Redigerat av zvedberg, 06 May 2007 - 14:18.
* Officiell TrÄd - Telia Digital-TV *
Kreatel IP-STB 1510
(Digitalboxar)
|
1
|
(26)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1510
(Digitalboxar)
Rapporterad
|
1
|
(12)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1910
(Digitalboxar)
|
1
|
(16)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1910-9
(Digitalboxar)
|
1
|
(13)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1960-9
(Digitalboxar)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1903
(Digitalboxar)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1963
(Digitalboxar)
|
1
|
(20)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1003
(Digitalboxar)
|
1
|
(10)
|
Inga priser |
Postad 06 May 2007 - 14:17
Postad 06 May 2007 - 14:57
Undrar om flera har samma fel som mig:
1
DÄ man haft text-tv pÄ, exempelvis 199 eller 299, och sedan gÄr tillbaka till yv-lÀge och skiftar kanal - sÄ fryser och pixlar bilden och omstart Àr enda lösningen.
Enligt Telias support ett kÀnt fel - vad gör de Ät det?
Provade precis att titta pÄ SVT1 och slÄ pÄ Text-TV sidan 199, sedan gÄ tillbaka till TV-lÀge och byta till SVT2 och slÄ pÄ Text-TV sidan 299, gÄ tillbaka till TV-lÀge och byta tillbaka till SVT1. Funkar alldeles utmÀrkt att byta kanal utan "pixling" av bilden eller att nÄgon omstart krÀvdes. Nu hade jag i och för sig inte pÄ Text-TV nÄgon lÀngre stund, sÄ problemet kan ju vara relaterat till nÄgon minneslÀcka eller liknande dÄ man har haft pÄ Text-TV textning en lÀngre stund.
/Peter Cigéhn
Uppdatering: LÀt Text-TV stÄ pÄ en lite lÀngre stund pÄ SVT1, men det var fortfarande inga problem att byta kanal. Inga "pixlingar" av bilden eller att det krÀvdes nÄgon omstart. TyvÀrr, det mesta verkar funka för mig i alla fall. Kanske nÄgon annan som har samma problem som du har.
Jag har kollat lite nÀrmare med Wireshark och sniffat nÀtverkstrafiken för att se vad som hÀnder. Nu förstÄr jag exakt vad som hÀnder, och varför inte jag ser nÄgra "pixlade" kanaler som du gör. Saken Àr nÀmligen den att om man gÄr ur Text-TV direkt frÄn textningsidan och sedan byter kanal, sÄ "glömmer" boxen att tala om för nÀtet att den vill sluta titta pÄ kanalen man byter ifrÄn. SÄ i praktiken sÄ skickar nÀtet nu bÄde den aktuella och den tidigare kanalen samtidigt. Har man en ADSL-förbindelse som du har sÄ har man inte tillrÀckligt med bandbredd för att ta emot tvÄ kanaler samtidigt och dÀrmed sÄ börjar fÄr man störningar och bilden börjar att "pixla" sig.
Om man dÀremot byter Text-TV sida frÄn textningssidan till en annan sida innan man gÄr ur Text-TV och sedan byter kanal sÄ gör boxen som den brukar, och talar om för nÀtet att den byter kanal. DÀrmed sÄ pixlar sig inte kanalerna heller eftersom det dÄ funkar precis som vid vanliga kanalbyten.
SÄ det Àr helt enkelt en bugg i boxen som ger upphov till pixlade kanaler dÄ man har ADSL-anslutning.
Varför jag inte upplever nÄgra pixlade kanaler Àr ju för att jag har LAN-anslutning och har dÀrmed plats för att ta emot dubbla kanaler. Men jag kan ju se att boxen gör fel och inte talar om för nÀtet att den ha bytt kanal, vilket ger upphov till dubbelt sÄ mycket trafik (ca 10 MBit/s istÀllet för normala 5 MBit/s) pÄ min fiberförbindelse.
Alla ni med ADSL-förbindelse kan vÀl prova och konfirmera att ni fÄr samma problem som lerike:
1) Byt kanal till SVT1
2) SlÄ pÄ Text-TV och byt till sida 199 (textningssidan för SVT1)
3) GÄ ur Text-TV frÄn textningssida (tryck pÄ TV/EXIT knappen) utan att byta Text-TV sida
4) Byt kanal till SVT2
Nu bör ni som har ADSL-anslutning fÄ störningar pÄ bilden eftersom nÀtet nu försöker skicka tvÄ TV-kanaler samtidigt till er box över er ADSL-förbindelse som inte har kapacitet att hantera den bandbredden.
Kan nÄgon med ADSL-anslutning konfirmera att sÄ Àr fallet. Ni som upplever detta kan ju felrapportera till Telia sÄ att Telia kan fÄ lite fokus pÄ att fixa den hÀr buggen i boxen. Det finns ju personer som Àr rÀtt beroende av att kunna anvÀnda textning, och dÄ Àr det ju viktigt att sÄnt hÀr funkar smÀrtfritt.
/Peter Cigéhn
Japp fÄr ocksÄ samma problem.
Postad 06 May 2007 - 16:03
1
DÄ man haft text-tv pÄ, exempelvis 199 eller 299, och sedan gÄr tillbaka till yv-lÀge och skiftar kanal - sÄ fryser och pixlar bilden och omstart Àr enda lösningen.
Enligt Telias support ett kÀnt fel - vad gör de Ät det?
2
Kom inte en uppdatering tidigare som skulle göra sÄ att man inte behövde skifta kanal vid lokaltv.
Nu Àr det tillbaka i gamla spÄr för mig - dvs man mÄste skifta till 999.
Nu Àr punkt 1 uppe i diskussion med hjÀlp av Peter Cigéhns sniffning (tack Peter!).
DÄ det gÀller punkt 2 undrar jag om fler har mitt problem.
Ăr verkligen de lokala nyheterna pĂ„ huvudkanalerna, eller mĂ„ste ni som mig vĂ€xla till kanalplats 999?
Mvh Lars-Erik
Redigerat av lerike, 06 May 2007 - 16:06.
Postad 06 May 2007 - 16:10
DÄ det gÀller punkt 2 undrar jag om fler har mitt problem.
Ăr verkligen de lokala nyheterna pĂ„ huvudkanalerna, eller mĂ„ste ni som mig vĂ€xla till kanalplats 999?[/color]
[/b]
Mvh Lars-Erik
Jag fÄr in lokal nyheterna pÄ huvudkanalen.
Postad 06 May 2007 - 17:33
Helt ovÀsentligt, men ÀndÄ...
att man inte uppdaterat till TV4+ nya logo fast den varit i ropet rÀtt lÀnge.
UpptÀckte precis att TV4+ loggan sent omsider numera Àr uppdaterad till den nya:
Logotypen som anvÀnds i boxen hittas via följande URL http://iptvlogin.tel...nnelIcon_31.gif.
/Peter Cigéhn
Postad 06 May 2007 - 19:17
Helt ovÀsentligt, men ÀndÄ...
att man inte uppdaterat till TV4+ nya logo fast den varit i ropet rÀtt lÀnge.
UpptÀckte precis att TV4+ loggan sent omsider numera Àr uppdaterad till den nya:
Logotypen som anvÀnds i boxen hittas via följande URL http://iptvlogin.tel...nnelIcon_31.gif.
/Peter Cigéhn
Tror dom uppdaterade den nÄgon gÄng i lördags.
DÄ ÄterstÄr det bara att uppdatera loggorna pÄ: Animal Planet, Discovery Travel and Living, Star! och Tv4 Sport Expressen.
Redigerat av 91robe, 06 May 2007 - 19:18.
Postad 06 May 2007 - 19:26
Tror dom uppdaterade den nÄgon gÄng i lördags.
DÄ ÄterstÄr det bara att uppdatera loggorna pÄ: Animal Planet, Discovery Travel and Living, Star! och Tv4 Sport Expressen.
TidstÀmpel för TV4+ loggan pÄ webbservern Àr 4 maj 2007, 12:30:31. SÄ uppdateringen gjordes vid lunchtid i fredags!
/Peter Cigéhn
Postad 06 May 2007 - 20:22
Postad 06 May 2007 - 20:49
cigehn, kan inte du börja jobba hos telia? Det kÀnns som om du vet mycket mer om deras system Àn vad de sjÀlva gör.
/Peter Cigéhn
Postad 06 May 2007 - 21:23
Jag blir lite förvirrad av att du, ruva, samtidigt pratar om fiberkonverter och modem. Blir inte klok pÄ om du har LAN-anslutning (via fiber) eller om du har ADSL-anslutning? Större delen av ditt inlÀgg indikerar att du har ADSL-anslutning, men samtidigt sÄ pratar du om fiberkonverter.
Men om du nu har en ADSL-anslutning sÄ tycker jag din sista beskrivningen av uppkoppling (Àndringen 14.20) lÄter som den enda mest rimliga och korrekta.
Observera att mitt inlÀgg och diskussion kring QoS-sÀkrade portar som du refererat till enbart gÀller för den som LAN-anslutning, och inte för ADSL-anslutningar.
/Peter Cigéhn
Jo jag har ADSL och modemet (eller Àr det den du kallar fiberkonverten?) jag hÀnvisar till Àr den enda jag hittade pÄ Telias hemsida. Det borde vÀll finnas minst tvÄ utgÄende nÀtverksportar pÄ modemet sÄ att inte TV stjÀl för mycket bandbredd frÄn Internet.
Jag har kommit fram till / tror detta:
Jag kan inte köra TV bakom en router.
Jag kan inte ha TV och telejack i tvÄ skilda rum utan att dra extra kablar (varför ska jag dÄ ha ett rÄdlöst nÀtverk - vilket jag har).
Lite realististk fakta om 108 mb nÀtverk
Jag kommer upp i ca: 20 mb vilket Àr rÀtt vanligt. RÀcker gott till för 8 Mb Internet och se pÄ TV som tar 5 MB tror ni. Nopp, sÄ enkelt Àr det inte...
Redigerat av ruva, 13 May 2007 - 14:52.
Postad 06 May 2007 - 21:40
Jo jag har ADSL och modemet eller fiberkonverten jag hÀnvisar till Àr den senda jag hittade pÄ Telias hemsida. Det borde vÀll finnas minst tvÄ nÀtverksportar pÄ modemet sÄ att inte TV stjÀl för mycket bandbredd frÄn Internet.
Jag har kommit fram till / tror detta:
Jag kan inte köra TV bakom en router.
Jag kan inte ha TV och telejack i tvÄ skilda rum utan att dra extra kablar (varför ska jag dÄ ha ett rÄdlöst nÀtverk - vilket jag har).
Om du har ADSL sÄ blir det rÀtt förvirrande om du samtidigt pratar om fiberkonverter. Ja, du har ett ADSL modem som Àr kopplat till ett vanligt telefonjack, dvs det Àr gammal hederlig kopparkabel som gÀller. Att dÄ prata om fiberkonverter som Àr en "burk" som anvÀnds i samband med att man har LAN-förbindelse över fiberkabel blir dÄ rÀtt förvirrande.
Vad gÀller hur saker och ting ska kopplas sÄ tycker jag precis som jag skrev i mitt inlÀgg att det du beskrev enligt följande Àr den mest korrekta uppkopplingen:
Efter att lÀst denna trÄd noga och specialstuderat Telias guide sÄ har jag kommit fram till att jag kan ha WiFI-routern pÄ nedervÄningen:
Modem - Gul port - Homeplug -Homeplug - Box -TV
Modem - Röd port - WiFi-routern
Homeplug Àr Netgear HDXB101-100ISS eller Telias rekomenderade. Kom gÀrna med förslag om min tilltÀnkta konfiguration Àr galen
Sedan vad gÀller dina funderingar kring trÄdlösa nÀtverk sÄ hÀnvisar jag bara vidare till Telias eget svar pÄ den frÄgan. Jag har sjÀlv ingen erfarenhet eller Äsikt huruvida det skall fungera eller inte. Du har ju redan föreslagit den lösning som Telia ocksÄ rekommenderar, nÀmligen att köra via elnÀtet.
/Peter Cigéhn
Postad 07 May 2007 - 07:11
kan man koppla den till datorn och anvÀnda boxen som digitaltv-kort?
Postad 07 May 2007 - 08:17
GÄr det att pÄ nÄgot sÀtt koppla modemet till mit lokala nÀtverk och sedan ha boxen vid TV i ett annat rum. Har inte direkt nÀra mellan modem och TV och har endast dragit en kabel (till min htpc) mellan rummen. SÄ det jag undrar Àr alltsÄ om jag kan koppla modemet till switch/router och sedan ha hub/switch i TV-rummet.
Sett lösningen med att köra Homeplug, men det skulle jag vilja slippa.
Postad 07 May 2007 - 09:37
Inte omöjligt vi har servicefönster vid 2400-0400 söndagnÀtter
Nu mÄste jag stÀlla samma nyfikna frÄga som jag gjorde tidigare till ollebanan. Jobbar du ocksÄ pÄ Telia? Att du skriver "vi" pÄ det hÀr sÀttet fÄr ju en att tro att du sjÀlv jobbar pÄ Telia. Det brukar ju vara brukligt pÄ forumet att informera om att man jobbar pÄ ett företag som sÀljer/representar/marknadsför en produkt/tjÀnst som diskuteras. Och i den hÀr trÄden sÄ diskuterar vi ju som bekant en tjÀnst som Telia tillhandahÄller, och dÄ Àr trevligt att veta vilka som har nÄgon formell koppling till Telia, som till exempel att man jobbar dÀr.
/Peter Cigéhn
Jag jobbar pÄ TeliaSonera men inte med sjÀlva produkten IP-TV utan jag bygger och förÀndrar Telias Bredbandsinfrastruktur. Men vi bygger och förÀndrar nÀtet som bÀr IP-Tv. Jag Àr sjÀlv endast en anvÀndare av tjÀnsten. Fick hem min lÀnge vÀntad switch förra veckan. SÄ nu Àr man IPTV anvÀndare med. Funkar skitbra.
Postad 07 May 2007 - 17:13
Vad kan man anvÀnda usb-porten pÄ boxen till?
Det beror pÄ vad IPTV-operatören vÀljer att stoppa in för programvara i boxen. Vad jag kÀnner till sÄ har Telia för nÀrvarande ingen programvara i boxen som utnyttjar USB-porten. Vem vet, det kanske Àr nÄt pÄ gÄng i framtiden. NÄgon av vÄra Telia-"insiders" som har nÄgot att "skvallra" om?
/Peter Cigéhn
Postad 07 May 2007 - 17:25
GÄr det att pÄ nÄgot sÀtt koppla modemet till mit lokala nÀtverk och sedan ha boxen vid TV i ett annat rum. Har inte direkt nÀra mellan modem och TV och har endast dragit en kabel (till min htpc) mellan rummen. SÄ det jag undrar Àr alltsÄ om jag kan koppla modemet till switch/router och sedan ha hub/switch i TV-rummet.
Sett lösningen med att köra Homeplug, men det skulle jag vilja slippa.
Spontant skulle jag sÀga att du nog mÄste dra tvÄ separata kablar (eller köra via elnÀtet pÄ en av "kablarna"), dvs en till din dator/router och en annan kabel till boxen. Att "blanda" din vanlig surftjÀnst och IPTV-tjÀnsten pÄ samma "kabel" med en router/switch/hub lösning Àr nog inte att rekommendera (Àven om det har diskuterats mer eller mindre innovativa lösningar som sÀgs fungera, dock ej felfritt och smÀrtfritt).
Men du kan ju alltid experimentera och se vad du fÄr att fungera.
SjÀlv har jag ett stjÀrnnÀt i mitt hus med dubbla nÀtverksuttag i varje rum. I tvÀttstugan har jag en kopplingskÄp med all utrustning (fiberkonverter, IP-telefonadapter, switchar och router) och en patchpanel dÀr jag kopplar in vad respektive uttag i varje rum skall anvÀndas till, dvs antingen att koppla in en digitalbox eller en dator. Funkar helt suverÀnt!
/Peter Cigéhn
Redigerat av Unregistered2c1997ae, 07 May 2007 - 19:01.
Postad 07 May 2007 - 18:50
Och hÀr ett vanligt BussnÀt som det nog ser ut i lÀgenhetshus med fiber:
Redigerat av ruva, 07 May 2007 - 18:51.
Postad 07 May 2007 - 19:30
DSCN2993_1.jpg 51.98K
174 Antal nerladdningarUtrustning uppifrÄn och ner: TvÄ stycken switchar ZyXEL ES105-A, en router D-Link DI-604, en IP-telefonadapter Vood VRG-121 pÄ övre hyllplanet, samt en fiberkonverter Orexis FTH-3 pÄ nedre hyllplanet.
LÀngst upp syns patchpanelen med 8 stycken uttag dÀr jag kopplar vilket uttag i vilket rum som skall anvÀndas till vad. Till exempel sÄ Àr uttag 1 kopplat för digitalboxen i vardagsrummet, uttag 8 kopplat för digitalboxen i sovrummet, uttag 7 för datorn i arbetsrummet, uttag 3 för datorn i lilla sovrummet, samt uttag 2 för extra dator i vardagsrummet.
Om ni bygger nytt nÄgon gÄng sÄ se dÄ till att fÄ ett liknande skÄp och stjÀrnnÀt installerat i ert hus/lÀgenhet. Det Àr guld vÀrt kan jag sÀga!
/Peter Cigéhn
Redigerat av Unregistered2c1997ae, 07 May 2007 - 19:35.
Postad 07 May 2007 - 20:26
Men, och synd för tekniker som ip-TV, har de flesta av oss endast ett nÀtverksuttag frÄn Internet och dÄ frÀmst i form av DSL. DÀr faller nog ip-TV dÄ vi ej fackmÀn inte vill dra synbara nÀtverkskablar.
Jag sjÀlv hade ett liten Gigabit nÀtverk men har nu tagit bort det och ersatt detta med trÄdlöst alternativ: Adsl och wifi-router (samt accespunkt och switch för att ibland snabbt kunna kopiera stora filer mellan datorn pÄ övervÄningen till min bÀrbara vid behov). Funkat bra tills det snart hamnar ip-TV i mitt hus. Jag ska testa nÀtverk över elnÀtet för ip-TV men har man otur klarar inte ens el-konfiguration bÀra detta (under och övervÄningen ligger inte pÄ samma propp/fas).
Jag har fÀrdigt dragen kabel, utomhus och in, för sattelit och sÀnker CD kostnaden till slutkund eller slÀpper kundvÀnligare kanalpaket, blir det nog HDTV i framtiden. Men jag ska, som sagt, ge ip.TV en chans nÀr jag fÄr mina grejer.
Postad 07 May 2007 - 20:56
Ăr ny anvĂ€ndare av Telias IPTV via ADSL 2+, Zyxel P-660H-D1 triple play modem och Motorola VIP1510 IPTV box. Har lĂ€st den hĂ€r trĂ„den och Ă€ven en relaterad trĂ„d om HTPC. Har Ă€ndock en del frĂ„gor och funderingar. För att undvika att dra fler ledningar hemma skulle jag vilja koppla in trafiken som gĂ„r pĂ„ modemets IPTV-utgĂ„ng pĂ„ det 100Mbps intranĂ€tet tillsammans med den andra trafiken. AnvĂ€nder f.n tvĂ„ NIC-ar med Linux som router och brandvĂ€gg mellan modemet och intranĂ€tet. TyvĂ€rr verkar det inte gĂ„. Om man följer instruktionerna bör datorn anslutas till utgĂ„ng 1 (röd) pĂ„ modemet och TV-boxen till utgĂ„ng 2 (gul). Detta innebĂ€r dock att jag mĂ„ste dra nya kablar till de TV-apparater jag vill ansluta (OK, en TV itaget, den som TV-boxen hĂ€nger pĂ„, men Ă€ndĂ„) :-( Första telefonjacket Ă€r i ett helt annat rum Ă€n dĂ€r TV-apparaterna finns.
GÄr det att fÄ all trafik att gÄ igenom utgÄng 1 tex mha lÀmplig omkonfigurering? Det interna 100Mbps nÀtverket borde klara att bÀra bÄde surftrafik och TV broadcast och anvÀnda en IGMP proxy pÄ Linuxburken för att broadcasta trafiken, via intranÀtets switchar till TV-boxen.
Att koppla datorn till utgÄng 2 funkar inte för att fÄ en IP adress via DHCP och att koppla in TV-boxen till utgÄng 1 ger ingen broadcasttrafik, dvs ingen IGMP. Vilken trafik finns pÄ utgÄng 1 som saknas pÄ utgÄng 2, och vice versa? SÄg inlÀgg om omkonfigurering av modemet men har inte lyckats Ànnu. MÄste man sÀtta kontaktdatorns adress till ett vÀldigt speciellt vÀrde för att kunna konfigurera om modemet?
Tack,
s_r_s
Redigerat av s_r_s, 07 May 2007 - 20:58.
Postad 07 May 2007 - 21:28
Jo, nÀtverksuttagen i ett hus/lÀgenhet borde snart vara lika vanligt som el-utag
Men, och synd för tekniker som ip-TV, har de flesta av oss endast ett nÀtverksuttag frÄn Internet och dÄ frÀmst i form av DSL. DÀr faller nog ip-TV dÄ vi ej fackmÀn inte vill dra synbara nÀtverkskablar.
Jag sjÀlv hade ett liten Gigabit nÀtverk men har nu tagit bort det och ersatt detta med trÄdlöst alternativ: Adsl och wifi-router (samt accespunkt och switch för att ibland snabbt kunna kopiera stora filer mellan datorn pÄ övervÄningen till min bÀrbara vid behov). Funkat bra tills det snart hamnar ip-TV i mitt hus. Jag ska testa nÀtverk över elnÀtet för ip-TV men har man otur klarar inte ens el-konfiguration bÀra detta (under och övervÄningen ligger inte pÄ samma propp/fas).
Jag har fÀrdigt dragen kabel, utomhus och in, för sattelit och sÀnker CD kostnaden till slutkund eller slÀpper kundvÀnligare kanalpaket, blir det nog HDTV i framtiden. Men jag ska, som sagt, ge ip.TV en chans nÀr jag fÄr mina grejer.
Jag kan bara tala för mig sjÀlv och jag gjorde ett mycket medvetet val dÄ jag flyttade in mitt nya hus och valde vilket kablage som skulle vara draget. Jag valde helt enkelt bort att ha nÄgon form av "analoga" kablar, sÄ i mitt hus finns det enbart nÀtverkskabel dragen till respektive rum (förutom de vanlig telefonjacken som sitter kopplade till min IP-telefonadapter). Jag har ingen som helst koaxialkabel dragen. SÄ i mitt fall Àr det precis tvÀrtom: Varken marksÀnd eller satellitsÀnd TV att tÀnka pÄ för jag vill inte dra nÄgon extra koaxialkabel.
/Peter Cigéhn
PS. Jag antar att du redan har uteslutit möjligheten att flytta första jacket nÀrmare dÀr du ska ha boxen placerad, eller? DÄ behöver man ju "bara" dra en tunn(are) kopparkabel istÀllet för att dra en nÀtverkskabel vidare till boxen. Din Wifi-router kan du placera precis var som helst, sÄ den kan ju placeras tillsammans med modemet i nÀrheten av boxen vid TV:en. DS.
Postad 07 May 2007 - 21:44
Eftersom ni adsl kunder som binder upp er 12 mÄnader fÄr ocksÄ en trÄdlös router, dock fÄr man köpa wlan kortet sjÀlv sÄ Àr det smidigt att placera första jacket vid tvn.
Redigerat av ollebanan, 07 May 2007 - 21:46.
Postad 08 May 2007 - 07:31
Bara ett tips, Telia kör en kampanj nu för installationshjÀlp. För 495kr (ja ink moms) kommer en gubbe hem och installerar ditt bredband, digital tv. Kanske inte sÄ nödvÀndigt för folk hÀr pÄ forumet, men han flyttar ocksÄ första jacket ditt du vill. Samt sÄ bjuder telia pÄ kablaget. Ordinarie pris pÄ det hÀr Àr 2000 something.
Eftersom ni adsl kunder som binder upp er 12 mÄnader fÄr ocksÄ en trÄdlös router, dock fÄr man köpa wlan kortet sjÀlv sÄ Àr det smidigt att placera första jacket vid tvn.
Detta Àr ju tyvÀrr inget alternativ för mig. Dels kan jag inte lÀngre nappa pÄ det erbjudandet och dels sÄ flyttar jag ju bara pÄ problemet. Jag kommer inte slÀppa in trÄdlöst nÀtverk i mitt hus, sÄ detta Àr inte en lösning.
Det Àr lite trist att alla sÀtt att fÄ in TV i huset har sÄ stora brister nu för tiden. Det finns ju mÄnga olika lösningar, men alla har nÄgon brist som gör att man som konsument inte riktigt Àr nöjd. I slutÀndan fÄr man helt enkelt vÀlja det som Àr minst dÄligt istÀllet för att vÀlja den som Àr bÀst. Bra och dÄlig i detta samanhang varierar för olika kunder.
Postad 08 May 2007 - 10:29
Hej,
Ăr ny anvĂ€ndare av Telias IPTV via ADSL 2+, Zyxel P-660H-D1 triple play modem och Motorola VIP1510 IPTV box. Har lĂ€st den hĂ€r trĂ„den och Ă€ven en relaterad trĂ„d om HTPC. Har Ă€ndock en del frĂ„gor och funderingar. För att undvika att dra fler ledningar hemma skulle jag vilja koppla in trafiken som gĂ„r pĂ„ modemets IPTV-utgĂ„ng pĂ„ det 100Mbps intranĂ€tet tillsammans med den andra trafiken. AnvĂ€nder f.n tvĂ„ NIC-ar med Linux som router och brandvĂ€gg mellan modemet och intranĂ€tet. TyvĂ€rr verkar det inte gĂ„. Om man följer instruktionerna bör datorn anslutas till utgĂ„ng 1 (röd) pĂ„ modemet och TV-boxen till utgĂ„ng 2 (gul). Detta innebĂ€r dock att jag mĂ„ste dra nya kablar till de TV-apparater jag vill ansluta (OK, en TV itaget, den som TV-boxen hĂ€nger pĂ„, men Ă€ndĂ„) :-( Första telefonjacket Ă€r i ett helt annat rum Ă€n dĂ€r TV-apparaterna finns.
GÄr det att fÄ all trafik att gÄ igenom utgÄng 1 tex mha lÀmplig omkonfigurering? Det interna 100Mbps nÀtverket borde klara att bÀra bÄde surftrafik och TV broadcast och anvÀnda en IGMP proxy pÄ Linuxburken för att broadcasta trafiken, via intranÀtets switchar till TV-boxen.
Att koppla datorn till utgÄng 2 funkar inte för att fÄ en IP adress via DHCP och att koppla in TV-boxen till utgÄng 1 ger ingen broadcasttrafik, dvs ingen IGMP. Vilken trafik finns pÄ utgÄng 1 som saknas pÄ utgÄng 2, och vice versa? SÄg inlÀgg om omkonfigurering av modemet men har inte lyckats Ànnu. MÄste man sÀtta kontaktdatorns adress till ett vÀldigt speciellt vÀrde för att kunna konfigurera om modemet?
Tack,
s_r_s
Jag Àr ocksÄ intresserad av en sÄdan lösning. Har du testat att koppla en kabel mellan den röda porten pÄ ADSL-modemet och WAN-porten pÄ routern, samt en kabel frÄn den gula IPTV-porten pÄ modemet och en av LAN portarna pÄ switchen? Sedan en nÀtverkskabel frÄn swichen/routern till "TV-rummet" dÀr du har en switch som sedan TeliaTV-boxen och andra apparater som HTPC och ev. PS3 kan kopplas. Fungerar detta? Annars mÄste man dra tvÄ nÀtverkskablar mellan dessa rum, vilken kÀnns lite trÄkigt nÀr man redan har en kabel klar. NÄgon som vet?
Postad 08 May 2007 - 11:58
Hej,
Ăr ny anvĂ€ndare av Telias IPTV via ADSL 2+, Zyxel P-660H-D1 triple play modem och Motorola VIP1510 IPTV box. Har lĂ€st den hĂ€r trĂ„den och Ă€ven en relaterad trĂ„d om HTPC. Har Ă€ndock en del frĂ„gor och funderingar. För att undvika att dra fler ledningar hemma skulle jag vilja koppla in trafiken som gĂ„r pĂ„ modemets IPTV-utgĂ„ng pĂ„ det 100Mbps intranĂ€tet tillsammans med den andra trafiken. AnvĂ€nder f.n tvĂ„ NIC-ar med Linux som router och brandvĂ€gg mellan modemet och intranĂ€tet. TyvĂ€rr verkar det inte gĂ„. Om man följer instruktionerna bör datorn anslutas till utgĂ„ng 1 (röd) pĂ„ modemet och TV-boxen till utgĂ„ng 2 (gul). Detta innebĂ€r dock att jag mĂ„ste dra nya kablar till de TV-apparater jag vill ansluta (OK, en TV itaget, den som TV-boxen hĂ€nger pĂ„, men Ă€ndĂ„) :-( Första telefonjacket Ă€r i ett helt annat rum Ă€n dĂ€r TV-apparaterna finns.
Att koppla datorn till utgÄng 2 funkar inte för att fÄ en IP adress via DHCP och att koppla in TV-boxen till utgÄng 1 ger ingen broadcasttrafik, dvs ingen IGMP. Vilken trafik finns pÄ utgÄng 1 som saknas pÄ utgÄng 2, och vice versa? SÄg inlÀgg om omkonfigurering av modemet men har inte lyckats Ànnu. MÄste man sÀtta kontaktdatorns adress till ett vÀldigt speciellt vÀrde för att kunna konfigurera om modemet?
Tack,
s_r_s
Jag Àr ocksÄ intresserad av en sÄdan lösning. Har du testat att koppla en kabel mellan den röda porten pÄ ADSL-modemet och WAN-porten pÄ routern, samt en kabel frÄn den gula IPTV-porten pÄ modemet och en av LAN portarna pÄ switchen? Sedan en nÀtverkskabel frÄn swichen/routern till "TV-rummet" dÀr du har en switch som sedan TeliaTV-boxen och andra apparater som HTPC och ev. PS3 kan kopplas. Fungerar detta? Annars mÄste man dra tvÄ nÀtverkskablar mellan dessa rum, vilken kÀnns lite trÄkigt nÀr man redan har en kabel klar. NÄgon som vet?
Precis min situation, vill bara dra en kabel till vardagsrummet.
Jag bestÀllde IPTV förra veckan och har sedan dess studerat denna trÄd.
Trodde inte att det skulle vara nÄra problem o switcha ut pÄ vanligt sÀtt, men, men.
Om man har en router som har QoS, funkar det dÄ? MÄste man ha tvÄ dvs en i var Ànde?
Om det funkar med router med Qos, vilka prisvÀrda alternativ finns isÄfall pÄ marknaden?
Lite krÄngligare Àn jag trodde nÀr jag bestÀllde, hoppas bara bildkvaliten Àr vÀrd besvÀret.
De flesta verkar ju i alla fall nöjda.
Edit: jÀkla stavfel/tangentbord
Redigerat av bjornf, 08 May 2007 - 12:00.
Postad 08 May 2007 - 13:40
TyvÀrr har man ju bundit sig för en lÄng avtalsperiod....Jag kommer att gÄ tillbaka till DigitalTV via kabel igen.
Postad 08 May 2007 - 14:29
Bildkvalitén hÄller sig snÀppet över CDs Kabeltv, sÄ lÀnge inget rör sig snabbt för dÄ blir det en massa datafyrkanter i bilden ungefÀr som pÄ en Youtubefilm...Kommer inte i nÀrheten av Digital kabel eller satellit...
TyvÀrr har man ju bundit sig för en lÄng avtalsperiod....Jag kommer att gÄ tillbaka till DigitalTV via kabel igen.
Well, om sÀndningarna komprimeras med mpeg4 istÀllet för mpeg2 sÄ löser man sÄdana problem, ska försöka sniffa lite info om hur statusen ser ut pÄ den fronten.
Postad 08 May 2007 - 15:30
Bildkvalitén hÄller sig snÀppet över CDs Kabeltv, sÄ lÀnge inget rör sig snabbt för dÄ blir det en massa datafyrkanter i bilden ungefÀr som pÄ en Youtubefilm...Kommer inte i nÀrheten av Digital kabel eller satellit...
LÄter konstigt. Sitter med boxer och Telia IPTV. PÄ en 46tums LCD. Ingen mÀrkbar skillnad. Mer Àn att TeliaIPTV Àr stabilare hÀr i lÀgenhet. Boxer ****t med inomhus antenn kÀnns sÄ 80 tal. Springa och flytta antenn mellan man byter kanaler vissa funkar pÄ ena stÀllet och andra pÄ andra stÀllet. Sen slutar skiten fungera nÀr man rullar ner metall rullgardinerna med
Har slutat anvÀnda boxer. FÄr spel. Hade mna bara kunnat ha takantenn hade nox boxer funkat.
Postad 08 May 2007 - 17:41
FrÄgade i Teliabutiken i BorÄs efter nÀtverkslösningen via elnÀtet men de hade inga sÄdana inne och verkade inte intresserade av att ta hem nÄgon till hyllorna. Gick dock att bestÀlla med 2-3 veckors vÀntetid. De rekommenderade mig till Siba eller NetOnNet för snabb lösning.
Funderar nu pÄ att dra första jacket (enda jacket) till övervÄningen men för att slippa klÀmma ledningarna i dörrarna mÄste jag borra hÄl i vÀggar och tak om jag inte tar ledningen utomhus och drar ny pÄ panelen. Mycket besvÀr för lite ip-TV och jag tror inte att jag Àr ensam.
Postad 08 May 2007 - 20:00
Eftersom jag aldrig sjÀlv haft möjligheten att jÀmföra bildkvalitén mellan "digital kabel eller satellit" och Telia pÄ samma TV sÄ blir jag bara lite nyfiken om du generaliserar och drar alla kanaler över en kam eller om det faktiskt Àr nÄgra specifika kanaler som du upplever har sÀmre bildkvalité?
Jag startade nÀmligen en trÄd en gÄng dÀr presenterade resultat av mÀtningar pÄ bithastigheten pÄ alla kanaler i Telias nÀt. Samtidigt bad jag andra att göra liknande mÀtningar hos andra digital-TV operatörer. Detta finns att lÀsa i trÄden Bithastighet pÄ olika kanaler och operatörer.
De slutsatser jag kunde dra av de fÄ mÀtningar som sammanstÀlldes i den trÄden Àr att speciellt SVT1 och SVT2 har lÀgre bithastighet i Telias nÀt Àn hos övriga operatörer som ComHem och Boxer. Anledningen Àr att Telia Àr tvungen att begrÀnsa bandbredden till lite drygt 5 MBit/s eftersom större delen av Telias kunder har ADSL-anslutning. Dessutom sÄ anvÀnder man konstant bithastighet. Hos ComHem och Boxer sÄ anvÀnder man variabel bithastighet sÄ att kanalen dynamiskt kan "lÄna" bandbredd frÄn andra kanaler pÄ samma mux. DÀrför kan SVT1 och SVT2 dynamiskt komma upp i drygt 6 MBit/s hos ComHem och Boxer, nÄnting som alltsÄ inte Àr möjligt i Telias nÀt.
Jag har pÄpekat detta och frÄgat Telias tekniska support och dom bekrÀftar att man Àr tvungen att göra en bandbreddsbegrÀnsning just pga av att större delen av Telias kunder har ADSL-anslutning, men att man tittar pÄ att förbÀttra detta i framtiden.
Ăvriga kanaler har jag inte sett nĂ„gra indikeringar pĂ„ att det skall vara nĂ„gra större skillnader i bithastighet jĂ€mfört med övriga operatörer. SĂ„ jag Ă€r lite nyfiken pĂ„ att höra om du verkligen upplever en sĂ€mre kvalitĂ© pĂ„ alla kanaler eller om det specifikt Ă€r SVT1 och SVT2 som du upplever som att dom Ă€r sĂ€mre? Jag har sjĂ€lv som sagt var ingen möjlighet att göra nĂ„gon jĂ€mförelse sjĂ€lv, sĂ„ jag Ă€r nyfiken pĂ„ om det verkligen Ă€r sĂ„ illa stĂ€llt med bildkvalitĂ©n hos Telia. SjĂ€lv tycker jag den Ă€r alldeles utmĂ€rkt förutom i vissa situationer dĂ„ man kĂ€nner av bandbreddbegrĂ€nsningen hos SVT:s kanaler, t ex i program med snabba bildvĂ€xlingar och bildförlopp.
/Peter Cigéhn
Postad 08 May 2007 - 20:03
Vad kan man anvÀnda usb-porten pÄ boxen till?
Det beror pÄ vad IPTV-operatören vÀljer att stoppa in för programvara i boxen. Vad jag kÀnner till sÄ har Telia för nÀrvarande ingen programvara i boxen som utnyttjar USB-porten. Vem vet, det kanske Àr nÄt pÄ gÄng i framtiden. NÄgon av vÄra Telia-"insiders" som har nÄgot att "skvallra" om?![]()
/Peter Cigéhn
NÀr jag pratade med supporten nÀmnde dom att dom hade tankar pÄ att anvÀnda USB:n för tangentbord....
/Leif
Postad 08 May 2007 - 20:29
Jag generaliserar. DÀremot tycks det som om kvalitén varierar pÄ samma kanaler, lite grand frÄn dag till dag. Har inte upplevt att SVT1 eller SVT2 har lÀgre kvalité Àn övriga, snarare tvÀrtom...
...men det handlar om subjektiva upplevelser. Tack för tipset om Bithastighet-trÄden, du har rÀddat min kvÀll.
Postad 08 May 2007 - 20:45
SVT1: 4,44 Mbps
SVT2: 4,44 Mbps
SVT24: ~4,2 Mbps
Barn/Kunskapskanalen: 3,49 Mbps
TV4: 4,10 Mbps
TV4+: ~3,8 Mbps
TV400: ~3,0 Mbps
TV4 Film: ~2,2 Mbps
Kanal 5: 4,64 Mbps
Kanal 9: 3,31 Mbps
Discovery Channel: 4,13 Mbps
Animal Planet: 4,13 Mbps
Discovery Civilisation: ~3,3 Mbps
Discovery Science: ~3,3 Mbps
Discovery Travel & Living: ~3,7 Mbps
MTV: 4,00 Mbps
VH1: 4,13 Mbps
Nickelodeon: 3,99 Mbps
The Voice: ~2,9 Mbps
DiTV: 4,03 Mbps
Star!: 4,14 Mbps
Showtime: 4,04 Mbps
Eurosport: 5,04 Mbps
Eurosport 2: 4,00 Mbps
Sport Expressen: 4,54 Mbps
Aftonbladet TV7: 3,62 Mbps
Canal+ Sport 1: 4,44 Mbps
Canal+ Sport 2: ~4,5 Mbps
Canal+ Film 1: ~2,2 Mbps
Canal+ Film 2: ~2,1 Mbps
Canal+ Film 3: ~2,0 Mbps
Canal+ Mix: 4,04 Mbps
Det jag tycker Àr konatigt att dom sÀnder Eurosport 5,04 Mbps medans Svt 1 och 2 sÀnds med 4,44 Mbps.
Postad 08 May 2007 - 20:49
Siterat frÄn trÄden: Bithastighet PÄ olika kanaler och operatörer.
SVT1: 4,44 Mbps
SVT2: 4,44 Mbps
SVT24: ~4,2 Mbps
Barn/Kunskapskanalen: 3,49 Mbps
TV4: 4,10 Mbps
TV4+: ~3,8 Mbps
TV400: ~3,0 Mbps
TV4 Film: ~2,2 Mbps
Kanal 5: 4,64 Mbps
Kanal 9: 3,31 Mbps
Discovery Channel: 4,13 Mbps
Animal Planet: 4,13 Mbps
Discovery Civilisation: ~3,3 Mbps
Discovery Science: ~3,3 Mbps
Discovery Travel & Living: ~3,7 Mbps
MTV: 4,00 Mbps
VH1: 4,13 Mbps
Nickelodeon: 3,99 Mbps
The Voice: ~2,9 Mbps
DiTV: 4,03 Mbps
Star!: 4,14 Mbps
Showtime: 4,04 Mbps
Eurosport: 5,04 Mbps
Eurosport 2: 4,00 Mbps
Sport Expressen: 4,54 Mbps
Aftonbladet TV7: 3,62 Mbps
Canal+ Sport 1: 4,44 Mbps
Canal+ Sport 2: ~4,5 Mbps
Canal+ Film 1: ~2,2 Mbps
Canal+ Film 2: ~2,1 Mbps
Canal+ Film 3: ~2,0 Mbps
Canal+ Mix: 4,04 Mbps
Det jag tycker Àr konatigt att dom sÀnder Eurosport 5,04 Mbps medans Svt 1 och 2 sÀnds med 4,44 Mbps.
Gissningsvis ska bithastigheten vara större pga att det Àr mera rörelser(sporter) pÄ Europsport, inget konstigt med det enligt mig.
Postad 08 May 2007 - 20:55
Men dÄ kunde dom ju ocksÄ sÀnda svt med 5,04 mbts
Jaja, vad jag dock Àr förvÄnad över Àr den lÄga bithastigheten pÄ canal+ film, Àr den verkligen endast 2Mbit?
Postad 08 May 2007 - 20:59
Men dÄ kunde dom ju ocksÄ sÀnda svt med 5,04 mbts
Jaja, vad jag dock Àr förvÄnad över Àr den lÄga bithastigheten pÄ canal+ film, Àr den verkligen endast 2Mbit?
Kanalerna med ~ har variabel bithastighet.
Postad 08 May 2007 - 21:00
"Eftersom jag aldrig sjÀlv haft möjligheten att jÀmföra bildkvalitén mellan "digital kabel eller satellit" och Telia pÄ samma TV sÄ blir jag bara lite nyfiken om du generaliserar och drar alla kanaler över en kam eller om det faktiskt Àr nÄgra specifika kanaler som du upplever har sÀmre bildkvalité?"
Jag generaliserar. DÀremot tycks det som om kvalitén varierar pÄ samma kanaler, lite grand frÄn dag till dag. Har inte upplevt att SVT1 eller SVT2 har lÀgre kvalité Àn övriga, snarare tvÀrtom...
...men det handlar om subjektiva upplevelser. Tack för tipset om Bithastighet-trÄden, du har rÀddat min kvÀll.
Jag utryckte mig nog otydligt: Jag menade inte SVT1 och SVT2 har inte sÀmre kvalité jÀmfört med övriga kanaler, jag menade att SVT1 och SVT2 har sÀmre bild Àn SVT1 och SVT2 hos andra operatörer. Det Àr nog precis som du sjÀlv sÀger, att SVT1 och SVT2 tillhör de kanaler hos Telia som har bÀttre bild.
/Peter Cigéhn
Postad 08 May 2007 - 21:11
Observera att mina mÀtningar enbart Àr bithastigheten för bildströmmen, ej för ljudet. Varför SVT1 och SVT2 har en lÀgre bithastighet pÄ bilden Àr troligtvis för att SVT1 och SVT2 alltid sÀnder med Dolby Digital + vanlig MPEG stereo, dvs totalt sÄ har alltid SVT1 och SVT2 dubbla ljudströmmar.
LÀgger man ihop bithastigheten för bÄde bild och dubbla ljudströmmar för SVT1 och SVT2 sÄ ligger det pÄ ungeför 5.3 MBit/s. Jag gissar att Eurosport har en motsvarande kombinerad bithastighet för bild och enkel ljudström (enbart MPEG stereo). DÄ kan man alltsÄ lÄta Eurosports bildström ha högre bithastighet, sÀkerligen för att det Àr en sportkanal med mycket rörelser i bilden.
SÄ pga av att SVT har sÀndningar i Dolby Digital sÄ "straffas" dessa kanaler med lÀgre bithastighet pÄ bilden för att den totala bithastigheten skall hÄlla sig under 5.3 MBit/s.
Observera att detta bara Àr spekulationer frÄn min sida.
Vad gÀller den lÄga bithastigheten pÄ filmkanalerna sÄ har det diskuterats pÄ olika stÀllen pÄ det hÀr forumet. En stor skillnad pÄ film Àr ju att man inte nödvÀndigtvis mÄste göra MPEG kodningen i realtid, dvs man kan göra en mer avancerad kodning och komprimera hÄrdare utan att göra samma avkall pÄ bildkvalité som man Àr tvungen att göra med MPEG kodare som kodar i realtid, dvs för kanaler som sÀnds live.
/Peter Cigéhn
Postad 08 May 2007 - 21:19
NÀr jag pratade med supporten sÄ sa dom att IP-TV:n tar max 5,05 Mbps.
DÄ jag har sniffat med Wireshark sÄ indikerar den bithastighet pÄ upp till 5,3 MBit/s pÄ SVT1 strömmen. Men det kan ju vara "avrundningsfel" och jag har inte koll pÄ exakt hur Wireshark mÀter bithastigheten pÄ en multicastström. Det Àr nog sÀkerligen sÄ att supporten har dom rÀtt uppgifterna...
/Peter Cigéhn
Postad 08 May 2007 - 21:40
DÄ jag har sniffat med Wireshark sÄ indikerar den bithastighet pÄ upp till 5,3 MBit/s pÄ SVT1 strömmen...
/Peter Cigéhn
Du som har Wireshark igÄng, hur skiljer sig trafiken pÄ WEB respektive IPTV utgÄngarna pÄ modemet? Orsaken till min frÄga finns i ett tidigare inlÀgg, för att undvika att dra fler kablar vill jag om möjligt köra all trafik pÄ 100Mbps intranÀtet. Kan modemet P-660H-D1 konfigureras till det?
Tack,
s_r_s
Postad 08 May 2007 - 21:42
Well, om sÀndningarna komprimeras med mpeg4 istÀllet för mpeg2 sÄ löser man sÄdana problem, ska försöka sniffa lite info om hur statusen ser ut pÄ den fronten.
Vad gÀller MPEG4 sÄ Àr det nog tyvÀrr bara att glömma, sÄvida inte Telia har planerat att byta 1510 boxen mot en annan box. I följande jÀmförelsetabell kan man se vilka av Motorolas boxar som fixar MPEG4, och 1510 Àr inte en av de boxarna. SjÀlv ser jag fram emot nÀr Telia erbjuder nÄn av boxarna i 1900 serien, t ex nÄn av dom med hÄrddisk och PVR funktionalitet...
/Peter Cigéhn
Postad 08 May 2007 - 21:45
Vad gÀller MPEG4 sÄ Àr det nog tyvÀrr bara att glömma, sÄvida inte Telia har planerat att byta 1510 boxen mot en annan box. I följande jÀmförelsetabell kan man se vilka av Motorolas boxar som fixar MPEG4, och 1510 Àr inte en av de boxarna. SjÀlv ser jag fram emot nÀr Telia erbjuder nÄn av boxarna i 1900 serien, t ex nÄn av dom med hÄrddisk och PVR funktionalitet...![]()
/Peter Cigéhn
Och det gÄr inte att ordna med en ny mjukvara dÄ? Annars fÄr vÀl kunderna bara binda upp sig 24 mÄnader för att fÄ nya boxar ;-)
Postad 08 May 2007 - 21:53
DÄ jag har sniffat med Wireshark sÄ indikerar den bithastighet pÄ upp till 5,3 MBit/s pÄ SVT1 strömmen...
/Peter Cigéhn
Du som har Wireshark igÄng, hur skiljer sig trafiken pÄ WEB respektive IPTV utgÄngarna pÄ modemet? Orsaken till min frÄga finns i ett tidigare inlÀgg, för att undvika att dra fler kablar vill jag om möjligt köra all trafik pÄ 100Mbps intranÀtet. Kan modemet P-660H-D1 konfigureras till det?
Tack,
s_r_s
TyvÀrr, sjÀlv har jag LAN-anslutning (via fiber) och har dÄlig koll pÄ ADSL-anslutning och dess modem. SÄ jag fÄr hÀnvisa vidare till nÄgon annan som skulle kunna kolla upp detta...
Men jag tror nog att alla ni som med alla medel försöker undvika att dra tvÄ sladdar fÄr acceptera faktum: Hela konstruktionen pÄ modemet och separeringen av "surfa pÄ nÀtet"-tjÀnsten pÄ en port och "titta pÄ tv"-tjÀnsten pÄ en annan port pÄ modemet Àr till för att kunna hÄlla nÄgon form av QoS (Quality of Service) pÄ "titta pÄ tv"-tjÀnsten. Att dÄ "tvinga" denna separering tillbaka pÄ samma "sladd" Àr upplagt för att det inte fungerar, alternativ strular.
Utnyttja det faktum att kopparkabeln in i modemet Àr en sladd och se till att flytta första jacket istÀllet. Det Àr mitt enda tips jag har att ge...
Men med tanke pÄ den massiva mÀngd frÄgor bÄde i den hÀr trÄden och i HTPC trÄden sÄ inser jag att viljan att försöka kom runt denna separering i tvÄ olika portar pÄ modemet Àr stor. Personligen sÄ tror jag nog att ni fÄr försöka acceptera faktum, Àven om ni tycker att det "suger"...
/Peter Cigéhn
Postad 08 May 2007 - 22:02
Vad gÀller MPEG4 sÄ Àr det nog tyvÀrr bara att glömma, sÄvida inte Telia har planerat att byta 1510 boxen mot en annan box. I följande jÀmförelsetabell kan man se vilka av Motorolas boxar som fixar MPEG4, och 1510 Àr inte en av de boxarna. SjÀlv ser jag fram emot nÀr Telia erbjuder nÄn av boxarna i 1900 serien, t ex nÄn av dom med hÄrddisk och PVR funktionalitet...
![]()
/Peter Cigéhn
Och det gÄr inte att ordna med en ny mjukvara dÄ? Annars fÄr vÀl kunderna bara binda upp sig 24 mÄnader för att fÄ nya boxar ;-)
Jag skulle gissa att MPEG4 och H.264 avkodning nog krÀver dedicerad hÄrdvara i boxen. Eller i alla fall hÄrdvara som Àr dimensionerad för att fixa H.264, vilket jag har en kÀnsla av att 1510 boxen inte Àr dimensionerad för, Àven om man skulle stoppa in ny programvara i den.
/Peter Cigéhn
Postad 08 May 2007 - 22:05
![]()
/Peter Cigéhn
Jag skulle gissa att MPEG4 och H.264 avkodning nog krÀver dedicerad hÄrdvara i boxen. Eller i alla fall hÄrdvara som Àr dimensionerad för att fixa H.264, vilket jag har en kÀnsla av att 1510 boxen inte Àr dimensionerad för, Àven om man skulle stoppa in ny programvara i den.
/Peter Cigéhn
Kan du be motorola om en bekrÀftelse, jag orkar inte
Edit, slÀngt ivÀg ett brev till motorola för en bekrÀftelse. Ser ocksÄ att en kanuck isp kör med mpeg4.
Redigerat av ollebanan, 08 May 2007 - 22:13.
Postad 08 May 2007 - 22:11
Det var vÀl vad jag trodde eftersom DrDish testade IPTV förra veckan i sin show.
Blev en stor tumme ner för bildkvaliteten samt snabbheten nÀr man zappar enligt honom, nu testade de Tyska IPTV som erbjuds dÀr nere, andra negativa saker var att boxen tog flera minuter att bara boota.
Kör sjÀlv med Wavefrontier T90 parabol och har cirka 8000 kanaler med en Dreambox sÄ det gÄr snabbt att zappa.
TÀnkte kört med IPTV för svenska kanaler med det blir vÀl glömma nu dÄ......
Postad 08 May 2007 - 22:13
TyvÀrr, sjÀlv har jag LAN-anslutning (via fiber) och har dÄlig koll pÄ ADSL-anslutning och dess modem. SÄ jag fÄr hÀnvisa vidare till nÄgon annan som skulle kunna kolla upp detta...
Men jag tror nog att alla ni som med alla medel försöker undvika att dra tvÄ sladdar fÄr acceptera faktum: Hela konstruktionen pÄ modemet och separeringen av "surfa pÄ nÀtet"-tjÀnsten pÄ en port och "titta pÄ tv"-tjÀnsten pÄ en annan port pÄ modemet Àr till för att kunna hÄlla nÄgon form av QoS (Quality of Service) pÄ "titta pÄ tv"-tjÀnsten. Att dÄ "tvinga" denna separering tillbaka pÄ samma "sladd" Àr upplagt för att det inte fungerar, alternativ strular.
Utnyttja det faktum att kopparkabeln in i modemet Àr en sladd och se till att flytta första jacket istÀllet. Det Àr mitt enda tips jag har att ge...
Men med tanke pÄ den massiva mÀngd frÄgor bÄde i den hÀr trÄden och i HTPC trÄden sÄ inser jag att viljan att försöka kom runt denna separering i tvÄ olika portar pÄ modemet Àr stor. Personligen sÄ tror jag nog att ni fÄr försöka acceptera faktum, Àven om ni tycker att det "suger"...![]()
/Peter Cigéhn
Kom just ihÄg att du har fiber, inte ADSL, jag ber sÄ mycket om ursÀkt. Du nÀmner att du har en switch med QoS-portar, skiljer den sig frÄn trafiken pÄ modemutgÄngarna pÄ ett ADSL-modem?
BetrÀffande att flytta första jacket ser jag ingen lösning om man alternativt vill titta pÄ TV-apparater i kÀllaren, mellanvÄningen eller övervÄningen, dock inte samtidigt, TV-boxen mÄste förstÄs flyttas! PS: Har f.n. ocksÄ kabel-TV till alla TV-apparater, men det vore trevligt att kunna titta pÄ de kanaler som finns i IPTV-utbudet pÄ valfri TV.
FrÄgan om separeringen pÄ olika portar ÄterstÄr, kan det eventuellt fungera eller inte med allt pÄ samma trÄd? Ska lÀsa lite mer i manualen till Zyxel-modemet, det vore vÀrt ett försök Ätminstone.
Tack,
s_r_s
Postad 08 May 2007 - 22:19
Edit, Àr det nÄgon som har provat att sÀtta upp en router i en maskin, typ linux iptables och liknande och provat exprimentera sig fram dÀr. Tror det Àr mycket enklare Àn att anvÀnda vanliga routrar.
Redigerat av ollebanan, 08 May 2007 - 22:31.
0 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pÄgÄr
Avancerad sökning
1
Telia IP-TV in i HTPC?
8 bilder
1076 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas hÀr?