Den nya uppdateringen la in FOX som börjar 22 september
Mindre roligt är att går jag in på program biblioteket får jag kommunikationsfel 611
Jag hade FOX innan uppdateringen så jag skulle gissa på att den gjorde något annat.
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Startad av
Signator
, feb 11 2005 20:26
34745 svar till detta ämne
111 relaterade trådar
Postad 17 september 2014 - 22:44
Jag hade FOX innan uppdateringen så jag skulle gissa på att den gjorde något annat. Postad 17 september 2014 - 22:47 Redigerat av kentrj, 17 september 2014 - 22:48. Postad 18 september 2014 - 06:20 HD kanaler har väl aldrig funkat att se från början ? Postad 18 september 2014 - 07:37 Hos mig går det inte alls starta från hd. Får gå till SD och börja där :/ Postad 18 september 2014 - 11:17
Samma här. Postad 18 september 2014 - 17:45
Hade samma problem efter uppdateringen men det löste sig med en omstart. Postad 18 september 2014 - 19:07 Edit: tycks vara glapp i kontakten i boxen. Men det är ändå märkligt att det funkar med optisk men inte med hdmi... Redigerat av Unregistered2956b483, 19 september 2014 - 09:38. Postad 18 september 2014 - 22:18
Det fixar endast en enda sak i princip, att man får "popular" rating på filmer igen, alltså stjärnmarkeringen och betyg på filmerna i videobutiken. Markus Johansson Telia kundservice Postad 18 september 2014 - 22:29
Nja, det har inte med uppdateringen att göra för det är helt olika saker det beror på. Dock så jobbar man med att lägga till FOX på kanalplats 17 innan den börjar sända 22/9. Har man HD paket får man även kanalen i HD på plats 417.
Det var stora problem med det igår kväll men det löstes lite efter midnatt om jag fattar det rätt. Har man det fortfarande kan man behöva starta om boxen. Sen under förmiddagen så drabbades en hel del kunder av att den multicastström men information till boxarna slutade fungera men detta var löst vid lunchtid igen. Denna multicastström använda bland annat för att för digital-tv boxen ska veta vilka olika multicastströmmar de olika kanalerna har och hur boxen ska ladda ner EPG. Installerade man en ny box eller gjorde FR (Factory Reset) på sin box under denna tiden kunde man drabbas av detta fel. Generellt ska man aldrig behöva göra FR på sin box, det kan vara bra att veta för det är i princip inget fel som löser sig när man gör detta. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 18 september 2014 - 22:34
omstart hjälper inte mig , ska inte "spela från start" fungera på svtHD kanaler ... Markus? Redigerat av kentrj, 18 september 2014 - 22:41. Postad 19 september 2014 - 00:04
Är du säker? För jag har upptäckt en försämring av tjänsten efter uppdateringen nämligen om jag vill se på play-innehåll på nån annan kanal. Tex om jag är på Kanal 5 och så trycker jag på info knappen för att få upp programinformation. Säg att jag kollar in vad som sänts tidigare under kvällen på SVT1 och hittar Uppdrag Granskning som jag vill se. Tidigare behövde jag då bara trycka på ok på fjärren medans information om det programmet låg uppe på skärmen så började det spelas upp direkt från programbiblioteket och efter att jag sett färdigt så landade jag på SVT1. Men nu när jag gör samma sak så tas jag bara till den kanalen och det program som visas nu. Jag är tvungen att återigen bläddra fram Uppdrag Granskning och trycka på Ok för att det skall börja spelas upp. Tycker detta är en försämring jämfört med tidigare. Hoppas ni kan fixa till denna buggen och göra så att det fungerar som tidigare där man kan hoppa direkt till olika kanalers playinnehåll på det här sättet utan att först behöva mellanlanda på den kanal man vill spela upp ifrån. Postad 19 september 2014 - 09:41 "Det är inga funktionsförändringar med de nya boxarna mot de gamla då de helt enkelt bygger på samma programvara." Hur stark har kravet på en ny fysisk design varit? Det är uppenbart att Telia lever kvar i sin gamla monopolvärld. Det är kunderna som är till för oss - inte vi som är till för kunderna. , Postad 19 september 2014 - 11:40 Monopolvärld? Telia har ju massor av konkurrenter, och har du varit med om Boxers misslyckade lansering av on-demand boxen så skulle du vara mindre sarkastisk Bosse! För Telias box betalar du 1200:- Konkurrenterna tar 4-5000:- för sin Redigerat av eralshn, 19 september 2014 - 11:42. Postad 19 september 2014 - 14:35 Har testat med en tidigare använd disk på 500Gb och med en helt ny disk på 1Tb, utan att lyckas. I bägge fallen valde jag "formatera disken" i menyn, men när boxen startat om, får jag ändå felmeddelande om att det är fel på disken. Kan också se om jag kopplar in den i datorn, att boxen inte har gjort något nytt filsystem på den. Måste man formatera i datorn innan man sätter den i boxen? Vilket filsystem skall det i så fall vara? Eller kan man tvinga boxen att göra nytt filsystem på disken på något annat sätt? Eller är mjukvaran i boxen medvetet gjord av Telia så att inga andra diskar skall fungera? 320Gb år 2014 är ju ingenting. Har inte haft någon äldre inspelningsbar box från Telia, så jag har inget att jämföra med. Har dock haft Canal digitals hemska inspelningsbara HD box från Sagem i ett antal år. 2853:an från Telia kostade en tredjedel av vad den hemska Sagem boxen gjorde och är minst 25 gånger snabbare på allt. Uppskattar att man kan spela in via app i telefonen, men finns det ingen funktion för serieinspelning, annat än att upprepa inspelningen 5 eller 10 gånger? På den hemska franska boxen från CD, kunde man välja att spela in alla avsnitt av en serie oavsett om den gick på olika tider olika dagar o.s.v. Postad 19 september 2014 - 19:50 Kan man ha två inspelningsbara boxar på två kollektiva koder? Postad 20 september 2014 - 09:40
Jag fick just dessa svar från Telias chatt när jag ställde frågor om den nya 2853 boxen: 10:31:50 Anna Hårddisken är speciell för boxen och skjuts in och trycks fast under den. Så hårddisken heter också Arris och är på 320 GB. 10:33:11 Du menar alltså att det inte går att använda annan hårddisk än en sådan som gjorts speciellt för boxen? 10:33:49 Anna Ja, precis och i dagsläget är det inget vi säljer, men det är inte omöjligt att någon annan gör det. Postad 20 september 2014 - 09:57
Testade igen ifall det va jag som va dum i huvudet men nä, det va samma sak. Väljer jag digtalt i menyn på boxen så kan jag höja och sänka ljudet med telias fjärr på analoga kanaler så att säga. Tex. 6an. Men väljer jag tv4hd eller svthd såblir det max volym på digitalboxen. Så fort det blir digitalt ljud så går det inte ändra volym på min iaf. 5HD funkar ibland beroende om ljudet är digitalt eller ej. Men så fort det kommer upp dolby på displayen på recevern så blir det max.
Jodå, dom flesta HD kanalerna gör det. Postad 20 september 2014 - 10:33
Hårddisken som fölljde med min box är en Toshiba MQ01ABD032V. Det är en vanlig 2,5 tums sata disk som sitter fastskruvad på en plastsläde med ett Arris klistermärke på. Hårddisken heter alltså inte Arris,utan det är kittet med hårddisken och plastbiten, som heter "Arris DVR module 320GB" Får dock ingen annan hårddisk att fungera, då boxen vägrar skapa rätt filsystem på dem. Antar att det är ett linux filsystem på disken, så jag får väl köra en liveskiva med linux på datorn, får att se om partitionsprogrammet i linux kan identifiera filsystemet. I windows står det bara okänt filsystem, oavsett vilket partitionsprogram jag kör med. Har för mig att jag läst att folk bytt hårddisk i den gamla boxen, men inte hittat om det behövdes göras något särskilt med disken då. Postad 20 september 2014 - 13:45 Redigerat av Paul Holmgren, 20 september 2014 - 13:51. Postad 20 september 2014 - 15:58
Det går inte att justera ett DD ljud i boxen, skickas direkt till recivern för avkodning Missa inte att det idag går att se alla SHL matcherna gratis http://www.telia.se/...SHL-live-gratis Postad 20 september 2014 - 16:32
Den tackar man för ![]() Postad 21 september 2014 - 14:49 Postad 21 september 2014 - 15:38
Efter uppdateringen som kom i veckan har detta tydligen försvunnit för mig. Nu fungerar det som vanligt igen och rutan försvinner efter nedräkningen. Postad 21 september 2014 - 17:25
Har du kontaktat Telia support? Rimligen måste de kunna hjälpa dig med att få hårddisken att fungera, alternativt klargöra att det inte fungerar med vilken hårddisk som helst. Postad 22 september 2014 - 12:50
Eftersom det står i produktbeskrivningen att hårddisken är utbytbar kan det rimligen inte påverka garantin för boxen om man väljer att byta hårddisk. Vore dock uppskattat om någon kunde bringa klarhet i huruvida det går att byta till valfri annan hårddisk eller om det krävs någon specialvariant som är svår att få tag i. Om det är det senare som gäller försvinner ju en stor del av lockelsen med nya boxen... Postad 22 september 2014 - 12:56 på Arris-disken. Skulle vara intressant att veta vad de använder för filsystem. Postad 22 september 2014 - 14:52
Vad jag läst tidigare så använder den både ext2 (för systeminställningar, uppdateringar osv) och JFS för inspelningar. Postad 22 september 2014 - 17:10
Har testat lite mer nu. Clonezilla identifierar filsystemet som JFS. Provat att klona disken till min nya 1TB disk, står att det lyckats och att disken fungerar. Dock så blir ju den partitionen då 320 Gb stor, eftersom den klonar partitionen som den är. Tänkte göra den större med GParted, men gav upp efter 2 dygn utan att skitprogrammet blivit klart men sin evighetslånga kontroll av hårddisken, som inte går att stänga av. Testade disken som den är nu i stället, och det står tyvärr fortfarande att det är problem med hårddisken när jag sätter den i boxen, så det känns inte som att det är någon ide att köra GParted i en eller två veckor för att göra partitionen större, då den ändå inte fungerar i boxen. Ingen som vet hur man gjorde för att byta hårddisk i gamla boxen? Är ju samma mjukvara i den. Nya boxen är ju uppenbart konstruerad så att man skall kunna sätta in vilken hårddisk som helst, annars hade den ju inte suttit så att den är så lätt åtkomlig. Har Telia verkligen medvetet låst den till en enda sorts disk, i sin mjukvara. Det verkar ju helt knäppt i så fall. Tala om att medvetet sabba för sina kunder. Postad 22 september 2014 - 17:20
https://www.minhembi...dpost&p=4099315 Postad 22 september 2014 - 17:34 Får väl testa lite mera, innan jag ger upp helt. Tråkigt om man måste leva med 320Gb, när man har större diskar som ligger och skräpar på vinden. Fattar inte varför de inte gick upp till minst 500Gb, när de släppte en ny box. Kostar väl ca 15 kr extra per box, vid de volymer som Telia/Arris köper in. Postad 22 september 2014 - 17:52
Har du varit i kontakt med Telia support? Vad säger de till dig angående detta? Det gäller uppenbarligen att få tag på någon som är väl insatt i frågeställningen, annars får man svar av "gissningskaraktär" (som när jag chattade med dem tidigare och de hävdade att det krävs en hårddisk av märket Arris, vilket uppenbarligen inte stämmer då den medföljande hårddisken är av märket Toshiba enligt vad du angav i ett tidigare inlägg). Postad 22 september 2014 - 18:04
Telia har ju själva sagt att de säljer diskar som man kan ha och byta med. Logiskt att de låser dem till sina boxar, så endast deras diskar fungerar. Postad 22 september 2014 - 18:09
och även om det skulle fungera med andra/större diskar, så är det inget de kan kommentera eller lämna support för. ![]() Om man inte har nån mini-EPG för Kanal5 och Kanal9, vad gör man då? Jag har provat att starta om boxen. Är det nåt större fel och fler än jag som inte har nån mini-EPG för dessa kanaler? Postad 22 september 2014 - 18:10
Var framgår det att de säljer hårddiskar? Om du åsyftar vad Markus tidigare skrivit om att det skulle gå att köpa en extra hårddisk på 500 gigabyte för 699 kr från Telia så verkar det ju inte vara något som Telia support verkar kännas vid och heller inget som finns på Telias hemsida... Det här är det svar jag fick från Telia support i frågan (se fetstil): 10:31:50 Anna Hårddisken är speciell för boxen och skjuts in och trycks fast under den. Så hårddisken heter också Arris och är på 320 GB. 10:33:11 Du menar alltså att det inte går att använda annan hårddisk än en sådan som gjorts speciellt för boxen? 10:33:49 Anna Ja, precis och i dagsläget är det inget vi säljer, men det är inte omöjligt att någon annan gör det. Postad 22 september 2014 - 18:20 Du har redan fått svar tycker jag det ser ut som! Postad 22 september 2014 - 18:23
http://www.telia.se/...nal-5--9-och-11 Postad 22 september 2014 - 18:24
10:31:50 Anna Hårddisken är speciell för boxen och skjuts in och trycks fast under den. Så hårddisken heter också Arris och är på 320 GB. Denna info var uppenbarligen fel - därmed kan (lär?) övrig info även vara det. Postad 22 september 2014 - 19:12 Då söker vi lite på Google och skaffar oss pålitligt information. Tillverkaren kanske är tillräckligt trovärdig för dig? http://www.arrisi.co...duct.asp?id=870 Där står det "Optional, user-installed 320/500/1000 GB DVR module enables DVR and time-shift with trick play and scheduled recordings". Jag tycker då det låter som att vi är begränsade till de moduler de erbjuder och inget annat. Att de köper diskar till modulerna från Toshiba ändrar knappast på det. Postad 23 september 2014 - 09:42
Pluralis majestatis? Kanske Drygbollen vore mer passande smeknamn... Din tolkning av vad som står på sidan du länkat till kan knappast ses som ett klargörande i frågan. Edit: Redan det förhållandet att själva hårddisken är lättåtkomlig och inte inbyggd i en förseglad modul talar enligt min mening med styrka för att själva hårddisken ska kunna bytas ut och inte behöva ersättas av en annan modul med förmonterad hårddisk. Redigerat av pallepaf, 23 september 2014 - 18:03. Postad 23 september 2014 - 11:20 Kan det vara så uselt att det bara finns två HD kanaler? SVT1HD och SVT2HD? Standard upplöst TV är för mig totalt ointressant. Postad 23 september 2014 - 11:26 Två? Telia har ca 20 stycken i dagsläget i sitt HD paket, i cmore paketet samt viasat. Så de är allt mer än två stycken.. Redigerat av Mushunt, 23 september 2014 - 11:31. Postad 23 september 2014 - 12:33
Ahh man kan ju scrolla ner på sidan ja. Struthatt på ![]() Postad 24 september 2014 - 17:43 Rörande 500 GB hårddiskarna så har jag i dagsläget ingen mer information än att det ska komma men kan återkomma rörande det senare. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 24 september 2014 - 17:55
Man kan inte ha en kod som är kollektiv (Alltså en som börjar med 99) i en inspelningsbar digital-tv box då det inte går att lägga in tjänsten Telia Inspelare Plus. Har man egna koder för att hyra Video on Demand (VoD) filmer så kan man lägga in tjänsten Telia Inspelare Plus på denna kod. Man kan ha flera koder för att hyra VoD på samma abonnemang så att så länge man inte överskrider max antal samtidiga strömmar (5 numera) så kan man ha 2 inspelningsbara digital-tv boxar i de fall man har flera personliga koder. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 24 september 2014 - 19:04 Inte för att jag är i närheten av att använda så många strömmar, men när jag aktiverade min andra box via kundsupporten så sa han att man kan köra 8 strömmar via fiber och aktivera fyra inspelningsbara eller åtta standardboxar (eller någon kombination) Postad 24 september 2014 - 19:59
Tack för ditt svar. Är det kostnadsfritt (gratis) att få flera "VoD koder" till mer än en inspelningsbar box om man har kollektivtavtal för mer än en box? 5 användare läser detta ämne0 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |