Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fujitsu Siemens Scaleco E

329 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Fujitsu Scaleo E - 3,0GHz 1GB 250GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 7,5 (5) Inga priser

Postad 24 mars 2006 - 12:37

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Vad sägs om denna? Verkar ha det mesta man behöver. Riktigt snygg dessutom. Passar utmärkt ihop med min Harman kardon stärkare.

http://www.fujitsu-s...s/scaleo_e.html

Postad 27 mars 2006 - 15:09

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0
Jag har oxå tittat på den, av skälet att den ska match min H/K 630... :o
Än så länge verkar det bara möjligt att köpa dem i tyskland tyvärr. Jag har försökt få fram från F-S i sverige om denna ska lanseras i sverige, men det har varit som att tala med en vägg.
Provade kundtjänt, support och nåt de kallade pro-support :P men alla sa ungefär samma saker: öhhh, vaddå...

Priserna jag hittade i tyskland verkade vara mlln 800-1000 euro, vilket verkar mkt prisvärt enl mig, för den tekniska specen var ju imponerande.

Hoppas den hittar hit snart, annars får costumbygga ett HTPC chassi själv...

Kolla in denna också, tror jag såg nån bild på den i silver också. Activity

Redigerat av PsychoCheF, 27 mars 2006 - 15:11.

Postad 27 mars 2006 - 20:14

veee
  • veee
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Finns på PC City. Ligger på typ 12990.

Postad 06 maj 2006 - 13:33

Orwellian
  • Orwellian
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Jag har fått erbjudande denna dator (Scaleo E) via hemPC och är riktigt sugen. Orkar inte bygga själv och slita med alla kompatibilitetsproblem. Jag är dock rädd för några saker:

1. Att den inte är tillräckligt tyst. Om den inte är det måste det gå att fixa, typ byta nätagg, cpu-fläkt etc.

2. Att den inte är utbyggbar. Det måste gå att sätta i andra grafikkort. Jag vill inte vara bunden till Low-Profile grafikkort eller något annat mög. Det måste även finnas en eller flera lediga PCI-platser.

3. Jag vill köra DVI upp till min (snart inköpta) Samsung LE-40M61B men har hört "rykten" om att det inte ska gå. Kommer jag att tvingas in i den analoga världen mellan Scaleon och skärmen?

4. Jag vill kunna köra ComHem via intern FloppyDTV men vart tusan ska jag klämma in den. Jag tänker ge mig fan på att inte ha fler burkar än absolut nödvändigt!, dvs HTPC+Förstärkare+TV+Högtalare). Tips ang. FloppyDTV mottages tacksamt...

Jag har dessutom letat på bilder från innanmätet av scaleo e men inte hittat något.

Om någon har erfarenhet av denna HTPC kan vi väl dela med oss? :) Jag kan knappt bärga mig att hiva ut alla cd- dvd- vhs- och andra burkar som samlats under teven... :(

/Nisse

Redigerat av Orwellian, 07 maj 2006 - 07:14.

Postad 07 maj 2006 - 16:11

veee
  • veee
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Den är i mitt tycke tyst. Sitter i princip bara en fläkt i den och det är i agget.

Ang grafikkort så tar denna bara Low-Profile-kort, vilket du således är bunden till att köra.

Den har en DVI-utgång på det integrerade grafikkortet, så det enda problemet jag ser att köra DVI mot plasman är att du inte har riktigt samma inställningsmöjligheter i drivisarna som du har med NFORCE eller Catalyst. Går väl dock att fixa med PowerStrip.

Ang FloppyDTV vågar jag inte svara på huruvida det går att pressa in eller inte. Skulle tippa på att det inte är omöjligt, men blir nog ganska trångt isf.

Postad 08 maj 2006 - 11:40

Unregistered8b3631e1
  • Unregistered8b3631e1
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Jag har beställt en Scaleo E via hem-pc.
Återstår och se om man blir nöjd :ph34r:

Hittade lite bilder på Scaleo E, bilder

Tanken är att den skall stå i vardagsrummet kopplad till en 40" LCD (har kollat lite på Samsung) och nätverket/internet. Vi kommer antagligen att ha en Denon 1906 eller likvärdig (prismässigt) samt kompletera nuvarande högtalare med center- och bakhögtalare.

Vi har ett nybyggt hus på gång och flyttar in i mitten av juni så det dröjer lite ännu. (Trådbundet Cat.6 nätverk med många uttag.) Trädgården och vårt kommande barn kommer nog att ta tid i anspråk så jag hoppas att de tekniska prylarna kommer att funka direkt.... (man kan väl få hoppas B) )

Leverans av Scaleon är beräknad till "början av juni".

Jag läste i någon test att det inte gick att spela in ett program samtidigt som man tittar på ett annat. Stämmer verkligen det? Men om LCDn har egen tuner så kanske man kan låta datorn spela in och låta tunern i LCDn visa ett annat program *funderar*.

Jag är "ny" på det här med HTPC, LCD och annat. Va bra att jag hittade Minhembio :)

Lite frågor börjar ta form och jag får väl så småning om anledning till att ställa frågor (och söka) i andra trådar.

/mbn

Postad 08 maj 2006 - 12:28

cezar
  • cezar
  • Forumräv

• 660 inlägg
  • 0
Är inte så mycket för märkesdatorer. Deras moderkort brukar suga, knappt några funktioner alls i BIOS.
För dem pengarna kan du köpa dig en bra dator om du klarar att bygga den själv.

Postad 09 maj 2006 - 23:09

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1 064 inlägg
  • 0
FloppyDTV passar perfekt under DVD och du får CAM ut under luckan i fronten. Ser helt fabriksgjort ut!!

Sen kan du annars sätta i två stycken FloppyDTV i kortplatserna där bak med de medföljande PCI-bracketarna istället (skruva bara loss FloppyDTV-plåten och byt till pci-bracketen).

Jepp jag byggt både dessa varianter i två stycken Scaleo E.

Postad 09 maj 2006 - 23:49

Unregisteredf170c5ad
  • Unregisteredf170c5ad
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tjena grabbar, detta blir min första post, sorry att den blir negativ bara. Jag vill bara varna er, att hur välpresterande en Fujitsu-Siemens än är, så ska man vara beredd på att laga den flera gånger. Jag har behövt laga min Fujitsu-Siemens SCALEO 600 3ggr, och känner även andra som haft t.ex. bärbara Fujitsu-Siemens datorer som behövts lagas flera gånger. Är dock nöjd med datorköpet (3 år gammal nu) eftersom garantin har täckt lagningarna än så länge :( hoppas inte ni råkar ut för samma mög

Postad 10 maj 2006 - 11:25

Unregistered8b3631e1
  • Unregistered8b3631e1
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

FloppyDTV passar perfekt under DVD och du får CAM ut under luckan i fronten. Ser helt fabriksgjort ut!!

Sen kan du annars sätta i två stycken FloppyDTV i kortplatserna där bak med de medföljande PCI-bracketarna istället (skruva bara loss FloppyDTV-plåten och byt till pci-bracketen).

Jepp jag byggt både dessa varianter i två stycken Scaleo E.

<{POST_SNAPBACK}>

*Vink vink* Magnus, dig känner jag igen från rejsa :D
Här är jag mbnmbn och på rejsa mbn... någon här hade redan tagit mbn ;)

Låter som du kan förmedla lite svar när min Scaleo väl trillar in i huset och frågorna börjar dyka upp :D
Jag skall erkänna att jag senaste halvtimmen sökt på FloppyDVT för det hade jag aldrig hört om innan, novis som man är.

Postad 23 maj 2006 - 08:18

Turre
  • Turre
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hittar ingen info på måtten för plattsen under DVD:n på Scaleo E. Får man verkligen plats med en floppytdv där? Om det går....får man igen luckan när kortet och CA-modulen sitter i.

Postad 23 maj 2006 - 09:51

golleman
  • golleman
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Någon som vet hur de har löst scart-utgången? Det lär väl vara aktiv omvandling, men de måste ha löst det rätt billigt med tanke på att burken kostar som en normal märkes-htpc med samma specs. Kunde ju vara intressant att få tag på den modulen, särskilt som de kör på NVidia-gpu...

Postad 05 juli 2006 - 08:56

Unregistered8b3631e1
  • Unregistered8b3631e1
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Någon som vet hur de har löst scart-utgången? Det lär väl vara aktiv omvandling, men de måste ha löst det rätt billigt med tanke på att burken kostar som en normal märkes-htpc med samma specs. Kunde ju vara intressant att få tag på den modulen, särskilt som de kör på NVidia-gpu...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet inte rent tekniskt vad som menas med aktiv omvandling men jag har nu börjat använda Scaleon mot en tjock-TV via Scart och det funkar.

Postad 06 juli 2006 - 09:11

mrspurs
  • mrspurs
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
SKall få denna HTPC i Augusti via jobbet och är nyfiken om någon har några mer intryck att delge.

Funderar på att skaffa en Samsung LE-40M61B men det verkar ju som att den inte tar högsta upplösningen på via HDMI ingången och det gör nog att jag väljer någon annan LCD skärm istället

Postad 07 juli 2006 - 09:36

Unregistered4a5ae937
  • Unregistered4a5ae937
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hej på er,

Jag kommer beställa Scaleo E via HemPc. Jag har beställt en LG 42PM1M & hoppas det blir bra. Däremot så är man ju lite fundersam över just plasma & lcd. Jag kommer ju använda Win MCE & surfa en del via plasman & självklart mycket film/tv tittande. Ska man avbeställa plasman & köpa en LCD istället "Inbränning"?? Jag antar att man då får slänga ut lite extra tusenlappar..

Vad rekommenderar ni??

Tacksam för svar.

Postad 07 juli 2006 - 12:58

Nindae
  • Nindae
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej alla,

fick min Scaleo E för 2 veckor sedan (personalköp).
Den är tyst och har en diskret front.
Jag kör den tillsammans med en 26" LCD. DiBoss (helt ok!)

Jag stötte på problem direkt:

1. Kopplar S/PDIF till min receiver. Om man kör WinDvd så lyckas jag få ut DD och DTS signal till
receivern, men inne i från MCEn fungerar det inte. Har sökt på många forum och det verkar
vara ett vanligt problem, icke specifikt för Scaleo E.
2. Det sitter två TV kort i burken och det fungerar att titta på en kanal med man spelar in en
annan. Dock kräver korten väldigt bra antenn-signal. Som läget är just nu (dåliga färger ) så
duger inte bilden till att titta på tv.

Förmodligen så löser sig problemen med tiden, men man ska inte förvänta sig att det bara är att plugga in och köra...

Postad 08 juli 2006 - 00:10

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1 064 inlägg
  • 0

Hittar ingen info på måtten för plattsen under DVD:n på Scaleo E. Får man verkligen plats med en floppytdv där? Om det går....får man igen luckan när kortet och CA-modulen sitter i.

<{POST_SNAPBACK}>

Missat den här posten.

Svar ja. Trångt att få dit men sitter som en smäck!

Och svar ja. Inga problem med luckan alls!

:angry:

Postad 09 juli 2006 - 13:07

Tjalve_Gurka
  • Tjalve_Gurka
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Har en del information om Scaleon E för de som är intresserade.

Det finns två stycken varianter av den. Skillnaden är vad det är för grafikkort som sitter i. Den första varianten har ett Intergrerat Intel kort. Den andra har ett Nvidia 6500 som inte har någon VGA.

Såg att någon undrade om storleken. Den är 100 x 430 x 425mm och väger ungefär 15kg.

Lite annat man bör tänka på är att Scart ingången är kopplad till TV kortets S-video ingång, så har man en digitalbox som kör komposit på scart så kommer bilden bli svartvit.

Jag har även hört om folk som inte kan få bild via Scart/S-video till TV, när man kör Media center i fullscreen. Det ser ut atta vara ett problem med media center (och inte datorn) och det gäller inte för alla maskiner. Någon som haft problemet eller har nån lösning på det?

Postad 12 juli 2006 - 07:56

mrspurs
  • mrspurs
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Tack för infon. Misstänker att det kommer att komma mer inlägg och synpunkter efter sommaren när folk börjar få sina hempc-paket levererade. Jag kommer att lägga in lite info så fort jag får tillgång till min HTPC.

Vad det gäller varianten med NVidia Geforce 6600 så står det i våra specifikationer att det skall finnas VGA ut. Får hoppas på detta.......

Postad 12 juli 2006 - 09:51

ttboy
  • ttboy
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Jag väntar oxå på leveransen i September. Enligt spec så ska den med NVidia Geforce 6600 ha VGA.

Postad 12 juli 2006 - 09:56

ttboy
  • ttboy
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Här kommer specen från Fujitsu sidan
http://www.fujitsu-s.../1572779986.pdf

Postad 13 juli 2006 - 15:14

Nindae
  • Nindae
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
ttboy,
man får en dvi->vga dongle.

Postad 14 juli 2006 - 07:22

Unregistered4629f1b6
  • Unregistered4629f1b6
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Hej!

Hittade en manual till Scaleo E. Den kan kanske vara intressant att studera.

Se bifogad .pdf

Bifogad fil(er)

Postad 19 juli 2006 - 22:23

Patrick85
  • Patrick85
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Tja!

Hur kan Scaleo E kosta typ 12,990:- på SIBA och 9990:- på El-Giganten vad är skillnaden på dem kan inte hitta något?

Postad 20 juli 2006 - 05:34

Anders27
  • Anders27
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
svar minne 512 vs 1024 i överigt samma så siba är helt enkelt dyrare, men denna kostar inte 9995kr i elgigantens varuhus utan endast på nätet,dock hade dom 1 eller 2 ex varje butik som dom sålde ut som lockvara härom veckan :unsure:

Postad 25 juli 2006 - 00:55

Patrick85
  • Patrick85
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Okej hittade skillnaden nu. Tack för upplysningen!

Men oj att förlora 512 mb i minne för 3000:- billigare är ju inte en dålig affär eller?. Men är det inte bara köpa till 512 mb och sätta in själv. Det kostar ju runt 500 lappen. Mycket billigare ju!´

Men varför säljer El-Giganten Scaleo E med 512 mb i minne när alla andra kör på 1024?

Redigerat av Patrick85, 25 juli 2006 - 01:31.

Postad 25 juli 2006 - 07:32

Anders27
  • Anders27
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
För att siba elgiganten onoff mfl har kartellbildning,därför dom försöker så gott dom kan o hålla sig ifrån samma varor o när dom har samma så skiljer det andå en bokstav i namnet för att man inte ska kunna använda lägsta pris garantin.

Men varför säljer El-Giganten Scaleo E med 512 mb i minne när alla andra kör på 1024?

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Postad 25 juli 2006 - 23:40

Patrick85
  • Patrick85
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Okej! Så är det säkert.=)

Men om jag nu ska välja vore det helt galet att ta den hos El-Giganten som är 3000:- billigare och den ända skillnaden är 512 i Ram minne?

Eller någon som kan hitta någon mer skillnad mellan El-Gigantens och Sibas SCALEO E?

Postad 26 juli 2006 - 06:41

Anders27
  • Anders27
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Det är enda skillnaden jag hittat,vill du va säker så maila fujitsu siemens sverige o fråga. du kan ju uppgradera minnet för en bilig peng.

Men om jag nu ska välja vore det helt galet att ta den hos El-Giganten som är 3000:- billigare och den ända skillnaden är 512 i Ram minne?

Eller någon som kan hitta någon mer skillnad mellan El-Gigantens och Sibas SCALEO E?

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 26 juli 2006 - 21:47

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1 064 inlägg
  • 0

Det är enda skillnaden jag hittat,vill du va säker så maila fujitsu siemens sverige o fråga. du kan ju uppgradera minnet för en bilig peng.

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Beror på hur många minnesslots som är upptagna i värsta fall... Uppgradera går ju alltid men det blir ju trist om man mot förmodan måste slänga minne... Bara så ni inte missar o kolla det B)

EDIT: fast det blir ju antagligen billigare även om man måste slänga minne kom jag på :) :P

Redigerat av Magnus Thomé, 26 juli 2006 - 21:47.

Postad 27 juli 2006 - 21:52

Patrick85
  • Patrick85
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
[quote name='Anders27' date='Jul 26 2006, 06:41 ']

Mejlade Fujitsu Siemens igår och frågade, fick detta svar:

Hej Patrick!
Det är ingen skillnad på Scaleo E som El-Giganten säljer eller som andra
Återförsäljare säljer. Däremot är det givetvis skillnad på bestyckning, dvs
storlek på disk, minne osv. Sen kan samma dator förekomma med olika beteckningar
hos olika Återförsäljare vilket vi inte kan styra över. Vi inom den svenska
delen av Fujistu Siemens Computers kan inte heller styra vilken väg maskinerna
kommer till återförsäljare, dvs om de kommer via en svensk eller annan
dirstributör. Däremot kan vi säga att alla Scaleo tillverkas vid vår fabrik i
Sömmerda i Tyskland med samma grundkomponenter men med olika specifikationer.
Med vänlig hälsning
Jan Paulsson

Postad 27 juli 2006 - 23:42

Jah-Nee
  • Jah-Nee
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Intressant tråd!
Speciellt för mig, då jag just fått erbjudande om hem-pc via mitt jobb som postis.. Scaleo E är en av de datorer som erbjuds. Dessutom versionen med 1 gig ram och gforce-kortet..
Nettopriset skulle bli 297kr/mån i 36 månader..

Jag är jävligt sugen, men min sambo är lite mer skeptisk, som sig bör.. :P

Eftersom jag har comhem måste jag ändå köpa till Firedtv, och det är ju några tusenlappar faktiskt..

Någon som kan ge mig en order om hur jag bör göra? ;)

Ha det fint!

Postad 28 juli 2006 - 02:12

Patrick85
  • Patrick85
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
En skillnad mellan el-gigantes Scaleo E och andra återförsäljar!!

Verkar inte vara NVIDIA GeForce 6600 256 MB kortet i el gigantens version.. är bara ett Intel GMA 900 128MB i den. Och även endast 512 MB i RAM. Om någon kan hitta någon mer skillnad så skriv gärna det.

Hur mycket sämre är det om man kollar prestanda och kostnad?

Redigerat av Patrick85, 28 juli 2006 - 02:14.

Postad 28 juli 2006 - 22:04

oscar_lkpg
  • oscar_lkpg
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Någon som vet om det går att få till HD TV med Fujitsu Siemens Scaleco E om man sätter in en Floppy DTV? Behöver något mer bytas eller uppgraderas?

Postad 01 augusti 2006 - 14:13

Jah-Nee
  • Jah-Nee
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Idag beställde jag en genom Hem-pc!
Den med 1 gig ram och gforce-kortet..
Ska köpa till Firedtv till comhem också..
Något mer man bör tänka på, eller ska jag bara vara glad (eller rent av ångra mig bittert?)

:)

Postad 01 augusti 2006 - 15:40

oscar_lkpg
  • oscar_lkpg
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Jag var och kollade på Fujitsu Siemens Scaleo E på elgiganten och tyckte den såg plastig ut. Hela maskinen känns som den är i plast.. Någon mer som sett den och fått detta intryck?
I övrigt tyckte jag den verkade schysst. Tangentbordet verkade bra med lagom storlek och scrollkula som mus. Ganska liten men tydlig display. Luckan på framsidan som döljer usbportar och kontakter var riktigt plastig fick trycka in den 5 gånger innan den fastnade.
Min gammla fråga gäller fortfarande. Går det få till HD TV i denna maskin? Vad krävs?

Postad 01 augusti 2006 - 17:47

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1 064 inlägg
  • 0

Jag var och kollade på Fujitsu Siemens Scaleo E på elgiganten och tyckte den såg plastig ut. Hela maskinen känns som den är i plast.. Någon mer som sett den och fått detta intryck?
I övrigt tyckte jag den verkade schysst. Tangentbordet verkade bra med lagom storlek och scrollkula som mus. Ganska liten men tydlig display. Luckan på framsidan som döljer usbportar och kontakter var riktigt plastig fick trycka in den 5 gånger innan den fastnade.
Min gammla fråga gäller fortfarande. Går det få till HD TV i denna maskin? Vad krävs?

<{POST_SNAPBACK}>

HDTV-klipp på fil typ windows egna hdformat bör funka. HDTV via tv (satelit ex.) i mpeg2 bör funka. HDTV i mpeg4 (H.264) lär den inte klara med den cpu den har idag.

Postad 01 augusti 2006 - 19:31

Jah-Nee
  • Jah-Nee
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

HDTV-klipp på fil typ windows egna hdformat bör funka. HDTV via tv (satelit ex.) i mpeg2 bör funka. HDTV i mpeg4 (H.264) lär den inte klara med den cpu den har idag.

<{POST_SNAPBACK}>

Det beror väl på vilket grafikkort som hänger med. Om inte annat kan man ju byta det vid senare tillfälle, även om det kan vara svårt att hitta grafikkort till Scaleo E, eftersom de måste vara low profile.. :S

Postad 02 augusti 2006 - 09:05

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1 064 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det beror väl på vilket grafikkort som hänger med. Om inte annat kan man ju byta det vid senare tillfälle, även om det kan vara svårt att hitta grafikkort till Scaleo E, eftersom de måste vara low profile.. :S

<{POST_SNAPBACK}>

Sant. Det förutsätter nog att Nvidia 6600 sitter i. Det är en sån Scaleo E jag har här o testar specialsaker på.

Postad 02 augusti 2006 - 10:23

Jah-Nee
  • Jah-Nee
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Sant. Det förutsätter nog att Nvidia 6600 sitter i. Det är en sån Scaleo E jag har här o testar specialsaker på.

<{POST_SNAPBACK}>

Jasså?
Intressant.. får man läsa ett omdöme om apparaten när du pillat färdigt? :)

Off topic:
Jag satt för övrigt några timmar igår och lusläste tystpc.nu.. Du verkar sitta inne med massor med matnyttigheter.. Alltid skönt att det finns folk som orkar jobba sig och svara på alla jobbiga frågor.. :blink:

Postad 03 augusti 2006 - 01:01

Patrick85
  • Patrick85
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hej!

Nu har jag bestämt mig för vilken LCD jag kommer köpa, det blir en SWEDX XV1-40TV-SP1. Fast nu undrar jag hur LCD:n kommer stå sig till Scaleo E?

Och kommer Elgigantens billigare Scaleo E vara tillräcklig för datoranvändning, inspelning av tv program m.m. Kommer grafikortet funka med pixelmappning osv? Kommer den räcka till för de behoven? Kommer förmodligen köpa till 512 mb i ram och sätta in i efterhand.

El Giganten

Eller kommer jag behöva välja Siba:s dyrare variant som har vissa skillnader mot el gigantens.

SIBA

Redigerat av Patrick85, 03 augusti 2006 - 01:38.

Postad 03 augusti 2006 - 12:43

Orwellian
  • Orwellian
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Jaha, då har min scaleo e levererats. I stort är jag nöjd. Lyckligtvis levererades burken med ett microsoft trådlöst tangentbort. Standardtgntbordet som följer med är det värsta skräp jag provat. Microsofts duger.

Jag har dock ett problem: Jag har kopplat min antennkabel (har analog kabelteve från comhem) via en T-koppling till mina bägge tv-kort. Under konfigureringsfasen minns jag att jag blev tillfrågad hur många tevekort jag hade och att jag då naturligtvis svarade 2. Nu kan jag i alla fall inte spela in en kanal och se på någon annan. Har någon haft liknande problem? TV-korten är helt identiska.

En annan grej som hänt 2 ggr på 3 dgr är att när jag tittat på teve har bilden och ljudet plötsligt hängt sig. I går hände det då jag satt och tittade med time-shift. Jag är inte säker på om så var fallet sist det hände. Om det ska hänga sig en gång per kväll skickar jag tillbaka skiten. Det får inte krångla mycket för att man ska tröttna, när det handlar om en simpel sak som tevetittande. :-) Känner någon igen detta?

I övrigt gillar jag burken. Väldigt tyst, så länge den inte kör igång stora fläkten. Denna snurrar dock bara en liten stund, oftast.

/Nisse

Postad 06 augusti 2006 - 23:39

Patrick85
  • Patrick85
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Tja!

Har som några inlägg ovan frågat om El-Gigantens version av Scaleo E kommer duga till de saker jag kommer använda den till?!?

Jag kommer använda den till att Surfa, Se film, Se tv, Spela in teve, bränna film lyssna på musik. Alltså i princip vanlig dator användning. Kommer jag förlora något större genom att välja en scaleo E med ett sämre grafikort? Ram minnet kan jag ju utöka själv till 1024 mb.

Men funderar mest över grafikkortet? Sen om det är någon mer som fattas på el gigantens Scaleo E mot "standard" Scaleo E:n för 13.000:- så får ni gärna påpeka det!

Tack På Förhand!

Postad 07 augusti 2006 - 08:14

Nindae
  • Nindae
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej,

Angående tv-kort som inte fungerar:

Samma sak hände mig vid ett tillfälle. Anledningen var att jag inte hade installerat drivrutinerna ordentligt.

Ta hem de senaste drivrutinerna: http://www.hauppauge...upport_mce.html
Packa upp zip-filen, kör rensningsverktyget (Hcwclear.exe).
Starta om maskinen och peka ut mappen med drivrutinerna när du blir tillfrågad
(<uppackningsmappen>/WinTV-DVB-PCI-MCE_boards_2_106_23151_WHQL).

Hoppas det hjälper.

/K

Postad 08 augusti 2006 - 15:36

Orwellian
  • Orwellian
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Hej,

Angående tv-kort  som inte fungerar:

Samma sak hände mig vid ett tillfälle. Anledningen var att jag inte hade installerat drivrutinerna ordentligt.

Ta hem de senaste drivrutinerna: http://www.hauppauge...upport_mce.html
  Packa upp zip-filen, kör rensningsverktyget (Hcwclear.exe).
  Starta om maskinen och peka ut mappen med drivrutinerna när du blir tillfrågad
      (<uppackningsmappen>/WinTV-DVB-PCI-MCE_boards_2_106_23151_WHQL).

Hoppas det hjälper.

/K

<{POST_SNAPBACK}>

Tack! Jag ska prova detta!

Postad 11 augusti 2006 - 10:47

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Tjena alla ni som har koll på läget...

Jag väntar på en Scaleo E med Intel P4 3.0 GHz, 1 gig ram, Geforce 6600-256 MB + övrigt lull-lull + ljudpaket Logitech Z-5500 (5.1 system med stärkardel + ingångar i subben) och tänkte använda detta som HTPC (min första f ö) i ett nätverk med bef. dator + XBOX.

Det jag undrar över är att jag fn använder en vanlig TV och tänkte styra det datamässiga via en monitor bredvid (hoppas att det är möjligt) + att jag har en egen parabol (Canal digital) med digitalbox som jag gärna vill styra med Scaleon + marksända utbudet (är det möjligt ??) eller bör jag köpa floppyDTV istället.

Eller ska jag använda mitt bef. surround system med extern stärkare (Panasonic SA-HE7) ??
Och vad är bäst LCD eller plasma om man anväder detta till film,TV,data och XBOX spel ??

Postad 11 augusti 2006 - 11:23

joje1
  • joje1
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
:) Angående Elgigantens Scaleo E ;)

Ägare till denna sedan mars.
Nöjd med burken tills jag köpte ny tv i veckan.
AMOI ELITE LCD 42", 1080p

När jag kör via DVI utgång till tv´n får jag int till högr upplösning än typ 720*640.
Denna Scaleo har grafikkort inbyggt i moderkort I915G.
Kontaktade ELgiganet support men fick rådet att ladda ned senaste drivrutiner för grafik på intel.se, samt att besöka butiken för hjälp.
Drivrutiner gjorde ingen skillnad och i butiken kunde de ej hjälpa.
Jag ringde då Fujitsu-Sveriges support men de nekade mig hjälp.
Så här löd svaret "Elgiganten köper in sina datorer direkt från leverantör utan support så du får vända dig till Elgiganten"
Jag misstänker jag åker på att köpa ett grafikkort för 1500-2000 spänn för att få till upplösningen.
Jag är j*ligt trött och irriterad på Elgiganten.
När jag ska ringa till supporten är dtt ständigt kö.
Så nu sitter jag ikläm och har faktiskt lust att lämna tillbaka maskinen (knappast möjligt)

Ngn som har tios på hur jag löser mitt grafikproblem snabbt, enkelt och billigt.
Amoien har HDMI anslutning

Postad 11 augusti 2006 - 11:55

oscar_lkpg
  • oscar_lkpg
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

B) Angående Elgigantens Scaleo E ;)

Ägare till denna sedan mars.
Nöjd med burken tills jag köpte ny tv i veckan.
AMOI ELITE LCD 42", 1080p

...

Ngn som har tios på hur jag löser mitt grafikproblem snabbt, enkelt och billigt.
Amoien har HDMI anslutning

<{POST_SNAPBACK}>

Har du testat Powerstrip? Det är ganska bra för att tvinga fram olika upplösningar från grafikkort.
http://entechtaiwan.net/util/ps.shtm

Postad 17 augusti 2006 - 19:32

mrspurs
  • mrspurs
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Ni som äger denna HTPC vad kör ni för LCD? Jag skall precis köpa en LCD och får snart datorn och det skulle vara kul att höra vad ni har för något och hur det fungerar.

EDIT: Kom på en fråga till. Om det är så att man skaffar sig en HDbox för kabelsändningar. Hur skall man då göra för att få in signalen till datorn. Man kan väl köra via SCART men då blir det väl långt ifrån någon bra kvalite? Eller?

Redigerat av mrspurs, 18 augusti 2006 - 10:53.

Postad 22 augusti 2006 - 09:28

ttboy
  • ttboy
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Är i väntans dagar då min Scaleo snart ska levereras. Ska även köpa ny TV men kan inte bestämma mig om jag ska ha en LCD eller Plasma. Just nu lutar det åt en Plasma LG 42PC1R. Någon som kan övertyga mig om vilken sort jag ska köpa? Kommer nog mest att använda tv'n för film och vanligt tv tittande via Scaleon.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • 2st Slutsteg till köket
    Anton
    2025-04-27 22:56:09
  • MadVR Core videoprocessor
    Globe
    2025-04-26 20:58:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.