Får ursäkta om jag låter oförskämd men.. va? Jag fattade ingenting. Haha.Jag vet inte hur det fungerar men IPTV är en annan teknik än http-streaming. Finns olika sätt och har fått det ingående förklarat för mig av en som arbetar med det men oj vad omfattande och konstig terminologi.
Hittade dock denna så kallade enkla förklaringen:
"IPTV is a bandwidth-saving, cost-saving switch service that allows a cable provider or telco to offer more services over the same pipe,"
"Streaming is an almost identical server-side technology that ends up on your devic.
Jo, föresten, vad jag tror att jag fattade var att han menade att en teknik är att det i basnoden för området finns en switch som tar in strömmen och sedan skickar ut den därifrån till vart och ett av hushållen. Måste vara rätt kämpigt för switchen då bla Sappa har hundratals kanaler att välja på. Alltså ett nät för internet och ett nät för IPTV.
"IPTV och streaming skiljer sig i ett mycket speciellt sätt. Skillnaden är kontroll. Med IPTV, styr en nätoperatör hela vägen från de samlar ihop innehållet till leverans av innehållet till konsumentens hem De kan ställa kvaliteten på tjänsterna och styra säkerheten. Med traditionell streaming, passera signalen mellan olika människors nätverk. Så nätoperatörerna har inte samma kontroll på bandbredden. IPTV handhas endast av de som äger hela nätverket."
Men kan ha fattat fel och någon här kan förklara bättre.
Google Chromecast gen 2 (och Audio)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
780:- |
![]() |
3 år sedan |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
5 år sedan |
![]() |
5 år sedan |
![]() |
6 år sedan |
![]() |
6 år sedan |
![]() |
6 år sedan |
![]() |
8 år sedan |
![]() |
8 år sedan |
![]() |
8 år sedan |
![]() |
8 år sedan |
Postad 05 januari 2017 - 22:24
Postad 05 januari 2017 - 23:41
Det sparar oerhört mycket bandbredd jämfört med http då varenda enhet måste få en individuell ström ända den servern...
Vad det har med frågan att göra vet jag inte då jag vet för lite. Kör man multicast eller inte i det området/via operatören...
Postad 06 januari 2017 - 10:58
Får ursäkta om jag låter oförskämd men.. va? Jag fattade ingenting. Haha.
Pratar du om ip tv via igmp/multicast? Fördelen med multicast för en operatör är att du DP bara behöver skicka en ström, även om många tittar på samma kanal. Ispn switchar eller routrar håller reda på om de behöver den strömmen eller inte och meddelar uppåt i hierarkin osv.
Det sparar oerhört mycket bandbredd jämfört med http då varenda enhet måste få en individuell ström ända den servern...
Vad det har med frågan att göra vet jag inte då jag vet för lite. Kör man multicast eller inte i det området/via operatören...
Jag förmodade att Ciirree menade varför det laggar i bilden vid sportsändningar med Chromecast (och Apple TV) som tar bilden från vanliga Internet medan det inte laggar med IPTV som tar bilden en annan väg, eller hur man nu ska förklara det. Två olika tekniker som man inte ska jämföra om jag fattat rätt.
Redigerat av ruva, 06 januari 2017 - 11:02.
Postad 06 januari 2017 - 15:02
Köpte ny TV och har kraftiga eftersläpningar när jag ser på hockey (CMore-appen via iPhone 6 Plus).
Inget är förändrat annars. Hastigheten på bredbandet är samma.
Ser jag via en kanal. Typ JVM via TV12 HD flyter på jättebra.
Vad kan det bero på?
Troligaste är väl att det är ditt trådlösa nätverk som strular.
Postad 06 januari 2017 - 18:22
Bara konstigt att detta problem började när jag bytte TV. Innan fungerade det jättebra.Troligaste är väl att det är ditt trådlösa nätverk som strular.
Hastigheten på bredbandet är densamma som innan och router står på samma ställe.
Postad 07 januari 2017 - 00:48
Bara konstigt att detta problem började när jag bytte TV. Innan fungerade det jättebra.
Hastigheten på bredbandet är densamma som innan och router står på samma ställe.
Okej. Vad menar du med eftersläpningar förresten? Osynk mellan ljud och bild, eller lagg eller vad?
Postad 07 januari 2017 - 13:34
Postad 07 januari 2017 - 13:49
ni som har problem med cc hur är den ansluten till internet 2.4ghz/5ghz, router typ? har ni kollat signal styrkan osv.... ofta är det där felet ligger
Postad 07 januari 2017 - 14:25
ni som har problem med cc hur är den ansluten till internet 2.4ghz/5ghz, router typ? har ni kollat signal styrkan osv.... ofta är det där felet ligger
Och om den sitter bakom TV: n tror jag panelen stör ganska mycket ? Eller det kanske är all annan elektronik i TV: n?
Postad 07 januari 2017 - 14:43
bakom tv är aldrig bra heller just för på baksidan av panelen i tv sitter en avskärnings plåt svårt för signaler att gå igenom den
Postad 07 januari 2017 - 14:58
Japp, mätte med WiFi analyser över 5GHz AC och framför TV: n -45 db och bakom -65 db (samma värde som jag mätte våningen under). framför routern -40 db min TV är 7 meter från routern och dörren stå öppen.
Redigerat av ruva, 07 januari 2017 - 15:04.
Postad 07 januari 2017 - 16:48
Lagg. Spelaren "hackar" sig fram och pucken blir ett streck.Okej. Vad menar du med eftersläpningar förresten? Osynk mellan ljud och bild, eller lagg eller vad?
Nu när du säger det. Innan låg Chromecasten i ett skåp med routern placerad ovanför (Bestå skåp). Då ansluten i en HDMI Switch. Nu med nya TVn är den placerad bakom TVn direkt i uttaget.Japp, mätte med WiFi analyser över 5GHz AC och framför TV: n -45 db och bakom -65 db (samma värde som jag mätte våningen under). framför routern -40 db min TV är 7 meter från routern och dörren stå öppen.
Redigerat av Unregistered79193128, 07 januari 2017 - 16:49.
Postad 07 januari 2017 - 19:30
Lagg. Spelaren "hackar" sig fram och pucken blir ett streck.
Nu när du säger det. Innan låg Chromecasten i ett skåp med routern placerad ovanför (Bestå skåp). Då ansluten i en HDMI Switch. Nu med nya TVn är den placerad bakom TVn direkt i uttaget.
ingen bra kombo !!!! skaffa en skarv på hdmi eller sätt cc i förstärkare eller dyligt innan tv
Postad 08 januari 2017 - 17:35
Finns det nån streamingtjänst som har lika nya titlar som när man hyr i butik?
Postad 08 januari 2017 - 20:23
sf enytime sen plajmo har relativt nya filmer med
dock är båda sk rent and watch tjänster... alltså ingen fast pris streaming
Redigerat av Duckface21, 08 januari 2017 - 20:37.
Postad 08 januari 2017 - 22:54
Google Play - https://play.google.com/store/movies
Dock hyrfilmer även där, men fungerar utmärkt.
Postad 08 januari 2017 - 23:25
kan även lägga till Microsoft filmtjänst...
för att casta från det måste du ha deras app på android... på dator funkar det inte då MS bara stödjer sina egena webbäsare och inte Chrome
https://www.microsof...e/movies-and-tv
Postad 09 januari 2017 - 18:21
Intressant! de flesta har liknande pris och utbud. Finns det ingen hyrsida som har 1080p?
Postad 09 januari 2017 - 18:44
Har blivit tilldelat på jobbet att lösa en tv i fikarummet som skall visa tidplan, mätatal och något Word-dokument om varandra på en tv, är väl tänkt att de byts veckovis ungefär. Går detta att lösa på ett lätt sätt eller är det enklast att bara köpa en laptop kanske och har en lokal mapp på servern och bara byta filerna där?
Postad 09 januari 2017 - 19:48
Löst problemet iallafall. TVn har CMore app och testade hockeyn även där. Laggade fortfarande. Stängde AV funktionen som gör att "snabba rörelser" ska flyta på bättre, då funkar det klockrent.ingen bra kombo !!!! skaffa en skarv på hdmi eller sätt cc i förstärkare eller dyligt innan tv
Till och med Elysium på Blu-ray gick inte att se. Det laggade också innan jag stängde av funktionen. Konstigt.
Redigerat av Unregistered79193128, 09 januari 2017 - 19:48.
Postad 09 januari 2017 - 22:21
Löst problemet iallafall. TVn har CMore app och testade hockeyn även där. Laggade fortfarande. Stängde AV funktionen som gör att "snabba rörelser" ska flyta på bättre, då funkar det klockrent.
Till och med Elysium på Blu-ray gick inte att se. Det laggade också innan jag stängde av funktionen. Konstigt.
En sån där "bildförbättrare", som gör sitt bästa jobb i avstängt läge?
Postad 09 januari 2017 - 22:57
Hej, kan man casta ett word-dokument, Excel -dokument och kanske ett power point dokument som ligger på rulle och byter mellan dokumenten var 30 sek eller så?
Har blivit tilldelat på jobbet att lösa en tv i fikarummet som skall visa tidplan, mätatal och något Word-dokument om varandra på en tv, är väl tänkt att de byts veckovis ungefär. Går detta att lösa på ett lätt sätt eller är det enklast att bara köpa en laptop kanske och har en lokal mapp på servern och bara byta filerna där?
du kan casta det som visas på din dators skärm du måste installera chrome webbläsaren sen castar du skärmen och du kan då visa word och mycket annat
https://www.youtube.com/watch?v=8g5tNUxBJ-U
Redigerat av Duckface21, 09 januari 2017 - 23:00.
Postad 12 januari 2017 - 23:10
Haha precis. Allt blev bättre när jag stängde avEn sån där "bildförbättrare", som gör sitt bästa jobb i avstängt läge?

Postad 12 februari 2017 - 12:47
Satt igår kväll och lyssnade på min Spotifylista när denna låt dök upp och ett ganska distinkt skrappljud när Porter börjar sjunga i början på låten, främst vid 20 sekunder in i låten.
Jag kör då med min ena Chromecast Audio kopplad optiskt ut in i min DAC.
Samma fenomen på min andra Chromecast Audio med samma uppkoppling, även i en annan förstärkare och högtalare, och när jag kör från min PC USB in i DAC så låter det bra, så jag kan bara dra slutsatsen att det är nåt knas med Chromecast Audion på denna låt.
Har inte lyckats lokalisera samma fel på nån annan låt. Än.
Nån som har liknande setup med Chromecast Audion och kan testa om de får fram ett liknande fenomen?
https://open.spotify...cmKN71eFxlG8ljM
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 12 februari 2017 - 13:05.
Postad 12 februari 2017 - 13:47
Lyssnade två gånger utan att höra något distinkt skrap vid ca 20 sekunder.Satt igår kväll och lyssnade på min Spotifylista när denna låt dök upp och ett ganska distinkt skrappljud när Porter börjar sjunga i början på låten, främst vid 20 sekunder in i låten. Jag kör då med min ena Chromecast Audio kopplad optiskt ut in i min DAC.
Samma fenomen på min andra Chromecast Audio med samma uppkoppling, även i en annan förstärkare och högtalare, och när jag kör från min PC USB in i DAC så låter det bra, så jag kan bara dra slutsatsen att det är nåt knas med Chromecast Audion på denna låt.
Nån som har liknande setup med Chromecast Audion och kan testa om de får fram ett liknande fenomen?
https://open.spotify...cmKN71eFxlG8ljM
Postad 12 februari 2017 - 13:49
Lät normalt i webbläsaren men tyvärr verkar inte spotifys webbläsarklient stödja casting i Chromium.
Installerade Chrome för att testa och nej, jag hörde inget konstigt. Sparade skivan på mitt konto för den var guld i mina öron.
Redigerat av ruva, 12 februari 2017 - 14:17.
Postad 17 februari 2017 - 23:05
Satt igår kväll och lyssnade på min Spotifylista när denna låt dök upp och ett ganska distinkt skrappljud när Porter börjar sjunga i början på låten, främst vid 20 sekunder in i låten.
Jag kör då med min ena Chromecast Audio kopplad optiskt ut in i min DAC.
Ingen mer?
Detta har gjort att jag lagt undan CCA som ett alternativ till min PC som ljudkälla.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 17 februari 2017 - 23:05.
Postad 18 februari 2017 - 12:35
Varför kan jag inte Casta från Plex mina Audio DVDer.
Har rippat dem till wav (Elton john Honky Chateau 5.1) och (REM - Automatic For The People 5.1) fil infon rapporterar DTS 5.1 på båda vet att chromecasten inte kan spela DTS men då bör väl plex transcoda det till nått som går att spela?
har testat convertera dem utan framgång till andra format Chromecasten avisar dem att de inte gå att spela provade convertera dem till MKA då kunde han spela dem men då vart de bara stereo 2.0 provade då att göra en stream copy till MKA med DTS 5.1 då funkade de inte
bör förtydliga att de funkar bra att spela dem direkt i plex genom chrome browsern
Redigerat av Duckface21, 18 februari 2017 - 12:36.
Postad 05 mars 2017 - 18:31
Får inte gästläget att funka på CCA. Stänger jag av WiFi på mobilen och startar Spotify borde den inte dyka upp under andra enheter?
Mvh
Bernt
Postad 06 mars 2017 - 08:05
Får inte gästläget att funka på CCA. Stänger jag av WiFi på mobilen och startar Spotify borde den inte dyka upp under andra enheter?
Mvh
Bernt
Om du stänger av wifi lär den inte dyka upp alls.
Postad 06 mars 2017 - 08:08
Om du stänger av wifi lär den inte dyka upp alls.
Ja, så klart. Korkat av mig. Borde istället kopplat ifrån mobilen.
Redigerat av Unregisteredc082866f, 06 mars 2017 - 08:08.
Postad 14 mars 2017 - 14:29
Hur gör man tex om man bor på hotell? Stoppar i Chromecasten och Internetdelar med mobilen. Sedan använder samma mobil till att navigera?
Postad 14 mars 2017 - 14:32
Hur gör man tex om man bor på hotell? Stoppar i Chromecasten och Internetdelar med mobilen. Sedan använder samma mobil till att navigera?
Borde fungera.
Postad 14 mars 2017 - 14:35
Sökte dock och det ska inte fungera utan man måste ha två mobiler:
jag använda min telefon som min enda internet-anslutning så jag blev förbannad när jag köpte en Chromecast och fann jag kunde inte använda det! Jag försökte med hjälp av telefonens bärbara WiFi hotspot för att ansluta Chromecast till, men om telefonen används som en hotspot kan den inte användas för att ställa in Chromecast (appen Chromecast växla hotspot off)
Jag hade en gammal telefon (telefon
. Så jag satte i SIM-kortet i telefonen B använde som bärbara hotspot. A (utan SIM-kort) och anslutit den till B: s hotspot. Jag kunde då ställa in Chromecast att ansluta via B: s hotspot.
Redigerat av ruva, 14 mars 2017 - 14:37.
Postad 14 mars 2017 - 14:55
Fast om du har en hotspot som heter samma som ditt hemma-LAN (inkl samma lösen), där din CC redan är uppsatt, borde det funka rakt av ... ?Sökte dock och det ska inte fungera utan man måste ha två mobiler:
Postad 14 mars 2017 - 15:23
De flesta hotell har väl fritt wifi? Borde det inte funka över det?
Postad 14 mars 2017 - 17:00
De flesta hotell har väl fritt wifi? Borde det inte funka över det?
Fritt var väl att ta i, men Wifi bör finnas om det inte är ett vandrarhem eller nåt sånt
Postad 14 mars 2017 - 17:11
De flesta hotel har en websida där man skall logga på och detta kan man inte göra med cc.
Postad 14 mars 2017 - 19:21
Kör hotellet även kablat internet, kan man ha med sig en liten AP att koppla in.De flesta hotel har en websida där man skall logga på och detta kan man inte göra med cc.
Då kommer men förbi hotellets max enheter-spärr, och man slipper logga in på alla enheter.
Postad 15 mars 2017 - 13:36
Fritt var väl att ta i, men Wifi bör finnas om det inte är ett vandrarhem eller nåt sånt
STFs vandrarhem har i princip alltid wifi. Med fritt menar jag gratis för boende, men vissa har som nämnts någon websida som man först måste registrera sig på. Hur man löser det med en CC låter jag vara osagt...
Postad 15 mars 2017 - 21:14
Men även om hotellet inte har en webbsida man måste logga in på så brukar varje enhet vara isolerade. Annars kunde man ha kul och bläddra i folks datorer mm.
Postad 16 mars 2017 - 10:05
Ingen mer?
Detta har gjort att jag lagt undan CCA som ett alternativ till min PC som ljudkälla.
Sorry att jag bumpar denna fråga, men ingen mer som har problem med distorsion genom sin CCA via optiskt ut in i DAC?
Efter jag upptäckte detta samma fenomen, så slängde jag ut dom och kör nu antingen via min PC (USB) eller audio pros mottagare RXD200 som inte har det problemet.
Postad 07 april 2017 - 20:06
Har äntligen fått igång en vettig musiklyssning!
Jag kör FLAC-filer på min dator, spelar upp dem med Chrome och tillägget Videostreamer (betalversionen, som har spellistor m m), skickar den med WiFi till en ChromeCast (v2) som är ansluten till min Sony video/audioreceiver via HDMI, vilken skickar ut ljudet ("direct") till mina gamla Pioneer Prologue 9-högtalare.
OK, det låter kanon!
Men, nu till frågan: vad händer längs vägen???
Jag tror såhär (men är inte särskilt hemma på ämnet): strömmen skickas digitalt (oförändrat) ända i förstårkaren, som - med minimal processning - med sin DAC konverterar den till analogt ljud, som går till högtalarna. Men hur länge håller FLAC-formatet i sig? Till Chromecasten? Bara i datorn? Ända in i förstärkaren?
Frågan är alltså hur optimalt jag tänkt. Kan det ske nån nedsampling nånstans? Finns det några enkla förbättringar?
Tacksam för tips från digitalt kunniga audiofiler.
Postad 10 april 2017 - 13:00
Chromecast har inte inbyggt DAC så det är troligen förstärkaren som gör konverteringen. Chromecast Audio har dock inbyggd DAC.
http://allaboutchrom...one-is-for-you/
Men, varför använder du videostreamer för musik, den är väl i första hand för video? Det verkar inte troligt att en videostreamer skickar ut Flac utan ljudet är omvandlat redan där. Vilket format få du ta reda på.
Redigerat av agpath, 12 april 2017 - 07:26.
Postad 10 april 2017 - 16:47
Har äntligen fått igång en vettig musiklyssning!
Jag kör FLAC-filer på min dator, spelar upp dem med Chrome och tillägget Videostreamer (betalversionen, som har spellistor m m), skickar den med WiFi till en ChromeCast (v2) som är ansluten till min Sony video/audioreceiver via HDMI, vilken skickar ut ljudet ("direct") till mina gamla Pioneer Prologue 9-högtalare.
OK, det låter kanon!
Men, nu till frågan: vad händer längs vägen???
Jag tror såhär (men är inte särskilt hemma på ämnet): strömmen skickas digitalt (oförändrat) ända i förstårkaren, som - med minimal processning - med sin DAC konverterar den till analogt ljud, som går till högtalarna. Men hur länge håller FLAC-formatet i sig? Till Chromecasten? Bara i datorn? Ända in i förstärkaren?
Frågan är alltså hur optimalt jag tänkt. Kan det ske nån nedsampling nånstans? Finns det några enkla förbättringar?
Tacksam för tips från digitalt kunniga audiofiler.
Du har sannolikt förstått detta rätt.
Du har dock blandat in onödigt många felkällor och krånglat till det onödigt.
Det är inte säkert att uppspelningsprogrammet hanterar signalen utan att sampla om den. "Det beror ju på" om uppspelningsprogrammet väljer att skicka vidare filen som flac (skulle gissa att det gör det).
Jag vet heller inte exakt vad som händer med signalen när den går över HDMI. I värsta fall finns det risk för att det sker omsampling där. (Inte säkert)
Min Tv och Chromecast v2 samplar om allt till 48 kHz vilket är generellt dåligt innan det skickas vidare till min dac. (Jag använder normalt sätt inte min Chromecast för musik)
Skulle jag varit du, hade jag installerat ett serverprogram på datorn (minimaerver, plex eller BubbleUPnP-server) och om du kör Android BubbleUPnP for Chromecast på telefon/platta för att kontrollera och styra musiken på din Chromecast.
Som redan påtalats hade jag också valt en Chromecast audio och kopplat den via mini-toslink till din reciver istället.
Postad 17 april 2017 - 16:07
Anledningen till att jag använder Videostreamer for Chrome är helt enkelt för att jag inte hittat någon annan programvara som kan streama musik från lokala flacfiler till CC. På Mac, alltså!
Tips?
Postad 18 april 2017 - 06:23
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar