Inbränningar på Plasma-TV.
25 svar till detta ämne
Postad 10 April 2006 - 12:55
EvilJoel
-
EvilJoel
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Jag skall köpa min första Plasma-TV och jag är rent ut sagt skiträdd för att få inbränningar. Inbränningar borde ingå i garantin eftersom dom saluförs som en vanlig TV-apparat och man måste ju kunna använda den utan att behöva oroa sig. Visst verkar det som om tillverkarna har blivit lite bättre på den punkten och vissa TV-kanaler har ju börjat med mer transparenta loggor men helt 100% fri från inbränningar kan man ju tyvärr inte vara som det är just nu.
Edit: Finns det verkligen ingen som har reklamerat sin plasma och fått rätt när det gäller inbränningar?
Redigerat av EvilJoel, 10 April 2006 - 17:32.
Postad 10 April 2006 - 17:49
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
Känner samma sak angående inbränningar  . Skulle få spelet om den nya plasman uppvisade inbränningar (även "tillfälliga") efter ett par dagar. Och om jag ska vara ärlig så skulle det innebära en belastning påförhllandet till sambon att behöva förklara att vi måste titta på tv med "specialinställningar" under en tid för att den NYA tv'n inte ska få permanenta inbränningar. Lite svårt att sälja in det tror jag  .
Var till för ett par dagar sedan helt inne på en plasma, något som sedan dess ändrats lika ofta som jag andas. Blir sååå jäkla trött på dels mig själv och min ambivalens och dels att ny teknik kommer lika ofta som jag vet inte vad. Suck!! Kan lova att pengarna brinner i fickan......
Postad 10 April 2006 - 18:45
EvilJoel
-
EvilJoel
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Känner igen mig där, driftar också mellan LCD/Plasma och pengarna gör precis som du säger snart ett hål i fickan
Postad 10 April 2006 - 18:55
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Väldigt mycket rädsla för inbränningar. Kolla kommentarer om plasman ni vill köpa, om inbränningar förekommer så finns garanterat info forumen, tex avsforum.com
Som sagts tidigare har nyare plasmor mycket mindre risk.
Postad 10 April 2006 - 19:26
EvilJoel
-
EvilJoel
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Som du själv skriver så finns ju risken trots allt och inte är det speciellt roligt att få inbränningar när man har lagt ut en massa pengar på en TV som man inte kan använda som en TV.
Postad 10 April 2006 - 19:28
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Som du själv skriver så finns ju risken trots allt och inte är det speciellt roligt att få inbränningar när man har lagt ut en massa pengar på en TV som man inte kan använda som en TV.
<{POST_SNAPBACK}>
Då kanske en lcd passar bättre för dig.
Postad 10 April 2006 - 19:33
EvilJoel
-
EvilJoel
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Detta är ingen Plasma vs LCD-tråd som jag sett att du har skrivit i förut utan denna tråden handlar om inbränningar och reklamationer så var vänlig och respektera detta då tråden har blivit lite väl mycket OT
Postad 10 April 2006 - 20:11
Unregistered6b6358aa
-
Unregistered6b6358aa
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Detta är ingen Plasma vs LCD-tråd som jag sett att du har skrivit i förut utan denna tråden handlar om inbränningar och reklamationer så var vänlig och respektera detta då tråden har blivit lite väl mycket OT 
<{POST_SNAPBACK}>
Det krävs en lite uppoffring eller vad man vill kalla det i början. Låter du din plasma stå kvar på fabriksinställnignar som ger en väldigt hög kontrast bla så kommer du antagligen få inbrännignar. Om du sänker värdena i början så är chansen stor att du kommer slippa inbrännignar ( räkna med upp till totalt ca 1000 timmar innan du säller in det normalt som du vill ha det ). Sök på forumet så kommer du hitta olika faq för inställningar.
Postad 10 April 2006 - 22:15
EvilJoel
-
EvilJoel
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Det krävs en lite uppoffring eller vad man vill kalla det i början. Låter du din plasma stå kvar på fabriksinställnignar som ger en väldigt hög kontrast bla så kommer du antagligen få inbrännignar. Om du sänker värdena i början så är chansen stor att du kommer slippa inbrännignar ( räkna med upp till totalt ca 1000 timmar innan du säller in det normalt som du vill ha det ).
Sök på forumet så kommer du hitta olika faq för inställningar.
<{POST_SNAPBACK}>
Detta med att man skall köra på låga kontrast- och ljusinställningar dom första 200 tim vet jag men det skall man ju inte behöva göra när man köper en TV. Kollar man 3 tim/dag i snitt så tar det 2 mån innan man kan se med dom "rätta" inställningarna. Om det är som du säger att man skall titta med låga inställningar dom första 1000 tim så är det 1 år vi pratar om och det tycker jag är rent ut sagt löjligt. Jag tycker personligen att tillverkarna skall lägga in inbränningar i garantin eftersom det är så vanligt.
Postad 10 April 2006 - 22:36
Miner
-
Miner
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Halloj !
Har endast varit plasma ägare en kortare tid, men man märkte ju snabbt att nya TV:n är känslig för inbränning. Visst är man lite orolig, men jag tror många tänker lite väl mycket på det här med inbränning. Helt klart hade det varit surt om man hade fått en bestående inbränning när man betalat så mycket för en ny TV. Tycker själv att garantin även skulle täcka inbränning, för tillverkarna borde ta det som ett misslyckande att göra teknik prylar som är så känsliga. Men jag kommer att använda min nya TV som jag gjort med den gammla. Man kan ju inte göra en instruktionslista om hur barnen/sambon ska titta på TV. Den är till för att användas. Själv har jag aktiverat TVn:s inbränningsskydd och så kör jag själv en "tvätt" på den ibland med myrornas krig.
Skulle det trots allt bli en inbränning så får man väl krypa till korset och erkänna att man köpt dyrt mög.
Postad 11 April 2006 - 09:09
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
Miner:
Vad har du för plasma?
Postad 28 May 2006 - 23:16
StevenStevenL
-
StevenStevenL
-
Användare
-
-
120 inlägg
Jag tycker inte att man ska vara orolig när man köper en produkt. När det gäller tv nu ska man kunna använda den som en tv och inte behöva ställa om olika inställningar och vara rädd för inbränning.
Det känns som att köpa en ny bil och behöva dra åt alla skruvar igen sen får man inte åka för länge med den, då åker hjulet av.
Postad 29 May 2006 - 10:53
CharlesIngalls
-
CharlesIngalls
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Rädslan, ångesten och ambivalensen är fullt befogad! Jag har en Pioneer 436XDE och fick inbränningar efter 3 veckor, trots att jag ställde ner alla inställningar rejält.
Det enda Pioneer-verkstaden säger är att det kommer att försvinna. Men nu har jag använt den i ytterligare 1.000 timmar, utan loggor, och den är fortfarande kvar (TV3 logga). Pioneer säger fortfarande att den kommer att försvinna men om den inte gör det så är det heller inte deras problem eftersom det inte täcks av garantin.
Pioneer är hårt drabbade av inbränningar vilket är mycket tråkigt eftersom den har överlägset bästa bild.
Skulle jag köpa en ny TV så skulle det få bli LCD, trots den markant sämre bilden, tills Plasma-industrin kan garantera att det inte kan uppstå några permanenta inbränningar.
Postad 29 May 2006 - 11:11
eggepegge
-
eggepegge
-
Användare
-
-
102 inlägg
Och bara för att ännu mer förtydliga hur olika man drabbas / upplever detta, så har även jag en 436XDE som jag körde med kontrast och ljus nedställt enligt rekommendationer här på forumet de första 3-500 timmarna, och har nu ställt upp till "normala" värden. Jag kan inte ens se en tendens till permanent inbränning. (TV3-loggan har funnits som en skugga vid några tillfällen nån timme efter en långtitt, men har försvunnit igen väldigt snabbt)
Jag var orolig för inbränningar i början, men har nu antagit en mer avslappnad inställning till mitt TV-tittande
/Egge
Postad 29 May 2006 - 12:19
CharlesIngalls
-
CharlesIngalls
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Och bara för att ännu mer förtydliga hur olika man drabbas / upplever detta, så har även jag en 436XDE som jag körde med kontrast och ljus nedställt enligt rekommendationer här på forumet de första 3-500 timmarna, och har nu ställt upp till "normala" värden. Jag kan inte ens se en tendens till permanent inbränning. (TV3-loggan har funnits som en skugga vid några tillfällen nån timme efter en långtitt, men har försvunnit igen väldigt snabbt)
Jag var orolig för inbränningar i början, men har nu antagit en mer avslappnad inställning till mitt TV-tittande
/Egge
<{POST_SNAPBACK}>
Det är bara att gratulera, men jag föstår oron för de som ska inhandla en plasma. Därtill problemet att förklara för sin flickvän varför den nya TV'n, som kostade ca 30.000, ska ha dålig bild i ett par månader och att de inte får titta på samma kanal för länge... Om man tittar på andra trådar, i detta forum, angående inbränning så är det många som har drabbats och för Pioneer är det nästan hälften, av de som har röstat, som har permanenta inbränningar. Men hur ska du veta om du drabbas innan du köper? Jag följde också anvisningarna på detta forum att ställa ner kontrast, ljus och diverse annat. Men ändå fick jag inbränning så det verkar ju vara olika från exemplar till exemplar.
Postad 29 May 2006 - 12:48
Tocke
-
Tocke
-
Rookie
-
3 inlägg
Reklam pausen på t.ex TV3 räcker inte den som motion.....för att slippa eventuella inbränningar?
(LG-Plasma-ägare-om-ett-par-timmar-då-post-nissen-snart-lämnar-över-den-hemma =)
Redigerat av Tocke, 29 May 2006 - 12:50.
Postad 29 May 2006 - 14:51
Kenning
-
Kenning
-
Rookie
-
8 inlägg
Jobbarkompisen lyckades med konststycket att få "inbränning" på sin bärbara PC (LCD/TFT)... Han hade suttit för länge vid pokersajten och man kunde se konturerna av pokerbordet på skärmen...
Sökte lite på nätet och fann att detta berodde på nån minneseffekt och att det försvinner så småningom när PCn stått avslagen ett tag...
Är det nån som märkt nåt liknande på sin LCD TV?
/Kenneth
Postad 30 May 2006 - 06:58
eggepegge
-
eggepegge
-
Användare
-
-
102 inlägg
Det är bara att gratulera, men jag föstår oron för de som ska inhandla en plasma. Därtill problemet att förklara för sin flickvän varför den nya TV'n, som kostade ca 30.000, ska ha dålig bild i ett par månader och att de inte får titta på samma kanal för länge...
Om man tittar på andra trådar, i detta forum, angående inbränning så är det många som har drabbats och för Pioneer är det nästan hälften, av de som har röstat, som har permanenta inbränningar.
Men hur ska du veta om du drabbas innan du köper? Jag följde också anvisningarna på detta forum att ställa ner kontrast, ljus och diverse annat. Men ändå fick jag inbränning så det verkar ju vara olika från exemplar till exemplar.
<{POST_SNAPBACK}>
Absolut, det kan man ju inte veta, framför allt eftersom det verkar vara så olika även på samma panel. Och visst förstår jag oron jag med, har ju själv varit där  Det som ökar oron är ju dessutom att inbränningar inte är något som går på garantin, så får man en är det dessvärre bara att bryta ihop och gå vidare trots att TV'n kostat en förmögenhet. Vad gäller omröstningar på forum som detta brukar jag ta dem med en ganska stor nypa salt, även om de ibland kan visa tendenser. Personer utan några som helst problem tenderar att inte lusläsa forumen och stöter således aldrig på omröstningarna, medan personer som har problem eller frågor flitigt läser alla trådar om sitt ämne och röstar om de har problem. Jag är själv en sådan person även om jag då och då försöker stoppa in lite 'icke-problems-inlägg'  Men faktum är ju att har man inga problem med TV'n så har man annat man vill lägga tiden på än att läsa olika forum dygnet runt. Som att tex titta på TV /Egge
Postad 02 June 2006 - 22:48
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1743 inlägg
Jag är glad att jag köpte en förhållandevis billig modell (16000:- kostade den) för jag har i alla fall ingen ångest eller oro för inbränningar. Däremot är jag irriterad och förbannad på att skiten får tillfälliga inbränningar på under 1 sekund....
(och nej jag tror inte det har med pris att göra för problemen finns i alla prisklasser, en del med 7999:- plasmor ser aldrig en enda liten spökbild och en del med 40 000:- plasmor har stora problem..)
Postad 02 June 2006 - 23:05
King Cobra
-
King Cobra
-
Forumräv
-
-
725 inlägg
Tycker många blandar ihop inbränning och spökbild. Inbränning=alltid permanent. Spökbild är tillfällig och går att fixa.
Spökbilder är som sagt inget att oroa sig för, ju längre TVn används, desto mer sällan uppkommer detta problemet, som är lättfixat.
Får man en inbränning (alltid permanent) så är det kört, så att säga.
Kan starkare kontrast/färger/brightness/skärpa ha någonting att göra med att dyrare skärmar är kännsligare för både spökbilder och inbränning?
Postad 29 June 2006 - 12:21
Unregistered316d1ce9
-
Unregistered316d1ce9
-
Användare
-
-
139 inlägg
Skall vi väcka denna tråd till liv igen??
"Därtill problemet att förklara för sin flickvän varför den nya TV'n, som kostade ca 30.000, ska ha dålig bild i ett par månader och att de inte får titta på samma kanal för länge... "
Ja verkligen!!!
Jag håller som bäst på att bearbeta/tjata på min tjej att vi skall skaffa plasma.. Panasonic PV60E eller Pioneer eller LG50PC1R.
Och snacka om att man får bära hundhuvudet om plötsligt TVN efter blott en dags användning har spökbilder eller efter ett par veckor en månad inbränningar.. Snacka om pengarna i sjön!!
Täcker verkligen inte tillverkarnas garantier detta??????????????
Postad 29 June 2006 - 17:37
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1743 inlägg
Nej de täcker det verkligen inte. Och det är just dag och första månaden du kommer ha mest spökbilder. Du ska nästan räkna med att se spökbilder på en helt ny plasma då cellerna inte är inkörda.
Min plasma har dock gått nästan 500h och får spökbilder efter 1-2sekunder. Har den inne på service nu. Ska bli intressant att se om det går på garantin...
Postad 29 June 2006 - 18:54
Unregistered316d1ce9
-
Unregistered316d1ce9
-
Användare
-
-
139 inlägg
 Ja jisses Grimmy,
Men vad gör du om dom INTE tar det som garantiärende?? Och HUR får du det "fixat" isåfall?? För skärmen är som jag förstår mer eller mindre obrukbar efter att ha läst din beskrivning dels i denna tråden men även i andra..
Hur mycket skulle det kosta!???
Ja jag var i princip klar med mitt tankearbete och investeringsplaner i plasma. Det skulle troligtvis bli en LG 50" PC1R eller Panna PV60E!! Men nu vet jag tusan ta mig inte längre!! Vågar man??
Är det ett "upphaussat problem"??? Oroar jag mig i onödan?? Är Grimmy en av mycket få som haft MAXIMAL otur i sin investering??
Många frågor och förhoppningsvis många med råd och svar på dessa frågor!!
Slutligen övergår det mitt förstånd hur en tillverkare kan sälja en produkt som, givet att tekniken har vissa svagheter, inte tar sitt ansvar om man har en inbränning efter bara 1-2 månaders användning!!!! Och som inte går bort..
Jag skiljer mellan inbränning och "spökbilder". För att det skall vara acceptabelt MÅSTE i min mening skuggbilderna försvinna VÄLDIGT fort alltså.. Jag pratar max minuters tid!! En inbränning skall inte förekomma över huvudtaget.. Och kommer det trots det borde tillverkarna ta sitt ansvar och byta ut skräpet!! För skräp är det isåfall!!! Oavsett om det Står Pioneer 506XDE på skärmen eller Matsui!!
Redigerat av Unregistered316d1ce9, 29 June 2006 - 18:57.
Postad 29 June 2006 - 21:10
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1743 inlägg
Serviceföretaget har ju konstaterat panelfel på min tv så det finns i alla fall en gräns för hur mycket spökbilder man får lov att acceptera för min tv var verkligen ett skämt...
Det här med permanenta inbränningar är ju ett gissel eftersom det är svårt att bevisa att de verkligen är permanenta. Alltså i många fall går de nog bort även om det kan ta väldigt lång tid med mycket arbete osv. Det är lite som att gå upp i vikt, ganska lätt men svårare att tappa kilona igen och det krävs mycket motion - i det här fallet myrornas krig eller plasma cleaner dvd:s...
Jag tycker dock att plasmatillverkarna kunde ha vissa inbränningsgaranti. T.ex kunde de ge garanti på loggor osv som inte tyder på "handhavandefel" medan de inte ska behöva (tycker jag inte) ge garanti för en inbrännd startmeny för det då har man inte använt tv:n på korrekt sätt. En plasma är inte till att surfa på, datorn ska bara starta en film/bildspel rätt snabbt osv. Vet inte hur man kan lösa det juridiskt dock...
En liknande grej är ju att man kan totalkvadda en svindyr receiver som lätt är i samma prisklass som en plasma bara genom att ansluta den till datorn. Har man otur så får man strömspikar från datorn som förstör receivern... Och jag undrar om inte en plasmatv/lcd-tv (som liksom datorer kan få ett strömförande chassi i och med att de inte är dubbelisolerande) kan kvadda en receiver på samma sätt..... Det verkar ju bissart att du förstör din hemmabio genom att använda den på ett logiskt sätt men det täcker nog inte garantin heller - och du kan inte reklamera det för det är handhavandefel..
Uppenbart är i alla fall att mycket hemelektronik är allt annat än idiotsäker och att det är på tok för lätt att förstöra grejorna om man är oförsiktig. Jag vet inte varför inga försäkringsbolag går ut med en direkt "hemelektronikförsäkring" (lite annorlunda än vanlig allrisk/drulle) som specifikt täcker olyckor på grund av skruv genom moderkort vid processoruppgradering, overklockningskador m.m... Sprängda högtalare på grund av att man spelat för högt.. Nåja nån måtta för det kanske vara men jag tror det skulle sälja...
Redigerat av Grimmy, 29 June 2006 - 21:17.
Postad 29 June 2006 - 23:24
Unregisteredd3e6445d
-
Unregisteredd3e6445d
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Jag kan rekommendera Panasonic har inte sett en enda inbränning på min TV som jag ägt i snart ett halvår. Jag både kollar på tv och spelar xbox utan problem. Jag hade en Samsung tv hemma i några veckor och den fick inbränningar iofs bara temporära men det verkar vara stor skillnad på plasma tekniken mellan olika tillverkare och Panasonic är världsledande på plasma.
Om du köper en lcd får du dras med döda pixlar, sämre responstid, dålig svärta etc. så jag tycker inte det är så svårt val trots allt.
Postad 30 June 2006 - 00:26
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1743 inlägg
Herakles: förutom att Pioneer är väldigt känsliga verkar det inte var så mycket märkes/modellspecifikt hur känsliga panelerna är. Finns många som säger samma sak om sina LG tex.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|