Den låginduktiva högtalarkabeln
Redigerat av cs_gve, 09 November 2005 - 22:30.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 09 November 2005 - 22:29
Ljudtekniska sällskapet har ju en DIY-beskrivning på en högtalarkabel som ska vara riktigt bra. Jag tvekar inte att den är bra men på sidan deras så är den bara beskriven tekniskt. Någon som kan säga vad det är de vill ha sagt om induktans och rc-länk?
Den låginduktiva högtalarkabeln Redigerat av cs_gve, 09 November 2005 - 22:30. Postad 09 November 2005 - 23:29
I princip att den hanterar impedansen som förstärkaren ser över det hörbara området. Även om du inte hör nått kan de flesta förstärkare hantera "ljud" i mycket höga frekvenser. Om du nu skulle få in dessa störningar kommer du att lasta ner förstärkaren på saker som du ändå inte kan höra. Så om du sätter denna RC-länk i kabeln så kommer den att börja leda ström över det hörbara området. Ju högre frekvens ju mer leder kondensatorn ( C ) detta innebär att förstärkaren ser inte den eländiga lasten som högtalaren utgör ( Det röda bruset i bilden.)
![]() utan den snygga resistorerna som sitter i RC länken (det blå ). Som i LTS-kabeln blir ca. 8 Ohm. Redigerat av GrodanB, 09 November 2005 - 23:31. Postad 09 November 2005 - 23:40
Alternativ förklaring: Det blir bättre om man sätter dit den... Svårt att uttrycka sig kortfattat hur den funkar och varför... Men det var så här den blev förklarad för mig. Redigerat av GrodanB, 09 November 2005 - 23:51. Postad 10 November 2005 - 10:01
Finns det någon här på forumet som testat bygga denna "super kabel"?
Postad 10 November 2005 - 13:04
Tackar GrodanB
Blir det snällare mot förstärkaren då? Eller blir det både snällare och avlastande för förstärkaren? Skulle det avlasta så är det väl minimalt. Antar då att lasten blir snällare bara. Men varför ska man vara snäll mot förstärkaren? bara för att vara snäll eller för att förstärkaren kanske håller längre? Kan rc-länken göra något med ljudet då? Vad innebär induktansen då mer ordagrant? Svaret är väl kanske bara att kabel är gjord tekniskt sett så bra som möjligt med tanke på ändamålet. Alltså borde väl ljud bli så bra som övrig utrsutning kan prestera. Inge magi eller tjafs.
Postad 10 November 2005 - 13:27
Låg impedans är en jobbig last för förstärkaren. Har du för låg impdeans går det mycket ström genom sluttransistorerna. Är förstärkaren inte byggd för denna impedans kommer den att dra så mycket ström att det distar. (Om du läst min tråd där jag bygger högtalare klagar jag över att en Andersson R1 distar vid just låg impedans.)
Så en RC-länk ser till att du inte får för låg impedans. (du ser att den blå linjen inte rör sig uppåt eller nedåt. I slutet sjunker den men det står att det är pga. att simuleringen inte fortsätter uppåt i frekvens). Så dina problem ligger i när den röda sjunker under den blå. Då drar du ström. Hur mycket kan jag inte svara på. Om det är hörbart vet jag inte heller, men drar du för mycket ström så kommer det att få hela förstärkaren att gå på knäna och det är klart hörbart. Sen kan den paja i förtid pga. att det blir för vart i sluttransistorerna. Värme åldrar elektronik. Så RC-länken skall inte påverka ljudet den skall ta bort ett problem som kan uppstå som i sin tur kan påverka ljudet. Förklara induktans... nja... det är inte helt enkelt. Men det är den egenskapen som en spole har. En spole i serie blir ett lågpassfilter. Tillräcklig induktans gör att ljudet i kabeln dämpas i högre frekvenser. ![]() Som du ser faller den röda nedåt och det är pga. induktansen i en kabel. Postad 11 November 2005 - 11:54
Tackar för förklaringarna GrodanB
Får se ifall jag bygger ett par sådana där kablar, känner mig sugen ju Jag sätter in en tråd om dem då. Postad 02 December 2005 - 10:00
Jag är faktiskt på väg att beställa grejerna som behövs men har stött på ett litet problem. Kabeln som används i produktbeskrivningen har ersatts med en annan kabel. Den heter ELLXB istället för EKKX. Har blivit medlem på LTS forum men har inte fått det godkänt än, men det kanske finns någon här som kan säga ifall det är någon skillnad? Det skiljer i specen men det står inte vad den nya kabeln har för induktans. Postad 02 December 2005 - 10:41
Läser du PDF:en ser man i titeln att den gäller både ELLXB och EKKX. Vilket antyder att de är ganska lika...
Men får du tag på han som designade LTS-kabeln så får du ett säkrare svar. Postad 02 December 2005 - 15:58
Fint, det missande jag. Tack så mycket Postad 10 December 2005 - 01:01
Jag har precis fått hem ett paket med grejer för att bygga LTS-kabeln. Jag har ett litet problem. Jag tog ELLX kabeln i fel dimension, är nästan helt säker. Den har ju ersatts med ELLX från EKKX. Jag blev osäker när det inte stod ifall det skulle vara 10*2 eller 20*2. Sen så är gummigenomföringarna för små för en 20*2 kabel som ha diameter 10 mm. Gummigenomföringen har 7mm innerdiameter och 10mm monteringshålsdiameter. Så jag antog att det skulle vara 10*2, såg inte ut som att det skulle kunna vara 40 ledare på den där bilden i pdf:n på LTS hemsida.
När jag beställde så tänkte jag att 0,5 i dimensionen 10*2*0,5 var 0,5 mm^2 för varje tråd. Men kom på nu i efterhand att det är ju omöjligt att det skulle vara total ledararea på 10 mm^2. Jag har räknat ut arean och det är totalt 1,96*2 mm^2. Alltså 2 mm^2 för 10 ledare. Med 20*2 så hade det blivit det dubbla ju. Nu undrar jag ifall det gör något att den är mindre arean. Själv tror jag inte det men jag är inte säker . Vad jag har lärt mig så är det väl bara det övre frekvensregistret som kan dämpas lite ifall man har tunn och lång kabel. Det ska finnas någon formel för att kunna räkna på hur mycket det dämpas i olika frekvenser. Jag har för mig att det skulle dämpas 1 eller 2 db på mina 7-8 meters 2,5*2 mm^2 kablar. Tor det var kring 15-20 khz jag räknade på. Jag har tänkt använda 2,5 meter ELLX till varje kabel. Varför jag är nästan 100% på att jag har fel kabel är för att jag har jämfört hur bred kabel ser ut i jämförelse med kabelskornas bredd. På bilderna här på LTS-kabeln så är kabeln och kabelskorna ungefär lika breda. Det är inte min kabel. Någon som är proffs och kan hälpa mig EDIT: Har fått hjälp i LTS-forum så ni vet. Redigerat av cs_gve, 11 December 2005 - 00:47. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |