Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Jag behöver en ny, ganska kraftfull förstärkare

79 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 May 2006 - 13:35

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
Jag har precis handlat ett par nya högtalare, ett par Cerwin Vega Classic 12 och nu börjar jag bli lite fundersam på om min nuvarande förstärkare är lite för klen ändå...
Den jag har nu är på 2x100w som ni kan se på länken nedan, men frågan är om det är kalleanka-watt eller inte...
Den som jag har nu är alltså en sån här! en sony...
Såhär ser den ut
Postad bild

Jag har tittat runt en hel massa nu, även begagnat för att hitta något jag tycker om.
Men nu är det så att jag har fastnat för en hel massa olika förstärkare! ;)
Ni fattar säkert vilka jag kan köpa begagnade och inte... :(

Säg vad ni tycker! vilken ska jag satsa på?
Jag är öppen för förslag!

Jag har både tittat på stereo- och surroundrecievers som ni kan se.
Just nu så kommer jag endast att köra 2-kanaligt, men senare kanske jag ska bygga ut till surround, vem vet...
Det som jag vill ha: Något som passar bra till cerwin vega clsc-12 till ett vettigt pris om den även är snygg så är det bara bonus! kom som sagt gärna med egna förslag!

Redigerat av nixlaz, 27 May 2006 - 12:16.

Postad 25 May 2006 - 13:43

Stefff
  • Stefff
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Tjena
Jag tror ju inte du kommer få fram den kraft du vill ha från en surround förstärkare.
För du ville väl riva hus med dina högtalare va ? :(

Redigerat av Stefff, 25 May 2006 - 13:45.

Postad 25 May 2006 - 13:55

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
Men ofta så går det väll att köra "stereo-läge" på surroundförstärkarna?
då får man väl ut en hel del kraft ändå?

Jag är inte så hemma på det där, men ofta så står det något i stil med "6x100w /2x200w" kan det stämma?

Postad 25 May 2006 - 13:59

Stefff
  • Stefff
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Men ofta så går det väll att köra "stereo-läge" på surroundförstärkarna? 
då får man väl ut en hel del kraft ändå?

Jag är inte så hemma på det där, men ofta så står det något i stil med "6x100w /2x200w" kan det stämma?

<{POST_SNAPBACK}>

Av min erfarenhet så har jag alltid upplevt surround förstärkare klenare än stereoförstärkare :(
Min Marantz sr7500 tycker jag e lite klen därför har jag beställt ett slutsteg.
Man får fram mer bas med en stereo förstärkare med andra ord ;)

Postad 25 May 2006 - 14:02

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
men vilken tycker du jag ska köpa då? vilken stereoförstärkare passar bra till mina CV?

Postad 25 May 2006 - 14:11

Stefff
  • Stefff
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

men vilken tycker du jag ska köpa då?  vilken stereoförstärkare passar bra till mina CV?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror ju mer på H/K watt än Yamaha watt.

Postad 25 May 2006 - 14:24

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
Ok, kanske satsa på en sån då :( Men är det verkligen bara en enda som har en åsikt om detta?
no offence, stefff

Postad 25 May 2006 - 14:36

Stefff
  • Stefff
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Ok, kanske satsa på en sån då :( Men är det verkligen bara en enda som har en åsikt om detta?
no offence, stefff

<{POST_SNAPBACK}>

Haha nedå jag e ju Amatör ;)

Postad 25 May 2006 - 14:56

mandrogoran
  • mandrogoran
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Hej

Är det musik och cv som gäller så ska du ha antingen 2-kanal alt. Steff säger reciver + slutsteg för att få kraften som krävs.

Nu har inte jag lyssnat på classic serien så jag vet inte hur vilken karraktär den har, jag har hört äldre modeller som har spelat "Bra" med typ HK och Vincent som är lite mörkare i ljudet och som levererar hyggligt med kraft.

Vad har du tänkt dig för prisklass? 3'-4' ?

Finns mkt. fina äldre förstärkare i den prisklassen att köpa beg.

///Mandrogoran

edit: kan inte skriva idag. :(

Redigerat av mandrogoran, 25 May 2006 - 14:58.

Postad 25 May 2006 - 15:04

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
Tack för svaret! ja, min budget ligger väll däromkring.
Har letet efter fina beggade förstärkare, men alla är så gamla... vilket jag tycker är synd.

Jag satsar nog på tvåkanaligt ifall ni tycker det spelar bättre :(

Ingen med en H/K eller vincent stereoreciever på lager hemma?

Postad 25 May 2006 - 15:06

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Håll kolla på bagagnatmarknaden det brukar dyka upp en hel del där!!

Postad 25 May 2006 - 15:21

mandrogoran
  • mandrogoran
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Kolla dessa

HK 670
HK 675
HK 675

670 2x75w +- 75A
675 2x80w +- 80A

Och det är "Hk-prestanda" :(

///Mandrogoran

Postad 25 May 2006 - 15:32

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Av de du nämner hade jag utan tvekan satsat på HK 3480!
Den har bra med kraft!

MVH Flingan

Postad 25 May 2006 - 16:09

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
håller med på HK:n den är bra med kraft och passar bra med CV

Postad 25 May 2006 - 20:50

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
Även H/K 3550 fungerar kanon till CV, Brorsan min äger en sådan och driver ett par CV 15 med den. Sedan fick den riktigt bra betyg i 2kanal

Postad 25 May 2006 - 21:03

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
HK överlag spelar på bra med CV. Tycker dock du ska hålla dig till 2-kanalare.

MVH Flingan

Postad 26 May 2006 - 00:16

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
OK, det mot Harman Kardon 3480 just nu... men det vore ännu bättre om jag kunnat få tag på en begagnad sådan ;)
Men ni tror att min nuvarande förstärkare är rätt kass då?

Ska vänta till imorgon (idag, egentligen :( ) och gå förbi en sväng på den lokala hifiaffären för att se om dem kanske har denna hemma rentav...

Den var lite dyrare där tyvärr, men med lite tur så kanske man får ett bra pris ^^

Jag är dock fortfarande öppen för flera förslag!
EDIT: åter igen tack för alla svar! :P (höll på å glömma nästan, hehe)

Redigerat av nixlaz, 26 May 2006 - 00:22.

Postad 26 May 2006 - 00:48

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1919 inlägg
  • 0
2-kanals alt. surround+förstärkare
Hej
Ifall du ska ha det enbart för musik 2 kanals, ifall du ska ha det till film också då blir det surround+förstärkare.
/ hifighost

Redigerat av Unregistered25afe1a3, 26 May 2006 - 00:49.

Postad 26 May 2006 - 01:38

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
just nu bara musik, men man kanske bygger ut sen :( vem vet?

Postad 26 May 2006 - 01:41

Stefff
  • Stefff
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
jaså du e vaken ännu ;)
Och din förstärkare såg rätt kass ut när man såg bakdelen :(

Postad 26 May 2006 - 08:30

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Jag har ju Mina NAD till salu 3400PE och 2400PE. De är bryggkopplingsbara och lämnar då över 200W i 8 ohm. Jag har själv använt dom på CV (AT100). Det är ett fruktansvärt bra klipp i dessa förstärkarna. PM a mig om du är intresserad, jag kan ge dig ett bra pris på prylarna. :(

Postad 26 May 2006 - 08:42

Unregisteredca25cca2
  • Unregisteredca25cca2
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Hmm...varför inte ge testvinnaren XTZ Class A-100 en chans :(

Postad 26 May 2006 - 10:09

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0

Hmm...varför inte ge testvinnaren XTZ Class A-100 en chans  :o

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för erbjudandet av NAD-stegen, men jag köper gärna lite nyare grejjer...

Jaadu, varför inte? :) en sån hade nog inte suttit fel alls! Men hur är ljudet på den?
Kommer den att låta bra tillsammans med Cerwin vega clsc-12?

Postad 26 May 2006 - 12:30

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
Mitt ha-begär har växt sig allt större! Finns det ingen här som har en XTZ A-100 att sälja till mig!? ;)

Ok, har nu varit förbi på RC ljud och bild och kan ge följande rapport: han tyckte inte att jag skulle satsa på den dyrare Hk 3480, utan istället satsa på den betydligt strömstarkare Hk 970 som dessutom har en lägre prislapp. Varför 3480´n har mer watt och större "låda" men mindre strömstyrka och högre pris tycker jag låter riktigt kasst gjort av harman kardon :o

Jag var och klämde lite på deras prylar och kom fram till att harman kardon kändes riktigt plastig och volymratten skrapar i fronten när man vrider på den vilket ger mig intrycket av budget.

Jag står nu vid ett vägskäl: Köpa den lilla förstärkaren med dålig kvalitetskänsla, men snygg som attan och riktigt bra strömstyrka men inte så mycket watt.
Postad bild

ELLER den omdiskuterade XTZ A-100 som verkar vara bra på precis allt! den är minst lika snygg men är _betydligt_ kraftigare, säljaren tyckte att den hade likvärdigt ljud som H/K då han hade lyssnat på en likadan fast under namnet Advance-Acoustic MAP 305 med en prislapp på 6000kr så känns den onödig att köpa istället för XTZ...
Postad bild

Åter igen: Kan ingen sälja en XTZ A-100 til mig?? :)
Jag köper mer än gärna en begagnad då 5000kr är liiiiite för mycket för en gymnasieelev...

Redigerat av nixlaz, 26 May 2006 - 12:36.

Postad 26 May 2006 - 13:04

ZIIC
  • ZIIC
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Vilken stereoförstärkare passar bra till "MINA CV"?

<{POST_SNAPBACK}>

Vadå mina? just nu finns det ingen ägare då dom befinner sig på obestämmd plats någonstanns i landet :)

Postad 26 May 2006 - 13:23

ZIIC
  • ZIIC
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Något begagnat från NAD då? Passar som handsken till CW :)

Postad 26 May 2006 - 16:35

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0

Vilken stereoförstärkare passar bra till "MINA CV"?

<{POST_SNAPBACK}>

Vadå mina? just nu finns det ingen ägare då dom befinner sig på obestämmd plats någonstanns i landet :)

<{POST_SNAPBACK}>

Faktiskt så är dem hälften mina å hälften dina :o om man tänker efter ;)
Jag har tittat på NAD, men dem flesta är så pass gamla å dem ser så tråkiga ut då... det gäller att hitta go´bitarna

Hursomhelst.. skulle suttit fint med en XTZ, men jag har turen att få låna hem H/K förstärkare så jag kan prova, så då ska jag se hur det blir en hk 970 kanske blir bra då den är såpass strömstark.
75ampere är inte att leka med! å xtz är ännu värre med sina nästan 80-100 som jag läste i en annan tråd.

Redigerat av nixlaz, 26 May 2006 - 16:36.

Postad 26 May 2006 - 18:39

Unregisteredbb60144a
  • Unregisteredbb60144a
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Köp ett Vincent SP-331 slutsteg och häng på på din receiver (om det går).
Kommer att välta hus tillsammans med CV!!!

Mvh Magnus Eriksson

Postad 26 May 2006 - 19:27

ZIIC
  • ZIIC
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Köp ett Vincent SP-331 slutsteg och häng på på din receiver (om det går).
Kommer att välta hus tillsammans med CV!!!

Mvh Magnus Eriksson

<{POST_SNAPBACK}>

haha, du tror det va :o har spelat dessa Vegor som unegrabb har köpt med ett SP-331 steg sedan i mars och visst är det kräm i grejerna helt klart! men någon direkt "maxning" av högtalarna blev det aldrig av. Dom är helt enkelt för effektåliga :)

Postad 26 May 2006 - 20:05

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Jag skulle rekommendera att inte matcha dina Cerwin Vega med en XTZ Class A-100. Visst finns det kraft i den, och visst spelar den fint. Men jag tycker att den saknar attack och dessutom så har den ju inga tonkontroller, kan tänka mig att du vill vrida upp basen lite på dina CV också :o
Jag kom ihåg att man var tvungen att kräma på mycket med XTZ:n för att basen skulle vakna.

Kör på 2-kanals från NAD eller Harman Kardon, det är mitt tips. Tror att deras karaktär passar dig mkt bra! En vän till mig kör sina med en NAD C372...där finns det kraft ;)

MVH Flingan

PS. Den här hittade jag hos en kille i Umeå (nära och bra ju :) ), NAD C350. Detta är föregångaren till NAD C352. Fin maskin. DS

Redigerat av Flingan, 26 May 2006 - 20:14.

Postad 27 May 2006 - 00:29

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0

Jag skulle rekommendera att inte matcha dina Cerwin Vega med en XTZ Class A-100. Visst finns det kraft i den, och visst spelar den fint. Men jag tycker att den saknar attack och dessutom så har den ju inga tonkontroller, kan tänka mig att du vill vrida upp basen lite på dina CV också ;)
Jag kom ihåg att man var tvungen att kräma på mycket med XTZ:n för att basen skulle vakna. 

Kör på 2-kanals från NAD eller Harman Kardon, det är mitt tips. Tror att deras karaktär passar dig mkt bra! En vän till mig kör sina med en NAD C372...där finns det kraft B)

MVH Flingan

PS. Den här hittade jag hos en kille i Umeå (nära och bra ju :) ), NAD C350. Detta är föregångaren till NAD C352. Fin maskin. DS

<{POST_SNAPBACK}>

Så du har ägt en A-100 alltså? :o
Jag vill gärna ha en del bas, men inte överdrivet mycket B) Varför tror du inte att dem skulle matcha?

jag väntar tills grejjerna kommer sen ska jag nog låna hem en hk-970, men det som känns så dumt är att den är så himla liten! känns som man vill ha stor förstärkare till stora högtalare, eller har jag fel?

Och vad ÄR egentligen viktigast? Mycket effekt eller hög strömstyrka?

Jag hade inte haft något alls emot NAD om dem nu inte hade vart så jädra fula :D Finns det inga "mindre fula" NAD-stärkare?

Postad 27 May 2006 - 00:47

brewitz
  • brewitz
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Jag hade inte haft något alls emot NAD om dem nu inte hade vart så jädra fula  :) Finns det inga "mindre fula" NAD-stärkare?

<{POST_SNAPBACK}>

Jodå:
http://www.hifiklubb...kare_Grigio.htm

Har en sådan själv och med den behövs inget mer till dina stackars Cerwin Vega...

Postad 27 May 2006 - 00:51

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0

Jag hade inte haft något alls emot NAD om dem nu inte hade vart så jädra fula  :o Finns det inga "mindre fula" NAD-stärkare?

<{POST_SNAPBACK}>

Jodå:
http://www.hifiklubb...kare_Grigio.htm

Har en sådan själv och med den behövs inget mer till dina stackars Cerwin Vega...

<{POST_SNAPBACK}>

Perfekt!! det behövs inte mer än så alltså? Endast 27 tusen... kanske kan få tag på en bra begagnad för 5k? :)

Postad 27 May 2006 - 01:02

brewitz
  • brewitz
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

kanske kan få tag på en bra begagnad för 5k?  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Nej det har jag extremt svårt att tro.
En begagnad (varför skulle nån sälja den) skulle säkert gå på 20.000 minst.

Postad 27 May 2006 - 11:12

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0

Du kände inte ironin i hans fråga :o

Så du har ägt en A-100 alltså?  :)
Jag vill gärna ha en del bas, men inte överdrivet mycket  ;) Varför tror du inte att dem skulle matcha?

jag väntar tills grejjerna kommer sen ska jag nog låna hem en hk-970, men det som känns så dumt är att den är så himla liten! känns som man vill ha stor förstärkare till stora högtalare, eller har jag fel?

Jag hade inte haft något alls emot NAD om dem nu inte hade vart så jädra fula  B) Finns det inga "mindre fula" NAD-stärkare?

Jag har aldrig ägt någon A-100, men däremot hade en nära vän till mig en sådan.
Jag tror inte att den skulle matcha, eftersom (precis som jag skrev) att jag tycker den saknar attack. Den har inga tonkontroller, och man behöver vrida på ganska mycket innan basen vaknar. Dessutom tyckte jag att diskanten blev ganska ljus när man spelade lite högre ( Kan i och för sig berott på högtalaren).

Vad gäller frågan om mycket effekt eller hög strömstyrka är viktigast kan man kanske egentligen inte svara på.
Att HK-970 skulle vara bättre än 3480 vet jag inte. Tror de drar ganska jämt.
Jag hade i alla fall satsat på 3480 (större och har radio)

MVH Flingan

Postad 27 May 2006 - 11:40

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0

Du kände inte ironin i hans fråga B)

Hehe, precis! :D

Så du har ägt en A-100 alltså?  :)
Jag vill gärna ha en del bas, men inte överdrivet mycket  :D Varför tror du inte att dem skulle matcha?

Jag hade inte haft något alls emot NAD om dem nu inte hade vart så jädra fula  B) Finns det inga "mindre fula" NAD-stärkare?

Jag har aldrig ägt någon A-100, men däremot hade en nära vän till mig en sådan.
Jag tror inte att den skulle matcha, eftersom (precis som jag skrev) att jag tycker den saknar attack. Den har inga tonkontroller, och man behöver vrida på ganska mycket innan basen vaknar. Dessutom tyckte jag att diskanten blev ganska ljus när man spelade lite högre ( Kan i och för sig berott på högtalaren).

Vad gäller frågan om mycket effekt eller hög strömstyrka är viktigast kan man kanske egentligen inte svara på.
Att HK-970 skulle vara bättre än 3480 vet jag inte. Tror de drar ganska jämt.
Jag hade i alla fall satsat på 3480 (större och har radio)

MVH Flingan

<{POST_SNAPBACK}>

Men vad hade kompisen för högtalare? (asså jag vill av nån anledning tro att den passar bra :o men om du säger att den inte gör det så ska jag låta bli)
Ursäkta min okunnighet, men tonkontroller.. att den spelar "fel"? Vad menas med attack?

Hk-970 har en strömstyrka på 75A som kan enkelt gämföras med deras allra största surroundreciever, AVR7300 som också ligger på 75A.
970:n har däremot "endast" 2x70w (8 ohm, 2x100 i 4 ohm)

Hk-3480 har en strömstyrka på närmast löjliga 45A i jämförelse till 970:n ;) MEN den har istället en effekt på 2x120w (8 ohm).
Detta gör att man blir mycket fundersam på frågan om man ska välja mycket effekt eller hög strömstyrka?

Om den har radio eller inte bryr jag mig faktiskt väldigt lite om, de spelar ju bara skit ändå!

Redigerat av nixlaz, 27 May 2006 - 11:42.

Postad 27 May 2006 - 12:22

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Min kompis har ett par Infinity Beta 50.
Klart tror du att den passar så är det ju värt ett försök. Jag säger inte att det kommer låta illa, bara att jag tror att en HK skulle passa bättre.

Spela "fel" vet jag inte riktigt vad du menar med? Men tonkontroller är i alla fall kontroller för att höja/sänka bas och diskant. XTZ:n har alltså inga sådana.
Vet inte riktigt hur "attack" beskrivs. Men jag kan väl säga att motsatsen ungefär är "laid-back" eller "lugn" eller liknande.

Siffror hit och dit :) Det är inte lätt du..hehe.
Men att säga att 970 kan jämföras med avr-7300 finns inte chans. 45 Amp vet jag inte om jag skulle kalla löjligt lite, men du ska veta att HK ofta specar sina grejer i underkant.
Exempelvis HK AVR-435 har 45 Amp på pappret, men när HiFi & Musik mätte upp strömstyrkan visade den 80 Amp.
Jag tycker ändå att 3480 spelar med en bättre tyngd än vad 970 gör..men det är ju bara jag.

Tror det blir bra oavsett hur du väljer!

MVH Flingan

Postad 27 May 2006 - 13:15

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0

Min kompis har ett par Infinity Beta 50.
Klart tror du att den passar så är det ju värt ett försök. Jag säger inte att det kommer låta illa, bara att jag tror att en HK skulle passa bättre.

Spela "fel" vet jag inte riktigt vad du menar med? Men tonkontroller är i alla fall kontroller för att höja/sänka bas och diskant. XTZ:n har alltså inga sådana.
Vet inte riktigt hur "attack" beskrivs. Men jag kan väl säga att motsatsen ungefär är "laid-back" eller "lugn" eller liknande.

Siffror hit och dit :)  Det är inte lätt du..hehe.
Men att säga att 970 kan jämföras med avr-7300 finns inte chans. 45 Amp vet jag inte om jag skulle kalla löjligt lite, men du ska veta att HK ofta specar sina grejer i underkant.
Exempelvis HK AVR-435 har 45 Amp på pappret, men när HiFi & Musik mätte upp strömstyrkan visade den 80 Amp.
Jag tycker ändå att 3480 spelar med en bättre tyngd än vad 970 gör..men det är ju bara jag.

Tror det blir bra oavsett hur du väljer!

MVH Flingan

<{POST_SNAPBACK}>

Jasså du menade sånna där bas/diskant-kontroller. Jag trodde att du menade att den inte kunde spela rätt ton, dvs spela "fel" som jag skrev förut. Ok, det där med attack förstod jag, så du menar att det är en ganska "laid back" förstärkare?
Du har nog övertygat mig, HK är det som gäller, men jag är fortfarande fundersam över 970 eller 3480... ;)

Jag vet att det inte är alltid siffrorna som spelar roll, men frågan varför säljaren tyckte jag skulle satsa på den billigare 970 istället för 3480 står kvar. Han måste ju ändå veta _nånting_ eftersom han säger på det viset.
Han tyckte inte det var ens nån idé at ens TÄNKA på 3480 då 970 var både billigare OCH bättre. Men om jag däremot prioriterade radio så skulle jag kunna överväga en 3480.

3480 har större skal... undra varför? är det för att kondingarna är större eller är det därför att radiodelen tar en massa plats? Jag läste i en annan tråd att 970/670/675 även hade större transformator...

Ingen som har en kub eller en "strömtest" med 670/675/970 och/eller 3480?? :o

Kom igen nu alla HiFi-kunniga! Vilken ÄR egentligen bäst?
Det måste ju finnas nån på detta forum som lyssnat på båda! B)

Postad 27 May 2006 - 14:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Om du är ute efter strömstyrka så går det att hitta begagnade Rotel RB-991 för ~5000kr.

200 Ampere, och en ljudkvalitet som nämnda H/K inte kommer i närheten av. Sen kan det ju
hända att försteget i din Sony är så pass dåligt att det inte ger steget rättvisa (försteg påverkar
ljudkaraktären minst lika mycket som slutsteg). Om du inte vill köpa begagnat så kommer nog en
billig H/K receiver att ge störst förbättring ihop med CV (dvs mer tryck).

Har bifogat en test av RB-991:

Bifogad fil(er)

Postad 27 May 2006 - 15:16

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0

Om du är ute efter strömstyrka så går det att hitta begagnade Rotel RB-991 för ~5000kr.

200 Ampere, och en ljudkvalitet som nämnda H/K inte kommer i närheten av. Sen kan det ju
hända att försteget i din Sony är så pass dåligt att det inte ger steget rättvisa (försteg påverkar
ljudkaraktären minst lika mycket som slutsteg). Om du inte vill köpa begagnat så kommer nog en
billig H/K receiver att ge störst förbättring ihop med CV (dvs mer tryck).

Har bifogat en test av RB-991:

<{POST_SNAPBACK}>

Låter jättebra, men hur ska jag kunna koppla in det där slutsteget till min sketna sony? den har ju inte pre-out...

Jag hänvisar till mitt inlägg precis ovanför för dem som vill svara på vilken HK-förstärkare som är bäst. eller den som har tips på annat :)

Redigerat av nixlaz, 27 May 2006 - 15:25.

Postad 27 May 2006 - 15:52

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0

Jag vet att det inte är alltid siffrorna som spelar roll, men frågan varför säljaren tyckte jag skulle satsa på den billigare 970 istället för 3480 står kvar. Han måste ju ändå veta _nånting_ eftersom han säger på det viset.
Han tyckte inte det var ens nån idé at ens TÄNKA på 3480 då 970 var både billigare OCH bättre. Men om jag däremot prioriterade radio så skulle jag kunna överväga en 3480.

Hej igen!

Men kan du inte låna hem båda dessa stärkare från någon HiFi-handlare i närheten?
Så kan du ju själv avgöra ...det är ju alltid det bästa.

Låter jättebra, men hur ska jag kunna koppla in det där slutsteget till min sketna sony? den har ju inte pre-out...

Har din Sony ingen pre-out så går det tyvärr inte att koppla in slutsteget :)

MVH Flingan

Postad 27 May 2006 - 15:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Låter jättebra, men hur ska jag kunna koppla in det där slutsteget till min sketna sony?  den har ju inte pre-out...

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, missade det.

En begagnad NAD C372 kanske? Kostar 7000kr ny och funkar bra till Cerwin Vega.

Redigerat av Ageve, 27 May 2006 - 15:57.

Postad 27 May 2006 - 16:23

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0

Hej igen!

Men kan du inte låna hem båda dessa stärkare från någon HiFi-handlare i närheten?
Så kan du ju själv avgöra ...det är ju alltid det bästa.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ska nog ta och göra det. :) då blir det nog bra :o

Låter jättebra, men hur ska jag kunna koppla in det där slutsteget till min sketna sony?  den har ju inte pre-out...

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, missade det.

En begagnad NAD C372 kanske? Kostar 7000kr ny och funkar bra till Cerwin Vega.

<{POST_SNAPBACK}>

mm, men det är lättare sagt än gjort att få tag på en begagnad 372:a dessutom är den så ful att man hellre gömmer den än kablarna B)
Den enda 372:an som finns begärs 5000:- för och den måste hämtas på plats i skåne ;)

Redigerat av nixlaz, 27 May 2006 - 16:23.

Postad 27 May 2006 - 17:58

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
H/k 970 är en bra maskin som jag har testat, Jag håller med säljaren om att du ska välja 970an istället för den andra och tjäna 1000kr eller vad det nu var. 970an kommer garanterat att räcka, Och du skulle ju få låna hem båda och testa.

Postad 27 May 2006 - 18:31

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0

H/k 970 är en bra maskin som jag har testat, Jag håller med säljaren om att du ska välja 970an istället för den andra och tjäna 1000kr eller vad det nu var. 970an kommer garanterat att räcka, Och du skulle ju få låna hem båda och testa.

<{POST_SNAPBACK}>

mm, precis :D men just nu så ligger dessa båda i samma prisklass! ;) det är det som gör det ännu svårare...!

Postad 27 May 2006 - 19:38

Nightranger
  • Nightranger
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0
du får köpa min H/K 670 till bra pris om du vill! Bra skick!

Postad 27 May 2006 - 22:43

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0

du får köpa min H/K 670 till bra pris om du vill! Bra skick!

<{POST_SNAPBACK}>

Det hade jag gärna gjort, men den saknar tyvärr pre out! :D ...en funktion som jag saknar även på min nuvanrande förstärkare... Jag vill ha möjlighet till framtida uppgraderingar i form av slutsteg.

Postad 29 May 2006 - 02:43

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Jag har en rätt ny 3480 som jag tycker spelar skickar ut en riktigt bra kompromiss mellan hifi och fet fläskläpp.
Förvånandsvärt bra faktist, och då har jag ägt en av deras bästa 2 kanalare som jag jämför med. Har även testat mycket annat och jag chansade lite vid köpet med prioriteringarna att jag ville ha en bra "allround" förstärkare. Det tyckte jag att jag fick, och den har tjänat mig bra men inte så länge, medans jag har bytt klart mitt 2 kanals-steg som såklart spelar i en annan division.
Å andra sidan, oavsett detta så kommer aldrig min hemsnickrade 2-kanalare och försteget att få varken radio (underskattat med skval musik!) eller sub-utgång. Inte heller finns det inbyggda tonkontroller eller inbyggd DSP med V.max osv...
Delbart för/slutsteg är också en bra finess på HKn och jag har faktist en bekant som gillade ljudet bättre med HKn kopplad till mina högtalare än med super-hi-end-hembygget hahaha... han är en rätt "allround" kille med försmak för feta kängor i nyllet.

45A är inte speciellt lite då det borde räcka långt. Många surround-receivers har inte ens den kapaciteten. Dessutom är dessa ampere till mest nytta om högtalarna är en svår last för förstärkaren, inte i " mätt utan i andra tekniska hänseenden. CV är lättdrivna men mår bäst av lite hög volym innan dom blommar ut. Till skillnad mot en del andra högtalare då...
W är väl en någorlunda indikator på hur högt du kommer att kunna kräma på och vad jag har upplevt så finns det att ta av i 3480.

Kort sagt. Det är en mycket bra kompromiss, och jag valde den före 970 pga att den är mer flexibel och "användbar".

En del tycker den är snygg dessutom, jag är väl lite emot "epa-looken" men den skäms absolut inte för sig även med rustikt möblemang. Tjejen diggade den skarpt =)

Min står och dammar i källaren så du får väl lägga iväg ett PM om det känns intressant efter en provlyssning hos lokale handlaren. Jag tänker inte lägga ut den på "marknaden" (pga att den är buggig och jag upplever den som krånglig) utan råkade mest bara läsa tråden och snäpper iväg en impulsiv invit.
Bor i sundsvall.

Provlyssna först - är ett bra råd som bör upprepas.

Lycka till!

Postad 29 May 2006 - 06:19

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1515 inlägg
  • 0
Av egna erfarenheter så passar CV och H/K väldigt bra. Är fortfarande arg på att farsan sålde sin 2-kanals H/K reciver och sina CV frontar samt en brutalt spelande 10tums bas. :D

Tycker att du ska satsa på en nyare H/K eller Nad stereo stäkrare/reciver med pre-out.

Postad 29 May 2006 - 07:05

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Köp för guds skull inte en XTZ A100 tro mig! jag har hört kombinationen.
Dock så var det Cerwin Vega V-15.

Katastrof, ren ondska för hörselgångarna.
För att ens få basarna att röra sig var diskant och mellanregister så skrikande högt att man var tvungen att hålla för öronen.

Kom ihåg att det är Cerwin Vega högtalare du har, dvs du måste ha en stark förstärkare men inte nog med det så måste du kunna vrida ner diskanten ordentligt och upp med basen, helst loudness.
Av någon anledning är alla Cerwin så i grunden.

För att förklara upplevelsen lite närmare så köpte jag en XTZ på prov och tog över till grannen som har Cerwin V-15. Dom driver han med en gammal Denon PMA-1315R.
Hans Denon driver på väldigt bra då det är en kraftig 2-kanalare på över 15kg.
Loudness ikopplat och treble rakt upp och basen i bott så låter det riktigt bra.

Över till XTZ då som vi bara testade 3 minuter.
Som sagt inga tonkontroller på en "hifi stärkare". Ofärgat ljud att driva Cerwin funkar INTE.

Personligen äger jag ett par Cerwin Vega DC-15 och driver dem med NAD 372 och det funkar riktigt riktigt bra så den förstärkaren kan jag rekommendera.
Det är ju upp till dig om du står ut med en enligt dig ful stärkare men ett jäkla ljud och tryck istället.
Och jag antar att det är det du vill ha eftersom du köpt just Cerwin.

Någon surround förstärkare tycker jag du kan låta bli att köpa, då din nuvarande förstärkare lär hålla undan lika bra.

XTZ släpper ju snart en ny förstärkare dock som ska ha möjligheten att justera ljudet med DSP, frågan är hur det funkar i praktiken ändå med just Cerwin.

just my 2 cents

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.