Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Aurora 101

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Aurora 101 (Golvhögtalare) 1 9.166666 (5) Inga priser

Postad 20 June 2006 - 11:21

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
Hej!

Någon som sitter på lite info om Aurora 101 (golvhögtalare som säljs på HiFi Huset)?

Impedans? Är det bra högtalare för musik? Hemmabio?

Tacksam för svar

Postad 01 January 2007 - 20:36

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
jag vet att det var länge sen tråden skapades, men även mina ögon har vänts mot dessa högtalare som endast kostar 2000kr. De är rätt snygga och stilrena, och enligt Hifihuset själva kostar elementen mer än 2000kr och anledningen till det är att fabriken har gått i konkurs.

Någon som har information om dem? Jag var in på Hifihuset här i örebro för några veckor sen och då hade de inte högtalarna inne. :)

Postad 16 January 2007 - 20:54

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
*bump*

någon måste ju hört talas om högtalarna... tycker jag. annars är det lite konstigt, men Hifi-huset brukar ju sälja bra grejor annars.

Postad 17 February 2007 - 23:57

Holmqvist
  • Holmqvist
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Jag köpte ett par därifrån och de är skitbra för de pengarna, betalade 995 kronor för ett par plus frakt på 400 kronor för att få dem till Malmö.
Rekommenderas för det priset, enligt Hifihuset har elementen kostat runt tretusen kronor och det kan stämma eftersom det är Vifa-diskanter och Sinus bas/mid-element. ;)

Postad 19 February 2007 - 23:44

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
ja, jag såg att de hade sänkt, riktigt intressant...
nu är ju ett problem att jag har flyttat sen sist och dessutom inhandlat en svart/körsbär-tv-bänk... och högtalarna finns bara i bok som jag förstått det... är det mkt problem att lacka om dem?(inte elementen, men lådan)

nån som har erfarenhet av det? vad för sorts lack ska man använda?

Postad 20 February 2007 - 00:38

Holmqvist
  • Holmqvist
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

ja, jag såg att de hade sänkt, riktigt intressant...
nu är ju ett problem att jag har flyttat sen sist och dessutom inhandlat en svart/körsbär-tv-bänk... och högtalarna finns bara i bok som jag förstått det... är det mkt problem att lacka om dem?(inte elementen, men lådan)

nån som har erfarenhet av det? vad för sorts lack ska man använda?

De borde passa utmärkt till svart/körsbär, svarta burkar till det blir ju nästan begravningsstämning. :blink:

Postad bild

Postad 20 February 2007 - 08:41

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
nja, jag vet inte, har ju svarta pianolackade nu och det är rätt flashigt tillsammans med pianolackad tv och blanksvart htpc :blink:

men mitt andra problem isf är ju att jag inte har plats för dem på golvet, så de skulle få stå på hyllan, alltså den täcker hela väggen i bredhet... ;)

sen är ju frågan om man kan sparka ut subban med de här högtalarna, de e ju trots allt en 8" i varje och beroende på va de sitter för filter i så borde den kunna flytta lite luft på ett bra sätt, eller hur?

man kanske ska skaffa ett par såna här till sovrumsanläggningen?(bor i en etta med sovalkov) B)

Postad 20 February 2007 - 23:07

Holmqvist
  • Holmqvist
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Enligt Hifihuset går de ner till 40hz så en sub till de riktigt låga frekvenserna behöver inte vara fel. ;)

Postad 21 February 2007 - 01:44

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
ja, det lär ju behövas eftersom basen agerar mellanregister också... tråkigt om den ska jobba på alla frekvenser lägre än diskanten ;) ska iaf förbi hifihuset och lyssna på dem... kan ju vara ett bra alternativ till ett par stativare :D

Postad 25 February 2007 - 16:11

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
jag var in och lyssnade på dem en snabbis, tyvärr var det med altför dyr elektronik för att min plånbok ska orka med, men ändå...

de har bra tryck och jag tycker de spelar väl både till rock och elektroniskt, den riktiga djupbasen saknas dock, jag ska gå in där igen och prova med reggae och jazz så att jag får lite mer kött på benen...

tyckte dock att de spelar rätt bra, skulle vara trevligt att höra dem med en stärkare i min prisklass också :rolleyes:

helt klart värda att provlyssna om man kollar på lite billigare golvare i 2000-3000kr klassen tycker jag.

Postad 25 February 2007 - 17:54

Holmqvist
  • Holmqvist
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

helt klart värda att provlyssna om man kollar på lite billigare golvare i 2000-3000kr klassen tycker jag.

Ja definitivt.....sen är det ju så att högtalare låter olika i olika rum.

Jag har alltid haft problem med basreflexlådor i mitt rum, dock inte med Aurora, de funkar hur bra som helst, kan bero på att basporten är framåtriktad. :rolleyes:

Tycker det är ett bra köp. ^_^

Redigerat av Holmqvist, 25 February 2007 - 17:55.

Postad 25 February 2007 - 22:09

HiFi nooBen
  • HiFi nooBen
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Enligt Hifihuset går de ner till 40hz så en sub till de riktigt låga frekvenserna behöver inte vara fel. :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Går de ner så djupt är ju en sub helt onödigt ... iaf till musiklyssnande då det männskliga örat ändån inte kan uppfatta ljud under den nivån ^_^

Postad 25 February 2007 - 23:23

Holmqvist
  • Holmqvist
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Går de ner så djupt är ju en sub helt onödigt ... iaf till musiklyssnande då det männskliga örat ändån inte kan uppfatta ljud under den nivån

Det mänskliga örat kan, om det är 100% bra, höra från 20-20 000hz. :rolleyes:

Postad 27 February 2007 - 07:55

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
även om man inte kan uppfatta själva ljudsignalerna så är det skönt att känna en walking bass i soffan och kroppen tycker jag :blink:

ska ta med en polare dit nu nån dag, han var också intresserad av högtalarna.

Postad 28 February 2007 - 00:52

HiFi nooBen
  • HiFi nooBen
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Precis smaken e ju alltid relativ :) Däremot vad jag har hört så försämras förmågan att höra låga frekvenser ju äldre man blir :) Och då menar jag inte när man kommer upp över 50 utan tidigt i åldrarna ;)

Postad 28 February 2007 - 10:52

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
stämmer säkert om man som jag, varit på en del högljudda fester i skyddsrum ;)

men jag tror även att samma sak gäller för de högre frekvenserna också, så det blir ju inte heller bra :)

skulle vara kul om någon annan ville lyssna på högtalarna och säga sin åsikt... annars tror jag att jag är på väg dit för att köpa ett par vilken dag som helst nu :D så att man kan ha fest i helgen och lära grannarna ett och annat :)

Postad 26 December 2007 - 17:02

Unregistered42a15e42
  • Unregistered42a15e42
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Fick hem mina Aurora för ca 2 veckor sedan och jag säger bara Rekommenderas driver dem med en xtz 100DII. Tycker dom låter mycket bra för det priset. :)

Postad 25 February 2008 - 21:42

BorgHold
  • BorgHold
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag beställde just dessa högtalare på mer eller mindre måfå, sålde mina Dynavoice m-85 för ett halvår sedan, tyckte det va omöjligt att få den där basreflexen rätt ... blev bara skit, men nu börjar man på nytt... nån som har spelat in aurora 101 och kan ge ett bra utlåtande?
är de tungdrivna? :)

Postad 19 March 2008 - 18:26

lille_man
  • lille_man
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Jag har haft mina Aurora 101 sedan November förra året och kan bara säga att detta måste vara de bästa burkarna i budgetsammanhang.

Jag beställde efter att ha läst en del positiva omdömen på bl.a HiFiForum och jag ångrar mig inte ett dugg.

Ett tips dock, använd er av Bi-Wiring, det gör en del för ljudet.
OK, det är inte så stor skillnad, men skillnad är det.

En av fördelarna tycker jag är att basreflexen är riktad framåt och de störs inte så mycket av att placeras nära bakvägg.

Sedan tycker jag att 8-tums basen integrerar fint med diskanten, jag upplever definitivt inte att det saknas ett mellanregisterelement.

I mitt vardagsrum som är ca 30 kvm stort räcker basen till mer än väl, känner egentligen inte att jag saknar en subba när jag drar på.

Nu har jag ju inte provat dessa högisar med sk "budget-elektronik" utan kört dels med en Marantz Esotec stärkare som går i ren Klass A och dels med en Luxman slut- och förstegs kombo och med dessa uppsättningar låter de som flera tusenlappar mer än den tusingen de kostar.

Kan bara rekommenderas helt utan förbehåll.

Postad 15 June 2009 - 09:49

pagani
  • pagani
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Jag har haft mina Aurora 101 sedan November förra året och kan bara säga att detta måste vara de bästa burkarna i budgetsammanhang.

Jag beställde efter att ha läst en del positiva omdömen på bl.a HiFiForum och jag ångrar mig inte ett dugg.

Ett tips dock, använd er av Bi-Wiring, det gör en del för ljudet.
OK, det är inte så stor skillnad, men skillnad är det.

En av fördelarna tycker jag är att basreflexen är riktad framåt och de störs inte så mycket av att placeras nära bakvägg.

Sedan tycker jag att 8-tums basen integrerar fint med diskanten, jag upplever definitivt inte att det saknas ett mellanregisterelement.

I mitt vardagsrum som är ca 30 kvm stort räcker basen till mer än väl, känner egentligen inte att jag saknar en subba när jag drar på.

Nu har jag ju inte provat dessa högisar med sk "budget-elektronik" utan kört dels med en Marantz Esotec stärkare som går i ren Klass A och dels med en Luxman slut- och förstegs kombo och med dessa uppsättningar låter de som flera tusenlappar mer än den tusingen de kostar.

Kan bara rekommenderas helt utan förbehåll.

Instämmer till fullo! Tur att man köpte två par när dom fortfarande fanns, denna högtalare kommer inte igen :)

Postad 15 June 2009 - 10:55

Hifi-nissen
  • Hifi-nissen
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Kan nån länka högtalarna, Hittar dom inte. :S

Postad 15 June 2009 - 14:39

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Tråden är flera år gammal och jag har för mig att dessa är slut sålda .. Men ring till Hifi huset och fråga om dom har några kvar .

Postad 18 June 2009 - 18:42

lille_man
  • lille_man
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Tror att de försvann bara några månader efter att jag köpte mina, kan tänka mig att de var allt annat än svårsålda till det låga priset, ryktet säger ju att de kostade 4995:- när de började säljas.

Men är du intresserad av dem och har ett par välljudande stativare att byta med så kanske vi kan göra affär :unsure:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.