Frontar som kan spela STARKT...
332 svar till detta ämne
Postad 29 March 2010 - 20:59
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Är det spela jätte, jätte högt som gäller: PA Är det spela jätte högt + grymt ljud: kompetend HiFi (Typ Ino eller liknande)
tyvärr är det andra alternativet dyrare i förhållande ill kr/ SPL men jag anser inte att alternativ är ett "alternativ" då jag personligen inte skulle nöja mig med det ljudet... Även om jag hört/haft PA med grym ljudkvalitet så är det typ 4 dimensionera från Ino tycker jag och helt omöjligt att jämföra...
Det är i alla fall min åsikt
Men spela jättehögt med grymt ljud kostar multum om man ska ha HIFi. Det mesta hifi börjar protestera o låta vasst o så vid väldigt måttliga volymer. Det enda som jag hört låtit bra och högt är ino. Än så länge har jag inte nått gränsen för hur högt jag själv kan spela,och tro mig jag har spelat högt  Skillnaden är att ino låter något mjukare,mitt ja det spelar starkt.. Vet inte hur jag ska beskriva det.. En nackdel med mitt system är att jag kan knappt spela jättelågt.. det är inte gjort för det. Det låter tamejfan bättre ju högre man spelar om inspelningen är någorlunda. Och ino tar fram mera detaljer(konstigt vore väl annars) Dock inte jätteskillnad. Mitt fokuserar mera på helheten i ljudet,det spelar med stor klang på nåt sätt. Det största inosystemet det vore grejer det,för det borde kunna spela tillräckligt även för mig. Du bakerman ska leta på riktigt bra PA element och låda nån snickare bygga dina lådor så det blir snyggt,då kommer du vara nöjd sen,det är iaf vad jag tror.
Postad 29 March 2010 - 21:03
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Du bakerman ska leta på riktigt bra PA element och låda nån snickare bygga dina lådor så det blir snyggt,då kommer du vara nöjd sen,det är iaf vad jag tror.
Nope.. Börjar bli allvarligt sugen på i56 i rå mdf.. Problemet för mej skulle vara delningsfiltret.. Men det är ju sånt detta trevliga forum är till för !
Postad 29 March 2010 - 21:50
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Problemet för mej skulle vara delningsfiltret.. Inos cr80(s)
download.jpg 82.67K
0 Antal nerladdningarEngelholm Delo
delo.jpg 48.74K
0 Antal nerladdningarEller minst lika bra, nån Behringerburk... kostar gratis också.
Postad 29 March 2010 - 22:03
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Inos cr80(s)
download.jpg 82.67K
0 Antal nerladdningar
Engelholm Delo
delo.jpg 48.74K
0 Antal nerladdningar
Eller minst lika bra, nån Behringerburk... kostar gratis också.
Menar du att det inte sitter ett komponentfilter i i56 som delar elementen...?
Postad 29 March 2010 - 22:23
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Menar du att det inte sitter ett komponentfilter i i56 som delar elementen...?
Jo såklart, dessa är för att dela vid 80hz och få en sömlös övergång.
Postad 29 March 2010 - 22:31
akterspegel
-
akterspegel
-
Beroende
-
-
1309 inlägg
tror jag börjar få kläm på BM22´s kravbild. Här är svaret: http://www.jblpro.co...d...Id=91&MId=1
Borde nå de som sitter bak i rummet också 
Jeeses! vad kostar ett par sådana? där är den slutgiltliga lösningen! Synda att det krävs ett kärnkraftsverk att driva dom!
Postad 30 March 2010 - 14:08
dac83
-
dac83
-
Forumräv
-
-
797 inlägg
jag tror att jag kommer att köpa flera frontar istället för att köpa något annat, tror det blir billigast! desutom är det ju vid 2 kanals ljud som man behöver mest kräm!
Postad 30 March 2010 - 14:49
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
jag hade en liknande tråd för ett par veckor sedan, jag är ju också ute efter något som spelar högt utan bas, har ni kommit fram till något billigt eller kostar det 20-50 tusen för att få något vettigt?
Vad var felet med de jag tipsade om?
Postad 30 March 2010 - 16:17
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
det är väl lika bra att ni bygger själva varför inte ett killer horn spelar högt som fan
Postad 30 March 2010 - 16:20
dac83
-
dac83
-
Forumräv
-
-
797 inlägg
Vad var felet med de jag tipsade om?
fick en stramare butget så 7500:- för 3 st vart för mycket, 2 st extra PSB B1 frontar för 2300:- paret är billigare..
Redigerat av dac83, 30 March 2010 - 16:21.
Postad 30 March 2010 - 18:20
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jo såklart, dessa är för att dela vid 80hz och få en sömlös övergång.
Precis... Men filtret i högtalarna måste man ju löda... Det är inte min starkaste sida...
Postad 30 March 2010 - 18:25
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1852 inlägg
Precis... Men filtret i högtalarna måste man ju löda... Det är inte min starkaste sida... 
Det är skitenkelt att lära sig, annars kan alltid lokala tv-reparatören löda ihop det åt dig billigt.
Postad 30 March 2010 - 20:17
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Är det i56 som spelar 126 db cont,och i32s 124? i32s har jag hört,vi spelade MAX med dom och några 124 Db var det absolut inte... Speciellt inte Cont Då va det ändå basmoduler till. Fast dom låter väldigt bra,det går inte komma ifrån. Tycker bara specarna för ljudtrycket är överdrivna. Om elementen bottnar finns det ju inte så mkt kvar,eller?
Högsta vi mätte var strax över 110 db.
Nja, specerna är inte överdrivna men dom bygger inte på väldigt komprimerad musik med mycket energi kring 60-150 hz som dagens musik, utan för mer naturligt inspelad dynamisk musik. Därför blir det inga 126, 124, eller 131 dB från i56, i32s och i64s med sådan musik. i32s har testat själva, utan basmoduler, till runt 117 dB ca 3 meter ifrån högtalarna. Det går nog klämma ur mer, vet man peakat 130 dB från i32s (över 300 hz) utan dom gick sönder och med rimlig dist. Till trådfrågan så skulle jag nog tro PA är lösningen. Oavsett om man skaffar Ino eller något annat, så kostar högt SPL med bra "hifi egenskaper" pengar, mycket pengar.
Postad 31 March 2010 - 10:05
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Nja, specerna är inte överdrivna men dom bygger inte på väldigt komprimerad musik med mycket energi kring 60-150 hz som dagens musik, utan för mer naturligt inspelad dynamisk musik. Därför blir det inga 126, 124, eller 131 dB från i56, i32s och i64s med sådan musik. i32s har testat själva, utan basmoduler, till runt 117 dB ca 3 meter ifrån högtalarna. Det går nog klämma ur mer, vet man peakat 130 dB från i32s (över 300 hz) utan dom gick sönder och med rimlig dist.
Till trådfrågan så skulle jag nog tro PA är lösningen. Oavsett om man skaffar Ino eller något annat, så kostar högt SPL med bra "hifi egenskaper" pengar, mycket pengar.
Välkommen tillbaka Mattias,nin,hififnatte,subjektivisten och alla andra konton du lyckats få bannade Kommentar till tidigare inlägg här i tråden, Ser inte det konstiga i att Ino´s "toppmodeller" kostar väldigt mycket. De tillverkars i väldigt få exemplar och utvecklingskostnaden per högtalare blir då väldigt hög, därav de höga priserna. Sen kan man fråga sig varför man specar en högtalare från >100hz när den är tänkt att delas vid 80hz. men vad gör man inte för att få så "grymma" specar som möjligt, det lurar ju alltid någon
Postad 31 March 2010 - 15:24
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Sen kan man fråga sig varför man specar en högtalare från >100hz när den är tänkt att delas vid 80hz. men vad gör man inte för att få så "grymma" specar som möjligt, det lurar ju alltid någon 
Det är det jag har tyck också,specarna är överdrivna. Om andra fabrikanter specar likadant så får ju dom också högre värden. Oftast är det ju basen som bottnar,så man kan spela väldigt mkt högre genom att skära av ett par vanliga golvare vid 80 hz och adda en rejäl sub istället. Hur kan egentligen utvecklingskostnaderna vara så höga,egentligen? Det mesta görs väl med datasimuleringar? Om ingvar(eller annan tillverkare) sitter o testar olika grejer i datorn vad kostar det,ström eller? Sen kanske han bygger nån prototyp,lite mdf är ju inte så dyrt. Elementen har han ju redan,blir inte prototypen bra så ta dom elementen o bygg en ny prototyp.. Nästan alla modeller är väl baserade på samma element i olika lådor o konfigurationer bara väl,förutom s modellerna då. Gör han nya modeller öht nu? Tycker ändå 30-40000 för att bygga ihop lådan o sätta finish på den är ruskigt dyrt. Det borde väl gå o spela högre med naturligt inspelad dynamisk musik med alla högtalare? För det är väl inte bara ino som har lite problem med komprimerad musik?
Postad 31 March 2010 - 15:31
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Det är inte dyrt. I en intervju i Ljud och Bild framgår klart och tydligt att
priset för dom Inomodeller som finns att köpa täcker utveckligskostnader
även för de modeller som aldrig blev nåt av. Karln måste ju äta och
bo också! Jag ser inget konstigt i det, kamrer som jag är. Vad Ino-
köpare slipper är att påföras marknadsföringskostnader, som inte är
en föraktlig del av det pris man betalar för högtalare på tex HiifiKlubben.
Vidare slipper dom påslag för mellanhänder. Jag hävdar, som ekonom, att
med dom volymer som kommer ut på marknaden nu så skulle det inte förvåna
mig med en prislapp på det dubbla. Och synkront om dom skulle massproduceras
i Kina, det halva.
Redigerat av Bongo_Mongo, 31 March 2010 - 15:35.
Postad 31 March 2010 - 16:01
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Det är inte dyrt. I en intervju i Ljud och Bild framgår klart och tydligt att priset för dom Inomodeller som finns att köpa täcker utveckligskostnader även för de modeller som aldrig blev nåt av. Karln måste ju äta och bo också! Jag ser inget konstigt i det, kamrer som jag är. Vad Ino- köpare slipper är att påföras marknadsföringskostnader, som inte är en föraktlig del av det pris man betalar för högtalare på tex HiifiKlubben.
Vidare slipper dom påslag för mellanhänder. Jag hävdar, som ekonom, att med dom volymer som kommer ut på marknaden nu så skulle det inte förvåna mig med en prislapp på det dubbla. Och synkront om dom skulle massproduceras i Kina, det halva.
hobby nivå utan kvitto.
Postad 31 March 2010 - 16:21
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Det är det jag har tyck också,specarna är överdrivna. Om andra fabrikanter specar likadant så får ju dom också högre värden. Oftast är det ju basen som bottnar,så man kan spela väldigt mkt högre genom att skära av ett par vanliga golvare vid 80 hz och adda en rejäl sub istället.
Nej, dom är inte överdriva. Varför påstår du det? Andra märken specar också så eller tror du på allvar att TAD, B&W, Revel mm specar med kont sinuston? Det är ju uppenbart att sönderkomprimerad musik påverkar och stressar alla element hårdare än dynamisk musik. Vi kan ju lätt testa det och jämföra med andra högtalare så får vi se. Hur kan egentligen utvecklingskostnaderna vara så höga,egentligen? Det mesta görs väl med datasimuleringar? Om ingvar(eller annan tillverkare) sitter o testar olika grejer i datorn vad kostar det,ström eller? Sen kanske han bygger nån prototyp,lite mdf är ju inte så dyrt. Elementen har han ju redan,blir inte prototypen bra så ta dom elementen o bygg en ny prototyp.. Nästan alla modeller är väl baserade på samma element i olika lådor o konfigurationer bara väl,förutom s modellerna då. Gör han nya modeller öht nu?
För det första så använder inte Ingvar datasimuleringar. För det andra, tid är pengar eller hur? Om någon sitter på ett kontor i 8 timmar så får han betalt för det oavsett om han sitter vid en dator eller skriver på papper. För det tredje så kostar all testverksamhet tid och pengar, tid som är pengar med. För det fjärde så är många element rätt olika varandra. Vet inte, känns som det vore bättre att fråga istället för anta saker? Tycker ändå 30-40000 för att bygga ihop lådan o sätta finish på den är ruskigt dyrt.
Inte alls, det tar tid och göra något styckvis i sverige kostar massa pengar. Det är ju stor skillnad att spotta ut 10 000 likadana högtalare i kina mot göra unika enskilda högtalare i Sverige. Det som är intressant är väl vad man får för pengarna mot andra liknande produkter? Det borde väl gå o spela högre med naturligt inspelad dynamisk musik med alla högtalare? För det är väl inte bara ino som har lite problem med komprimerad musik?
Ja, du får ju gärna visa mig några högtalare som fixar det bättre med 2 st 8 tums element.
Postad 31 March 2010 - 18:34
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Hej hifimatte,är du tillbaka?
Inte cont sinuston.
Specar verkligen andra fabrikanter över 100 hz?
Det har jag aldrig sett någon göra,men jag kanske sett fel.
Vilken annan tillverkare specar så?
Den kan väl spela djupare, varför är inte specen från botten med?
Elementen som sitter i topparna kan ju inte räknas som basar,eftersom dom spelar ju ingen bas.
2 st 8" midar är väl inte SÅ litet?
Jag har ju 2 st 12" midar i mina toppar och det har jag inte hittat gränsen på än.
Ta ett par bättre golvare med dubbla 8" basar och skär bort allt under 100 hz,så kan dom också spela högt,hänger bara diskanten med hyfsat så.
Jag kan förresten spela 116 Dbc slow med min hemmabio,det är 4" basar i frontarna.
Vid den nivån börjar det låta lite pressat.
Dom frontarna kostar 7000 kr.
Sen har jag en 12" sub.
Har man bara ställt in frontarna på small, så den djupaste basen inte ges till frontarna så hänger dom med.
Postad 31 March 2010 - 18:41
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag kan förresten spela 116 Dbc slow med min hemmabio,det är 4" basar i frontarna. Vid den nivån börjar det låta lite pressat. Dom frontarna kostar 7000 kr.
Fast det är ju GANSKA så stor skillnad på 116 och 125 db... Vad jag har förstått så är det just i dom regionerna som det börjar bli tufft om vi snackar hifi...?
Postad 31 March 2010 - 18:50
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Fast det är ju GANSKA så stor skillnad på 116 och 125 db... Vad jag har förstått så är det just i dom regionerna som det börjar bli tufft om vi snackar hifi...?
Ja,fast hans inosystem fixade bara 110 på komprimerad musik. Min hemmabio fixade 116. På komprimerad musik.. Och han har 4 st 12",jag har en. Hur fasen går det till då? InoBasarna hänger ju med bra(sjuk djupbas) men nu var det topparna det gällde,och dom hängde inte med. Men innan dess så låter ino sjukt bra,det säger jag inget om. Men dom kan inte spela riktigt högt på komprimerad musik,man kan ju inte jämföra med ett par golvare eftersom ino är delat system. Man kan spela mkt högre med delade system,det borde tom hifimatte hålla med om. Det small ju i högtalarn så högre än det kan inte hans system spela,inte den musiken iaf. För min del är det effekten på otroliga 45 watt i förstärkarn som sätter stopp.
Postad 31 March 2010 - 18:55
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Ja,fast hans inosystem fixade bara 110 på komprimerad musik. Min hemmabio fixade 116. På komprimerad musik.. Och han har 4 st 12",jag har en. Hur fasen går det till då?
InoBasarna hänger ju med bra(sjuk djupbas) men nu var det topparna det gällde,och dom hängde inte med. Men innan dess så låter ino sjukt bra,det säger jag inget om. Men dom kan inte spela riktigt högt på komprimerad musik,man kan ju inte jämföra med ett par golvare eftersom ino är delat system. Man kan spela mkt högre med delade system,det borde tom hifimatte hålla med om.
Det small ju i högtalarn så högre än det kan inte hans system spela,inte den musiken iaf. För min del är det effekten på otroliga 45 watt i förstärkarn som sätter stopp.
När jag var hemma hos Sunfire THX och lyssnade på Pi60 och basstöd kan jag säja att Pi60 hängde med rejält. Han spelade så pass att t.o.m jag blev nöjd.. Lite mer bas hade kanske inte skadat.. Men nu handlar det ju om ett delat system. 125 db över 100 hz är nog inte mängder med högtalare som grejar och det fortfarande låter bra...
Postad 31 March 2010 - 19:09
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Specar verkligen andra fabrikanter över 100 hz? Det har jag aldrig sett någon göra,men jag kanske sett fel. Vilken annan tillverkare specar så? Den kan väl spela djupare, varför är inte specen från botten med?
Dom flesta specar inte med lägsta basen. Att i28, i32, i56, i64s mfl specas från 100 hz är ju för dom ska delas kring 80-100 hz. Elementen som sitter i topparna kan ju inte räknas som basar,eftersom dom spelar ju ingen bas.
80-300 hz räknas också som bas. Så visst är det bas. Ta ett par bättre golvare med dubbla 8" basar och skär bort allt under 100 hz,så kan dom också spela högt,hänger bara diskanten med hyfsat så.
Visst, jag frågade ju om tips på några som gör det bättre. Skulle vara underbart eftersom vill ha ännu mer headroom. Jag kan förresten spela 116 Dbc slow med min hemmabio,det är 4" basar i frontarna. Vid den nivån börjar det låta lite pressat. Dom frontarna kostar 7000 kr.
Säger inte så mycket faktiskt.
Postad 31 March 2010 - 19:16
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
När jag var hemma hos Sunfire THX och lyssnade på Pi60 och basstöd kan jag säja att Pi60 hängde med rejält. Han spelade så pass att t.o.m jag blev nöjd.. Lite mer bas hade kanske inte skadat.. 
Kan jag tänka mig låter bra.  Mitt system klarar av ca 9 dB mer över 100 hz och ca 10 dB mer i basen än hans system. Sen får man inte glömma bort att mätningar i olika rum ger olika svar. Ett väldämpat rum vs ett kalt och odämpat ger olika ljudtryck med samma prylar. Hoppas du hittar det du letar efter.
Postad 31 March 2010 - 19:22
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Ok,nämn någon tillverkare som specar över 100 hz då.
Postad 31 March 2010 - 19:29
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Ok,nämn någon tillverkare som specar över 100 hz då.
Dom flesta skriver inte ens ut det. Men vem som helst förstår ju att TAD reference one 115 dB inte är vid 25 hz utan högre upp. Läser man mätningar på många av dom större "hifimärkena" så ser man att basen distar rejält redan innan 100 dB @ 50 hz.
Redigerat av MKarlsson74, 31 March 2010 - 19:37.
Postad 31 March 2010 - 19:34
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
T ex så kan det se ut såhär: http://www.kef.com/g...s/Reference/201"Maximum Output 110dB" Tittar man på mätningarna hos soundstage så ser det ut så här:  Vid 50hz och 90 dB så har vi runt 30 % THD. Hur stor är chansen att dom 110 dB dom hävdar är den lägsta basen?
Postad 31 March 2010 - 20:05
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Kan jag tänka mig låter bra.  Mitt system klarar av ca 9 dB mer över 100 hz och ca 10 dB mer i basen än hans system. Sen får man inte glömma bort att mätningar i olika rum ger olika svar. Ett väldämpat rum vs ett kalt och odämpat ger olika ljudtryck med samma prylar.
Hoppas du hittar det du letar efter.
i56 plus tillräckligt med bas räcker allså till dom flesta, även om man gillar att spela VÄLDIGT starkt ?
Postad 31 March 2010 - 20:38
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Om du är intresserad av Ino så lär i56 räcka rätt så långt, då kan du spela mer än dubbelt så högt än hos han du var och lyssna hos. Fråga Bongo mongo, han höll på att skita på sig 2-3 gånger när vi lyssnade på ett system med i56 och då låg vi en bra bit under maxnivån.
Men du sitter rätt så nära vad jag förstår av dina bilder, så är nog i28/i32s bättre, rent lyssningsavståndsmässigt. Mitt tips är att försöka lyssna på i56, i28 och andra märken, så hittar du nog det du är ute efter.
Postad 31 March 2010 - 21:15
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Just nu sitter jag på ca 4 meter. Samtidigt vill jag fratidssäkra också.. Någon gång i framtiden är det inte helt omöjligt att jag flyttar, och då kommer jag kanske behöva fylla 40-50 kvadrat dedikerat biorum med ljud, och då går kanske i56 åt...
Postad 01 April 2010 - 03:51
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Då skulle jag helt klart kolla på i56 och i64s om Ino är intressant. Har lyssnat på två olika uppsättningar med i56 och en av dom så sitter man ca 3,6 meter ifrån och det funkar fint.
Postad 01 April 2010 - 17:43
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
När jag var hemma hos Sunfire THX och lyssnade på Pi60 och basstöd kan jag säja att Pi60 hängde med rejält. Han spelade så pass att t.o.m jag blev nöjd.. Lite mer bas hade kanske inte skadat..
Men nu handlar det ju om ett delat system. 125 db över 100 hz är nog inte mängder med högtalare som grejar och det fortfarande låter bra...
Ok,då har vi inte samma krav på ljudtryck alltså,för i32s spelar väl högre än pi60? Bakerman,har du mätt hur högt du brukar spela normalt sett,samt det högsta du brukar spela? Du ligger nog lägre än jag brukar ligga skulle jag tro. Jag vill verkligen känna musiken i kroppen,det ska vara en fysisk upplevelse lika mkt som det hörs. En liknelse: "Vanlig" hifi ger dig en puss på kinden och en klapp på axeln. Ino ger dig en käftsmäll med silkesvante. För mig ska det kännas som man blir överkörd av ett godståg inlindat i bomull. Nån som fattar?
Postad 01 April 2010 - 17:49
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Haha ja.. Och jag är glad att jag inte har dem kraven. Brukar inte spela alls högt själv. Visst man får höja rösten för att prata men..
För mig är välljud viktigt på låga volymer.
Postad 01 April 2010 - 18:16
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Nu spelar jag ju inte högsta volym alltid när jag lyssnar på musik,det går ju inte.
Men när det blir tillfälle till det (ensam hemma mitt på dan) då brukar jag passa på o skrämma bort lite onda andar
Men jag var värre förr vill jag lova..
Tror faktiskt inte så speciellt många här kan föreställa sig hur högt jag har spelat,man är/var lite knäpp faktiskt.
Spelar man så att man blir yr i bollen och har stora problem med att andas,DÅ är det högt.
Och jag njöt verkligen av att spela så högt.. Ganska sjukt när man tänker tillbaka på det..
Men det var sköj då
Postad 01 April 2010 - 18:18
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Ok,då har vi inte samma krav på ljudtryck alltså,för i32s spelar väl högre än pi60?
Bakerman,har du mätt hur högt du brukar spela normalt sett,samt det högsta du brukar spela? Du ligger nog lägre än jag brukar ligga skulle jag tro.
Jag vill verkligen känna musiken i kroppen,det ska vara en fysisk upplevelse lika mkt som det hörs.
En liknelse:
"Vanlig" hifi ger dig en puss på kinden och en klapp på axeln. Ino ger dig en käftsmäll med silkesvante.
För mig ska det kännas som man blir överkörd av ett godståg inlindat i bomull.
Nån som fattar?
Fast mellanregistret och diskanten känner du väl ändå inte i kroppen hoppas jag...? I så fall spelar du ganska starkt...
Postad 01 April 2010 - 18:34
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Fast mellanregistret och diskanten känner du väl ändå inte i kroppen hoppas jag...? I så fall spelar du ganska starkt...
HAHA nej givetvis inte! Men basen var så stark att man såg suddigt o blev yr o man kände sig desorienterad,nästan lite smått illamående efteråt. Tro nu inte att det var endast bas, oh nej det andra hängde faktiskt med bra. Hade nog ganska basigt ljud mkt pga rummet,men topparna kunde spela rejält högt. Fast det är klart,både basar,mellanregister och diskanter spelade jag sönder.. På fyllan. Även delningsfiltret brann upp en gång. Hade passiv delning i topparna då på den tiden. Nuvarande har jag inte vågat spela så på gränsen som det var förr,vill inte spela sönder igen. Tända Klipplampor var vardagsmat då.
Postad 01 April 2010 - 19:03
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
HAHA nej givetvis inte!
Men basen var så stark att man såg suddigt o blev yr o man kände sig desorienterad,nästan lite smått illamående efteråt. Tro nu inte att det var endast bas, oh nej det andra hängde faktiskt med bra. Hade nog ganska basigt ljud mkt pga rummet,men topparna kunde spela rejält högt.
Fast det är klart,både basar,mellanregister och diskanter spelade jag sönder.. På fyllan. Även delningsfiltret brann upp en gång. Hade passiv delning i topparna då på den tiden.
Nuvarande har jag inte vågat spela så på gränsen som det var förr,vill inte spela sönder igen. Tända Klipplampor var vardagsmat då.
Har du sett dom HÄR jag håller på att bygga ? Basen kommer nog inte bli ett jätteproblem. Frontar delade vid 80 som kan spela 120+db utan behöva ligga på gränsen räcker. Börjar bli ganska sugen på i56 faktiskt...
Postad 01 April 2010 - 19:10
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1852 inlägg
Spelar man så att man blir yr i bollen och har stora problem med att andas,DÅ är det högt.
Jag har varit med om detta "fenomen". Satt i en ljudbil med dubbla Stroker 18" ovanför huvudet (stor låda) och man försökte snacka med polaren men det gick inte.. man kunde inte andas och fick sitta ner ett tag efteråt. Jag pallade bara en gång..haha.
Postad 01 April 2010 - 19:17
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag har varit med om detta "fenomen". Satt i en ljudbil med dubbla Stroker 18" ovanför huvudet (stor låda) och man försökte snacka med polaren men det gick inte.. man kunde inte andas och fick sitta ner ett tag efteråt. Jag pallade bara en gång..haha.
Spela så högt att det inte går att prata gör jag i mitt rum redan nu. Men så brann ju skiten upp också...
Postad 03 April 2010 - 20:00
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Bakerman22, ta och snickra ihop dig några fina toppar med element som matchar dina behov. Svårare kan det väl inte vara ?
Postad 04 April 2010 - 10:46
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Bakerman22, ta och snickra ihop dig några fina toppar med element som matchar dina behov. Svårare kan det väl inte vara ? 
Precis min åsikt också
Postad 04 April 2010 - 11:56
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Det beror lite på vad han är ute efter. Att bygga något som skapar massa SPL kan vem som helst, att göra det och det låter naturligt och "hifi", är extremt mycket svårare. Vet inte riktigt vad Bakerman22 är ute efter men det kan ju vara ett alternativ
Postad 04 April 2010 - 14:08
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Det beror lite på vad han är ute efter. Att bygga något som skapar massa SPL kan vem som helst, att göra det och det låter naturligt och "hifi", är extremt mycket svårare. Vet inte riktigt vad Bakerman22 är ute efter men det kan ju vara ett alternativ 
Element är inga svårigheter att få tag i som både lirar hifi och högt.
Postad 04 April 2010 - 14:29
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
En högtalare är så mycket mer än lösa element. Att få det låta bra är enormt svårt.
Sen så har vi alla olika krav på hur ljudet ska vara och där vissa lägger mer fokus på hög SPL än sömlös återgivning mm.
Postad 04 April 2010 - 14:45
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
En högtalare är så mycket mer än lösa element. Att få det låta bra är enormt svårt. Sen så har vi alla olika krav på hur ljudet ska vara och där vissa lägger mer fokus på hög SPL än sömlös återgivning mm.
Går att få till båda sakerna om man andvänder rätt element och filter sen får man göra sedvanliga mätningar så att man hamnar rätt men du har väl erfarenhet av konstruera fullrange högtalare.
Postad 04 April 2010 - 16:10
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Givetvis vill jag ju inte bara ha en massa bröl i 125 db.. Det ska ju låta bra också..
Delningsfilter och jag är tyvärr inte bästa vänner...
Postad 04 April 2010 - 16:40
Unregistered015a20cf
-
Unregistered015a20cf
-
Användare
-
-
171 inlägg
Postad 04 April 2010 - 16:43
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
XTZ Divine 100.49 http://www.xtz.se/se...e?extended=true
Ska man upp i dom pengarna och dela vid 80 hz tror jag inte att dom har något att hämta mot INO dock.. Fast dom var ju FAN så mycket snyggare !!
Postad 04 April 2010 - 16:53
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Går att få till båda sakerna om man andvänder rätt element och filter sen får man göra sedvanliga mätningar så att man hamnar rätt men du har väl erfarenhet av konstruera fullrange högtalare.
Då får jag gratulera. Bevisligen så verkar inte alla hålla med att det är så lätt, vilket vi kan se i flera PK trådar på faktiskt. Du får gärna höra av dig när du får ihop en topp som låter lika bra eller bättre än ino's i32s med ännu högre SPL möjligheter och med ett optimal avlyssningsavstånd på ca 3 meter.
Postad 04 April 2010 - 16:56
Unregistered015a20cf
-
Unregistered015a20cf
-
Användare
-
-
171 inlägg
Ska man upp i dom pengarna och dela vid 80 hz tror jag inte att dom har något att hämta mot INO dock..
Fast dom var ju FAN så mycket snyggare !! 
Låna hem ett par och testa vetja Någon måste ju vara först med dom Verkar vara bra inställningsmöjligheter på dom också
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|