Förutsättningar för att skapa ljudtryck
195 svar till detta ämne
Postad 28 February 2006 - 15:08
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1391 inlägg
// Följande inlägg kommer ursprungligen från en annan tråd, där evosex efterfrågade högtalare med "rejält tryck". Diskussionen i den här tråden handlar om vad som krävs för att skapa ett ordentligt ljudtryck och huruvida Cerwin Vega är ett bra alternativ, gällande såväl ljudtryck som generella hifi-parametrar. // alpha1. För att få riktigt (riktigt menar jag då) bra tryck så krävs stora högtalare 2. Stora bas element och mellanregister kan man aldrig jämföra med mindre! Slutsats Skall man jämföra högtalare så tycker jag att dom skall ha lika stora element! Och en av naturens lagar är ju att desto större element desto mer bas! Ganska logiskt kanske Ferrarin är snabbare än en bubbla, ferrarin har större motor, ganska logiskt att den är snabbare då! MVH
Redigerat av alpha, 06 March 2006 - 19:15.
Postad 28 February 2006 - 15:13
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
2. Stora bas element och mellanregister kan man aldrig jämföra med mindre!
<{POST_SNAPBACK}>
Ehum. *host* sunfire *host* *host* Vet inte hur stora element dem har i sina subwoofrar men hehe. jämför med Cerwin Vegas subbasar med 15:are. Jag tror iaf. jag vet vilken som klarar SPL+lågfrekvens bäst. Skillnaden är att ett mindre element behöver slå längre för att uppnå samma frekvens som det större. (Bara en parantes att elementets storlek betyder en del, men långt ifrån allt!) //Loofy
Postad 28 February 2006 - 15:18
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1391 inlägg
(Bara en parantes att elementets storlek betyder en del, men långt ifrån allt!)
Ja de håller jag med om, men t.ex en 15 tums bas kan du inte jämföra med en 10! Jag säger inget om att basen i 10 inte kan vara bättre. En 15 tummaren kan låta apa..... Men oavsett om 15 tummaren låter apa så, kan den ändå ge mer bas tryck! MVH
Postad 28 February 2006 - 15:26
Lust
-
Lust
-
Veteran
-
-
1707 inlägg
Skillnaden är att ett mindre element behöver slå längre för att uppnå samma frekvens som det större. (Bara en parantes att elementets storlek betyder en del, men långt ifrån allt!)
//Loofy
<{POST_SNAPBACK}>
Frekvensen är densamma oavsett storlek på element. Ska det återge 20 Hz så är frekvensen 20 Hz. Däremot är både slaglängd och membranarea avgörande för hur väl elementet kan sätta luften i svängning så att ljudvågor uppstår. Ju större membranarea, ju lägre krav på slaglängd och vice versa.
Postad 28 February 2006 - 15:44
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Håller med loofy!! Testa provlyssna osv, fast de hade du ju tänkt innan med
Eftersom tråden heter Högtalare med rejält TRYCK!
1. För att få riktigt (riktigt menar jag då) bra tryck så krävs stora högtalare 2. Stora bas element och mellanregister kan man aldrig jämföra med mindre!
Slutsats
Skall man jämföra högtalare så tycker jag att dom skall ha lika stora element! Och en av naturens lagar är ju att desto större element desto mer bas! Ganska logiskt kanske
Ferrarin är snabbare än en bubbla, ferrarin har större motor, ganska logiskt att den är snabbare då!
MVH
<{POST_SNAPBACK}>
Ehum. *host* *host* *host* lite här oxå...! Vad skriver du egentligen.? Det är mkt mer komplicerat än så...en bra byggd SUB med typ 8" element ger klart MER bas än CV med 15" och framför allt en bas vid lägre hz....! Mer bastryck är något helt annat. Då brukar man vilja ha större element för att de tål mer effekt=man kan spela högre/skjuta på med mer effekt med dessa utan att de pajar trots en rätt enkelt konstrution i övrigt=billigt bastryck med inte så avancerad lådkonstrution och element i övrigt...! Det sistnämnda med hänvisning till att även elemetets slaglängd & material har stor betydelse för hur mkt luft de kan sätta igång. Det finns även mkt mindre högtalare med mindre element, men med längre slaglängd som leverar minst lika mkt bas, även beroende på att de även har avancerade luftsystem (typ basrelex) inne i lådan samt att en högre kvalité på lådbygget gör att elementet kan arbeta mkt effektivare. Att du sedan skriver att Ferrarin är snabbare än en bubbla för att den har större motor och jämför detta med elementens storlek. Skulle väl hellre jämföra elemetens storlek/effektivitet med bilens däckdiameter, utväxling & aerodynamik....och istället jämföra motorn med förstärkaren...! Har nog aldrig hört en högtalare skapa något tryck på egen hand utan effektinput=förstärkare=motor...  ...dvs om man nu inte får högtalaren på tån... Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 28 February 2006 - 15:57.
Postad 28 February 2006 - 15:52
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Skillnaden är att ett mindre element behöver slå längre för att uppnå samma frekvens som det större. (Bara en parantes att elementets storlek betyder en del, men långt ifrån allt!)
//Loofy
<{POST_SNAPBACK}>
Frekvensen är densamma oavsett storlek på element. Ska det återge 20 Hz så är frekvensen 20 Hz.
Däremot är både slaglängd och membranarea avgörande för hur väl elementet kan sätta luften i svängning så att ljudvågor uppstår.
Ju större membranarea, ju lägre krav på slaglängd och vice versa.
<{POST_SNAPBACK}>
Precis, tyckte iofs det var detta jag skrev. (förutsatte att frekvensen var den samma för båda elementen) Hursom helst. Cerwin Vega: Om en högtalare som enbart skall återge tryck (läs subwoofer) Hur kommer det sig då att man inte bygger dessa högtalare enbart med 15" basar eller större då? (Om man bortser från möbleringssvårigheter med stora lådor)  Sanningen är ju: Hur ett element återger en frekvens beror på fler parametrar än storleken. Dels konstruktionen totalt sätt på kabinetten, lådvolym och hur denna är anpassad till elementets olika egenskaper (en av dem är dess membranarea, slaglängden en annan). Det jag stör mig på är utalanden om att det enbart är membranarean som spelar roll för hur mycket ljudtryck en högtalare kan prestera (när man utelämnar en mängd andra faktorer som har minst lika stor betydelse för "Trycket", allt beror på konstruktionen - TOTALT sätt.) //Loofy
Postad 28 February 2006 - 15:56
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
hej,har byggt 20-25 par högtalare genom åren,därav några riktiga monster,ett par med 4 tolvor i varje låda med en lådvolym på 300 liter per st. det blev ju inte mycket till hifi om man säger så men ett ljudtryck som slår mina al-750 med hästlängder(kaninburen som stod 10 meter från huset skakade)även byggt med dubbla 15 tummare,4 tior i varje osv,även gjort mindre med bättre kvalitet på elementen.det jag vill säga med detta är genom mina erfarenheter är att desto större lådor ock större basar desto mer bas ock tryck.(naturlag bara)hej.
Postad 28 February 2006 - 16:01
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1391 inlägg
allt beror på konstruktionen - TOTALT sätt.)
Heheh fortsätter hålla med...fast..inte riktigt. En 15 tummare i en baslåda med samma konstruktion som en 8, ger mer bas så enkelt e de hehe Man måste jämföra under samma förhållanden samma slaglängd osv lika stora magneter osv... MVH
Postad 28 February 2006 - 16:01
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
hej,har byggt 20-25 par högtalare genom åren,därav några riktiga monster,ett par med 4 tolvor i varje låda med en lådvolym på 300 liter per st. det blev ju inte mycket till hifi om man säger så men ett ljudtryck som slår mina al-750 med hästlängder(kaninburen som stod 10 meter från huset skakade)även byggt med dubbla 15 tummare,4 tior i varje osv,även gjort mindre med bättre kvalitet på elementen.det jag vill säga med detta är genom mina erfarenheter är att desto större lådor ock större basar desto mer bas ock tryck.(naturlag bara)hej.
<{POST_SNAPBACK}>
Dessutom hade du nog, med mindre och bättre element med större slaglängd och en mer avancerad lådkonstruktion, fått t o m mer tryck.... Mvh JB // Inlägget något modifierat i samband med trådflytt // alpha
Redigerat av Unregisterede68eb861, 05 March 2006 - 23:44.
Postad 28 February 2006 - 16:04
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Dessutom hade du nog, med mindre och bättre element med större slaglängd och en mer avancerad lådkonstruktion, fått t o m mer tryck....
Mvh JB
<{POST_SNAPBACK}>
ok,tråden har skenat i väg lite ,håller med,mvh sollerön. // Inlägget något modifierat i samband med trådflytt // alpha
Redigerat av alpha, 05 March 2006 - 23:44.
Postad 28 February 2006 - 16:05
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1391 inlägg
Dessutom hade du nog, med mindre och bättre element med större slaglängd och en mer avancerad lådkonstruktion, fått t o m mer tryck....
Knappast  Strider mot naturlagarna MVH
Postad 28 February 2006 - 16:05
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Heheh fortsätter hålla med...fast..inte riktigt.
En 15 tummare i en baslåda med samma konstruktion som en 8, ger mer bas så enkelt e de hehe
MVH
<{POST_SNAPBACK}>
NÄÄJ....så enkelt är det inte....! Men OK, men då bara om elemeten är av samma konstruktion. EDIT: Fattar dock inte riktigt om du mernar samma konstruktion på låda eller element? Med samma lådvolym anpassad för 8" blir dock skillnaden inte så värst stor...eftersom man måste anpassa lådvolymen till elemetets storlek...! Man måste jämföra under samma förhållanden samma slaglängd osv lika stora magneter osv...
Med ditt resonemang får man ju då i så fall bara jämföra CV med andra billighetskonstruktioner med 15" basar alá PA & tonårsdunk...? Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 28 February 2006 - 16:12.
Postad 28 February 2006 - 16:06
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Knappast Strider mot naturlagarna
MVH 
<{POST_SNAPBACK}>
Suck...jag ger upp... Mvh JB
Postad 28 February 2006 - 16:12
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1391 inlägg
Knappast Strider mot naturlagarna
MVH 
<{POST_SNAPBACK}>
Suck...jag ger upp...
Mvh JB
<{POST_SNAPBACK}>
Hehehe ger du dej så lätt  Större element med samma förhållande som mindre basar ger mer bas! Däremot om man har två 12 och jämför detta mot en 15 så kan de visa sej att tolvorna är bättre för dom slår snabbare, en stor 15 hänger inte med lika bra som två 12 o:r Men 2 15 tummare mot 2 12...... Jag tycker de är ganska så klart och tydligt vilken som ger mest bas!! Trådskaparen vill ha Tryck bas!! Då skall han ha stora högtalare med stora element för att han skall få kunna få bäst resultat! MVH
Postad 28 February 2006 - 16:17
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Hehehe ger du dej så lätt Större element med samma förhållande som mindre basar ger mer bas!
Däremot om man har två 12 och jämför detta mot en 15 så kan de visa sej att tolvorna är bättre för dom slår snabbare, en stor 15 hänger inte med lika bra som två 12 o:r
Men 2 15 tummare mot 2 12......
Jag tycker de är ganska så klart och tydligt vilken som ger mest bas!!
Trådskaparen vill ha Tryck bas!! Då skall han ha stora högtalare med stora element för att han skall få kunna få bäst resultat!
MVH
Arrrghhh...oki ett sista då.  Du verkar inte alls vilja fatta att det är mer än bara elementets storlek som spelar in för att du själv alltid satsat på storleken? Måste få fråga hur gammal du egentligen är? Men om vi köper ditt resonemang, då blire på klar bekostnad av andra ljudkvalitéer som stavas HIFI eftersom högtalaren är anpassad för något annat och i dessa prisklasser får man då räkna med REJÄLA kompromisser... Evosex kommer ju att testa själv...så han får väl avgöra vad han kommer att prioritera/prioritera bort mest. Däremot om man har två 12 och jämför detta mot en 15 så kan de visa sej att tolvorna är bättre för dom slår snabbare, en stor 15 hänger inte med lika bra som två 12 o:r
Återigen visar du att du inte har en aning om hur saker och ting egentligen funkar...tack för den...12" slår snabbare och skulle då ge mer bas? Förhoppningsvis håller väl även en 15" hyfsat takten till musiken...även om de har svårigheter med detta. Det handlar ju om elementens totala area och hur mkt luft de kan få i gungning... (Dvs vid samma element- och lådkonstruktion, med anpassad lådvolym ger då 2x12" mer bastryck än 1x15")Snabbheten elementet slår handlar mer om vid vilken frekvens basen spelar...dvs långsamma slag=lägre frekvens (hz)=mer djupas. Och även här kan en rätt konstruerad högtalare med MINDRE elementstorlek spela lägre bas än en enklare högtalare med större element. Det handlar alltså om högtalarens TOTALbygge och inte bara om elementens storlek, men CV är en kompromiss där man får mkt bastryck (men då bara vid hög volym) på bekostnad av andra egenskaper till en relativt billig peng. Det säger nog ingen emot... Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 28 February 2006 - 16:41.
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Heheh fortsätter hålla med...fast..inte riktigt.
En 15 tummare i en baslåda med samma konstruktion som en 8, ger mer bas så enkelt e de hehe
MVH
<{POST_SNAPBACK}>
NÄÄJ....så enkelt är det inte....! Men OK, men då bara om elemeten är av samma konstruktion.
Man måste jämföra under samma förhållanden samma slaglängd osv lika stora magneter osv...
Med ditt resonemang får man ju då i så fall bara jämföra CV med andra billighetskonstruktioner med 15" basar alá tonårsdunk...?
Mvh JB
<{POST_SNAPBACK}>
hej igen,håller med om att en tio tummare av bra kvalite kan ge mer bas än en 15 tummare av dålig kvalite.men tar man likvärdiga element så har en 8 el en 10,inte en chans mot en 15 tummare.för då hade det ju inte varit nån ide att tillverka sådana,sen har vi det här med musiksmak också,finns säkert dom som tycker att min högtalaruppsättning är rena skitet,men jag skulle inte tycka det var roligt att lyssna på hammerfall el liknande med ett par stativare.nä man ska kunna vrida på så det fladdrar i kläderna.men som sagt alla är vi olika ock tur är väl det.mvh sollerön.
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Man måste jämföra under samma förhållanden samma slaglängd osv lika stora magneter osv...
MVH
<{POST_SNAPBACK}>
Jupp detta har du helt rätt i. NU till frågan. Ge mig ETT exempel på högtalare där man kan mäta på detta sättet. Där parametrarna för 8" basen är EXAKT likadan som för 15":arn (förutom membranarean). Dessa skall sedan sitta monterad i en exakt lika dan låda Det är ju inte riktigt så här det funkar. (tyvärr) Utan! En konstruktör som bestämmer sig för att använda 8" kan forfarande ha ambitionen att bygga en högtalare som skall kunna gå lågt i frekvens. För att lyckas med detta så gäller det att hitta för det första RÄTT element för jobbet. Där ingår bland annat... att Slaglängden måste vara såpass lång så att det tekniskt sätt går att komma ner till den frekvensen man har som mål. DÄREFTER. Så får man konstruera en låda för elementet, även den baserad på dem mål man har. Den skall vara avstämd och ha en konstruktionsprincip som skall vara anpassat för elementet man valt och sedan bygga lådan. Det senare kommer med all säkerhet bli en dyrare historia eftersom det ställer krav på elementets kvalitéer. Därav, blir det BILLIGARE att bygga motsvarande modell (med samma hänsynstagande och ambition). sollerön: hehe, under mina nuvarande studier till civilingenjör läst en del fysik. Och jag lovar att man kan beräkna fram samma möjligheter i form av ljudtryck och frekvens med små element bara övriga parametrar håller för det. //Loofy
Postad 28 February 2006 - 16:20
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1391 inlägg
Arrrghhh...du verkar inte fatta alls att det är mer än bara elemtents storlek som spelar in?
Vem är de som inte fattar?? Jag har SAGT INNAN att klart där är mycket andra egenskaper en bas skall med ha. MEN just nu råkar vi prata bas trycket, hur mycke bas man får mer en 15 tummare än en 12 De är du som inte fattar MVH
Postad 28 February 2006 - 16:24
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Däremot om man har två 12 och jämför detta mot en 15 så kan de visa sej att tolvorna är bättre för dom slår snabbare, en stor 15 hänger inte med lika bra som två 12 o:r
En tolva behöver inte slå snabbare än en 15". Det beror ju på hur mycket effekt du matar 15"aren med. Ett 15" element kräver ju i de flesta fall väldigt mycket med effekt och har man inte det så får man ju ingen kontroll på elementet och det bidrar till att den blir slö.
Postad 28 February 2006 - 16:27
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
MVH
<{POST_SNAPBACK}> Jupp detta har du helt rätt i. NU till frågan.
Ge mig ETT exempel på högtalare där man kan mäta på detta sättet. Där parametrarna för 8" basen är EXAKT likadan som för 15":arn (förutom membranarean). Dessa skall sedan sitta monterad i en exakt lika dan låda
Det är ju inte riktigt så här det funkar. (tyvärr) Utan! En konstruktör som bestämmer sig för att använda 8" kan forfarande ha ambitionen att bygga en högtalare som skall kunna gå lågt i frekvens. För att lyckas med detta så gäller det att hitta för det första RÄTT element för jobbet. Där ingår bland annat... att Slaglängden måste vara såpass lång så att det tekniskt sätt går att komma ner till den frekvensen man har som mål. DÄREFTER. Så får man konstruera en låda för elementet, även den baserad på dem mål man har. Den skall vara avstämd och ha en konstruktionsprincip som skall vara anpassat för elementet man valt och sedan bygga lådan. Det senare kommer med all säkerhet bli en dyrare historia eftersom det ställer krav på elementets kvalitéer. Därav, blir det BILLIGARE att bygga motsvarande modell (med samma hänsynstagande och ambition).
sollerön: hehe, under mina nuvarande studier till civilingenjör läst en del fysik. Och jag lovar att man kan beräkna fram samma möjligheter i form av ljudtryck och frekvens med små element bara övriga parametrar håller för det.
//Loofy
<{POST_SNAPBACK}>
med ett kärnkraftverk som förstärkare då ock svindyra element kanske,men inte med likvärdiga element.
Postad 28 February 2006 - 16:35
Lust
-
Lust
-
Veteran
-
-
1707 inlägg
Börjar likna kabeldiskussioner det här...
Så fort stora element ska jämföras med mindre så ska det tydligen utgås ifrån att de små elementen är högkvalitativa, långslagiga, sitter i välkonstruerade lådor, har inga konuppbrytningstendenser etc. medan de stora elementen är billiga, veka, sitter i någon typ av ogenomtänkt PA-låda osv.
Med dessa skilda förutsättningar förstår jag inte hur man alls kan anse sig ta ställning till vad elementstorleken kan ha för inverkan på basåtergivningen.
Varför inte jämföra två välkonstruerade högtalare med skillnader i elementstorlek istället?
Postad 28 February 2006 - 16:42
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
med ett kärnkraftverk som förstärkare då ock svindyra element kanske,men inte med likvärdiga element.
<{POST_SNAPBACK}>
Precis. men DET var inte sakfrågan. FRÅGAN/villkoren var. 1. Sätter EN referens på tex. en 15" bas, ett element med fasta egenskaper. Lådan likväl är entydigt och anpassad för basens övriga egenskaper. 2. Välj ett annat element som inte får ha större membranarea än 8". Fråga: Kan man genom att välja andra parametrar på basen(och dess lådkonstruktion) förutom membranarean uppnå samma ljudtryck och frekvensomfång nedåt som man har i villkor #1? SVAR: JA. (om man bara räknar med naturlagar). EDIT: Det som Lust tar upp i sitt inlägg är det jag menar med min parantes. Att är inte referensen fast för det större elementet så kommer man alltid kunna bygga en modell på en högtalare som klarar av ett högre ljudtryck pga större membranarea. I ett sådant fall så blir det naturlag att det större elementet alltid kommer vara "bättre". EDIT 2: Dessutom. Kommer man förmodligen komma upp till en gräns där det inte är praktiskt möjligt att använda sig av det mindre elementet. (saknas material i bl.a koner etc. som håller för detta). Men när man säger naturlagar... så menar jag att man till största delen menar i teorin. //Loofy
Redigerat av Unregistered42611, 28 February 2006 - 17:00.
Postad 28 February 2006 - 16:52
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Precis. men DET var inte sakfrågan.
FRÅGAN/villkoren var. 1. Sätter EN referens på tex. en 15" bas, ett element med fasta egenskaper. Lådan likväl är entydigt och anpassad för basens övriga egenskaper. 2. Välj ett annat element som inte får ha större membranarea än 8".
Fråga: Kan man genom att välja andra parametrar på basen(och dess lådkonstruktion) förutom membranarean uppnå samma ljudtryck och frekvensomfång nedåt som man har i villkor #1?
SVAR: JA. (om man bara räknar med naturlagar).
//Loofy
<{POST_SNAPBACK}>
Nu är vi rätt ute...även om sakfrågan länge handlade om just CVs kvalitéer även på HIFI-fronten. Skillnaden är väl att det är billigare att bygga stora lådor & ha stora element för att uppnå dessa egenskaper, men denna konstrutionsform ger dock stora avkall på andra ljudkvalitéer, vilket en viss CV-man inte höll med om. Detta var sakfrågan i början i alla fall...  ...men den har som vanligt ändrat riktning. Lust Så fort stora element ska jämföras med mindre så ska det tydligen utgås ifrån att de små elementen är högkvalitativa, långslagiga, sitter i välkonstruerade lådor, har inga konuppbrytningstendenser etc. medan de stora elementen är billiga, veka, sitter i någon typ av ogenomtänkt PA-låda osv.
CVs element och lådkonstrution är av lägre kvalitet ifråga om effektivitet (snackar då inte om känsligheten utan mer om hur effektivt luften används för att skapa bas) i kombination med ett inledande påstående att ett större element alltid ger mer bastryck än ett mindre pga av "naturlagarna".....därav blev utgångspunkten även denna gång de du refererar till ovan. Därför kan även en mer effektiv lådkonstruktion i komb med ett effektivare element av mindre storlek ge minst lika mkt bastryck. Svårare än så behöver det inte vara...! Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 28 February 2006 - 17:06.
Postad 28 February 2006 - 17:05
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Precis. men DET var inte sakfrågan.
FRÅGAN/villkoren var. 1. Sätter EN referens på tex. en 15" bas, ett element med fasta egenskaper. Lådan likväl är entydigt och anpassad för basens övriga egenskaper. 2. Välj ett annat element som inte får ha större membranarea än 8".
Fråga: Kan man genom att välja andra parametrar på basen(och dess lådkonstruktion) förutom membranarean uppnå samma ljudtryck och frekvensomfång nedåt som man har i villkor #1?
SVAR: JA. (om man bara räknar med naturlagar).
//Loofy
<{POST_SNAPBACK}>
Nu är vi rätt ute...även om sakfrågan länge handlade om just CVs kvalitéer även på HIFI-fronten. Skillnaden är väl att det är billigare att bygga stora lådor & ha stora element för att uppnå dessa egenskaper, men denna konstrutionsform ger dock stora avkall på andra ljudkvalitéer, vilket en viss CV-man inte höll med om. Detta var sakfrågan i början i alla fall... ...men den har som vanligt ändrat riktning.
Lust Så fort stora element ska jämföras med mindre så ska det tydligen utgås ifrån att de små elementen är högkvalitativa, långslagiga, sitter i välkonstruerade lådor, har inga konuppbrytningstendenser etc. medan de stora elementen är billiga, veka, sitter i någon typ av ogenomtänkt PA-låda osv.
CVs element och lådkonstrution är av lägre kvalitet ifråga om effektivitet i kombination med ett inledande påstående att ett större element alltid ger mer bastryck än ett mindre pga av naturlagarna.....därav blev utgångspunkter även denna gång de du refererar till ovan.
Mvh JB
<{POST_SNAPBACK}>
ok,nu har det lugnat ner sig,vill bara säga att det är stor skillnad mellan cv-modellerna,al-750 jag har är byggd i 22mm mdf ock har en gjuten ventilerad bas,gjuten ventilerat mellanreg,diskant på närmare 1 kg i vikt ock ett filter med polypropylen kondensatorer.såna lådor ock såna komponenter hittar man inte i skithögtalare.hej.
Postad 28 February 2006 - 17:09
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
ok,nu har det lugnat ner sig,vill bara säga att det är stor skillnad mellan cv-modellerna,al-750 jag har är byggd i 22mm mdf ock har en gjuten ventilerad bas,gjuten ventilerat mellanreg,diskant på närmare 1 kg i vikt ock ett filter med polypropylen kondensatorer.såna lådor ock såna komponenter hittar man inte i skithögtalare.hej.
Men att Al-serien helt klart är vassare/mer välbygd än Cvs övriga serier har ingen ifrågasatt...det visar även på tydligt sätt att elementens storlek på långa vägar inte betyder allt...och faktiskt i många fall mindre än hur välbyggd konstruktionen är i övrigt... Mvh JB
Postad 28 February 2006 - 18:31
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Men oavsett om 15 tummaren låter apa så, kan den ändå ge mer bas tryck!
<{POST_SNAPBACK}>
Hm... nej.Kanske läge att läsa alla inläggen en gång till Annars hade du förstått att slaglängd är precis lika viktig som membranarea. Sub-basar har i stort sett alltid mycket längre slaglängd än vanliga basar. En välkonstruerad sub med ett 15" element kommer med andra ord att ge en djupbas som dina al-1000 aldrig kommer i närheten av utan EQ. Innan du snackar om naturlagar, så kanske det är läge att lära dig, just det... naturlagarna För ovanlighetens skull, läs: Ljud är luft i rörelse. Ett högtalarelement vibrerar och får därmed luften i rörelse = ljud. Hur mycket luft ett baselement kan pumpa är helt avgörande för hur mycket basljud det kommer att generera. Exempel: 10" bas med 20mm slaglängd. 15" bas med 10mm slaglängd. Vilket element tror du ger mest bas om båda har likvärdig konstruktion? Här är avslutningsvis några parametrar som avgör hur mycket, och hur bra bas ett element kan återge: x Konarea x Slaglängd x Membranets material (ju hårdare och lättare, desto bättre) x Membranets upphängning x Magnetens storlek x Materialval i magneten osv osv Högtalare som ger bra bas med nollade tonkontroller och utan EQ, det är välkonstruerade högtalare.
Redigerat av Ageve, 28 February 2006 - 18:38.
Postad 28 February 2006 - 18:52
Lust
-
Lust
-
Veteran
-
-
1707 inlägg
Innan du snackar om naturlagar, så kanske det är läge att lära dig, just det... naturlagarna
För ovanlighetens skull, läs:
Ljud är luft i rörelse. Ett högtalarelement vibrerar och får därmed luften i rörelse = ljud. Hur mycket luft ett baselement kan pumpa är helt avgörande för hur mycket basljud det kommer att generera.
Exempel:
10" bas med 20mm slaglängd. 15" bas med 10mm slaglängd.
Vilket element tror du ger mest bas om båda har likvärdig konstruktion?
<{POST_SNAPBACK}>
I det här fallet så är det faktiskt 15"-aren.
Redigerat av Lust, 28 February 2006 - 18:58.
Postad 28 February 2006 - 19:11
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
10 tummaren har ungefär hälften så stor konarea, men dubbelt så lång slaglängd. Det kommer att gå ganska jämnt ut.
Postad 28 February 2006 - 19:26
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
10 tummaren har ungefär hälften så stor konarea, men dubbelt så lång slaglängd.
Det kommer att gå ganska jämnt ut.
<{POST_SNAPBACK}>
varför hela tiden hålla på att jämföra en bättre mindre bas med en sämre större?tar man likvärdiga basar så flyttar ju 15 tummaren dubbelt så mycket luft som tiotummaren eller hur?+att den går att spela bra mycke högre med den innan den börjar dista.sen denna jämförelse med en 10a på 20mm slagl ock en 15 tummare på 10mm slaglängd,vid max ljudtryck så kanske 10an spelar lika högt pga slaglängden,men spelar man på normal lyssningsnivå kommer i alla fall 15 tummaren att ge mer bas pga att den är dubbelt så stor.
Redigerat av sollerön, 28 February 2006 - 19:48.
Postad 28 February 2006 - 19:38
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Härligt Ageve...med alla dina förklaringar. Vill bara lägga till (för typ 10:e gången) att förutom elementen påverkar även lådan i sig + övrig konstruktion i form av t ex mer eller mindre anvancerade/effektiva luftkanaler inne i lådan... Hoppas vi nu får slut på denna uttjatade debatt om bas kontra elementstorlek...trådskaparen evosex har ju typ för 20 inlägg sedan sagt att han ska testa några tips och se vad han vill ha för något ljud...det har vi ju glömt bort helt... varför hela tiden hålla på att jämföra en bättre mindre bas med en sämre större?tar man likvärdiga basar så flyttar ju 15 tummaren dubbelt så mycket luft som tiotummaren eller hur?+att den går att spela bra mycke högre med den innan den börjar dista.
Men detta är ju inte sant...slutar det aldrig? En bas med längre slaglängd behöver inte alltid anses "bättre"...och vi snackade ju om CVs högtalare och basar i början...därav starten på denna diskussion och jämförelsen med just CVs basar och konstruktion som är mindre effektiv och andra mindre till ytan men mer effektiva baskonstruktioner....att CV inte ger mest bastryck bara för att de har störst element och låda. Kontentan: Konytan & lådvolym är inte helt alena avgörande för hur mkt bas man får... OK? Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 28 February 2006 - 19:50.
Postad 28 February 2006 - 19:43
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
varför hela tiden hålla på att jämföra en bättre mindre bas med en sämre större?tar man likvärdiga basar så flyttar ju 15 tummaren dubbelt så mycket luft som tiotummaren eller hur?+att den går att spela bra mycke högre med den innan den börjar dista.
<{POST_SNAPBACK}>
När någon hävdar att det enda som spelar någon roll är konarea, så är det väl ganska naturligt att komma med argument som talar mot det, eller?
Postad 28 February 2006 - 20:52
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
varför hela tiden hålla på att jämföra en bättre mindre bas med en sämre större?tar man likvärdiga basar så flyttar ju 15 tummaren dubbelt så mycket luft som tiotummaren eller hur?+att den går att spela bra mycke högre med den innan den börjar dista.
<{POST_SNAPBACK}>
När någon hävdar att det enda som spelar någon roll är konarea, så är det väl ganska naturligt att komma med argument som talar mot det, eller?
<{POST_SNAPBACK}>
jo det klart,men kan bara utgå i från min erfarenhet av högtalarbyggen,har andvänt mig av relativt billiga basar, 300-1000 kr i dom konstruktioner jag byggt ,i det prisspannet ger alltid en större bas mer tryck,kan inte uttala mig ock dyrare basar för dom har jag ingen erfarenhet av.tror säkert det är möjligt att få en 10 tummare för 2-3000 kr att spela mer bas än en 15 tummare för 500kr.hej.
Postad 28 February 2006 - 22:02
Lust
-
Lust
-
Veteran
-
-
1707 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
10 tummaren har ungefär hälften så stor konarea, men dubbelt så lång slaglängd.
Det kommer att gå ganska jämnt ut.
<{POST_SNAPBACK}>
15"-aren har närmare 2,5 gånger så stor konarea, men hälften så stor slaglängd och då går 15"-aren segrande ur striden, trots att du ville visa på att det var tvärtom. Jag tror inte att någon tror att konarea är det ENDA som spelar någon roll. Däremot är det många som verkar vara helt fixerade vid att bedriva någon slags häxjakt mot CV, så fort det namnet kommer upp. Tycker det är rätt tröttsamt. Varför inte diskutera elementstorlek i största allmänhet istället när den diskussionen kommer upp? Det skulle ge så mycket mer, även för trådskaparen.
Postad 28 February 2006 - 22:11
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1391 inlägg
Hej
Håller med lust
MVH
Postad 28 February 2006 - 22:15
Bladman
-
Bladman
-
Användare
-
-
145 inlägg
Offtropic, men för att gå tillbaka till tråden lite så tar jag upp lite saker trådskaparen sagt!
Tråd startaren säger att han vill ha ett slag i magen och inte en vibrerande soffa, och för att få den där punchigheten i basen så kan man oftast inte använda 12-15 tum ellerment! Försök spela snabb musik med en 15 tummare det kommer i 99/100 fall låta burrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!
För att få en punchig bas är 6-10 tum optimalt! Enligt mig så är en 8 tumare optimalt!
Stora element är ett biligt sätt till mycket bas därför används det av många, och det är dyrare att få samma tryck med mindre element men det går och det är fan så mycket bättre enligt mig.
Detta är mina tankar i detta, komentera gärna! //Wille.
Postad 28 February 2006 - 22:35
Lust
-
Lust
-
Veteran
-
-
1707 inlägg
Hur basen uppför sig beror precis som för mindre element på både elementets och lådkonstruktionens egenskaper.
Det går att få "burrig" eller "punchig" bas med både stora och små element.
Själv brukar jag generellt sett föredra större element för basåtergivningen, men smaken är som du märker rätt varierande.
Postad 28 February 2006 - 22:46
Bladman
-
Bladman
-
Användare
-
-
145 inlägg
Hur basen uppför sig beror precis som för mindre element på både elementets och lådkonstruktionens egenskaper.
Det går att få "burrig" eller "punchig" bas med både stora och små element.
Själv brukar jag generellt sett föredra större element för basåtergivningen, men smaken är som du märker rätt varierande.
<{POST_SNAPBACK}>
Självklar beror det på lådan, men om man ser skenerellt så är det lättare att en 12-15 tummare blir bumlig! MVH Wille.
Postad 28 February 2006 - 22:52
Lust
-
Lust
-
Veteran
-
-
1707 inlägg
Beror nog mycket på hur lådan är dämpad och stagad. Det ställs större krav på det ju kraftfullare element som används i den.
Postad 28 February 2006 - 22:54
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
15"-aren har närmare 2,5 gånger så stor konarea, men hälften så stor slaglängd och då går 15"-aren segrande ur striden, trots att du ville visa på att det var tvärtom.
<{POST_SNAPBACK}>
Hur får du ihop det? Area av cirkel: Radien * Radien * Pi Radien = Diametern / 2 1 tum = 2,54cm 15 tum * 2,54cm = 38,1cm 10 tum * 2,54cm = 25,4cm 38,1 / 2 = 19,05cm 25,4 / 2 = 12,7cm 19,05*19,05*Pi = 1140 cm2 12,7*12,7*Pi = 506,7 cm2 506,2 * 2 = 1012,4 cm2 Konarea 15 tum = 1140 cm2 Konarea 10 tum = 506,2 cm2
Redigerat av Ageve, 28 February 2006 - 22:55.
Postad 28 February 2006 - 23:06
Lust
-
Lust
-
Veteran
-
-
1707 inlägg
En 10"-are brukar ligga på 330-350 cm² medan en 15"-are brukar ligga på dryga 850 cm².
Alltså en faktor på 2,4 - 2,5.
Detta är inte uträknat som du gör utan erfarenhetsmässiga siffror man brukar få fram i databladen för element i dessa storlekar. Det kan du kolla upp själv om du inte tror mig.
För du måste hålla med om att det är Sd, den effektiva pistongarean, som är den som är intressant och inte den yttre omkretsen på korgen.
Redigerat av Lust, 28 February 2006 - 23:19.
Postad 28 February 2006 - 23:34
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
För du måste hålla med om att det är Sd, den effektiva pistongarean, som är den som är intressant och inte den yttre omkretsen på korgen.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag skrev 10 tum och 15 tum, inget annat. 15 tum ger den dubbla arean jämfört med 10 tum. Att specifierad elementstorlek inte alltid stämmer med verkligheten är en helt annan sak. Förtydligar: Dubbelt så stor konarea men halverad slaglängd ger inte mer bas. Därmed är konarea bara en av alla parametrar som avgör hur mycket bas ett högtalarelement kan spela. Finns det något mer att missuppfatta? Hej
Håller med lust
MVH
Håller med om vad?
Postad 28 February 2006 - 23:47
dave_götet
-
dave_götet
-
Lärjunge
-
-
377 inlägg
Hehe ska kanske inte ge mig in i diskussionen men jag känner nästan att jag måste
Har kört med följande konstruktioner som ganska tydligt tycker jag smäller hål på dom som förespråkar 15" att man måste ha dyrare mindre basar för att få upp samma ljudtryck
Har förr haft en baslåda alá mastodont iform av en st JBL 1500GTi (15", peak 1000W, nominal 600W)) i en låda av CV-liknande storlek, basreflex och med ett 400w slutsteg till. Lådan var ordentligt uträknad och jag byggde även om den senare och fick den nya lådan uträknad i en butik. Basen producerade mycket muller och bröstskakningar kan man ju säga. Sålde basen sen för att jag inte fick plats med den.
JBL 1500GTi kostade väl nånstans mellan 3500-4500kr om jag inte har helt fel.
Byggde nyligen 2st högtalarstativ med 1st Peerless SLS 8" i varje. Basarna ger en grymt bra botten utan muller och basen känns mer än vad den hörs samt att den är snärtigare och mer punch i. Det verkar inte finnas någon maxvolym å finns den så har nog mina grannar halshuggit mig innan jag hinner nå den.
Peerless SLS 8" kostar 699:- och dom drivs med varsitt 55W H/K-steg.
Lovar att alla gånger är 8" roligare att lyssna hårdrock på för att inte tala om all annan musik. Hårdrock är ju något av det svåraste för en stereo att återge ordentligt eftersom att det är så mycket på en gång och för det måste grejerna vara mindre, rappare och framförallt bättre än ett par 15".
Gå till hifiklubben å be dom ställa fram B&W 805s nautilus och sätt på en hammerfallskiva så får du höra saker som du aldrig hört innan.
Bröt är inte musik...
Postad 28 February 2006 - 23:47
Lust
-
Lust
-
Veteran
-
-
1707 inlägg
Oj vad svårt du har att erkänna att även du kan göra misstag...
Vem är det som har missuppfattat något när man räknar på ytterdiameter i stället för effektiv konarea?
Jag trodde vi diskuterade om vad olika högtalarelement hade för egenskaper på att sätta luft i svängning. Och jag anser inte att korgen bidrar till det.
Och att konarean är en av flera parametrar som avgör ett elements egenskaper vet nog de flesta vid det här laget.
PS Det här är ett svar på Ageves senaste inlägg, även om det inte syns så bra . DS
Redigerat av Lust, 28 February 2006 - 23:53.
Postad 28 February 2006 - 23:52
Lust
-
Lust
-
Veteran
-
-
1707 inlägg
Hehe ska kanske inte ge mig in i diskussionen men jag känner nästan att jag måste 
etc. etc.
Bröt är inte musik...
<{POST_SNAPBACK}>
Alla har vi olika erfarenheter och så ska det rimligtvis även vara. Annars fanns det ingen mångfald..
Postad 28 February 2006 - 23:55
dave_götet
-
dave_götet
-
Lärjunge
-
-
377 inlägg
Jepp jag var helt inne på 15" och faktsikt ju större desto bättre. Hade rätt dyra grejer också å mycket tryck var det.
Grejen var väl att jag mest fnös åt mindre högtalare och lyssnade inte så mycket på det. När jag väl sålde min stora bas och köpte mina 602 med 1st 7" i varje blev jag frälst och gjorde en kovändning.
Tror att ibland är problemet att man stirrar sig stint på siffror och storlekar.
Postad 01 March 2006 - 00:03
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Vad var fel? Vem är det som har missuppfattat något när man räknar på ytterdiameter i stället för effektiv konarea?
Bra fråga, men vem har snackat om ytterdiameter? Jag tog dubbel konarea som ett exempel, ingenting annat. Säger det återigen: Dubbel konarea och halverad slaglängd ger inte nödvändigtvis mer bas. Hur kan det missuppfattas? Och att konarean är en av flera parametrar som avgör ett elements egenskaper vet nog de flesta vid det här laget.
<{POST_SNAPBACK}>
De flesta kanske, men långt ifrån alla. Kommentarerna ifrån Cerwin Vega al-1000 i denna tråden är ett tydligt exempel på det, (gäller iofs inte enbart denna tråden).
Redigerat av Ageve, 01 March 2006 - 00:03.
Postad 01 March 2006 - 00:09
Lust
-
Lust
-
Veteran
-
-
1707 inlägg
Jag fnyser varken åt små eller stora högtalare.
Det viktigaste för mig är som du själv säger, hur de låter och vad de ska användas till.
Sedan finns det ju ofta en möbleringsaspekt att ta hänsyn till.
När det gäller siffror och data så har tyvärr även många seriösa tillverkare blåst upp dem idag, så det är inget att bry sig alltför mycket om.
Postad 01 March 2006 - 00:22
Lust
-
Lust
-
Veteran
-
-
1707 inlägg
Vad var fel?
Vem är det som har missuppfattat något när man räknar på ytterdiameter i stället för effektiv konarea?
Bra fråga, men vem har snackat om ytterdiameter? Jag tog dubbel konarea som ett exempel, ingenting annat.
Säger det återigen: Dubbel konarea och halverad slaglängd ger inte nödvändigtvis mer bas. Hur kan det missuppfattas?
<{POST_SNAPBACK}>
Nu skäms jag över att ta upp det här igen, men jag har lite svårt för folk som inte kan erkänna sina misstag. Så här skrev du: Ljud är luft i rörelse. Ett högtalarelement vibrerar och får därmed luften i rörelse = ljud. Hur mycket luft ett baselement kan pumpa är helt avgörande för hur mycket basljud det kommer att generera. Exempel: 10" bas med 20mm slaglängd. 15" bas med 10mm slaglängd. Vilket element tror du ger mest bas om båda har likvärdig konstruktion? Var står det något om dubbel konarea? Jag kan bara läsa att det handlar om en 10"-bas och en 15"-bas. Tydligen håller du inte med mig om att en 10"-bas normalt har Sd 330-350 cm² och att en 15"-bas har Sd på dryga 850 cm². För i ett senare inlägg skrev du "Att specifierad elementstorlek inte alltid stämmer med verkligheten är en helt annan sak". Det jag frågar mig då är vad är verkligheten för dig? Dina teoretiska beräkningar baserade på korgens ytterdiameter eller den verkliga konarean i 10"- eller 15"- element? Har inga hard feelings, men tycker det är dags för dig att erkänna att även du kan ha fel ibland. Det har vi andra också.
Postad 01 March 2006 - 00:34
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Nu skäms jag över att ta upp det här igen, men jag har lite svårt för folk som inte kan erkänna sina misstag.
Jag har lite svårt för folk som inte vill förstå en väldigt simpel jämförelse, inte ens när man skriver någonting för tredje gången. Var står det något om dubbel konarea? Jag kan bara läsa att det handlar om en 10"-bas och en 15"-bas.
Varför tror du att jag valde just 10 och 15" som ett exempel, och samtidigt valde en dubbelt så lång slaglängd på den mindre? Du tror inte möjligtvis att jag på ett enkelt sätt försökte förklara för Cerwin Vega al-1000 att han kanske bör fundera över lite fler parametrar än just konens area? Speciellt med tanke på att han hänvisade till "naturlagarna"... Dina teoretiska beräkningar baserade på korgens ytterdiameter eller den verkliga konarean i 10"- eller 15"- element?
En verklig kondiameter på 10 och 15 tum. Har inga hard feelings, men tycker det är dags för dig att erkänna att även du kan ha fel ibland. Det har vi andra också.
<{POST_SNAPBACK}>
Visst kan jag göra det, när du erkänner att min poäng med dubbel konarea var korrekt (och därmed poängen med hela inlägget). Mätte på mina 604or precis, innanför gummiupphängningen, dvs enbart själva membranet. Den verkliga diametern är 6,3 tum, dvs en area på 201 cm2. Två sådana = total area 402 cm2. edit: stavfel
Redigerat av Ageve, 01 March 2006 - 00:44.
Postad 01 March 2006 - 00:48
Lust
-
Lust
-
Veteran
-
-
1707 inlägg
Puh!... Nej, jag skonar forumet nu och lägger ner.
Låter andra läsa innantill och bilda sig en egen uppfattning.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|