Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vägghylla för projektor?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 April 2006 - 16:00

bono82
  • bono82
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
I min lägenhet har jag betongväggar i princip överallt, utom väggen där fönstret sitter, den är av gips..
Så för att hitta billigaste/enklaste lösningen har jag funderat på att sätta upp en hylla att ha projektorn på (sett många exempel på detta i galleriet) dock är jag inte säker på att det kommer klara tyngden från projektorn, som är en Sanyo Z1. Den väger väl runt 2,5-3kg skulle jag gissa.

I annat fall kan man givetvis sätta upp ett takfäste, fått intrycket att flera använder både högtalarfästen och hemmabyggen, vill inte gärna köpa ett vogel fäste exempelvis.

Postad 14 April 2006 - 18:50

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Sätter du en hylla med konsoller som du fäster med gipsexpanders skall det inte vara några som helst problem med att få det att fästa. Jag har hängt upp köksskåp med sådana expanders i gipsväggar och än så länge håller det.

Flyttar tråden över till inredning och möbler då det har mer med sådant att göra än just projektorer då vi diskuterar teknik och modeller i detta forum.

Postad 15 April 2006 - 08:41

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Mollypluggar sitter ordentligt i gips, men är svåra att bli av med när man vill bli av med hålen.

Bästa är att hitta reglarna bakom gipset och dra fast hyllan med träskruv.

P.S. Mitt projektorfäste är ett DIY som sitter i gipsvägg, träskruvar in i reglarna.

Redigerat av mikeett, 15 April 2006 - 08:43.

Postad 15 April 2006 - 13:17

nkl
  • nkl
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag körde med en vägghylla som är fäst i en gipsskiva med fyra skruv o plugg. Inga som helst problem, skulle kunna lasta på ganska ordentligt med vikt.

Finns ju även monsterplugg, jag kör med vanliga små i plast, men det finns monsterplugg i metall som kan greppa dubbla gipsskivor osv. Kör på.. inga problem.

Postad 15 April 2006 - 19:13

bono82
  • bono82
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Hade väl tänkt mig något i stil med din hylla, nkl.. dock ser det ut som din proj inte får andas ordentligt bakåt kanske? eller så har den inte sin ventilation bakåt, vad vet jag :blink:

det är lite det jag är rädd för med en hylla att den ska få för lite utrymme bakåt för varmluften att försvinna.
En annan lösning skulle va att man monterar ett väggfäste för tv, det är givetvis inte lika snyggt med en arm som sticker ut, men mer funktionellt :(

Postad 15 April 2006 - 19:29

nkl
  • nkl
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
I instruktionsboken står det att projektorn ska stå 30 cm från vägg eller andra föremål (på alla sidor). Men den suger in luft fram (högersidan) och blåser ut fram (vänstersidan). Så det är inte det minsta varmt bakom.

Väggfäste kan säkert funka, bara man kan ställa in det och det inte håller på o flyttar sig.

Postad 15 April 2006 - 20:15

Thegambler79
  • Thegambler79
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Mollypluggar sitter ordentligt i gips, men är svåra att bli av med när man vill bli av med hålen.

Bästa är att hitta reglarna bakom gipset och dra fast hyllan med träskruv.

P.S. Mitt projektorfäste är ett DIY som sitter i gipsvägg, träskruvar in i reglarna.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med om att molly är super till montering i gips, finns ju för både enkel- och dubbelgips så kolla upp vad du har hemma. Sen är det inte alls nåt svårt att bli av med molly, bara att bryta med en planmejsel så knäcker du förstärkningarna i mollyn och den trillar ner bakom gipsväggen.

//Putte

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.