Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Extern HD, mediaspelare + LAN

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 March 2006 - 11:06

Unregisteredd61c0bcd
  • Unregisteredd61c0bcd
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Jag söker en extern HD med medispelare som har stöd för LAN.
Jag hittar dessa men undrar om ni har några andra förslag

http://www.mediamani...re35/index.html

http://www.pixmania....#fichetechnique

http://www.expansys....asp?code=130451

Postad 17 March 2006 - 20:16

J0naz
  • J0naz
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Har inte mycket råd att ge men om du köper någon av dessa produkter så skriv gärna några rader...Jag är också sugen på att köpa en, dock inte hittat någon jag velat satsa på än....FREECOM skulle jag köpt om jag köpte en idag..

/jonas

Postad 22 March 2006 - 23:22

martin_wow
  • martin_wow
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Jasså, jag tycker den första verkar vara bäst?

Klarar hd upplösning och har även dvi kontakt.
Det hade vart kul med en som klarade film i dv format också..

/Martin

Postad 09 April 2006 - 10:38

Axxel
  • Axxel
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Jag passade på o köpte flera prylar av MediaMania.se eftersom jag ju redan betalat frakt o ville utnyttja ångrat köp. På så vis testade jag på denna:

Mediaman HVX3500

Jag sålde raskt min Tvix M-3000U, för den dög inte längre.
Den lilla spelaren används ändå av barnen, men den äldste vill ha med undertexter vilka var problematiska med gamla lilla Tvixen.
Den här nya klarar att välja undertext manuellt, ifall man glömt att döpa textfilen rätt. Det gör man ofta. Datorn (mjukvran alltså) klarar ju att känna av att det finns en undertextfil och då laddar den upp denna automatiskt. Tvix 3k klarade inte det, ni som har en sån kan ju bekräfta.
Men med Mediaman däremot välja ut en textfil manuell om man vill det.
Jag vill få äldsta barnet att börja vänja sig vid engelska, så jag brukar numera ladda ner engelsk undertext med.

Sen undrar jag en sak, när jag ändå skriver lite.
Den har analog 5.1 ljudutgång, vilket innebär att man har utgång för höger/vänster fram o bak (och plus en femte??, har inte kollat riktigt noga). Det säljs billiga högtalare på Jula, och då tänkte jag koppla in en högtalare per utgång.
Frågan: Krävs det en förstärkare per högtalare? Det är RCA kontakter.

Tillbaks till ämnet; den första är bäst - den har verkligen en härlig kvalitet. Jag fick ett par TS filmer av en polare - har haft dem ett tag och inte kunnat se dem annat än på datorn.

Det är alltså denna här som jag köpte och från början hade tänkt o behålla.
På MM har de schysst service, man kunde ställa frågor och de hade gott om info.
För ett par månader sen sålde jag min DV kamera (XL1:a) och skaffade en HDV kamera.
Och jag hade samma oro som du Martin_Wow om att kunna spela DV format.
Men jag fick en lösning av MM och det gick mycket smidigt till att kolla sitt material på mediaspelaren :)

Kommer inte på mer o säga, skriv gärna nåt så har jag väl nåt o svara :)

Postad 09 April 2006 - 10:56

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
de analoga ljudutgångarna är för högerfront, center, vänsterfront, högerbak, vänsterbak + sub alltså ett 5.1 surroundsystem. du behöver fem högtalare, en subb och en förstärkare som klarar surround ljud!! (hemmabioljud) finns en uppsjö av produkter att välja mellan, både förstärkare o högtalare!

Postad 09 April 2006 - 11:36

Axxel
  • Axxel
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Hello där

Då måste man alltså ha förstärkare (ska kolla upp prylen på Jula igen, den har nog förstärkare).
Men en annan fråga då: Är det alltid så att 5.1 har så många RCA utgångar? Har aldrig stött på en apparat som är så. Eller är det snarare så att andra apparater kör 5.1 via optisk t.ex.?

Postad 09 April 2006 - 16:23

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Hello där

Då måste man alltså ha förstärkare (ska kolla upp prylen på Jula igen, den har nog förstärkare).
Men en annan fråga då: Är det alltid så att 5.1 har så många RCA utgångar? Har aldrig stött på en apparat som är så. Eller är det snarare så att andra apparater kör 5.1 via optisk t.ex.?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är analog koppling av surround ljudet som har så många kopplingar. Om det hade varit digital kopling av ljudet hade det varit en kabel, optisk eller coaxial.

Postad 09 April 2006 - 23:21

jimmy76
  • jimmy76
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Axxel: Kanske skulle du kunna skriva en recesion av M-5000U??
Funderar nämligen på att köpa en själv, men vill veta ALLT om den först =)

Postad 09 April 2006 - 23:48

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Frågan är ju om din mediaspelare är bättre på att hantera 5.1 ljudet än din tänkta receiver (paketet från jula) Det kanske inte är så viktigt eftersom du tänker köpa grejjorna från jula, men ändå det kanske du ska tänka på, för om du kör analogt som kommer din mediaspelare att sköta avkodningen av sorroundljudet, kör du digitalt så sköter receivern det. Jag tror inte det spelar någon större roll, förmodligen gör mediaspelaren ett tillräckligt bra jobb, det du behöver är ett slutsteg för fem kanaler, och ska du njuta av 5.1 ljud så ska du ha en subwoofer också till dina högtalare eftersom DD (ac3) och DTS kräver det för en korrekt återgivning av ljudet... men jag vet inte vad det är för film du ska spela upp från din mediaspelare utan det du ska spela upp kanske inte alls har DD eller DTS :)

Postad 19 April 2006 - 21:11

Axxel
  • Axxel
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Sådär, då har jag fått tummen ur... .. jag får hålla mig till ämnet. "Nu har jag tid o skriva" är nog lite artigare :D

Jonas: Jo, det är inte så viktigt som det borde vara ärligt talat. Jag tänkte börja smått. Det var rätt billigt på jula, så tänkte jag, att jag nu kunde prova på o testa detta med surround. hur bra det nu blir. Så grejen är lite som du frågade - det beror på vilken film jag ska kolla på. Oftast (alltid?) rör det sig om Xvid, men det finns ju en hel del som har AC3. Så vi förutsätter att jag ska kolla på filmer med det ljudkravet.
När du skriver "slutsteg" så får du ursäkta att jag är helt kass här. Det betyder väl att jag behöver ha en slags receiver som tar emot alla fem-sex analoga anslutningar och sen förstärker ljudet (eller kanske inte) och sen skickar vidare ljudsignalen till respektive högtalare? för just nu använder jag ju bara Stereo och då är de två RCA för ljud. Då sker ju säkert nåt innuti TVn och ljudet kommer ut via två styck högtalare. Så min främsta fråga är hur mycket, eller rättare, hur lite jag behöver lägga ut för att få det hela att funka.

Fast, svaret kanske kommer av sig självt om jag ser till o frågar nån säljare på Jula eller att jag läser vad som står på boxen. Jag behöver som sagt bara koppla sex stycken RCA sladdar och så vill jag ha ljud :)
För att inte folk ska tycka att jag är en otroligt nördig nörd, så vill jag säga att jag en dag minsann tänker köpa vassa grejer, ska inte hålla mig till Jula hela min livstid ;)

OK; Då var det recensionsdags. Nå, ni får förlåta mig för att jag inte är den borne recensenten, men någon gång ska ju vara första gången.
Ska posta det här, så skriver jag recensionen - om den nu kommer vara värd namnet - i en separat post.

Postad 19 April 2006 - 21:32

Axxel
  • Axxel
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Da RecenZation! Aight!

OK, ni får betygsätta om ni fick ut nån info av det hela, eller om jag fört en lång monolog med mig själv i textform. ;) (härligt med passande smileys :D)

Mediaman HVX-3500

Detta är en härlig spelare, inte nån dumburk som alla andra, varken utseendemässigt eller utförandemässigt. Snygg design i aluminium.
Fläkten går att reglera via setup, men jag hade gärna sett en modernare och därmed tystare fläkt som Zalman och andra tysta märken. På tal om det så kanske det går att byta ut den - det rör sig ju säkert om standardfläktar.

Jag gillar navigeringen och reaktionstiden. Det går fort o bläddra mellan mapparna. Man trycker vänster höger för att gå in eller ut ur mappen (snabbare än att gå längst upp och väljer "tillbaka" med andra ord). Man kan även spela upp filer så här.
Man kommer in i ISO filen som om det vore en mapp, men jag skulle gärna se att det fanns lite options i setup, så att man väljer Directory mode (som jag kallar den nuvarande) och DVD-Mode (att den förväntar sig en ISO att vara en DVD).
Vidare skulle jag vilja ha stöd för IMG, DVD ripps. Men det kommer kanske, för jag mailade Mediamania.SE och skrev till dem en önskelista. Skriv gärna ni också om ni har förslag på vad mer en mediaspelare (eller dess mjukvara) skulle tänkas ha. Man lär sig ju mer man använder den och man stöter på händelser så att säga.

Undertextfinesserna är mycket bra. Man kan ändra positionen på dem, storlek, färg. Men viktigast tycker jag att man kan välja en undertext manuellt. Min gamla sk***a Tvix (hmm, jag får en känsla av att man inte får lov att skriva så i en recension, men whateva, lite kul får man ha) stödde inte det, så det är otroligt jobbigt att man kommer på att man måste stänga ner allting, koppla till datorn, döpa om undertexten och sen kolla vidare.
Dessutom så har jag numera flera undertexter till samma film (dem som jag sparar), oftast Svenska o Engelska.

Ett tillägg till ovanstående är att jag flyttar filmen uppåt så jag har plats till undertexten under. Det säger sig själv att jag oftast kollar på Widescreen filmer på min gamla TV som inte är wide. Annars hade jag inte haft så mycket plats o flytta upp filmen.
Men just denna process går mycket smidigt direkt med fjärren.

Kollar jag serier så upptäcker den nästföljande fil automatiskt. Då fortsätter den bara på filen efter, även om filnamnsstrukturen inte är Fil1, Fil2, Fil3 utan Fil1_xvid, Fil2_xvid - rätt smart faktiskt.

Det är i stort allt. Jag ser emot att den svenska Firmware versionen kommer ut. Inte hela världen men ett plus i kanten.

Tack tack kära läsare, kära vänner. Hoppas den här recensionen var givande. Frågor, förslag och kritik (helst inga avsågningar, annars blir jag sån: :) ) är välkomna.

Postad 06 June 2006 - 22:00

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0
Kör idag med en Showcenter 1000 och en sak som jag irriterar mig på denna är att jag INTE kan välja en låt. Börja spela den och sen lägga till en eller flera låtar till "spellistan", vilket kan vara trevligt om man har fest.

Så en enkel? fråga ang. dessa spelare eller egentligen alla HDD baserde spelare, kan man göra detta på någon?

Micke

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.