Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Akustikreglera betongbunker

60 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 maj 2016 - 20:41

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • AnvĂ€ndare

  • 208 inlĂ€gg
  • 0

Hej, Skall ge mig pÄ att bygga absorbenter / diffusorer för att göra om mitt kÀllarrum som jag tÀnkt ha som 2-kanals lyssningsrum och behöver tips rÄd etc, har ju hÀngt hÀr pÄ forumet och förstÄr vÀl grunderna.. Saknar dock all kunskap om att mÀta upp rum osv..

 

MÄlet Àr vÀl egentligen att fÄ en ganska "basisk" akustikreglering för att kunna avnjuta musiken sÄ att sÀga, inte gÄ pÄ djupet och fÄ ett rum som mÀter perfekt .. I dagens lÀge gÄr det inte lyssna alls dÄ alla vÀggar, tak och golv Àr av betong/klinker.

 

Bifogar lite bilder pÄ rummet, inget Àr gjort i dagslÀget utan jag skall börja frÄn scratch Àr vÀl tanken mer eller mindre, det enda pÄ bilderna som jag planerat att ha Àr soffan och placeringen av stereon, hur lÄngt ifrÄn högtalarna etc soffan skall stÄ Àr jag fullt flexibel pÄ. Sedan bakom soffan har jag planerat att ha bokhyllor med olika djup pÄ böcker/skivor etc etc för att fÄ diffusion..

 

Alla absorbenter/diffusorer har jag tÀnkt att bygga pÄ egen hand, men hittade detta pÄ sound of science hemsida: http://www.sofsci.co...judabsorbenter

 

Blir resultat vettigt om jag utgÄr ifrÄn att enbart placera pÄ absorbenter enligt deras bild pÄ sidan "att placera absorbenter" givetvis efter jag kört spegelmetoden i hela rummet..

 

Vilket alltsÄ borde ge mig tvÄ absorbenter pÄ vÀgg bakom högtalare, basabsorbera hörnen samma vÀgg som högtalare Àr placerade, absorbera sidoreflexerna samt har jag Àven tÀnkt att placera en absorbent i taket för första reflexen dÀr samt ordna en större matta som bygger mer framÄt för att ta bort lite mer reflexer dÀr.. Jag har Àven en ide om att vÀggen som blir kvar (över TVn och uppÄt) placera diffusorer typ: http://www.resonator...user800x480.jpg

 

Om jag inte redan nu Àr helt ute pÄ fel vÀgar sÄ har jag vÀl en lista nedan med frÄgestÀllningar.

 

1: Borde jag ens absorbera ett betongrum eller borde jag enbart absorbera bas sedan diffusera hela rummet pÄ ett eller annat vis?

2: Bygga absorbent, vilken aktuell rockwool etc Àr det som gÀller egentligen, bör jag har olika sorters isolering beroende pÄ vart absorbenten placeras i rummet?

3: Har jag förstÄtt det rÀtt att om jag bygger en absorbent dÀr det absorberande materialt Àr 50mm tjock, skall luftspalten till vÀgg vara 50mm Àven den?

4: Dessa rör folk bygger "tubetraps" Àr dem effektivare Àn att placera absorbenter snett mot vÀggen som tex sound of science basabsorbenter placeras?

 

 

En hel del ganska basiska frÄgor, men blir helt förrvirrad av allt man lÀser (oftast kan tidspannet nÀr det ena eller andra postades skilja över 15 Är med) sÄ blir lite rörigt, dÀrför jag hoppas kunna sammanstÀlla svar hÀr med er som har uppdaterad kunskap om detta.

 

 

Bifogad fil(er)



#2

Postad 13 maj 2016 - 08:50

Frux
  • Frux
  • ForumrĂ€v

  • 970 inlĂ€gg
  • 0

Har egen erfarenhet av att fixa till en betongbunker. Det lÀt skit nÀr jag satte upp högtalarna första gÄngen och spelade med kala vÀggar. Med alla fixar sÄ Àr det det behagligaste rummet i hela huset att vara i. :)

 

Bli inte bortskrĂ€md av allt teorisnack kring akustikreglering. Ofta mycket snack och lite verkstad. :rolleyes: Du behöver egentligen inte mĂ€ta upp nĂ„gonting för att komma igĂ„ng. Även om de exakta problemfrekvenserna skiljer sig mellan olika rum sĂ„ Ă€r lösningarna i slutĂ€ndan de samma.

 

1. Börja med massor av absorbering. Det ger absolut bĂ€sta effekt för satsad tid och pengar. Tjocka hörnabsorbenter, i form av trianglar eller fyrkanter, suger upp relativt mycket bas som Ă€r det största problemet. Jag har exempel i min DIY hörnabsorbent. Diffusering Ă€r finlir som du kan ta som nĂ€sta projekt.

 

2. För tunna absorbenter typ 5 cm sĂ„ kör glasull pĂ„ runt 60 kg/m3. Exempelvis Isover Fasadskiva 31. För tjockare absorbenter 12 cm och uppĂ„t sĂ„ gĂ„ ner i densitet till runt 30 kg/m3. Isover Piano Ă€r ocksĂ„ helt ok att börja med. Det ska vara skivor som kan stĂ„ upp. GĂ„r isoleringen att rulla ihop sĂ„ har den för lĂ„g densitet. (Detta Ă€r "kom igĂ„ng-versionen" av en hel vetenskap.  ;) Egentligen Ă€r man ute efter isoleringens luftflödesmotstĂ„nd men den siffran Ă€r ofta svĂ„rare att hitta Ă€n densiteten.)

 

3. Exakta tjockleken pÄ luftspalten har bara en marginell effekt. Gör absorbenterna sÄ tjocka som möjligt med sÄ stor luftspalt som möjligt utifrÄn vad du har plats med.

 

4. Tubetraps och membranabsorbenter kan vara effektiva vid specifika frekvenser. En del gillar att snacka mycket teori dÀr men det extremt fÄ som bygger dem i praktiken eftersom vanliga mineralullsabsorbenter Àr sÄ mycket lÀttare att fÄ till helt ok.

 

Mer inspiration och DIY absorbenter finns i mitt galleri.



#3

Postad 13 maj 2016 - 09:34

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • AnvĂ€ndare

  • 208 inlĂ€gg
  • 0

Har egen erfarenhet av att fixa till en betongbunker. Det lÀt skit nÀr jag satte upp högtalarna första gÄngen och spelade med kala vÀggar. Med alla fixar sÄ Àr det det behagligaste rummet i hela huset att vara i. :)

 

Bli inte bortskrĂ€md av allt teorisnack kring akustikreglering. Ofta mycket snack och lite verkstad. :rolleyes: Du behöver egentligen inte mĂ€ta upp nĂ„gonting för att komma igĂ„ng. Även om de exakta problemfrekvenserna skiljer sig mellan olika rum sĂ„ Ă€r lösningarna i slutĂ€ndan de samma.

 

1. Börja med massor av absorbering. Det ger absolut bĂ€sta effekt för satsad tid och pengar. Tjocka hörnabsorbenter, i form av trianglar eller fyrkanter, suger upp relativt mycket bas som Ă€r det största problemet. Jag har exempel i min DIY hörnabsorbent. Diffusering Ă€r finlir som du kan ta som nĂ€sta projekt.

 

2. För tunna absorbenter typ 5 cm sĂ„ kör glasull pĂ„ runt 60 kg/m3. Exempelvis Isover Fasadskiva 31. För tjockare absorbenter 12 cm och uppĂ„t sĂ„ gĂ„ ner i densitet till runt 30 kg/m3. Isover Piano Ă€r ocksĂ„ helt ok att börja med. Det ska vara skivor som kan stĂ„ upp. GĂ„r isoleringen att rulla ihop sĂ„ har den för lĂ„g densitet. (Detta Ă€r "kom igĂ„ng-versionen" av en hel vetenskap.  ;) Egentligen Ă€r man ute efter isoleringens luftflödesmotstĂ„nd men den siffran Ă€r ofta svĂ„rare att hitta Ă€n densiteten.)

 

3. Exakta tjockleken pÄ luftspalten har bara en marginell effekt. Gör absorbenterna sÄ tjocka som möjligt med sÄ stor luftspalt som möjligt utifrÄn vad du har plats med.

 

4. Tubetraps och membranabsorbenter kan vara effektiva vid specifika frekvenser. En del gillar att snacka mycket teori dÀr men det extremt fÄ som bygger dem i praktiken eftersom vanliga mineralullsabsorbenter Àr sÄ mycket lÀttare att fÄ till helt ok.

 

Mer inspiration och DIY absorbenter finns i mitt galleri.

 

Hej! tack för svar

 

Har byggt 6 paneler nu, 4st 1200x600x70mm med 70mm stoppning som Àr tÀnkt 2 pÄ var sida vid första reflex, sedan 2 i taket... (Dock osÀker pÄ hur jag egentligen skall placera dem i taket för bÀsta effekt, 2 st lÀngstgÄende i linje med lyssningsposition eller 1 vid första reflex frÄn högtalare sedan 1 i taket rakt över lyssningsposition?)

 

Sedan 2st 1200x600x120mm med 120mm stoppning som skall placeras bakom högtalarna..

 

Jag kommer köra runt 4cm luftspalt pÄ dem i tak och 4cm pÄ dem vid sidoreflexerna.. Dem bakom högtalarna kör jag sÄ stor luftspalt jag lyckas med, mitt max lÀr dock bli 7-8cm gissningsvis.

 

Nu tog jag dock en stenulls skiva med 30kg/cm3 densitet vilket Àr för lite, men det gÄr att byta stoppningen vÀldigt snabbt om det skulle behövas. Den typen av stenull fÄr jag tag i helt gratis sÄ dÀrför körde jag det i detta skedet, fÄr se om jag byter den lÀngre fram.

 

Jag skall Àven bygga fyrkantiga torn för basabsorberingen, 4st med 450mm rektangulÀr insida och 100cm höga styck. Men vÀldigt osÀker hÀr, Àr det helt bortkastade pengar att köra samma isolering hÀr? det blir uppemot 1800,- för att köra med en skivan jag hittat rekommendationer pÄ med runt 50 i densitet.. jag kommer Àven ha lock pÄ tornen sÄ rent generellt kan jag lÀgga pÄ typ 50mm extra sedan pressa ihop, fÄr jag en högre densitet dÄ?



#4

Postad 13 maj 2016 - 10:08

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 260 inlĂ€gg
  • 0

Jag skall Àven bygga fyrkantiga torn för basabsorberingen, 4st med 450mm rektangulÀr insida och 100cm höga styck. Men vÀldigt osÀker hÀr, Àr det helt bortkastade pengar att köra samma isolering hÀr? det blir uppemot 1800,- för att köra med en skivan jag hittat rekommendationer pÄ med runt 50 i densitet.. jag kommer Àven ha lock pÄ tornen sÄ rent generellt kan jag lÀgga pÄ typ 50mm extra sedan pressa ihop, fÄr jag en högre densitet dÄ?

 

Har byggt nÀstan exakt likadana absorbenter (mina var nÄgra cm större). Du ska ha sÄ fluffig isolering du kan hitta till dem. Jag körde pÄ Knauf Space Slab. Det blir inte sÄ dyrt och dessutom Àr deras isolering tillverkad med en metod som de kallar Ecose. Det gör dem fria frÄn farliga bindemedel och annan skit som man inte vill ha oskyddat inne. Just deras isolering anvÀnds faktiskt i professionella absorbenter.

 

Ett tips Àr att mitt i "traven" sÀtta nÄgon form av stöd för att hindra isoleringen att sjunka ihop över tiden p.g.a. sin egen vikt.



#5

Postad 13 maj 2016 - 10:23

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • AnvĂ€ndare

  • 208 inlĂ€gg
  • 0

Har byggt nÀstan exakt likadana absorbenter (mina var nÄgra cm större). Du ska ha sÄ fluffig isolering du kan hitta till dem. Jag körde pÄ Knauf Space Slab. Det blir inte sÄ dyrt och dessutom Àr deras isolering tillverkad med en metod som de kallar Ecose. Det gör dem fria frÄn farliga bindemedel och annan skit som man inte vill ha oskyddat inne. Just deras isolering anvÀnds faktiskt i professionella absorbenter.

 

Ett tips Àr att mitt i "traven" sÀtta nÄgon form av stöd för att hindra isoleringen att sjunka ihop över tiden p.g.a. sin egen vikt.

 

Kanske vÀrt att göra dem lite större, det har jag möjlighet med.. vilket "tjocklek" skulle vara optimalast? om du vet...

 

Jag lÀste att det inte behövdes stöttas varje meter, alltsÄ att 1 meter inte skulle behöva stöttas men det Àr inga problem att spÀnna nÄgot för att hÄlla upp pÄ 50cm.

 

Tack för tipset pÄ knauf isoleringen..



#6

Postad 13 maj 2016 - 11:30

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 260 inlĂ€gg
  • 0

Bra sida för att jĂ€mföra olika material och tjocklekar. Knauf space slab har ca 6000 Pa.s/m2.

 

http://www.acousticm...g.com/multi.php

 

Jag Àr inte sÀker pÄ att det behövs men nÀr jag lÀste pÄ var det nÄgra stycken som hade gjort det. Isoleringen Àr trots allt ganska fluffig sÄ jag ville inte chansa pÄ att det skulle vara tomt i toppen efter ett par Är. Jag gjorde det skitenkelt och drog bara ett kors av stÄltrÄd mellan hörnen pÄ rÀtt höjd.

 

EDIT: TillĂ€ggas bör ju att det inte bara Ă€r tjockleken som Ă€ndras om du gör dem större. Även YTAN som dĂ€mpas vĂ€xer ju vilket ocksĂ„ ger lite mer total dĂ€mpning. Redan 450 mm Ă€r dock rejĂ€la saker och kommer att ge bra effekt.


Redigerat av Loco.spk, 13 maj 2016 - 11:34.


#7

Postad 14 maj 2016 - 07:55

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 776 inlĂ€gg
  • 0

Jag hĂ„ller med allt i Frux inlĂ€gg. 

Jag gjorde inga noggranna mĂ€tningar av var jag skulle placera allt dĂ€mpmaterial, jag körde pĂ„ med stora mĂ€ngder istĂ€llet. Runtom vĂ€ggarna och nĂ€stan hela taket Ă€r klĂ€dda med absorbenter. PĂ„ golvet har jag heltĂ€ckningsmatta. Absorbenterna Ă€r dock inte jĂ€tte tjocka, 5cm + 5cm luftspalt. 
Blev riktigt behagligt att vara dĂ€r inne. 

 

Dock hade jag ingenting större för att fÄnga basen, men det har jag börjar ordna nu. Jag har varit nÄgra vÀndor till Byggmax och hÀmtat isolering, bÄde Knauf Space Slab och Space roll.

Jag tror det var i en annan trĂ„d som du Loco.spk avrĂ„dde frĂ„n space roll dĂ„ de Ă€r för hĂ„rt packade men jag valde att köpa nĂ„gra Ă€ndĂ„ eftersom att de tar mindre plats. Jag tyckte det blev en klar skillnad Ă€ven med rullarna, och dĂ„ hade jag de bara i ett hörn av 4 möjliga. Nu har jag rullar i 2 av hörnen och en Space slab bal i ett hörn. Jag har dock inte hunnit se nĂ„gon bastung film Ă€nnu med denna placering, men jag Ă€r spĂ€nd pĂ„ resultaten. 





 



#8

Postad 14 maj 2016 - 09:09

Frux
  • Frux
  • ForumrĂ€v

  • 970 inlĂ€gg
  • 0

Jag har lagt massor av timmar pÄ att lÀsa pÄ om akustikreglering och jag har inte heller 100% koll pÄ vad som Àr optimalt i alla lÀgen. Men absorbenterna med absolut sÀmst egenskaper Àr ju de som aldrig kommer pÄ plats! Precis vilket material som helst Àr bÀttre Àn en kal vÀgg. BÀttre att komma loss med nÄt isoleringsmaterial som Àr hyfsat. :)



#9

Postad 14 maj 2016 - 09:14

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 260 inlĂ€gg
  • 0

Jag tror det var i en annan trĂ„d som du Loco.spk avrĂ„dde frĂ„n space roll dĂ„ de Ă€r för hĂ„rt packade men jag valde att köpa nĂ„gra Ă€ndĂ„ eftersom att de tar mindre plats. Jag tyckte det blev en klar skillnad Ă€ven med rullarna, och dĂ„ hade jag de bara i ett hörn av 4 möjliga. 

 

I sin rullade form ÄR de pĂ„ tok för packade. Visst kommer de göra en viss skillnad men du fĂ„r en mycket bĂ€ttre effekt (typ dubbla) om du först rullar upp den och sedan tillverkar lika smĂ„ absorbenter som rullen frĂ„n börjar var.

 

Vill man göra det lÀtt för sig och anvÀnda oöppnade paket isolering sÄ Àr det bÀttre att köpa space slab. De Àr inte lika komprimerade i paketet som rullarna.



#10

Postad 14 maj 2016 - 17:12

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 776 inlĂ€gg
  • 0
Ja precis. Jag sÀger absolut inte emot dig.

Grejen Àr jag har stÀllt dom ovanpÄ mina subbar (som stÄr i hörnen) och dÀr fick inte ett pkt space slab plats. Men jag ska nog Äka och byta rullarna mot space slab iaf och dela ett pkt snett pÄ mitten sÄ jag kan trycka in det i hörnet.

Är det nĂ„gon nackdel föresten att ha basfĂ€llan ovanpĂ„ sjĂ€lva subben?

#11

Postad 14 maj 2016 - 17:42

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 260 inlĂ€gg
  • 0

Inte mer Àn att subben tar upp plats dÀr du kunde absorberat skulle jag tro.



#12

Postad 14 maj 2016 - 22:20

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • AnvĂ€ndare

  • 208 inlĂ€gg
  • 0

Tack för alla tips och ideer alla... Rummet Àr vÀl klart i det stora nu.. Lite smÄtt ska ordnas som att sÀtta in nya gardiner samt ordna kabellist till TVn ordna saker att ha i hyllan som skall fungera som diffusor bakom lyssningsplats etc men kommer nog nöja mig med mÀngden dÀmpning nu och börja ge mig pÄ att diffusera istÀllet(tror jag).. har i skrivandes stund inte kunnat test spela i rummet dÄ jag inte har nÄgon kÀlla att spela ifrÄn men fÄr under morgondagen.. Bastornen pÄ bilderna Àr totalt 2 meter höga och 500x500mm med knauf space slab isoleringen som tipsades om hÀr i trÄden tidigare..

Bifogad fil(er)



#13

Postad 15 maj 2016 - 06:40

Frux
  • Frux
  • ForumrĂ€v

  • 970 inlĂ€gg
  • 0
Det var snabbt jobbat. En början helt enligt skolboken.

Jag hade dock föreslagit att du sÀtter en absorbent Àven pÄ vÀggen bakom soffan. Det Àr ju en förstareflex precis som de andra ytorna som du helt korrekt har absorberat. Det Àr bÀttre att dÀmpa förstareflexer Àn att försöka diffusera dem. SÀtt diffusorerna bredvid bakre absorbenten. De har gott om ljud kvar att jobba med.

#14

Postad 15 maj 2016 - 07:56

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • AnvĂ€ndare

  • 208 inlĂ€gg
  • 0

Det var snabbt jobbat. En början helt enligt skolboken.

Jag hade dock föreslagit att du sÀtter en absorbent Àven pÄ vÀggen bakom soffan. Det Àr ju en förstareflex precis som de andra ytorna som du helt korrekt har absorberat. Det Àr bÀttre att dÀmpa förstareflexer Àn att försöka diffusera dem. SÀtt diffusorerna bredvid bakre absorbenten. De har gott om ljud kvar att jobba med.

 

Tack! Japp, du hade helt rÀtt.. Lyssnade nÄgon halvtimme utan absorbent bakom och placerade sedan en av mina gamla absorbenter bakom och det gjorde stor skillnad till det bÀttre!

 

I övrigt fÄr jag kÀnslan av att jag fortfarande sitter lite vÀl lÄngt frÄn bakvÀggen, ca 1.2meter i nulÀget.. SÄ blir nog att plocka bort hyllorna och placera absorbenten dÀr och flytta bak soffan sÄ lÄngt det gÄr, entredörren till rummet Àr den bakom soffan dÀr tyvÀrr sÄ det blir svÄrt att fÄ det avstÄndet som jag egentligen tror skulle vara bÀst för rummet. Har vÀldigt mycket mer bas om jag sitter pÄ huk med ryggen mot bokhyllan nu. Dock har jag fortfarande extremt mycket bÀttre tryck i framförallt basomrÄdet nÀr jag stÄr upp i rummet tyvÀrr men inte mycket att göra Ät det antar jag. Skall vÀl Àven tillÀggas att jag har vÀldigt mycket snyggare bas i omrÄdet i höjd med örat dock.

 

I övrigt har jag ganska stora problem med skaller i dörrarna, vet inte riktigt vad jag skall göra Ät det dock.. Inte smidigaste stÀllet att sÀtta nya innedörrar dÄ karmarna Àr "inbyggda" i putsen i vÀggen sÄ det blir nog enormt skitigt om jag skall fÄ bort dem och göra rum för nya karmar.

 

I övrigt Àr jag mycket nöjd med resultatet, det Àr absolut inte perfekt men skillnaden mot innan Àr iallafall som natt och dag.

 

Funderar Àven pÄ att packa allt tomrum i soffan med isolering för att köra den som nÄgon form av basabsorbent med, dock kÀnns det som mitt rum gör att jag som mest energi i taket istÀllet för vid golvet sÄ det tar nog inte hand om mitt primÀra problem men men.



#15

Postad 15 maj 2016 - 09:09

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 776 inlĂ€gg
  • 0

Har samma problem med skallrande dörrar. Om du inte har lagt tÀtningslist mellan dörr och karm sÄ kan du börja dÀr. Har köpt list men inte monterat Ànnu. SÄdan vanlig tÀtningslist som man har till fönster.



#16

Postad 29 maj 2016 - 09:18

Unregistered6aaa9dbe
  • Unregistered6aaa9dbe
  • Wannabe

  • 23 inlĂ€gg
  • 0

Hejsan!

Jag har ocksÄ en betongbunker som ja byggt till biorum. jag Àr helt ny inom de hÀr och försöker lÀsa pÄ om akustik sÄ gott de gÄr men tÀnkte höra lite va ni tycker hittills och va ja borde göra hÀr nÀst.

 

rummet Àr:

7.65 lÄngt

4.90 brett

2.24 högt.

 

mina högtalare Àr:

frontar klipsch RF-7 II

center klipsch RP-450C

souround klipsch RP-240S

sub dubbla klipsch  SW-115

 

jag har problem med akustiken och har hotspots av subarna bakom frontarna i fram. jag köpte rockwool markskiva industri av stenull 50mm tjock. desitet pĂ„ Ca 145 kg/mÂł. jag byggde 6 st paneler och stĂ€llde tvĂ„ st i varje hörn bakom frontarna och sen pĂ„ sidovĂ€ggarna vid första reflektion. de blev lite skillnad men Ă€r inte nöjd utan de Ă€r fortfarande eko och fladder i ljudet och vĂ€ldans basfattigt ljud av frontarna vid stereo. ska jag köpa mer Rockwool och bygga basfĂ€llor i hörnen bakom frontarna och bakom soffan? soffan stĂ„r förresten ca 5 m frĂ„n kortvĂ€ggen vid högtalarna. kan inte flytta soffan mer bakĂ„t. hur hade ni gjort? Med vĂ€nlig hĂ€lsning Per

 

img-0776.JPG?width=150


Redigerat av Unregistered6aaa9dbe, 29 maj 2016 - 09:37.


#17

Postad 29 maj 2016 - 11:16

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 3 050 inlĂ€gg
  • 1

En snabb simulering visar att du har en utslÀckning frÄn rummets bredd vid 35hz och det Àr vÀl dÀr nÄgonstans frontarna rullar av.

Du har en primÀr romsmode vid 23hz vilket mÄste ge bra med bas vid film o den ger ocksÄ en mode vid 46hz.

Eftersom det bara Àr subsen som kan aktivera den vid 23hz, du har en utslÀckning vid 35hz och em mode igen vid 46hz sÄ upplever du det som frontarna stendör i basen.

 

 

Hade du kunnat sitta sÄ du hade 2 meter till den bakre vÀggen sÄ rÀtas frekvensgÄngen ut o ser riktigt bra ut.

 

*edit*

Ett enkelt recept annars Àr att ha subsen igÄng nÀr du spelar musik.

Om du kan justera subsen individuellt dÄ hade jag utan tvivel satt en pÄ den bakre vÀggen o haft en dÀr framme.

Det ger dig VÀldigt rak frekvensgÄng vid din nuvarande position.

Skulle du flytta bak din position som jag nÀmde ovan, dÄ blir det till o med Extremt bra!!


Redigerat av johan b-lund, 29 maj 2016 - 11:27.


#18

Postad 29 maj 2016 - 14:33

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlĂ€gg
  • 0

Zatrix, hÀr kommer nÄgra olika alternativ :)

 

Om du vill fÄ det bra utan risk för misslyckanden och utan att vilja investera i mÀtutrustning och mÄnga timmars akustikpluggande:

Ta dit en akustiker.

 

Om du vill fÄ det bra pÄ egen hand:

LÀs pÄ rejÀlt om akustik och skaffa mÀtutrustning. Master handbook of acoustics Àr trevlig :) Testa gÀrna hur det du lÀr dig i boken yttrar sig i olika mÀtningar.

 

Om du vill fĂ„ det ganska bra, eller kanske ganska fel: 

DÀmpa ALLA förstareflexer i frÀmre delen av rummet sÄ gott det gÄr. (Om du dÀmpar alla utom nÄgon reflex kan det bli sÄ att den yttrar sig extra tydligt med resultatet att det lÄter vÀrre Àn innan ÄtgÀrderna.)

 

Bygg ett ca 20 cm högt podie i bakre 1/3 av rummet som har en öppning som gÄr lÀngs med kortvÀggen bakom dig. Annars ska det vara tÀtt. Podiet ska vara relativt fullt av space slab, kanske 90 % av höjden.

 

StÀll bokhyllor i bakre delen av rummet fyllda med prylar, filmer, böcker, ja vad som helst.

 

Skaffa en minidsp och anvÀnd EQ för det som inte blev optimalt.



#19

Postad 29 maj 2016 - 16:42

Unregistered6aaa9dbe
  • Unregistered6aaa9dbe
  • Wannabe

  • 23 inlĂ€gg
  • 0

hejsan!

jag har haft karl frĂ„n sound of science hemma som mĂ€tte upp allt och han skissade upp ett förslag Ă„t mig som Ă€r pĂ„ bilden. han gav mig en offert om ja köpte frĂ„n dom men de blev ganska dyrt sĂ„ dĂ€rför tĂ€nkte ja bygga egna absorbenter. va tror ni om den Rockwool jag anvĂ€nder mig av? kan ja göra basfĂ€llor utav den? eller ska ja istĂ€llet anvĂ€nda den till basfĂ€llor och sen ha en annan bakom frontarna istĂ€llet eller fungerar den bra till allihopa? desiteten Ă€r ju pĂ„ Ca 145 kg/mÂł. tĂ€nkte köpa en diffusor och sĂ€tta upp pĂ„ bakre vĂ€ggen. kommer bli nĂ„gon typ av bokhylla ocksĂ„ sĂ„ smĂ„ningom.

 

Med vÀnlig hÀlsning Per

 

20160529174109-81.233.19.138.JPG


Redigerat av Unregistered6aaa9dbe, 29 maj 2016 - 16:42.


#20

Postad 29 maj 2016 - 18:17

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 3 050 inlĂ€gg
  • 0

Du kan inte justera soffan den lilla biten som simuleringen tycker?

Absorbering, helmholtz eller kvartsvÄgsrör kommer inte ge dig mer bas eftersom du sitter i en utslÀckning.

 

Tarzan har fÄtt med det mesta :)

Fast en bokhylla Àr inte bra som diffusor och personligen gillar jag en mix av absorbering och diffusering.

 

https://www.minhembio.com/dac83

Helt i min smak!



#21

Postad 29 maj 2016 - 18:34

Unregistered6aaa9dbe
  • Unregistered6aaa9dbe
  • Wannabe

  • 23 inlĂ€gg
  • 0
Hej
Ja ska absolut testa att flytta bak soffan lite. Testade att sitta bakom soffan och lyssna men hörde ingen skillnad direkt dÄ. Kanske blir bÀttre efter ja satt upp mer absorbenter. Va anvÀnder du för program för att rÀkna ut?

#22

Postad 29 maj 2016 - 18:48

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 3 050 inlĂ€gg
  • 0

Hej
Ja ska absolut testa att flytta bak soffan lite. Testade att sitta bakom soffan och lyssna men hörde ingen skillnad direkt dÄ. Kanske blir bÀttre efter ja satt upp mer absorbenter. Va anvÀnder du för program för att rÀkna ut?

Jag anvÀnde simulatorn som följer med mÀtprogramet REW.

Det Àr en simulator med allt vad det innebÀr men den brukar stÀmma ganska bra och kan med fördel anvÀndas som utgÄngspunkt för subplacering och hur basen rör pÄ sig i ett rum.

 

SÄ hÀr simulerar det

Rbb60rB.png

 

Googla REW sÄ hittar du nedladdningsplats, det Àr gratis :)


Och med öronen sittandes 2 met framför den bakre vÀggen.

F1q0rjC.png



#23

Postad 29 maj 2016 - 20:41

Unregistered6aaa9dbe
  • Unregistered6aaa9dbe
  • Wannabe

  • 23 inlĂ€gg
  • 0
Hej
Ska testa de programmet. Lite grekiska men fĂ„r frĂ„ga ifall ja inte förstĂ„r 😉 Ja har sprungit runt i hela rummet och de Ă€r inte direkt nĂ„gon hotspott med bara fronterna. Tycker dom lĂ„ter bĂ€st i fram i rummet. Vilka avstĂ„nd borde som stĂ„? Som dom stĂ„r nu Ă€r dom en meter in frĂ„n vĂ€ggarna bĂ„de pĂ„ tvĂ€ren och pĂ„ bredden. Ska ja flytta dom nĂ€rmare hörnet eller ska ja va en halvmeter ifrĂ„n vĂ€ggarna istĂ€llet? Med vĂ€nlig hĂ€lsning, Per

#24

Postad 29 maj 2016 - 22:36

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 3 050 inlĂ€gg
  • 1

Simulatorn Àr busenkel att jobba med, skriv in dina rumsmÄtt och flytta högtalarna/dig sjÀlv i 3 dimensioner med musen.

Och man ser hur graferna Àndrar sig nÀr man flyttar pÄ nÄgot.

Sen kan du Àven lÀgga till flera subar o testa med/utan rÀtt tidskorrigering pÄ var och en.

Det Àr bara simuleringar men man Àr ganska nÀra sanningen i ett otreatat rum.

REW Àr annars ett ytterst kompetent mÀtprogram :)

 

För att fÄ allt synligt http://www.hunecke.d...eigenmodes.html

Och sÄ slÄr du in dina rumsmÄtt, klicka dig ner genom frekvenserna vita fÀlt Àr utslÀckning och mörka fÀlt Àr resonans.

 

En snabbkurs.

Man har 3  primĂ€ra (axial) resonanser i ett rum, en för var led o dom resonerar bara pĂ„ en led (tvĂ„ ytor) som tak/golv, lĂ€ngden och pĂ„ bredden.

Tangentiella moder gÄr mellan tvÄ leder (4 ytor), tex golv - lÄngsidans vÀgg - tak - lÄngsidans vÀgg, dessa Àr ca 3db svagare Àn primÀra.

Sist har vi Oblique modes och dessa studsar mot 6 ytor och dessa Àr ca 6db svagare Àn dom primÀra.

room-modes.jpg

 

StÀller man dÄ en sub i ett hörn eller en högtalare med för den delen dÄ förstÀrks basen. Hur beror helt pÄ storleken av lÄdan för det som hÀnder Àr att basen inte lÀngre Àr rundstrÄlande. Ju fler leder ju mer energi gÄr ut i rummet och det i sin tur förstÀrker ocksÄ resonanserna, dom triggas kan man sÀga.

radiation_space.jpg

 

 

FrÄn vÀnster till höger.

Free-space (4pi) - FrifĂ€lt ger noll db i förstĂ€rkning

Half-space (2pi) . +3db i förstĂ€rkning  BaffelvĂ€gg rĂ€knas som Half space men eftersom man skĂ€rmar av framsida/baksida helt ger det lite andra effekter (positiva)

Quarter-space (pi) +6db i förstÀrkning

1/8th-space (pi/2) - +9db i förstĂ€rkning.

 

sÄ hur vi Àn stÀller högtalarna sÄ kommer resonanserna ligga kvar pÄ exakt samma stÀlle. DÀremot pÄverkar placeringen hur mÄnga db dom ökar.

Men det finns ingen lathund som berÀttar vilken placering som Àr bÀst för det beror helt pÄ högtalaren och rummet.

 

Det Àr dÀrför mÄnga av oss ger tipset att flytta lyssningsposition fram/bak nÄgon meter nÀr nÄgon frÄgar om avsaknad av bas.

En resonans kan lÀtt ge en peak pÄ 10db och en utslÀckning ge -10db.

Det Àr dÀr jag tror ditt problem med basen ligger, du sitter för nÀra ett par utslÀckningar.

Bredden ger dig tex en utslÀckning pÄ 35hz som gÄr mitt i rummet o den kan du inte flytta dig bort ifrÄn eftersom utslÀckningen gÄr pÄ lÀngden.

DĂ€r kan bara en sidoförflyttning pĂ„verka (http://www.hunecke.d...eigenmodes.html klicka pĂ„ 35hz sĂ„ förstĂ„r du vad jag menar)


Redigerat av johan b-lund, 29 maj 2016 - 22:53.


#25

Postad 30 maj 2016 - 05:21

Unregistered6aaa9dbe
  • Unregistered6aaa9dbe
  • Wannabe

  • 23 inlĂ€gg
  • 0
Hej.
Mycket bra och mycket intressant! Som du sÀger och som de visar sÄ gÄr en utslÀckning vid 35hz genom rummet. Tror du de gÄr att fÄ nÄgorlunda tillrÀtta pÄ utslÀckningen om ja flyttar soffan och sÀtter upp fler absorbenter eller ska ja börja flytta subarna oxÄ? Har inte hunnit kolla sÄ mycket pÄ programmet Àn utan fÄr kika mer ikvÀll sen. Tack igen för svaret Med vÀnlig hÀlsning, per

#26

Postad 30 maj 2016 - 08:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 3 050 inlĂ€gg
  • 0

Utan att sÀga om du ska spela pÄ den lÄnga leden eller den korta, det första man fÄr fixa fram det Àr sin lyssningsposition.

Om vi sÀger att du kan sitta optimalt sÄ kommer du alltid ha nÄgon resonans/utslÀckning som pÄverkar och sen fÄr man Inte glömma resterande frekvensspan heller. Man vill inte sitta med en vÀgg precis bakom soffan eller för lÄngt ifrÄn högtalarna av olika skÀl.

Men för dig sÄ ser 2 meter ut frÄn bakre vÀggen vara ungefÀr rÀtt.

 

Man kan fixa basen med en PEQ som Antimode eller passande Minidsp.

Busenkelt och dom flesta av oss Àr nöjda med en sÄdan.

(mer om det lÀngre ner)

 

Jag har aldrig förordat absorbering i basen för att hantera resonanser av den enkla anledningen att det Àr vÀldigt svÄrt att justera avstÀmningen och att det inte Àr speciellt effektivt.

Man arbetar med 1/4 av vÄglÀngden men Àven dÄ blir det stort. Att ha stora chunks i hörnen skadar inte men det Àr inget jag anser Àr speciellt effeltivt mot resonanser utan mer för att "lugna" ner rummet i övre basen. Det som spelar bas pÄ film/musik har oftast en massa övertoner o fÄr man rÀtt pÄ dom sÄ tycker man ofta att basen har blivit stramare.

Tex chunks i hörnen för basen och passande diffusering o absorbering för resterande och du kommer uppleva en ganska stor förbÀttring.

LÀgg till en PEQ och du Àr lycklig, men det finns mer!

 

Följande gÀller inte dig eftersom ditt problem mestadels Àr utslÀckningar

Helmholtz resonator och kvartsvÄgsrör bÄde lÀtta att bygga, avstÀmningsbara men Àven dessa blir vÀldigt stora om man ska under 30hz.

Dom mÄste placeras rÀtt i förhÄllande till vÄgen dom ska hantera och, dom pÄverkar Hela rummet akustiskt !!

 

Exempel, primÀr resonans vid 40hz och sÄ sÀnker vi den med en PEQ.

Med sÀnkt insignal vid 40hz sÄ drar inte rummet igÄng men rummet i sig Àr helt opÄverkat, resonansen ligger fortfarande kvar o vi lyssnar pÄ en mix av högtalarens och rummets resonans och sÀnkningen pÄverkar inte fördubblingen av 40hz. SÀnkningen pÄverkar ju Ätergivningen i hela rummet med, sÄ pÄ ett annan position dÀr vi inte har en resonans har vi nu skapat en gigantisk dip, har man otur sÄ kan en sÄdan dip drabba en annan lyssningsposition i soffan.

 

Det gör dÀremot inte Helmholtz och kvartvÄgsrör och stÀmmer man av dom rÀtt sÄ kan man Àven lyfta utslÀckningar en bit !!!

I ett rum fixade jag ner en resonans med 9db (!) med 3 kvartsvÄgrör och att jÀmföra mot att sÀnka med en PEQ var direkt skrattretande.

Och man pÄverkar Hela rummet och Àven fördubblingen pÄverkas positivt.

 

Tillbaka till ditt rum sÄ Àr det i mina ögon ganska enkelt :)

Se till att subarna spelar nÀr du lirar musik o sprid ut dom, en pÄ frÀmre vÀggen och en pÄ den bakre.

Helst ska subarna kunna tidskorrigeras separat men Àven utan korrigering sÄ rÀtar man ut frekvensgÄngen.

Med subsen utspridda sÄ pÄverkar man hela rummet i större utstrÀckning likt Helmholtz/kvartvÄgsrör men det blir Ànnu mer effektivt!

 

 

Simulera i REW med subarna placerade som ovan o se vad som hÀnder o flytta gÀrna runt pÄ lyssningspositionen sÄ ser du vilken sklllnad det blir jÀmfört mot bÄda subbarna pÄ samma vÀgg.

 

Nu vet jag inte var du bor i landet, men har du tur sÄ kanske du har en medlem med passande mic som kan mÀta upp med REW.

Annars kan jag Verkligen rekomendera dig att köpa en Umik frÄn Minidsp för att justera sitt rum enbart med öronen Àr inget man bara gör.



#27

Postad 30 maj 2016 - 08:17

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlĂ€gg
  • 0

Om du Ă€r villig att skaffa fler basar skulle du kunna anvĂ€nda dig av DBA som stĂ„r för double bass array. DĂ„ kommer du bli av med alla resonanser och utslĂ€ckningar pĂ„ lĂ€ngden i rummet. Å andra sidan kostar det tvĂ„ basar plus en dsp av nĂ„got slag.

 

Du fĂ„r resonanser och utslĂ€ckningar eftersom ljudet studsar mellan tvĂ„ parallella ytor. (Ja det finns ju ljud som studsar mellan 4 och 6 ytor ocksĂ„, men dessa struntar vi i just nu eftersom de inte Ă€r lika pĂ„tagliga.) 

 

Konceptet DBA bygger pÄ att du i frÀmre delen av rummet placerar basar sÄ att nÀstan bara resonansen pÄ lÀngden i rummet triggas igÄng. Vid bakre vÀggen stÀller du ocksÄ basar, men dessa Àr till för att slÀcka ut ljudvÄgen nÀr den kommer dit, sÄ att ingen resonans uppstÄr. För att uppnÄ det mÄste de spela fasvÀnt gentemot basarna dÀr framme och fördröjda sÄ lÄng tid som det tar för ljudvÄgen att fÀrdas frÄn frÀmre vÀggen till den bakre.

 

 

Alternativet till DBA, om du vill bli av med utslÀckningen dÀr du sitter, Àr att bygga nÄgonting stoooort fyllt av fluffig isolering som absorberar över den bakre vÀggen, typ ett podie. Du kan ocksÄ gÄ pÄ den billigaste metoden, att flytta dig till ett stÀlle i rummet dÀr det inte finns nÄgon irriterande utslÀckning och anvÀnda en DSP för att ta ner topparna i frekvenskurvan. 1/4 av rummet frÄn bakre vÀggen brukar vara bra stÀlle dÄ.

 

TyvĂ€rr absorberar inte isolering sĂ„ vĂ€rst mycket lĂ„gfrekvent ljud. Man kan sĂ€ga att i alla fall 1/4 av vĂ„glĂ€ngden behöver fĂ€rdas genom det absorberande materialet för att den ska absorberas bra. VĂ„glĂ€ngden = 340 / frekvensen. Om isoleringen sitter intill en vĂ€gg fĂ€rdas ljudvĂ„gen tvĂ„ gĂ„nger genom materialet, en gĂ„ng pĂ„ vĂ€g in och en gĂ„ng efter studsen i vĂ€ggen pĂ„ vĂ€g ut. För att dĂ€mpa ner till 35 Hz behövs alltsĂ„: 340m/s / (35 Hz * 8) = 1,2 meter tjock isolering intill en vĂ€gg. Man kan sĂ„klart dĂ€mpa 35 Hz pĂ„ smartare sĂ€tt Ă€n sĂ„, men vad jag vill sĂ€ga Ă€r att 20 cm tjock absorbent som sitter pĂ„ vĂ€ggen inte kommer göra nĂ„gonting Ă„t nĂ„got problem som finns vid 35 Hz. 



#28

Postad 30 maj 2016 - 08:38

Frux
  • Frux
  • ForumrĂ€v

  • 970 inlĂ€gg
  • 0

AngĂ„ende tjockleken pĂ„ absorbenter sĂ„ trĂ€ffar ju ljudvĂ„gorna i praktiken inte alltid prick 90 grader mot dem. NĂ€r de trĂ€ffar snett sĂ„ fĂ€rdas ljudvĂ„gen lĂ€ngre vĂ€g genom materialet och absorberas bĂ€ttre. NĂ€r det gĂ€ller bas sĂ„ dĂ€mpas den ju Ă€ven med "tunnare" tjocklekar pĂ„ absorbenten Ă€n flera meter, fast sĂ„klart blir det bara delvis dĂ€mpning och allt mindre dĂ€mpning lĂ€gre ner i frekvens pĂ„ ljudet tills det inte gör nĂ„n skillnad alls. Men Ă€ven en 20 cm absorbent Ă€r bĂ€ttre Ă€n ingenting.  ;)



#29

Postad 30 maj 2016 - 09:33

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlĂ€gg
  • 0

AngĂ„ende tjockleken pĂ„ absorbenter sĂ„ trĂ€ffar ju ljudvĂ„gorna i praktiken inte alltid prick 90 grader mot dem. NĂ€r de trĂ€ffar snett sĂ„ fĂ€rdas ljudvĂ„gen lĂ€ngre vĂ€g genom materialet och absorberas bĂ€ttre. NĂ€r det gĂ€ller bas sĂ„ dĂ€mpas den ju Ă€ven med "tunnare" tjocklekar pĂ„ absorbenten Ă€n flera meter, fast sĂ„klart blir det bara delvis dĂ€mpning och allt mindre dĂ€mpning lĂ€gre ner i frekvens pĂ„ ljudet tills det inte gör nĂ„n skillnad alls. Men Ă€ven en 20 cm absorbent Ă€r bĂ€ttre Ă€n ingenting.  ;)

Just i det fallet, med försök till basabsorption pÄ bakvÀggen med en ljudvÄg frÄn frÀmre vÀggen, tycker jag man kan anta att infallsvinkeln Àr typ 90°. Men annars Àr det ju helt rÀtt att det absorberar mer. 20 cm dÀmp kan ju pÄverka en massa övertoner frÄn basen som gör sÄ att man uppfattar basen som helhet som mycket "fastare" eller "snabbare" eller vad man nu vill kalla det :)



#30

Postad 30 maj 2016 - 16:01

Unregistered6aaa9dbe
  • Unregistered6aaa9dbe
  • Wannabe

  • 23 inlĂ€gg
  • 0
Hej.
Tack för visat intresse! Ringde Kalle pÄ sound of sience och han bekrÀftar de ni sÀger oxÄ. Men ja testade en sak Ida. Ja tÀnkte ja börjar om och sÀtter en sub dÀr ja sitter i huvudposition. Ja kröp sen runt och lyssnade och de lÄter bÀst dÀr dom stÄr ida i fram. Men ja tÀnkte ja vÀnder dÄ pÄ subarna sÄ dom spelar in mot vÀggen. Basporten blir oxÄ mot vÀggen. De blev en otrolig skillnad och lÄter faktiskt riktigt bra nu i soffan. Men de ja inte förstÄr Àr att nÀr ja spelar en av dom. Höger eller vÀnster spelar ingen roll bara ja spelar en av dom lÄter de bra men nÀr ja spelar bÄda blir de dÄligt igen?! Som sagt nÀr en spelar blir de bra och nÀr bÄda spelar blir de dÄligt??

Ang fronterna sÄ sa Kalle att ja ska kolla förstÀrkaren sÄ den inte spökar och stryper högtalarna. Ja kör med en marantz sr7009 och audyssey som kalibrering. Han sa att ja skulle kolla instÀllnigarna och sen Àven stÀnga av audyssey sÄ den inte spökar för mig.

Ja bor utanför Falköping sÄ de finns sÀkert nÄgon i nÀrheten som kan hjÀlpa mig mÀta upp med REW. Med vÀnlig hÀlsning, Per

#31

Postad 30 maj 2016 - 16:18

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 723 inlĂ€gg
  • 0

TyvĂ€rr absorberar inte isolering sĂ„ vĂ€rst mycket lĂ„gfrekvent ljud. Man kan sĂ€ga att i alla fall 1/4 av vĂ„glĂ€ngden behöver fĂ€rdas genom det absorberande materialet för att den ska absorberas bra. VĂ„glĂ€ngden = 340 / frekvensen. Om isoleringen sitter intill en vĂ€gg fĂ€rdas ljudvĂ„gen tvĂ„ gĂ„nger genom materialet, en gĂ„ng pĂ„ vĂ€g in och en gĂ„ng efter studsen i vĂ€ggen pĂ„ vĂ€g ut. För att dĂ€mpa ner till 35 Hz behövs alltsĂ„: 340m/s / (35 Hz * 8) = 1,2 meter tjock isolering intill en vĂ€gg. Man kan sĂ„klart dĂ€mpa 35 Hz pĂ„ smartare sĂ€tt Ă€n sĂ„, men vad jag vill sĂ€ga Ă€r att 20 cm tjock absorbent som sitter pĂ„ vĂ€ggen inte kommer göra nĂ„gonting Ă„t nĂ„got problem som finns vid 35 Hz. 

Fast egentligen Àr det vÀl sÄ att du vill ha din (resistiva) absorbent 1/4 vÀglÀngd ut frÄn vÀgen, eftersom du dÀr har max-hastighet pÄ flödet och dÀrmed dÀmpar effektivast. Problemet vid lÄnga vÄglÀnder (lÄg frekvens) Àr att ett omrÄde Àven ganska lÄngt ut frÄn vÀgen fortfarande Àr i tryck-maxima och dÀrmed har nÀra noll i hastighet och dÀrmed gör dÀmpningen ingen nytta. (högt tryck = lÄg hastighet / lÄgt tryck = hög hastighet). DÀrav att det ofta hjÀlper att flytta ut absorbenter en bit frÄn vÀgen, eftersom den delen nÀrmast vÀgen ÀndÄ inte gör nÄgon nytta.



#32

Postad 30 maj 2016 - 16:24

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 3 050 inlĂ€gg
  • 0

Fast egentligen Àr det vÀl sÄ att du vill ha din (resistiva) absorbent 1/4 vÀglÀngd ut frÄn vÀgen, eftersom du dÀr har max-hastighet pÄ flödet och dÀrmed dÀmpar effektivast. Problemet vid lÄnga vÄglÀnder (lÄg frekvens) Àr att ett omrÄde Àven ganska lÄngt ut frÄn vÀgen fortfarande Àr i tryck-maxima och dÀrmed har nÀra noll i hastighet och dÀrmed gör dÀmpningen ingen nytta. (högt tryck = lÄg hastighet / lÄgt tryck = hög hastighet). DÀrav att det ofta hjÀlper att flytta ut absorbenter en bit frÄn vÀgen, eftersom den delen nÀrmast vÀgen ÀndÄ inte gör nÄgon nytta.

Precis som med helmholtz och kvartsrör som helst ska stĂ„ i fart-maxima :)

 

Det fungerar ganska bra om man mixar absorbent med panel sÄ man fÄr en panelabsorbent.

Men som sagt, det bliver inga smÄgrejer.


Redigerat av johan b-lund, 30 maj 2016 - 16:27.


#33

Postad 30 maj 2016 - 16:32

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • LĂ€rjunge

  • 255 inlĂ€gg
  • 2
AlltsÄ, maximal effektivitet infinner sig i hastighetsmaxima. Det innebÀr inte att allt det utanför Àr verkningslöst. Det enskilt största problemet med enorma resistiva dÀmpare lÀr vara att övrigt frekvensinnehÄll dÀmpas _Ànnu_ bÀttre.

#34

Postad 30 maj 2016 - 16:42

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 260 inlĂ€gg
  • 1

Fast egentligen Àr det vÀl sÄ att du vill ha din (resistiva) absorbent 1/4 vÀglÀngd ut frÄn vÀgen, eftersom du dÀr har max-hastighet pÄ flödet och dÀrmed dÀmpar effektivast. Problemet vid lÄnga vÄglÀnder (lÄg frekvens) Àr att ett omrÄde Àven ganska lÄngt ut frÄn vÀgen fortfarande Àr i tryck-maxima och dÀrmed har nÀra noll i hastighet och dÀrmed gör dÀmpningen ingen nytta.

 

SÀger inte mot att bÀst effekt ges en bit ut frÄn vÀggen men resistiva dÀmpare ger god effekt Àven direkt mot vÀgg.

 

JĂ€mförelse mellan 500mm "fluff" med och utan en meter luft bakom: http://www.acousticm...&s24=1&d24=1000

 

Precis som med helmholtz och kvartsrör som helst ska stĂ„ i fart-maxima :)

 

De ska vÀl ÀndÄ stÄ i tryckmaximum?

 

 

Det enskilt största problemet med enorma resistiva dÀmpare lÀr vara att övrigt frekvensinnehÄll dÀmpas _Ànnu_ bÀttre.

 

Det löser man ju med papp eller plast för att reflektera de frekvenser man inte vill överdÀmpa.



#35

Postad 30 maj 2016 - 17:00

Unregistered6aaa9dbe
  • Unregistered6aaa9dbe
  • Wannabe

  • 23 inlĂ€gg
  • 0
Hej igen.
TÀnkte samtidigt frÄga nu om ja ska fortsÀtta anvÀnda sÄdan markskiva ja har anvÀnt mig av hittills? De Àr ju Rockwool 120x50x5 pÄ en desiteten pÄ Ca 145 kg/m. Att ja behöver absorbera mer rÄder inga tvivel om dÄ nÀr ja klappar med hÀnderna sÄ hör ja tydligt eko. Men Àr de bra att anvÀnda som absorbenter Àven vid högre frekvenser?

De ja hade planerat va att ha tvÄ skivor i varje hörn bakom fronterna. Sen bygga hörnabsorbenter med dubbla skivor i bredd och stÄendes pÄ höjd sÄ de blir luftspalt bakom i tre hörn i rummet. TvÄ ifram bakom frontar och ett i bak. Sist tÀnkte ja sÀtta mellan tak och vÀgg pÄ bakre kortvÀgg. Ska Àven köpa en diffusering skiva pÄ bakre kortvÀgg. Min frÄga i detta Àr om ja kan absorbera för mycket?

#36

Postad 30 maj 2016 - 17:47

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 3 050 inlĂ€gg
  • 0

De ska vÀl ÀndÄ stÄ i tryckmaximum?

Rent teoretiskt sÄ Ja men praktiskt sÄ fÄr du bÀttre och framförallt jÀmnare resultat om dom stÄr ungefÀr en 1/3 frÄn den bakre/frÀmre vÀggen jÀms med sidovÀggen och Àven bakom lyssingspositinen om soffan stÄr nÄgra meter ut i rummet.

Tryckmaxima Àr mer eller mindre konstant lÀngs vÀggen och min benÀmning Àr felaktigt dÄ jag hade hörn i Ätanke.

SÄ tryckmaxima It is, men inte i hörn Àven om det inte Àr dumt att testa :)

 

Teorin Ă€r ungefĂ€r sĂ„ hĂ€r.

Ett rum Àr 4 meter lÄngt alltsÄ Àr vÄglÀngden 8 meter i sin helhet.

MĂ€ter du dĂ„ frĂ„n ena hörnet till det andra, sĂ„ fĂ„r du 4 meter, tillbaka igen sĂ„ fĂ„r vi 4 meter till.

MÀt frÄn hörnet men lite snett in i rummet bort till andra vÀggen dÄ blir det lite mer Àn 4 meter, tillbaka igen sÄ blir lite mer Àn 4 meter och den sammanlagda lÀngden Àr mer Àn 8 meter.

Ju mer diagonalt vi mÀter ju lÀngre avstÄnd bort frÄn resonansens lÀngd kommer vi.

 

SÀtter man dÄ resonatorn en bit ut jÀms med vÀggen dÄ har man minskat problemet lite.

Resonatorer Àr VÀldigt smalbandiga och det Àr dÀr problemet ligger.

Det lÄter som rena rappakljan och jag tyckte det sjÀlv det tills första gÄngen jag skulle fixa med resonatorer.

 

 

 

 

.


Redigerat av johan b-lund, 30 maj 2016 - 17:52.


#37

Postad 30 maj 2016 - 18:08

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • LĂ€rjunge

  • 255 inlĂ€gg
  • 0

Det löser man ju med papp eller plast för att reflektera de frekvenser man inte vill överdÀmpa.

 

Löser vetekatten, men visst gÄr det att minska absorberingen vid högre frekvenser genom att blockera delar av absorbenten med nÄgot styvt och tÀtt. Jag tÀnker mig snarare nÄn hÄrd skiva med hÄl/slitsar i, eller trÀribbor. SjÀlva dimensioneringen lÀr vara lite hit-and-miss dock, men ser man det i termer om "bÀttre" och "sÀmre", sÄ Àr nog oddsen goda att Ätminstone fÄ det bÀttre.



#38

Postad 30 maj 2016 - 18:32

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlĂ€gg
  • 0

Markskiva har vÀldigt hög densitet, vilket gör att tunna skivor av den passar bra till att dÀmpa höga frekvenser. För att dÀmpa bas behövs nÄgonting med mycket lÀgre densitet och tjockare lager.

 

Om man dĂ€mpar för mycket av höga frekvenser jĂ€mfört med mellan och bas, upplever att "hĂ€r Ă€r det ju fortfarande en massa efterklang" och stoppar in Ă€nnu mer högfrekvensdĂ€mpning blir det lĂ€tt att rummet upplevs som jobbigt att vara i, som om det slĂ„r lock för öronen nĂ€r man gĂ„r in. 



#39

Postad 30 maj 2016 - 18:54

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 260 inlĂ€gg
  • 0

Det lÄter som rena rappakljan och jag tyckte det sjÀlv det tills första gÄngen jag skulle fixa med resonatorer.

.

 

Har sjÀlv testat en del med kvartvÄgsrör och intuitivt Àr ju det sista jag skulle sÀga att placeringen Àr :) Till slut hamnade de dock pÄ slutförvaring i garaget eftersom placering och estetik krockade lite vÀl mycket.

 

 

Löser vetekatten, men visst gÄr det att minska absorberingen vid högre frekvenser genom att blockera delar av absorbenten med nÄgot styvt och tÀtt.

 

Jag vill pÄstÄ att de frekvenser som du inte kan studsa tillbaka med papp eller plast Àr sÄ pass lÄga att det enbart Àr bra att absorbera dem (bas kan aldrig bli överdÀmpad).



#40

Postad 30 maj 2016 - 18:57

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 723 inlĂ€gg
  • 0

 

 

Jag vill pÄstÄ att de frekvenser som du inte kan studsa tillbaka med papp eller plast Àr sÄ pass lÄga att det enbart Àr bra att absorbera dem (bas kan aldrig bli överdÀmpad).

Personligen hade jag funderat pÄ att fylla bakvÀgen med dÀmpning, och en sÀtta upp lite diffusorer ovanpÄ, typ http://www.thomann.d...d_rel_248854_17, vilka borde slÀppa igenom de lÄga frekvenserna tÀnker jag (gjorda av eps), och sen diffusera de högre.


Redigerat av jn82, 30 maj 2016 - 18:58.


#41

Postad 30 maj 2016 - 18:59

Unregistered6aaa9dbe
  • Unregistered6aaa9dbe
  • Wannabe

  • 23 inlĂ€gg
  • 0

hej!

Jag Àr lite borttappad i allt men hur hade ni gÄtt till vÀga i ett sÄnt hÀr rum? hade ni byggt egna absorbenter, basfÀllor, diffuser? eller hade ni köpt riktiga frÄn firmor? vart hade ni satt upp dom?

 

tÀnk att ni har ett sÄnt rum pÄ

4.9 brett

7.65 lÄngt

2.24 högt.

 

de ligger en heltĂ€kningsmatta som Ă€r 2 cm tjock. och en soffa  som stĂ„r nu ca 2 m frĂ„n bakre vĂ€ggen :D

 

högtalarsystemet jag anvÀnder mig utav

frontar           klipsch RF-7 II

center            klipsch RP-450C

souround        klipsch RP-240S

2 st subs         klipsch  SW-115

 

förstÀrkare:

                    marantz sr7009

 

som ja skrev över sĂ„ vĂ€nde jag subarna mot frĂ€mre vĂ€ggen förut och de blev en helt annat ljudbild i soffan. frĂ„n nĂ€stan ingen bas till vĂ€ldans rik och fyllig bas.

Med vÀnlig hÀlsning Per


Redigerat av Unregistered6aaa9dbe, 30 maj 2016 - 18:59.


#42

Postad 30 maj 2016 - 19:04

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 3 050 inlĂ€gg
  • 0

Ingen vÀnlig sjÀl o krokarna av Falköping :)

 

Man mÄste nÀstan vara pÄ plats för att kunna ge raka rekomendationer.

En mÀtning pÄ hur rummet Àr i dag ser jag som ett mÄste.

 

Annars tÀckte Tarzan upp vÀldigt bra lite lÀngre upp.



#43

Postad 30 maj 2016 - 19:35

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 260 inlĂ€gg
  • 0

Personligen hade jag funderat pÄ att fylla bakvÀgen med dÀmpning, och en sÀtta upp lite diffusorer ovanpÄ, typ http://www.thomann.d...d_rel_248854_17, vilka borde slÀppa igenom de lÄga frekvenserna tÀnker jag (gjorda av eps), och sen diffusera de högre.

 

Hade jag inte haft ett element och tvÄ fönster som kÀnns trevliga att ha kvar sÄ hade jag fyllt hela bakvÀggen med isolering (runt en halvmeter tjockt). Kan man sedan placera ett par subbar, sÄ man jÀmnar ut noderna mellan sidovÀggarna, sÄ hade man kommit rÀtt lÄngt. Typ basbehandlingens "brute force" ;)



#44

Postad 30 maj 2016 - 20:36

Unregistered6aaa9dbe
  • Unregistered6aaa9dbe
  • Wannabe

  • 23 inlĂ€gg
  • 0

hej.

de hÀr Àr pinsamt pÄ sÀtt och vis MEN...

Jag kollade lite i instĂ€llningar och höll pĂ„ och inne pĂ„ en instĂ€llning vilket ja glömt va de heter.. ska kolla de igen senare.. men nĂ€r jag valde de sĂ„ fick frontarna nytt liv!! plötsligt lĂ€t de fylligare och faktiskt rĂ€tt sĂ„ ok. hyfsad fyllig bas. ska som sagt kila ner senare om ja hinner och kolla va instĂ€llningen hette nu igen. men Ă€r helt förvĂ„nad. Ă€r de sĂ„ Audyssey kalibreringen gör sĂ„ att frontarna inte fĂ„r leva ut? att allt krĂ„ngel bara har varit en instĂ€llning?? som sagt ska kolla igen vilken instĂ€llning de va men börjar snart jobbet. kommer fortfarande fĂ„ absorbera och sĂ€tta upp diffuser och allt sĂ„nt men ja blev sĂ„ jĂ€kla förvĂ„nad! Med vĂ€nlig hĂ€lsning Per



#45

Postad 30 maj 2016 - 22:24

Adhoc1
  • Adhoc1
  • AnvĂ€ndare

  • 240 inlĂ€gg
  • 1

Du kan bygga en ganska grund panelabsorbent för lÄga resonanser med reglar och MDF / spÄnskiva eller gipsskiva. LÀmpligt Àr att bygga upp den som helt ny "falsk" innervÀgg bakom lyssningplats. Du fÄr inte fuska med avÀtningen nÄgonstans! AnvÀnd alltsÄ s.k. kallade bottningslister tillsammans med elastisk fogmassa. Om befintlig innervÀgg Àr lecablock, lÀttbetong eller betong, sÄ mÄla eller putsa den minst tvÄ gÄnger sÄ du tÀpper till eventuella sprickor. (Lecablock Àr rent junk vad gÀller lufttÀthet, som en tvÀttsvamp ungefÀr, -helt porös.)

 

Du kan kolla in John Brandts Durörs-rulle: https://www.youtube....=em-subs_digest om dimensionering mot olika frekvenser, Ă€ven om det i videon i mycket handlar om ljudisolering av rum. Ta till dig rĂ„den om regelavstĂ„nd och skruvavstĂ„nd. TĂ€tt mellan reglarna betyder att panelen fĂ„r svĂ„rare att vibrera fritt = sĂ€mre absorbtion och Ă€ven sĂ€mre med avstĂ€mningen mot önskad frekvens. 

 

(Han har snott mitt gamla excelblad den kanaljen! NÀ'rÄ, det har han inte. Han stÀllde faktiskt frÄgan om han kunde fÄ anvÀnda och bygga vidare pÄ det. Kollar du in hans hemsida, hittar du mÄnga bra tips och rÀkneprogram.)

 

Isolerskivorna med 145 kg/mÂł har alldeles för hög luftflödesresistivitet för att vara lĂ€mpliga. LĂ€ttaste och billigaste möjliga ,oavsett om det Ă€r sten- eller glasull, Ă€r bĂ€st om du  har kring 20 cm eller tjockare lager. Ca 60 kg/mÂł stenull kan vara alternativ om du mĂ„ste ha tunnare kring 7 a' 10 cm tjocklek (ganska vĂ€rdelösa under ca 250 Hz dock med tanke pĂ„ tjockleken).

 

Edit: Hur du reglar upp + avstĂ„nd + bygger upp skivorna mot reglarna Ă€r i en av de tidigare av Durörs-rullarna. 


Redigerat av Adhoc1, 30 maj 2016 - 22:31.


#46

Postad 31 maj 2016 - 03:54

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlĂ€gg
  • 0
Jag hat ett rum pÄ ca. 3.5x 8 meter. Jag har 4 stycken duy ultimax 15"-subbar. TjÀnar jag pÄ att ha 2 fram och 2 bak jÀmfört med att ha alla 4 fram?

#47

Postad 31 maj 2016 - 06:56

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 3 050 inlĂ€gg
  • 1

Jag hat ett rum pÄ ca. 3.5x 8 meter. Jag har 4 stycken duy ultimax 15"-subbar. TjÀnar jag pÄ att ha 2 fram och 2 bak jÀmfört med att ha alla 4 fram?

2 fram, 2 bak

eller 1 fram, 1 bak och dom andra 2 pÄ sidovÀggarna lite framför soffan

Det brukar vara rÀtt vÀg att gÄ, vilken av dom man vÀljer beror lite pÄ rum och resonanser.

 

Om ditt rum Àr fyrkantigt sÄ plocka gem REW o lek runt i simulatorn sÄ fÄr du ett hum om vad som hÀnder.



#48

Postad 31 maj 2016 - 06:59

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 3 050 inlĂ€gg
  • 0

Du kan bygga en ganska grund panelabsorbent för lÄga resonanser med reglar och MDF / spÄnskiva eller gipsskiva. LÀmpligt Àr att bygga upp den som helt ny "falsk" innervÀgg bakom lyssningplats. Du fÄr inte fuska med avÀtningen nÄgonstans! AnvÀnd alltsÄ s.k. kallade bottningslister tillsammans med elastisk fogmassa. Om befintlig innervÀgg Àr lecablock, lÀttbetong eller betong, sÄ mÄla eller putsa den minst tvÄ gÄnger sÄ du tÀpper till eventuella sprickor. (Lecablock Àr rent junk vad gÀller lufttÀthet, som en tvÀttsvamp ungefÀr, -helt porös.)

 

Du kan kolla in John Brandts Durörs-rulle:  om dimensionering mot olika frekvenser, Ă€ven om det i videon i mycket handlar om ljudisolering av rum. Ta till dig rĂ„den om regelavstĂ„nd och skruvavstĂ„nd. TĂ€tt mellan reglarna betyder att panelen fĂ„r svĂ„rare att vibrera fritt = sĂ€mre absorbtion och Ă€ven sĂ€mre med avstĂ€mningen mot önskad frekvens. 

 

(Han har snott mitt gamla excelblad den kanaljen! NÀ'rÄ, det har han inte. Han stÀllde faktiskt frÄgan om han kunde fÄ anvÀnda och bygga vidare pÄ det. Kollar du in hans hemsida, hittar du mÄnga bra tips och rÀkneprogram.)

 

Isolerskivorna med 145 kg/mÂł har alldeles för hög luftflödesresistivitet för att vara lĂ€mpliga. LĂ€ttaste och billigaste möjliga ,oavsett om det Ă€r sten- eller glasull, Ă€r bĂ€st om du  har kring 20 cm eller tjockare lager. Ca 60 kg/mÂł stenull kan vara alternativ om du mĂ„ste ha tunnare kring 7 a' 10 cm tjocklek (ganska vĂ€rdelösa under ca 250 Hz dock med tanke pĂ„ tjockleken).

 

Edit: Hur du reglar upp + avstĂ„nd + bygger upp skivorna mot reglarna Ă€r i en av de tidigare av Durörs-rullarna. 

Tack för tipset, BokmÀrke :)


Redigerat av johan b-lund, 31 maj 2016 - 07:00.


#49

Postad 31 maj 2016 - 08:30

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlĂ€gg
  • 0

Jag hat ett rum pÄ ca. 3.5x 8 meter. Jag har 4 stycken duy ultimax 15"-subbar. TjÀnar jag pÄ att ha 2 fram och 2 bak jÀmfört med att ha alla 4 fram?

Om du vill offra lite output till förmÄn för resonans- och utslÀckningsfri bas: testa double bass array!! Om inte annat för att det Àr kul att testa. Placera tvÄ basar lÀngst fram i rummet och tvÄ lÀngst bak. Du anvÀnder ena kanalen pÄ slutsteget till basarna dÀr framme och den andra till basarna dÀr bak. De bakre ska vara fasvÀnda, spela nÄgra enstaka dB svagare Àn de frÀmre och vara fördröjda med ca [(lÀngden pÄ rummet i meter)/340] sekunder.



#50

Postad 31 maj 2016 - 08:58

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 3 050 inlĂ€gg
  • 0

DBA ska vÀl egentligen placeras pÄ vÀgg för bÀsta effekt?

Finns en heldel om Àmnet hos AVS forum.

 

http://www.avsforum....ss-concept.html





1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.