Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygge av festivalstereo

38 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 november 2008 - 15:27

_rosen__
  • _rosen__
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Postad bild
nu har det börjats byggas på en ny festival stereo vid namn inte bengt 5.
jag blev sponsrad med 2 st mdf skivor, 12 mm. ville inte ha tjockare med tanke på vikten.
så jag tackar wiwood för skivorna!

Postad bild
jag och min bror börjar skissa in och såga

Postad bild
lite mer sågning

Postad bild
monterar bakstycke med ena sidan

Postad bild
halva lådan färdig. 50*45*30 (b*h*d)

Postad bild
limmar mittstag som även sepererar lådorna.

Postad bild
sågat ut hålen för basarna, bara hålen för piezo diskants hålen kvar

Postad bild
inre horisontella väggen med anslutningar för elementen

Postad bild
sågar hål för fläkten

Postad bild
såga såga såga...

Postad bild
börjat skissa lite på frontpanel som ska innehålla VU mätare, volt meter, termometer, bilstereo och alla brytare för lampor och fläktar m.m

Postad bild
hålet för stereon färdig. dock inte denna stereo som ska användas, har den som mall.

Postad bild
hålet för VU mätarna finslipas för bättre passning

Postad bild
var tvungen att bara sätta sakerna på plats för en ungefärlig uppfattning på storleken

Postad bild
samma sak här

Postad bild
första brytaren är för att växla mellan batteridrift och nätagg dom två andra är för lampa och fläkt, sen en 3,5 mm AUX, och så sist en stor brytare som ska vara kopplad till en sirén. VU mätarna under

Postad bild
2 st ciggutag och ingång för nätagget,230v.

Postad bild
liten vy innifrån

Postad bild
baksida igen men här med automat säkring (10A) och en brytare som inte har fått någon funktion än.

Postad bild
nu har vi fått in bashålen. rören snodde jag från ett par gamla mission högtalare jag hade liggandes

Postad bild
vy innifrån

Postad bild
annan vy

Postad bild
här har jag vadderat upp insidan med dämpull jag köpt på ljudia

Postad bild
börjat modifiera nätagget lite, tagit bort alla gamla sladdar så jag kan löda på nya

Postad bild
ison till stereon som sitter monterad på toppen

Postad bild
nätagget på plats, fick göra små distanser att sätta nätagget på. och för dom som undrar, 350w är det på

Postad bild
här ser man distanserna lite

Postad bild
overall blick just nu

Förtydligade rubriken
Mvh
AlexanderE

Redigerat av _rosen__, 01 december 2008 - 12:14.

Postad 27 november 2008 - 14:40

mats_b
  • mats_b
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Hur har du resonerat kring namnvalet, "inte bengt" ?

:)

Postad 27 november 2008 - 15:13

-SurfeZ-
  • -SurfeZ-
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
hur många watt är det i den där prylen ?

Postad 27 november 2008 - 15:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Vad har du för strömförsurning och vad e det för kräm i den där lilla stärkar modulen ? :)

Ser trevligt ut tycker jag, ska det in 8" Coaxer i eller ?

Postad 28 november 2008 - 15:16

_rosen__
  • _rosen__
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Hur har du resonerat kring namnvalet, "inte bengt" ?

:rolleyes:

det är en ganska lång historia. kom på det på hultsfred efter några dagars fylla. men det var typ en tjej kompis som började flumma, skulle hon haft en häst så skulle den hetat "inte bengt", och så sa hon typ så här "vad ku lom man hade vunnit ett travlopp och domarn säger och vinnaren är amanda på hästen inte bengt"

typ.

men jag tycker det är ett kul namn, det är riktigt kul när folk fråga hur man kom på det.

mvh mattias

Postad 28 november 2008 - 15:24

_rosen__
  • _rosen__
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Vad har du för strömförsurning och vad e det för kräm i den där lilla stärkar modulen ? :rolleyes:

Ser trevligt ut tycker jag, ska det in 8" Coaxer i eller ?

det är ingen förstärkar modul, det är ett nätaggregat på 350w som jag moddat lite. ska kunna växla mellan fritids batteri på 75 Ah och nätagget.
jag ska köra på en vanlig bilstereo.
har funderat på ett slusteg men det får bli en kompromiss med tanke på batteritiden.

det ska in vanliga mgr 8" basar som möts upp med 2 st piezo diskanter. diskanterna är lite jobbiga att lyssna på efter ett tag pga dom är lite väl energiska runt 6k Hz men fördelen är att dom har bra verkningsgrad.

Postad 28 november 2008 - 23:53

_rosen__
  • _rosen__
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
här kommer lite fler bilder:P

Postad bild
lite suddig bild på ena basen

Postad bild
kabeldragning för fullt

Postad bild
overall vy för tillfället

Postad bild
likaså här

Postad bild
fläkt skyddet som sitter på utsidan

Postad bild
lite mer kabeldragning

Postad bild
strömcentralen

Postad bild
ser man även dioderna som sitter lite dolt på undersidan

Postad bild

Postad bild
nästan all kabeldragning färdig

Postad bild
overall blick igen. inget är fastmonterat än så sakerna är lite snea

Postad bild
dags för lödning på ena basen

Postad bild
kabeldragning in action

Postad bild
lite rörigt

Postad bild
fått in strömmen till stereon

Postad bild
overall blick igen

Postad bild
nu är alla element och sån monterat

Postad bild
testspelning, basen blev över förväntan men diskanten måste jobbas på

ni får ursäkta den dåliga bildkvalitén. tagit dom med min mobil

Redigerat av _rosen__, 01 december 2008 - 12:27.

Postad 29 november 2008 - 00:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

det är ingen förstärkar modul, det är ett nätaggregat på 350w som jag moddat lite. ska kunna växla mellan fritids batteri på 75 Ah och nätagget.
jag ska köra på en vanlig bilstereo.
har funderat på ett slusteg men det får bli en kompromiss med tanke på batteritiden.

det ska in vanliga mgr 8" basar som möts upp med 2 st piezo diskanter. diskanterna är lite jobbiga att lyssna på efter ett tag pga dom är lite väl energiska runt 6k Hz men fördelen är att dom har bra verkningsgrad.

ok, 350W räcker det då ?

jo, Piezo diskanter är inget vidare i allmänhet och måste rent elektriskt betraktas som kondensatorer därför då måste man sätta ett motstånd i serie med elementet för att inte riskera skador på stärkaren, en L.pad är att rekommendera och då MGR elementen nästan garanterat inte har samma känslighet så krävs det ju en dämpning på diskanten i vilket fall så.
Jag skulle egentligen sätta diskanten med ett 2a ordningen filter med delning på 6Khz och en "för liten spole" och så kompenserar du impedans svackan som blir av det med ett motstånd till diskanten som också agerar dämpning.

Men det blir billigare med bara motstånd i serie med diskanten, men låter verkligen inget vidare, jag kan inte lyssna på dom där "diskanterna" utan att få huvudvärk efter 10 min ;)
så en ordentlig dämpning av diskanten och kompensering för baffelsteg i kombination med en riktig delning gör underverk, har en polare som gjorde liknande med resultatet att det faktiskt nu gåt att lyssna på diskanterna :rolleyes:

Hur som helst, kul bygge och hoppas att du blir nöjd med resultat !

/DD

Postad 02 december 2008 - 12:39

_rosen__
  • _rosen__
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

ok, 350W räcker det då ?

jo, Piezo diskanter är inget vidare i allmänhet och måste rent elektriskt betraktas som kondensatorer därför då måste man sätta ett motstånd i serie med elementet för att inte riskera skador på stärkaren, en L.pad är att rekommendera och då MGR elementen nästan garanterat inte har samma känslighet så krävs det ju en dämpning på diskanten i vilket fall så.
Jag skulle egentligen sätta diskanten med ett 2a ordningen filter med delning på 6Khz och en "för liten spole" och så kompenserar du impedans svackan som blir av det med ett motstånd till diskanten som också agerar dämpning.

Men det blir billigare med bara motstånd i serie med diskanten, men låter verkligen inget vidare, jag kan inte lyssna på dom där "diskanterna" utan att få huvudvärk efter 10 min :P
så en ordentlig dämpning av diskanten och kompensering för baffelsteg i kombination med en riktig delning gör underverk, har en polare som gjorde liknande med resultatet att det faktiskt nu gåt att lyssna på diskanterna :ph34r:

Hur som helst, kul bygge och hoppas att du blir nöjd med resultat !

/DD

350w räcker ganska väl faktiskt. kanske inte om man ska spela på högsta volym. men spelar man lagom kan man inte klaga.

ja jag vet att en piezo diskant inte är det ultimata men när man är ute på festival med en massa ljud och fulla människor (och man är lite på örat själv) är det inte så farligt, men ett motstånd ska komma in. har inget hemma det är därför det inte har kommit på än. bor i en liten håla så man får åka några mil för att få tag i det.
men det kommer.

vad menar du med baffelsteg?

jo man förstår att vissa inte gillar piezo i allmänhet, dom låter ju i regel inte så bra. men när man är på festival är det mer kvantitet än kvalité på ljudet som räknas.
men hur som helst låter denna bättre än ALLA bergsprängare jag har hört. folk i regel går ju in på siba och köper något för 200 spänn som ska hålla enbart för en festival.

Postad 02 december 2008 - 12:42

_rosen__
  • _rosen__
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
då var elen klar i systemet nu.
dessa komponeneter har vi byggt in nu

* 4x 0,5w LED vit
*Fläkt 80mm, 0,11A 12v *2
*sirén 110dB 12v
* Automatsäkring på 10A
* Nätaggregat 350w modifierat
* nätaggregatsfläkt 80mm 12v
* 2x8 tums basar Mgr x-8ms
* 2x piezo diskanter
* Voltmeter för insspänning i systemet. den läser spänning både från batteri och nätagg) med seperat elförsörjning från batteridosa på högerväggen.
* Termometer med överhettningsalarm
* Vu mätare (wattmätare på¨svengaliska)
* Auxingång 3,5mm
*Bilstereo 4*40w (budget skit) men funkar.
* 12v ut via cigg uttag för laddning av mobil etc.
* 12v in så klart oxå för att driva skiten med batteriet.

Sen givetvis brytare av olika slag för att kunna styra elsystemet.

måtten på lådan ligger på 500x450x300 (bxhxd) vikt okänd, men en person kan lätt bära den.

jaha då kan vi bjuda på lite mer bilder oxå..
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Här är en LED som vi satt inne i lådan för elsystemet så att man kan ha arbetsbelysning i mörkret
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

här är LED:sen på framsidan för att lysa upp elementen (syns dock dåligt i detta ljuset
Postad bild

test av radiodel
Postad bild

Vårat fina fritidsbatteri som vi driver den med
Postad bild

Postad bild

en styck inkopplat batteri
Postad bild
Postad bild
Postad bild

bärhantag
Postad bild

och så här lätt ar den att bära :ph34r:
Postad bild

temperatursensor på kylflänsen på stereon
Postad bild

en himmla massa olika sladdar :P:D
Postad bild

om man vill så kan man tex använda den här hårfönen om man blir för blöt på sin festival B):D
Postad bild

Postad bild
Postad bild
Postad bild

voltmätare och termometer in action :D och kan ni gissa vad den stora röda knappen är till för :D:D
Postad bild

Då är det egentligen bara det estetiska kvar då.. vi funderar på att göra den svart.

tips och idéer är välkomna och var inte rädda för att kommentera vårat lilla bygge.

Postad 02 december 2008 - 12:45

_rosen__
  • _rosen__
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
http://img531.images...56905687ny5.flv
en video in action

man ser VU mätarna och voltmetern på nätdrift. man kan ävan se termometern typ 20 grader.

Postad 02 december 2008 - 14:57

_rosen__
  • _rosen__
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Postad bild

kopplingsschema

Postad 14 december 2008 - 09:16

skummtomten
  • skummtomten
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
hej, ska väl ta och presentera mig.
det är jag och _rosen_ som har byggt denna festival stereo tillsammans och bu tänkte jag bjuda på lite mer bilder på den nu när den fått lite färg på sig.
Enjoy!

lackering pågår.

först ett par grundlager akryl så att det täcker det spacklade
Postad bild

sen är det dags för spreyen, i detta fall blev det svart lila och guld.
lite av personlig favorit bland färgkombinationer B)
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

hoppas ni gillar det ;)

Postad 14 december 2008 - 13:18

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1 103 inlägg
  • 0
MY EYES! They Bleed!
Du skulle inte kunna ta några bilder med en riktig kamera? Man ser ju knappt vad de föreställer ju =(
(Och sen att de är så många gör ju tyvärr inte bättre)
Jag antar att det inte skulle se snyggt ut, men varför moterade du inte loss högtalarna mm när du skulle lacka lådan?

Hoppas det låter bra iaf!

Redigerat av 13th Marine, 14 december 2008 - 13:18.

Postad 14 december 2008 - 13:46

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2 834 inlägg
  • 0
Om nu inte har en kamera så försök att fota i så ljust som möjligt (typ 50st stålkastare;)) för att mobiler kan inte hantera Iso bruset därför blir det piss i mörker.

Postad 15 december 2008 - 04:20

_rosen__
  • _rosen__
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

MY EYES! They Bleed!
Du skulle inte kunna ta några bilder med en riktig kamera? Man ser ju knappt vad de föreställer ju =(
(Och sen att de är så många gör ju tyvärr inte bättre)
Jag antar att det inte skulle se snyggt ut, men varför moterade du inte loss högtalarna mm när du skulle lacka lådan?

Hoppas det låter bra iaf!

som sagt beklagar bildkvalitén, har dessvärre ingen annan kamera tillgänglig. man tager vad man haver.
så fort vi får tag i en vettig kamera lägger vi ut nya (bättre) bilder.
jag orkar inte lägga in bilderna i mitt galleri pga det tar en sån tid, mkt snabbare att lägga dom på forum.

jag kan faktiskt inte svara på varför inte basarna monterades bort under målning, då jag inte var närvarande när skummtomten målade den, men vi får ändå måla några lager till då det råkat vara maskerings tape där det skulle vara färg. men nästa gång monteras allt ytligt bort för att undvika samma missöde igen.

vi har även funderat på att måla insidan där allt kablage är, men då måste alla kablar tas bort och det blir jäkligt mkt jobb.

jag satt även och funderade på att sätta en konservöppnare på den, då man har varit på festival och glömt konservöppnare, och det är fruktansvärt jobbigt. ska dom vara borttagningsbar.

den är lite provspelad nu

. det som finns att säga om ljudet är att bas och mellanregister kan man inte klaga på (inte jag iaf) men diskanten måste dämpas. vi testade först med stereon som var tänkt att användas, lät helt ok tyckte vi då, men vi ville testa vad vi kunde få ut ur den så vi kopplade in den på skummtomten förstärkare och körde biampat, jag säger bara en sak- FY F*N vilken skillnad, bilstereon gick knappt att lyssna på efter det. lite jobbigt när man får mersmak.
finns bara en sak att göra, fixa ett slutsteg som klarar att levera så mkt som möljigt men med minsta möjliga strömförbrukning.
någon som har något tips? vi har inte råd att köpa ett digitalt, och jag har hört att t.ampen kan gå i sönder om det får för låg spänning. det är inte så kul så man vill gärna undvika det.

men nästa sak som ska fixas är
*effektivt slutsteg
*några lager färg till
*konservöppnare
*dämpning på diskanten

Redigerat av _rosen__, 15 december 2008 - 04:21.

Postad 15 december 2008 - 06:34

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Härligt bygge ;)

Postad 15 december 2008 - 06:57

_rosen__
  • _rosen__
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Härligt bygge ;)

riktigt kul när en administratör uppskattar arbetet :rolleyes:

Postad 15 december 2008 - 07:39

_rosen__
  • _rosen__
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
kolla gärna in mina gamla byggen

någon är bättre än den andra

https://www.minhembi...p;#entry2184800

Postad 19 december 2008 - 07:52

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Coolt bygge.

Blir säkert populärt på nästa festival

/Tony

Postad 20 december 2008 - 16:46

_rosen__
  • _rosen__
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Coolt bygge.

Blir säkert populärt på nästa festival

/Tony

tackar..

får hoppas det:D

Postad 04 februari 2009 - 18:00

Unregisteredcbce1c06
  • Unregisteredcbce1c06
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Grymt bygge, _rosen_ och skummtomten, är mäkta avundsjuk!

Har planer på att själv sätta ihop något liknande, självklart inte lika avancerat. Vad tror ni om jag använder två 5"-högtalare och en 8" bas? Är det för billigt skit eller kan man få ut hyfsat ljud av dessa också? Ska kopplas till ett bilslutsteg där mp3-spelaren är inkopplad.

Är alltså en total nybörjare som vill leka lite :)

Postad 04 februari 2009 - 21:32

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2 473 inlägg
  • 0
hur länga har ni planerat att fritidsbatteriet skall räcka att spela med på festivalerna? räcker det för att ta sig igenom ett sexpack folköl eller tar ni med er flera batterier?

Ni har inte provspelat på "festvolym" för att se hur länge batteriet räcker? :)

Postad 07 februari 2009 - 15:37

_rosen__
  • _rosen__
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

hur länga har ni planerat att fritidsbatteriet skall räcka att spela med på festivalerna? räcker det för att ta sig igenom ett sexpack folköl eller tar ni med er flera batterier?

Ni har inte provspelat på "festvolym" för att se hur länge batteriet räcker? ;)

vi har spelat nästan 50 timmar med batteriet:D vi spelade ganska hög med:P
men ett slusteg är planerat men då får vi räkna in ett nytt batteri i budgeten.

Postad 07 februari 2009 - 15:46

_rosen__
  • _rosen__
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Grymt bygge, _rosen_ och skummtomten, är mäkta avundsjuk!

Har planer på att själv sätta ihop något liknande, självklart inte lika avancerat. Vad tror ni om jag använder två 5"-högtalare och en 8" bas? Är det för billigt skit eller kan man få ut hyfsat ljud av dessa också? Ska kopplas till ett bilslutsteg där mp3-spelaren är inkopplad.

Är alltså en total nybörjare som vill leka lite ;)

det blir säkert skitbra:D det enda tipset jag egentligen har är att tänka på vikten. hopplöst att hålla på att konka rundor på det. bra bärhandtag är ett måste. min väger nästan 20 kg och det blir man trött av efter några hundra meter. så ta inte för tjockt material. bara fråga om du har några andra frågor... och glöm inte att ha kul när du bygger den:D

Postad 08 februari 2009 - 20:43

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2 473 inlägg
  • 0
varför bygger ni inte en konstruktion med hjul? kanske barnvagnsdäck eller liknande som har lite "terräng-egenskaper", vore ju kalas! sen en styrstång som man drar och styr den med.

Skulle jag bygga nått dyligt så skulle jag absolut bygga med hjul då 20+ kilo är på tok för mycket jobb att kånka på. Med hjul kan man kanske bygga lite större för att få rum med t.ex. extrabatteri eller varför inte en massa öl? ;)

Postad 20 februari 2009 - 07:30

_rosen__
  • _rosen__
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

varför bygger ni inte en konstruktion med hjul? kanske barnvagnsdäck eller liknande som har lite "terräng-egenskaper", vore ju kalas! sen en styrstång som man drar och styr den med.

Skulle jag bygga nått dyligt så skulle jag absolut bygga med hjul då 20+ kilo är på tok för mycket jobb att kånka på. Med hjul kan man kanske bygga lite större för att få rum med t.ex. extrabatteri eller varför inte en massa öl? :wub:

det har vi redan tänkt på. vi har en säckakärra som vi använder. passar utmärkt:D

vi gick och iförskaffade ett slutsteg häromdagen med, kan ju bara säga en sak, galet mycket bättre ljud:D:D:D men nu blir det till att skaffa ett batteri till...

Postad 01 mars 2009 - 19:42

_rosen__
  • _rosen__
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
nu har jag fått på ett slutsteg på den ;) låter så grymt mycket bättre. monterade även på en amperémätare och jag blev faktisk ganska förvånad :blink: den drar som mest 4-5 A när man kör med slutsteg och bilstereo. den drog typ 2 med bara bilstereo. skönt faktiskt, då behöver jag inte byta automatsäkringen på 10A ;)

steget är av märket GAS alpha x2 och är på 2x1oo w

jag fick typ 50 timmars speltid med bara bilstereon och nu när jag har dubbelt så stor ström förbrukning så borde jag ha 25 timmars speltid på ett batteri. det betyder att ett nytt batteri måste införskaffas till sommaren. men jag ska testa och ta tiden innan jag öppnar min för övrigt ganska tomma plånbok :P

bilder kommer att komma

Postad 09 mars 2009 - 06:36

_rosen__
  • _rosen__
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
bilder på den med slutsteg finns i galleriet.

kommentera gärna :)

mvh mattias

Postad 09 mars 2009 - 09:19

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Nu har ni ju redan målat lådan men jag vill ändå bidra med min åsikt om svarta/mörka festivallådor så min egna skapelse oxå är svart just nu. DEN BLIR KOKHET! Och skivorna kan du använda för att brännmärka dina däckade festivalpolare med. :)
Nu har du ju lite fläktar och sånt inuti så det ska nog klara sig rätt bra ändå. Själv ska jag måla om min låda i vitt och hoppas få en grym temperatursänkning. Förra sommaren på arvika bjuöd ju på +30º konstant vilket inte vad helt optimalt för elektroniken.

Postad 10 mars 2009 - 06:28

_rosen__
  • _rosen__
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Nu har ni ju redan målat lådan men jag vill ändå bidra med min åsikt om svarta/mörka festivallådor så min egna skapelse oxå är svart just nu. DEN BLIR KOKHET! Och skivorna kan du använda för att brännmärka dina däckade festivalpolare med. :)
Nu har du ju lite fläktar och sånt inuti så det ska nog klara sig rätt bra ändå. Själv ska jag måla om min låda i vitt och hoppas få en grym temperatursänkning. Förra sommaren på arvika bjuöd ju på +30º konstant vilket inte vad helt optimalt för elektroniken.

jo jag är mycket medveten om det problemet, på vår lokala festival "siesta" hade vi det problemet med vår förra stereo. blev överhettad efter 1 timmes spelning. men efter festivalen byggde vi in en fläkt i den och då försvann problemet. i den nya som som du har sett har vi 2 st fläktar, en som blåser direkt på kylflänsen på stereon och en som suger ut luft.

så förhoppningsvis slipper vi det problemet, eller kan vi hoppas på att det inte blir fullt så varmt på festivalen, jag fick värmeslag förra året :) hade räckt med 25 grader :P

men om det räcker att måla den den vit så har du ju både sparat batteritid och onödigt jobb med installation, men jag varnar dig, den kommer garanterat inte vara vit efteråt ;)

mvh mattias

Postad 10 mars 2009 - 06:37

_rosen__
  • _rosen__
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
nu har vi byggt en batterilåda med :)
Postad bild

blev riktigt bra ;) vi har en saftblandare på toppen som vi kör på en laddare till en sony ericsson. men vi har en 2 läges brytare så vi kan växla mellan att ha saftblandaren på eller så att vi kan ladda våra telefoner :)

sen på framsidan har vi 2 cigguttag för andra laddare eller saker som går på 12v, sen i mitten har vi en amperé meter 0-30A, men den ska bytas ut till en som visar upp till 10A då vi endast har en strömförbrukning på ca 5 A

Postad 12 mars 2009 - 22:42

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Det problemet hade vi inte på hultsfred när Velvet Revolver spelade. Skrapade rutan på bilen när jag åkte från min lilla stuga in till festivalområdet.

Ja - jag brukar jobba (inte volentära) där
Ja - jag vägrar bo i tält

Postad 13 mars 2009 - 11:52

_rosen__
  • _rosen__
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Det problemet hade vi inte på hultsfred när Velvet Revolver spelade. Skrapade rutan på bilen när jag åkte från min lilla stuga in till festivalområdet.

Ja - jag brukar jobba (inte volentära) där
Ja - jag vägrar bo i tält

jag tror inte jag förstår ditt inlägg :)

Postad 27 mars 2009 - 01:49

projektarbetarN
  • projektarbetarN
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Riktigt grymt arbete.
Själv är jag dålig på att göra projekten så seriösa och tidskrävande. I höstas gjorde jag en liten mindre varriant:
innehållande:
Cd-bilstereo
2st 4" högtalare
2st 12" basar (300w tror jag de va)
12volts batteri (12Ah, för att hålla nere vikten)

jag börja med att löda in en 3,5mm kabel så jag fick aux ingång på stereo (ett klart måste)
sen var det baar kopplas röd sladd på röd kontakt och bygget började låta...

Stereon klara 7h spelning med 90%-95% volym. Däremot vore det rättvisst mot basarna att slänga in ett slutsteg. Man kan även separera små högtalarna och basarna...
7h spelning och runt 7 kg skulle jag tro.

Bifogad fil(er)

Redigerat av projektarbetarN, 27 mars 2009 - 01:49.

Postad 28 mars 2009 - 16:40

Alferd Packer
  • Alferd Packer
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej!
Riktigt snyggt bygge!! Bra gjort! Påminner till viss del till min låda jag byggde för ett par år sedan som ni kan se längst ned. Inte i närheten lika avancerad som din imponerande apparat, men snarlik.

Pryttlar:
Ljud:
Jag använde mig av 1st 10" bas, 2st 6*9" mellanregister och en konformad liten skrika. Detta drevs genom en 4*45 watts Pioneer bilstereo.

Batteri:
55Ah bilbatteri från biltema.

Övrigt:
- Jag hade ingen fläkt men två ventiler för att få in lite luft till bilstereon.
- Ett cigarettuttag vilken vi använda för att ladda mobiler och driva en liten fläkt ;-)
- Huvudströmbrytare i form av lås+nyckel - måste alltså ha nyckel för att kunna starta apparaten.
- Ölhållare (!!)
- Lås till luckan (som leder in till bilstereon)

En stor skillnad mellan våra är att jag pulade in batteriet i själva lådan - den blev ruskigt tung.... blev till att rulla runt den på en ordentlig pirra. Men en sak kan jag säga, fy f'n vilket ljud!! Den dunkade på ORDENTLIGT under jungfruåret på Arvika, batteriet höll hela festivalen och vi höll ned volymen precis. Tro det eller ej, vakter bad oss sänka, sedan bad de oss sänka igen, sedan beordrade de oss att sänka och hotade med att ta den från oss - inte spela hög musik? PÅ EN FESTIVAL???! Konstiga vakter det året...

Nu är jag väldigt sugen på en V2.0.. Jag skulle då vilja dubbla antalet basar, helst skulle jag vilja köra en 10" bas och en 12" bas men jag är inget ljudproffs och vet inte hur(läs: om) det skulle fungera, 2st 2-vägs 6*9" och två diskanter alternativt 4st 3-vägs 6*9" och en stärkare av passande slag, dvs strömsnål. Förslag / tankar?

Inte den bästa bilden men så här ser V1.0 ut:
Postad bild

Postad 01 april 2009 - 15:55

_rosen__
  • _rosen__
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Hej!
Riktigt snyggt bygge!! Bra gjort! Påminner till viss del till min låda jag byggde för ett par år sedan som ni kan se längst ned. Inte i närheten lika avancerad som din imponerande apparat, men snarlik.

Pryttlar:
Ljud:
Jag använde mig av 1st 10" bas, 2st 6*9" mellanregister och en konformad liten skrika. Detta drevs genom en 4*45 watts Pioneer bilstereo.

Batteri:
55Ah bilbatteri från biltema.

Övrigt:
- Jag hade ingen fläkt men två ventiler för att få in lite luft till bilstereon.
- Ett cigarettuttag vilken vi använda för att ladda mobiler och driva en liten fläkt ;-)
- Huvudströmbrytare i form av lås+nyckel - måste alltså ha nyckel för att kunna starta apparaten.
- Ölhållare (!!)
- Lås till luckan (som leder in till bilstereon)

En stor skillnad mellan våra är att jag pulade in batteriet i själva lådan - den blev ruskigt tung.... blev till att rulla runt den på en ordentlig pirra. Men en sak kan jag säga, fy f'n vilket ljud!! Den dunkade på ORDENTLIGT under jungfruåret på Arvika, batteriet höll hela festivalen och vi höll ned volymen precis. Tro det eller ej, vakter bad oss sänka, sedan bad de oss sänka igen, sedan beordrade de oss att sänka och hotade med att ta den från oss - inte spela hög musik? PÅ EN FESTIVAL???! Konstiga vakter det året...

Nu är jag väldigt sugen på en V2.0.. Jag skulle då vilja dubbla antalet basar, helst skulle jag vilja köra en 10" bas och en 12" bas men jag är inget ljudproffs och vet inte hur(läs: om) det skulle fungera, 2st 2-vägs 6*9" och två diskanter alternativt 4st 3-vägs 6*9" och en stärkare av passande slag, dvs strömsnål. Förslag / tankar?

Inte den bästa bilden men så här ser V1.0 ut:
Postad bild

jag tackar jag tackar :lol:

jo vi använde oss först av steget i bilstereon och tyckte det lät bra, men vi var tvungen att testa vad högtalarna gick för och testade på skummtomtens hemmabio reciever och körde biampat :) ######rvilken skillnad det blev i ljudet :D men det gjorde oss tvungna att införskaffa ett slutsteg. vilket innebär en förkortning av speltiden men skillnaden var ENORM. var att jämföra en vam öl med en kall :P

fläkt behöver vi egentligen inte längre då vi inte har några högtalare kopplade till huvudenheten. blir som varmast 30-35 grader. jämfört med innan när vi körde högtalare på den, då blev den nästan 60 grader utan fläkt.

vi har faktiskt införskaffat oss en sådan nyckelbrytare med :D ska bygga på den när vi får ork. problemet med den är att vi bara har en nyckel, jobbigt om man tappar bort den på festival :)
ölhållare har jag aldrig varit ett big fan av, känns som att det är en onödig spillrisk då :blush:

vi gjorde en bedömning att den skulle bli lite lättare att transportera om vi hade batteriet seperat, och sen så hade vi ingen plats till den i lådan. ville inte kompromissa när det gäller lådorna till högtalarna. men jag är ganska nöjd med att ha seperat batteri låda :D trots allt en sittplats till :lol:

din idé med en 12" bas och en 10" bas hade funkat men du får nog ha dom i seperata kammare. det gör ju lådan lite större.
du får ju tänka på att du ska transportera den till festivaler med, inte bara stereon som ska med, man måste tänka på att öl och annan packning ska få plats i bilen.
men det är klart ju större du bygger ju mer kommer du höras :D

jag skulle nog köra på 4 st 6*9. dom är inte så klumpiga och inte så känsliga för olika låddesigner.

det finns ju digitala steg som ha verkningsgrad på 80-90% men dom kostar ju därefter. så ett 4 kanals steg alternativt lite kraftigare 2 kanals(2 ohm stabilt)

vår anläggning drar som mest 5-6 A och det är inte så mycket tycker jag. men om du nu ska köra fler högtalare får du nog räkna på uppåt 10A med ett slutsteg. då hade fått kanske 8 timmars speltid med ditt 55Ah batteri (ren spekulation). vi har iaf drygt 30 timmar med vårt 75Ah batteri.

Postad bild

Postad 15 augusti 2009 - 12:53

_rosen__
  • _rosen__
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
vi har fått lite ny färg på stereon ;) har även byggt en batterilåda med plats för 2st batterier.
Bifogad fil  DSC02905.JPG   1,52MB   4 Antal nerladdningar

Postad 15 augusti 2009 - 13:29

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Ser lite småtungt ut ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.