Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

digitalbox till projektor ?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 June 2006 - 20:34

hassel
  • hassel
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har en sharp projektor och en humax (cx-1201c) digitalbox.Har förstått att man med en cypress cyp csr 2200 kan få digital tv bild till projektorn.
Men hur ska jag kunna få ljud till surroundförstärkaren det enda som finns bak på boxen är en scartkontakt och en s/pdif??? utgång vad är en s/pdif för någonting är det en ljudsignal utgång och isåfall hur kopplas den till sorroundaren.
Just nu har jag en scart i videon som är 3 delad en sladd till projektorn 2 st för ljud till förstärkaren men bilden är bara hyfsad.
Men cypressen har inga ljudutgångar inte som jag har sett på bilderna.Bra bild men inget ljud känns inte direkt som någon höjdare är väldigt tacksam för svar som ni säkert förstått så är jag inte den mest insatta i denna djungel :)

Postad 03 June 2006 - 00:16

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Hej!

Anar att det är fel forumavdelning...men det är flera olika frågor = passar nog bäst här kanske endå.

Vilken projje har du?
Den cypress csr2200 du skriver om ger inte digital bild, utan gör om scartsignalen till VGA-signal(=vanlig "datorskärms-signal") ...det fungerar ok, så länge projjen har en sån ingång(i princip alla)

Jag har en cypress csy2100 som gör om scart till komponent, fungerar också fint. Vilken av dessa man väljer lär bero på projjens (lediga) ingångar.

Ljudet= har digitalboxen en digitalutgång typ coaxial eller optisk, så kan den skicka signalsorten S/PDIF. Detta kopplas med rätt sorts kabel(coaxial digital eller optisk digital) direkt till en receivers motsvarande digitalingång(det finns ingen anledning för denna ljudsignal att gå nån annastans än raka vägen till receivern.

Vilken sorts digitalbox har du ?

När du kör en sån scartkontakt med tre pluggar(stereo+ gul) så är den gula till projjen komposit...dvs den "sämsta sortens" signal. Du kan räkna med en rejäl höjning i bildkvalla om du byter till VGA eller komponent(via nån av cypresskonvertrarna).
En billig, men endå rätt hyffsad lösning är om digitalboxen kan ge Svideo-signal...och projjen har svideo in(det har nästan alla)...med en bra kabel så blir det ett lyft mot den koppling du har nu...och det kostar "bara" en bra kabel.

Postad 03 June 2006 - 11:18

Unregistereddf1302b5
  • Unregistereddf1302b5
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Hej!

Anar att det är fel forumavdelning...men det är flera olika frågor = passar nog bäst här kanske endå.

Vilken projje har du?
Den cypress csr2200 du skriver om ger inte digital bild, utan gör om scartsignalen till VGA-signal(=vanlig "datorskärms-signal") ...det fungerar ok, så länge projjen har en sån ingång(i princip alla)

Jag har en cypress csy2100 som gör om scart till komponent, fungerar också fint.  Vilken av dessa man väljer lär bero på projjens (lediga) ingångar.

Ljudet= har digitalboxen en digitalutgång typ coaxial eller optisk, så kan den skicka signalsorten S/PDIF.  Detta kopplas med rätt sorts kabel(coaxial digital eller optisk digital) direkt till en receivers motsvarande digitalingång(det finns ingen anledning för denna ljudsignal att gå nån annastans än raka vägen till receivern.

Vilken sorts digitalbox har du ?

När du kör en sån scartkontakt med tre pluggar(stereo+ gul) så är den gula till projjen komposit...dvs den "sämsta sortens" signal.  Du kan räkna med en rejäl höjning i bildkvalla om du byter till VGA eller komponent(via nån av cypresskonvertrarna).
En billig, men endå rätt hyffsad lösning är om digitalboxen kan ge Svideo-signal...och projjen har svideo in(det har nästan alla)...med en bra kabel så blir det ett lyft mot den koppling du har nu...och det kostar "bara" en bra kabel.

<{POST_SNAPBACK}>

Varning: CSR2200 gör EJ om signalen till "vanlig" vga. Projektorn måste ha en synkfrekvens på 15 khz, annars fungerar det ej. CSR2200 var t ex ej kompatibel med min toshiba mt200 vilket jag surt fick erfara. Jag rekommenderar istället cypress rgb -> komponent konverter.

Postad 03 June 2006 - 15:57

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0

Jag har en sharp projektor och en humax (cx-1201c) digitalbox.Har förstått att man med en cypress
cyp csr 2200 kan få digital tv bild till projektorn.

Det där är nog en särskrivning, digital tv bild ska nog vara digitaltvbild vilket ju rimligen borde betyda att hassel vill kunna koppla in sin digitalbox till projektorn. Men rätta mig om jag har fel.

Postad 03 June 2006 - 19:21

hassel
  • hassel
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tack för svaren.Alldeles rätt jag vill koppla digitalboxen till projektorn för jag är inte nöjd med tvbilden som går genom videon. S/pdif utgången är en plopp som står ut vilket jag nu har förstått är en ljudutgång som är optisk.Projektorn heter sharp xv-z201e eftersom det är min första så har jag inte något att jämföra med men jag är väldigt nöjd med den.Modellen är nog bara 2 år gammal så den borde ha alla dem där ingångarna ni skriver om.

Ett nytt problem har nu dykit upp. just nu så går dvd:n med komponent till projektorn kommer digitalboxen också att gå med komponent kabel?hur gör man då finns det en switch att köpa så man kan byta mellan boxen(tvbilden) och dvd:n eller måste man krypa ner bakom alla apparater och byta manuellt och i såfall kan man göra det medans projektorn är igång eller kan nånting gå sönder om man gör så.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.