Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Minimal inbränning. Allvarligt?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 October 2005 - 23:32

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

• 1716 inlägg
  • 0
Hejsan!
Satt och kollade på en långfilm på 4:an och när jag sedan stängde av boxen (bilden blir då svart pga ingen signalkälla) märkte jag att loggan syntes fortfarande men dock väldigt otydligt (men den fanns där!). Antar att den försvinner men jag är fortfarande lite orolig då plasman bara är 1 vecka gammal och jag vill VERKLIGEN INTE ha några innbränningar just nu.

1. Är det vanligt att man får lättare inbränningar i plasmor som sedan försvinner?
2. Om man nu som jag får en tv4-logga "mycket lätt" inbrännd i hörnet är det större risk att den fastnar där om jag fortsätter kolla på samma kanal en kortare stund (brukar zappa mellan kanalerna och sedan är ju reklmapauserna utan logga)?
3. Om detta är allvarligt. Hur undviker jag fortsatt inbränning?

Ber om ursäkt om jag låter lite nojig men detta är min första plasma och det handlar ju om mycket pengar.
Tack för mig!

PS. Ska kolla imorgon och se om någon skuggbild eller vad det nu kallas finns kvar.

Postad 01 October 2005 - 23:49

jessej
  • jessej
  • Forumräv

• 776 inlägg
  • 0
Hej.

Det kan hända att delar av bilden, som varit väldigt statiska, stannar kvar ett tag senare. Lite av en "spök-effekt". Dock brukar man få titta väldigt noga efter sådana.
Om det endå inte skulle släppa, så brukar det finnas en "white screen" funktion eller dyl som man kan köra i några minuter (visar hel-vit bild), som kan hjälpa.

Sedan beror det självklart på vad man har för plasma etc. Misstänker att du har rätt schysst panel ifall den bara är en vecka gammal.

En tumm-regel man brukar ha är iaf att inte köra brightness och contrast på 100, utan sänka det till någonstans närmare hälften (speciellt ifrån början, verkar som att den är känsligare direkt från början). Detta huvudsakligen för att vara snällare mot plasman (svårare att få fastbränningar, ökad livslängd, etc). Dock är det fortfarande riktigt bra kontrast och ljusstyrka med värdena nånstans nära hälften, och dessutom så brukar det klassa en vanlig tv endå, iaf när det gäller ljusstyrka mm.

Sedan finns även lite andra hokus-pokus grejjer för att försöka undvika inbränning, såsom "pixel-shift"-funktionen som många kör med.

Hur som helst finns det många trådar som diskuterar ämnet, skulle tippa att du finner dina svar där om jag inte svarat på dem här ovan, om inte annat så är det nog effektivare att ventilera ytterligare funderingar kring ämnet där.

Inbränning, har du drabbats?
Inbränning
Inbränningar på kort tid

Postad 01 October 2005 - 23:50

Lou Cipher
  • Lou Cipher
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Du behöver inte oroa dig. När färgstarka loggor visas en stund så hänger den sedan kvar ett litet tag. Det kan ta en stund innan den försvinner, 10-20 minuter, den tonar sakta bort. Ganska lätt att bli orolig om man inte är van vid plasma-fenomenet och plamsan är helt ny.

Postad 01 October 2005 - 23:53

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Och folk påstår att LCD har mer eftersläpning än plasma.
10-20minuter, det är eftersläpning det. :P

Postad 02 October 2005 - 01:34

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

• 1716 inlägg
  • 0
Tack grabbar! Känner mig mycket lugnare nu. :P

Postad 02 October 2005 - 01:47

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1928 inlägg
  • 0

Och folk påstår att LCD har mer eftersläpning än plasma.
10-20minuter, det är eftersläpning det. :P

<{POST_SNAPBACK}>

Eftersläpning? Vad har det med saken att göra? Här diskuterar vi inbränning.

//Lorryquai

Redigerat av Lorryquai, 02 October 2005 - 02:00.

Postad 02 October 2005 - 09:47

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

• 1716 inlägg
  • 0
Märkte att AV2 som jag inte har något inkopplat på blir helt fläckig av texten "no signal" efter någon minut när den texten hoppar omkring på skärmen. Dessutom kan man se TV:ns inställningsmeny om man har haft den framme en kortare stund (handlar om minuter och bara med en svart bakgrund). Ganska irreterande om man har haft menyn framme och direkt efter kollar på någon film eller TV men en mörk scen. Dock verkar dessa spökbilder försvinna efter ett tag men jag blir orolig då det räcker med att ha en stillastående text eller bild i några sekunder för att dessa fenomen ska uppträda. Dessutom är det lite irreterande. Är detta onormalt eller ska jag sluta oroa mig?

PS. Har nästan alltid haft kontrast och Brightness på runt 30-40 av 100.

Postad 02 October 2005 - 11:23

Unregistered8a0675b4
  • Unregistered8a0675b4
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hej Djungelmeister!

Hoppas du i övrigt är lika nöjd som mej med plasman.

Jag har ställt in orbiter på plasman. Det är en funktion som förflyttar bilden några pixlar varje 2 minuter och ska förhindra "ghost images". Inget som man märker av om man inte sitter och stirrar. Meny, special, ism method, orbiter

Sedan använder jag inteligent eye som ju inte verkar fungera riktigt men som drar ner contrast och brighness ganska rejält.

Jag har då inte märkt av någon inbränning på mina 3 veckors användande. Så jag känner mej ganska lugn.

Postad 02 October 2005 - 11:39

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

• 1716 inlägg
  • 0

Hej Djungelmeister!

Jag har ställt in orbiter på plasman. Det är en funktion som förflyttar bilden några pixlar varje 2 minuter och ska förhindra "ghost images". Inget som man märker av om man inte sitter och stirrar.  Meny, special, ism method, orbiter

Sedan använder jag inteligent eye som ju inte verkar fungera riktigt men som drar ner contrast och brighness ganska rejält.

Jag har då inte märkt av någon inbränning på mina 3 veckors användande. Så jag känner mej ganska lugn.

<{POST_SNAPBACK}>

Självklart är jag lika nöjd som dig med plasman! :P Den är ju så underbart bra! Tack för tipsen. Uppskattar den hjälp och info jag kan få. Måste säga det också att dessa spökbilder jag upplever inte syns eller stör när jag kollar på TV eller film så det är igentligen ingen fara. Så ni som funderar på att köpa denna skönhet behöver inte ens tveka.

Postad 02 October 2005 - 15:22

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

• 1326 inlägg
  • 0

Hej Djungelmeister!

Jag har ställt in orbiter på plasman. Det är en funktion som förflyttar bilden några pixlar varje 2 minuter och ska förhindra "ghost images". Inget som man märker av om man inte sitter och stirrar.  Meny, special, ism method, orbiter

<{POST_SNAPBACK}>

Den har väl orbiter men sedan så har väl den också invert nånting, den inverterar färger??

Men frågan är, gäller detta vid vanligt tv tittande???

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.