Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N8 *

9135 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 November 2010 - 14:14

SL2
  • SL2
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Batteritiden brukar förbättras med tiden på nya telefoner, och det kan ta lång tid, mer än några veckor.

Postad 16 November 2010 - 14:59

frimfrost
  • frimfrost
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Jag har också beställt en blå från dustin. Men får dom inte leverans förrens december? Vill ju ha min lagom till lönen kommer :unsure:

Glöm det. Jag har beställt en grön från Dustin för två månader sen och har fortfarande inte fått min. De flyttar bara fram leveransdatum hela tiden och nu är senaste budet i mitten av december.

Gissa om jag är besviken... ;)

Postad 16 November 2010 - 15:03

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0
Katshing har en jäkla massa N8 i lager, varför köper ni inte därifrån eller direkt från butik? Har ni några specialordrar på väg?

Postad 16 November 2010 - 17:01

wargon
  • wargon
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Molbilgiganten http://www.mobilgiga...lver-white.aspx har några få kvar för de som vill beställa. Bra pris också, 4248:-
Jag hade en beställning hos Komplett men de skjuter fram sin leverans hela tiden. Beställde från Mobilgiganten idag och fick ett svar på att den skickat den :unsure:. Ser fram emot att få min N8!!

Postad 16 November 2010 - 17:12

dragi
  • dragi
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag har kollat Halebop oxå,men då är det den summan/mån och sen ytterligare för hur mycket man pratat för. På tele2 får man ju prata upp hela månadsavgiften som jag förstår det. Det jag nu funderar på är om det räcker med det vanliga kompis surf med 1gb eller om man ska köpa till så man har 5gb.

N8an ska släppas på elgiganten 19nov om jag fattat rätt så jag tänkte kanske då köpa den. Färgvalet står mellan den silvriga eller svarta.....det lutar mer åt den svarta.

Detta med att den kopplar upp sig mot nätet hela tiden? Är det nån man kan fixa eller hur funkar det? Man vill ju inte att den ska "surfa" hla tiden utan att jag kopplar upp mig själv lixom.

Postad 16 November 2010 - 18:09

Jonrad89
  • Jonrad89
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Jag har också testat "Nokia Battery Monitor". Däremot har det blivit nåt problem med det nu, det står bara "Analyzing" hela tiden.. Ska testa installera om appen, får se om det löser problemet.

Edit: Har ominstallerat och nu funkar det bra.

Såg förresten att nån tidigare skrev att dom kunde se precis hur länge det skulle ta att ladda telefonen. Nåt sådant kunde inte jag se, utan det stod bara "Charging" medan jag laddade. Har jag missförstått saken eller buggar den för mig?

Om du har programmet som widget? klicka då på ikonen längst ner när du är inne i programmet. Då kommer det se ut såhär:

Postad bild
Postad bild
Postad bild

Om du kollar sista bilden, väljer du sista alternativet så kommer du se återstående ladd-tid även i widgeten.

Postad 16 November 2010 - 18:14

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Jag har också testat "Nokia Battery Monitor". Däremot har det blivit nåt problem med det nu, det står bara "Analyzing" hela tiden.. Ska testa installera om appen, får se om det löser problemet.

Edit: Har ominstallerat och nu funkar det bra.

Såg förresten att nån tidigare skrev att dom kunde se precis hur länge det skulle ta att ladda telefonen. Nåt sådant kunde inte jag se, utan det stod bara "Charging" medan jag laddade. Har jag missförstått saken eller buggar den för mig?

Håller med dig angående batteritiden, tycker den är lite kort. Det är väl ett av dom minus jag hittar med den här luren. Jag hade i och försig E71 tidigare, och där kunde batteriet hålla i 4-6 dagar, så jag har nog blivit lite bortskämd på den fronten..:unsure:

Programmet tycks vara något buggad. Ibland fungerar det, ibland inte, och dess uppskattningar är oftast dåliga. Får se om det förbättras med tiden.

Jag har kollat Halebop oxå,men då är det den summan/mån och sen ytterligare för hur mycket man pratat för. På tele2 får man ju prata upp hela månadsavgiften som jag förstår det. Det jag nu funderar på är om det räcker med det vanliga kompis surf med 1gb eller om man ska köpa till så man har 5gb.

N8an ska släppas på elgiganten 19nov om jag fattat rätt så jag tänkte kanske då köpa den. Färgvalet står mellan den silvriga eller svarta.....det lutar mer åt den svarta.

Detta med att den kopplar upp sig mot nätet hela tiden? Är det nån man kan fixa eller hur funkar det? Man vill ju inte att den ska "surfa" hla tiden utan att jag kopplar upp mig själv lixom.

Som sagt, det där med uppkopplingen beror på att du har telefonen inställd på att hämta mail så fort som möjligt. Då måste ju nokias server notifiera telefonen när du får nytt mail. För wlan gör det inget eftersom det knappt drar något batteri alls.
För 3G bör du se upp.

Postad 16 November 2010 - 18:50

Unregisteredf5f99731
  • Unregisteredf5f99731
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0

Glöm det. Jag har beställt en grön från Dustin för två månader sen och har fortfarande inte fått min. De flyttar bara fram leveransdatum hela tiden och nu är senaste budet i mitten av december.

Gissa om jag är besviken... :unsure:

Tråkigt värre...

Katshing har en jäkla massa N8 i lager, varför köper ni inte därifrån eller direkt från butik? Har ni några specialordrar på väg?

Jag vill ha en blå ;) , och inte med telia.

Postad 16 November 2010 - 19:41

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Molbilgiganten http://www.mobilgiga...lver-white.aspx har några få kvar för de som vill beställa. Bra pris också, 4248:-
Jag hade en beställning hos Komplett men de skjuter fram sin leverans hela tiden. Beställde från Mobilgiganten idag och fick ett svar på att den skickat den :unsure:. Ser fram emot att få min N8!!

Tycker det är lite märkligt att Mobilgiganten är billigare på färgen Dark Grey (slut nu) än övriga färger. I inköp är det väl samma pris.

Redigerat av Unregistered31511, 16 November 2010 - 19:42.

Postad 16 November 2010 - 21:19

BigR
  • BigR
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Finns det något bra alternativ på en app till Pixelpipe för att posta bilder och text till blogger (blogspot.com)?

Pixelpipe använder en lösning där allt material hostas på deras egna servrar och sedan bara länkas in till blogger. Detta innebär förutom redigeringsbegränsningar och att man får sitt material utspritt på flera siter också säkerhetsproblem eftersom vissa brandväggar är konfigurerade att varna eller blockera inbäddat material som hostas på andra domäner.

Man kan ju iofs maila, men då har man mailens begränsningar. Jag vill helst ha en app som man kommer åt från sänd-menyn i fotovisningsprogrammet.

Postad 16 November 2010 - 22:29

premonitioner
  • premonitioner
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Angående .mkv filer:

Vad är det som felar med dessa filer?

Postad bild

Den översta filen direkt från "uppackningen" till telefonen har jag fått igång ordentligt en gång i telefonen (testat kanske 10ggr) ...den andra filen är det samma videoklippet fast ihopmuxat med tillhörande textfil i mkvmerge och den funkar inte alls, telefonen säger: "allmänt systemfel" hela tiden.

Är det någon som begriper sig på vad som är fel?

Någon som vet något bra konverteringsprogram till mp4 så man även kan få med textfiler?

Upplys mig gärna :unsure:

Mvh / Kenta

Redigerat av premonitioner, 16 November 2010 - 22:33.

Postad 16 November 2010 - 22:45

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Felet är inte att det är mkv. Och i mp4 kan du inte ha lösa undertexter. Formatet stödjer det helt enkelt inte.
Och återigen, det går inte "konvertera" till mp4 eftersom det inte är ett videoformat!

Du kan använda mkvmerge för att skapa en ny fil utan texten om så behövs.

Postad 16 November 2010 - 22:59

premonitioner
  • premonitioner
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Felet är inte att det är mkv. Och i mp4 kan du inte ha lösa undertexter. Formatet stödjer det helt enkelt inte.
Och återigen, det går inte "konvertera" till mp4 eftersom det inte är ett videoformat!

Du kan använda mkvmerge för att skapa en ny fil utan texten om så behövs.

Menar du att problemet med den "andra" .mkv-filen jag visade på bilden är att jag muxat in en textfil i den?
Det går alltså inte "bränna in" text i en .mp4-fil?

Jag gjorde dock om en .mkv till en .mp4 igår (om det heter konvertera eller inte låter jag vara osagt men vad ska det annars het isf :) ) och den funkade fint i telefonen, dock utan text då förstås.
Tyckte bara att det tog väldigt lång tid för det programet jag hade att göra om filen (ca. 30 min).

Testade nu igen efter att ha startat om telefonen och nu funkade originalfilen igen (alltså den övre på bilden).
Verkar ju hur som helst lite ostabilt detta eller?

Vilket program ska man ha för att "koda om" .mkv till rätt format då (från 4.1 till 3.1)?
Testade installera x264 som det länkats till tidigare men installationen startar aldrig.

Väldigt tacksam om ni orkar hjälpa mig förstå mig på detta lite bättre ^_^

Mvh / Kenta

Postad 16 November 2010 - 23:13

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Vet inte vad problemet är, tyvärr.
Det finns två "sätt" att två undertexter på: hardsub och soft sub.
Den första innebär att texterna läggs in i videon. Dvs, de blir en del av videon. Detta fungerar utmärkt med mp4. Dock kan du inte "stänga av" undertexterna senare om du vill. Soft sub innebär att undertexterna finns som en separat fil och kan därmed sättas på, stängas av, ändra teckensnitt, osv. Klart överlägset. Stöds endast av mkv.

Du kan inte "göra om" en mkv till en mp4, därför att mkv och mp4 är behållare. De innehåller video, ljud och möjligen undertexter. De är bara filer som sparar flera olika filer i en, så att säga. Som zip eller dylikt. Därför går det inte konvertera ena till den andra, på det sätt som många tror. Du kan ta ut innehållet i vardera container och lägga in i andra dock. Detta skulle jag dock knappast kalla för konvertera.

Konvertering är en dålig term. Vad vi måste göra för att få video att fungera på N8 är att komprimera om video och/eller ljud och spara dem i kompatibla format. Ljud och video har en mängd olika format och komprimeringstekniker och inställningar. Sedan tar vi dessa ljud och video och stoppar in dem i en mp4 eller mkv fil.

x264 är ett videokomprimeringsprogram som är gratis och EXTREMT bra. Det är dock ingen installation. Det är en CLI-fil. Dvs, du kör den från cmd. Jag gav ett exempel på hur du kan använda den. Du måste dock bara lära dig grunderna på hur du använder CLI först.

Postad 16 November 2010 - 23:46

KniveN
  • KniveN
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Man betalar 2700 för telefonen på halebop om man tecknar ett 24 månaders abonnemang för 149kr i månaden och då får man 3gb surf och 3000 sms. Vilket abo man ska välja beror på hur mycket man ringer/ messar/ surfar osv. Har man alltid en räkning på 400kr+ så får man ju den tex "gratis" via TRE, messar man mer och inte ringer så mycket så är tex Halebop ett bra alternativ.

Postad 17 November 2010 - 00:31

donpipino
  • donpipino
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Är det någon här som använder den inbyggda Facebook widgeten? Hur ser man när någon svarat på något t ex? Jag har inte lyckats hitta det än :)

Postad 17 November 2010 - 01:21

premonitioner
  • premonitioner
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Vet inte vad problemet är, tyvärr.
(1:) Det finns två "sätt" att två undertexter på: hardsub och soft sub.
Den första innebär att texterna läggs in i videon. Dvs, de blir en del av videon. Detta fungerar utmärkt med mp4. Dock kan du inte "stänga av" undertexterna senare om du vill. Soft sub innebär att undertexterna finns som en separat fil och kan därmed sättas på, stängas av, ändra teckensnitt, osv. Klart överlägset. Stöds endast av mkv.

(2:) Du kan inte "göra om" en mkv till en mp4, därför att mkv och mp4 är behållare. De innehåller video, ljud och möjligen undertexter. De är bara filer som sparar flera olika filer i en, så att säga. Som zip eller dylikt. Därför går det inte konvertera ena till den andra, på det sätt som många tror. Du kan ta ut innehållet i vardera container och lägga in i andra dock. Detta skulle jag dock knappast kalla för konvertera.

(3:) Konvertering är en dålig term. Vad vi måste göra för att få video att fungera på N8 är att komprimera om video och/eller ljud och spara dem i kompatibla format. Ljud och video har en mängd olika format och komprimeringstekniker och inställningar. Sedan tar vi dessa ljud och video och stoppar in dem i en mp4 eller mkv fil.

(4:) x264 är ett videokomprimeringsprogram som är gratis och EXTREMT bra. Det är dock ingen installation. Det är en CLI-fil. Dvs, du kör den från cmd. Jag gav ett exempel på hur du kan använda den. Du måste dock bara lära dig grunderna på hur du använder CLI först.

Då kan jag säga som så här:

1: Att det bara går med "hardsub" på .mp4 gör mig absolut ingenting. Jag har ändå bara filen för att kunna kolla på videon i mobilen när jag åker buss och dylikt som jag ofta gör till mitt arbete.
Hemma på datorn så har jag allt i .mkv ändå så det spelar ingen roll. ....vet du något bra program för detta ändamålet då?

2: Att filformaten bara är s.k. containers är jag fullt medveten om och det är väl egentligen jag som kanske använde ordet konvertera fel :) ...som tidigare punkt: något bra program för att göra om från en .mkv till en .mp4 med textfil är något jag är ute efter.

3: Men som jag kan tyda det så krånglar ju även det format av .mkv som ska fungera... jag får ofta bara ljud och ingen bild med en fil som ska ha rätt värden.

4: Jag ska försöka kolla dina tidigare inlägg angående detta och sätta mig in i hur det funkar... om du har någon bra guide som går att tipsa till så är det varmt mottaget!

TACK för alla bra svar!!

Mvh / Kenta

Postad 17 November 2010 - 08:32

K_arlstrom
  • K_arlstrom
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
DivX fick telefonen att låsa sig efter ca 1 minut, gång på gång.. nå animeserier som är .avi fungerar felfritt, ljudet tar ett tag på sig om jag pausar och multitaskar iväg eller om någon ringer och avbryter..

För övrigt så har jag till slut lyckats "hacka" kameran ! ^_^
Har dock ingen bra före/efter bild men storleken ökade då till ~4 MB så i teorin stämmer det ju :)
Tog lite längre tid att spara bilden men fortfarande snabbare än alla andra telefoner jag haft !
Filmningen har jag inte kollat på mer än i telefonen, men det flyter på bra när man rör på den, hur det var tidigare kommer jag inte ihåg, får kolla med nått program i datorn när jag filmat nått vettigt :lol:

För att göra det här själv så är det 8 steg:

1. Registrera dig på http://cer.opda.cn/en/
2. Ansök om ett eget certifikat på samma sida, IMEI-nummret står under hdmi-luckan
3. Ladda ner din .cer och din .key fil när certifikatet blivit godkännt
4. Ladda ner och installera http://www.softpedia...IS-Signer.shtml
5. Ladda ner det hack du vill från http://hx-custom-roms.com/n8_goodies , 97% kvalite skulle jag säga är det bättre valet
6. Lägg din .key, .cert och .sis fil i programets installationsmapp (måste för att det ska fungera)
7. Starta programet och välj dina filer och certifiera .sis'en (välj om du ska ersätta originalet eller ej i inställningarna)
8. Skicka din signerade .sis till mobilen, installera och starta om ! ;)

Le !

Postad 17 November 2010 - 09:07

SvenSven
  • SvenSven
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Om du har programmet som widget? klicka då på ikonen längst ner när du är inne i programmet. Då kommer det se ut såhär:

-bilder-

Om du kollar sista bilden, väljer du sista alternativet så kommer du se återstående ladd-tid även i widgeten.

Joo, jag hade sista bilden ibokad, men det funkade ändå inte. Stod "Charging" i alla rutor. Laddade den på nytt igår efter ominstallation, funkade inte då heller.

Programmet tycks vara något buggad. Ibland fungerar det, ibland inte, och dess uppskattningar är oftast dåliga. Får se om det förbättras med tiden.

Jag kan tänka mig att uppskattningarna blir lite bättre då man använd den ett tag, då den fått lite historik om ungefär hur mycket man använder telefon.

Postad 17 November 2010 - 11:03

Crockett
  • Crockett
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Uppdatering på väg för symbian inom några veckor. Ska tydligen bli i samband med E7 releasen :)

http://mynokiablog.c...ks-new-browser/

Postad 17 November 2010 - 11:37

jfhallberg
  • jfhallberg
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Är det ingen som har lite fina bilder tagna med Nokia N8, och kan skicka in dem till Prisjakt. Finns just nu bara 7 st produktbilder vilket inte är så roligt att kolla på varje dag.
"Klicka och skicka"

Postad 17 November 2010 - 12:31

Amor
  • Amor
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Fråga åt min kompis som har N8:
Hur lägger man upp Angry Birds på startskärmen, han får inte det att fungera...

Har någon tips om det?

MVH//Raul

Postad 17 November 2010 - 13:04

SvenSven
  • SvenSven
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Fråga åt min kompis som har N8:
Hur lägger man upp Angry Birds på startskärmen, han får inte det att fungera...

Har någon tips om det?

MVH//Raul

Gå till startmenyen. Val --> Redigera startsida --> klicka på +et --> Välj "genvägar" --> klicka på "Genvägar"-ikonen som du precis lagt till --> du får nu välja 4 program som kommer ligga där, ett av dom väljer du "Angry birds".

Postad 17 November 2010 - 13:11

roggeber
  • roggeber
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Är det någonn som vet om det går att få svensk text till XviD-filmer (subtitles)?

Postad 17 November 2010 - 13:44

Amor
  • Amor
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Gå till startmenyen. Val --> Redigera startsida --> klicka på +et --> Välj "genvägar" --> klicka på "Genvägar"-ikonen som du precis lagt till --> du får nu välja 4 program som kommer ligga där, ett av dom väljer du "Angry birds".

Tack så mycket! Vi anade att det skulle vara rätt simpelt, men som tur är så finns det duktiga personer i denna forum som man kan fråga...

Postad 17 November 2010 - 13:44

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Finns det någon egentlig poäng med den medföljande HDMI-adaptern? Om jag ändå måste köpa en HDMI-kabel för att ansluta adaptern till TVn, så kan jag ju lika gärna köpa en miniHDMI-HDMI som går direkt från telefonen till TVn. Eller är det något speciellt med den medföljande?

Postad 17 November 2010 - 14:06

Zetor
  • Zetor
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Finns det någon egentlig poäng med den medföljande HDMI-adaptern? Om jag ändå måste köpa en HDMI-kabel för att ansluta adaptern till TVn, så kan jag ju lika gärna köpa en miniHDMI-HDMI som går direkt från telefonen till TVn.

Det kan du. För mig som har ett antal vanliga HDMI-kablar liggande hemma (och ett par indragna i väggen) så är den medföljande adaptern till stor nytta..

Postad 17 November 2010 - 14:48

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Då kan jag säga som så här:

1: Att det bara går med "hardsub" på .mp4 gör mig absolut ingenting. Jag har ändå bara filen för att kunna kolla på videon i mobilen när jag åker buss och dylikt som jag ofta gör till mitt arbete.
Hemma på datorn så har jag allt i .mkv ändå så det spelar ingen roll. ....vet du något bra program för detta ändamålet då?

2: Att filformaten bara är s.k. containers är jag fullt medveten om och det är väl egentligen jag som kanske använde ordet konvertera fel :) ...som tidigare punkt: något bra program för att göra om från en .mkv till en .mp4 med textfil är något jag är ute efter.

3: Men som jag kan tyda det så krånglar ju även det format av .mkv som ska fungera... jag får ofta bara ljud och ingen bild med en fil som ska ha rätt värden.

4: Jag ska försöka kolla dina tidigare inlägg angående detta och sätta mig in i hur det funkar... om du har någon bra guide som går att tipsa till så är det varmt mottaget!

TACK för alla bra svar!!

Mvh / Kenta

Prova detta:
1) Extrahera din textfil från din container. Enklast är mkvextract.
2) Skapa en ny fil din video.avs. Lägg in:

DirectShowSource("din orginal fil.mkv", audio=false)
VobSub("din undertextfil.någonting")

Spara filen och stäng den.
3) Starta "cmd".
4) Skriv cd("katalogen där din fil ligger") och tryck enter (alternativt, om du har Win7, kan du hålla ner shift, höger-klicka på din mapp där filen ligger och välja öppna kommandofönster här [vet ej exakt vad det står]).
5) Se till att ha laddat ner x264 i denna katalog. Om du ett 64-bitars system bör du plocka 64-bitar versionen. Det är ca 10% snabbare.
6) Skriv x264 --preset veryslow --crf 17 --level 3.1 --tune [mytune] "min video.avs" -o "min video.mkv" och tryck enter.
(Ersätt mytune med animation om det är anime; film annars.)
7) Vänta till x264 är klar.
8) Använd mkvmerge för lägga in videon (min video.mkv) och ljudet från den gamla videon. Spara i en ny fil.
9) Kopiera filen till din telefon. Förhoppningsvis kommer det fungera.

Detta är skrivet från mitt minne. Det kan finnas fel. Jag har inte heller testat detta, så jag vet inte om det kommer att fungera.

Postad 17 November 2010 - 15:06

premonitioner
  • premonitioner
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Prova detta:
1) Extrahera din textfil från din container. Enklast är mkvextract.
2) Skapa en ny fil din video.avs. Lägg in:

DirectShowSource("din orginal fil.mkv", audio=false)
VobSub("din undertextfil.någonting")

Spara filen och stäng den.
3) Starta "cmd".
4) Skriv cd("katalogen där din fil ligger") och tryck enter (alternativt, om du har Win7, kan du hålla ner shift, höger-klicka på din mapp där filen ligger och välja öppna kommandofönster här [vet ej exakt vad det står]).
5) Se till att ha laddat ner x264 i denna katalog. Om du ett 64-bitars system bör du plocka 64-bitar versionen. Det är ca 10% snabbare.
6) Skriv x264 --preset veryslow --crf 17 --level 3.1 --tune [mytune] "min video.avs" -o "min video.mkv" och tryck enter.
(Ersätt mytune med animation om det är anime; film annars.)
7) Vänta till x264 är klar.
8) Använd mkvmerge för lägga in videon (min video.mkv) och ljudet från den gamla videon. Spara i en ny fil.
9) Kopiera filen till din telefon. Förhoppningsvis kommer det fungera.

Detta är skrivet från mitt minne. Det kan finnas fel. Jag har inte heller testat detta, så jag vet inte om det kommer att fungera.

Tackar Tackar så mycket... inte helt hundra på hur jag ska göra men det löser sig säkert när jag väl testar.
Återkommer med resultat när jag hinner sätta mig med det :)

Mvh / Kenta

Är det någonn som vet om det går att få svensk text till XviD-filmer (subtitles)?

Det funkar inte med "lösa" textfiler i mobilen nej.
Du måste ha texten färdig i Xvid'en eller "bränna in" den själv.

Är det ingen som har lite fina bilder tagna med Nokia N8, och kan skicka in dem till Prisjakt. Finns just nu bara 7 st produktbilder vilket inte är så roligt att kolla på varje dag.
"Klicka och skicka"

Hur lägger man upp bilder där då?

Postad 17 November 2010 - 16:56

Unregistered9a238731
  • Unregistered9a238731
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Finns det någon egentlig poäng med den medföljande HDMI-adaptern? Om jag ändå måste köpa en HDMI-kabel för att ansluta adaptern till TVn, så kan jag ju lika gärna köpa en miniHDMI-HDMI som går direkt från telefonen till TVn. Eller är det något speciellt med den medföljande?

Notera att den kabeln då ska ha en anslutning av typen "HDMI Micro" i ena änden och vanlig HDMI i den andra. Finns alltså tre typer av HDMI-kontakter idag, vanlig, mini och micro.

Postad 17 November 2010 - 17:33

SL2
  • SL2
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Det verkar finnas GUI til x264, men jag vet inte om det funkar trots att det är gammalt.

http://www.videohelp...imings_x264_GUI

Finns det någon egentlig poäng med den medföljande HDMI-adaptern? Om jag ändå måste köpa en HDMI-kabel för att ansluta adaptern till TVn, så kan jag ju lika gärna köpa en miniHDMI-HDMI som går direkt från telefonen till TVn.

Anledningen måste vara att det är väldigt många som har en vanlig HDMI-kabel, men den här versionen är ganska ovanlig.

Postad 17 November 2010 - 17:40

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Det verkar finnas GUI til x264, men jag vet inte om det funkar trots att det är gammalt.

Japp. Det finns ett antal.
Dock brukar jag inte använda dessa eftersom det är så enkelt att start x264 från cmd. Dessutom brukar de flesta sakna alla presets vilket gör de oftast meningslösa.

Postad 17 November 2010 - 17:46

SL2
  • SL2
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Jag tänkte främst för de som inte ens vet vad cmd är, men om det saknar inställningar så är det väl lönlöst.

Postad 17 November 2010 - 18:01

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Jo, jag föredrar också GUI, men jag har som sagt inte hittat något bra som passar mig.

Postad 17 November 2010 - 18:09

bag
  • bag
  • Forumräv

• 775 inlägg
  • 0

du har rätt i det du skriver, men hur ser priserna ut? vad jag kan se så ringer du för 0,69/min till de som inte har tele2, det är alltså 0.50 dyrare/min än halebop. alltså 3,63 gånger dyrare. det gör att du kan ringa ~432 minuter för dina 298:- med halebop så kan du ringa i ~784 minuter innan du kommer upp i 298:- totalt. alltså med de 149:- som abbonemanget kostar. alltså kan du ringa ~82% mer med halebop för samma pris. dessutom så ingår 3000 gratis sms och 3 gånger mer surf. dessutom så får du ett bättre nät med edge. enda tillfället som du tjänar på det abonnemanget är väl om du ringer och sms:ar till tele2 nästan uteslutande. halebop har ju ett liknande abonnemang om man bara ringer till halebop. för egen del så ringer jag väldigt blandat till olika operatörer och tjänar på det låga priset till alla.

däremot så har jag svårt att se just det abonnemanget du pratar om på hemsidan... för där verkar kompis surf bara kosta 89:- i månaden. men du kanske menar att det är med en förhöjd månadsavgift och att du då får ringa upp de pengarna? deras hemsida verkar förövrigt funka sådär just nu. det går inte välja n8 med något abonnemang och gå vidare.

nu låter jag säkert som att jag bara gör reklam för halebop. men jag uttrycker bara att jag väldigt nöjd som kund. har haft de flesta operatörerna men har svårt att se att det finns något bra alternativ just nu. det började med en kortare period med comviq kontant 1998 iochmed att jag fick med det till min begagnade nokia 2110 för 100:- med 20:- på kortet. sen blev det europolitan ett tag när de hade någon kampanj där man fick gratis kontantkort på köpet när man köpte något, marabou choklad har jag för mig. sen vidare till telia refill när jag köpte min 3310. det hade jag tills comviq knockout kom. då köpte jag det abonnemanget som faktiskt var banbrytande. men jag var inte nöjd med comviq och bytte till halebop efter bara några månader. jag hade deras kontantkort till oktober i år då det blev dags att teckna abonnemang igen.

Postad 17 November 2010 - 20:16

jfhallberg
  • jfhallberg
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Hur lägger man upp bilder där då?

Jag vet inte säkert men tror man laddar upp bilderna under MinHembio-konto och taggar dem till prisjakt-Nokia-N8 på något sätt.

Postad 17 November 2010 - 20:34

Ford_st
  • Ford_st
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
jag kan ta några kort och lägga upp men vad är det ni är intresserade att se

Postad 17 November 2010 - 20:50

jfhallberg
  • jfhallberg
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

jag kan ta några kort och lägga upp men vad är det ni är intresserade att se

Jag skulle vilja se bilder i olika miljöer t.ex. inomhus, utomhus, mörka, ljusa, med och utan blixt, närbilder, porträtt, gärna lite bilder som är redigerade direkt i kameran för att se olika redigerings effekter.
Typ.

Postad 17 November 2010 - 20:57

Ford_st
  • Ford_st
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja se bilder i olika miljöer t.ex. inomhus, utomhus, mörka, ljusa, med och utan blixt, närbilder, porträtt, gärna lite bilder som är redigerade direkt i kameran för att se olika redigerings effekter.
Typ.

Jag ska leka lite med nokian imorgon sen läggerjag upp några bilder.

Postad 17 November 2010 - 21:11

jfhallberg
  • jfhallberg
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Typ.

Jag ska leka lite med nokian imorgon sen läggerjag upp några bilder.

Det vore jätte juste! (glömde nämna, bilder tagna med zoom:en är också intressant)

Postad 17 November 2010 - 22:10

Jonrad89
  • Jonrad89
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

DivX fick telefonen att låsa sig efter ca 1 minut, gång på gång.. nå animeserier som är .avi fungerar felfritt, ljudet tar ett tag på sig om jag pausar och multitaskar iväg eller om någon ringer och avbryter..

För övrigt så har jag till slut lyckats "hacka" kameran ! B)
Har dock ingen bra före/efter bild men storleken ökade då till ~4 MB så i teorin stämmer det ju :)
Tog lite längre tid att spara bilden men fortfarande snabbare än alla andra telefoner jag haft !
Filmningen har jag inte kollat på mer än i telefonen, men det flyter på bra när man rör på den, hur det var tidigare kommer jag inte ihåg, får kolla med nått program i datorn när jag filmat nått vettigt :)

För att göra det här själv så är det 8 steg:

1. Registrera dig på http://cer.opda.cn/en/
2. Ansök om ett eget certifikat på samma sida, IMEI-nummret står under hdmi-luckan
3. Ladda ner din .cer och din .key fil när certifikatet blivit godkännt
4. Ladda ner och installera http://www.softpedia...IS-Signer.shtml
5. Ladda ner det hack du vill från http://hx-custom-roms.com/n8_goodies , 97% kvalite skulle jag säga är det bättre valet
6. Lägg din .key, .cert och .sis fil i programets installationsmapp (måste för att det ska fungera)
7. Starta programet och välj dina filer och certifiera .sis'en (välj om du ska ersätta originalet eller ej i inställningarna)
8. Skicka din signerade .sis till mobilen, installera och starta om ! :)

Le !

.sis? alltså ett "program" som ändrar valmöjligheter/inställningar i något register?
Alltså något som går att avinstallera om jag inte vill ha det längre så allt går tillbaks till normalt?
Inget som hindrar programvaru-uppdateringarna?

Postad 17 November 2010 - 22:57

dragi
  • dragi
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

du har rätt i det du skriver, men hur ser priserna ut? vad jag kan se så ringer du för 0,69/min till de som inte har tele2, det är alltså 0.50 dyrare/min än halebop. alltså 3,63 gånger dyrare. det gör att du kan ringa ~432 minuter för dina 298:- med halebop så kan du ringa i ~784 minuter innan du kommer upp i 298:- totalt. alltså med de 149:- som abbonemanget kostar. alltså kan du ringa ~82% mer med halebop för samma pris. dessutom så ingår 3000 gratis sms och 3 gånger mer surf. dessutom så får du ett bättre nät med edge. enda tillfället som du tjänar på det abonnemanget är väl om du ringer och sms:ar till tele2 nästan uteslutande. halebop har ju ett liknande abonnemang om man bara ringer till halebop. för egen del så ringer jag väldigt blandat till olika operatörer och tjänar på det låga priset till alla.

däremot så har jag svårt att se just det abonnemanget du pratar om på hemsidan... för där verkar kompis surf bara kosta 89:- i månaden. men du kanske menar att det är med en förhöjd månadsavgift och att du då får ringa upp de pengarna? deras hemsida verkar förövrigt funka sådär just nu. det går inte välja n8 med något abonnemang och gå vidare.

nu låter jag säkert som att jag bara gör reklam för halebop. men jag uttrycker bara att jag väldigt nöjd som kund. har haft de flesta operatörerna men har svårt att se att det finns något bra alternativ just nu. det började med en kortare period med comviq kontant 1998 iochmed att jag fick med det till min begagnade nokia 2110 för 100:- med 20:- på kortet. sen blev det europolitan ett tag när de hade någon kampanj där man fick gratis kontantkort på köpet när man köpte något, marabou choklad har jag för mig. sen vidare till telia refill när jag köpte min 3310. det hade jag tills comviq knockout kom. då köpte jag det abonnemanget som faktiskt var banbrytande. men jag var inte nöjd med comviq och bytte till halebop efter bara några månader. jag hade deras kontantkort till oktober i år då det blev dags att teckna abonnemang igen.

Tack så mycket för dina tankar. Jag håller med dig till punkt o pricka typ. Du har till och med rätt på den punkten där du säger att den enda gången jag tjänar på tele 2 är om jag uteslutande ringer och smsár till tele2 kunder vilket är helt korrekt =) Praktiskt taget alla jag känner har tele 2,ha kanske två-tre st jag känner som har TRE =)

Och det abbonemanget jag skrev om blev lite fel. Jag menade kompis surf som kostar 89kr/mån men jag kollade även på tilläggspaketet på surf som kostar 99kr/mån vilket blir ca 190kr/mån. Jag blandade ihop summan 298kr med Iphone4 erbjudandet Tele2 har.

Som det är iag brukar jag ju ladda mitt kompis kontant typ 2ggr i månaden så därför känner jag att ett abb kan kosta ca 300kr/mån men då vill jag ju gärna att jag får ringa upp den summan och att telefonen ingår,typ som förhöjd månadsavgift. Jag vet ej om jag e helt orealistisk emn jag har ju som sagt aldrig haft ett abb hehe.

Min operatörsresa började faktiskt med europolitan som sedan blev vodafone,då hade jag nån gammal ericsson mobil,sen blev det en ericsson t18 som jag fick när jag fyllde 18,då vägrade jag ta emot en nokia 3210 som jag tyckte var ful o konstig haha. Men sen när jag köpte en mobil för mina egna pengar nåt år senare så blev d faktiskt en nokia,3330 och då blev det comviq och där har jag varit sen dess =) Däremot har mobilerna varit många fler haha,har bytt minst en gång om året,ett tag var det var tredje månad jag bytte. Men tanken är ändå att denna N8 ska hålla i några år. Hoppas jag med tanke på vad den kostar =) Men jag måste ha den olåst för jag har ett utländskt kort i på somrarna,iofs e ite det ett jätteproblem,man kan alltid ha nån gammal telefon med det kortet i.

Postad 17 November 2010 - 23:19

donpipino
  • donpipino
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man får omslag på albumen i musikspelaren? Jag har på vissa, men det är ett jag inte lyckas få omslag på, hur jag än gör :)

Postad 17 November 2010 - 23:22

K_arlstrom
  • K_arlstrom
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

.sis? alltså ett "program" som ändrar valmöjligheter/inställningar i något register?
Alltså något som går att avinstallera om jag inte vill ha det längre så allt går tillbaks till normalt?
Inget som hindrar programvaru-uppdateringarna?

Japp finns under Inställningar -> Progr.hanterare -> Installerat -> hyperX modification
Så borde inte vara något problem :) Något register det troligast ändrar då jag inte har någon ny/extra inställning i kameran och omstart krävs..

-------------------------------------------------------------
För övrigt så letar jag efter ett grymt fjärrstyrningsprogram till datorn !
Logitech touch mouse till iPhone är det jag tänker på.. http://logitech-en-a...,5/cl/us,en/kw/
Trådlös touchpad/on screen keyboard... Skulle vara underbart för filmvisning och lite lätt soff-surf.. Var nära på att köpa en ipod touch endast för den där appen (som är gratis!) B)
Snälla porta den till symbian^3 och jag betalar lätt 50:- på ovi :)

-------------------------------------------------------------
Sen en till sak som jag behöver ändra på mobilen, faktiskt viktigare än kamerahacket men borde vara enklare!
Har sen i torsdags råkat stänga av larmet istället för att snooza, skulle behöva swipa för att stänga och bara toucha för snooze eller nått sånt.. som det är nu har jag aktiverat "vänd för snooze" och får se hur det går, om jag råkar komma åt skärmen eller klarar mig om jag lägger den neråt :)

Redigerat av K_arlstrom, 17 November 2010 - 23:44.

Postad 18 November 2010 - 00:10

Kemi
  • Kemi
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0

Någon som vet hur man får omslag på albumen i musikspelaren? Jag har på vissa, men det är ett jag inte lyckas få omslag på, hur jag än gör :)

Omslaget måste bäddas in i mp3:n för att synas i musikspelaren. Använd mp3tag, programmet är gratis och söker automatiskt igenom Amazon på omslag man saknar.

http://www.mp3tag.de/en/

Redigerat av Kemi, 18 November 2010 - 00:11.

Postad 18 November 2010 - 00:33

Ford_st
  • Ford_st
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Omslaget måste bäddas in i mp3:n för att synas i musikspelaren. Använd mp3tag, programmet är gratis och söker automatiskt igenom Amazon på omslag man saknar.

http://www.mp3tag.de/en/

eller så installerar men ovi player på datorn och importerar mappen med musiken, för sen musen till albumet som vissas med en not och klicka på hämta album info.

Postad 18 November 2010 - 01:44

hugomontenegro
  • hugomontenegro
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hmmm, på FB via Ovi så kommer en kompis inlägg upp som mina med min profilbild! Han själv syns bara som "Facebookanvändare" när man kollar han kommentarer. Men går jag in på FB hemma så är allt OK!

Problem med e-posten: Får ingen pejl på om det jag skickat kommer fram, skickade mail finns inte under mappen "sänt", när jag kommer hem kan jag inte se att jag skickat något och inte heller kan jag se det på webmailen. Noll koll alltså! Någon mer som upplever detta?

Farbror Hugo

Postad 18 November 2010 - 03:37

bag
  • bag
  • Forumräv

• 775 inlägg
  • 0
filmade lite rally för ett par veckor sen, novemberskölden utanför nässjö. jag klippte ihop materialet på telefonen och la upp det på youtube, blev helt okej. här är klippet om någon är intresserad: http://www.youtube.c...h?v=KY6v0Gv9gzw

Postad 18 November 2010 - 03:54

JagVetInte
  • JagVetInte
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

filmade lite rally för ett par veckor sen, novemberskölden utanför nässjö. jag klippte ihop materialet på telefonen och la upp det på youtube, blev helt okej. här är klippet om någon är intresserad: http://www.youtube.c...h?v=KY6v0Gv9gzw

Jag är imponerad över hur bra Nokia N8 lyckas fånga upp bra stereoljud i filmupptagningen.

Postad 18 November 2010 - 05:48

SL2
  • SL2
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

Tackar!
Kolla från 8:17 och framåt, där syns det tydligt att den inte kan hantera framljusen på bilarna.
Ljusen är gigantiska, kritvita och lyser genom stolparna!!? Har aldrig sett nåt liknande.. :) Det är som överexponerat, med jätteskarpa gränser.
Skulle man göra stilbilder av det skulle det se ut som om nån gått lös med hålslagarn!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.