Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ati CCC hittar inte receivern

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 March 2009 - 13:49

sl2wm
  • sl2wm
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0
Hejsan!
Jag har tidigare haft en tråd uppe om mina problem med inkoppling av en Onkyo 606 till HD4350, men dessa problem har tagit en ny skepnad varav jag väljer att skapa en ny tråd.

Idag har jag köpt en platt-tv varav jag nu kan få upp OSD direkt på tv'n.
Jag har hittills lyckats få upp Onkyons OSD på tv'n utan problem, men lyckas inte få någon bild från datorn. Väljer jag HDMI4 (som datorn är inkopplad på) på receivern får jag upp en tom blå bild på tv'n som jag antar receivern sänder ut, men lyckas inte få ut någon bild från datorn.
Det absolut konstigaste är dock att om jag väljer någon annan inputkälla på Onkyon än den som är mappad till datorn, så hittar Catalyst Control Center receivern och låter mig ställa in upplösningar osv, MEN väljer jag datorn som inputkälla så försvinner Onkyon från CCC och bara datorskärmen nu finns !?

Hur tycker ni att jag ska gå vidare med detta ?

Postad 02 March 2009 - 14:18

sl2wm
  • sl2wm
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0
Nu har jag provat att koppla direkt mellan grafikkortet och tv'n. CCC hittar en "Samsung" och låter mig ställa in upplösningar osv., men tv visar att den inte får någon signal in !? Blir tokig på det här!

Postad 02 March 2009 - 15:56

sl2wm
  • sl2wm
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0
Verkar som att jag pratar lite med mig själv, men men bättre att prata med sig själv än ingen alls :)

Vet inte riktigt vad jag gjorde, men jag har nu lyckats få bild på tv'n när den är kopplad direkt till grafikkortet. Ljudet funkade t.o.m. nu också! Nästa steg är ju självklart att få det att gå genom receivern, men då börjar nya konstigheter. När jag växlar till HDMI1 på receivern kommer en bild på TV'n upp, men bilden på skärmen försvinner !? Det hade ju inte varit ett så jätte drygt problem om det inte varit för att upplösningen är ju olika för skärmen och datorn och jag därför måste isf växla den hela tiden.

Så, vad är det som gör att när bilden på tv'n (genom Onkyon) ska visas att bilden på skärmen försvinner ?

Postad 02 March 2009 - 16:23

Merlinen
  • Merlinen
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Jag har själv en Onkyo 606 och problemet jag har är att när jag slår på min HTPC så får jag bara ha HDMI kabeln i pluggad samt förstärkaren måste vara på rätt kanal när HTPC bootarupp.

Så jag kan inte köra både skärm iva D-Sub + HDMI.
Fast jag har ett Asus moderkort med 8200 krets.

Postad 02 March 2009 - 16:27

sl2wm
  • sl2wm
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0
Ok, men kan du köra DVI + HDMI samtidigt ? Eller du kanske bara har D-Sub + HDMI på kortet ?

Jag har DVI + VGA + HDMI på grafikkortet... har dock inte testat att köra genom VGA + HDMI än.
Ska man behöva acceptera sånt här ?

Postad 02 March 2009 - 19:11

slacker666
  • slacker666
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0
nu är jag osäker på det här, men har för mig att man inte kan köra HDMI å DVI samtidigt, kanske är olika beroende på grafikkort dock.

Postad 02 March 2009 - 19:13

Unregisteredff8970c5
  • Unregisteredff8970c5
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Verkar som du får "utökat skrivbord" eftersom den ena skärmen blir blå.
Har själv en Onkyo 674 E och ett 4650-kort kopplat till Onkyon och det fungerar utan problem.
Jag kör separata skärmar eftersom jag har en fullhd projje och en hdready tv.
Det enda problemet är att ATIkorten har problem med att mappa separata upplösningar som jag vill ha.
Du får prova "hotkey" inställningen: växla mellan skärmar.

Postad 02 March 2009 - 20:48

sl2wm
  • sl2wm
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0
Jag håller på att bli knäpp!
Kom på att om jag startade datorn med både skärmen och TV'n (genom Onkyon) igång samtidigt, så syntes bild på både tv'n och skärmen. Visserligen blev det en massa skumheter som att skärmen var sekundär osv, men det gick att ordna. DOCK, när man ändrar input på Onkyon till någonting annat som t.ex. digital-tv och sedan ändrar tillbaka så måste man göra om alla inställningar i CCC igen. Inte nog med det lyckas jag nu inte alls få upp någon annan bild på tv'n förutom när datorn startar, dvs. direkt windows kommer igång så står det "no signal" på tv'n och Onkyon, TROTS att CCC påstår att Onkyon är inkopplad.

Har startat om nu datorn en massa ggr. men kommer inget vart... har ju inte heller ändrat någonting sen då det funkade, bara växlat mellan olika källor... vad ska man göra nu då ?
argh

Redigerat av sl2wm, 02 March 2009 - 20:53.

Postad 02 March 2009 - 23:41

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0
Det här är tamejfan 3e tråden du postar om detta! *rapporterad*

Postad 02 March 2009 - 23:43

sl2wm
  • sl2wm
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0
Sorry, men saken är den att det egentligen inte varit samma problem hela tiden. Först fungerade inte ljudet, sen började ljudet fungera men bilden bara ville vara på en skärm/tv åt gången och nu slutligen går det inte att få upp någon bild på tv'n alls. Men kan förstå att nån störs när man ser 3 trådar.

Postad 02 March 2009 - 23:47

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Jag håller på att bli knäpp!
Kom på att om jag startade datorn med både skärmen och TV'n (genom Onkyon) igång samtidigt, så syntes bild på både tv'n och skärmen. Visserligen blev det en massa skumheter som att skärmen var sekundär osv, men det gick att ordna. DOCK, när man ändrar input på Onkyon till någonting annat som t.ex. digital-tv och sedan ändrar tillbaka så måste man göra om alla inställningar i CCC igen. Inte nog med det lyckas jag nu inte alls få upp någon annan bild på tv'n förutom när datorn startar, dvs. direkt windows kommer igång så står det "no signal" på tv'n och Onkyon, TROTS att CCC påstår att Onkyon är inkopplad.

Har startat om nu datorn en massa ggr. men kommer inget vart... har ju inte heller ändrat någonting sen då det funkade, bara växlat mellan olika källor... vad ska man göra nu då ?
argh

Hdmi måste alltid vara primär om jag inte misstar mig helt, har med hdcp att göra

Postad 03 March 2009 - 01:39

sl2wm
  • sl2wm
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0

Hdmi måste alltid vara primär om jag inte misstar mig helt, har med hdcp att göra

Det låg någonting verkligen i det du sa, synd bara att det inte kopplade i min hjärna direkt du skrev!

Såhär lyckades jag lösa det:
1. Välja "swap screens" (eller vad det nu heter) i CCC så att TV'n blir primär. Detta fick igång både tv'n och bilden direkt.
2. Döda en process vid namn Ati2evxx.exe och inaktivera dess tjänst (hette ATI nånting, "ATI hotkey" kanske ?) . Detta gör att CCC inte ändrar inställningarna direkt den tappar kontakten med tv'n, (t.ex. när man väljer en annan källa på receivern). Slipper då också de där förbannade blinkningarna på datorskärmen! Är nog här det där HDCP skyddet som du pratade om finns och ######s !
3. Ställa om så att datorskärmen är primär och tv'n är sekundär. (puckat att man inte ska få göra det)
4. Njuta av sin nya TV :blink:

Med denna lösning kan jag använda TV'n på det sättet som jag gjort med min gamla CRT. Dvs. kör MediaPortal på TV'n och styr den med fjärrkontroll, och därigenom frigör datorskärmen för att t.ex. surfa eller vad man nu vill göra. Dvs. workstation och HTPC i en burk :P

Redigerat av sl2wm, 03 March 2009 - 01:41.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.