNAPBACK}>


Spontant skulle jag sÀga att du nog mÄste dra tvÄ separata kablar (eller köra via elnÀtet pÄ en av "kablarna"), dvs en till din dator/router och en annan kabel till boxen. Att "blanda" din vanlig surftjÀnst och IPTV-tjÀnsten pÄ samma "kabel" med en router/switch/hub lösning Àr nog inte att rekommendera (Àven om det har diskuterats mer eller mindre innovativa lösningar som sÀgs fungera, dock ej felfritt och smÀrtfritt).

Men du kan ju alltid experimentera och se vad du fÄr att fungera.

SjÀlv har jag ett stjÀrnnÀt i mitt hus med dubbla nÀtverksuttag i varje rum. I tvÀttstugan har jag en kopplingskÄp med all utrustning (fiberkonverter, IP-telefonadapter, switchar och router) och en patchpanel dÀr jag kopplar in vad respektive uttag i varje rum skall anvÀndas till, dvs antingen att koppla in en digitalbox eller en dator. Funkar helt suverÀnt! :)

/Peter Cigéhn

Redigerat av Unregistered2c1997ae, 07 May 2007 - 19:01.


#717

Postad 07 May 2007 - 18:50

ruva
  • ruva
  • MĂ€stare

  • 2789 inlĂ€gg
  • 0
För er som undrar vad ett stjÀrnnÀt Àr

Postad bild

Och hÀr ett vanligt BussnÀt som det nog ser ut i lÀgenhetshus med fiber:


Postad bild

Redigerat av ruva, 07 May 2007 - 18:51.


#718

Postad 07 May 2007 - 19:30

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1163 inlĂ€gg
  • 0
Illustrativa bilder! Jag tÀnkte att jag kunde visa hur mitt kopplingskÄp ser ut ocksÄ, dvs "navet" i mitt stjÀrnnÀt:

Bifogad fil  DSCN2993_1.jpg   51.98K   174 Antal nerladdningar

Utrustning uppifrÄn och ner: TvÄ stycken switchar ZyXEL ES105-A, en router D-Link DI-604, en IP-telefonadapter Vood VRG-121 pÄ övre hyllplanet, samt en fiberkonverter Orexis FTH-3 pÄ nedre hyllplanet.

LÀngst upp syns patchpanelen med 8 stycken uttag dÀr jag kopplar vilket uttag i vilket rum som skall anvÀndas till vad. Till exempel sÄ Àr uttag 1 kopplat för digitalboxen i vardagsrummet, uttag 8 kopplat för digitalboxen i sovrummet, uttag 7 för datorn i arbetsrummet, uttag 3 för datorn i lilla sovrummet, samt uttag 2 för extra dator i vardagsrummet.

Om ni bygger nytt nÄgon gÄng sÄ se dÄ till att fÄ ett liknande skÄp och stjÀrnnÀt installerat i ert hus/lÀgenhet. Det Àr guld vÀrt kan jag sÀga! :)

/Peter Cigéhn

Redigerat av Unregistered2c1997ae, 07 May 2007 - 19:35.


#719

Postad 07 May 2007 - 20:26

ruva
  • ruva
  • MĂ€stare

  • 2789 inlĂ€gg
  • 0
Jo, nÀtverksuttagen i ett hus/lÀgenhet borde snart vara lika vanligt som el-utag

Men, och synd för tekniker som ip-TV, har de flesta av oss endast ett nÀtverksuttag frÄn Internet och dÄ frÀmst i form av DSL. DÀr faller nog ip-TV dÄ vi ej fackmÀn inte vill dra synbara nÀtverkskablar.

Jag sjÀlv hade ett liten Gigabit nÀtverk men har nu tagit bort det och ersatt detta med trÄdlöst alternativ: Adsl och wifi-router (samt accespunkt och switch för att ibland snabbt kunna kopiera stora filer mellan datorn pÄ övervÄningen till min bÀrbara vid behov). Funkat bra tills det snart hamnar ip-TV i mitt hus. Jag ska testa nÀtverk över elnÀtet för ip-TV men har man otur klarar inte ens el-konfiguration bÀra detta (under och övervÄningen ligger inte pÄ samma propp/fas).

Jag har fÀrdigt dragen kabel, utomhus och in, för sattelit och sÀnker CD kostnaden till slutkund eller slÀpper kundvÀnligare kanalpaket, blir det nog HDTV i framtiden. Men jag ska, som sagt, ge ip.TV en chans nÀr jag fÄr mina grejer.

#720

Postad 07 May 2007 - 20:56

s_r_s
  • s_r_s
  • Rookie

  • 9 inlĂ€gg
  • 0
Hej,

Är ny anvĂ€ndare av Telias IPTV via ADSL 2+, Zyxel P-660H-D1 triple play modem och Motorola VIP1510 IPTV box. Har lĂ€st den hĂ€r trĂ„den och Ă€ven en relaterad trĂ„d om HTPC. Har Ă€ndock en del frĂ„gor och funderingar. För att undvika att dra fler ledningar hemma skulle jag vilja koppla in trafiken som gĂ„r pĂ„ modemets IPTV-utgĂ„ng pĂ„ det 100Mbps intranĂ€tet tillsammans med den andra trafiken. AnvĂ€nder f.n tvĂ„ NIC-ar med Linux som router och brandvĂ€gg mellan modemet och intranĂ€tet. TyvĂ€rr verkar det inte gĂ„. Om man följer instruktionerna bör datorn anslutas till utgĂ„ng 1 (röd) pĂ„ modemet och TV-boxen till utgĂ„ng 2 (gul). Detta innebĂ€r dock att jag mĂ„ste dra nya kablar till de TV-apparater jag vill ansluta (OK, en TV itaget, den som TV-boxen hĂ€nger pĂ„, men Ă€ndĂ„) :-( Första telefonjacket Ă€r i ett helt annat rum Ă€n dĂ€r TV-apparaterna finns.

GÄr det att fÄ all trafik att gÄ igenom utgÄng 1 tex mha lÀmplig omkonfigurering? Det interna 100Mbps nÀtverket borde klara att bÀra bÄde surftrafik och TV broadcast och anvÀnda en IGMP proxy pÄ Linuxburken för att broadcasta trafiken, via intranÀtets switchar till TV-boxen.

Att koppla datorn till utgÄng 2 funkar inte för att fÄ en IP adress via DHCP och att koppla in TV-boxen till utgÄng 1 ger ingen broadcasttrafik, dvs ingen IGMP. Vilken trafik finns pÄ utgÄng 1 som saknas pÄ utgÄng 2, och vice versa? SÄg inlÀgg om omkonfigurering av modemet men har inte lyckats Ànnu. MÄste man sÀtta kontaktdatorns adress till ett vÀldigt speciellt vÀrde för att kunna konfigurera om modemet?

Tack,
s_r_s

Redigerat av s_r_s, 07 May 2007 - 20:58.


#721

Postad 07 May 2007 - 21:28

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1163 inlĂ€gg
  • 0

Jo, nÀtverksuttagen i ett hus/lÀgenhet borde snart vara lika vanligt som el-utag

Men, och synd för tekniker som ip-TV, har de flesta av oss endast ett nÀtverksuttag frÄn Internet och dÄ frÀmst i form av DSL. DÀr faller nog ip-TV dÄ vi ej fackmÀn inte vill dra synbara nÀtverkskablar.

Jag sjÀlv hade ett liten Gigabit nÀtverk men har nu tagit bort det och ersatt detta med trÄdlöst alternativ: Adsl och wifi-router (samt accespunkt och switch för att ibland snabbt kunna kopiera stora filer mellan datorn pÄ övervÄningen till min bÀrbara vid behov). Funkat bra tills det snart hamnar ip-TV i mitt hus. Jag ska testa nÀtverk över elnÀtet för ip-TV men har man otur klarar inte ens el-konfiguration bÀra detta (under och övervÄningen ligger inte pÄ samma propp/fas).

Jag har fÀrdigt dragen kabel, utomhus och in, för sattelit och sÀnker CD kostnaden till slutkund eller slÀpper kundvÀnligare kanalpaket, blir det nog HDTV i framtiden. Men jag ska, som sagt, ge ip.TV en chans nÀr jag fÄr mina grejer.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kan bara tala för mig sjÀlv och jag gjorde ett mycket medvetet val dÄ jag flyttade in mitt nya hus och valde vilket kablage som skulle vara draget. Jag valde helt enkelt bort att ha nÄgon form av "analoga" kablar, sÄ i mitt hus finns det enbart nÀtverkskabel dragen till respektive rum (förutom de vanlig telefonjacken som sitter kopplade till min IP-telefonadapter). Jag har ingen som helst koaxialkabel dragen. SÄ i mitt fall Àr det precis tvÀrtom: Varken marksÀnd eller satellitsÀnd TV att tÀnka pÄ för jag vill inte dra nÄgon extra koaxialkabel. :)

/Peter Cigéhn

PS. Jag antar att du redan har uteslutit möjligheten att flytta första jacket nÀrmare dÀr du ska ha boxen placerad, eller? DÄ behöver man ju "bara" dra en tunn(are) kopparkabel istÀllet för att dra en nÀtverkskabel vidare till boxen. Din Wifi-router kan du placera precis var som helst, sÄ den kan ju placeras tillsammans med modemet i nÀrheten av boxen vid TV:en. DS.

#722

Postad 07 May 2007 - 21:44

ollebanan
  • ollebanan
  • LĂ€rjunge

  • 269 inlĂ€gg
  • 0
Bara ett tips, Telia kör en kampanj nu för installationshjÀlp. För 495kr (ja ink moms) kommer en gubbe hem och installerar ditt bredband, digital tv. Kanske inte sÄ nödvÀndigt för folk hÀr pÄ forumet, men han flyttar ocksÄ första jacket ditt du vill. Samt sÄ bjuder telia pÄ kablaget. Ordinarie pris pÄ det hÀr Àr 2000 something.

Eftersom ni adsl kunder som binder upp er 12 mÄnader fÄr ocksÄ en trÄdlös router, dock fÄr man köpa wlan kortet sjÀlv sÄ Àr det smidigt att placera första jacket vid tvn.

Redigerat av ollebanan, 07 May 2007 - 21:46.


#723

Postad 08 May 2007 - 07:31

Unregistered769b255e
  • Unregistered769b255e
  • AnvĂ€ndare

  • 149 inlĂ€gg
  • 0

Bara ett tips, Telia kör en kampanj nu för installationshjĂ€lp. För 495kr (ja ink moms) kommer en gubbe hem och installerar ditt bredband, digital tv. Kanske inte sĂ„ nödvĂ€ndigt för folk hĂ€r pĂ„ forumet, men han flyttar ocksĂ„ första jacket ditt du vill. Samt sĂ„ bjuder telia pĂ„ kablaget. Ordinarie pris pĂ„ det hĂ€r Ă€r  2000 something.

Eftersom ni adsl kunder som binder upp er 12 mĂ„nader fĂ„r ocksĂ„ en trĂ„dlös router, dock fĂ„r man köpa  wlan kortet sjĂ€lv sĂ„ Ă€r det smidigt att placera första jacket vid tvn.

<{POST_SNAPBACK}>



Detta Àr ju tyvÀrr inget alternativ för mig. Dels kan jag inte lÀngre nappa pÄ det erbjudandet och dels sÄ flyttar jag ju bara pÄ problemet. Jag kommer inte slÀppa in trÄdlöst nÀtverk i mitt hus, sÄ detta Àr inte en lösning.

Det Àr lite trist att alla sÀtt att fÄ in TV i huset har sÄ stora brister nu för tiden. Det finns ju mÄnga olika lösningar, men alla har nÄgon brist som gör att man som konsument inte riktigt Àr nöjd. I slutÀndan fÄr man helt enkelt vÀlja det som Àr minst dÄligt istÀllet för att vÀlja den som Àr bÀst. Bra och dÄlig i detta samanhang varierar för olika kunder.

#724

Postad 08 May 2007 - 10:29

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • ForumrĂ€v

  • 701 inlĂ€gg
  • 0

Hej,

Är ny anvĂ€ndare av Telias IPTV via ADSL 2+, Zyxel P-660H-D1 triple play modem och Motorola VIP1510 IPTV box. Har lĂ€st den hĂ€r trĂ„den och Ă€ven en relaterad trĂ„d om HTPC.  Har Ă€ndock en del frĂ„gor och funderingar. För att undvika att dra fler ledningar hemma skulle jag vilja koppla in trafiken som gĂ„r pĂ„ modemets IPTV-utgĂ„ng pĂ„ det 100Mbps intranĂ€tet tillsammans med den andra trafiken. AnvĂ€nder f.n tvĂ„ NIC-ar med Linux som router och brandvĂ€gg mellan modemet och intranĂ€tet. TyvĂ€rr verkar det inte gĂ„. Om man följer instruktionerna bör datorn anslutas till utgĂ„ng 1 (röd) pĂ„ modemet och TV-boxen till utgĂ„ng 2 (gul). Detta innebĂ€r dock att jag mĂ„ste dra nya kablar till de TV-apparater jag vill ansluta (OK, en TV itaget, den som TV-boxen hĂ€nger pĂ„, men Ă€ndĂ„) :-( Första telefonjacket Ă€r i ett helt annat rum Ă€n dĂ€r TV-apparaterna finns.

GÄr det att fÄ all trafik att gÄ igenom utgÄng 1 tex mha lÀmplig omkonfigurering? Det interna 100Mbps nÀtverket borde klara att bÀra bÄde surftrafik och TV broadcast och anvÀnda en IGMP proxy pÄ Linuxburken för att broadcasta trafiken, via intranÀtets switchar till TV-boxen.

Att koppla datorn till utgĂ„ng 2 funkar inte för att  fĂ„ en IP adress via DHCP och att koppla in TV-boxen till utgĂ„ng 1 ger ingen broadcasttrafik, dvs ingen IGMP.  Vilken trafik finns pĂ„ utgĂ„ng 1 som saknas pĂ„ utgĂ„ng 2, och vice versa? SĂ„g inlĂ€gg om omkonfigurering av modemet men har inte lyckats Ă€nnu. MĂ„ste man sĂ€tta kontaktdatorns adress till ett vĂ€ldigt speciellt vĂ€rde för att kunna konfigurera om modemet?

Tack,
s_r_s

<{POST_SNAPBACK}>


Jag Àr ocksÄ intresserad av en sÄdan lösning. Har du testat att koppla en kabel mellan den röda porten pÄ ADSL-modemet och WAN-porten pÄ routern, samt en kabel frÄn den gula IPTV-porten pÄ modemet och en av LAN portarna pÄ switchen? Sedan en nÀtverkskabel frÄn swichen/routern till "TV-rummet" dÀr du har en switch som sedan TeliaTV-boxen och andra apparater som HTPC och ev. PS3 kan kopplas. Fungerar detta? Annars mÄste man dra tvÄ nÀtverkskablar mellan dessa rum, vilken kÀnns lite trÄkigt nÀr man redan har en kabel klar. NÄgon som vet?

#725

Postad 08 May 2007 - 11:58

bjornf
  • bjornf
  • AnvĂ€ndare

  • 223 inlĂ€gg
  • 0

Hej,

Är ny anvĂ€ndare av Telias IPTV via ADSL 2+, Zyxel P-660H-D1 triple play modem och Motorola VIP1510 IPTV box. Har lĂ€st den hĂ€r trĂ„den och Ă€ven en relaterad trĂ„d om HTPC.  Har Ă€ndock en del frĂ„gor och funderingar. För att undvika att dra fler ledningar hemma skulle jag vilja koppla in trafiken som gĂ„r pĂ„ modemets IPTV-utgĂ„ng pĂ„ det 100Mbps intranĂ€tet tillsammans med den andra trafiken. AnvĂ€nder f.n tvĂ„ NIC-ar med Linux som router och brandvĂ€gg mellan modemet och intranĂ€tet. TyvĂ€rr verkar det inte gĂ„. Om man följer instruktionerna bör datorn anslutas till utgĂ„ng 1 (röd) pĂ„ modemet och TV-boxen till utgĂ„ng 2 (gul). Detta innebĂ€r dock att jag mĂ„ste dra nya kablar till de TV-apparater jag vill ansluta (OK, en TV itaget, den som TV-boxen hĂ€nger pĂ„, men Ă€ndĂ„) :-( Första telefonjacket Ă€r i ett helt annat rum Ă€n dĂ€r TV-apparaterna finns.

GÄr det att fÄ all trafik att gÄ igenom utgÄng 1 tex mha lÀmplig omkonfigurering? Det interna 100Mbps nÀtverket borde klara att bÀra bÄde surftrafik och TV broadcast och anvÀnda en IGMP proxy pÄ Linuxburken för att broadcasta trafiken, via intranÀtets switchar till TV-boxen.

Att koppla datorn till utgÄng 2 funkar inte för att  fÄ en IP adress via DHCP och att koppla in TV-boxen till utgÄng 1 ger ingen broadcasttrafik, dvs ingen IGMP.  Vilken trafik finns pÄ utgÄng 1 som saknas pÄ utgÄng 2, och vice versa? SÄg inlÀgg om omkonfigurering av modemet men har inte lyckats Ànnu. MÄste man sÀtta kontaktdatorns adress till ett vÀldigt speciellt vÀrde för att kunna konfigurera om modemet?

Tack,
s_r_s

<{POST_SNAPBACK}>


Jag Àr ocksÄ intresserad av en sÄdan lösning. Har du testat att koppla en kabel mellan den röda porten pÄ ADSL-modemet och WAN-porten pÄ routern, samt en kabel frÄn den gula IPTV-porten pÄ modemet och en av LAN portarna pÄ switchen? Sedan en nÀtverkskabel frÄn swichen/routern till "TV-rummet" dÀr du har en switch som sedan TeliaTV-boxen och andra apparater som HTPC och ev. PS3 kan kopplas. Fungerar detta? Annars mÄste man dra tvÄ nÀtverkskablar mellan dessa rum, vilken kÀnns lite trÄkigt nÀr man redan har en kabel klar. NÄgon som vet?

<{POST_SNAPBACK}>



Precis min situation, vill bara dra en kabel till vardagsrummet.
Jag bestÀllde IPTV förra veckan och har sedan dess studerat denna trÄd.
Trodde inte att det skulle vara nÄra problem o switcha ut pÄ vanligt sÀtt, men, men.

Om man har en router som har QoS, funkar det dÄ? MÄste man ha tvÄ dvs en i var Ànde?

Om det funkar med router med Qos, vilka prisvÀrda alternativ finns isÄfall pÄ marknaden?

Lite krÄngligare Àn jag trodde nÀr jag bestÀllde, hoppas bara bildkvaliten Àr vÀrd besvÀret.
De flesta verkar ju i alla fall nöjda.

Edit: jÀkla stavfel/tangentbord

Redigerat av bjornf, 08 May 2007 - 12:00.


#726

Postad 08 May 2007 - 13:40

Unregisteredbdc7a326
  • Unregisteredbdc7a326
  • AnvĂ€ndare

  • 118 inlĂ€gg
  • 0
Bildkvalitén hÄller sig snÀppet över CDs Kabeltv, sÄ lÀnge inget rör sig snabbt för dÄ blir det en massa datafyrkanter i bilden ungefÀr som pÄ en Youtubefilm...Kommer inte i nÀrheten av Digital kabel eller satellit...

TyvÀrr har man ju bundit sig för en lÄng avtalsperiod....Jag kommer att gÄ tillbaka till DigitalTV via kabel igen.

#727

Postad 08 May 2007 - 14:29

ollebanan
  • ollebanan
  • LĂ€rjunge

  • 269 inlĂ€gg
  • 0

Bildkvalitén hÄller sig snÀppet över CDs Kabeltv, sÄ lÀnge inget rör sig snabbt för dÄ blir det en massa datafyrkanter i bilden ungefÀr som pÄ en Youtubefilm...Kommer inte i nÀrheten av Digital kabel eller satellit...

TyvÀrr har man ju bundit sig för en lÄng avtalsperiod....Jag kommer att gÄ tillbaka till DigitalTV via kabel igen.

<{POST_SNAPBACK}>


Well, om sÀndningarna komprimeras med mpeg4 istÀllet för mpeg2 sÄ löser man sÄdana problem, ska försöka sniffa lite info om hur statusen ser ut pÄ den fronten.

#728

Postad 08 May 2007 - 15:30

OXYD
  • OXYD
  • LĂ€rjunge

  • 347 inlĂ€gg
  • 0

Bildkvalitén hÄller sig snÀppet över CDs Kabeltv, sÄ lÀnge inget rör sig snabbt för dÄ blir det en massa datafyrkanter i bilden ungefÀr som pÄ en Youtubefilm...Kommer inte i nÀrheten av Digital kabel eller satellit...

TyvÀrr har man ju bundit sig för en lÄng avtalsperiod....Jag kommer att gÄ tillbaka till DigitalTV via kabel igen.

<{POST_SNAPBACK}>


LÄter konstigt. Sitter med boxer och Telia IPTV. PÄ en 46tums LCD. Ingen mÀrkbar skillnad. Mer Àn att TeliaIPTV Àr stabilare hÀr i lÀgenhet. Boxer ****t med inomhus antenn kÀnns sÄ 80 tal. Springa och flytta antenn mellan man byter kanaler vissa funkar pÄ ena stÀllet och andra pÄ andra stÀllet. Sen slutar skiten fungera nÀr man rullar ner metall rullgardinerna med :unsure:
Har slutat anvÀnda boxer. FÄr spel. Hade mna bara kunnat ha takantenn hade nox boxer funkat.
<_<

#729

Postad 08 May 2007 - 17:41

ruva
  • ruva
  • MĂ€stare

  • 2789 inlĂ€gg
  • 0
Jag har en utomhus antenn och ÀndÄ samma problem som dig :unsure:

FrÄgade i Teliabutiken i BorÄs efter nÀtverkslösningen via elnÀtet men de hade inga sÄdana inne och verkade inte intresserade av att ta hem nÄgon till hyllorna. Gick dock att bestÀlla med 2-3 veckors vÀntetid. De rekommenderade mig till Siba eller NetOnNet för snabb lösning.

Funderar nu pÄ att dra första jacket (enda jacket) till övervÄningen men för att slippa klÀmma ledningarna i dörrarna mÄste jag borra hÄl i vÀggar och tak om jag inte tar ledningen utomhus och drar ny pÄ panelen. Mycket besvÀr för lite ip-TV och jag tror inte att jag Àr ensam.

#730

Postad 08 May 2007 - 20:00

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1163 inlĂ€gg
  • 0

Bildkvalitén hÄller sig snÀppet över CDs Kabeltv, sÄ lÀnge inget rör sig snabbt för dÄ blir det en massa datafyrkanter i bilden ungefÀr som pÄ en Youtubefilm...Kommer inte i nÀrheten av Digital kabel eller satellit...

TyvÀrr har man ju bundit sig för en lÄng avtalsperiod....Jag kommer att gÄ tillbaka till DigitalTV via kabel igen.

<{POST_SNAPBACK}>


Eftersom jag aldrig sjÀlv haft möjligheten att jÀmföra bildkvalitén mellan "digital kabel eller satellit" och Telia pÄ samma TV sÄ blir jag bara lite nyfiken om du generaliserar och drar alla kanaler över en kam eller om det faktiskt Àr nÄgra specifika kanaler som du upplever har sÀmre bildkvalité?

Jag startade nÀmligen en trÄd en gÄng dÀr presenterade resultat av mÀtningar pÄ bithastigheten pÄ alla kanaler i Telias nÀt. Samtidigt bad jag andra att göra liknande mÀtningar hos andra digital-TV operatörer. Detta finns att lÀsa i trÄden Bithastighet pÄ olika kanaler och operatörer.

De slutsatser jag kunde dra av de fÄ mÀtningar som sammanstÀlldes i den trÄden Àr att speciellt SVT1 och SVT2 har lÀgre bithastighet i Telias nÀt Àn hos övriga operatörer som ComHem och Boxer. Anledningen Àr att Telia Àr tvungen att begrÀnsa bandbredden till lite drygt 5 MBit/s eftersom större delen av Telias kunder har ADSL-anslutning. Dessutom sÄ anvÀnder man konstant bithastighet. Hos ComHem och Boxer sÄ anvÀnder man variabel bithastighet sÄ att kanalen dynamiskt kan "lÄna" bandbredd frÄn andra kanaler pÄ samma mux. DÀrför kan SVT1 och SVT2 dynamiskt komma upp i drygt 6 MBit/s hos ComHem och Boxer, nÄnting som alltsÄ inte Àr möjligt i Telias nÀt.

Jag har pÄpekat detta och frÄgat Telias tekniska support och dom bekrÀftar att man Àr tvungen att göra en bandbreddsbegrÀnsning just pga av att större delen av Telias kunder har ADSL-anslutning, men att man tittar pÄ att förbÀttra detta i framtiden.

Övriga kanaler har jag inte sett nĂ„gra indikeringar pĂ„ att det skall vara nĂ„gra större skillnader i bithastighet jĂ€mfört med övriga operatörer. SĂ„ jag Ă€r lite nyfiken pĂ„ att höra om du verkligen upplever en sĂ€mre kvalitĂ© pĂ„ alla kanaler eller om det specifikt Ă€r SVT1 och SVT2 som du upplever som att dom Ă€r sĂ€mre? Jag har sjĂ€lv som sagt var ingen möjlighet att göra nĂ„gon jĂ€mförelse sjĂ€lv, sĂ„ jag Ă€r nyfiken pĂ„ om det verkligen Ă€r sĂ„ illa stĂ€llt med bildkvalitĂ©n hos Telia. SjĂ€lv tycker jag den Ă€r alldeles utmĂ€rkt förutom i vissa situationer dĂ„ man kĂ€nner av bandbreddbegrĂ€nsningen hos SVT:s kanaler, t ex i program med snabba bildvĂ€xlingar och bildförlopp.

/Peter Cigéhn

#731

Postad 08 May 2007 - 20:03

Life
  • Life
  • ForumrĂ€v

  • 556 inlĂ€gg
  • 0

Vad kan man anvÀnda usb-porten pÄ boxen till?
kan man koppla den till datorn och anvÀnda boxen som digitaltv-kort?

<{POST_SNAPBACK}>


Det beror pÄ vad IPTV-operatören vÀljer att stoppa in för programvara i boxen. Vad jag kÀnner till sÄ har Telia för nÀrvarande ingen programvara i boxen som utnyttjar USB-porten. Vem vet, det kanske Àr nÄt pÄ gÄng i framtiden. NÄgon av vÄra Telia-"insiders" som har nÄgot att "skvallra" om? :unsure:

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>



NÀr jag pratade med supporten nÀmnde dom att dom hade tankar pÄ att anvÀnda USB:n för tangentbord....


/Leif

#732

Postad 08 May 2007 - 20:29

Unregisteredbdc7a326
  • Unregisteredbdc7a326
  • AnvĂ€ndare

  • 118 inlĂ€gg
  • 0
"Eftersom jag aldrig sjÀlv haft möjligheten att jÀmföra bildkvalitén mellan "digital kabel eller satellit" och Telia pÄ samma TV sÄ blir jag bara lite nyfiken om du generaliserar och drar alla kanaler över en kam eller om det faktiskt Àr nÄgra specifika kanaler som du upplever har sÀmre bildkvalité?"


Jag generaliserar. DÀremot tycks det som om kvalitén varierar pÄ samma kanaler, lite grand frÄn dag till dag. Har inte upplevt att SVT1 eller SVT2 har lÀgre kvalité Àn övriga, snarare tvÀrtom...

...men det handlar om subjektiva upplevelser. Tack för tipset om Bithastighet-trÄden, du har rÀddat min kvÀll.

#733

Postad 08 May 2007 - 20:45

91robe
  • 91robe
  • ForumrĂ€v

  • 592 inlĂ€gg
  • 0
Siterat frÄn trÄden: Bithastighet PÄ olika kanaler och operatörer.

SVT1: 4,44 Mbps
SVT2: 4,44 Mbps
SVT24: ~4,2 Mbps
Barn/Kunskapskanalen: 3,49 Mbps
TV4: 4,10 Mbps
TV4+: ~3,8 Mbps
TV400: ~3,0 Mbps
TV4 Film: ~2,2 Mbps
Kanal 5: 4,64 Mbps
Kanal 9: 3,31 Mbps
Discovery Channel: 4,13 Mbps
Animal Planet: 4,13 Mbps
Discovery Civilisation: ~3,3 Mbps
Discovery Science: ~3,3 Mbps
Discovery Travel & Living: ~3,7 Mbps
MTV: 4,00 Mbps
VH1: 4,13 Mbps
Nickelodeon: 3,99 Mbps
The Voice: ~2,9 Mbps
DiTV: 4,03 Mbps
Star!: 4,14 Mbps
Showtime: 4,04 Mbps
Eurosport: 5,04 Mbps
Eurosport 2: 4,00 Mbps
Sport Expressen: 4,54 Mbps
Aftonbladet TV7: 3,62 Mbps
Canal+ Sport 1: 4,44 Mbps
Canal+ Sport 2: ~4,5 Mbps
Canal+ Film 1: ~2,2 Mbps
Canal+ Film 2: ~2,1 Mbps
Canal+ Film 3: ~2,0 Mbps
Canal+ Mix: 4,04 Mbps

<{POST_SNAPBACK}>


Det jag tycker Àr konatigt att dom sÀnder Eurosport 5,04 Mbps medans Svt 1 och 2 sÀnds med 4,44 Mbps.

#734

Postad 08 May 2007 - 20:49

ollebanan
  • ollebanan
  • LĂ€rjunge

  • 269 inlĂ€gg
  • 0

Siterat frÄn trÄden: Bithastighet PÄ olika kanaler och operatörer.

SVT1: 4,44 Mbps
SVT2: 4,44 Mbps
SVT24: ~4,2 Mbps
Barn/Kunskapskanalen: 3,49 Mbps
TV4: 4,10 Mbps
TV4+: ~3,8 Mbps
TV400: ~3,0 Mbps
TV4 Film: ~2,2 Mbps
Kanal 5: 4,64 Mbps
Kanal 9: 3,31 Mbps
Discovery Channel: 4,13 Mbps
Animal Planet: 4,13 Mbps
Discovery Civilisation: ~3,3 Mbps
Discovery Science: ~3,3 Mbps
Discovery Travel & Living: ~3,7 Mbps
MTV: 4,00 Mbps
VH1: 4,13 Mbps
Nickelodeon: 3,99 Mbps
The Voice: ~2,9 Mbps
DiTV: 4,03 Mbps
Star!: 4,14 Mbps
Showtime: 4,04 Mbps
Eurosport: 5,04 Mbps
Eurosport 2: 4,00 Mbps
Sport Expressen: 4,54 Mbps
Aftonbladet TV7: 3,62 Mbps
Canal+ Sport 1: 4,44 Mbps
Canal+ Sport 2: ~4,5 Mbps
Canal+ Film 1: ~2,2 Mbps
Canal+ Film 2: ~2,1 Mbps
Canal+ Film 3: ~2,0 Mbps
Canal+ Mix: 4,04 Mbps

<{POST_SNAPBACK}>


Det jag tycker Àr konatigt att dom sÀnder Eurosport 5,04 Mbps medans Svt 1 och 2 sÀnds med 4,44 Mbps.

<{POST_SNAPBACK}>


Gissningsvis ska bithastigheten vara större pga att det Àr mera rörelser(sporter) pÄ Europsport, inget konstigt med det enligt mig.

#735

Postad 08 May 2007 - 20:53

91robe
  • 91robe
  • ForumrĂ€v

  • 592 inlĂ€gg
  • 0
Men dÄ kunde dom ju ocksÄ sÀnda svt med 5,04 mbts

#736

Postad 08 May 2007 - 20:55

ollebanan
  • ollebanan
  • LĂ€rjunge

  • 269 inlĂ€gg
  • 0

Men dÄ kunde dom ju ocksÄ sÀnda svt med 5,04 mbts

<{POST_SNAPBACK}>


Jaja, vad jag dock Àr förvÄnad över Àr den lÄga bithastigheten pÄ canal+ film, Àr den verkligen endast 2Mbit?

#737

Postad 08 May 2007 - 20:59

91robe
  • 91robe
  • ForumrĂ€v

  • 592 inlĂ€gg
  • 0

Men dÄ kunde dom ju ocksÄ sÀnda svt med 5,04 mbts

<{POST_SNAPBACK}>


Jaja, vad jag dock Àr förvÄnad över Àr den lÄga bithastigheten pÄ canal+ film, Àr den verkligen endast 2Mbit?

<{POST_SNAPBACK}>


Kanalerna med ~ har variabel bithastighet.

#738

Postad 08 May 2007 - 21:00

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1163 inlĂ€gg
  • 0

"Eftersom jag aldrig sjÀlv haft möjligheten att jÀmföra bildkvalitén mellan "digital kabel eller satellit" och Telia pÄ samma TV sÄ blir jag bara lite nyfiken om du generaliserar och drar alla kanaler över en kam eller om det faktiskt Àr nÄgra specifika kanaler som du upplever har sÀmre bildkvalité?"


Jag generaliserar.  DĂ€remot tycks det som om kvalitĂ©n varierar pĂ„ samma kanaler, lite grand frĂ„n dag till dag. Har inte upplevt att SVT1 eller SVT2 har lĂ€gre kvalitĂ© Ă€n övriga, snarare tvĂ€rtom...

  ...men det handlar om subjektiva upplevelser.  Tack för tipset om Bithastighet-trĂ„den, du har rĂ€ddat min kvĂ€ll.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag utryckte mig nog otydligt: Jag menade inte SVT1 och SVT2 har inte sÀmre kvalité jÀmfört med övriga kanaler, jag menade att SVT1 och SVT2 har sÀmre bild Àn SVT1 och SVT2 hos andra operatörer. Det Àr nog precis som du sjÀlv sÀger, att SVT1 och SVT2 tillhör de kanaler hos Telia som har bÀttre bild.

/Peter Cigéhn

#739

Postad 08 May 2007 - 21:11

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1163 inlĂ€gg
  • 0
Ett litet pÄpekade vad gÀller bithastigheten pÄ SVT1 och SVT2 kontra Eurosport.

Observera att mina mÀtningar enbart Àr bithastigheten för bildströmmen, ej för ljudet. Varför SVT1 och SVT2 har en lÀgre bithastighet pÄ bilden Àr troligtvis för att SVT1 och SVT2 alltid sÀnder med Dolby Digital + vanlig MPEG stereo, dvs totalt sÄ har alltid SVT1 och SVT2 dubbla ljudströmmar.

LÀgger man ihop bithastigheten för bÄde bild och dubbla ljudströmmar för SVT1 och SVT2 sÄ ligger det pÄ ungeför 5.3 MBit/s. Jag gissar att Eurosport har en motsvarande kombinerad bithastighet för bild och enkel ljudström (enbart MPEG stereo). DÄ kan man alltsÄ lÄta Eurosports bildström ha högre bithastighet, sÀkerligen för att det Àr en sportkanal med mycket rörelser i bilden.

SÄ pga av att SVT har sÀndningar i Dolby Digital sÄ "straffas" dessa kanaler med lÀgre bithastighet pÄ bilden för att den totala bithastigheten skall hÄlla sig under 5.3 MBit/s.

Observera att detta bara Àr spekulationer frÄn min sida.

Vad gÀller den lÄga bithastigheten pÄ filmkanalerna sÄ har det diskuterats pÄ olika stÀllen pÄ det hÀr forumet. En stor skillnad pÄ film Àr ju att man inte nödvÀndigtvis mÄste göra MPEG kodningen i realtid, dvs man kan göra en mer avancerad kodning och komprimera hÄrdare utan att göra samma avkall pÄ bildkvalité som man Àr tvungen att göra med MPEG kodare som kodar i realtid, dvs för kanaler som sÀnds live.

/Peter Cigéhn

#740

Postad 08 May 2007 - 21:16

91robe
  • 91robe
  • ForumrĂ€v

  • 592 inlĂ€gg
  • 0
NÀr jag pratade med supporten sÄ sa dom att IP-TV:n tar max 5,05 Mbps.

#741

Postad 08 May 2007 - 21:19

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1163 inlĂ€gg
  • 0

NÀr jag pratade med supporten sÄ sa dom att IP-TV:n tar max 5,05 Mbps.

<{POST_SNAPBACK}>


DÄ jag har sniffat med Wireshark sÄ indikerar den bithastighet pÄ upp till 5,3 MBit/s pÄ SVT1 strömmen. Men det kan ju vara "avrundningsfel" och jag har inte koll pÄ exakt hur Wireshark mÀter bithastigheten pÄ en multicastström. Det Àr nog sÀkerligen sÄ att supporten har dom rÀtt uppgifterna...

/Peter Cigéhn

#742

Postad 08 May 2007 - 21:40

s_r_s
  • s_r_s
  • Rookie

  • 9 inlĂ€gg
  • 0

NÀr jag pratade med supporten sÄ sa dom att IP-TV:n tar max 5,05 Mbps.

<{POST_SNAPBACK}>


DÄ jag har sniffat med Wireshark sÄ indikerar den bithastighet pÄ upp till 5,3 MBit/s pÄ SVT1 strömmen...

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Du som har Wireshark igÄng, hur skiljer sig trafiken pÄ WEB respektive IPTV utgÄngarna pÄ modemet? Orsaken till min frÄga finns i ett tidigare inlÀgg, för att undvika att dra fler kablar vill jag om möjligt köra all trafik pÄ 100Mbps intranÀtet. Kan modemet P-660H-D1 konfigureras till det?

Tack,
s_r_s

#743

Postad 08 May 2007 - 21:42

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1163 inlĂ€gg
  • 0

Bildkvalitén hÄller sig snÀppet över CDs Kabeltv, sÄ lÀnge inget rör sig snabbt för dÄ blir det en massa datafyrkanter i bilden ungefÀr som pÄ en Youtubefilm...Kommer inte i nÀrheten av Digital kabel eller satellit...

TyvÀrr har man ju bundit sig för en lÄng avtalsperiod....Jag kommer att gÄ tillbaka till DigitalTV via kabel igen.

<{POST_SNAPBACK}>


Well, om sÀndningarna komprimeras med mpeg4 istÀllet för mpeg2 sÄ löser man sÄdana problem, ska försöka sniffa lite info om hur statusen ser ut pÄ den fronten.

<{POST_SNAPBACK}>


Vad gÀller MPEG4 sÄ Àr det nog tyvÀrr bara att glömma, sÄvida inte Telia har planerat att byta 1510 boxen mot en annan box. I följande jÀmförelsetabell kan man se vilka av Motorolas boxar som fixar MPEG4, och 1510 Àr inte en av de boxarna. SjÀlv ser jag fram emot nÀr Telia erbjuder nÄn av boxarna i 1900 serien, t ex nÄn av dom med hÄrddisk och PVR funktionalitet... :unsure:

/Peter Cigéhn

#744

Postad 08 May 2007 - 21:45

ollebanan
  • ollebanan
  • LĂ€rjunge

  • 269 inlĂ€gg
  • 0

Bildkvalitén hÄller sig snÀppet över CDs Kabeltv, sÄ lÀnge inget rör sig snabbt för dÄ blir det en massa datafyrkanter i bilden ungefÀr som pÄ en Youtubefilm...Kommer inte i nÀrheten av Digital kabel eller satellit...

TyvÀrr har man ju bundit sig för en lÄng avtalsperiod....Jag kommer att gÄ tillbaka till DigitalTV via kabel igen.

<{POST_SNAPBACK}>


Well, om sÀndningarna komprimeras med mpeg4 istÀllet för mpeg2 sÄ löser man sÄdana problem, ska försöka sniffa lite info om hur statusen ser ut pÄ den fronten.

<{POST_SNAPBACK}>


Vad gÀller MPEG4 sÄ Àr det nog tyvÀrr bara att glömma, sÄvida inte Telia har planerat att byta 1510 boxen mot en annan box. I följande jÀmförelsetabell kan man se vilka av Motorolas boxar som fixar MPEG4, och 1510 Àr inte en av de boxarna. SjÀlv ser jag fram emot nÀr Telia erbjuder nÄn av boxarna i 1900 serien, t ex nÄn av dom med hÄrddisk och PVR funktionalitet... :unsure:

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Och det gÄr inte att ordna med en ny mjukvara dÄ? Annars fÄr vÀl kunderna bara binda upp sig 24 mÄnader för att fÄ nya boxar ;-)

#745

Postad 08 May 2007 - 21:53

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1163 inlĂ€gg
  • 0

NÀr jag pratade med supporten sÄ sa dom att IP-TV:n tar max 5,05 Mbps.

<{POST_SNAPBACK}>


DÄ jag har sniffat med Wireshark sÄ indikerar den bithastighet pÄ upp till 5,3 MBit/s pÄ SVT1 strömmen...

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Du som har Wireshark igÄng, hur skiljer sig trafiken pÄ WEB respektive IPTV utgÄngarna pÄ modemet? Orsaken till min frÄga finns i ett tidigare inlÀgg, för att undvika att dra fler kablar vill jag om möjligt köra all trafik pÄ 100Mbps intranÀtet. Kan modemet P-660H-D1 konfigureras till det?

Tack,
s_r_s

<{POST_SNAPBACK}>


TyvÀrr, sjÀlv har jag LAN-anslutning (via fiber) och har dÄlig koll pÄ ADSL-anslutning och dess modem. SÄ jag fÄr hÀnvisa vidare till nÄgon annan som skulle kunna kolla upp detta...

Men jag tror nog att alla ni som med alla medel försöker undvika att dra tvÄ sladdar fÄr acceptera faktum: Hela konstruktionen pÄ modemet och separeringen av "surfa pÄ nÀtet"-tjÀnsten pÄ en port och "titta pÄ tv"-tjÀnsten pÄ en annan port pÄ modemet Àr till för att kunna hÄlla nÄgon form av QoS (Quality of Service) pÄ "titta pÄ tv"-tjÀnsten. Att dÄ "tvinga" denna separering tillbaka pÄ samma "sladd" Àr upplagt för att det inte fungerar, alternativ strular.

Utnyttja det faktum att kopparkabeln in i modemet Àr en sladd och se till att flytta första jacket istÀllet. Det Àr mitt enda tips jag har att ge...

Men med tanke pÄ den massiva mÀngd frÄgor bÄde i den hÀr trÄden och i HTPC trÄden sÄ inser jag att viljan att försöka kom runt denna separering i tvÄ olika portar pÄ modemet Àr stor. Personligen sÄ tror jag nog att ni fÄr försöka acceptera faktum, Àven om ni tycker att det "suger"... :unsure:

/Peter Cigéhn

#746

Postad 08 May 2007 - 22:02

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1163 inlĂ€gg
  • 0

Vad gĂ€ller MPEG4 sĂ„ Ă€r det nog tyvĂ€rr bara att glömma, sĂ„vida inte Telia har planerat att byta 1510 boxen mot en annan box. I följande jĂ€mförelsetabell kan man se vilka av Motorolas boxar som fixar MPEG4, och 1510 Ă€r inte en av de boxarna. SjĂ€lv ser jag fram emot nĂ€r Telia erbjuder nĂ„n av boxarna i 1900 serien, t ex nĂ„n av dom med hĂ„rddisk och PVR funktionalitet...  :unsure:

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Och det gÄr inte att ordna med en ny mjukvara dÄ? Annars fÄr vÀl kunderna bara binda upp sig 24 mÄnader för att fÄ nya boxar ;-)

<{POST_SNAPBACK}>


Jag skulle gissa att MPEG4 och H.264 avkodning nog krÀver dedicerad hÄrdvara i boxen. Eller i alla fall hÄrdvara som Àr dimensionerad för att fixa H.264, vilket jag har en kÀnsla av att 1510 boxen inte Àr dimensionerad för, Àven om man skulle stoppa in ny programvara i den.

/Peter Cigéhn

#747

Postad 08 May 2007 - 22:05

ollebanan
  • ollebanan
  • LĂ€rjunge

  • 269 inlĂ€gg
  • 0

Vad gĂ€ller MPEG4 sĂ„ Ă€r det nog tyvĂ€rr bara att glömma, sĂ„vida inte Telia har planerat att byta 1510 boxen mot en annan box. I följande jĂ€mförelsetabell kan man se vilka av Motorolas boxar som fixar MPEG4, och 1510 Ă€r inte en av de boxarna. SjĂ€lv ser jag fram emot nĂ€r Telia erbjuder nĂ„n av boxarna i 1900 serien, t ex nĂ„n av dom med hĂ„rddisk och PVR funktionalitet...  <_<

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Och det gÄr inte att ordna med en ny mjukvara dÄ? Annars fÄr vÀl kunderna bara binda upp sig 24 mÄnader för att fÄ nya boxar ;-)

<{POST_SNAPBACK}>


Jag skulle gissa att MPEG4 och H.264 avkodning nog krÀver dedicerad hÄrdvara i boxen. Eller i alla fall hÄrdvara som Àr dimensionerad för att fixa H.264, vilket jag har en kÀnsla av att 1510 boxen inte Àr dimensionerad för, Àven om man skulle stoppa in ny programvara i den.

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Kan du be motorola om en bekrÀftelse, jag orkar inte :unsure:

Edit, slÀngt ivÀg ett brev till motorola för en bekrÀftelse. Ser ocksÄ att en kanuck isp kör med mpeg4.

Redigerat av ollebanan, 08 May 2007 - 22:13.


#748

Postad 08 May 2007 - 22:11

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1886 inlĂ€gg
  • 0

Bildkvalitén hÄller sig snÀppet över CDs Kabeltv, sÄ lÀnge inget rör sig snabbt för dÄ blir det en massa datafyrkanter i bilden ungefÀr som pÄ en Youtubefilm...Kommer inte i nÀrheten av Digital kabel eller satellit...

TyvÀrr har man ju bundit sig för en lÄng avtalsperiod....Jag kommer att gÄ tillbaka till DigitalTV via kabel igen.

<{POST_SNAPBACK}>



Det var vÀl vad jag trodde eftersom DrDish testade IPTV förra veckan i sin show.

Blev en stor tumme ner för bildkvaliteten samt snabbheten nÀr man zappar enligt honom, nu testade de Tyska IPTV som erbjuds dÀr nere, andra negativa saker var att boxen tog flera minuter att bara boota.

Kör sjÀlv med Wavefrontier T90 parabol och har cirka 8000 kanaler med en Dreambox sÄ det gÄr snabbt att zappa. :unsure:

TÀnkte kört med IPTV för svenska kanaler med det blir vÀl glömma nu dÄ......

#749

Postad 08 May 2007 - 22:13

s_r_s
  • s_r_s
  • Rookie

  • 9 inlĂ€gg
  • 0

TyvÀrr, sjÀlv har jag LAN-anslutning (via fiber) och har dÄlig koll pÄ ADSL-anslutning och dess modem. SÄ jag fÄr hÀnvisa vidare till nÄgon annan som skulle kunna kolla upp detta...

Men jag tror nog att alla ni som med alla medel försöker undvika att dra tvÄ sladdar fÄr acceptera faktum: Hela konstruktionen pÄ modemet och separeringen av "surfa pÄ nÀtet"-tjÀnsten pÄ en port och "titta pÄ tv"-tjÀnsten pÄ en annan port pÄ modemet Àr till för att kunna hÄlla nÄgon form av QoS (Quality of Service) pÄ "titta pÄ tv"-tjÀnsten. Att dÄ "tvinga" denna separering tillbaka pÄ samma "sladd" Àr upplagt för att det inte fungerar, alternativ strular.

Utnyttja det faktum att kopparkabeln in i modemet Àr en sladd och se till att flytta första jacket istÀllet. Det Àr mitt enda tips jag har att ge...

Men med tanke pĂ„ den massiva mĂ€ngd frĂ„gor bĂ„de i den hĂ€r trĂ„den och i HTPC trĂ„den sĂ„ inser jag att viljan att försöka kom runt denna separering i tvĂ„ olika portar pĂ„ modemet Ă€r stor. Personligen sĂ„ tror jag nog att ni fĂ„r försöka acceptera faktum, Ă€ven om ni tycker att det "suger"...  :unsure:

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Kom just ihÄg att du har fiber, inte ADSL, jag ber sÄ mycket om ursÀkt. Du nÀmner att du har en switch med QoS-portar, skiljer den sig frÄn trafiken pÄ modemutgÄngarna pÄ ett ADSL-modem?

BetrÀffande att flytta första jacket ser jag ingen lösning om man alternativt vill titta pÄ TV-apparater i kÀllaren, mellanvÄningen eller övervÄningen, dock inte samtidigt, TV-boxen mÄste förstÄs flyttas! PS: Har f.n. ocksÄ kabel-TV till alla TV-apparater, men det vore trevligt att kunna titta pÄ de kanaler som finns i IPTV-utbudet pÄ valfri TV.

FrÄgan om separeringen pÄ olika portar ÄterstÄr, kan det eventuellt fungera eller inte med allt pÄ samma trÄd? Ska lÀsa lite mer i manualen till Zyxel-modemet, det vore vÀrt ett försök Ätminstone.

Tack,
s_r_s

#750

Postad 08 May 2007 - 22:19

ollebanan
  • ollebanan
  • LĂ€rjunge

  • 269 inlĂ€gg
  • 0
Cigehn, du mÄste vÀl fÄ en ip adress för varje enskild anslutning eller hur? Delvis, en ny för varje tv.


Edit, Àr det nÄgon som har provat att sÀtta upp en router i en maskin, typ linux iptables och liknande och provat exprimentera sig fram dÀr. Tror det Àr mycket enklare Àn att anvÀnda vanliga routrar.

Redigerat av ollebanan, 08 May 2007 - 22:31.




0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.