Buggrapport gällande VIP 1963 med senaste uppdateringen från i går (tisdag) (kopplad till FiberLan i Uppsala):
Detta är reproducerbart! Jag gjorde likadant igen efter en kallstart och fick systemfel på nytt.
Klockan 20:01 (på en restaurang) kopplar jag upp min Androidapp för att spela in "Bonde söker fru" som började för en minut sedan på TV4 (kl 20:00-21:00+15 min marginal).
Fel #1:
Androidappen (som brukar vara på svenska) säger nu på engelska att kanalen kan komma att ändras för den som eventuellt sitter och tittar på TV:n där hemma. Detta har jag aldrig sett förut. Och varningen är felaktig, för:
* boxen är avstängd (så ingen sitter och tittar på TV)
* boxen spelar inte redan in någonting annat
* boxen i fråga är en 1963 kopplad till FiberLan, så även om någon skulle titta på TV (tom i timeshift) så skulle den kunna börja spela in "Bonde söker fru" utan att störa TV-tittaren
Nå, det står att inspelningsaktiviteten gick bra.
Fel #2:
Klockan 21:05 kommer vi hem från restaurangen och ser att boxen bara har
en röd lysdiod tänd. Den ska visa två röda dioder eftersom den är avstängd och ska spela in 15 minuters marginal efter "Bonde söker fru".
Vi startar boxen. Nu ändras den röda dioden till grönt men fortfarande ingen röd diod bredvid för att indikera någon inspelning.
Sambon vill se Maria Wern som började 21:00.
Eftersom boxen just nu ska hålla på att spela in 15-minutersmarginalen från "Bonde söker fru" så är tanken att vi startar en inspelning av pågående "Maria Wern" nu direkt (ca kl 21:06) och tittar sedan på de första minutrarna genom att spola till slutet av "Bonde söker fru". När den filen är slut byter vi till "Maria Wern"-filen för att se klart.
Fel #3:
Så här har man alltid kunnat göra, men nu när vi valde att spela in "Maria Wern" sade boxen "Systemfel. Kontakta kundtjänst".
Om man försöker spela in det pågående "Maria Wern" igen säger boxen nu "Programmet spelas redan in".
Boxen säger alltså att Maria Wern redan spelas in, men ingen röd diod lyser, och om jag trycker på stopp frågar den inte om jag vill avbryta någon inspelning, om jag byter kanal visas inte att TV4 spelas in, men allt detta är sannolikt följdfel efter systemfelet som skedde ca 21:06.
"Bonde söker fru" blev iaf inspelat trots allt.
Jag går in på Meny | Insällningar | Systeminformation (?) | Starta om tjänsten.
Bilden blir vit, första inloggningsfasen visas, sedan den andra, men där stannar det med en rosa skärm där det står "Tillfälliga driststörningar. Digitalboxen fick inte kontakt med systemet. Starta om........"
Nehepp, varmstart funkade inte.
Provar att rycka sladden.
Nu bootar den korrekt.
Jag provar att trycka på Rec på TV4 Nyheterna, och det spelas in korrekt. Uppe i hörnet visas att det spelas in vid kanalbyte och med stopp-knaooen kan jag välja att avbryta inspelningen.
Jag provar allting igen för att se om det är reproducerbart.
Kl 22:10 använder jag Androidappen för att spela in TV4-nyheterna som redan har börjat (22:00-22:25).
Jag får den onödiga varningen i appen men den bekräftar inspelningen.
På boxen och på TVn (som jag glömt stänga av, så det var inte ett 100% identiskt test) ser jag hur inspelningen startar. Även den röda inspelnings-lysdioden börjar lysa.
Jag väntar tills TV4-sporten startat, ca 22:28 (dvs när jag är mitt inne i mina extra 15 minuters marginal), trycker på gul knapp och väljer att spela in nuvarande program (dvs TV4 sporten).
Nu säger boxen "systemfel" igen.
Nu vet jag inte om detta varit uppe förut men jag hittade inget vid en sökning så jag slänger ur mig det nu.
Vid flera tillfällen har jag spelat in tv-serier (Desperate Housewives och Grey's Anatomy) på Kanal 5. Problemet är att de är schemalagda mellan 21:00-21:55 men programmen fortsätter till 22:00. Jag missar alltså de sista 5 minutrarna. Nu vet jag inte om felet är Telias eller Kanal 5 men det irriterar mig något djävulskt. Enklaste vore om digitalboxen spelade in 5 minuter efter utsatt stopptid. Men såklart ska tvtiden stämma den också.
Någon fler som har upplevt liknande problem?
Ja, tyck till om telia angående att EPG:n borde visa rätt klockslag.
Tillsvidare tycker jag att du ska gå in under inställningarna och addera 15 minuters marginal efter inspelning (om din box har den finessen, VIP 1963 har det).
Redigerat av elofu17, 16 december 2010 - 00:04.