Har precis köpt en Sharp Z2000 och har ingen större lust att bränna ytterligare 2papp på ett ynka fäste som man ändå inte kommer att se!
Postad 11 January 2006 - 01:22
Har precis köpt en Sharp Z2000 och har ingen större lust att bränna ytterligare 2papp på ett ynka fäste som man ändå inte kommer att se!
Postad 11 January 2006 - 08:42
Mvh/Tobias
Postad 11 January 2006 - 09:29
1. Det fungerar
2. Det är dåligt när det gäller att lyckas rikta in projektorn med precision. Man riktar om bilden 10 cm, den går tillbaka 5. Repetera tills man är nöjd...
Har inte så mkt att jämföra med, men jag kan nog säga (på gott och ont) att man får vad man betalar för, dvs ett sätt att få upp projen i taket billigt, men kanske inte mycket mer.
Postad 12 January 2006 - 01:01
Köpte högtalarfästet på kjell o co för 129kr. skruvade dit en träskiva på det o fäste i projektorn. Kostade totalt 140kr med skruvar och allt o ser riktigt bra ut.
Mvh/Tobias
Kikade också på detta alternativ men var lite osäker på om detta fäste skulle funka bra eftersom det ser lite klent ut att spänna åt med så att man kan fixera projektorn ordentligt. Men det kanske funkar utmärkt? Isf känns det som ett snyggare alternativ än det andra fästet, och dessutom billigare!
Du har ingen bild på hur det ser ut med träskiva och projektorn uppsatt? Skulle vara intressant att se.
Postad 12 January 2006 - 01:19
Postad 12 January 2006 - 12:10
Köpte högtalarfästet på kjell o co för 129kr. skruvade dit en träskiva på det o fäste i projektorn. Kostade totalt 140kr med skruvar och allt o ser riktigt bra ut.
Mvh/Tobias
Kikade också på detta alternativ men var lite osäker på om detta fäste skulle funka bra eftersom det ser lite klent ut att spänna åt med så att man kan fixera projektorn ordentligt. Men det kanske funkar utmärkt? Isf känns det som ett snyggare alternativ än det andra fästet, och dessutom billigare!Dock blir det ju på gränsen till dom 5kg som fästet klarar, fast det kanske klarar mer eftersom det "hänger" när man takmonterar det?
Du har ingen bild på hur det ser ut med träskiva och projektorn uppsatt? Skulle vara intressant att se.Vad använde du för träskiva föresten? Vanlig MDF som du lackade eller något finare träslag?
Det känns iallafall väldigt stabilt när den hänger i taket.Använde en tunn mdf skiva tror jag det var, ca 2mm. Man ser inte skivan eftersom den är på undersidan av projektorn och den sidan e ju upp mot taket.Man får spänna åt ganska bra för att fixera projektorn men det e inga problem om man inte är alldeles för klen:) Ska fixa en bild o posta ikväll.
Mvh/Tobias
Postad 12 January 2006 - 12:10
Mvh/Tobias
Kikade också på detta alternativ men var lite osäker på om detta fäste skulle funka bra eftersom det ser lite klent ut att spänna åt med så att man kan fixera projektorn ordentligt. Men det kanske funkar utmärkt? Isf känns det som ett snyggare alternativ än det andra fästet, och dessutom billigare!Dock blir det ju på gränsen till dom 5kg som fästet klarar, fast det kanske klarar mer eftersom det "hänger" när man takmonterar det?
Du har ingen bild på hur det ser ut med träskiva och projektorn uppsatt? Skulle vara intressant att se.Vad använde du för träskiva föresten? Vanlig MDF som du lackade eller något finare träslag?
Det känns iallafall väldigt stabilt när den hänger i taket.Använde en tunn mdf skiva tror jag det var, ca 2mm. Man ser inte skivan eftersom den är på undersidan av projektorn och den sidan e ju upp mot taket.Man får spänna åt ganska bra för att fixera projektorn men det e inga problem om man inte är alldeles för klen:) Ska fixa en bild o posta ikväll.
Mvh/Tobias
Postad 12 January 2006 - 12:35
Mvh/Tobias
Mvh/Tobias
2mm MDF!!??
Jätteschysst att du fixar en bild, ska bli intressant. Kommer nog också köra på denna lösningen faktiskt..
Föresten, kan man rotera projektorn horisontellt något med detta fäste? Inte bara vertikalt?
Redigerat av DulcimeR, 12 January 2006 - 12:37.
Postad 12 January 2006 - 16:29
Materialet är nog inte mdf. Fick det på en fabrik där man tillverkar spel o pussel o sånt.Ca 4mm tjockt.
Bifogad fil(er)
Postad 12 January 2006 - 16:33
Siter egentligen 3 skruvhål i fästet men då hade det inte gått o röra den.
Mvh/Tobias
Ber om ursäkt för kabeldragningen
Postad 13 January 2006 - 00:47
Jag hittar inga andra på kjell & co hemsida, skicka gärna en länk till det du använt!
Tack för bilden iaf, såg ju bra ut som du gjort!
Bifogad fil(er)
Postad 13 January 2006 - 01:03
"Längden på fästet är variabelt, där den maximala längden - mätt mellan tak och projektor - är 810 mm och den minimala längden är 529 mm. Längden kan varieras i steg om 50 mm.
Anslutningsplattan (till projektorn) är 130 x 110 mm och de fyra fästena som sitter på plattan är så pass flexibla att detta projektorfäste passar alla "normala" projektorer."
Bra om man inte vill ha den ända upp i taket för att slippa lenshifta så mycket. Men risk att man slår i huvudet istället förstås. Här hamnar den över ett bord så den hänger säkert ändå. Inte orkat sätta upp det än dock.
Bifogad fil(er)
Postad 13 January 2006 - 08:23
Hmm... det verkar som om vi kollar på olika fästen!
Det är inte detta fästet du använt va?
Jag hittar inga andra på kjell & co hemsida, skicka gärna en länk till det du använt!
Tack för bilden iaf, såg ju bra ut som du gjort!
Jo det är exakt det fästet jag har. Du får med 2 olika väggfäste ett som går som på bilden och ett som går tvärt om(det jag har använt. Kan ta någon närmare bild idag efter jobbet o du vill?
Mvh/Tobias
Postad 13 January 2006 - 13:52
Tack på förhand!
Postad 15 January 2006 - 17:29
Postad 26 March 2006 - 21:30
Här
Kostade mig 311:- med frakt.
Fästet är sänkbart!
Redigerat av najk_, 27 March 2006 - 15:55.
Postad 28 March 2006 - 09:13
Egentligen skulle man kolla hur långt ner man ska ha projjen, och be farsan svetsa ihop nåt.
Nu går det åt rätt håll i alla fall med priserna!
Postad 28 March 2006 - 18:31
Postad 29 March 2006 - 16:05
Lumascreens projektorfäste
Pris: 595kr.
Inte det snyggaste kanske, men också sänkbart. Det najk_ postade är antingen sänkt 12 dm eller 43-65, och jag skulle vilja ha något mittemellan såsom Lumascreens (10-32dm)
Postad 29 March 2006 - 22:06
Jag snackade med DVD-mannen.se där jag beställt fästet och en anställd där sa att det skulle skickas imorgon(torsdag) så om jag har tur (dvs om posten inte "fuckar" upp det) så skall jag ha fästet på fredag. Jag slänger in en kommentar igen direkt när jag satt upp det och testat det. Det verkar vara intressant att skaffa sig ett lite billigare fäste eftersom priserna ligger på 1 500:- för bara lite plåt
Att bygga ett eget var andra alternativet men jag tyckte att cirka 200:- i prisskillnad från att göra ett eget(som inte går att sänka) gentemot att köpa ett, som är designat just för det speciella ändamålet, inte var någon summa att diskuttera om.
Vi hörs!
Postad 30 March 2006 - 16:14
Postad 30 March 2006 - 21:26
R*vhål! Jag ringde DVDmannen.se idag och de sa att "det har strulat till sig" så jag får inte fästet förrän på måndag. De lovade utskick idag men men, tydligen var det ett mycket oseriöst företag som inte kan hålla koll på kundernas beställningar. Jag avråder er från att köpa från DVDmannen.se då de skött ärendet MYCKET oproffsigt. De fick in min betalning i tisdags och lyckas inte skicka ut det förrän på fredagen.
Håller med! Jag hade ju vetal ha haft en liten recension på det fästet juh!!!
Merde!
/Ardbeg
Postad 30 March 2006 - 22:51
R*vhål! Jag ringde DVDmannen.se idag och de sa att "det har strulat till sig" så jag får inte fästet förrän på måndag. De lovade utskick idag men men, tydligen var det ett mycket oseriöst företag som inte kan hålla koll på kundernas beställningar. Jag avråder er från att köpa från DVDmannen.se då de skött ärendet MYCKET oproffsigt. De fick in min betalning i tisdags och lyckas inte skicka ut det förrän på fredagen.
Snacka om NOLL tolerans!
Postad 30 March 2006 - 22:55
Funder själv på detta från Lumascreen:
Lumascreens projektorfäste
Pris: 595kr.
Inte det snyggaste kanske, men också sänkbart. Det najk_ postade är antingen sänkt 12 dm eller 43-65, och jag skulle vilja ha något mittemellan såsom Lumascreens (10-32dm)
Nä, det var VERKLIGEN inte snyggt!
Såg mer hemmagjort ut än de flesta DIY-projjstativ som finns här på forumet!
Postad 01 April 2006 - 18:19
Snacka om NOLL tolerans!
Jag vet inte hur jag ska tolka detta, men om du menar att jag inte har någon tolerans så stämmer det rätt!
Postad 03 April 2006 - 15:22
Nu kommer den, recension!
Redigerat av najk_, 03 April 2006 - 20:24.
Postad 04 April 2006 - 16:08
Finns det någon möjlighet att vinkla projektorn med takfästet?
Postad 04 April 2006 - 21:14
Postad 05 April 2006 - 16:35
Man kan vinkla projektorn åt alla håll, fram, bak, vänster, höger... precis som man vill.
Postad 31 May 2006 - 08:11
Funderar på att köpa ett för att använda på brorsans projje under fotbolls-VM, sen ska det användas för min nya projje till hösten.
Ge mig lite info tack!
Postad 31 May 2006 - 11:11
http://www.datorbuti...?artId=NNTAKUNI
195:- är ju billgt dom har flera andra också
Postad 31 May 2006 - 12:38
Hej har någon testat detta fäste
http://www.datorbuti...?artId=NNTAKUNI
195:- är ju billgt dom har flera andra också
Du har inte kollat vilket takstativ vi har pratat om i slutet av denna tråd va?
Postad 31 May 2006 - 17:52
Otroligt billigt, nästa steg (som oftast ser sämre och billigare ut) ligger ju på mer än det dubbla...
Visst det är inget sms-stativ (vilka jag gillar)men vill man komma undan billigt, eller som jag, behöver ett så kort stativ som möjligt, som man ev kan modda och trixa med utan att känna att man slänger sina pengar i sjön så är säkert ett skitbra alternativ!
Tycker inte det är värt besväret att kränga ihop en helt egen lösning när detta finns för 195kr(ink. moms)?
Redigerat av Dr. Death, 31 May 2006 - 17:53.
Postad 31 May 2006 - 18:31
Blir nog till att göra något eget!
Postad 31 May 2006 - 19:00
Skulle stålet gå isönder vid tex 10kg?
Nä, det är nog snarare så att det ev. kan bli lite problem att få projjen att stanna i rätt läge...
Postad 02 June 2006 - 06:55
Postad 02 June 2006 - 08:02
Såvida inte stället är gjord av tunn plast, men det ser inte ut så...
Som sagt tror inte att de utsatta 5kg står för maxlast för att inte trilla ner, utan maxlast för att fungera som det är tänkt, med marginal...
Postad 06 July 2006 - 23:21
http://www.datorbuti...p?artId=ARM-134
Denna har 114.5cm i längsta läge. Då kommer projektorlampan att hamna ca 120 cm från taket, dvs på höjden 240 cm.
Om jag vill att min duk ska vara 192 cm bred (tupplur 200cm med 4 cm lister på var sin sida) så blir denna 108 cm.
Ska duken då börja från 85 cm höjd så blir det att bilden ska börja (för projektorn) på höjden 193 cm.
Detta innebär att det då fattas 240 - 193 = 47 cm.
Har jag tänkt rätt? Hur löser man detta?
Några tips?
Tack på förhand.
Mvh Fredrik
Postad 21 July 2006 - 23:31
http://www.multibrackets.com/519.shtml
Finns på Misco för 341 kr
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
14 bilder
6 filmer