Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - LG L204WT

296 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG L204WT (Datorskärmar) 3 8.743588 (38) Inga priser

Postad 08 August 2006 - 05:29

Andreas
  • Andreas
  • Expert

• 493 inlägg
  • 0
LG L204WT är uppföljaren till L203WT. Det som gör denna bildskärm så intressant är främst det väldigt låga priset, att den har väldigt bra kontrast och relativt bra svarstider. Förutom det sägs den ha en ny variant av TN-panel som har 8-bitars färgdjup istället för det normala 6-bitar som annars är vanligt för TN-paneler.

Eftersom det är just en TN-panel så är den bäst lämpad för spel och inte så lämpad för film- och bildbearbetning där exakt färgåtergivning är viktig.

Denna skärm är väldigt ny så den har inte hunnit släppas i Sverige annu (så vitt jag vet), däremot så går den att få tag på i vissa andra länder. I Sverige har jag sett datum som pekar på slutet av augusti.

I Kanada och USA finns det folk som redan köpt denna skärm och det går att läsa om deras intryck på diverse forum. Det är nästan enbart positiva omdömen, det enda undantaget är ett par användare påpekat att basen inte går att ta bort när den väl monterats (det verkar vara någon "klickkonstruktion" av plast). Stativet är lite budget och kanske inte så snyggt men det fungerar. Eftersom det är ett budgetstativ så är det inte heller höj- och sänkbart vilket kan vara en nackdel för vissa. På mitt skrivbord kommer den dock att hamna i alldeles lagom höjd.

OBS! Det verkar vara så att DVI-kabel ingår i Europa. Det verkar dock inte ingå i USA/Kanada och det var därifrån jag fick tidigare uppgifter.

En annan viktig sak att känna till är att LG använder två olika paneltyper i denna skärm (precis som de gjorde i föregångaren L203WT).

Panelerna är LG/Philips LM201WE3 och Chunghwa CLAA201WA03.

Därför kan bildkvalitén skilja beroende på vilken panel man får. Det brukar dock vara regionsbaserat och det lutar åt att det är LG/Philips-panelen som säljs i USA och Chunghwa-panelen som säljs i Europa. Mer info om detta kommer inom några dagar...

Postad bild
(Är man snäll får man den söta killen med på köpet)

Teknisk specifikation (för er som inte orkar klicka er fram till produktegenskaperna via produktlänken ovan)

Bildstorlek: 20" WideScreen (16:10)
Paneltyp: TN
Upplösning: 1680x1050
Kontrast: 2000:1 (dynamiskt, annars 800:1)
Svarstid: 5ms
Betraktningsvinklar: 160/160
Anslutningar: DVI (HDCP) och VGA

Några live-bilder finns längre ned i denna tråd: http://www.redflagde...31&page=2&pp=15

EDIT: (Panelvarianter)

Redigerat av Andreas, 18 September 2006 - 16:28.

Postad 08 August 2006 - 17:26

Toxic
  • Toxic
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Beställde den här skärmen idag. Ska bli intressant o se hur den är.

Postad 08 August 2006 - 20:42

Andreas
  • Andreas
  • Expert

• 493 inlägg
  • 0

Beställde den här skärmen idag. Ska bli intressant o se hur den är.

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter intressant, jag funderar själv på att köpa en. Vart beställde du din och hur såg det ut med leveranstid?

Postad 09 August 2006 - 09:32

OLNi
  • OLNi
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Nån som har mått på skärmen?
Dimension(W x H x D) 466 x 384 x 226 mm
Kan väl inte stämma?
466x384 är väl knappast 16:10...

Är grymt intresserad av att köpa en =)

Redigerat av OLNi, 09 August 2006 - 09:44.

Postad 09 August 2006 - 10:16

Andreas
  • Andreas
  • Expert

• 493 inlägg
  • 0

Nån som har mått på skärmen?
Dimension(W x H x D)  466 x 384 x 226 mm
Kan väl inte stämma?
466x384 är väl knappast 16:10...

Är grymt intresserad av att köpa en  =)

<{POST_SNAPBACK}>

Det stämmer nog. Du måste tänka på att det är måttet på hela skärmen som anges, alltså inkl basen.

Redigerat av Andreas, 09 August 2006 - 18:41.

Postad 09 August 2006 - 12:03

OLNi
  • OLNi
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Aah ok, då borde skärmen vara ca 466x291 då.
:)

Postad 09 August 2006 - 20:08

nilc
  • nilc
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Beställde en för några dagar sen från dustin, beräknad leverans den 18/8.
Nån som sett en recension av den?

Postad 09 August 2006 - 23:16

Toxic
  • Toxic
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
beställde min på netoutlet och beräknad leverans var 28/8 :/ hoppas jag får den tidigare...

Postad 11 August 2006 - 22:22

Toxic
  • Toxic
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
ändrat till 6/9 nu... argghh

Postad 17 August 2006 - 18:06

MattiaSS
  • MattiaSS
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Ok, här kommer en dum fråga....hoppas jag! Kollade på en 19" wide skärm på Elgiganten idag och texten såg riktigt illa ut jämfört med en "vanlig" skärm som stod jämte. Skärmen var av ett helt för mig okänt märke. Så frågan lyder: Får man räkna med pixlig utsträckt text på en wideskärm?

Har nästan bestämt mig för att köpa LG´n som denna tråd handlar om men blev rätt osäker när jag såg skärmen på elgiganten.

Postad 17 August 2006 - 23:09

Unregistered755aa29d
  • Unregistered755aa29d
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Arg! Jag som köpte L203WT för ca 2 månader sedan! Åsså råkar jag komma in på denna tråden, vilket var dumt gjort! :)
Men en sak: Hur ser det ut på pixelpolecyn på den nya skärmen? Min hade LG normala vilket är skit. Har en felaktig pixel mitt i skärmen som är klart röd när den visar mörka bakgrunder. men enligt polecyn så måste man ha 5st sk ljusa pixelfel för att få en ny! Men tydligen så har vissa skärmar "zero pixel waranty".. Så jag undrar om kanske 204 har fått det?

Postad 18 August 2006 - 20:19

Andreas
  • Andreas
  • Expert

• 493 inlägg
  • 0

Ok, här kommer en dum fråga....hoppas jag! Kollade på en 19" wide skärm på Elgiganten idag och texten såg riktigt illa ut jämfört med en "vanlig" skärm som stod jämte. Skärmen var av ett helt för mig okänt märke. Så frågan lyder: Får man räkna med pixlig utsträckt text på en wideskärm?

Har nästan bestämt mig för att köpa LG´n som denna tråd handlar om men blev rätt osäker när jag såg skärmen på elgiganten.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, Widescreenskärmar sträcker inte ut texten. Däremot kan de sträcka ut saker i spel som inte har stöd för widescreen eller om man kör en icke-widescreenupplösning i ett spel. Men detta går oftast att komma förbi med hjälp av lite inställningar.

Att skärmen du såg på elgiganten verkade dålig beror nog inte på att det var en widescreenskärm. Det är så mycket annat som spelar in, paneltyp, kalibrering, typ av signal, etc.

Arg! Jag som köpte L203WT för ca 2 månader sedan! Åsså råkar jag komma in på denna tråden, vilket var dumt gjort! <_<
Men en sak: Hur ser det ut på pixelpolecyn på den nya skärmen? Min hade LG normala vilket är skit. Har en felaktig pixel mitt i skärmen som är klart röd när den visar mörka bakgrunder. men enligt polecyn så måste man ha 5st sk ljusa pixelfel för att få en ny! Men tydligen så har vissa skärmar "zero pixel waranty".. Så jag undrar om kanske 204 har fått det?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror inte LG har någon "zero dead pixel warranty" vilket självklart innebär en liten risk eftersom man alltid kan få ett dåligt exemplar med döda pixlar. Jag vet att Samsung har väldigt bra pixelgaranti på vissa skärmar. Läste på ett amerikanskt forum att alla skärmar tillverkade efter någon gång 2005 har "zero dead pixel warranty" men jag vet tyvärr inte om det gäller i Sverige.

Postad 18 August 2006 - 22:12

MattiaSS
  • MattiaSS
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Denna killen är i alla fall rätt nöjd med skärmen:
http://www.widescree...ef2f99e6cbdf4b4

Förresten, hur kom det sig att skärmen på Elgiganten kunde sträcka ut sidan då?

Måste man köra alla spel i skärmens maxupplösning? De skulle se konstiga ut annars var det någon som sa.
Tror inte att min dator har kapacitet att köra de nya spelen i så hög upplösning.

Hur kollar jag att mitt grafikkort har DVI utgång? Jag har ett ATI Radeon X 850 XT. Vilken av kablarna här till höger i länken ska jag köpa till?

Här är lite fler åsikter:

Great for gaming, Reasonable price, 8/16/2006
Reviewer: Kyle, Oshawa
Great picture quality with no ghosting. Put this monitor with a highend graphic card and its the perfect mix with the 20001 contrast ratio.

Awesome LCD, 8/16/2006
Reviewer: Sameer, Ottawa
My first LCD, I will never go back to a CRT - yuck. This monitor is gorgeous. Text is sharp, movies look great, games look awesome and pictures look absolutely amazing.My only problem was the first monitor I found 1 dead pixel in the bottom right side - exchanged it and have a perfect monitor now.

Very nice monitor, 8/16/2006
Reviewer: Chris L, Red Deer, AB
Got one of these around a month ago. Setup was a bit tricky since I was going from a 19 LG CRT to this 20.1 LCD monitor. I had to keep hooking up the old monitor to change settings as the monitor wouldn't display anything at my old refresh ratedisplay settings. Not too hard to do tho. You also have to play with some of the other Windows settings to get text to display more clearly the option is called Clear Type in Windows XP. Movies and games look great on it. The only downside I can see is that no DVI cable is included. Still, I highly recommend this product

Great LCD monitor. My first one too. , 8/8/2006
Reviewer: Tabish S, Toronto, Canada
This monitor is replacing my old 17 CRT. It is a little pricy but definately worth the money. Text and everything else looks really good with the high resolution. I have more space on the desktop. The response time is very good. No ghosting at all, trust me, i tried prey, splinter cell, GRAW, Hitman, Dawn of War dont think i need to try out any other. The contrast ratio is also very very high. I recommend that you purchase the 4 year warranty at least. It's good to know that i will be covered for the next 4 years. PS No stuck or dead pixels

Okay...For The Price, 8/8/2006
Reviewer: Richard, Toronto
I bought this monitor a few weeks ago, and I got to sayy I'm a bit disappointed. This could be, because I got it hooked up with a VGA cable. I'm looking to upgrade my system so i can hook up a dvi-d cable, but if I don't i think my money was well spent.

A Monitor to behold, 8/8/2006
Reviewer: Christopher P, Belleville, Ontario
It was with sad regret that I had to exchange a new LG 1952 19 in that was roughly 3 weeks old. The software locked up the computer and would not let me enter the system it gave me a blk screen that said flatron engine and nothing else. So i thought if I took another of the same model it would perhaps do the same thing. And after reviewing LG monitors on Cnet, now ehy dont jump to conclusions the monitors are the best on the market but the software is very flakey according to one or more reviewers. So I thought maybe a model up would have different software and be free of the problems. Well this baby was on sale and they were gracious enough to repalce it with this one. I cant say enough great things about My future shop in Belleville they bend over backwards to make their customers VERY happy.To make a long story short, I can't stop using the computer now. For digital prints and games and websurfing different products. This LG 20.1 in monitor is a dream come true for anyone doing photos. I feel like i have entered the screen and am with my subjects. Spec's are awesome with a 2000to one contrast ratio and 5 milisecond response wow what more does anyone want. Lg has come up with a winner and keep up the customer relations Future shop, the other retailers out there need to follow your example you are setting.

AMAZING Monitor, 8/8/2006
Reviewer: Mitch, Ottawa
If you are thinking of buying an LCD this is the one I just upgraded from a 17 CRT and this is AMAZING Theres so much more room on your desktop and when viewing web pages you never have to scroll across because you can already see it all. If you're a gamer like myself, this monitor will do perfectly with its fast 5ms response time there is absolutely no stuttering or ghosting. The only thing I really don't like is the fact that it did not come with a DVI-D cable only a VGA. Even on VGA though, this monitor looks great. Buy it now - it doesn't get any cheaper for a better quality LCD.

Fantastic, 8/8/2006
Reviewer: Ralf, Ontario
Big Bold Bright and Beautiful. I never thought an LCD screen would look this good. I use CAD programs all the time and was reluctant to purchase an LCD over a CRT. But this one impressed me. It's crisp and extremley brighta little to bright if that's possible. The advertised contrast ratio of 20001 left me sceptical at the store but their 30 day guarantee convinced me to try it. Great monitor escpecially for the money.

Great Monitor for the Price, 7/31/2006
Reviewer: KraftyDood, Victoria, BC
My old CRT died and I had already had my eye on the L204WT. I had always imagined I would pick up some type of Samsung when I switched to LCD, but I had taken a look at this monitor already and I liked what I saw.Went ahead and Picked one up and got it home to find four dead pixels. One was hardly noticable and wouldn't have bothered me at all, but the other three were grouped together resulting in a very noticable black dot on the left side of the monitor. Took it back to Future Shop where they replaced it with another L204WT with no hassle. Tested this one out - perfect - no dead or stuck pixels. The person I dealt with said this was the first return of this monitor she had seen due to dead pixels - but she had seem a couple returns due to people having problems with the base getting it to click together, I think. I could never get the base unassembled on the original monitor so I left it that way - looks like it was designed so that once you click the monitor into the base it will be almost impossible to get it apart again - which would be a big pain if you decided later to switch to a monitor arm.Great colors and very clear. Widescreen is very handy for my work softwareweb developer. For the price this monitor is an excellent deal. The only thing I didn't like as I indicated above was the included base, which seemed very cheap, poorly-designed, and not that pleasant on the eye - so I bought a monitor arm for it a Neo-Flex by Ergotron, also at Future Shop. The monitor arm is a bit pricey, but oozes quality and works like a dream. With the Neo-Flex arm I have even more open space on my desk now, and the monitor can floatturn all over the place - looks snazzy too.Great monitor for the price and excellent monitor arm. Extras like USB ports would of course been nice, but not expected at this price level.

GET IT, 7/28/2006
Reviewer: Jeeten, Montréal
Again another great product from my favourite storeVery fast response timeCrystal clear with DVIDrawback is you have to buy the DVI cableI use hardware decoding for dvd and dont really need the F-EngineColourssaturationtints are just greatI think it lives up to the 20001 reported contrast ratioPourvu que ça dure

Redigerat av MattiaSS, 18 August 2006 - 22:34.

Postad 21 August 2006 - 03:00

Andreas
  • Andreas
  • Expert

• 493 inlägg
  • 0

Denna killen är i alla fall rätt nöjd med skärmen:
http://www.widescree...ef2f99e6cbdf4b4

Förresten, hur kom det sig att skärmen på Elgiganten kunde sträcka ut sidan då?

Svårt att säga men text blir inte utdragen. Det enda jag kan tänka mig är att texten kanske var på en bakgrundsbild och den hade anpassats till skrivbordets storlek. Det blir inte så snyggt.

Måste man köra alla spel i skärmens maxupplösning? De skulle se konstiga ut annars var det någon som sa.

Nej det måste man inte. När det gäller spel så spelar det inte lika stor roll att man inte kör native upplösning. Sen måste man ibland ställa in vissa spel för att det ska se bra ut på en WS-skärm. Det finns tips på detta i forumet du länkade till ovan (http://www.widescree...orum.com/forum/)

Tror inte att min dator har kapacitet att köra de nya spelen i så hög upplösning.

Det är möjligt men du har ett ganska hyggligt grafikkort ändå.

Hur kollar jag att mitt grafikkort har DVI utgång? Jag har ett ATI Radeon X 850 XT. Vilken av kablarna här till höger i länken ska jag köpa till?

Du har garanterat DVI. Kolla på bilden här:
http://www.ngohq.com...../Dual DVI.JPG
Båda de vita anslutningarna är DVI.

Redigerat av Andreas, 21 August 2006 - 09:43.

Postad 21 August 2006 - 12:41

martinez
  • martinez
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ibland använder kedjorna en splitter för att visa samma skärmbild på flera datorer, resultatet blir ofta skräp, speciellt om skärmarna har olika upplösning då den skärm som inte kör den upplösning som matas ut till splittern måste skala om denna.. Konstigt att stormarknaderna inte vill sälja sina produkter mer än att de håller på så här...

Ett exempel:

Monitor Splitter / Linjedelare

Postad 21 August 2006 - 15:29

MattiaSS
  • MattiaSS
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Tack för alla svar. då kommer en sista fråga. Jag kör 1024 upplösning på min nuvarande crt monitor. Det kan jag väl fortsätta att göra på en WS som har stöd för högre upplösning utan att nåt ser knasigt ut?

Postad 21 August 2006 - 16:52

Unregisterede9d792d2
  • Unregisterede9d792d2
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Har nån fråga till er som äger en. Hur blir bilden med en VGA kabel?
Jag har nämligen en rätt så gammal dator, men skärmen har pajjat så leter efter en ny.

Grafikkortet har bara VGA

Postad 21 August 2006 - 19:02

Andreas
  • Andreas
  • Expert

• 493 inlägg
  • 0

Tack för alla svar. då kommer en sista fråga. Jag kör 1024 upplösning på min nuvarande crt monitor. Det kan jag väl fortsätta att göra på en WS som har stöd för högre upplösning utan att nåt ser knasigt ut?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är nog lite olika, vissa skärmar sträcker ut icke-Widescreenupplösningar. Men man brukar kunna lösa det på något sätt.

Har nån fråga till er som äger en. Hur blir bilden med en VGA kabel?
Jag har nämligen en rätt så gammal dator, men skärmen har pajjat så leter efter en ny.

Grafikkortet har bara VGA

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror inte det är någon här som äger denna skärm än. Leveransdatumen verkar flyttas fram hela tiden. Men vad jag har läst så blir bilden sämre med VGA-kabel, vet dock inte hur mycket sämre. Sen om du har ett så pass gammalt grafikkort att du inte ens har DVI-utgång så kan du få problem att köra widescreenupplösningar. Vissa äldre kort har inte stöd för sådana upplösningar och jag vet inte hurvida det finns några andra lösningar.

Postad 21 August 2006 - 19:58

MattiaSS
  • MattiaSS
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Hmm, ska jag skippa denna skärmen med hög upplösning och köpa en med låg istället för att vara på den säkra sidan? Hemska tanke om jag sitter fast med en skärm som bara kan visa 1680x1050. Jag ser ju knappt texten i en sådan upplösning :rolleyes:

Postad 22 August 2006 - 06:23

Andreas
  • Andreas
  • Expert

• 493 inlägg
  • 0

Hmm, ska jag skippa denna skärmen med hög upplösning och köpa en med låg istället för att vara på den säkra sidan? Hemska tanke om jag sitter fast med en skärm som bara kan visa 1680x1050. Jag ser ju knappt texten i en sådan upplösning :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Klart den kan visa andra upplösningar men 1680x1050 är den upplösning som skärmen är byggd för att köra. Det är de faktiska pixlarna som panelen har. Därför kan det se fult ut att köra någon annan upplösning än den. Spel är dock mindre känsligt men text är extra känsligt. Så är det på alla platta skärmar.

Sen så måste man se upplösningen i relation till skärmens storlek. På en större skärm blir varje pixel också större. Men vill du ha lite större pixlar råder jag dig att köpa en 19" som kör 1280x1024.

Postad 22 August 2006 - 19:00

MattiaSS
  • MattiaSS
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
men någon sa att man inte riktigt kan jämföra om tex jag kör 1280 på min crt (ser knappt texten utan förstoringsglas) och en WS i samma upplösning?

Jag skulle helst vilja ha en 20"...minst :D (och max för plånboken!)

Postad 22 August 2006 - 19:10

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0
Jag var ut på Siba idag och kollade in en 20"widescreenskärm (Samsung) med samma upplösning som denna och jag gillar inte alls det här med widescreen, tycker formatet suger till PC om man nu inte ska kolla en massa film. Beställde en sån här Samsung istället.

Micke

Postad 22 August 2006 - 19:26

Sidde
  • Sidde
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tjena!

Ska betsälla skärmen nu i veckan från datorbutiken.

Nu till frågan, det är väl bättre att köra igenom DVI kabeln än den vanliga VGA kabel, så som jag förstått det...

Kollade på datorbutiken och så hade de 2 olika DVI kablar en:

Kabel 1

och sen:

Kabel 2

vilken ska man köpa?

och förresten ett Gecube radeon 9600pro 128Mb klarar väl högsta upplösningen galant??

:D

tacksam för svar!

Postad 23 August 2006 - 03:20

Andreas
  • Andreas
  • Expert

• 493 inlägg
  • 0

men någon sa att man inte riktigt kan jämföra om tex jag kör 1280 på min crt (ser knappt texten utan förstoringsglas) och en WS i samma upplösning?

Jag skulle helst vilja ha en 20"...minst :lol:  (och max för plånboken!)

<{POST_SNAPBACK}>

Det stämmer, du kan inte jämföra med din CRT eftersom den skärmytan är mycket mindre. En 19" CRT har mindre synlig skärmyta än en 19" TFT. Så delar du båda ytorna i 1280x1024 punkter så blir ju varje punkt mindre om den totala ytan är mindre. Har du i dagsläget en ännu mindre skärm, tex 17" så blir punkterna i 1280x1024 riktigt små.

Om du är känslig för små punkter så råder jag dig att gå och titta på lite olika skärmar och kolla vilka du tycker är bra. Ta reda på antal tum och upplösning för de skärmar du trivs med. TFT är som jag tidigare sa gjorda för en viss upplösning. Ska man läsa text så vill man inte köra någon annan upplösning än skärmens standardupplösning för det blir för suddigt med lägre upplösningar.

Tjena!

Ska betsälla skärmen nu i veckan från datorbutiken.

Nu till frågan, det är väl bättre att köra igenom DVI kabeln än den vanliga VGA kabel, så som jag förstått det...

Kollade på datorbutiken och så hade de 2 olika DVI kablar en:

Kabel 1

och sen:

Kabel 2

vilken ska man köpa?

och förresten ett Gecube radeon 9600pro 128Mb klarar väl högsta upplösningen galant??

:D

tacksam för svar!

<{POST_SNAPBACK}>

Skillnaden mellan kablarna är att den första är "dual Link" (klarar upplösningar upp till 3840x2400), den andra är "single link" (klarar upplösningar upp till 1920x1200). Jämför antalet pinnar på kontakterna på produktbilderna så ser ni att de är olika.

Det räcker med andra ord med "single link" för att köra 1680x1050.

Ja, ett 9600Pro klarar den upplösningen galant. Men bara i Windows, ska du spela får du nog hitta något bättre om du vill att det ska flyta på i den upplösningen :D

Redigerat av Andreas, 23 August 2006 - 03:22.

Postad 23 August 2006 - 20:20

MattiaSS
  • MattiaSS
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Ok, då tror jag att jag väntar tills folk har köpt "min" skärm o tar reda på hur texten ser ut i de olika upplösningarna. Tack för all bra info. Kommer inte på fler frågor för tillfället:-)

Postad 24 August 2006 - 15:46

Sidde
  • Sidde
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Några rekommendationer på grafikkort då?

Spelar inte så mycket men vill ändå kunna spela om jag känner för det! :unsure:

Grafikkort 1

Grafikkort2

3

4

5

6

vilket är vettigast? Spelar ju inga krävande spel men jag kanske känner för det senare som sagt :(

tack för hjälpen!

Postad 24 August 2006 - 17:27

Andreas
  • Andreas
  • Expert

• 493 inlägg
  • 0

Några rekommendationer på grafikkort då?

Spelar inte så mycket men vill ändå kunna spela om jag känner för det! :unsure:

Grafikkort 1

Grafikkort2

3

4

5

6

vilket är vettigast? Spelar ju inga krävande spel men jag kanske känner för det senare som sagt :(

tack för hjälpen!

<{POST_SNAPBACK}>

Måste det vara ett ATI? Geforce 7600GT och 7600GS är bättre köp än de du länkade till. Nr 5 är väl annars det mest prisvärda av dessa du länkat till. Fördelen med ATI är att de har bättre hårdvaruavkodning för film.

Redigerat av Andreas, 24 August 2006 - 17:34.

Postad 25 August 2006 - 15:46

Sidde
  • Sidde
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
jo jag vill helst ha Ati. Men jag beställde 5:an. tack för hjälpen!

Nu är det bara den här jädra väntan som är så dryg! hehe

Postad 29 August 2006 - 13:25

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
Tillägg till din kommentar Andreas ang. single link och dual link DVI-kabel. Detta beror ju på uppdateringsfrekvensen, hur hög upplösning de båda kablarna klarar av att transportera. iom att max datakapacitet är densamma o vardera kabel.

Ang. upplösningen på denna skärmen... I WinXP tänker jag på att jag vill gärna ha hög upplösning för att få skärpan.. men jag vill inte ha ett pyttelitet gui då det blir jobbigt för ögat i längden, eftersom jag inte har skärmen jättenära. Höjer man textstorleken i Windows för mycket så ser det proportionellt konstigt ut samt att övrigt i windows e litet (Och det är krångligt att ändra alla ramar osv för att få det att se proportionellt ut. Funderingen är om Vista kommer att vara lite mera anpassat för skärmar med högre upplösning än vad XP är?

När jag läser lite recensioner om denna skärmen så står det att den inte är idylisk för fotoredigering eller film. Men hur pass "dålig" är den egentligen på detta område? Ser jag verkligen någon skillnad med mitt otränade öga?

Sedan undrar jag hur många färger en modern CRT skärm klarar av att visa? Samt hur många bitar motsvarar TFT skärmens färgantal?

hmm.. sista frågan. Finns det några bra testbilder samt program att testa trasiga pixlar samt ghost effekten med? Har TCO-03 märkningen några krav på döda pixlar?

/Star

Redigerat av StarChild, 29 August 2006 - 13:55.

Postad 30 August 2006 - 10:58

HexXa
  • HexXa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
det är ingen som vet något exakt datum för skärmen ännu ?
är ganska impulsiv och vill ha en skärm nu så jag undrar om det är värt att vänta på denna skärmen eller köpa lillebror eller någon liknande 20" widescreen

Postad 30 August 2006 - 16:18

Unregistered40041
  • Unregistered40041
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hur är det med antalet färger på den här skärmen? På prisjakts produktinfo står det 16,7 milj. färger, men på många andra sidor står det 16,2 milj. Vilket är det som stämmer?

Jag har hört att detta skall spela ganska stor roll när man kollar på film och jobbar med bildredigering, nån som är lite mer insatt och kan förklara?

Postad 30 August 2006 - 17:09

Andreas
  • Andreas
  • Expert

• 493 inlägg
  • 0

Hur är det med antalet färger på den här skärmen? På prisjakts produktinfo står det 16,7 milj. färger, men på många andra sidor står det 16,2 milj. Vilket är det som stämmer?

Jag har hört att detta skall spela ganska stor roll när man kollar på film och jobbar med bildredigering, nån som är lite mer insatt och kan förklara?

<{POST_SNAPBACK}>

L204WT har en TN-panel. Vad jag känner till så har alla tidigare TN-paneler haft 6 bitar per färgkanal. Det ger 262 144 färger, sen använder man ditheringteknik för att få fram resterande färgerna så det blir 16,2M.

L204WT har alltså en TN-panel, däremot så sägs den ha en ny generation av TN-paneler som kan visa 8 bitar per färgkanal. Dvs 16,7M färger.

Så vilken information som är rätt är svårt att säga. Även tillverkarna själva blandar ihop dessa saker rätt ofta.

Även om skärmen har 16,7M färger så är det troligtvis olämplig att ha om man ska arbeta med bildredigering eftersom delar av färgskalan inte återges helt korrekt på denna typ av skärm.

Ska man arbeta med bildredigering så ska man välja en skärm som har en IPS eller VA-panel (dvs MVA, PVA, S-PVA, S-MVA, IPS, S-IPS eller AS-IPS). Även bland dessa skärmar är det relativt stora variationer så oavsett vilken skärm man är ute efter så är det bäst att läsa recensioner och rekommendationer om vilken skärm som är bra. Det går inte att avgöra enbart på specifikationen.

Redigerat av Andreas, 30 August 2006 - 17:17.

Postad 30 August 2006 - 17:11

MattiaSS
  • MattiaSS
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Dustin får in några den 8 september. Jag skulle beställa den direkt om jag bara visste hur liten verkligen texten blir i skärmens normalupplösning. Troligen kommer jag att hitta någon upplösning som passar mina ögon men jag vet inte om jag vill chansa o kasta bort 3500:-

Postad 30 August 2006 - 17:22

Andreas
  • Andreas
  • Expert

• 493 inlägg
  • 0

Dustin får in några den 8 september. Jag skulle beställa den direkt om jag bara visste hur liten verkligen texten blir i skärmens normalupplösning. Troligen kommer jag att hitta någon upplösning som passar mina ögon men jag vet inte om jag vill chansa o kasta bort 3500:-

<{POST_SNAPBACK}>

Punkterna på denna skärm är mindre än punkterna på en 17" TFT. Alltså väldigt små. Vill du ha stora punkter så rekommenderar jag en 19" TFT. Det du ska titta efter är skärmarnas "Punktavstånd" också kallat "Dot pitch" på engelska..

En 19" TFT har 0,294mm mellan varje pixel, en 17" TFT har 0,264mm, denna skärm har endast 0,258mm.

Så titta på en 17" TFT som kör 1280x1024. Tycker du den texten är liten så bör du kanske inte välja just denna skärm.

Postad 30 August 2006 - 17:30

pajala73
  • pajala73
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
TN-skärmar har i regel både sämre färgäkthet/färgåtergivning och sämre betraktningsvinklar än MVA/IPS-skärmar. I gengäld är de snabbare och betydligt billigare.
Om man kan leva med sämre färger och betraktningsvinkel så kan TN-skärmar vara ett bra alternativ, och prisskillnaden är i regel ganska stor. Men man måste prova själv först, det bästa är att gå och titta i affärer som har skärmar hemma och se om man kan leva med något sämre färger/betraktningsvinkel.

Apropå upplösningen så tycker jag personligen att det är underbart med 1680x1050. Man får in så mycket på skärmen, man kan ha flera fönster bredvid varandra. Jag har den upplösningen på min dator på jobbet, en HP nw8240. Den skärmen är bara 15,4 tum, så att få samma upplösning på en 20,1 tum stor skärm skulle kännas lyxigt. Jag har dock inga problem med litenheten på den bärbara heller, men det är ju en smaksak och beror på vilken upplösning ögonen har (de individuella skillnaderna kan vara ganska stora).

Postad 30 August 2006 - 18:58

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

det är ingen som vet något exakt datum för skärmen ännu ?
är ganska impulsiv och vill ha en skärm nu så jag undrar om det är värt att vänta på denna skärmen eller köpa lillebror eller någon liknande 20" widescreen

<{POST_SNAPBACK}>

Det är olike beroende på vart du beställer ifrån. Men de närmaste datumen jag har sett är 1/9, 5/9, 15/9. Du får helt enkelt kolla runt lite. Lillebrorsskärmen är också slut överallt och ska komma in samtidigt som denna i många fall.. och eftersom de kostar lika mycket är det ju värt att vänta på denna. Om du måste ha en skärm nu och likvärdig får du räkna med att det blir lite dyrare.. denna skulle jag påstå är den billigaste i sin klass.. därav populariteten.

Är det någon som kan besvara min tidigare fråga och vet hur det ligger till om TCO-03 märkningen har någon garanti på döda pixlar? anledningen till frågan e att www.tcodevelopment.com har varit nere de senaste dagarna jag testat.
Förövrigt så har ju TCO-03 märkningen en viss krav på färgåtergivningen.. så så dåliga färger kan det vel inte vara?

Denna skärmen har 8bitar. Inte 6bitar som de tidigare har haft.

Redigerat av StarChild, 30 August 2006 - 19:23.

Postad 30 August 2006 - 21:41

MattiaSS
  • MattiaSS
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Hmm, en 17" tummare kan jag bara inte köpa. Har en 19" idag. Vill absolut inte ha en mindre. Undrar om nån butik typ SIBA eller Elgiganten kommer att köpa in en sån här skärm. Är som sagt riktigt, riktigt sugen på att beställa en redan i dag men det kanske lönar sig att titta på en "live" först.

Postad 30 August 2006 - 22:52

Andreas
  • Andreas
  • Expert

• 493 inlägg
  • 0

Hmm, en 17" tummare kan jag bara inte köpa. Har en 19" idag. Vill absolut inte ha en mindre. Undrar om nån butik typ SIBA eller Elgiganten kommer att köpa in en sån här skärm. Är som sagt riktigt, riktigt sugen på att beställa en redan i dag men det kanske lönar sig att titta på en "live" först.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag var på OnOff idag, där hade de en Samsung 20" 205bw uppställd, den är lika stor och har samma upplösning som denna. Så du kan ju alltid åka och kolla ifall det finns någon där du bor.

Postad 31 August 2006 - 14:56

MattiaSS
  • MattiaSS
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Jag har faktiskt kollat på en 20" på On Off med samma maxupplösning som LG´n. Lekte lite med upplösningarna o tyckte att jag fick en helt ok textstorlek även under skärmens max.

Du menar att jag kan jämföra en annan 20" med LG´n bara den har samma maxupplösning? I så fall behöver jag ju inte vänta på att LG´n kommer i butik :)

Postad 31 August 2006 - 17:55

Andreas
  • Andreas
  • Expert

• 493 inlägg
  • 0

Jag har faktiskt kollat på en 20" på On Off med samma maxupplösning som LG´n. Lekte lite med upplösningarna o tyckte att jag fick en helt ok textstorlek även under skärmens max.

Du menar att jag kan jämföra en annan 20" med LG´n bara den har samma maxupplösning? I så fall behöver jag ju inte vänta på att LG´n kommer i butik :)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, alla 20" 1680x1050 har samma "dot pitch" dvs samma storlek på pixlarna.

Postad 31 August 2006 - 18:12

MattiaSS
  • MattiaSS
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Vad bra! Då är det ju bara att göra en seriös koll igen o sen slå till. Sen kan man ju faktiskt justera hur långt framför sig man vill ha skärmen. Mkt newbie frågor här men frågar man inte får man inte veta :)

Jag återkommer.........

Postad 31 August 2006 - 18:51

Pruttgubbe
  • Pruttgubbe
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jag beställde en på Dustin home 17/8 och fram tills idag har det stått "Beräknad leverans: 30/8 " på orderinformationen. Nu står det ingenting. :)

Ska bli rätt trevligt att byta ut min suddiga 19" CRT.

Postad 01 September 2006 - 11:04

Toxic
  • Toxic
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Jag beställde som tidigare nämnt min från netoutlet runt samma datum och det har stått
Planerad leverans från lager: 2006-09-06 sen dess och gör det fortfarande

Även min 19'' CRT är hyfsat suddig :)

Redigerat av Toxic, 01 September 2006 - 11:05.

Postad 01 September 2006 - 17:58

davvepanda
  • davvepanda
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
nu har ja inte läst hela tråden då den e så himmla lång.... men snappade upp att man behövde en DVI kabel ( http://www.datorhand...oducts/DVI-600A )
hade tänkt beställa skärmen på datorhandel.com, så hade ju varit bra om en likadan kabel fanns där...
http://www.datorhand...oducts/DVI-600A
är detta en likadan ?

Postad 01 September 2006 - 19:15

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

nu har ja inte läst hela tråden då den e så himmla lång.... men snappade upp att man behövde en DVI kabel ( http://www.datorhand...oducts/DVI-600A )
hade tänkt beställa skärmen på datorhandel.com, så hade ju varit bra om en likadan kabel fanns där...
http://www.datorhand...oducts/DVI-600A
är detta en likadan ?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det är just en sådan DVI kabel. Förövrigt så har denna skärm uttag även för en vanlig Analog VGA kabel med. Det funkar alltså med båda. En VGA kabel följer med.

Ang. trasiga pixlar så har jag hittat detta. Skärmen följer ISO 13406-2 Klass2 + lite egna krav, vilket motsvarar följande:
Totala antalet ljusa Pixlar = 4 Tillåtet
Totala antalet mörka Pixlar = 4 Tillåtet
Totala antalet pixel fel (ljusa+mörka)= 4 Tillåtet
Dock har jag läst en del recensioner om folk som har köpt skärmen och jag har ännu inte läst något fall där de har trasiga pixlar. Så det verkar ju lovande. Sedan återstår det bara att se om pixlarna fungerar som de ska en lång tid framöver och inte går sönder efterhand.
Källa bl.a. LG Pixelfel Policy

Redigerat av StarChild, 01 September 2006 - 21:49.

Postad 02 September 2006 - 00:02

Pruttgubbe
  • Pruttgubbe
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Monitorkabel ingår - Ja, VGA & DVI

Postad 02 September 2006 - 01:31

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Monitorkabel ingår - Ja, VGA & DVI

<{POST_SNAPBACK}>

Det är fel. Ingår bara VGA.

Redigerat av StarChild, 02 September 2006 - 01:32.

Postad 02 September 2006 - 11:51

Toxic
  • Toxic
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Hur ska ni ha det nu? båda eller bara vga? :blink:
skulle ju vara tråkigt om jag inte kan testa dvi direkt när jag får skärmen.
Har läst på forumet som finns länk till i början av den här tråden att i USA fick de bara VGA.
Behöver väl inte nödvändigtvis vara lika dant här i Sverige?

Vad är förresten skillnaden på DVI-D duallink och singlelink?
Jag har redan en DVI-D singlelink liggandes här.

Redigerat av Toxic, 02 September 2006 - 12:02.

Postad 03 September 2006 - 22:08

Pruttgubbe
  • Pruttgubbe
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hur vi ska ha det? :angry:
Har mailat Dustin och frågat.

Skillnaden mellan dual- och single link gicks igenom på första sidan.

Hur ska ni ha det nu? båda eller bara vga? ;)
skulle ju vara tråkigt om jag inte kan testa dvi direkt när jag får skärmen.
Har läst på forumet som finns länk till i början av den här tråden att i USA fick de bara VGA.
Behöver väl inte nödvändigtvis vara lika dant här i Sverige?

Vad är förresten skillnaden på DVI-D duallink och singlelink?
Jag har redan en DVI-D singlelink liggandes här.

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 04 September 2006 - 14:52

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
Maila LG, istället eftersom Dustin inte har fått in produkten i lager kanske deras svar inte är så pålitligt.

Denna kanske är intressant med. Mirai DML-522W100, 22"WS 5ms 700:1 1680x1050 för 3175:-

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.