Ghosting Plasma LG 42PC56
23 svar till detta ämne
Postad 20 July 2008 - 05:36
elper51
-
elper51
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Jag köpte en LG 42PC56 Plasma i vintras. Jag har väldiga problem med ghosting - det blir "skuggfält" efter textremsorna, och när jag haft en skarp bild några sekunder (ex. PS3 menyn), och det senare blir en mörk bild ser man tydligt spåren efter den skarpa bilden. Problemet är värst när det är mörk inne i vardagsrummet. Jag tyckte det var oacceptabelt och ringde till LG och förklarade. De höll med och hämtade TV-n. Jag fick tillbaka den efter 8 dagar. De hade justerat "Panel-timing" och uppdaterat något. Tyckte först att det verkade bättre, men i går när jag släckte ned i rummet, visade det sig att problemet var exakt detsamma. Ska ringa och klaga igen på måndag. Jag tänker inte ge upp. TV-n kostade nästan 13 lakan. Är det fler som upplevt samma sak?
Postad 20 July 2008 - 11:37
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1811 inlägg
Har hört att det kan förekomma på LG:s plasmor. Samtidigt är det fenomen som förekommer mest i början när man använder TV:n, men du har ju haft den sen i vintras...
Har du hög kontrast och skärpa så kan det uppkomma lättare. Jag har sett detta hos en kollega med LG plasma.
Postad 20 July 2008 - 11:42
elper51
-
elper51
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Jag kör autoläget "mild". Ibland är det även som blå skimrande prickar i fält när jag slår på TV-n efter att jag exempelvis dagen innan haft PS3an på.
Redigerat av elper51, 20 July 2008 - 16:28.
Postad 20 July 2008 - 19:25
elper51
-
elper51
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Här har jag bifogat en bild på "ingen signal"-loggan som stått på i ca 5minuter och hoppat runt. Är detta acceptabelt?
Redigerat av elper51, 20 July 2008 - 19:26.
Postad 20 July 2008 - 21:16
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1811 inlägg
Nej det där såg inte bra ut. Att texten kan dröja kvar ett tag på ett ställe efter att du stängt av den är väl ok och normalt men inte efter 5 minuter och att gammal text ligger kvar så länge.
Har "ingen signal" hoppat runt mycket eller rör den sig långsamt runt om? Hoppar den snabbt runt kan jag förstå men inte långsamt.
Dessvärre är jag ingen plasmakunnig person men det såg inte så bra ut.
Postad 20 July 2008 - 21:37
elper51
-
elper51
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Texten flyttar med ca 2-3s mellanrum. Det finns 60-70 olika positioner som den kan hamna på, så det borde vara minst 2min innan texten hamnar på samma ställe igen.
Postad 20 July 2008 - 21:55
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1026 inlägg
Det där såg inte alls bra ut. Jag har en 50pc51 och jag har inte alls sådär jobbig ghosting.
Postad 20 July 2008 - 22:25
elper51
-
elper51
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Det framträder väl kanske något skarpare på fotot än vad det gör i verkligheten. Tittar man normalt på ett TV-program, märker man just inget, men om det blir en mycket mörk scen, kan det vara irriterande då man ser skuggor efter textremsorna. Jag har flera bekanta som har plasmor av andra märken, men de har inte alls detta fenomen.
Redigerat av elper51, 20 July 2008 - 22:27.
Postad 20 July 2008 - 23:12
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Jag ser att det står "ingen signal". Men inte har du väl så där många textremsor som säger så? Hela bilden är ju fullklottrad med dem.
Hur som helst ser rätt konstigt ut. I läget Auto, har du ett läge som heter dynamisk i bildmenyn? Den kan ha orsakat detta fenomen.
Postad 21 July 2008 - 08:35
elper51
-
elper51
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Jag använder inte dynamisk. Jag använder "mjuk".
"ingen-signal"-loggorna du ser på skärmen är spökbilder av den riktiga som hoppar runt över hela skärmen. Det skarpt ljusa fältet, som egentligen är blå bakgrund med vit text, är loggan som var aktiv just när kortet knäpptes.
Redigerat av elper51, 21 July 2008 - 08:37.
Postad 22 July 2008 - 15:21
elper51
-
elper51
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Jag ringde (eller min fru som kan låta argare  ) till LG i går. De skulle återkomma idag, vilket de ännu inte har gjort. Det verkar som de kommer att ta in TV-n igen. Om felet kvarstår efter att den kommit tillbaka, verkar det som jag ska få en ny TV. Får jag välja, så väljer jag pengarna tillbaka. Då blir det nog ingen LG.
Postad 22 July 2008 - 15:26
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Ja, lägg till lite pengar och köp panasonic pz80 , ingen ghosting alls om du sänker kontrast + ljusstyrkan dem första 200 timmarna . Och har på "cinema eller bio" mode nåt heter det . 100 ggr bättre bild också , kvalite står panasonic för
LG gör bara det på pappret  HojHoj
Postad 22 July 2008 - 19:21
skogsturken
-
skogsturken
-
Användare
-
-
196 inlägg
Ja LG är ###### SKIT gör som mig och sälj skiten
Postad 22 July 2008 - 20:04
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1743 inlägg
Elper51: Jag har reklamerat en LG tidigare för samma problem. Den nya jag fick har helt acceptabel ghosting.
En sak ska du dock veta och det är att (många) LG-plasmor har ett störande designfel som gör att "ingen-signal"-rutorna, text-tv med mera alltid visas med dynamisk bild även om du valt mild. Detta innebär att på min tv, med vettiga inställningar, så är i pricnip det enda som ghostar just tv:ns egna menyer och text-tv.
Detta är idiotiskt tyvärr. Men det innebär också att just "ingen-signal" inte är ett bra benchmark för hur mycket tv:n ghostar vid normal användning. Jag gjorde nämligen det misstaget med min nya tv som det faktiskt inte var något större fel på - förutom att ingensignalrutan ghostade något enormt. Det blev där en extra tur helt i onödan. Poängen är att TV-apparaterna inte är skapta så att Textv eller tv:ns menyer kan visas utan ghosting. Inte ens Windowsmiljöer ger lika mycket problem som de här extremt ljusstarka rutorna.
Min erfarehet är alltså att du ska titta på hur mycket vanligt material ghostar och sedan bestämma dig. En tumregel är att man får räkna med att i ett helt mörkt rum se spår av statisitk material. På normal tittavstånd och i normalt mörkt rum (kvällsbelysning) bör man sällan störa sig. Enda undantaget där så gott som alla plasmor ghostar så att man kan störa sig är vid 2.35:1 film (bred film sin inte täcker upp skärmen alltså) då text visas på det svarta upprepande tillfällen. Tv:n har då inga möjligheter att återhämta sig och tids nog kommer man se detta under filmtittande även under normala förhållanden. Är det en helskärmsfilm ska man dock endast se det undantagsvis.
Postad 23 July 2008 - 09:09
elper51
-
elper51
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Tack för tipsen. Det kan nog stämma att ghostingen blir värre med "ingen-signal"-loggan på. Men det är ändå oacceptabelt mycket ghosting när man tittar vanligt också. Jag får textskuggor även vid helskärmsvisning.
Postad 23 July 2008 - 22:19
elper51
-
elper51
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Jaha, nu står TV-n i kartongen igen. I morgon kommer fraktfirman och hämtar den igen. Få se om den kommer tillbaka lika snabbt igen. Sist tog det bara 8 dagar. Dock är jag skeptiskt till att den kommer att bli bättre. Hoppas i såfall att jag får pengarna tillbaka så jag kan köpa en annnan modell.
Postad 24 July 2008 - 10:06
Racer
-
Racer
-
Användare
-
-
137 inlägg
Jag har sett ghosting på de flesta fabrikat men den bilden du visar ser ju inte riktigt bra ut, min ena kompis har en LG50PC55 och den är väl i princip samma tv som du och den satt vi och installerade windows med igår och då är det ju rätt mycket statiska bildrutor vid formatering av disk och sådant och det var blev lite ghost knappt märkbart överhuvudtaget. Så jag tror nog att din tv är ett dåligt exemplar, se till att få en ny om det går. En annan polare till mig har en Samsung 50Q97HD och den ghostar mer än kompisens LG, iof nyare och det brukar ju bli bättre med tiden.
Lycka till. / T
Postad 24 July 2008 - 10:16
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2709 inlägg
Köp pioneer där existerar inte ghosting  Den bilden du visade i början av tråden skulle jag aldrig acceptera. Sälj skiten om du kan.
Postad 08 August 2008 - 19:00
elper51
-
elper51
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Jaha nu har jag fått tillbaka TV-n från Anovoo igen. De hade uppgraderat controlboard till "en alldeles nyutkommen" S/W + efterföljande justeringar. "Långtidsprovad utan anmärknig".
O.K Jag kopplade in min TV och gjorde lite tester: Hade en skarp statisk PS3 bild på i 2-3 minuter. Sedan skiftade jag om till en "tom" HDMI-kanal. Mycket riktigt: bilden var full av spökbilder. Ingenting har förbättras på dessa 2 "reparationer". Nu gick jag direkt till Elgiganten och lämnade in den. De skulle skicka den til PowerMill. Få se vad de gör nu. Jag borde väl ha rätt att få pengarna tillbaka redan nu om man läser på konsumentverkets sida?
Redigerat av elper51, 08 August 2008 - 19:00.
Postad 21 August 2008 - 15:15
elper51
-
elper51
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Nu har jag äntligen fått svar från Powermill, efter lite påringningar. Efter lite instruktioner hur dom skulle upptäcka felet, har dom nu äntligen sett att det är fel på den. Det kommer nu att skickas ett "RMA" till LG-Electronics. Vad detta innebär vet jag inte riktigt. Hoppas att jag får pengarna tillbaka, så jag har friheten att själv kunna välja en ny TV. Får jag bestämma blir det ingen LG mer. Jag är ganska inställd på en Panasonic. Helst skulle jag nog vilja ha en 50". Är det någon som vet om 50PX8 är en bra tV?
Postad 21 August 2008 - 15:30
nipatriak
-
nipatriak
-
Användare
-
-
128 inlägg
Både 50px8 och samsung a4 har fått bra betyg på prisjakt. Har inte så bra koll på dessa men deras föregångare var jag imponerad av (q96 och px70). Jag antar att PG6000 inte är ett alternativ =)
Postad 21 August 2008 - 16:06
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1743 inlägg
Bra att du står på dig och reklamerar. Av någon anledning är det ytterst få som reklamerar ghosting och inbränningsrelaterade problem på plasma då många blivit lurade att det är normalt. Det är det inte utan det är enstaka exemplar som är särskilt dåliga.
Sedan är det ju så klart en svår fråga vad om är acceptabelt och inte acceptabel ghosting. Men enligt reklamationsrätten är det inte ok om tv-apparaten inte uppfyller vad du kunnat förvänta dig.
Med andra ord kan man knappast reklamera en TV för att man får övergående ghosting som endast ses på en svart skärm i ett nedsläckt rum. Däremot kan (och ska!) man reklamera en plasma där ghostingen är så pass ordentligt att det blir störande vid vanligt tv-tittande i helskärm d.vs.
Postad 26 August 2008 - 16:24
elper51
-
elper51
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
I dag har jag äntligen fått mina pengar tillbaka på kontot, så det blev hem och beställa en 50" Plasma Panasonic TH50PX8. Hoppas jag blir nöjd med denna.
Postad 10 September 2008 - 00:05
elper51
-
elper51
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Kan bara meddela att jag är helnöjd med min nya Panasonic 50PX8. Jättebra svärta, mindre oljud från skärmen, samt ingen ghosting. Möjligen var designen snyggare på LG-n. Enda nackdelen jag har märkt, är att bilden reflekteras mot glaset, så om man står och tittar snett uppifrån/sidan kan man se en dubbel bild. Men lyckligtvis brukar man ju sitta i en soffa och titta!
Redigerat av elper51, 10 September 2008 - 00:06.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|