Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pixel Plus 2/3

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 May 2006 - 18:33

woel
  • woel
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hej!

Första inlägget i detta forum. =)

Var inne på Onoff idag för att titta lite på teve-apparater inför det kommande köpet av teve.
På väggen hade de bla en Philips 9831. Den hade helt fantastisk bild. Tyvärr är den något för dyr då de vill ha nästan 50k för den. Det jag noterade mest var dock bildbehandlingstekniken som inte någon annan teve i affären verkade ha en motsvarighet till. Kanske lite svårt att förklara men det är som om de skulle ha dubblat antal bilder per sekund. Allt flöt väldigt mjukt över skärmen. Det var väldigt tydligt när eftertexterna till filmen som de visade kom upp. Medans eftertexten på de andra apparaterna nästan flimrade/hackade så gled texten förbi mjukt på Philips-teven. I själva filmsekvenserna så rörde sig allt mjukt o fint, blev nästan lite illamående. =)

Jag antar att Philips 32" 9830 har nästan samma funktion då jag har sett samma effekt på några andra stora Philips-apparater vid andra tillfällen. Kanske får bli en Philips som nästa teve. Var lite inne på Lg men men. Finns det någon annan tillverkare än Philips som kan göra detta? Jag tyckte det var hur häftigt som helst.

Postad 12 May 2006 - 18:47

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Hej!

Första inlägget i detta forum. =)

Var inne på Onoff idag för att titta lite på teve-apparater inför det kommande köpet av teve.
På väggen hade de bla en Philips 9831. Den hade helt fantastisk bild. Tyvärr är den något för dyr då de vill ha nästan 50k för den. Det jag noterade mest var dock bildbehandlingstekniken som inte någon annan teve i affären verkade ha en motsvarighet till. Kanske lite svårt att förklara men det är som om de skulle ha dubblat antal bilder per sekund. Allt flöt väldigt mjukt över skärmen. Det var väldigt tydligt när eftertexterna till filmen som de visade kom upp. Medans eftertexten på de andra apparaterna nästan flimrade/hackade så gled texten förbi mjukt på Philips-teven. I själva filmsekvenserna så rörde sig allt mjukt o fint, blev nästan lite illamående. =)

Jag antar att Philips 32" 9830 har nästan samma funktion då jag har sett samma effekt på några andra stora Philips-apparater vid andra tillfällen. Kanske får bli en Philips som nästa teve. Var lite inne på Lg men men. Finns det någon annan tillverkare än Philips som kan göra detta? Jag tyckte det var hur häftigt som helst.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror inte att det är Pixel Plus tekniken som gör att bilden "flyter mjukt", utan istället den nya funktionen "ClearLCD" (som de flesta av Philips kommande modeller har). PixelPlus gör visserligen så att bilden blir mkt "skarpare" (vilket funkar framförallt på statiska bilder, typ foton, datorbild...) men förstör en hel del av själva flytet, under t ex en film, och de flesta som äger en Philips 9830 (föregående modellen) rekommenderar därför andra att alltid stänga av funktionen (yep, jag har läst en jäkla massa forum i mina dar...)
Anywayyyyy, ClearLCD verkar dock råda bot på det mesta av dessa problem, för jag har också sett 9831 live och blev jäkligt imponerad - både av färg, skärpa, svärta och "flyt"!
Synd att den var så ohyggligt dyr bara - och ENORM (minst 1.30 m i bredd!!) Skulle aldrig få plats i min lilla tvåa på 45 kvm...

Redigerat av ajzman, 12 May 2006 - 18:50.

Postad 12 May 2006 - 19:03

Guppa
  • Guppa
  • Bredbildad

• 731 inlägg
  • 0
Digital Natural Motion heter tekniken och jag själv tycker den är hemsk när man ska se på film. Modeller som har det som jag vet om är 9966 9967 9631 9830 9831 och finns säkert många fler. Philips har fått en del kritik för tekniken och har därför gjort det möjligt att stänga av det i de kommande modellerna.

Postad 12 May 2006 - 19:07

Grasshopper
  • Grasshopper
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0
Jag tycker Pixel+ är hemskt!

Postad 12 May 2006 - 19:07

RipCurl
  • RipCurl
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Några demofilmer om Philips olika tekniker. Bra eller anus, välj själv.

Trevlig Helg!

Postad 12 May 2006 - 19:08

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Digital Natural Motion heter tekniken och jag själv tycker den är hemsk när man ska se på film. Modeller som har det som jag vet om är 9966 9967 9631 9830 9831 och finns säkert många fler. Philips har fått en del kritik för tekniken och har därför gjort det möjligt att stänga av det i de kommande modellerna.

<{POST_SNAPBACK}>

Aha, men visst har väl 9831 ClearLCD också?? Kanske kan råda bot mot eftersläpningar i t ex sportprogram o dyl... (enligt Philips själva åtminstone, vilket nog ska tas med en stor nypa salt :wub: )

Redigerat av ajzman, 12 May 2006 - 19:09.

Postad 12 May 2006 - 19:13

RipCurl
  • RipCurl
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Hittade en fullspäckad PDF-fil att gotta sig i.

Postad 12 May 2006 - 19:16

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Hittade en fullspäckad PDF-fil  att gotta sig i.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm, "Extreme Motion Sharpness" låter ju väldigt bra... Nåja, 9831:an är inte en TV som jag har råd med ändå tyvärr... Nån som vet när deras billigare modell, 9731:an, släpps?

Postad 12 May 2006 - 19:19

Guppa
  • Guppa
  • Bredbildad

• 731 inlägg
  • 0
Alla demonstrationsklipp är överdrivna av tillverkarna så man måste se det med egna ögon och då inte under en films eftertexter. Men du kanske hann se lite av tekniken under själva filmen också?

ClearLCD är som du säger en teknik som ska hjälpa till med att inte ge suddiga bilder vid snabba klipp (eftersläpningar).

Själv gillar jag Pixel Plus men bara på bra källor som en bra dvd eller HDTV där det faktiskt kan ge en extra skärpa utan att bilden blir helgrynig som den blir om man aktiverar det vid tv-sändningar.

Redigerat av Guppa, 12 May 2006 - 19:21.

Postad 12 May 2006 - 23:23

woel
  • woel
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan förstås förstå att en del inte gillar det. Samtidigt som allt rör sig väldigt mjukt försvinner lite av den vanliga filmkänslan. Den kan väl delvis få film att se ut som en billig tv3-såpa. Jag antar att med 720p så kommer inte sådan funktion behövas. Anledningen att jag gillar det är nog att jag verkligen stör mig på uppdatering av 25 bilder per sekund, tycker att det är så hackigt, och den här funktionen tar bort det hackiga. Kan man få film i 50 bilder per sekund eller mer så blir jag glad.

Postad 13 May 2006 - 10:31

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Är själv väldigt känslig för ryckig bildd särskilt det här med att bilden rycker vid en kamerapanorering eller så. Men har inte upplevt något alls med min plasmatv även om jag hade problem med det ibland med min vanliga CRT-tv. Då löste det sig med rätt programvara (bland annat reclock) på PC:n. Nu så ser jag det i princip aldrig.

Postad 14 May 2006 - 11:40

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0
Var inne och kollade på 9831:an på OnOff igår igen, men blev inte alls lika imponerad den här gången! Visst, färgerna och skärpan är outstanding, men nu kollade jag mer noggrant på hur bilden "flöt" och det funkade inte alls bra IMO! Ryckigt och eftersläpningar o dyl, trots att de körde DVD via komponent...?? hmmm skumt. Men jag antar att det har med Pixelplus-tekniken att göra och om man stänger av den så får man bättre flyt, men i gengäld sämre skärpa... Trodde dock att ClearLCD skulle fixa sådana här problem med tydligen inte... Och det var ju ingen "snabb" film direkt heller (Anchorman), men bilden ryckte som fan ändÅ?? Skulle va intressant att dra på typ Matrix eller Star Wars III istället, men då lär den väl få tuppjuck... :(

Redigerat av ajzman, 14 May 2006 - 11:43.

Postad 14 May 2006 - 14:30

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
99,9% av gångerna så är ALLA former av "bildförbättrande" saker något som försämrar bilden, och bör därför stängas av. DNM och dyl är värdelöst IMO.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.