Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kyla Förstärkare

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 March 2008 - 17:09

Frulvolaya
  • Frulvolaya
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Bifogad fil  DSC01112.JPG   1.73MB   0 Antal nerladdningar
Jag har precis köpt mig en förstärkare: Cambridge 540a v2.
Men jag har klämt in den i min tv-bänk och det är inte direkt luftigt eller gott om plats.
Jag märker att det blir rätt varmt runt förstärkaren o även på så ja har planer på att sätta in nån form av fläkt där inne.
Men ja vet inte alls hur ja ska gå tillväga.. Tilläggas är väll att ja inte direkt är den där "Handymanen" hehe.
Skulle det funka att t:ex sätta dit en datorfläkt på något sätt? typ http://www.datorbuti...roduct=SCSFF21E skulle det vara tillräckligt?
Men hu F'** skulle det gå till att göra så att den får ström och att den inte typ smälter? =)
Har läst lite om att man kan ta nån eliminator? vet kanppt vad en eliminator är. Nån som har exempel? länk? bild?

Så nu skulle ja hemskt gärna vilja ha lite tips på vad ja kan göra för att kunna känna mig lugn när ja lyssnar på musik o tv/film. Har ju tänkt att använda den mycket till tv/film ljud.
Eller är det inget ja behöver ora mig över? det kanske funkar som det är?

Mvh Fredrik

Bifogad fil(er)

Postad 06 March 2008 - 17:49

-SurfeZ-
  • -SurfeZ-
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
om du ska använda en fläkt så är det absolut bra med en datorfläkt. jag läste på nåns inlägg att man kan använda en gammal nokia laddare 230V---->12V. Eller om du är väldigt seriös så fixar du en stor kylfläns och monterar. Det borde väll finnas en liten transformator inne i förstärkaren så där kan du nog ta 12 V ifrån. (det finns 230V datorfläktar) kolla på www.komplett.se/com eller www.webhallen.se

du kan också bara borra några hål för att få luft cirkulationen igång. eller ta bort sidorna och sätta galler.
GLHF :)

Postad 09 March 2008 - 13:04

Unregistered8e2ab484
  • Unregistered8e2ab484
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0
Jag tycker inte det ser allt för trångt ut.
En förstärkare går inte sönder av att vara normalvarm, det är det snarare meningen att den ska vara lite ljummen för att låta som bäst, det är när den börjar kännas väldigt het som det är dags att ta till åtgärder.
Det enklast i din bänk om du upplever att den blir för varm är nog att helt enkelt såga upp ett hål under förstärkaren som är ungefär 3cm innan för kanten runt om, sen är det bara att låta naturens lagar göra sitt... detta kommer dessutom vara knäpptyst och helt osynligt.

Ps jag tycker personligen att din xbox ser ut att ha det lite hetare om öronen :)

Postad 09 March 2008 - 13:17

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0
Hyllplanen är rörliga efter vad jag kan se, och samsungen ovan för är så liten att det nästan ser fånigt ut med allt tomrum runt den. Höj upp hyllplanet så att förstärkaren får mer plats, och ställ något under förstärkarens fötter så att luftspalten under den blir lite större. Luft ska inte bara komma ut, den ska in också.

Postad 09 March 2008 - 16:44

Frulvolaya
  • Frulvolaya
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Jag tycker inte det ser allt för trångt ut.
En förstärkare går inte sönder av att vara normalvarm, det är det snarare meningen att den ska vara lite ljummen för att låta som bäst, det är när den börjar kännas väldigt het som det är dags att ta till åtgärder.
Det enklast i din bänk om du upplever att den blir för varm är nog att helt enkelt såga upp ett hål under förstärkaren som är ungefär 3cm innan för kanten runt om, sen är det bara att låta naturens lagar göra sitt... detta kommer dessutom vara knäpptyst och helt osynligt.

Ps jag tycker personligen att din xbox ser ut att ha det lite hetare om öronen :)

Okej.. men vet inte om det framgår på bilderna att det sitter luckor framför?
För d finns bara 1 litet hål i ryggen för sladdar.. är rädd för att d inte kommer in någon luft och att den blir för stillastående?
Eller är jag bara paranoid? hehe man vill ju inte att det ska gå sönder eller börja brinna lr nått =)
tacksam för alla svar!

Hyllplanen är rörliga efter vad jag kan se, och samsungen ovan för är så liten att det nästan ser fånigt ut med allt tomrum runt den. Höj upp hyllplanet så att förstärkaren får mer plats, och ställ något under förstärkarens fötter så att luftspalten under den blir lite större. Luft ska inte bara komma ut, den ska in också.

Aa ja vet inte riktit om det går o flytta upp hyllan något mer.. har ju som sagt sågat ut ett hål för sladdar precis ovanför hyllan. Flyttar ja då upp den så kan ja nog inte ha sladdarna i =) .. men ett par små fötter ska ja sätta på iafl..

Postad 10 March 2008 - 00:19

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0
[quote name='wixer' date='Mar 9 2008, 16:44 ' post='1822115']
Okej.. men vet inte om det framgår på bilderna att det sitter luckor framför?
För d finns bara 1 litet hål i ryggen för sladdar.. är rädd för att d inte kommer in någon luft och att den blir för stillastående?
Eller är jag bara paranoid? hehe man vill ju inte att det ska gå sönder eller börja brinna lr nått =)
tacksam för alla svar!

Luckorna lade jag inte märke till måste jag erkänna.
Du skulle kunna överväga att ta bort skivan bakom hyllan, och ställa ut bänken någon centimeter eller två från väggen. Alternativt kapa bort de övre och nedre 2 centimetrarna av skivan, och ställa ut bänken.
Detta förutsatt att jag sett rätt när jag påstår att det finns en liten luftspalt mellan skivan i mitten och luckan?

En fläkt som du själv föreslår gör underverk med klimatet, men luften måste fortfarande kunna komma både in och ut. Kall luft ska in nertill och varm luft ut upptill.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.