Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intressanta frågor om bakhögtalare i ett hemmabiosystem

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 January 2009 - 12:04

HiFi_I_Like
  • HiFi_I_Like
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Kastar ut några frågor i detta forum.

Hur skall man på bästa möjliga vis placera bakhögtalarna i ett hemmabiorum?
Vilken höjd är mest idealisk (om det nu finns någon form av generella riktlinjer)?
Rekommenderas dipol eller direktstrålande eller möjligtvis en kombination?
Hur stort blir lyftet med ett 7.1 system jmf med 5.1?

Alla åsikter och kommentarer som berör ovanstående frågor hade varit mycket intressanta att få höra. Håller själv på att planera hur jag skall fixa mitt bak-ljud i hemmabiosystemet på bästa möjliga vis :)

Postad 15 January 2009 - 12:07

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Här kan du nog läsa och lära dig en hel del om de frågor du ställer:

http://www.dolby.com...roomlayout.html

http://www.dolby.com...-placement.html

Redigerat av masse70, 15 January 2009 - 12:09.

Postad 15 January 2009 - 12:11

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
För 7.1 tycker jag att det krävs yta, dvs plats för alla högtalare.

Direktstrålande bak högtalare är ingen vidare bra upplevelse, har ahft direkt strålande men då vände jag högtalaren bak och fram så att ljudet träffade väggen för att skapa en spridning av ljudet, dessvärre gick man misste om diskantens klarhet då.

Surround är ju spridning av ljud, inte som front högtalare med direktstrålande ljud.

Du vill höra fågeln snett vid sidan om dig men tricket är att du inte exakt ska kunna peka ut vart ifrån man hör ljudet.

Men, det är ju bara min åsikt :)

Och förresten välkommen till forumet :)

Postad 15 January 2009 - 16:56

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0

Surround är ju spridning av ljud, inte som front högtalare med direktstrålande ljud.

Du vill höra fågeln snett vid sidan om dig men tricket är att du inte exakt ska kunna peka ut vart ifrån man hör ljudet.

Men, det är ju bara min åsikt :)

Surround betyder ju omgivelse. Finns inget i frasen som antyder att man inte ska kunna peka ut vart man hör ljudet ifrån.. Rundstrålande högtalare är väl snarare en kompromiss för att man inte ska behöva fler kanaler? Fast det är ju inte så lätt att höra var ljudet kommer ifrån ändå så med ett par eller fler bra rundstrålande högtalare bak kan man få en i princip perfekt täckning.

Postad 15 January 2009 - 22:07

HiFi_I_Like
  • HiFi_I_Like
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Surround betyder ju omgivelse. Finns inget i frasen som antyder att man inte ska kunna peka ut vart man hör ljudet ifrån.. Rundstrålande högtalare är väl snarare en kompromiss för att man inte ska behöva fler kanaler? Fast det är ju inte så lätt att höra var ljudet kommer ifrån ändå så med ett par eller fler bra rundstrålande högtalare bak kan man få en i princip perfekt täckning.

Vad hade du rekommenderat av följande alternativ (om budgeten och rummet tillåter samtliga alternativ):
1) Ett par rundstrålande högtalare bakom lyssningsposition
2) Ett par direktstrålande högt bakom lyssingsposition
3) Två par rundstrålande högt bakom o vid sidan om lyssningsposition
4) Två par dirketstrålande högt bakom o vid sidan om lyssningsposition
5) Eller möjligtvis en kombination av direkt och rundstrålande som bakhögtalare

Postad 15 January 2009 - 22:12

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0
Hej!
Diskanten ska helst vara i öron höjd!
/Mats

Postad 15 January 2009 - 22:34

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Hej!
Diskanten ska helst vara i öron höjd!
/Mats

Vid användning av direktstrålande högtalare skall tilläggas. Dipolära, omni etc. skall placeras på andra sätt som står väl beskrivet i manualen till högtalarna (olika för olika högtalare). Personligen så är mina favoriter omnipolära högtalare (beroende på priskläss självklart). Mirage's nanoisat är ruggigt bra som surround högtalare. I min mening skall man långt upp i pris för att få samma upplevelse som man får hos Mirage's omni högtalare. Dock behövs de spelas in i ca 100 timmar innan de riktigt blommar ut.

Redigerat av Explorer45, 15 January 2009 - 22:42.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.