* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 23 november 2009 - 15:29
Postad 23 november 2009 - 15:32
Hm... Frågan är om man ska köpa direkt eller ta den förhöjda månadsavgiften.
Jag tog den förhöjda månadsavgiften på 100 kr i 18 mån. Boxen kostar då totalt bara 1.800 kr istället för kontantpriset 2.995 kr vilket gör att man sparar 1.195 kr.
Redigerat av Home0303, 23 november 2009 - 15:33.
Postad 23 november 2009 - 15:48
Kan man göra det om man redan är digital-tv kund? Eller är det bara vid nyteckning?Jag tog den förhöjda månadsavgiften på 100 kr i 18 mån. Boxen kostar då totalt bara 1.800 kr istället för kontantpriset 2.995 kr vilket gör att man sparar 1.195 kr.
Postad 23 november 2009 - 15:49
Någon som vet var man kan skaffa denna box. ?
http://www.motorola....pdf?localeId=33
Skall du ha en Motorola VIP 1920-9T, dvs hybridboxen för DVB-T, så får du skaffa dig FastTV, som är dom enda som jag känner till som använder sig av den boxen. Här finns lite instruktioner. Någon annan kanske känner till någon fler operatör som kör med 1920-9T boxen?
/Peter Cigéhn
PS. Som upplysning så kör ju Com Hem med 1920-9C, dvs hybridboxen för DVB-C, men det var ju inte det du var ute efter...

Postad 23 november 2009 - 15:57
Kan man göra det om man redan är digital-tv kund? Eller är det bara vid nyteckning?
Japp, det går alldeles utmärkt. Beställde min via kundtjänst tidigare idag.
/A
Postad 23 november 2009 - 16:11
Samma undran.
Har inget fält för ”TV” under ”Mina abonnemang”. Troligen p.g.a. kollektivavtal.
Kollektivavtal syns inte på mina sidor då det inte är ett avtal mellan dig och Telia, utan ett avtal mellan din förening och Telia. Telia vet inte vilken/vilka koder du har fått till din box då det är din föreningen som hanterar det.
Du kan beställa VoD tjänsten från kundtjänst så lägger de upp ett abbonmeang på dig så kommer du att se det på mina sidor. Passa då även på att beställa boxen direkt från kundtjänsten så fixar de allt.
Du ska ringa kundtjänsten för fiberlan för att få rätt hjälp.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 23 november 2009 - 16:53
Postad 23 november 2009 - 16:57
Inte i den butik jag pratade med. De skulle få in boxarna den 27:e.Undrar ifall det går att köpa Telia digitaltv i butik och få med boxen direkt ?
Postad 23 november 2009 - 17:28
Har själv fibel-LAN och skulle inte beställt boxen om jag suttit med ADSL. Personligen tycker jag lite av grejen är att kunna se ett program och spela in ett annat, samtidigt. Hoppas det går att lösa för ADSL-kunderna på något sätt.
Postad 23 november 2009 - 18:16
Men, när blir nu den så kallade Tv-guiden fixad? Har inte sett någon annan som inte numer har koll på att den optimala vyn är kanaler vertikalt och tid horisontellt i en grid...
Postad 23 november 2009 - 18:18


Nån som vet ifall det blir möjligt att spela in HD-sända program med ADSL när/om det börjar sändas?
Postad 23 november 2009 - 18:26
Ingen här kan nog bekräfta att det är så. Dock kan jag inte se någon anledning till varför det inte skulle fungera på exakt samma sätt. Kan vi ta emot datamängden med ADSL bör vi också kunna spela in den.Nån som vet ifall det blir möjligt att spela in HD-sända program med ADSL när/om det börjar sändas?
Postad 23 november 2009 - 19:39

Postad 23 november 2009 - 20:11
Blev en redan i förmiddags. Så snart blir det enklare att få ungarna till matbordet istf "ska bara..."Beställt en jag med ikväll, grymt besviken på att tv4anytime har tagit bort Hem till gården....
Postad 23 november 2009 - 20:33
Skall du ha en Motorola VIP 1920-9T, dvs hybridboxen för DVB-T, så får du skaffa dig FastTV, som är dom enda som jag känner till som använder sig av den boxen.
Hahaha! Sicket företag! Man kollar på: http://fasttv.se/privat/tv/kanalutbud/
De har inte Tv3 och Tv8.
Varför finns The Voice med i listan över kanaler ??
Det finns ju inte längre ?!
Discovery Civilisation heter sedan länge Discovery World.
BBC Food heter BBC Lifestyle
BBC Prime heter numera BBC Entertainment.
Snacka om att man tvivlar på att de verkligen fortfarande finns ...
Eller bryr sig - de kanske bara är ute efter att blåsa folk?
Här finns lite instruktioner.
Inte ens i den 'färska'? brochyren verkar de bry sig - de stavar konstant ordet "terrestRa" såsom "terresta"...
Såna här saker säger ju rätt mycket om ett företag, verkar knappast speciellt 'seriöst'.
SUCK!
EDIT: Hittade ett inlägg i ett annat forum:
https://www.minhembi...s...t&p=2531645
Där står det ju att FastTv gått i putten ...
Redigerat av anderswillhelmsson, 23 november 2009 - 20:40.
Postad 23 november 2009 - 20:42
Då har man beställt en PVR. Skönt att vi fiberkunder åtminstone kan se på en kanal medan man spelar in från en annan. Hade dock gärna sett att man kunde spela in från två olika kanaler medan man ser på en tredje för det går ofta många program på samma tider som man vill se.
Jag förstår inte riktigt hur man hinner med att se så mycket på tv... när ska man se det inspelade? en stilla undran från en som knappt hinner se nånting..

Redigerat av Bulldog76, 23 november 2009 - 21:09.
Postad 23 november 2009 - 21:07
Vore intressant om Markus på Telia kunde kommentera hur långt erbjudandet av HD kommit.
Postad 23 november 2009 - 21:52
Nu har jag också beställt en pvr via kundtjänst. Ser verkligen fram emot att få den.
Vore intressant om Markus på Telia kunde kommentera hur långt erbjudandet av HD kommit.
Kundtjänst drog på eget bevåg upp HD i diskussionen när jag beställde boxen så det verkar väldigt nära. ("Nu har du ju boxen så sen är det bara att köra", typ).
Postad 23 november 2009 - 21:58
Skulle installera digital-TV från Telia idag. Fungerar inte alls. Bilden laggar något fruktansvärt och dessutom så slutar mitt internet att fungera när jag startar digital-boxen. Har pratat med kundtjänst men de sa bara att det kunde bero på något "lokalt problem" (de hade dock inga rapporter om andra med samma problem).
Någon som vet vad detta kan bero på? Kan tillägga att jag har gjort ett test på Bredbandskollen. Hade cirka 3,2 Mbit ner och 0,05 Mbit (!) upp. (Kör med 6-8 Mbit Adsl).
Tacksam för tips som kan hjälpa mig!
Redigerat av choffe, 23 november 2009 - 22:01.
Postad 23 november 2009 - 22:03
Förvisso billigare än att köpa en box direkt.... men man hade ju hoppats på något billigare alternativ för oss ADSL kunder....
Det kanske är dax att byta operatör när abbonemanget tar slut. Förvissa synd då telia verkar vara den enda operatören som erbjudet fyra discovery kanaler och både viasat och canal+ på samma abbonemang.
Men som ADSL kund är det nog bara att inse faktum man kan inte få allt samt är lågt prioriterad......
Postad 23 november 2009 - 22:04

Postad 23 november 2009 - 22:10
Om så är fallet kommer jag försöka forska lite om följande kontroll kan fungera, den ser helt okej ut.
http://www.motorola....s/MRCU180_US-EN
Postad 23 november 2009 - 22:35
Felanmäl. Har du en bandbredd på 3,2 mbit så stjäl ju TVn allt av detta när den är på. Och 3,2 mbit räcker ju inte till för att det ska flyta utan störningar. Jag hade samma fel, och det berodde på kabelbrott i källaren i mitt hyreshus. Nu kan det ju bero på nåt annat i ditt fall... men ändå
Tack!
Hittade dock problemet. Testade att dra ut min fasta telefon ur sitt jack (satt inte i samma som modemet), och vips - så funkade allt som det skulle!
Bakgrunden är att jag beställde Telias TV-Bredband-Telefonitjänst (ip-telefoni). Sedan blev det problem för Telia att hitta min lägenhet. Då blev de tvugna att annullera alltihop och börja om, då med vanlig analog telefon. Modemet för IP-telefon hade jag dock redan fått, så det är det jag använder nu. Har fortfarande enbart analog telefon, men skall få IP-telefonin inkopplad 2 december. Så får klara mig utan telefon tills dess

Postad 23 november 2009 - 23:03
Hittade dock problemet. Testade att dra ut min fasta telefon ur sitt jack (satt inte i samma som modemet), och vips - så funkade allt som det skulle!
Kan väl säga att jag tänkte felkopplade telefonjack när du skrev det. Titta lite på telia.se/jack så du vet att ditt telefonjack är korrekt kopplat och modemet sitter i det första jacket utan förlängnignssladd.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 23 november 2009 - 23:07
Felanmäl. Har du en bandbredd på 3,2 mbit så stjäl ju TVn allt av detta när den är på. Och 3,2 mbit räcker ju inte till för att det ska flyta utan störningar. Jag hade samma fel, och det berodde på kabelbrott i källaren i mitt hyreshus. Nu kan det ju bero på nåt annat i ditt fall... men ändå
TV och Internet går inte på samma VLAN vilket gör att det du ser på bredbandskollen endast är Internetuppkopplingen.
/A
Postad 23 november 2009 - 23:26
TV och Internet går inte på samma VLAN vilket gör att det du ser på bredbandskollen endast är Internetuppkopplingen.
Det heter PVC och inte VLAN för ADSL. Dock så indikerar det faktum att han får "dåligt" värde som blir ännu sämre om digital-tv boxen är påslagen samt att det är störningar på tv bilden att det är dålig uppkoppling mellan modemet och telestationen. Har man problem med bildstörningar fast inga problem med att surfa när digita-tv boxen är påslagen så är det mest troligt fel mellan modemet och digital-tv boxen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 24 november 2009 - 00:22
Skönt med PVR box.... äntligen
Jag har däremot bara ADSL så kommer ju bara kunna ta emot en ström men det är ju timeshiften som är underbar

Sen det här med kostnaden pratas i tråden om 100:- / mån på 18 mån men måste man binda upp TV abonnemanget i 18 månader eller är det bara en avbetalning på 18 månader utan förändring av bindningstiden?
Om det bara är en ren avbetalning går det att låt säga efter 6 månader betala av hela boxen i en klumpsumma på det återstående beloppet? (blir nog mest troligt student och hade inte varit behagligt med 100:- extra i månadsavgift då man lever på studiebidrag men samtidigt vill man inte betala 2995:- kontant för den)
Postad 24 november 2009 - 01:22
Markus Johansson
Telia Kundservice
Ett par frågor:
- Kan man med sin PVR spela in filmer man hyr via Telia, VOD (Video on demand)?
- Kan man föra över inspelat material till dator för backup etc? Eller måste man öppna boxen och ta ur HDD'n och sedan behöva någon form utav program som "kringgår" ev. skydd.
Postad 24 november 2009 - 05:58
Det finns ju två fördelar även för ADSL, nämligen Time shift och sedan möjligheten att spela in program när man inte är hemma och det går något som man vill se. Sedan går det ju en del program så sent på kvällen/natten att man kanske behöver sova i stället.1800:- för att kunna spela in ETT program plus att man då blir "bunden" i ytterligare 18 månader känns inte som ett bra erbjudande.
Förvisso billigare än att köpa en box direkt.... men man hade ju hoppats på något billigare alternativ för oss ADSL kunder....
Det kanske är dax att byta operatör när abbonemanget tar slut. Förvissa synd då telia verkar vara den enda operatören som erbjudet fyra discovery kanaler och både viasat och canal+ på samma abbonemang.
Men som ADSL kund är det nog bara att inse faktum man kan inte få allt samt är lågt prioriterad......
Postad 24 november 2009 - 08:07
Postad 24 november 2009 - 08:17
Jag måste faktiskt säga att jag är förvånad över att många nöjer sig med att endast kunna spela en kanal. Själv så kommer jag att fortsätta köra Boxer marksänt som huvudkälla för mitt tv-tittande trots att jag har IP-TV via fiber från Telia i min bostadsrättförening.Beställde igår och killen på kundtjänst sa att boxen skulle skickas ut runt den 4:e.
Jag skulle gärna köra Telias lösning för jag tycker att möjligheten att kunna ställa inspelningar via nätet/mobilen verkar soft men har vant mig, sedan lång tid, vid att kunna spela in två kanaler samtidigt så det känns som en grundförutsättning. Lite "stenålders" på något sätt att bara kunna spela in en kanal.
Hoppas att ingen blir upprörd över mitt gnäll men jag tycker att Telia har löst det här på ett dåligt sätt när de släpper en tjänst som är sämre än andra IP-TV-alternativ på en sådan grundläggande funktion (och det är ju inte hårdvaran som har begränsningarna utan Telias tjänst).
Postad 24 november 2009 - 08:22
Har du fiber så kan du titta på en kanal och spela in en annan. Jo det är tekniken som sätter gränsen hos ADSL kunder, inte Telia. Du verkar ha blandat ihop fiberkunder och ADSL kunder, de har inte samma förutsättningar.Jag måste faktiskt säga att jag är förvånad över att många nöjer sig med att endast kunna spela en kanal. Själv så kommer jag att fortsätta köra Boxer marksänt som huvudkälla för mitt tv-tittande trots att jag har IP-TV via fiber från Telia i min bostadsrättförening.
Jag skulle gärna köra Telias lösning för jag tycker att möjligheten att kunna ställa inspelningar via nätet/mobilen verkar soft men har vant mig, sedan lång tid, vid att kunna spela in två kanaler samtidigt så det känns som en grundförutsättning. Lite "stenålders" på något sätt att bara kunna spela in en kanal.
Hoppas att ingen blir upprörd över mitt gnäll men jag tycker att Telia har löst det här på ett dåligt sätt när de släpper en tjänst som är sämre än andra IP-TV-alternativ på en sådan grundläggande funktion (och det är ju inte hårdvaran som har begränsningarna utan Telias tjänst).
Men hade jag ADSl så skulle jag också nöja mig med en kanal, då jag framförallt vill spela in på nätterna samt då jag inte är hemma. Att kunna ställa in inspelning hemma när man sitter på jobbet tycker jag är grymt bra, man läser morgontidningen på fikat och ser i tvtablån att det går ett program klockan två som man vill se, in på mina sidor och boka bara.
Redigerat av Unregistered31511, 24 november 2009 - 08:28.
Postad 24 november 2009 - 08:29
Japp, jag kan titta på en kanal och spela in en annan men jag kan inte spela in två kanaler samtidigt vilket jag kan med min boxerbox (marksänt) och dessutom samtidigt titta på en tidigare inspelning.Har du fiber så kan du titta på en kanal och spela in en annan. Jo det är tekniken som sätter gränsen hos ADSL kunder, inte Telia. Du verkar ha blandat ihop fiberkunder och ADSL kunder, de har inte samma förutsättningar.
Nej jag har inte blandat ihop fiber och adslkunder. Problemet verkar vara att Telia hanterar tidigare inspelat material som en ström vilket Boxers IP-TV inte gör och boxen klarar enbart av att hantera två samtidiga strömmar. På Boxers IP-TV kan man spela in två kanaler samtidigt som man tittar på en tidigare inspelning och de har den "gamla" Motorola VIP-1960-boxen. Menar du att VIP-1963 har begränsningar som VIP-1960 inte har?
Postad 24 november 2009 - 08:43
Jag måste säga generellt att det blivit ett STORT lyft. Bilden är otroligt mycket bättre och kanalutbudet lämnar inga frågetecken. Det som är det allra värsta är att det dessutom är billigare.
Tele2 lurade de stackars pensionärerna som sitter i vår styrelse när dom förlängde avtalet senast när dom höjde priset
och försämrade utbudet.
Det som nu verkar bli en stor plump i protokollet är PVR:en; en tjänst jag är van vid från Tele2 där jag hade möjlighet att spela in 2 program samtidigt som jag tittade på ett tredje inspelat. Eller titta på ett program och spela in ett annat. Jag fick informationen att Telia skulle lansera en sådan tjänst och det fick mig att sluta vela och göra bytet.
Jag kommer köpa en PVR från Telia, men borde inte ADSL-kunder få någon typ av ersättning för den försämrade tjänsten jämfört med fiberkunder ?
Kan vara något så enkelt som att man får gratis hyrfilmer, eller en kanal på köpet med boxen. Något för att släta
över det faktum att den förväntade funktionen inte levereras.
Vad säger kundtjänst ?
Postad 24 november 2009 - 08:45
Tror att canal digital tar 439:- för ett liknande abonnemang exlusive kortavgiften. Då är ju inte boxen inräknad iofs. Den får du väl punga ut med nästan 2000 för om de inte har någon kampanj. Men då har du möjlighet att spela in två kanaler samtidigt samtidigt som du kan se på en tredje kanal du redan har spelat in. Du kan dessutom redigera det som ligger på hårddisken, plocka bort reklam o.s.v. Och så får du 9 (nio!) HD-kanaler på köpet dessutom! Hur många kommer man få med Telia den dagen det blir verklighet?
Kör ju redan idag med viasat via parabol (där jag givetvis kan spela in två kanaler och samtidigt titta på en tredje) och jag upplever att parabol-mottagning är mer tillförlitligt än övriga lösningar jag testat (har ej haft Tv via fiber). Sedan har Canal Digital i mitt tycke den i särklass bästa bilden enligt mig...
Postad 24 november 2009 - 08:53

Postad 24 november 2009 - 09:14
Personligen tycker jag det finns gränser för hur mycket TV man orkar spela in och titta på. På "VCR-tiden" var det aldrig något "gnäll" över att det "bara" gick att spela in en kanal och titta på en annan. Med det stora utbud som finns idag med alla kanaler så räcker tiden knappt till ändå att se allt man skulle vilja se. Så för min del räcker det med att "bara" kunna spela in en kanal och titta på en annan. Och vem vet, Telia kan ju ändra sig.Jag måste faktiskt säga att jag är förvånad över att många nöjer sig med att endast kunna spela en kanal. Själv så kommer jag att fortsätta köra Boxer marksänt som huvudkälla för mitt tv-tittande trots att jag har IP-TV via fiber från Telia i min bostadsrättförening.
Jag skulle gärna köra Telias lösning för jag tycker att möjligheten att kunna ställa inspelningar via nätet/mobilen verkar soft men har vant mig, sedan lång tid, vid att kunna spela in två kanaler samtidigt så det känns som en grundförutsättning. Lite "stenålders" på något sätt att bara kunna spela in en kanal.
Hoppas att ingen blir upprörd över mitt gnäll men jag tycker att Telia har löst det här på ett dåligt sätt när de släpper en tjänst som är sämre än andra IP-TV-alternativ på en sådan grundläggande funktion (och det är ju inte hårdvaran som har begränsningarna utan Telias tjänst).
Postad 24 november 2009 - 09:31
Personligen tycker jag det finns gränser för hur mycket TV man orkar spela in och titta på. På "VCR-tiden" var det aldrig något "gnäll" över att det "bara" gick att spela in en kanal och titta på en annan. Med det stora utbud som finns idag med alla kanaler så räcker tiden knappt till ändå att se allt man skulle vilja se. Så för min del räcker det med att "bara" kunna spela in en kanal och titta på en annan. Och vem vet, Telia kan ju ändra sig.
Fast poängen här är ju att ADSL-kunder bara kan spela in på den kanalen man tittar på. Så i princip är
denna funktion inte ens i samma klass som din gamla VCR (vilket är sjukt när man tänker på det).
Finns det planer från Telia att uppdatera tjänsten ? VDSL ?
Postad 24 november 2009 - 09:37
Har följt den här diskussionen spänt de senaste veckorna. Dels för att jag själv precis bytt från Tele2 kabel-tv (i föreningen) till Telias digital-tv (ADSL).
Jag måste säga generellt att det blivit ett STORT lyft. Bilden är otroligt mycket bättre och kanalutbudet lämnar inga frågetecken. Det som är det allra värsta är att det dessutom är billigare.
Tele2 lurade de stackars pensionärerna som sitter i vår styrelse när dom förlängde avtalet senast när dom höjde priset
och försämrade utbudet.
Det som nu verkar bli en stor plump i protokollet är PVR:en; en tjänst jag är van vid från Tele2 där jag hade möjlighet att spela in 2 program samtidigt som jag tittade på ett tredje inspelat. Eller titta på ett program och spela in ett annat. Jag fick informationen att Telia skulle lansera en sådan tjänst och det fick mig att sluta vela och göra bytet.
Jag kommer köpa en PVR från Telia, men borde inte ADSL-kunder få någon typ av ersättning för den försämrade tjänsten jämfört med fiberkunder ?
Kan vara något så enkelt som att man får gratis hyrfilmer, eller en kanal på köpet med boxen. Något för att släta
över det faktum att den förväntade funktionen inte levereras.
Vad säger kundtjänst ?
Men "tjänsten" kostar ju inget oavsett om man är fiberkund eller ADSL-kund. Det är ju boxen som kostar och den är ju inte billigare i inköp bara för att det är en fiberkund som köper den. Köper du en bil är ju inte den billigare bara för att du har 70-vägar i din närhet (skämt åsido).
Jag är dessutom övertygad om att förutsättningarna för ADSL-kunderna kommer att förändras när man kör igång MPEG4 och då har du ju redan din box. Flyttar du från ett hus med ADSL till ett med fiber så kan du också koppla in din box och köra igång dubbla strömmar.
Så det kan vara bra i den fortsatta debatten att skilja på tjänst och hårdvara.

/A
Postad 24 november 2009 - 09:40
Eftersom Telia inte har lovat att PVR ska fungera på ett visst sätt förstår jag inte varför de ska kompensera dig. Tjänsten har precis lanserats och det är först nu de har lämnat information om hur den fungerar. Att du har förväntat dig något annat ska knappast Telia straffas för.Jag kommer köpa en PVR från Telia, men borde inte ADSL-kunder få någon typ av ersättning för den försämrade tjänsten jämfört med fiberkunder ?
Kan vara något så enkelt som att man får gratis hyrfilmer, eller en kanal på köpet med boxen. Något för att släta
över det faktum att den förväntade funktionen inte levereras.
Postad 24 november 2009 - 09:44
I det här fallet är gränsen mellan hårdvara och tjänst hårfin, eftersom jag med samma hårdvara och annan tjänst (fiber) kan få en annan funktionalitet. Så det är följdaktligen Telias tjänst som sätter begränsningen, inte hårdvaran.Men "tjänsten" kostar ju inget oavsett om man är fiberkund eller ADSL-kund. Det är ju boxen som kostar och den är ju inte billigare i inköp bara för att det är en fiberkund som köper den. Köper du en bil är ju inte den billigare bara för att du har 70-vägar i din närhet (skämt åsido).
Jag är dessutom övertygad om att förutsättningarna för ADSL-kunderna kommer att förändras när man kör igång MPEG4 och då har du ju redan din box. Flyttar du från ett hus med ADSL till ett med fiber så kan du också koppla in din box och köra igång dubbla strömmar.
Så det kan vara bra i den fortsatta debatten att skilja på tjänst och hårdvara.
/A
Postad 24 november 2009 - 09:47
Hur kan du kalla det hårfint? Det är ju ett glasklart bevis på att det är tjänsten som styr och inte hårdvaran då det är samma hårdvara för adsl/fiber.I det här fallet är gränsen mellan hårdvara och tjänst hårfin, eftersom jag med samma hårdvara och annan tjänst (fiber) kan få en annan funktionalitet. Så det är följdaktligen Telias tjänst som sätter begränsningen, inte hårdvaran.
Postad 24 november 2009 - 09:50
Det har du helt rätt i. Jag menar inte att "straffa" Telia, utan mer ett förslag till en leverantör somEftersom Telia inte har lovat att PVR ska fungera på ett visst sätt förstår jag inte varför de ska kompensera dig. Tjänsten har precis lanserats och det är först nu de har lämnat information om hur den fungerar. Att du har förväntat dig något annat ska knappast Telia straffas för.
i denna tråd får ta emot mycket negativitet för en tjänst som inte levererar enligt (rimliga) förväntningar.
Min poäng är ju att det är ADSL-kunder som blir "straffade" med en försämrad tjänst och således borde bli
kompenserade med t.ex en billigare box, gratis hyrfilmer eller en extra kanal. Bara ett förslag för att
gjuta lite olja på vågorna tills ADSL blir VDSL, man startar MPEG4 eller jag får fiber i huset (vilket lär dröja
tills styrelsen går under i min förening).
Postad 24 november 2009 - 09:52
Förämrad tjänst? ADSL-kunderna får ju en gentemot tidigare förbättrad tjänst även om de inte kan få fullt ut samma funktionalitet som fiberkunder.Det har du helt rätt i. Jag menar inte att "straffa" Telia, utan mer ett förslag till en leverantör som
i denna tråd får ta emot mycket negativitet för en tjänst som inte levererar enligt (rimliga) förväntningar.
Min poäng är ju att det är ADSL-kunder som blir "straffade" med en försämrad tjänst och således borde bli
kompenserade med t.ex en billigare box, gratis hyrfilmer eller en extra kanal. Bara ett förslag för att
gjuta lite olja på vågorna tills ADSL blir VDSL, man startar MPEG4 eller jag får fiber i huset (vilket lär dröja
tills styrelsen går under i min förening).
Postad 24 november 2009 - 09:54
Ja du har rätt, men eftersom hårdvara/tjänst i detta fall kan vara samma sak eller helt olikaHur kan du kalla det hårfint? Det är ju ett glasklart bevis på att det är tjänsten som styr och inte hårdvaran då det är samma hårdvara för adsl/fiber.
beroende på hur man vill diskutera så kallade jag det hårfint.
Men jag håller med dig, det är glasklart tjänsten som sätter begränsningen.
Postad 24 november 2009 - 09:57
Med din gamla VCR hade du två stycken mottagare; en i TV-apparaten och en i videoinspelaren. Tekniken skiljer sig såpass mycket att du inte kan jämföra på det sättet.Fast poängen här är ju att ADSL-kunder bara kan spela in på den kanalen man tittar på. Så i princip är
denna funktion inte ens i samma klass som din gamla VCR (vilket är sjukt när man tänker på det).
Postad 24 november 2009 - 10:02
Visst, men återigen, det beror på hur man ser det i förhållande till vad man betalar för.Förämrad tjänst? ADSL-kunderna får ju en gentemot tidigare förbättrad tjänst även om de inte kan få fullt ut samma funktionalitet som fiberkunder.
Då är vi tillbaka till min ursprungliga (och enda) idé att ADSL-kunder kanske borde kompenseras
för den sämre leveransen ?
Funktionen kan man väl jämföra? Tekniken är väl en annan sak.Med din gamla VCR hade du två stycken mottagare; en i TV-apparaten och en i videoinspelaren. Tekniken skiljer sig såpass mycket att du inte kan jämföra på det sättet.
Postad 24 november 2009 - 10:05
Varför? Det är ju som att mena på att du borde få kompensation för att du har adsl men inte kan få fiber. Båda levererar ju en Internetuppkoppling... Det går ju inte att begära kompensation för nåt som i dagsläget inte går att genomföra pga tekninska begränsningar. Det är ju inte frågan om en "sämre leverans".Visst, men återigen, det beror på hur man ser det i förhållande till vad man betalar för.
Då är vi tillbaka till min ursprungliga (och enda) idé att ADSL-kunder kanske borde kompenseras
för den sämre leveransen ?
Funktionen baserar sig på tekniken... Utan en bakomliggande teknik så har du ingen funktion. Och för adsl sätter tekniken vissa begränsningar.Visst, men återigen, det beror på hur man ser det i förhållande till vad man betalar för.
Då är vi tillbaka till min ursprungliga (och enda) idé att ADSL-kunder kanske borde kompenseras
för den sämre leveransen ?
Funktionen kan man väl jämföra? Tekniken är väl en annan sak.
Postad 24 november 2009 - 10:13
Jag tror ändå du missar vad jag säger.Varför? Det är ju som att mena på att du borde få kompensation för att du har adsl men inte kan få fiber. Båda levererar ju en Internetuppkoppling... Det går ju inte att begära kompensation för nåt som i dagsläget inte går att genomföra pga tekninska begränsningar. Det är ju inte frågan om en "sämre leverans".
Funktionen baserar sig på tekniken... Utan en bakomliggande teknik så har du ingen funktion. Och för adsl sätter tekniken vissa begränsningar.
Telia levererar en tilläggstjänst: PVR
Dom tar betalt på samma sätt oavsett grundfunktion (fiber/adsl): 100 kr i månaden (18mån) eller 2xxx kr kontant.
MEN! Beroende på vilken tjänst du har i grunden (också från Telia) så får du olika funktionalitet.
Poängen är: Varför ska vi som har ADSL betala lika mycket som fiberkunder när vi inte får
samma funktionalitet ?
Ett fullgott alternativ för mig är också att höja priset för fiberkunder.
Jag hade inte sagt halv sju om det inte varit Telias tjänst i botten som satte begränsningen, men nu
är dom ju ansvariga för HELA leveransen och har således full kontroll och alla möjligheter att lösa
problemet på flera sätt.
Postad 24 november 2009 - 10:13
Då byter vi ut TV-apparatens mottagare mot en 1903-box och videoinspelaren med mottagare mot en 1963-box samt tvillingtjänsten. Då har du samma funktion (fast mycket, mycket bättre).Funktionen kan man väl jämföra? Tekniken är väl en annan sak.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar