Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DALI Helicon 300W

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 October 2005 - 20:30

VLANIBET
  • VLANIBET
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
:P

BILD&LJUD hemma

Nr 10/2005 :lol:

Bifogad fil(er)

Postad 14 October 2005 - 20:34

Unregistered1fa65143
  • Unregistered1fa65143
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Jovisst, grymt fina högtalare! Mina föräldrar har ett par och de är grymt läckra och låter inte fy skam! :P

Men det vore inte helt fel om du skrev liiite mer i ditt inlägg, känns en smula onödigt :P
Funderar du på att köpa dem? Har du provlyssnat?
eller är du bara allmänt kär ? :lol:

Postad 14 October 2005 - 21:17

VLANIBET
  • VLANIBET
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Hej Eskamoe

Jag skulle gärna vilja beskriva högtalarna men jag har aldrig haft möjlighet att lyssna på dem. Det jag haft möjlighet att lyssna på är Dali Helicon 400W och jag kan säga så här: Har 300:an W 80% av ljudet av 400W då blir jag den gladaste människan i världen. Då kommer jag att köpa dem. Det innebär att jag är kär i dem. Testet som gjordes på Ljud och Bild stämmer bra överens med det jag har lyssnat av 400W.

Enligt min åsikt tror jag inte det finns stativare på marknaden, som låter bättre än 300:an. Enligt Hi-Fi klubben i Växjö : Om du lyssnar på högtalarna i ett rum på 30kvm, då blir det en jätteliten skillnad mellan 300:an och 400:an, alltså 300:an är extremt basrika i rätt rumsstorlek.

Eftersom dina föräldrar har dessa högtalare skulle jag uppskatta om du kunde beskriva dem för mig och alla andra på forumet som är intresserade. Kom gärna med annat förslag på andra högtalare som låter bättre i prisklassen runt 20000 kr. Jag är väldigt nyfiken.

Mvh
Vlanibet

Postad 14 October 2005 - 21:58

Unregistered1fa65143
  • Unregistered1fa65143
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
är inte världens bästa på att beskriva men jag kan göra ett försök =)

Fick i uppdrag förra året att leta upp ett par högtalar som skulle va "snygga och låta bra!" åt mina föräldrar.
Började med att kika en del på golvhögtalare men det försvann rätt fort då de flesta var på tok för stora eller fula.
Kikade på hifiklubbens B&W Naitlus 805 och Dali Helicon 300W.
De är väldigt snarlika i ljudet men jag upplevde det som om att Heliconhögtalaren fyllde upp rummet mer, kan nog vara kombinationen av banddiskant och vanlig diskantdome som gjorde det.
Basen är snuskigt tight och fyller lätt upp ett mindre rum, de driver den med en Thule IA100 förstärkare och det låter helt enkelt kanon!

Visst, det är ingen avgrundsdjup bas men den hörs och känns verkligen. Har provat o smälla på det mesta i musikväg och jag har inte hört något som den inte klarar av, hårdrock låter t.om bra på dessa små stativhögtalare :lol:

Har också lyssnat på golvhögtalaren 400W och jag hörde ingen direkt skillnad i ljudet, spelade dem förvisso i en större lokal så jag kan tänka mig att den har lite mer bas än den mindre stativhögtalaren.

Några andra stativhögtalare jag hade kikat på om jag var uppe i den prisklassen:

Aurum Cantus Volla
~25 999 kr
Postad bild

System Audio SA2K
~20 000 kr
Postad bild

Tag Mclaren Calliope
~25 000 kr
Postad bild

Compact XZ-1 [/I]
~22 999 kr
Postad bild

JMlab 907 be
~23 900 kr
Postad bild

Har inte lyssnat på nån av dem men jag ska banne mig försöka göra det :P

Redigerat av Unregistered1fa65143, 14 October 2005 - 21:58.

Postad 15 October 2005 - 12:53

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Har av de listade högtalarna bara hört JMLab 907be. Provlyssnade i förrgår.
Om man gillar neutralt ljud och ultrarealistisk återgivning av trummor, gitarrer och röster är detta ett av de bästa alternativen jag kan tänka mig. Jag saknade tyvär lite värme och fyllighet i rockigare musik vilket även skulle kunna bero på kringutrustningen som möjligtvis inte var någon drömmatchning. Välj nogrannt ut förstärkare och cdspelare till denna högtalare.

Postad 15 October 2005 - 14:08

matte76
  • matte76
  • Forumräv

• 929 inlägg
  • 0
Fy f*n vad fula de där Compact är. Inga stilpoäng där inte. JMLabs, Aurum Cantus och Dalis alternativ är ljusår vackrare. Tag McLaren var också fula medan System Audio ser ok ut. Men ljudet är ju viktigast så klart!! :unsure:

Postad 07 February 2006 - 16:41

nad_molle
  • nad_molle
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

är inte världens bästa på att beskriva men jag kan göra ett försök =)

Fick i uppdrag förra året att leta upp ett par högtalar som skulle va "snygga och låta bra!" åt mina föräldrar.
Började med att kika en del på golvhögtalare men det försvann rätt fort då de flesta var på tok för stora eller fula.
Kikade på hifiklubbens B&W Naitlus 805 och Dali Helicon 300W.
De är väldigt snarlika i ljudet men jag upplevde det som om att Heliconhögtalaren fyllde upp rummet mer, kan nog vara kombinationen av banddiskant och vanlig diskantdome som gjorde det.
Basen är snuskigt tight och fyller lätt upp ett mindre rum, de driver den med en Thule IA100 förstärkare och det låter helt enkelt kanon!

Visst, det är ingen avgrundsdjup bas men den hörs och känns verkligen. Har provat o smälla på det mesta i musikväg och jag har inte hört något som den inte klarar av, hårdrock låter t.om bra på dessa små stativhögtalare  :)

Har också lyssnat på golvhögtalaren 400W och jag hörde ingen direkt skillnad i ljudet, spelade dem förvisso i en större lokal så jag kan tänka mig att den har lite mer bas än den mindre stativhögtalaren.

Några andra stativhögtalare jag hade kikat på om jag var uppe i den prisklassen:

Aurum Cantus Volla
~25 999 kr
Postad bild

System Audio SA2K
~20 000 kr
Postad bild

Tag Mclaren Calliope
~25 000 kr
Postad bild

Compact XZ-1 [/I]
~22 999 kr
Postad bild

JMlab 907 be
~23 900 kr
Postad bild

Har inte lyssnat på nån av dem men jag ska banne mig försöka göra det :)

<{POST_SNAPBACK}>

Undrar hur helicon 300:an hade spelat med en thule IA255B? lär finnas lagom med kräm till dem, har just nu evidence 470se till min IA255

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.