Redigerat av sollerön, 10 August 2006 - 12:39.
Postad 10 August 2006 - 12:37
Postad 10 August 2006 - 13:16
Angående basarna till dom vet jag inte säkert vad det var för märke, men har för mig att Luxor körde mycket med Peerless-element.
Lite data om Luxor 8071:
Princip: Transmissionslinje
Märkuteffekt: 100W
Volym: 70 liter
Impedans: 4 ohm
Bas: 10"
Mellan: 4"
Disk: 1" dome
Deln. frekvenser: 1000, 5000 Hz
Har en känslighetsuppgift som är uppmätt på ett gammalt sätt, men det motsvarar ca. 91-92 dB.
Av impedanskurvan att döma verkar den avstämd kring 50-60 Hz.
Kan inte hjälpa särskilt mycket mer än så.
Har du googlat? Eller så kan du kanske kontakta någon ägare av sådana högtalare som kan titta om det finns någon beteckning på baselementen.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Lust, 10 August 2006 - 13:17.
Postad 10 August 2006 - 13:26
hej,tack för uppgifterna, pratade med hifikit nu så nu vet jag vad det ska va för ersättare i dessa lådor.en bas som heter (peerless 250 wf 33 102 ppb) pris 645 kr st,men nu är frågan,är det nån som lyssnat på dessa högt? för man vill ju inte slänga bort 1300 kr i onödan heller,mvh.Grattis till ett bra köp!
Angående basarna till dom vet jag inte säkert vad det var för märke, men har för mig att Luxor körde mycket med Peerless-element.
Lite data om Luxor 8071:
Princip: Transmissionslinje
Märkuteffekt: 100W
Volym: 70 liter
Impedans: 4 ohm
Bas: 10"
Mellan: 4"
Disk: 1" dome
Deln. frekvenser: 1000, 5000 Hz
Har en känslighetsuppgift som är uppmätt på ett gammalt sätt, men det motsvarar ca. 91-92 dB.
Av impedanskurvan att döma verkar den avstämd kring 50-60 Hz.
Kan inte hjälpa särskilt mycket mer än så.
Har du googlat? Eller så kan du kanske kontakta någon ägare av sådana högtalare som kan titta om det finns någon beteckning på baselementen.
Redigerat av sollerön, 10 August 2006 - 14:50.
Postad 10 August 2006 - 19:13
Sökte efter Peerlees och hittade dessa:
http://www.hifimagas...?annonsID=13245
Be honom kolla upp vad de elementen heter. Har du tur så...
Postad 10 August 2006 - 19:25
Redigerat av sollerön, 10 August 2006 - 19:28.
Postad 10 August 2006 - 19:40
Det är riktigt att elementen rör sig mycket mindre i TL- eller horn-lådor än i slutna/BR-lådor.
De har svårare att bottna och nackdelen med det är att det är lättare att bränna talspolen då det inte låter så värst illa innan det är för sent.
Sedan blir det en lite speciell basåtergivning, inte så mycket snärtbas som CV utan en lite mer mjuk och avrundad. Smaksak vad man gillar...
Mellanregistret är nog lite känsligt för vad du sätter i för baselement tack vare att det delas relativt högt.
Luxor att höga ambitioner under en kortare period. De har även släppt bra elektronik som gick under tilläggsnamnet "professional". Har för mig att det var Luxmanprylar som de satte sitt namn på mer eller mindre.
Kul att du är nöjd så här långt!
Redigerat av Lust, 10 August 2006 - 19:44.
Postad 10 August 2006 - 22:07
ja detta kommer jag att få problem med,kör alla 4 nu uppkopplade sen skiftar jag mellan kanal a ock b ock jämför,cerwin vega högt låter lite högre ock fylligare i mellanregistret ock bättre spridning av diskanten(men det är tack vare att jag monterat en extra diskant bak på dom)men jag uppfattar fn ljudet i luxor högt som renare ock lugnare i de flesta fall (cv-högt bättre på hårdrock). trodde inte att ett par 25 år gamla högt kunde låta så här pass,ska bli intressant att höra hur dom låter när jag satt i riktiga basar i dom ock renoverat filtret(vinter projekt) synd bara att dom är så klumpiga i formen men i övrigt fantastiskt välbyggda, väger 32 kg st.Förstår att du gillar dom. Har hört dessa, men det var så länge sedan att jag inte har några bra referenser.
Det är riktigt att elementen rör sig mycket mindre i TL- eller horn-lådor än i slutna/BR-lådor.
De har svårare att bottna och nackdelen med det är att det är lättare att bränna talspolen då det inte låter så värst illa innan det är för sent.
Sedan blir det en lite speciell basåtergivning, inte så mycket snärtbas som CV utan en lite mer mjuk och avrundad. Smaksak vad man gillar...
Mellanregistret är nog lite känsligt för vad du sätter i för baselement tack vare att det delas relativt högt.
Luxor att höga ambitioner under en kortare period. De har även släppt bra elektronik som gick under tilläggsnamnet "professional". Har för mig att det var Luxmanprylar som de satte sitt namn på mer eller mindre.
Kul att du är nöjd så här långt!
Redigerat av sollerön, 10 August 2006 - 22:35.
Postad 10 August 2006 - 23:11
...trodde inte att ett par 25 år gamla högt kunde låta så här pass,ska bli intressant att höra hur dom låter när jag satt i riktiga basar i dom ock renoverat filtret(vinter projekt) synd bara att dom är så klumpiga i formen men i övrigt fantastiskt välbyggda, väger 32 kg st.
Finns väldigt många gamla högtalare som låter bra. Men ofta är de stora och klumpiga och ligger långt ifrån det högsmala hembioidealet som råder idag.
Hoppas du får till det med basarna!
Postad 10 August 2006 - 23:28
tack,det ska nog gå bra,har ett par orginaldiskanter som är som nya liggandes (stämplade 2004 bak på magneten) ,så med nya basar ock diskanter ock renoverade filter(ska byta ut alla elektrolyt kondensatorer mot polypropylen)så tror jag dom kommer att bli helt ok ,ps audio tronic såg jag att du har flera par av(har boken ljud ock bild guide från 92 där är dina högt med,dom var inte billiga när det begav sig).mvh....trodde inte att ett par 25 år gamla högt kunde låta så här pass,ska bli intressant att höra hur dom låter när jag satt i riktiga basar i dom ock renoverat filtret(vinter projekt) synd bara att dom är så klumpiga i formen men i övrigt fantastiskt välbyggda, väger 32 kg st.
Finns väldigt många gamla högtalare som låter bra. Men ofta är de stora och klumpiga och ligger långt ifrån det högsmala hembioidealet som råder idag.
Hoppas du får till det med basarna!
Redigerat av sollerön, 10 August 2006 - 23:38.
Postad 11 August 2006 - 01:34
ps audio tronic såg jag att du har flera par av(har boken ljud ock bild guide från 92 där är dina högt med,dom var inte billiga när det begav sig).mvh.
Jo, jag gillar AudioTronics ljud. Och de var rätt överprissatta med tanke på "realvärdet" i dom. Men produktutvecklingen kostar ju också en slant...
Sedan har jag rätt många andra högtalare att variera emellan. Till vissa inspelningar passar vissa högtalare bättre än andra.
Vad var det som hade gått sönder på orginalbasarna förresten? Var det bara kantupphängningen?
Postad 11 August 2006 - 09:44
det var kantupphängningen som vittrat sönder,men det var ju bara 1 med så det hjälper inte i alla fall så det blir väl att införskaffa nytt.ps det du skriver att vissa högt passar bättre än andra till vissa inspelningar stämmer bra här med,lyssnat mycket nu ock har kunnat dragit på lite nu på morgonen,cerwin vega högt låter bättre till vissa musikstycken ock luxor högtalarna till vissa så jag kommer att behålla båda paren,cerwin vega högt fick ett rejält lyft i ljudet iomed den bakmonterade diskanten ,sen är mellanregister återgivningen bättre i vegorna men som sagt luxor högtalarna låter bättre på andra sätt hur nu man ska förklara det.mvh.ps audio tronic såg jag att du har flera par av(har boken ljud ock bild guide från 92 där är dina högt med,dom var inte billiga när det begav sig).mvh.
Jo, jag gillar AudioTronics ljud. Och de var rätt överprissatta med tanke på "realvärdet" i dom. Men produktutvecklingen kostar ju också en slant...
Sedan har jag rätt många andra högtalare att variera emellan. Till vissa inspelningar passar vissa högtalare bättre än andra.
Vad var det som hade gått sönder på orginalbasarna förresten? Var det bara kantupphängningen?
Postad 11 August 2006 - 12:08
Har du kollat upp den där annonsen om Yamaha NS-s15 med 10" Peerlessbasar? Hittade en bild på den högtalaren. Om det bara är en lös plåtring som sitter runt elementet kan det kanske vara rätt element. Såg att han hade gått ner till 400:- nu.
Angående olika högtalare för olika inspelningar så har jag ett par Pioneer HPM-900 som jag tycker är lite för "vassa" i det övre mellanregistret för att tilltala mig helt. Men lyssnar man på live-inspelningar har jag inga högtalare som förmår att återge den där närvarokänslan då man står i publiken lika bra som dom gör.
Kanske mer ett tecken på det normalt rätt vassa ljudet ur PA-anläggningar, men känslan att återuppleva det är härlig.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Lust, 11 August 2006 - 12:09.
Postad 11 August 2006 - 13:09
hej,kan säkert fiksa en till likadan bas på återvinningen här i mora,det brukar svämma över där nästan med trasiga luxor högtalare av den lite mindre modellen(basreflex)ock det är ju samma bas i dom,vad kan det kosta att kona om basarna då tro?mvh.Synd att du inte fick med båda elementen så du kunde kanta om dom...
Har du kollat upp den där annonsen om Yamaha NS-s15 med 10" Peerlessbasar? Hittade en bild på den högtalaren. Om det bara är en lös plåtring som sitter runt elementet kan det kanske vara rätt element. Såg att han hade gått ner till 400:- nu.
Angående olika högtalare för olika inspelningar så har jag ett par Pioneer HPM-900 som jag tycker är lite för "vassa" i det övre mellanregistret för att tilltala mig helt. Men lyssnar man på live-inspelningar har jag inga högtalare som förmår att återge den där närvarokänslan då man står i publiken lika bra som dom gör.
Kanske mer ett tecken på det normalt rätt vassa ljudet ur PA-anläggningar, men känslan att återuppleva det är härlig.
Postad 11 August 2006 - 15:19
Kan rekommendera att köpa ett refoaming-kit av en som heter R. Cobb i USA. Han är bra och driver sin rörelse bl a via amerikanska ebay. Sök på surround eller refoam så hittar du nog honom där.
Har provat några småhandlare i Tyskland också, men har inga bra erfarenheter av dom.
Postad 11 August 2006 - 17:10
ok,tack så mycket för tipsen,detta är ett vinter projekt som sagt men på ett eller annat sätt ska jag väl få fason på dom.lite kul med dessa lådor också tycker jag,tror inte det finns så många utav dom så även om jag inte kommer att använda dom så mycket är det kul med lite retro grejer med.deras svaga sida är nog mellanregistret(tunt ock lite skrikit ljud tycker jag),mycket mer kropp bakom röster i cerwin vega lådorna,men dom har jag jämfört med ett par focal högt med en åtta tummare ock en diskant i varje låda, det var samma sak där,dom var inte skrikiga(focal) men bättre mellanreg återgivning i vegorna,mvh.Att kona om dom blir nog lite väl dyrt, att kanta om dom själv går väl på en 200-250:- med frakt för två 10"-element.
Kan rekommendera att köpa ett refoaming-kit av en som heter R. Cobb i USA. Han är bra och driver sin rörelse bl a via amerikanska ebay. Sök på surround eller refoam så hittar du nog honom där.
Har provat några småhandlare i Tyskland också, men har inga bra erfarenheter av dom.
Postad 13 August 2006 - 19:49
Redigerat av sollerön, 13 August 2006 - 21:46.
Postad 28 August 2006 - 16:17
Redigerat av sollerön, 28 August 2006 - 18:28.
Postad 28 August 2006 - 23:20
Jag har upplevt både och när det gäller byte av kondingar i gamla högtalare. Har ett par riktigt gamla (från 60-talet) Celestion där det blev ett bra lyft, men jag har även varit med om att det i mina öron t o m blev sämre, så att jag bytte tillbaka till dom gamla.
Oftast är skillnaderna mycket små vid en direkt jämförelse när man bara bytt i den ena högtalaren. Men det som är litet vid en direkt jämförelse kan bli stort i längden, särskilt om man byter i båda högtalarna. Man får ju inte något svar på ljudperspektivet med bytta kondingar i båda högtalarna vid ett sånt "direkttest".
Det bästa är att det inte kostar så mycket att prova, så det tycker jag absolut att du ska göra.
Angående terminaler är det lite sjukt att man kostar på lådan genom att välja ett tjockt och stumt material till den för att sedan sätta in terminaler som ibland kan bestå av några millemters plast. Kan faktiskt ge upphov till ganska otrevliga resonaser från dom om man inte klistrar på lite dämpande grejer på insidan. Även läckage är ganska vanligt, vilket du själv märkt.
Redigerat av Lust, 28 August 2006 - 23:30.
Postad 29 August 2006 - 07:51
Redigerat av sollerön, 29 August 2006 - 08:19.
Postad 29 August 2006 - 19:01
Jo, jag httade lite info om dom. Verkar vara en konstruktion med Fostex-element som sålts som byggsats från en Schweizisk firma på 80-talet. ACR Isostatic RP-200 heter just denna modellen.
Skulle varit kul att köpa och testa dom, bandälskare som man är...
Föll dock inte riktigt för säljaren, så jag har lagt dom planerna åt sidan...
Postad 29 August 2006 - 19:21
ok,dyker säkert upp nåt nytt roligt,vet du eller kanske nån annan här på forumet om en köphögtalare kan vara felkopplad innuti?kopplade nämligen in subben nu till luxorlådorna ock fick lov att vrida fasratten till 180 gr för att det skulle låta bra,till cv högt hade jag den på 0.tog fram ett batteri ock en sladdstump ock kollade luxor lådorna(basen slog framåt)kollade sen cv lådorna där slog basen bakåt.kopplade + från batteriet till+ på terminalen ock lika med minus (antar att jag gjort rätt?mvh.Oj, oj... Har dina CV fått ta ett steg åt sidan nu? Nu börjar det likna lite kärlek...
Jo, jag httade lite info om dom. Verkar vara en konstruktion med Fostex-element som sålts som byggsats från en Schweizisk firma på 80-talet. ACR Isostatic RP-200 heter just denna modellen.
Skulle varit kul att köpa och testa dom, bandälskare som man är...
Föll dock inte riktigt för säljaren, så jag har lagt dom planerna åt sidan...
Postad 29 August 2006 - 23:39
Jag menar att om Luxorn hade farit "felfasad" hade jag förstått det. Hornkonstruktioner kopplades ofta "felfasat" då man ansåg att lejonparten av basen kommer ur Horn/TL-öppningen. Om dina Luxor inte är "felfasade" skulle det kunna förklara 180° fas på suben för att låta bra ihop.
Sedan spelar ju avståndet mellan högtalare och sub en avgörande roll för att få dom i fas.
Men att dina CV skulle vara felfasade låter konstigt tycker jag. Kopplar du plus på batteriet till plus på högtalaren ska konen röra sig utåt för att vara "rättfasad". Är du helt säker på att du kopplat rätt på batteriet?
Spelar ju egentligen ingen som helst roll om högtalarna är rätt- eller felfasade så länge de inte ska samverka med andra högtalare.
Däremot har jag råkat ut för att mellanregistret i köpehögtalare varit felfasat med avsikt. Tror det var någon JWS eller Proson om jag inte minns fel. Orsaken är att slippa lägga ner några extra kronor på lågpassfiltrering av basar och mellanregister. Tanken är att de överlappande frekvenserna då ska släcka ut i stället för att förstärka varandra. Snålt, men så kan det gå till.
Värst av allt är ju att de inte lät så illa trots allt... men det gjorde dom med besked vid "rättfasning" av mellanregistret. Uppskattar egentligen sådana "lågbudgetlösningar" när det låter OK.
Redigerat av Lust, 29 August 2006 - 23:42.
Postad 30 August 2006 - 07:11
ok tack för svaret,kollade upp cv högt igen, konen rör sig innåt,kollade bak i terminalerna på dom ock där är dom rätt kopplade så det är väl nån annanstans det är fel då.får väl skruva isär dom ock kolla filter kopplingarna då, (men om det inte har nån betydelse för ljudet kanske inte jag bryr mig om det)mvh sollerön.Hade det varit tvärtom hade det kanske funnits en poäng i det...
Jag menar att om Luxorn hade farit "felfasad" hade jag förstått det. Hornkonstruktioner kopplades ofta "felfasat" då man ansåg att lejonparten av basen kommer ur Horn/TL-öppningen. Om dina Luxor inte är "felfasade" skulle det kunna förklara 180° fas på suben för att låta bra ihop.
Sedan spelar ju avståndet mellan högtalare och sub en avgörande roll för att få dom i fas.
Men att dina CV skulle vara felfasade låter konstigt tycker jag. Kopplar du plus på batteriet till plus på högtalaren ska konen röra sig utåt för att vara "rättfasad". Är du helt säker på att du kopplat rätt på batteriet?
Spelar ju egentligen ingen som helst roll om högtalarna är rätt- eller felfasade så länge de inte ska samverka med andra högtalare.
Däremot har jag råkat ut för att mellanregistret i köpehögtalare varit felfasat med avsikt. Tror det var någon JWS eller Proson om jag inte minns fel. Orsaken är att slippa lägga ner några extra kronor på lågpassfiltrering av basar och mellanregister. Tanken är att de överlappande frekvenserna då ska släcka ut i stället för att förstärka varandra. Snålt, men så kan det gå till.
Värst av allt är ju att de inte lät så illa trots allt... men det gjorde dom med besked vid "rättfasning" av mellanregistret. Uppskattar egentligen sådana "lågbudgetlösningar" när det låter OK.
Postad 30 August 2006 - 17:09
Postad 31 August 2006 - 16:07
Redigerat av sollerön, 31 August 2006 - 16:38.
Postad 31 August 2006 - 16:49
Så någonstans däromkring borde väl värdet ligga beroende på skick och eventuella tillbehör.
Postad 31 August 2006 - 16:57
ok,tack för svaret,kan nog sälja dom lite billigare än så också vid en snabb ock smidig affär.mvh.Har sett annonser med AL-750 för mellan 3,5 - 4k paret.
Så någonstans däromkring borde väl värdet ligga beroende på skick och eventuella tillbehör.
Postad 06 September 2006 - 13:49
Postad 28 September 2006 - 11:32
Postad 28 September 2006 - 14:46
hej,det blev ett par kenwood basar faktiskt,men med ungefärliga värden som peerless basen ytterst lite som skilde ock kenwood basarna har betydligt kraftigare magnetsystem än peerless basarna ock sen låter dom förträffligt så dessa duger,dom är begagnade men ser knappt använda ut. som nya i upphängningarna.mvh sollerön.Vad hittade du för baselement? Blev det Peerless?
Bifogad fil(er)
Redigerat av sollerön, 28 September 2006 - 15:13.
Postad 04 October 2006 - 16:46
Redigerat av sollerön, 05 October 2006 - 11:36.
Postad 05 October 2006 - 13:17
Bifogad fil(er)
Redigerat av sollerön, 06 October 2006 - 17:51.
Postad 07 October 2006 - 16:14
Postad 25 October 2006 - 07:52
Hej citerar mig själv lite här,fick tag på ett par kanter så dessa har jag kantat om själv nu,,,gick bra faktiskt.Men filtren är inte renoverade.I alla fall har jag jämfört dessa nu med det andra paret med renoverade filter,,basen låter ungefär lika men mellanregistret ock diskanten är det stor skillnad på.Dom med renoverade filter låter så pass mycket bättre att vem som helst skulle höra det(blir givetvis filterrenovering i dessa med)Men man märkte vad lite kondensatorer av lite bättre kvalite kan göra för ljudet.Mvh.nytt i galleriet nu,mvh..p,s slank in på en loppmarknad i dag,ock vad stod där,jo ett par transmissionline lådor i mkt bra skick faneren fin,elementen mkt fina,utom basarna då förstås, helt kompletta i övrigt,enda som behövs göras med finishen med detta par är att matta ner dom ock lappa dom lite på ett ställe(en flisa av faneren borta,ock lite lack) byta basar ock filterdelar så är dom i nyskick. lägger in en bild på dom i galleriet snarast,då fick man lite vinterpyssel då men dessa blir det peerless basar i så får vi se sen vilka som låter bäst.mvh sollerön.
Postad 06 January 2007 - 22:03
Postad 16 August 2007 - 09:09
nån annan som lyssnat på dessa högtalare?skulle varit roligt att höra nån annans åsikt.mvh.
Lessen att väcka denna tråd jag hittade på google
Jo jag hade ett par såna i pojkrummet på slutet av åttitalet! De var helt original i svart trä, vill minns att fronterna hade svårt att sitta kvar.
Jag drev dem med ett Optronica vattenkylt slutsteg på den tiden och det var inte ovanligt att saker ramlade ner från vägghyllor i detta och angränsande rum
Jag var inte helt nöjd med ljudet i mellanregistret och bytte senare ut dem mot ett par aktiva högtalare från Braun. Det bästa jag hört och haft råd med
Nu har jag ett par andra gamla rariteter - Infinity QB - Älskar dem högt men sambon förstår inte vitsen med 70 literslådor i "fel färg"
Mats
Redigerat av mats_b, 16 August 2007 - 09:12.
Postad 27 March 2010 - 12:31
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
302 bilder
172 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?