Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rippa HDCD

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 September 2005 - 16:10

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3989 inlägg
  • 0
Som rubriken lyder, är det ngn som testat rippa en HDCD med ngt lossless format och sedan spelat upp detta via tex en xbox/dator eller eventuellt bränt ut det på en annan CD för att se om man får en "riktig" HDCD kopia dvs lyser lampan på stärkaren alternativt DVD spelaren beroende på vilken man använder som HDCD avkodare.

#2

Postad 06 September 2005 - 16:54

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12484 inlägg
  • 0
Om man rippar en HDCD (iaf med EAC) och sen bränner ut det så tänds fortfarande HDCD-
lampan. Men att spela upp det på datorn verkar vara värre. Windows media player klarar
ju HDCD, men bara om man kör CD, inte wav.

#3

Postad 06 September 2005 - 16:57

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3989 inlägg
  • 0
Ok du har inte testat att rippa till ngt annat format (tex flax ape el dylikt) eller testat spelat wav filen på en xbox för att se om HDCD lampan tänds på stärkaren.

Kan tyvärr inte testa detta själv ännu då jag inte köpt en stärkare som stöder HDCD (men snart så),,

#4

Postad 06 September 2005 - 17:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12484 inlägg
  • 0
Jag packade en wavfil till lossless, packade upp igen och brände ut för ett tag sen, som
test. Efter det, ingen HDCD. Har glömt formatet men jag tror det var ape.

#5

Postad 06 September 2005 - 17:55

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3989 inlägg
  • 0
Ok tack för infon, får mecka vidare lite själv när jag fått hem stärkaren.

#6

Postad 08 September 2005 - 02:25

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4885 inlägg
  • 0
Vanlir rippning till PCM och bränning till CD-skiva funkar bra, kopian blir HDCD. Frångår man PCM så tappar man HDCD.

#7

Postad 08 September 2005 - 07:34

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3989 inlägg
  • 0
Ok.

Men jag vill helst ha min musik och eventuellt spela denna från xboxen el dylikt så därav undrar jag om det kan tänkas finnas ngt lossless format som klarar detta.
Dvs kopiera en CD till en annan är inte intressant.

#8

Postad 08 September 2005 - 11:29

Unregisteredeea8571e
  • Unregisteredeea8571e
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
kan man inte skapa en image fil av skivan då och köra den via tex daemon tool?

#9

Postad 15 September 2005 - 13:21

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3271 inlägg
  • 0
Jag har rippat både HDCD och DTS-CD till FLAC format och en tebax, båda har fungerat utan problem. Kanske är så att ape faktiskt har en nackdel gentemot FLAC! :D

Redigerat av Melmac, 15 September 2005 - 13:22.


#10

Postad 15 September 2005 - 14:34

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4885 inlägg
  • 0
Vad är FLAC och var hittar man program för detta format?

#11

Postad 15 September 2005 - 20:08

Unregisteredeea8571e
  • Unregisteredeea8571e
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
FLAC - Free Lossless Audio Codec

http://flac.sourceforge.net/

#12

Postad 16 September 2005 - 09:15

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4885 inlägg
  • 0
Tack!!!

#13

Postad 16 September 2005 - 09:30

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3989 inlägg
  • 0

Jag har rippat både HDCD och DTS-CD till FLAC format och en tebax, båda har fungerat utan problem. Kanske är så att ape faktiskt har en nackdel gentemot FLAC! ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Det låter intressant, det jag undrar då är om du har rippat en HDCD till flac och tex testat köra denna i en xbox (el dator) till en receiver som klarar HDCD lyser då din HDCD lampa på receivern.

#14

Postad 16 September 2005 - 19:58

geggen
  • geggen
  • Forumräv

  • 508 inlägg
  • 0

Jag har rippat både HDCD och DTS-CD till FLAC format och en tebax, båda har fungerat utan problem. Kanske är så att ape faktiskt har en nackdel gentemot FLAC! <_<

<{POST_SNAPBACK}>


Det låter intressant, det jag undrar då är om du har rippat en HDCD till flac och tex testat köra denna i en xbox (el dator) till en receiver som klarar HDCD lyser då din HDCD lampa på receivern.

<{POST_SNAPBACK}>


Intressant tråd.

Får man fråga.. Vart säljs HDCD och DTS-CD skivorna?
Har sett nån DTS på dc. Men vart köper man dom?

#15

Postad 16 September 2005 - 21:07

Unregisteredeea8571e
  • Unregisteredeea8571e
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
HDCD skivor sälj överallt som jag fattat det, svårt är det att hitta dem för dom är inte märkta i databaser eller liknande med hdcd märkning. Men fråga i någon välsorterad skivbutik så hjälper dom dig säkert gärna. Eller kolla lite på http://www.hdcd.se



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.