Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa plasman för tillfället?

36 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 August 2006 - 06:53

cruse
  • cruse
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Hej!

Så har regnet äntligen kommit och man kan vara inomhus och titta på tv igen! :D

Det är bara en sak som fattas........ en PLASMA! :D
Funderat på detta länge nu, men nu har jag sparat i ett helt år, och snart är det dax!

Frågan är bara den....... vem ska jag välja??? :P

Har ett par olika plasmor som jag tittat på, men vill inte påverka er, utan vill höra vad NI tycker om eller inte gillar för olika plasmor...... vill gärna höra både pos/neg intryck och varför ni tycker så!?

Prisklassen är max 20000:-, kan ju vara någon som faller i pris efter sommaren..... så något dyrare går också bra, om just den plasma rekomenderas före alla andra!

Vet att liknande trådar finns redan, men ingen av dem är aktuell längre!

Tacksam för alla tips jag kan få! :)

MVH.Björne

Postad 13 August 2006 - 09:55

R1 Uffe
  • R1 Uffe
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0
Jag personligen tror att Hitachi 42PD7200 https://www.prisjakt...ukt.php?p=28602 är nog det bästa du kan köpa för ca: 20 000 kr just nu i denna värld.

Denna TV gick ner nästan 10 000kr för någon månad sen

Postad 13 August 2006 - 10:21

Headster
  • Headster
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Jag personligen tror att Hitachi 42PD7200 https://www.prisjakt...ukt.php?p=28602 är nog det bästa du kan köpa för ca: 20 000 kr just nu i denna värld.

Denna TV gick ner nästan 10 000kr för någon månad sen

<{POST_SNAPBACK}>

Inte för att vara den som är den men trådskaparen sa att 20k var max. inte 22.

Till trådskaparen:

Jag sitter i samma sits. Jag har varit intresserad av Sonys bakprojje KDF 50" väldigt länge, men bor tyvärr bara i en sketen lägenhet, största anledningen till att köpa ny teve var att kunna hänga den på väggen och därmed spara 30cm utrymme fram.

Tjejen bara vägrar att köpa en bakprojektion även fast jag berättar fördelar med den.

Mitt andra alternativ har varit Panasonic PV60 42", tycker det är en trevlig tv fast designen kunde vart annorlunda. Klart fulaste teven om du kollar på varuhusen (mitt tycke) fast ger en schysst bild.

PV60 går att hämta upp i Sthlm, Ullared för ca 18k.

Efter något års slit med att försöka hitta något som passar så tror jag mig att hittat det jag vill ha. Och plockar upp teven i veckan (pv60).

Postad 13 August 2006 - 10:41

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Prisklassen är max 20000:-, kan ju vara någon som faller i pris efter sommaren..... så något dyrare går också bra, om just den plasma rekomenderas före alla andra!

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Läs nästa gång... :D

Jag skulle titta på Samsung PS-42Q7H. Den känns som den bästa köpet i den prisklassen. Väldigt snygg design och en grym bild.
Nackdelen är väl Samsungens DNI :P

Mitt tips är Samsung PS-42Q7H :)

Postad 13 August 2006 - 10:44

Headster
  • Headster
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Läs nästa gång... :)

My bad, kan inte skylla på värst mycket.

Postad 13 August 2006 - 11:04

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
Panasonic PV60 - grymt bra bild, haft relativt lite problem, dock aningen ful
LG 42PC1r - Billig !, istortsett lika bra bild som pannan, snyggare, dock haft problem med surr på några exemplar
Samsung ps-42q7h - lika bra bild som de övriga, snygg, nackdelen e som sagt DNI

jag skulle satsa på en panna om man inte tycker den är för ful, annars LG'n

Postad 13 August 2006 - 13:53

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1438 inlägg
  • 0
Skulle inte röra samsung en gång till då de så gott som alltid har problem me färgbandningar på mörka partier, min ser inte alls bra ut.

Hitachi 42PD7200 har alis panel vilket gör att tittar du på lågupplöst så får du bara 1024x512 i upplösning vilket e sämre än alla andra. Hur hanteras 1080i/p material på denna? Har för mig att det hanteras bäst av 42 tums plasmor på denna då du borde kunna få nerskalning till endast 1024x1024 och det e såklart bättre än alla andras 1024x768.

Panasonics pv60 verkar vara bäst i sin prisklass under 20k och bäst svärta.

Pioneers 436 billigaste modellen ligger väl runt 24k nu (om du klarar dig utan pc ingång), bättre bild får du nog inte för det priset.

Postad 13 August 2006 - 14:01

hofwing
  • hofwing
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Jag köpte mig Panasonics PV60 för ett par veckor sedan och har inte ångrat mig en sekund. Grym bild via uppskalad DVD men även digital-tv via scart ger finfin kvalitet.

Finns nu för 17500:- på nätet, rekommenderas!

Postad 13 August 2006 - 15:14

hpdaxelsson
  • hpdaxelsson
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
om du väntar några veckor så kommer Pioneers priser att sjunka med tanke på att dom släpper 7 nya modeller...

Postad 13 August 2006 - 15:59

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
de har ju redan sjunkit så inte säkert de sjunker mycket mer...

Postad 13 August 2006 - 16:22

R1 Uffe
  • R1 Uffe
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0

Skulle inte röra samsung en gång till då de så gott som alltid har problem me färgbandningar på mörka partier, min ser inte alls bra ut.

Hitachi 42PD7200 har alis panel vilket gör att tittar du på lågupplöst så får du bara 1024x512 i upplösning vilket e sämre än alla andra. Hur hanteras 1080i/p material på denna? Har för mig att det hanteras bäst av 42 tums plasmor på denna då du borde kunna få nerskalning till endast 1024x1024 och det e såklart bättre än alla andras 1024x768.

Panasonics pv60 verkar vara bäst i sin prisklass under 20k och bäst svärta.

Pioneers 436 billigaste modellen ligger väl runt 24k nu (om du klarar dig utan pc ingång), bättre bild får du nog inte för det priset.

<{POST_SNAPBACK}>

7200 ska ha en väldigt bra bild enligt tester, något sämre än kungen av plasmor "pioneer", bra inställnings möjligheter som separata färger

Ang. ALIS panelen så lånar jag ett inlägg från forum medlemen"666"

En alis panel arbetar med 1024 linjer, men har bara transistorer som kan ändra värdet på 512 i taget. Det innebär att bilden är interlaced, men ändå i 1024.
Varannan bildrad får sitt värde under första millisekunden och varannan ytterligare bildrad under nästkommande millisekund.
Hela panelen är dock upplyst hela tiden, eftersom värdet bara ändras på varannan rad, det släcks inte där imellan. Så hela panelen växlar från ex. svart till vit på under 3 millisekunder. Jämför det med de bästa LCD-paneler som har en responstid på 8 ms. Så varför man skulle kalla alis för 1024x512 förstår jag inte.
Progressivt filmaterial i PAL är 25 bilder/sek, det innebär att skärmen får ny information var 4:e sekund. Alis-panelen har altså god marginal att hinna med varje bildväxling, och man kommer inte att se några fördröjningar eller flimmer.
En LCD hinner inte med denna bildväxling och ger därför släpningar.

Jämfört med en vanlig bildrörs-TV där varannan av de totalt 576 linjerna ritas upp en i taget, och sedan de ytterligare 288 linjerna ritas upp en i taget. Där ser man tydligt flimmer på grund av att det bara finns en ljuskälla i en CRT-TV, här har man 1024x1024 oberoende ljuskällor, dock kan bara hälten ändra värde samtidigt, men alla kan vara aktiva.
Här ritas som sagt varannan bild upp simultant, och sedan de där imellan simultant.

Växlar man mellan intelaced och progressive-signal till en alis-panel så ser man skillnaden på samma sätt som på en skärm med 1024x768, så man vinner på att ha en progressiv signal även till alis.

Fördelen med alis är att den är gjord för att kunna visa 1080i på ett så bra sätt som möjligt, så det är en typ av skäm som är gjord för HD-sändningar.
1024x768 är en kompromiss innan tillverkarna lyckas trycka in 1366x768 på en 16:9-panel (som Panasonnic har på sin 50-tummare). Så alis har ett stort plus i kanten enligt mig. 1024x768 är inte optimalt på något sätt eftersom det igentligen är en 4:3-upplösning, men som är lite utdragen för att fylla en 16:9-skärm.

Var jag tydlig nu, eller blev det bara rörigt.

Postad 13 August 2006 - 16:35

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Alis är allvarligt missförstådda, man kan inte säga att de har halv upplösning. Det är som att säga att en vanlig interlaced tv också har bara halv upplösning. Det man kan säga är att bara halva upplösningen updateras 25 gånger i sekunden, och den andra halvan 25 gånger i sekunden. Så vid ett givet ögonblick har du inte hel upplösning, i och med att den inte är progressiv, utan du har bara halva bilden. I och med att varje field updateras 25 gånger i sekunden, altererande, så har du 50 updateringar. (pal 50hz dvs). Fungerar alltså liknanden en vanlig 50hz tv. (Dock så flimrar den inte)

Nu är interlaced något av en styggelse som måste bort i mitt tycke eftersom det bara är dumheter i digitala sammanhang (man tjänar inget på det komprimeringsmässigt, tvärtom ställer det till problem). I fallet med plasma så tjänar man dock på denna alis teknik det eftersom man kan skrämma upp linjeupplösningen ganska rejält i och med att den är interlaced. 1024 linjer (jämfört med 768) ger faktiskt full hd-linjeupplösning (1080) om vi antar 5% overscan.

Alis största problem brukar vara sämre svärta jämfört med konventionella panaler, och alla problem som interlaced har finns ju också. Om 1080i blir det vinnande formatet för HD-tv i Sverige (knappast troligt i och för sig) så har man nog inte gjort ett dåligt val.

NÅVÄL. Poängen är att man ska inte döma ut de här utmärkta plasmorna bara för att de har en annorlunda teknik som har fördelar och nackdelar mot konventionella plasmor.

Nåväl strunt i alis tekniken nu och till frågan:
Vad man ska köpa lite att göra vad man prioriterar. Prioriterar man digital-tv och filmkanaler samt sport skulle jag i första hand titta på tv-apparater med bra de-interlacer: Piooneer, Marantz och LG.
Marantz och LG som hamnar i din prisklass här dock.

Om en bra deinterlacer inte är viktigt för dig (tv-spel, dvd med progressiv ut, httpc) så är PV60 ett utmärkt val. Om du inte vad vad deinterlacer är för något så är PV60 också ett bra val för det krävs så att säga ett tränat (skadat?!) öga för att störa sig på de "fel" den gör :)

LG PC1R har inget frontglas så den väger typ 8kg mindre och är mindre känslig mot reflexer. Är detta viktigt för dig är detta en tv att titta extra på.

edit: någon hann före... men nu har du två förklaringar.

Redigerat av Grimmy, 13 August 2006 - 16:37.

Postad 13 August 2006 - 16:42

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1438 inlägg
  • 0
Jodå det klarna lite men att en progressive signal skulle bli bättre på tvn än en 1080i signal förstod ja inte riktigt då det är en "interlaced" panel i grunden.

Alltså skulle denna hitachi vara mycket bra (bäst?) för oss som har mycket 1080i material om ja tänker rätt.
Dock såg jag att hitachis och philips nya plasmor är 1024x1080i, alltså helt gjorda för att ingen nedskalning ska ske horizontellt vilket måste vara bra för bilden.

Postad 13 August 2006 - 17:42

novumus
  • novumus
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0
Panasonicen var jag sugen på... ett bra tips... :) jag tyckte den var rätt snygg, tjejen gillade den t.o.m.

Panasonic PV60 - grymt bra bild, haft relativt lite problem, dock aningen ful
LG 42PC1r - Billig !, istortsett lika bra bild som pannan, snyggare, dock haft problem med surr på några exemplar
Samsung ps-42q7h - lika bra bild som de övriga, snygg, nackdelen e som sagt DNI

jag skulle satsa på en panna om man inte tycker den är för ful, annars LG'n

Redigerat av novumus, 16 August 2006 - 18:04.

Postad 13 August 2006 - 17:50

Ticalo
  • Ticalo
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
haft min pana pv60 nu i ett par månader och ångrar inte en sec att jag köpt den.
Du lär inte ångra dig

Postad 13 August 2006 - 18:33

shelter
  • shelter
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0
Jag har en PV60 och är helnöjd... riktigt bra tv, kan rekommendera den.
Annars är LG's motsvarighet helt ok också. (Kolla trådarna på formet)

Postad 13 August 2006 - 18:46

cruse
  • cruse
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Nackdelen är väl Samsungens DNI :)

<{POST_SNAPBACK}>

Vad menas med det?

Postad 13 August 2006 - 18:56

cruse
  • cruse
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Tack för ALLA tips jag redan fått!!!

Ska nu erkänna vilka två jag har följt en längre tid, det är:

Pana PV60 ock Lg Pc1r

Så det verkar som jag följt de två "rätta"..... många verkar rek. dessa!

Håller dock med att Pv60 är ful..... sen gillar jag att Lg:n inte har frontglas!

Men....... Ska nu även titta närmare på Hitatchin och Samsungen!

Fortsätt gärna diskutera/lägga tips, på olika plasmor eller pos./neg. om de som redan nämnts!

Tack än en gång för all respons jag fått!

Mvh Björne

Postad 13 August 2006 - 18:59

dunkie
  • dunkie
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag tycker att Pioneers plasmor både utseende- och bildmässigt står i en klass för sig. Nackdelen skulle i så fall vara priset. Andra heta plasmor är Samsung PS-42Q7H och Panasonic PV-60.

Postad 13 August 2006 - 19:25

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Hur är PV60'n angående inbränning av loggor mm. Jag är intresserad av den här modellen och kommer mest köra dator och tv-spel på den.

Postad 13 August 2006 - 22:31

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
pannan verkar vara riktigt bra att stå emot inbränningar men för mycket statisk bild är aldrig bra på en plasma...oavsett märke

Postad 13 August 2006 - 22:41

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0
Jag kan säga samma sak som flera andra tidigare redan sagt. Panasoniv PV60 är grym! Jag har haft min i c:a tre månader nu och aldrig ångrat mig. Jag kör TV/DVD och PC mot den och är helnöjd. Trots många timmars användning har jag aldrig sett några antydningar av inbränning så där kan man också vara lugn.

/Jordan

Postad 14 August 2006 - 17:46

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Tackar! Det låter ju tryggt. Jag menar det har ju hänt man somnat framför TV'n då och då ;) Hade varit trist om det bränns in bara efter nån timme ;)

Postad 14 August 2006 - 17:52

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1919 inlägg
  • 0
Pannan är bra men Lg Pc1r är mest prisvärd och levererar bra bild.

/ Hifighost

Pioneer 436 XDE ägare ;)

Postad 14 August 2006 - 18:32

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1868 inlägg
  • 0
Jag rekommenderar Panasonic PV60 om du vill hamna uder 20.000 och har en stram budget personligen skulle jag sparat 2 extra månader för att ha råd med Pioneer 436 FDE

Postad 14 August 2006 - 19:18

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

/ Hifighost

Pioneer 436 XDE ägare  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

den har helt klart ett grymt bra pris, dock så har många hört ett surrande från den

Postad 14 August 2006 - 19:51

cruse
  • cruse
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar Panasonic PV60 om du vill hamna uder 20.000 och har en stram budget personligen skulle jag sparat 2 extra månader för att ha råd med Pioneer 436 FDE

<{POST_SNAPBACK}>

Visst hade det inte varit fel med Pioneer...... är Pioneer-fantast...... men men.... priset.... är det värt det tro?? ;)

Postad 14 August 2006 - 20:24

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
En sak är i alla fall säker: Om man lägger ut 20 000:- och blir missnöjd har man gjort en betydligt sämre affär än om man lägger ut 26000:- och blir nöjd....

Alla andra modeller har en eller annan kompromiss, Pioneers enda akilleshäl verkar vara större problem med inbränningar. Detta är ju dock svårt att bevisa med exakthet, det kan vara som så att helt enkelt många fler Pionner säljs (Vilket är fallet) och att de säljs mindre till prisjakt/minhembio-galningar som är insatta i inkörningsperioder och jagar bästa pris/prestanda, och mer till "vanligt folk". Men det finns ju uppgifter från säljare som pekar åt samma håll så säker kan man inte vara. Min poäng är bara att du kan få inbränningar med alla plasmor oavsett märke och en inbränningskänslig plasma som du är försiktig med ligger nog mindre i riskzonen än en icke känslig som du misshandlar ;)

Postad 14 August 2006 - 21:11

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1868 inlägg
  • 0
Den största akilles hälen är nog inte inbränningar utan svärtan eller avsaknaden av svart. Det blir liksom aldrig svart bara grå daskit. Här tycker jag Panasonic är betydligt bättre.

Visst kan det förekomma små spöken på skärmen men dom går bort efter nån timma.

Postad 16 August 2006 - 14:59

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1919 inlägg
  • 0

/ Hifighost

Pioneer 436 XDE ägare  :)

<{POST_SNAPBACK}>

den har helt klart ett grymt bra pris, dock så har många hört ett surrande från den

<{POST_SNAPBACK}>

Lyssnade hos en kompis och den var tyst så var även 42 och 50 på Elgiganten som jag tittade på idag, vet ej vad detta beror på.

/ Hifighost

Postad 16 August 2006 - 15:09

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1438 inlägg
  • 0
Funkar 436FDE vettige me dvi-hdmi då den saknar vga? Kör nämligen så från min dator nu till min nuvarnade 42 plasma (samsung) och det funkar fint för film, dock text o sånt är ej läsbart men inget jag bryr mig om. Kör 720p och sen fixar overscan så hela bilden hamnar rätt.

Läst nåt om att den hdmi som finns på pioneer FDE är riktigt kinkig och vill inte ha datorsignal alls. Folk hade fått störningslinjer osv. Viktigt detta då FDE är enda inom rimlig budget om man ska ha en pioneer.

Annars prismässigt e man ju riktigt sugen på LG 50 PC1R......större, bättre upplösning (perfekt för dator, bort me usla 1024) men e avståndet som e lite oroande. sitter väl runt 3m och man vill ju inte drunkna i bilden typ som på 1 raden på bio.

Om inte hdmi funkar som det ska på pioneer och det blir 42 tums då skulle ja nog välja PV600 eller PX600 (digital mottagare inbyggt för nästan samma pris, varför inte?) men de blir lite dyra då inga verkar ha vettiga bordsstativ till dom.

Postad 16 August 2006 - 18:19

novumus
  • novumus
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0
Jag måste ju bara tipsa om en tv som jag såg "live" här om dagen... riktigt bra såg den ut: LG RZ-42PX4R och inte så dyr heller...

Tråden om tv'n här på forumet: LG RZ-42PX4R

Edit: La till forumtråden om tv'n. :)

Redigerat av novumus, 16 August 2006 - 18:25.

Postad 05 September 2006 - 21:04

cruse
  • cruse
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

Jag måste ju bara tipsa om en tv som jag såg "live" här om dagen... riktigt bra såg den ut: LG RZ-42PX4R och inte så dyr heller...

Tråden om tv'n här på forumet: LG RZ-42PX4R

Edit: La till forumtråden om tv'n.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju dock glasskiva/fläktar/sämre kontrast än PC1r/sämre anslutn. m.m.
Men ändå inte så mycket billigare?!

Någon mer som har något tillägg?

Postad 03 October 2006 - 09:37

filmfantast
  • filmfantast
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Så en Panasonic Pv-600 skulle funka fint hemma på min vägg då, med en Pioneer DV-696AV som skall kunna skala upp dvd:erna ?

Hur funkar det ?

Eller skall man satsa på någon annan tv, typ LG 42PC1RR ? :D :angry:

Postad 03 October 2006 - 09:47

Unregisteredb889cb5a
  • Unregisteredb889cb5a
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
? PC1R mot Pv60?? :angry:

LG
+Snyggare
+Ingetfrontglas
+Bra med anslutningar
-GRÅBILD
-Ingen svärta
-Blek
-Dålig kontrast

Panasonic
+Bra bild
+Bra kontrast
+Bra svärta
+Bra färger
-Kan vara lite suddig beroende på källa
-Snyggare plasma är inte svår att hitta om man säger som så

:D

Postad 03 October 2006 - 09:57

filmfantast
  • filmfantast
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Sorry...

Panasonic TH-42PV600 heter den ju !

Den är ju faktiskt lite sexig ju... :)

Postad 03 October 2006 - 12:18

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Den största akilles hälen är nog inte inbränningar utan svärtan eller avsaknaden av svart. Det blir liksom aldrig svart bara grå daskit. Här tycker jag Panasonic är betydligt bättre.

Visst kan det förekomma små spöken på skärmen men dom går bort efter nån timma.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du dålig svärta på din pioneer? Kan det vara bättre på 7e generationens?
Du har väll 5e?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.