* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34718 svar till detta ämne
Postad 21 augusti 2009 - 10:14
cadwal
-
cadwal
-
Användare
-
-
105 inlägg
Kikade nyss på Viasat Motor här också, sanslöst dålig bildkvalité här med. Så där illa såg det verkligen inte ut när jag såg samma program i direktsändning.
Livesändningen verkar klart bättre och mer normal. Fast får se hur det är med reprisen ikväll, hinner inte se resten nu...
Postad 21 augusti 2009 - 10:40
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag har tänkt att det kan vara fel på kableriet här också, bor i ett gammalt gårdshus med hur många telekablar som helst som kommer in i källaren, varav ett kabelpar har använts till alla tidigare jack i huset, just nu finns bara 2 stycken och de sitter bredvid varandra i ett rum som varit kontor en gång i tiden... jag antar att alla de kablar som kommer in i källaren är nån rest från tidigare verksamhet då det var mycket verksamhet här förr... alla är avklippta och tejpade...
Edit: alla utom det par som används då 
Jag har även läst din pm och av det har jag förstått det som du beskriver det att det finns risk för att det är praellkopplat iom att det satt 3 kablar ihopskarvade i kopplingsplintar. Har ävet tittat lite på din uppkoppling och ser att det går lite fel på den. Titta på telia.se/jack Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 21 augusti 2009 - 10:44
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag skulle även till nästa vecka vilja ha tag i login och telefonnummer till minst en kund som har problem med ljudet på SVT HD för lite tester som vi skulle vilja genomföra. Finns det någon kund som INTE har problem med ljudet på SVT HD kan ni säga till mig.
Markus Johanson
Telia Kundservice
Postad 21 augusti 2009 - 11:29
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
Jag skulle även till nästa vecka vilja ha tag i login och telefonnummer till minst en kund som har problem med ljudet på SVT HD för lite tester som vi skulle vilja genomföra. Finns det någon kund som INTE har problem med ljudet på SVT HD kan ni säga till mig.
Markus Johanson Telia Kundservice
Hur gestaltar sig detta problem? Det enda jag varit med om är att program på SVT-HD inte varit surround även om samma program på SVT-SD haft det.
Postad 21 augusti 2009 - 11:31
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Hur gestaltar sig detta problem? Det enda jag varit med om är att program på SVT-HD inte varit surround även om samma program på SVT-SD haft det.
Enligt tidigare inlägg så ska ljud och bild inte vara i synk.
Postad 21 augusti 2009 - 11:48
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Det var precis som Sötbegär sa, jag vill ha folk med problem att ljudet är ca ½ sekund före bilden. Du har inte det problemet eller? Kan du skicka ett pm till mig med personnummer/kundnummer om du är en som inte har problemet. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 21 augusti 2009 - 11:52.
Postad 21 augusti 2009 - 11:54
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Det var precis som Sötbegär sa, jag vill ha folk med problem att ljudet är ca ½ sekund före bilden. Du har inte det problemet eller? Kan du skicka ett pm till mig med personnummer/kundnummer om du är en som inte har problemet.
Markus Johansson Telia Kundservice
Ge mig tillgång till den kanalen så ska jag testa det åt dig gratis, du har mitt boxnummer
Postad 21 augusti 2009 - 14:48
papa_dread
-
papa_dread
-
Rookie
-
6 inlägg
...finns risk för att det är praellkopplat iom att det satt 3 kablar ihopskarvade i kopplingsplintar. Har ävet tittat lite på din uppkoppling och ser att det går lite fel på den.
Tackar, då vet jag vad jag ska göra i helgen då, ikväll blir det middag med öl å whiskey så det får nog bli sent imorron jag kollar upp detta... Om jag tar bort kopplingsplinten och skarvar ihop endast ett kabelpar till underdel på ett jack så kan jag utgå från de övre skruvarna om jag vill ha fler jack sen, seriekopplade.. har jag förstått det rätt då? Jag har såna skarvdon som sitter på redan, fiskögon eller vad dom kallas, ligger nånstans, har hört nånstans att man bör använda såna på teletrådar..? Jag återkommer när jag fixat detta så får du väldigt gärna kolla om det är nåt fel efter det också... Stort tack så länge.
Postad 21 augusti 2009 - 19:05
cadwal
-
cadwal
-
Användare
-
-
105 inlägg
Livesändningen verkar klart bättre och mer normal. Fast får se hur det är med reprisen ikväll, hinner inte se resten nu...
Jo, denna reprisen är också ok. Men kvalitén är inte speciellt bra för det, bara inte katastrofal.
Postad 21 augusti 2009 - 21:36
Sisko
-
Sisko
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
Jag ringde och beställde "Säsongskortet Allsvenskan" idag. Enligt Telias hemsida så är det 0 månaders bindningstid på denna tjänst. På min fråga om när jag ska säga upp detta ifall jag vill avsluta så säger personen på kundtjänst att det är minst 3 månaders abbonemangstid på alla deras kanaler/abbonemang/tjänster (eller vad det nu hette på Teliaspråk). När jag påpekar att allsvenskan är slut om 3 månader och att jag isåfall vill säga upp mitt abbonemang på en gång , så går förstås inte det. Jag kan dock ringa tillbaka imorgon när tjänsten är aktiverad och säga upp den. Efter lite resonerande kring det så frågar hon en kollega och då ska hon notera på mitt konto att abbonemanget ska upphöra när allsvenskan slutar. Vad är det som gäller egentligen? När jag läser 0 månaders bindningstid så tolkar jag det som att jag kan ringa ett par dagar innan månadens slut och säga att jag fått nog och säga upp tjänsten. Säsongskortet Allsvenskan Kortet som ger dig massor av matcher från varje allsvensk omgång. Här sänds alla matcher som inte visas på CANAL+ eller TV4. Få tillgång till cirka 190 matcher för 199 kr/mån.
Pris: 199 kr/mån (Bindningstid 0 månader)
Postad 21 augusti 2009 - 22:05
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Jag ringde och beställde "Säsongskortet Allsvenskan" idag. Enligt Telias hemsida så är det 0 månaders bindningstid på denna tjänst. På min fråga om när jag ska säga upp detta ifall jag vill avsluta så säger personen på kundtjänst att det är minst 3 månaders abbonemangstid på alla deras kanaler/abbonemang/tjänster (eller vad det nu hette på Teliaspråk). När jag påpekar att allsvenskan är slut om 3 månader och att jag isåfall vill säga upp mitt abbonemang på en gång , så går förstås inte det. Jag kan dock ringa tillbaka imorgon när tjänsten är aktiverad och säga upp den. Efter lite resonerande kring det så frågar hon en kollega och då ska hon notera på mitt konto att abbonemanget ska upphöra när allsvenskan slutar.
Vad är det som gäller egentligen? När jag läser 0 månaders bindningstid så tolkar jag det som att jag kan ringa ett par dagar innan månadens slut och säga att jag fått nog och säga upp tjänsten.
Bidningstid och uppsägningstid är tyvärr helt skilda saker. I villkoren står det klart och tydligt att det är 3 månaders uppsägningstid. Att det inte är bindningstid betyder bara att man inte behöver binda upp sig en viss tid för att teckna detta. Ta t ex Com Hem och deras HD-paket som har 12 månaders bindningstid och 3 månaders uppsägningstid. Medans deras paket 8 Favoriter HD inte har någon bindningstid, men 3 månaders uppsägningstid. Så visst kan man lätt tolka att det skulle vara så att man kan teckna det ena dagen och säga upp det dagen efter. Men jag håller med om att det skulle kunna förtydligas en hel del, och det gäller då inte bara Telia utan även många andra tjänster och abonnemang som finns.
Postad 21 augusti 2009 - 22:16
havrefras
-
havrefras
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej alla!
Jag undrar om det är någon som vet om det är fjärrkontrollen till VIP-1910 som är seg eller om det är boxen i sig? Hastigheten i kanalbytet lär ju sitta i boxen, men jag tycker att man ofta får trycka på fjärren flera gånger för att boxen ska ta emot signalen.
Kan detta bli bättre med någon univeral-fjärrkontroll tro? Är det någon som har erfarenhet av detta eller har testat byta fjärrkontroll och har någon rekommendation?
Postad 21 augusti 2009 - 23:00
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Hej alla! Jag undrar om det är någon som vet om det är fjärrkontrollen till VIP-1910 som är seg eller om det är boxen i sig? Hastigheten i kanalbytet lär ju sitta i boxen, men jag tycker att man ofta får trycka på fjärren flera gånger för att boxen ska ta emot signalen. Kan detta bli bättre med någon univeral-fjärrkontroll tro? Är det någon som har erfarenhet av detta eller har testat byta fjärrkontroll och har någon rekommendation?
Lär ju vara 1910boxen, 1510 gick fortare att byta kanal med.
Postad 22 augusti 2009 - 08:39
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Hej alla! Jag undrar om det är någon som vet om det är fjärrkontrollen till VIP-1910 som är seg eller om det är boxen i sig? Hastigheten i kanalbytet lär ju sitta i boxen, men jag tycker att man ofta får trycka på fjärren flera gånger för att boxen ska ta emot signalen. Kan detta bli bättre med någon univeral-fjärrkontroll tro? Är det någon som har erfarenhet av detta eller har testat byta fjärrkontroll och har någon rekommendation?
Om det är boxen eller fjärren kan man ju diskutera, men jag tror inte att det är ett generellt problem utan att det är antingen din box eller din fjärr. Jag har en 1910 och tre 1510 och har inte haft problem med varken boxar eller fjärrkontroller. Oavsett kan jag rekommendera att köra en universalfjärr eftersom många sådana kan skapa så kallade aktiviteter som ställer om fjärren beroende på vad du vill göra. Jag har själv en Logitech Harmony 555 och är supernöjd. Det enda som stökade lite var att man var tvungen att koda vissa knappar till boxen manuellt, men när det sedan är gjort så funkar det klockrent.
/A
Postad 22 augusti 2009 - 12:57
Mauritsius
-
Mauritsius
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Tänkte bara skriva/gnälla av mig lite...
Har Telia Digital-TV via brf och har således ett kolektivavtal som inte går att handla i video on deman med. Ringde till kundtjänst för att höra om det inte skulle gå och fixa och det var inga problem de skulle bara skicka ut några nya koder. Jag frågade också specifik om det tillkom några andra kostnader än video hyran vid köp men det skulle det inte göra.
Ett par dagar senare kommer de nya koderna och avtalet för video on demand med posten och till min bestörtning så så kostar tjänsten 249 kr/halvår i kort/krypteringsavgift. Ringde direkt till Telia och frågade om det verkligen var rätt...och ja det var korrekt. Jag sa upp tjänsten genast, ser inte så många filmer på ett halvår och med en dold avgift på 249 kr så blir det sveriges dyraste videobutik, billigare att springa ner på den lokala butiken.
Kortavgift (som kanske alla leverantörer har, iaf boxer) borde anmälas till ARN som falsk marknadsföring!
Jaja...då fick jag ur mig detta ialla fall!
Postad 22 augusti 2009 - 14:26
no16
-
no16
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Fram till en vecka sedan har IPTV funkat kanon. Aldrig problem. Men sedan en vecka är det hopplöst.
Jag tappar bilden jämt och ständigt, antingen helt eller delvis. Oftast gradvis försämras den för att sedan försvinna helt. Har man tur kommer den tillbaka.
Jag chattade med Telia 2 ggr idag och de säger att mitt modem synkar "aningen lågt":
15:15:22 TELIA Modemet synkar upp i ca 10 Mbit, aningen lågt. Vet du vad du synkade upp i tidigare?
15:16:20 TELIA Det är när man kommer ner mot 4-7 Det ska bli problem....
Först trodde jag att problemet berodde på att jag satte in en switch mellan modemet och TV'n. Jag delade signalen mellan TV'n och PS3:an. Men det har jag redan testat att koppla bort, problemet kvarstår utan switch. Så det var det inte.
Jag funderar på om nätverkskabeln kan ha blivit skadad i kontakten när jag drog den genom en vägg?
Jag funderar på om HDMI-kabeln glappar, kanske ska testa med SCART istället?
Nån som har några förslag?
Postad 22 augusti 2009 - 15:34
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Fram till en vecka sedan har IPTV funkat kanon. Aldrig problem. Men sedan en vecka är det hopplöst. Jag tappar bilden jämt och ständigt, antingen helt eller delvis. Oftast gradvis försämras den för att sedan försvinna helt. Har man tur kommer den tillbaka. Jag chattade med Telia 2 ggr idag och de säger att mitt modem synkar "aningen lågt":
15:15:22 TELIA Modemet synkar upp i ca 10 Mbit, aningen lågt. Vet du vad du synkade upp i tidigare? 15:16:20 TELIA Det är när man kommer ner mot 4-7 Det ska bli problem....
Först trodde jag att problemet berodde på att jag satte in en switch mellan modemet och TV'n. Jag delade signalen mellan TV'n och PS3:an. Men det har jag redan testat att koppla bort, problemet kvarstår utan switch. Så det var det inte.
Jag funderar på om nätverkskabeln kan ha blivit skadad i kontakten när jag drog den genom en vägg? Jag funderar på om HDMI-kabeln glappar, kanske ska testa med SCART istället?
Nån som har några förslag?
Du är inte ensam... Vi är en hel förening här i Umeå med samma problem. Ringde dom själv här om dagen och de hävdade då att problemet var löst. De sa att de skickade senaste uppdateringen till min box, men det blev marginellt bättre. Möjligen kortare avbrott nu. Börjar bli så j*vla less på Telias IP-TV. Dålig bild på _många_ kanaler, eurosport är ju värre än VHS. Kanalbyten går så fruktansvärt långsamt så man får en hjärnblödning om man ska bläddra 10 kanaler. Så himla synd då deras telefoni & internet fungerar klanderfritt. Hade jag kunnat byta leverantör av TV-utbudet så hade jag gjort det igår. Man får bara be & hoppas att det ordnar till sig nån gång i framtiden med avbrotten här, supporten på telefon hade då inget svar på mina problem. Boxen....tja...den lär ju inte bli snabbare, måste ju vara långsam hårdvara?
Postad 22 augusti 2009 - 15:36
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Du är inte ensam... Vi är en hel förening här i Umeå med samma problem. Ringde dom själv här om dagen och de hävdade då att problemet var löst. De sa att de skickade senaste uppdateringen till min box, men det blev marginellt bättre. Möjligen kortare avbrott nu.
Börjar bli så j*vla less på Telias IP-TV. Dålig bild på _många_ kanaler, eurosport är ju värre än VHS. Kanalbyten går så fruktansvärt långsamt så man får en hjärnblödning om man ska bläddra 10 kanaler.
Så himla synd då deras telefoni & internet fungerar klanderfritt. Hade jag kunnat byta leverantör av TV-utbudet så hade jag gjort det igår.
Man får bara be & hoppas att det ordnar till sig nån gång i framtiden med avbrotten här, supporten på telefon hade då inget svar på mina problem. Boxen....tja...den lär ju inte bli snabbare, måste ju vara långsam hårdvara?
Ni är knappast en hel förening som sitter med modem.
Postad 22 augusti 2009 - 15:42
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Ni är knappast en hel förening som sitter med modem.
Läste inte att han använde modem, vi kör på FiberLAN. Men problemet för oss är ju inte bandbredden, vi får ju ut våran bandbredd. Det är själva IP-TV:n som är problemet & då är vår förenings & no16:s problem lika. Det är ju uppenbart ett stort fel nånstans inom IP-TV:n hos Telia just nu, då det drabbar så många kunder.
Postad 22 augusti 2009 - 15:52
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
Börjar bli så j*vla less på Telias IP-TV. Dålig bild på _många_ kanaler, eurosport är ju värre än VHS. Kanalbyten går så fruktansvärt långsamt så man får en hjärnblödning om man ska bläddra 10 kanaler.
Kritik är helt rätt men det ska ju också vara rättvist. Eurosport ser för j*vlig ut även hos Boxer och ComHem. Det är dålig kvalitet på sändningen och inte något som Telia borde rå för.
Postad 22 augusti 2009 - 15:55
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
En kollega som lånade en 1910 av mig gav snabbt tillbaka den för att hans fjärrkontroll (han använde samma som han annars använder till 1510:an) knappt fick denna 1910 att reagera menade han på (ungefär samma beskrivning som du). Jag själv hade inga problem med den 1910 med min fjärrkontroll (som också var från en 1510). Kanske är något i fjärrkontrollen? Jag minns att någon för flera månader sen pratade om just detta här i tråden, vet ej hur det löstes men jag tror han fick rekommendationen att gå in på en Telia-butik och testa/visa sitt problem. Det kanske är något galet i just din box. Det är dock inte normalt att den ska vara så seg som du beskriver det.
Postad 22 augusti 2009 - 16:00
fredde_
-
fredde_
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Jag hade problem med fjärren och min box. Fick trycka flera gånger och vid kallstart tog den ibland inte alls. Fick vänta en stund. Trodde det kunde bero på en ir-bender jag kör med, men efter chat med support så fick jag byta ut min box. Kunde vara en lödning i den som inte var okej. Den nya som jag fick funkade mycket, mycket bättre. Fjärren är lite känslig för riktning, men nu behöver jag aldrig trycka flera gånger.
Postad 22 augusti 2009 - 16:02
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Kritik är helt rätt men det ska ju också vara rättvist. Eurosport ser för j*vlig ut även hos Boxer och ComHem. Det är dålig kvalitet på sändningen och inte något som Telia borde rå för.
Jo, de ser kanske inte bäst ut hos boxer eller comhem heller. Men jag har boxer på jobbet med en skit-tv & hade tidigare Comhem i förra lägenheten på samma TV som nu. Telias bild är ändå utan tvekan den som är sämst, trots bäst kablage (hdmi). TV:n är en Pioneer 5080. Så enligt min erfarenhet så är Telias bild än sämre än konkurrenternas. En kollega som lånade en 1910 av mig gav snabbt tillbaka den för att hans fjärrkontroll (han använde samma som han annars använder till 1510:an) knappt fick denna 1910 att reagera menade han på (ungefär samma beskrivning som du). Jag själv hade inga problem med den 1910 med min fjärrkontroll (som också var från en 1510). Kanske är något i fjärrkontrollen?
Jag minns att någon för flera månader sen pratade om just detta här i tråden, vet ej hur det löstes men jag tror han fick rekommendationen att gå in på en Telia-butik och testa/visa sitt problem. Det kanske är något galet i just din box.
Det är dock inte normalt att den ska vara så seg som du beskriver det.
Jag har 2st 1910 boxar & en 1510 & alla tar ~2sek på sig innan kanalen är bytt och visar bild igen. De är fruktansvärt långsamma. Samma sak gäller hos polaren som bor granne, så det är inte bara jag som haft otur. Däremot så ska man inte behöva trycka flera ggr för att byta kanal, så då kan det vara relaterat till fjärren.
Postad 22 augusti 2009 - 17:50
cadwal
-
cadwal
-
Användare
-
-
105 inlägg
Jag har 2st 1910 boxar & en 1510 & alla tar ~2sek på sig innan kanalen är bytt och visar bild igen. De är fruktansvärt långsamma. Samma sak gäller hos polaren som bor granne, så det är inte bara jag som haft otur.
Det tar knappt 2s att byta kanal för mig också (fjärren reagerar direkt), men det är ju möjligen marginellt långsammare än boxer via Philips-TV:n och Sagem-boxen som jag också har, så jag vet inte vad du har för förväntningar?
Postad 22 augusti 2009 - 18:36
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Tänkte bara skriva/gnälla av mig lite... Har Telia Digital-TV via brf och har således ett kolektivavtal som inte går att handla i video on deman med. Ringde till kundtjänst för att höra om det inte skulle gå och fixa och det var inga problem de skulle bara skicka ut några nya koder. Jag frågade också specifik om det tillkom några andra kostnader än video hyran vid köp men det skulle det inte göra.
Ett par dagar senare kommer de nya koderna och avtalet för video on demand med posten och till min bestörtning så så kostar tjänsten 249 kr/halvår i kort/krypteringsavgift. Ringde direkt till Telia och frågade om det verkligen var rätt...och ja det var korrekt. Jag sa upp tjänsten genast, ser inte så många filmer på ett halvår och med en dold avgift på 249 kr så blir det sveriges dyraste videobutik, billigare att springa ner på den lokala butiken.
Kortavgift (som kanske alla leverantörer har, iaf boxer) borde anmälas till ARN som falsk marknadsföring!
Jaja...då fick jag ur mig detta ialla fall!
Det är flera som har fått den felaktigt informationen om detta. Som det är just nu när du bara har Video on Demand tjänsten så tillkommer inte någon krypteringsavgift. Dock är det samma brev som skickas ut till alla kunder när man lägger upp en TV tjänst, oavsett vilket paket man lägger upp på kunden. Som vi har skrivit förut i tråden så tillkommer ingen krypteringsavgift när man endast har VoD. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 22 augusti 2009 - 18:52
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 693 inlägg
Det tar knappt 2s att byta kanal för mig också (fjärren reagerar direkt), men det är ju möjligen marginellt långsammare än boxer via Philips-TV:n och Sagem-boxen som jag också har, så jag vet inte vad du har för förväntningar?
Min 1910 box byter kanal på en halv sekund, mycket snabbare än bland annat Boxer som tar en halv evighet på föräldrarnas TV. Borde inte behöva ta 2 sekunder för dig.
Postad 22 augusti 2009 - 19:16
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Min 1910 box byter kanal på en halv sekund, mycket snabbare än bland annat Boxer som tar en halv evighet på föräldrarnas TV. Borde inte behöva ta 2 sekunder för dig.
Mycket konstigt då jag testat med 2st 1910 boxar & en 1510, samt att polaren i huset intill har samma fördröjning på sin 1910-box. Kör du TV, telefoni & internet i ett från Telia? FiberLAN? Nått måste ju skilja.
Postad 22 augusti 2009 - 19:21
Mauritsius
-
Mauritsius
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Det är flera som har fått den felaktigt informationen om detta. Som det är just nu när du bara har Video on Demand tjänsten så tillkommer inte någon krypteringsavgift. Dock är det samma brev som skickas ut till alla kunder när man lägger upp en TV tjänst, oavsett vilket paket man lägger upp på kunden.
Som vi har skrivit förut i tråden så tillkommer ingen krypteringsavgift när man endast har VoD.
Hmm de hade alltså fel på kundtjänsten?? Jag får ringa och prata med dem igen... //Tack för snabbt svar.
Redigerat av Mauritsius, 22 augusti 2009 - 19:29.
Postad 22 augusti 2009 - 19:26
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Det finns lite olika orskaer som spelar roll hur långt att kanalbyte tar. Nu kommer detta inlägg att bli lite tekniskt men jag försöker ta det på ett enkelt sätt så alla förstår. Digital-tv vtjänstesom Telia använder är ju IPTV. IPTV bygger på att man använder en teknik som heter multicast för att skicka samma datatrafik till flera mottagare. När du byter kanal på din digital-tv box så måste boxen berätta för utrustning i Telias nät att du vill se en annan kanal, och såled byta den dataström som boxen tar imot just nu. Det finns även till fällen då ingen i din närhet tittar på din kanal och då tar inte den station du sitter kopplad via imot dataströmen utan måste säga åt utrustning lägre upp i nätet att jag har en kund som vill se den här kanalen. När väl en box har lyckas byta dataström till den som boxen ska använda måste den få en bild i dataströmmen som är en "fullständig" bild att via på TV:n. Normalt skickar man ut några såna med jämna mellanrum och imellan dem skickar man bara ut förändringar från föregånede bild för att minska den bandbredd som används. DÅ kanalen är krypterad måste boxen dessutom få en krypteringsnyckel av en server så den kan avkryptera den aktuella bilden med. För vissa kunder och ibland verkar det ta långt tid innan den lyckas avkryptera datas coh därför får man fyrkanter på bilden en kort stund. Detta är något som verkar ha hänt under senaretid. Det var ingen som pratade om detta i våras, och jag upplevde första gången problemet i sommras. Näs boxen har gjort allt detta får du den nya kanalen på din TV. Markus Johansson´ Telia Kundservice
Postad 22 augusti 2009 - 19:45
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
TeliaKundservice:
Jag får inte bara fyrkanter en kort stund, det är helt enkelt svart nån sekund innan bilden dyker upp. Det går extremt långtsamt. Har inte varit med om nått liknande förr oavsett leverantör.
Sen är det ju rätt låg bitrate på Telias sändningar, är det något som kommer att förbättras framöver? Som fiberkund så sitter det ju inte hos kunden utan om Telias nät är utbyggt för den större bandbredden.
För nån/några månader sen så var det ju frivisning på Telias On Demand. Vi kunde inte se en enda film på hela helgen pga att vi inte kunde navigera oss fram i boxen. Detta var pga överbelastning då många kunder ville se film den helgen.
Sen skulle jag slutligen uppskatta om du kunde kolla på Sångfågeln 1:s problem här i Umeå, med sändingarna, då de fortfarande är kvar & enligt kundservice så var ärendet klart & problemet åtgärdat. Kan intyga att problemet kvarstår.
Postad 22 augusti 2009 - 21:01
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag får inte bara fyrkanter en kort stund, det är helt enkelt svart nån sekund innan bilden dyker upp. Det går extremt långtsamt. Har inte varit med om nått liknande förr oavsett leverantör.
Det stämmer att det blir svart bild en liten stund och det beror på det jag skrev ovan, boxen slutar ta ihot en ström och innna nästan börjar visas. Har du problem med att det blir "krypterad" bild vid kanalbyte?? Sen är det ju rätt låg bitrate på Telias sändningar, är det något som kommer att förbättras framöver? Som fiberkund så sitter det ju inte hos kunden utan om Telias nät är utbyggt för den större bandbredden.
I nästan samtliga fall är det samma bitrate som kunderna har som telia har på sin källa. Därför kommer en förändrig av bitrate inte ge något effekt för man kan inte göra något bättre än källan... För nån/några månader sen så var det ju frivisning på Telias On Demand. Vi kunde inte se en enda film på hela helgen pga att vi inte kunde navigera oss fram i boxen. Detta var pga överbelastning då många kunder ville se film den helgen.
Det var väl bara den videobutiken som ingick ett kanalpaket det var det problemet med. Det beror ju på att det var många fler än förväntat som ville se på VoD och detta orsakade överbelastningar. Telia arbetar med att utöka kapaciteten och för att detta inte ske i framtiden. Det är många fler kunder som använt VoD tjänsten under sommaren men det har inte varit några problem med överbelastning sen den perioden. Sen skulle jag slutligen uppskatta om du kunde kolla på Sångfågeln 1:s problem här i Umeå, med sändingarna, då de fortfarande är kvar & enligt kundservice så var ärendet klart & problemet åtgärdat. Kan intyga att problemet kvarstår.
Jag behöver veta adress och lägenhetnummer eller personnummer/kundnummer för att veta vilken switch det är som problemet ligger i. Pratade med en av de som jobbar med nätdriften för LAN tjänsten och de hade under fredagen startat om mycket utrustning i Umeå omredet pga störningarna. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 22 augusti 2009 - 21:15
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Det stämmer att det blir svart bild en liten stund och det beror på det jag skrev ovan, boxen slutar ta ihot en ström och innna nästan börjar visas. Har du problem med att det blir "krypterad" bild vid kanalbyte?? Får inte "krypterad", men det är svart rätt länge, så jag skulle uppskatta varje kanalbyte från rullande bild till nya kanalen till ca: 2sek.I nästan samtliga fall är det samma bitrate som kunderna har som telia har på sin källa. Därför kommer en förändrig av bitrate inte ge något effekt för man kan inte göra något bättre än källan... Okej, men jag tycker mig ha läst i "bitrate" tråden här på forumet att Telia har bland de lägsta bitratsen på sina sändningar & det tycker jag verkar stämma överrens med det man ser när man kollar på t.ex. BoxerDet var väl bara den videobutiken som ingick ett kanalpaket det var det problemet med. Det beror ju på att det var många fler än förväntat som ville se på VoD och detta orsakade överbelastningar. Telia arbetar med att utöka kapaciteten och för att detta inte ske i framtiden. Det är många fler kunder som använt VoD tjänsten under sommaren men det har inte varit några problem med överbelastning sen den perioden. Jepp, det stämmer. Det var därför jag funderade på om Telia låg lite på gränsen på bandbredden i nätverket. Att en högre bitrate på sändningen ändå kanske inte skulle kunna sändas till tusentals kunder?Jag behöver veta adress och lägenhetnummer eller personnummer/kundnummer för att veta vilken switch det är som problemet ligger i. Pratade med en av de som jobbar med nätdriften för LAN tjänsten och de hade under fredagen startat om mycket utrustning i Umeå omredet pga störningarna. Jag skickar ett PM med uppgifter. I övrigt så säger jag det igen, Telias FiberLAN och telefoni fungerar utmärkt. Synd att inte IP-TV:n ligger på samma nivå. Men jag uppskattar svaren & hjälpen här på forumet!Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 22 augusti 2009 - 21:21
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Hmm de hade alltså fel på kundtjänsten??
Se till att du ringer till rätt kundtjänst för det är bara LAN kunder som kan ha denna tjänst så det är inget samtliga medarberare på kundtjänst vet om. Det finns dock information för dem att läsa i våra interna system rörande just detta. Blir det något fel så man får denna avgift på fakturan fast man inte ska ha den så går det att ringa till dem så plockar de bort den. LAN Kundtjänst har telefonnummer 020-755 766 LAN Support har telefonnummer 020-240 250 Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 22 augusti 2009 - 22:24
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 265 inlägg
Nu har det kommit ny version av programvaran som ska lösa EPG problemet. Det är även en ny inställning i syteminställnignar för att välja scart på 1910 boxen.
Vad gör denna inställning och varför? För övrigt råkade jag ut för ett konstigt fel ikväll. Har inte startat om boxen på flera veckor och plötsligt försvann all EPG. Dvs. TOTALT. När jag bytte kanal blev det bara svart några sekunder och sedan byttes kanal, när jag ändrade ljudet höjdes och sänktes det, men ingen stapel som det brukar vara och info-knappen visade ingenting. Satte boxen i standby och som vanligt gick det inte att starta med den röda On-knappen, utan fick bryta strömmen.
Postad 23 augusti 2009 - 01:26
Västernorrlänning
-
Västernorrlänning
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Har en fråga om Telia Digital TV's finska utbud.
Varför har Telia inte YLE 1, 2 och MTV3 löst?, istället för den där värdelösa TV Finland som mixar, och som dessutom kostar pengar på IPTVn men inte i marknätet kring Stockholm.
Har sett att Canal Digital erbjuder finska MTV3 via IPTV, dock inte YLE 1 och 2.
Efter en flytt från Norrbotten har jag saknat dessa kanaler, som jag enkelt tog in via antennen på taket, vilket nu är en omöjighet i Sundsvall.
Tack för svar
Postad 23 augusti 2009 - 09:31
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Har inte varit in på forumet eller använt Telia IPTV ett år (utom på tjockTVn/1510 i barnens rum - Lagom)
Såg att det fanns ett val i menyn att kunna byta mellan HDMI och Scart! Jag kopplade in TVn till 1910 med HDMI men lät även Scart/RGB vara inkopplad via min HD inspelare, men trots inställning på Scart/RGB blir inställningen HDMI efter omstarten. Jag fick koppla ur HDMI Kabeln och gå in i uppstartsmenyn för att återställa - ska det vara så (sitter HDMI kabel i väljs HDMI alltid)?
- och varör finns inte 1080 alternativet valbart? Jag upplever bilden bäst på min Plasma om boxen skalar upp 1080 och inte även TVn behöver processa bilden (ju fler kockar) , då inte signalen i något fall e orörd av boxen.
Någon kanske funderar varför använda Scart/RGB istf HDMI, men det är inte bara för inspelningsmöjlighet med kvalite utan oxå så att HDMI uttaget inte själv kan styra någon TVs ingångsval likt Scart på Telias boxar (strul för fru och barn), detta klarar mina 2 boxerboxar! Jag skulle ev kunna använt två boxar istället (en till TVn och en för inspelning – men fjärren styr alltid båda boxarna samtidigt (redan äldre Video/DVD-spelar hade ofta inställningar så det gick att placera två liknande maskiner brevid varann och ändå styra dem med separat fjärr)
Jag har nu under ett år använt Boxer istället (jag kan använda enkel inomhusantenn) för br-föreningens 1510/1910 boxar till 3 av 4 TVappater det enda jag då inte har är VoD. Fortfarande finns inte HD eller inspelningsdar box och SVTPlay är magrare än nånsin (och de andra kanalernas ingår i olika abonnemang etc). Inkopplingen av datorn till TVn ger ett gigantiskt utbud (och mycket bättre SVTPlay etc). Jag kan flytta mitt boxerkort (med filmkanaler) till den Tv eller box(inspelningsbar) jag vill. Allra smidigast e det nu när jag har TV-apparater med inbyggd kortläsare (inget strul med många fjärrar) och spelar in det jag önskar när jag vill (timerstyrt etc). Läget för Telia är ungefär som för två år sedan – inte hänt så mycket. Att jag även kan ta med mitt boxerkort till båten/husvagnen/stugan kan Telia kanske aldrig matcha.
Telia tjänar pengar på sin IPTV men skulle tjäna än mer på bättre funktionalitet. Många i föreningen e tveksamma till förnyat avtal om ett år och många köper utökat utbud/film via boxer nu.
Mycket har sagts om bildkvalitet å jag upplever nog Boxer som vassare och stabilare. Jag byter kanal snabbt etc. (beror ifs på box och TV).
Jag gillar IPTV men det finns fortfarande en del kvar att göra, största fallet framåt blir när man skrotar boxen och levererar detta även till min PC …
Postad 23 augusti 2009 - 09:59
Paul Holmgren
-
Paul Holmgren
-
Användare
-
-
146 inlägg
Se till att du ringer till rätt kundtjänst för det är bara LAN kunder som kan ha denna tjänst så det är inget samtliga medarberare på kundtjänst vet om. Det finns dock information för dem att läsa i våra interna system rörande just detta. Blir det något fel så man får denna avgift på fakturan fast man inte ska ha den så går det att ringa till dem så plockar de bort den.
LAN Kundtjänst har telefonnummer 020-755 766 LAN Support har telefonnummer 020-240 250
Det skickas även fakturor på krypteringsavgiften för vod för oss som bara har vod på ett kollektivavtal som den på faktura avdelningen tar bort utan problem men säger att det är fel i systemen så man kommer alltid då denna faktura o får ringa en gång i halvåret för borttagning av faktura. Suck! /Paul
Postad 23 augusti 2009 - 16:32
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Det skickas även fakturor på krypteringsavgiften för vod för oss som bara har vod på ett kollektivavtal som den på faktura avdelningen tar bort utan problem men säger att det är fel i systemen så man kommer alltid då denna faktura o får ringa en gång i halvåret för borttagning av faktura.
Antagligen kommer det att lösa sig till nästa gång du ska få faktura på det. De jobbar på att åtgärda det i faktureringssystemet. Då lösningen förväntas komma snart så kommer de flesta kunder inte att få någon avgift innan problemet är löst. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 23 augusti 2009 - 20:33
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Det har talats om biltkvalitet en hel del, är det verkligen så att Telia bara återsänder med källans kvalite?
- SVT Barnkanalen, har någon koll på om den sänds med lägre bitrate, den e verkligen inge vidare ..
Min erfarenhet är annars att när jag kör min TV med inbyggda mottagare alltid varit vassare än med någon form av testad box. Boxer inbyggt i min Panasonic Plasma slår alla typer av boxar oavstt anlutning och leverantör jag testat ...
Redigerat av kentrj, 23 augusti 2009 - 20:47.
Postad 23 augusti 2009 - 21:55
hd-fan
-
hd-fan
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
Det har talats om biltkvalitet en hel del, är det verkligen så att Telia bara återsänder med källans kvalite? - SVT Barnkanalen, har någon koll på om den sänds med lägre bitrate, den e verkligen inge vidare ..
Min erfarenhet är annars att när jag kör min TV med inbyggda mottagare alltid varit vassare än med någon form av testad box. Boxer inbyggt i min Panasonic Plasma slår alla typer av boxar oavstt anlutning och leverantör jag testat ...
Har verkligen gått så långt att monopolföretaget Boxer har byggt in sig i TV-apparaterna? Vad säger TV-tillverkarna om detta (Panasonic)? Gäller då garantin efter en sådan modifiering? Jag trodde det fanns en gräns för Roberts våldsmetoder ... Men man har ju sett honom i reklamen ... Begär leg. om någon knackar på och säger att han är utsänd från hyresvärden och att hyresvärden erbjuder gratis ISF-kalibrering av din TV för att öka trivseln i området.
Postad 23 augusti 2009 - 22:03
papa_dread
-
papa_dread
-
Rookie
-
6 inlägg
...det finns risk för att det är praellkopplat iom att det satt 3 kablar ihopskarvade i kopplingsplintar. Har ävet tittat lite på din uppkoppling och ser att det går lite fel på den. Titta på telia.se/jack
Har fixat jacket, det var mycket riktigt parallellkopplat men bild/ljud-problemet kvarstår tyvärr efter seriekoppling med nya fräscha kablar... problemen är värre på kvällstid då man inte kan höra en enda hel mening som säjs i rutan, under dagtid är det något bättre men fortfarande väldigt mycket störningar, får väl köpa nån begagnad box och kolla om det är den, har inte lust att binda mej för några längre perioder för att få hem en ny box... Tycker det är lite konstigt att problemet kom i samband med kanalpaketsbyte? Visst hade vi störningar nån gång ibland förut men det var ju kanske 1-3 ggr i månaden istället för 1-3 ggr i minuten som nu... Vad är det för fel på min uppkoppling som du såg och finns det kvar? Nu är jacket iaf seriekopplat... tänkte låta bli att koppla vidare till fler jack innan problemet är löst... mvh pd
Postad 23 augusti 2009 - 22:44
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Har verkligen gått så långt att monopolföretaget Boxer har byggt in sig i TV-apparaterna? Vad säger TV-tillverkarna om detta (Panasonic)? Gäller då garantin efter en sådan modifiering? Jag trodde det fanns en gräns för Roberts våldsmetoder ... Men man har ju sett honom i reklamen ... Begär leg. om någon knackar på och säger att han är utsänd från hyresvärden och att hyresvärden erbjuder gratis ISF-kalibrering av din TV för att öka trivseln i området. 
Nu får du väl vara lite snällare...men det ska erkännas att det tidigare kliade lite i fingrarna men man vill ju inte göra sig osams med kentrj, han kan ju ta illa upp.. Hursomhelst så måste jag passa på att att delge alla på tråden att inspelningen av Terminator-filmen från SVT-HD inspelat från " Boxers-nät-utsändning " blev hur bra som helst. Jämförde den med en annan film med Arnold, inspelad på samma hårddisk, från C+Film HD och det var ######rimej inte någon större skillnad. SVT-HD sänds i "Boxernätet" i Mälardalen helt gratis utan cryptering eller annat skumt pålägg. Det bör tilläggas att jag har i min Boxer-box inbyggt Canal Digital också, alltså ett kort från Boxer samt ett från Canal Digital. Canal Digital är lika snabba att byta kanal fastän dom sitter långt ute i rymden... Jag brukar roa mig med att med en knapptryckning byta mellan SVT-HD från "Boxer"och Canal Digital med samma mottagare alltså. SVT-HD från "Boxer" är något bättre. Kan det möjligen bero på att SVT-HD från Canal Digital är crypterad i Conax..någon som har annan teori ?
Redigerat av Latman, 23 augusti 2009 - 23:10.
Postad 23 augusti 2009 - 23:14
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Nu får du väl vara lite snällare...men det ska erkännas att det tidigare kliade lite i fingrarna men man vill ju inte göra sig osams med kentrj, han kan ju ta illa upp..
Hursomhelst så måste jag passa på att att delge alla på tråden att inspelningen av Terminator-filmen från SVT-HD inspelat från " Boxers-nät-utsändning " blev hur bra som helst. Jämförde den med en annan film med Arnold, inspelad på samma hårddisk, från C+Film HD och det var ######rimej inte någon större skillnad.
SVT-HD sänds i "Boxernätet" i Mälardalen helt gratis utan cryptering eller annat skumt pålägg.
Det bör tilläggas att jag har i min Boxer-box inbyggt Canal Digital också, alltså ett kort från Boxer samt ett från Canal Digital. Canal Digital är lika snabba att byta kanal fastän dom sitter långt ute i rymden...
Jag brukar roa mig med att med en knapptryckning byta mellan SVT-HD från "Boxer"och Canal Digital med samma mottagare alltså. SVT-HD från "Boxer" är något bättre. Kan det möjligen bero på att SVT-HD från Canal Digital är crypterad i Conax..någon som har annan teori ?
Har du kvar externa hårddisken som var så ful?
Postad 23 augusti 2009 - 23:23
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Har du kvar externa hårddisken som var så ful?
Japp..och den funkar perfekt åsså. Funderar på att skaffa en till eftersom den nuvarande är endast på 1TB och är sågottsom knökfull..med filmer från SVT-HD, Discovery HD, SVT1, TV6 och andra kanaler. Jag har ju en ingång till ledig för ytterligare en HDD, och det är en eSATA variant. Ca 2300 kostar en Western Digital på 2 TB. En timmes inspelning med SVT-HD tar 8,4 GB av utrymmet på disken. Det är bekvämt med en hårddisk ansluten, det borde du skaffa, Sötbegär.
Postad 24 augusti 2009 - 00:01
hd-fan
-
hd-fan
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
Nu får du väl vara lite snällare...men det ska erkännas att det tidigare kliade lite i fingrarna men man vill ju inte göra sig osams med kentrj, han kan ju ta illa upp..
Jag är snäll, jag riktar mig mot fenomenet "Boxer". Inte mot kentrj ! Det börjar gå lite väl långt: När jag var inne hos grannarna för att hjälpa dem med Com Hem så frågade de om jag hade en likadan Boxer som dom ? Neeeeej ! ...! Ja, alla förstår väl att man inte undgår viss allergi ... Telia IPTV lär nog få en Boxer i ögat en (vacker) dag ... Hursomhelst så måste jag passa på att att delge alla på tråden att inspelningen av Terminator-filmen från SVT-HD inspelat från " Boxers-nät-utsändning " blev hur bra som helst. Jämförde den med en annan film med Arnold, inspelad på samma hårddisk, från C+Film HD och det var ######rimej inte någon större skillnad.
Kollade inte denna på SVT-HD men enligt SVT så sändes en uppskalad variant och det kan ju vara ganska OK ibland om kikar på en TV. Det enda som sändes i SVT-HD den dagen, vad jag kan se "Packat & Klart" och "Debatt". Jag tittar en hel del på film med projektor och det är en rejäl skillnad mellan C+ Film First och C+ Film HD när de visar samma film på båda kanalerna. I och med C+ Film HD går det att se filmen helt njutbart med projektor. (Upplösning 1080i). Jag får mina kanaler via CD:s IPTV. Det bör tilläggas att jag har i min Boxer-box inbyggt Canal Digital också, alltså ett kort från Boxer samt ett från Canal Digital. Canal Digital är lika snabba att byta kanal fastän dom sitter långt ute i rymden...
Jag brukar roa mig med att med en knapptryckning byta mellan SVT-HD från "Boxer"och Canal Digital med samma mottagare alltså. SVT-HD från "Boxer" är något bättre. Kan det möjligen bero på att SVT-HD från Canal Digital är crypterad i Conax..någon som har annan teori ?
Att satelliten sitter ute i rymden har ingen betydelse. Det är inte där du byter kanal utan i din box. Det som tar lite tid är att det skall byggas upp en ny buffert, en viss mängd data för att säkert kunna visa en felfri bild innan den presenteras på bildvisaren. Initiering av kryptering och annat "småtjafs" kan också bidra till att det "tar tid". Men det är väl bara frågan om någon eller ett par sekunder ? I Marknätet, via satellit och Com Hem har du tillgång till alla kanaler "samtidigt" till skillnad från IPTV där du byter vilken kanal du vill "haka" på i router/server -nätet "utanför" huset ... Hur det går till i IPTV-nät har skrivits om tidigare i denna tråd ...
Postad 24 augusti 2009 - 08:59
Unregisteredff8f752a
-
Unregisteredff8f752a
-
Användare
-
-
100 inlägg
Det finns lite olika orskaer som spelar roll hur långt att kanalbyte tar. Nu kommer detta inlägg att bli lite tekniskt men jag försöker ta det på ett enkelt sätt så alla förstår.
Digital-tv vtjänstesom Telia använder är ju IPTV. IPTV bygger på att man använder en teknik som heter multicast för att skicka samma datatrafik till flera mottagare.
När du byter kanal på din digital-tv box så måste boxen berätta för utrustning i Telias nät att du vill se en annan kanal, och såled byta den dataström som boxen tar imot just nu. Det finns även till fällen då ingen i din närhet tittar på din kanal och då tar inte den station du sitter kopplad via imot dataströmen utan måste säga åt utrustning lägre upp i nätet att jag har en kund som vill se den här kanalen.
När väl en box har lyckas byta dataström till den som boxen ska använda måste den få en bild i dataströmmen som är en "fullständig" bild att via på TV:n. Normalt skickar man ut några såna med jämna mellanrum och imellan dem skickar man bara ut förändringar från föregånede bild för att minska den bandbredd som används.
DÅ kanalen är krypterad måste boxen dessutom få en krypteringsnyckel av en server så den kan avkryptera den aktuella bilden med. För vissa kunder och ibland verkar det ta långt tid innan den lyckas avkryptera datas coh därför får man fyrkanter på bilden en kort stund. Detta är något som verkar ha hänt under senaretid. Det var ingen som pratade om detta i våras, och jag upplevde första gången problemet i sommras.
Näs boxen har gjort allt detta får du den nya kanalen på din TV.
Markus Johansson´ Telia Kundservice
Mycket bra förklaring, tack för det Markus! Anders
Postad 24 augusti 2009 - 10:04
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
hd-fan: " Att satelliten sitter ute i rymden har ingen betydelse. Det är inte där du byter kanal utan i din box. " Du är lite rolig du också, tyckte själv att det skämtsamma tonläget var hur tydligt som helst...
Redigerat av Latman, 24 augusti 2009 - 10:13.
Postad 24 augusti 2009 - 11:48
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Med tanke på kommunikationen med telias utrustning så borde vi med FiberLAN då ha snabbare kanalbyten än de med ADSL. Då våran responstid är lägre, jag får t.ex. 0ms när jag testar i Bredbandskollen.
Postad 24 augusti 2009 - 12:08
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Med tanke på kommunikationen med telias utrustning så borde vi med FiberLAN då ha snabbare kanalbyten än de med ADSL. Då våran responstid är lägre, jag får t.ex. 0ms när jag testar i Bredbandskollen.
Jag kör också via FiberLAN som jag skrev tidigare i tråden, kollade upp tiden lite närmre idag & jag verkar ligga på 2 till 3 sekunder från dess att boxen börjar byta kanal till dess att den nya rullar på. Blixtsnabbt  .
Postad 24 augusti 2009 - 12:36
Västernorrlänning
-
Västernorrlänning
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Har en fråga om Telia Digital TV's finska utbud.
Varför har Telia inte YLE 1, 2 och MTV3 löst?, istället för den där värdelösa TV Finland som mixar, och som dessutom kostar pengar på IPTVn men inte i marknätet kring Stockholm. Har sett att Canal Digital erbjuder finska MTV3 via IPTV, dock inte YLE 1 och 2. Efter en flytt från Norrbotten har jag saknat dessa kanaler, som jag enkelt tog in via antennen på taket, vilket nu är en omöjighet i Sundsvall.
Tack för svar
Har någon sett min fråga?
4 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|