Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

IkeaTupplur, ett bra alt. till riktig filmduk?

39 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 31 March 2005 - 10:22

Unregistered7264c933
  • Unregistered7264c933
  • Rookie

• 4 inlĂ€gg
  • 0
Hej
Jag har införskaffat en projektor, Infocus 4805. FrĂ„gan Ă€r vad jag ska ha för duk till den. Har köpt en ”tupplur” pĂ„ Ikea (200*195cm), nu Ă€r frĂ„gan om jag skulle fĂ„ ut mycket mer av en: Duk ? Skulle jag som inte Ă€r speciellt krĂ€sen mĂ€rka en stor skillnad?

LÀste det hÀr i en annan trÄd hÀr pÄ forumet:
Jag körde pÄ en tupplur i typ ett Är, och var helt nöjd med det, innan jag köpte en Kingpin 180 WS -motorduk.
Jag blev nÀstan arg pÄ mig sjÀlv för att jag suttit och glott pÄ den j_kla tuppluren i ett Är.
Bliden blev sÄ ruskigt mycket bÀttre. Mycket bÀttre skÀrpa och man kan helt plötsligt se pÄ proje utan att ha helt mörklagt i rummet.

Är det flera som har samma erfarenhet, Ă€r skillnaden sĂ„ stor? Skulle de bli mycket bĂ€ttre med en duk frĂ„n komplett eller nĂ„gon annan rullduk som inte Ă€r allt för dyr, eller ska jag köra med tuppluren? Om ni tycker jag bör köpa en ny duk kan ni gĂ€rna ge tips pĂ„ nĂ„gon bra och billig butik!

Ps. Det mÄste vara en rullduk.

Tacksam för alla svar! :D

Postad 31 March 2005 - 18:30

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlĂ€gg
  • 0
Tja!

Jag tycker du gott kan börja med en Tupplur. Jag kör det Àn, har tÀnkt skaffa en "riktig" duk, men inte kommit pÄ exakt vad jag skall ha.
LÄnade hem en annan lika stor duk(mÀrke okÀnt, men inköpt av en hembiofirma rÀtt dyrt för nÄgra Är sen). Tyckte inte det var nÄn större skillnad. Spontana kÀnslan var att det tillochmed sÄg lite bÀttre ut med min tupplur, men det torde bero pÄ att jag justerat projjen mot min duk. Den andra duken gav lite mer pastellfÀrgade fÀrger, kÀndes som min bild var mer verklighetstrogen. Dock var skillnaderna mycket smÄ, man fick titta en del för att se skillnad.

Hade besök i julas av 'evert' frÄn detta forum, han hade med sig en massa dukprover. SvÄrt att bli sÀker med ett litet dukprov, men tex Goo(fÀrgen som Àr sÄ omtalad) kÀndes nÀstan pÄ pricken som min tupplur.
Det enda som kÀndes klockrent massa bÀttre var Stewart Firehawk, den gick inte av för hackor...men den kostar ju en del okk.

Skall du köpa en "riktig" duk tycker jag att du inte skall köpa osett, utan kolla upp vad du köper...sÄ du vet att du fÄr bÀttre bild Àn tuppluren. Förutom att de inte alltid vill vara helt slÀta sÄ Àr tupplur en ganska bra duk.

Redigerat av AAKEE, 31 March 2005 - 18:31.

Postad 01 April 2005 - 09:30

Unregistered7264c933
  • Unregistered7264c933
  • Rookie

• 4 inlĂ€gg
  • 0
Okej dÄ kör jag med tuppluren! :D

Postad 06 April 2005 - 12:19

na96mrt
  • na96mrt
  • Amatör

• 76 inlĂ€gg
  • 0
Ett tips Àr att ta ut masonit-pinnen lÀngst ner pÄ tuppluren, och stoppa in ett aluminiumrör istÀllet. Masonit-pinnen orkar inte riktigt rÀta ut duken. Med ett aluminiumrör fÄr du dels tyngd som rÀtar ut duken lodrÀtt, men Àven en styvare pinne sÄ att du fÄr mindre vÄgor horisontellt.

Jag stoppade in en gammal gardinstÄng (frÄn IKEA den med, tror jag) istÀllet, och upplevde en mycket slÀtare duk.

EDIT: RĂ€ttade stavfel

Redigerat av na96mrt, 06 April 2005 - 12:20.

Postad 06 April 2005 - 12:32

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlĂ€gg
  • 0

Ett tips Àr att ta ut masonit-pinnen lÀngst ner pÄ tuppluren, och stoppa in ett aluminiumrör istÀllet. Masonit-pinnen orkar inte riktigt rÀta ut duken. Med ett aluminiumrör fÄr du dels tyngd som rÀtar ut duken lodrÀtt, men Àven en styvare pinne sÄ att du fÄr mindre vÄgor horisontellt.

Jag stoppade in en gammal gardinstÄng (frÄn IKEA den med, tror jag) istÀllet, och upplevde en mycket slÀtare duk.

EDIT: RĂ€ttade stavfel

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket bra tips! Tackar! :)

Postad 13 November 2005 - 08:08

Unregistered1093
  • Unregistered1093
  • Rookie

• 2 inlĂ€gg
  • 0
Hejsan.

Jag kan tÀnka mig att det Àr mÄnga som har den hÀr duken (Tupplur dvs), och jag stÄr nu i valet & kvalet att vÀlja vilken fÀrg.

Vit eller beige ?

Jag har lÀst att det gÀrna ska vara lite grÄtt/ljusgrÄtt i dukens fÀrg.
Vore ju synd att köpa fel frÄn början :blink:

Rummet kan för övrigt (i stort sett) mörklÀggas dagtid (dvs i dagsljus..) !
Storleken jag ska ha Àr 200x195, men har nog inget betydelse för framtida liv hÀr pÄ jorden.

Tack pÄ förhand !

Mvh // Johan

Postad 13 November 2005 - 11:54

Ecis
  • Ecis
  • LĂ€rjunge

• 453 inlĂ€gg
  • 0
Jag anvÀnde en vit och det fungerade perfekt. Nu har jag bytt till en motordriven duk (mer biokÀnsla)
Ecis :blink:

Postad 13 November 2005 - 19:10

skruvis
  • skruvis
  • LĂ€rjunge

• 275 inlĂ€gg
  • 0

Jag anvÀnde en vit och det fungerade perfekt. Nu har jag bytt till en motordriven duk (mer biokÀnsla)
Ecis :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Blev skillnaden pÄ bilden pÄtaglig?

Postad 13 November 2005 - 21:08

Ecis
  • Ecis
  • LĂ€rjunge

• 453 inlĂ€gg
  • 0
Det blev lbÀttre och jÀmnare fÀrger med mer tryck, speciellt i sportsÀndningar. Skillnaden finns men Àr inte dramatisk.

Postad 13 November 2005 - 22:26

Jonathan H
  • Jonathan H
  • Beroende

• 1073 inlĂ€gg
  • 0
För att svara pÄ trÄdkaparens huvdsakliga frÄga:

Vit! Beige Àr inte en "neutral" fÀrg (inte grÄskala) sÄ jag tror att den skulle förvrÀnga fÀrgerna.

Har sjÀlv en vit och det funkar fifint.

Postad 17 November 2005 - 11:03

PsYteAk
  • PsYteAk
  • AnvĂ€ndare

• 120 inlĂ€gg
  • 0
Menar ni verkligen allvar?
Skulle en Ikea, Panelgardin verkligen fungera bra som projektorduk? Har vÀldigt svÄrt att förestÀlla mig att den skulle kunna jÀmföras med dagens projektordukar???

SÄg bara denna gardin som 60cm bred, men den finns alltsÄ större...

Redigerat av PsYteAk, 17 November 2005 - 11:04.

Postad 17 November 2005 - 11:19

THX007
  • THX007
  • AnvĂ€ndare

• 246 inlĂ€gg
  • 0

Skulle en Ikea, Panelgardin verkligen fungera bra som projektorduk? Har vÀldigt svÄrt att förestÀlla mig att den skulle kunna jÀmföras med dagens projektordukar???

<{POST_SNAPBACK}>

Den vita Ikea Tupplur rullgardin Àr nog i mÄnga fall inte sÀmre Àn de billigaste projektordukarna.
Ett annat billigt alternativ Àr att mÄla med en matt vit fÀrg direkt pÄ vÀggen, problemet Àr att fÄ en jÀmn yta.

Postad 17 November 2005 - 11:19

Dez
  • Dez
  • LĂ€rjunge

• 286 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

VadÄ? Det Àr vÀl allmÀnt kÀnt att Tupplur Àr ett bra budgetalternativ.

Jag har anvÀnt 3 olika dukar: Tupplur, Projecta och mÄlad MDF (nuvarande) och mÀrker ingen större skillnad i bildkvalitet mellan dessa.

Postad 18 November 2005 - 08:57

_rikard_
  • _rikard_
  • LĂ€rjunge

• 355 inlĂ€gg
  • 0
Jag Àr nöjd med min tupplur. Jag funderar dock pÄ att mÄla den grÄ, Àr det nÄgon som provat det?

Postad 20 November 2005 - 03:01

skruvis
  • skruvis
  • LĂ€rjunge

• 275 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Blev inspirerad av Jonathan H :rolleyes: & införskaffade en 160cm bred tupplur & den fungerar (minst) lika bra som tripod duken (stÄr pÄ stativ, sÄ det Àr ett jÀ*la asandes pÄ den fram & tillbaka) jag fick med projektorn (Epson TW10H)..

Ja, duken finns i 60/100/140/160/200cm bredd..

Redigerat av skruvis, 20 November 2005 - 03:03.

Postad 20 November 2005 - 09:51

Unregisteredbd7be630
  • Unregisteredbd7be630
  • Wannabe

• 33 inlĂ€gg
  • 0
Skruvis, du kör med likadan setup som mig gÀllande proj och duk. Var pÄ Ikea igÄr och köpte en tupplur. Och jag tycker det blev bÀttre bild Àn tidigare, om man bortser frÄn att tyget Àr vÀldigt vÄgigt. FÄr testa att stryka den, gÄr det Ät h-e har man ju inte förlorat nÄgon större summa pengar.

Postad 20 November 2005 - 10:40

skruvis
  • skruvis
  • LĂ€rjunge

• 275 inlĂ€gg
  • 0
750SS (fin cykel btw. en annan fÄr harva runt pÄ en gammal CBR1000F frÄn -87) jag bytte ut trÀlisten! mot en vanlig vit gardinstÄng samt inne i stÄngen la jag en 160cm lÄng kopparskena (10x2mm) sÄ blev duken bÀttre strÀckt...

Jag anvÀnde vanliga vita fÀsten för gardinstÄng som jag skruvade i taket som jag sedan satte fÀstena i för tuppluren, dels sÄ fÄr man en viss justermÄn i sidled samt att den sitter bÀttre tycker jag..

Redigerat av skruvis, 20 November 2005 - 10:58.

Postad 20 November 2005 - 21:17

Unregistered00c263a3
  • Unregistered00c263a3
  • Amatör

• 97 inlĂ€gg
  • 0
Om du lÄter den hÀnga nedrullad ett tag sÄ försvinner vÄgorna :rolleyes:
Har en 2 meter bred....kanonbild imo. Billigt o bra.

Postad 20 November 2005 - 22:28

Jonathan H
  • Jonathan H
  • Beroende

• 1073 inlĂ€gg
  • 0
FÄr tacka för tipsen ang. tuppluren!

Ska ta och köpa mig metallrör att ha istÀllet för playwood-listen och lÄta bli att rulla upp duken hela tiden... inte för att jag stör mig pÄ den lilla vÄgighet som finns... men jag har ju sett antydan till det och det vore trevligt att bli av med problemet. Kanske blir vÀrre om man rullar upp och ner var och varannan dag?!

Postad 20 November 2005 - 22:39

Unregisteredbd7be630
  • Unregisteredbd7be630
  • Wannabe

• 33 inlĂ€gg
  • 0
Testade att stryka den förut, pÄ framsidan( tvÄ prickar pÄ strykjÀrnet). Blev betydligt bÀttre. Detta i kombination med nÄgot tyngre i nederkant Àr nog melodin, fÄr kolla vad jag har för material pÄ jobbet i morgon.

Postad 20 November 2005 - 23:14

skruvis
  • skruvis
  • LĂ€rjunge

• 275 inlĂ€gg
  • 0
HÀr ser man hur jag fÀste min tupplur i taket.. tittar man noga ser man gardinstÄngen som jag ersatte trÀlisten med i nederkanten sticka ut lite i sidorna.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  Tupplur.jpg   990.83K   639 Antal nerladdningar

Redigerat av skruvis, 20 November 2005 - 23:18.

Postad 21 November 2005 - 07:34

p_tre
  • p_tre
  • Amatör

• 91 inlĂ€gg
  • 0
Tjena

NÀr ni ÀndÄ Àr pÄ IKEA för att köpa duken sÄ kan ni lika gÀrna slÀnga med en gardinstÄng ( den litet lÀngre varianten svart ) det mindre av dom 2 rören passar perfekt i nederkanten pÄ duken.

P_tre

Postad 18 December 2005 - 17:01

RJM
  • RJM
  • AnvĂ€ndare

• 151 inlĂ€gg
  • 0
Är det nĂ„gon som testet att mĂ„la Tupplur med gott resultat? Vilken fĂ€rg rekommenderas i sĂ„ fall?

Postad 18 December 2005 - 17:30

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„gon som testet att mĂ„la Tupplur med gott resultat? Vilken fĂ€rg rekommenderas i sĂ„ fall?

<{POST_SNAPBACK}>

Svart. Det har jag mÄlat med, blev kanon.

Vi snackar alltsÄ om att skapa 16:9-inramning med svart mask. Kolla mitt galleri.

Jag har testat min tupplur samtidigt(bÀgge i taket) med en "riktig" dyrduk.
Det var ingen större skillnad...faktiskt sÄg det bÀttre ut pÄ min duk Àn pÄ den 'riktiga'...var innan testen vÀÀÀldigt nÀra att handla en riktig duk dÄ jag har skÀmts lite över att ha en tupplur.
Givetvis hade det sÀkert sett lika bra ut pÄ den riktiga om man hade justerat om projektorn mot den duken. Min svÄger kör nu den duken till en likadan projektor som jag har...ingen större skillnad tror jag.
Jag kommer sannolikt att köpa en riktig duk, har nyflyttat och just nu Àr dukmÄttet lite fel, skall sÀkert flytta igen till hus inom ett halvt Är eller sÄ, nÀr boendesituationen kÀnns tillrÀckligt permanent sÄ blir det nog en riktig duk...inte sÄ mycket för att jag tror att jag fÄr en bÀttre bild utan mest för 'skamkÀnslan' över en hemgjord.

Postad 18 December 2005 - 19:05

Unregisterede59c9b99
  • Unregisterede59c9b99
  • Amatör

• 64 inlĂ€gg
  • 0
Och nu till nÄgot helt annat, men minst lika intressant. AAKEE: Kör du mÄhÀnda wankel? :(

Postad 19 December 2005 - 00:09

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlĂ€gg
  • 0
Yepp det gör jag, men det lÄter off-topic sÄ det fÄr man ta mess om och inte skriva i dessa trÄdar.

Postad 12 March 2006 - 10:07

Mannen!
  • Mannen!
  • Amatör

• 56 inlĂ€gg
  • 0
Tjo!

Nu e Z1an up and running! :-)

Jag har hitils bara kört den mot tapeten som Àr ljusgrÄ...(inte helt jÀmn i fÀrgen)
Jag har en Tupplur stÄende i garderoben, Àr det lönt att monteraupp den?
Eller bör jag vÀnta tills finanserna tillÄter ett köp av riktig duk?
Hur skulle ni gjort grabz? HjÀlp en nybörjare nu :angry:

Mvh
Peter

Postad 12 March 2006 - 11:01

NFS
  • NFS
  • LĂ€rjunge

• 312 inlĂ€gg
  • 0
Tja jag hade köpt mig en riktig duk men det finns vÀl inget som hindrar dig att hÄlla upp rullgardinen och jÀmföra resultatet med din vÀgg.

NFS... :angry:

Postad 12 March 2006 - 15:51

Greenish
  • Greenish
  • AnvĂ€ndare

• 121 inlĂ€gg
  • 0
HÄller med om föregÄende inlÀgg, jÀmför o se vad du tycker bÀttre om

Postad 17 May 2006 - 17:35

Gaara
  • Gaara
  • AnvĂ€ndare

• 174 inlĂ€gg
  • 0
Tjena!

Har en liten frÄga, ska nÀmligen snart köpa projje(Z4) och en duk Àr ju ett mÄste. Har bestÀmt mig för att införskaffa en frÄn Ikea " tupplur" tills jag skaffar en riktig duk.

Är detta ett bra första val? Funderade pĂ„ den vita isĂ„fall.. Ă€r det bra och ha till ett rum med vita vĂ€ggar + tak(Kan iofs mörklĂ€gga vĂ€ldigt bra) Fanns ju Beige oxĂ„ men Ă€r lite osĂ€ker pĂ„ den.

Tacksam för svar

Postad 17 May 2006 - 18:34

Beagle five
  • Beagle five
  • MĂ€stare

• 2525 inlĂ€gg
  • 0
Jag började med att köpa en mörklĂ€ggningsgardin ifrĂ„n Jysk o den var helt ok, men mĂ€rkte att jag tappade en del i ljusstyrka o at det gick att fĂ„ bĂ€ttre bild sĂ„ jag tog steget till en tupplur och det gav en markant skillnad i bild och jag trodde nu att jag hade toppen bild hemma, men sĂ„ tog jag hem rojen till min tjej o kollade pĂ„ deras riktiga duk och WOOOOW!!! SÅ ska det ju se ut!
sÄ jag gick hem för att se om jag kunde fÄ til den bildn pÄ min tupplur men hur jag Àn gjorde sÄ lyckades jag inte, sÄ jag lÄnade hem deras duk för att jÀmföra rakt av och det Àr inget snack om saken att denna duk http://www.dustinhom...odID=5010043168
gjorde saker med bilden som tuppluren inte alls kan jÀmföra sig med, stÄr man nÀra o granskar bilden sÄ mÀrks knappt skillnaden utan dÄ kan man tycka att en tupplur rÀcker, man ser bara en anings skarpare bild o lite ljusare, men sÀtter man sig pÄ rÀtt avstÄnd ifrÄn duken sÄ var det ena en 2D bild o det andra en 3D bild! ALLT var bÀttre pÄ duken Àn tuppluren! Och dÄ denna duk bara kostar 1200:- sÄ finns det inget skÀl till varför man ska köpa en tupplur och inte fÄ se vad sin dyra projektor klarar av!

för med denna duk fick jag bilden jag drömt om ifrÄn början! I varje fall dÄ jag satt pÄ samma avstÄnd ifrÄn duken som projen Àr, det blir perfekt för min 480p proj.

EDIT: ska tillÀgga att trots att min DVDspelare ger himla fin bild sÄ var det dÄ jag kollade pÄ DVD genom xbox 360 som den STORA skillnaden visade sig, sÄ det gÀller att ha rÀtt spelare ocksÄ för att tappa hakan! och 360 har himla fin o skarp bild, dock lite sÀmre dÄ det gÀller panoreringar och inte lika "lugn" bild och rent pissig i mörka scener ibland dÄ det gÀller grÄskala.

Redigerat av Beagle five, 17 May 2006 - 18:51.

Postad 04 June 2006 - 01:55

timeblade
  • timeblade
  • Wannabe

• 41 inlĂ€gg
  • 0
Var det dolkstöten för Tuppluren det?

Efter sida 1 i denna trÄd blev jag allt mer tupplursentusiastisk, men sida 2 bjöd ju pÄ en nÀrmast osannolik vÀndning mÄste jag sÀga!

Inga protesterarande tupplursvÀnner? DÄ fÄr det vÀl bli Draper Star dÄ -_-

Postad 04 June 2006 - 14:14

Beagle five
  • Beagle five
  • MĂ€stare

• 2525 inlĂ€gg
  • 0

Var det dolkstöten för Tuppluren det?

Efter sida 1 i denna trÄd blev jag allt mer tupplursentusiastisk, men sida 2 bjöd ju pÄ en nÀrmast osannolik vÀndning mÄste jag sÀga!

Inga protesterarande tupplursvĂ€nner?  DĂ„ fĂ„r det vĂ€l bli Draper Star dĂ„  -_-

<{POST_SNAPBACK}>

den jÀmförelsen jag har ovan baserades pÄ baksidan av tuppluren dÄ jag i början tyckte den hade bÀttre bild och det HAR den, dock sÄ ger den vanliga textil sidan av tuppluren mer wow kÀnsla och djup i bilden men klart sÀmre skÀrpa.
Och jÀmför man direkt mot drapern sÄ upplevs tuppluren i vissa scener ge mer inlevelse, dock ger Drapern alltid bÀttre bild och skÀrpa och kan ta fram djup i scener som andra dukarna jag har testat inte kan.
Visst kan man vara nöjd med en tupplur, men jag tycker den bild som Draper star ger Àr nÀrmast perfekt och dÄ Àr 1000:- mer ingenting! Vill man bara ha en ok bild, köp en tupplur, men vill man se vad ens projektor verkligen kan göra köp en draper star.
I slutÀndan sÄ Àr det ÀndÄ bÀttre att köpa drapern eller kanske till och med nÄgot Ànnu bÀttre ( vad nu det Àr ) frÄn början sÄ slipper man hÄlla pÄ att köpa flera dukar. För sÄ bra Àr inte tuppluren att den kan ersÀtta en riktig duk. mest för att den helt enkelt inte kan ge skarp bild!
Det mest negativa med Drapern Àr att den har lite vÄgor, men inte mer eller mindre Àn vad tuppluren har.

EDIT: detta Àr sjÀlvklart bara min helt egna bedömning just nu med det material jag har i form av projektor och dukar att jÀmföra med.

Redigerat av Beagle five, 04 June 2006 - 14:18.

Postad 04 June 2006 - 14:37

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlĂ€gg
  • 0
Jag kör tupplur sen snart 3Är.

Jag har testat med en riktig duk jÀmte(skruvade fast i taket precis hitom)....jag körde med den riktiga duken halvnerdragen sÄ att man sÄg bilden pÄ bÀgge samtidigt. MÀrket pÄ den duken Àr inte helt klart, men Àgaren kunde iallafall med att klaga pÄ inköpspriset....sÄ det Àr inte en "snikduk".

Resultatet blev att det inte var nÄn större skillnad. Inledningsvis sÄg det bÀttre ut pÄ min tupplur, men det kanske Àr rÀtt sjÀlvklart dÄ jag tunat projjen mot tuppluren. Provade lite justeringar och tyckte vÀl att det var i princip dött lopp.

Min svÄger har samma projje som jag och har en riktig duk. Man upplever inte direkt nÄn skillnad, dÀr Àr projjen justerad mot den duken. Det Àr sÀkert en skillnad till den riktiga dukens fördel, men det Àr inget som man mÀrker direkt. Jag hade i princip beslutat att handla en riktig duk nÀr jag gjorde testet...och det innebar att jag slöt ut dukbytet just dÄ, pga "för liten skillnad".

Jag kommer med all sÀkerhet att skaffa en rikig duk, och frÀmsta anledningen Àr att det kÀnns lite "snik" att ha en hemmagjord duk. Har flyttat en massa mil pga jobbet, och vi sitter i en lÀgenhet just nu, vÀntar pÄ att hitta/bygga hus...för att slippa köpa 2st dukar sÄ vÀntar jag tills vidare nöjd med min tupplur.

Jag har mÄlat min med svart ram, samt har en upphissningsanordning. Röret som duken rullas upp pÄ, samt masoniten i nederkant Àr bytt mot ett riktigt stÄlrör.

Jag anser att man fÄr lov att skaffa rÀttsÄ bra(dyra) prylar om det skall vara för dÄligt med en tupplur.

Postad 04 June 2006 - 17:03

timeblade
  • timeblade
  • Wannabe

• 41 inlĂ€gg
  • 0
Man tackar fÄr snabb respons! Resonerar vidare:

Jag har en liten plan att göra duken mobil. Dels för att jag har tvÄ platser jag vill köra den pÄ beroende pÄ om barnen sover eller ej; TV-soffa resp bio-rum, dels för att inte ha den synlig permanent.

Jag antar att konventionella dukar har stöd för nÄgon form av markstativsupphÀngning.
-NÄgon som har erfarenhet av det? -Blir duken tillrÀckligt stabil?

För Tuppluren antar jag att man kan köpa extra beslag för att ha fler upphÀngningsplatser. Brukar ju vara lÀtt att ta loss & sÀtta tillbaks rullgardiner, sen Àr det ju frÄgan om beslagen kan kamoufleras pÄ nÄgot snyggt sÀtt.

-Synpunkter? -NÄn som kör sin duk mobil?

Postad 04 June 2006 - 19:46

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlĂ€gg
  • 0
Tja!

Det torde vara enkelt att montera dubbla fÀsten. De smÄ metallblecken lÀr inte synas sÄ mycket.
Man fÄr kanske köpa en extra duk för att fÄ tag pÄ fler fÀsten, dock lÀr det rÀcka med den billigaste/smalaste.

Det Àr enkelt att lossa duken frÄn fÀstena(bara trycka in en knapp)...

Postad 04 June 2006 - 20:31

Beagle five
  • Beagle five
  • MĂ€stare

• 2525 inlĂ€gg
  • 0
jag har i mitt galleri lagt upp jÀmförande bilder mellan ett par olika dukar o om man bara tittar lite snabbt sÄ ser det ut som om tuppluren Àr lika bra som riktiga duken, men tittar man nÀrmare pÄ detaljer o djup sÄ ser man att den Àr skarpare och ger mer djup och ljusare.
Och den som tvekar mellan duk eller tupplur kan pma mig sÄ kan ni fÄ komma hem till mig och se.

Postad 04 June 2006 - 21:43

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlĂ€gg
  • 0

jag har i mitt galleri lagt upp jÀmförande bilder mellan ett par olika dukar o om man bara tittar lite snabbt sÄ ser det ut som om tuppluren Àr lika bra som riktiga duken, men tittar man nÀrmare pÄ detaljer o djup sÄ ser man att den Àr skarpare och ger mer djup och ljusare.
Och den som tvekar mellan duk eller tupplur kan pma mig sÄ kan ni fÄ komma hem till mig och se.

<{POST_SNAPBACK}>

SÄg i ditt galleri att du testat bÄde fram och baksida pÄ tuppluren, kunde du se nÄgon skillnad och isÄfall, vilken sida Àr bÀst?

Postad 05 June 2006 - 08:22

Beagle five
  • Beagle five
  • MĂ€stare

• 2525 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

SÄg i ditt galleri att du testat bÄde fram och baksida pÄ tuppluren, kunde du se nÄgon skillnad och isÄfall, vilken sida Àr bÀst?

<{POST_SNAPBACK}>

baksidan Àr klart bÀst bild dÄ den Àr mer jÀmn o slÀt = ger skarpare bild, dessutom reflekterar den sÀmre = ger bÀttre svÀrta
MEN den ger sÀmre djup i bilden, förmodligen just för att den Àr mörkare.
SÄ framsidans mer ljus och tryck i bilden ihop med dess djup gör att man hellre tittar pÄ den, trots att dess struktur gör bilden klart oskarp.
sÄ vilken sida man vill se pÄ beror pÄ vad man vill ha ut av bilden. Man mÄste ocksÄ tÀnka pÄ att bilden kan aldrig bli bÀttre Àn vad projektorn kan göra den.
Inte alla projjar som Àr helt skarpa och i sÄ fall kan man lika gÀrna se pÄ en tupplur som en duk för du kommer inte uppleva skillnaden annat Àn att den Àr lite mörkare Àn vad en vit duk Àr.

Postad 10 June 2006 - 11:43

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlĂ€gg
  • 0
Kanske dÀrför det fungerar fint för mig ?

Jag har en Skarp VXZ 201E, en av de skarpaste projjar jag sett i optiken. Jag brukar köra den liiite offset för att mjuka upp bilden & ta bort lite screendoor.
Upplever inte att duken Àr oskarp för mig, och minns inte att jag upplevde nÄn skillnad mellan den riktiga duken och Tuppluren(men det var ett tag sen sÄ jag Àr inte stensÀker pÄ min sak).

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.