mCubed HFX Mini (vad ingÄr i paketet)
64 svar till detta Àmne
Postad 14 August 2006 - 14:24
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlÀgg
NÄgon som har en mCubed HFX Mini som kan svara pÄ vad som exakt ingÄr i paketet. Hos Datorhandel.com kan man ju bestÀlla alla delar separat och jag Àr dÀrför osÀker pÄ vad som ingÄr. --------------- Produktbeskrivning:The HFXŸ mini heatsink case is a very slim and compact media pc case with a unique design and a truly silent passive cooling. With its dimensions the HFXŸ mini fits perfectly into each home HiFi environment. With its massive heatsinks it will be cooled down passively to get an endless performance without any fan noise. The HFXŸ mini combines performance with a very low power consumption Material: Aluminium (black/silver) Motherboards: Standard ATX, Micro-ATX Power Supply: External fanless (ingÄr inte, mÄste köpas separat)Drive bay: hidden: 3.5" x4 Cooling system passive: with heatpipes Expansion slots: 3x full size with riser cards (ingÄr denna och i sÄ fall varför gÄr den att köpa separat?)Net weight: 6 kg Dimensions: 43cm(W) * 9cm(H) * 38cm(D) Massive heatsinks for processor (ingÄr denna och i sÄ fall varför gÄr den att köpa separat?)Standard ATX components supported Noise isolated slot-In DVD burner (ingÄr inte, mÄste köpas separat)VFD for information and stand alone use (ingÄr inte, mÄste köpas separat)Infrared receiver for remote control (ingÄr denna?)1 huge air convection holes Reset, scart and rca on the backside (ingÄr denna och i sÄ fall varför gÄr den att köpa separat?)3 full size expansion slots with riser cards (ingÄr denna och i sÄ fall varför gÄr den att köpa separat?)External fanless power supply (ingÄr inte, mÄste köpas separat)Special silent box for 2 HDD (ingÄr inte, mÄste köpas separat)VFD, power supply, HDD silent box and DVD burner are not included in the package contents and have to be ordered separately ------------ Jag menar nÄgot mer Àn designen mÄste ju ingÄ för att motivera 3000:- för ett chassi utan nÀtdel. Mer frÄgor: Olika cpu standards... Vilka sockets passar heatpipe lösningen till? - Edit: Supported sockets: sockets 775, 478, 754/939/940, AM2, 462 (socket A) and 479 (for Aopen) Om man inte vill betala 1300:- för en halvbra slot-in dvd brÀnnare som Àr gjord för chassit kan man dÄ hitta en annan billigare variant som passar in och i sÄ fall vilken?
Redigerat av Nahaz, 14 August 2006 - 14:41.
Postad 15 August 2006 - 09:03
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1064 inlÀgg
Halloj! Mitt tips Àr att handla frÄn en ÄterförsÀljare som kan grejerna och hjÀlper dig. Har du snackat med de du tÀnkt handla av? Du mÀrker ganska fort om de vet vad de hÄller pÄ med Jag menar nÄgot mer Àn designen mÄste ju ingÄ för att motivera 3000:- för ett chassi utan nÀtdel.Tomt grundchassi innehÄller inte mycket. Det tillkommer nÀtdel, HDD-lÄda, display/fjÀrris, alla heatpipekit man vill ha, DVD-kitet och riserkort om man behöver det. Olika cpu standards... Vilka sockets passar heatpipe lösningen till? - Edit: Supported sockets: sockets 775, 478, 754/939/940, AM2, 462 (socket A) and 479 (for Aopen)AM2 stöds ocksÄ. alla CPU-heatpipekit jag skickar till ÄterförsÀljarna idag innehÄller Àven AM2 adapter. Skulle du rÄka fÄ ett Àldre kit frÄn nÄgon sÄ löser vi det... Om man inte vill betala 1300:- för en halvbra slot-in dvd brÀnnare som Àr gjord för chassit kan man dÄ hitta en annan billigare variant som passar in och i sÄ fall vilken?Kan bli attans pilligt o montera, den DVD'n som Àr gjord för HFX mini Àr gumminpackad med ljuddÀmpning och gjord för att passa precis i akrylkitet. Men med lite verktyg brukar man ju kunna sÄga och fixa till det mesta. Inget jag rekommenderar dock... ---- Om man vill kunna köra standarddelar rakt av sÄ Àr stora HFX klockren, den svÀljer det mesta. Men HFX mini Àr tajtare....
Postad 15 August 2006 - 09:36
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlÀgg
Tackar, det fÄr nog bli en annan lösning trots allt, hemmabygget blir av endast för att Acer idea 500 tydligen var helt vÀrdelös. Men summan för paketet vill jag skall hamna runt 12-14.000:- eftersom acern kostar 12.000:-, och dÄ kan jag inte riktigt fÄ ihop det om chassit gÄr loss pÄ 6-7000:-
Postad 15 August 2006 - 10:29
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1064 inlÀgg
Tackar, det fÄr nog bli en annan lösning trots allt, hemmabygget blir av endast för att Acer idea 500 tydligen var helt vÀrdelös. Men summan för paketet vill jag skall hamna runt 12-14.000:- eftersom acern kostar 12.000:-, och dÄ kan jag inte riktigt fÄ ihop det om chassit gÄr loss pÄ 6-7000:-
<{POST_SNAPBACK}>
FörstÄr om du vÀljer nÄpgot billigare. Kostar att ligga pÄ topp ;-) 100% flÀktlöst Àr inte main stream... Hursomhelst, med ett moderkort med on board HDMI och vettigt val av propp sÄ borde du kanske kunna klara din budget tycker jag, Àven med en HFX mini
Postad 15 August 2006 - 12:26
Unregistered7fb84d09
-
Unregistered7fb84d09
-
Veteran
-
-
1770 inlÀgg
Ăr lite intresserad av denna lĂ„da. FrĂ„gan Ă€r om den verkligen klarar av att leda bort all vĂ€rme om man tex. belastar bĂ„de processorn och grafikkortet till max i ett antal timmar? Finns det nĂ„gra tester?
Postad 15 August 2006 - 13:17
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlÀgg
MCUBED HFX MINI CHASSIS BLACK ATX EXCL PSU
3096:- (datorhandel.com)
MCUBED HFX MINI FANLESS PSU 165W
1101:- (datorhandel.com)
MCUBED HFX MINI SLOT-IN DVD WRITER WITH SILENT BOX
1299:- (datorhandel.com)
MCUBED BORG HPC MINI HEATPIPE PROCESSOR COOLER FOR HFX MINI
795:- (datorhandel.com)
MCUBED IMON VFD DISPLAY + IR RECIEVER + REMOTE CONTROL
858:- (datorhandel.com)
-------
7149:-
Detta Àr utan nÄgra riser kort, som jag fortfarande har dÄlig koll pÄ vilka som behövs.
-----------------------
Moderkort (m-ATX, Intel HD 7.1 ljud, optisk in/ut)
MSI 945GM2-FI, I945G, Socket-775, DDR2, VGA,SATA2,m-ATX,GbLAN,Firewire,PCI-Ex16
1049:- (komplett.se)
CPU
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/flÀkt
1750:- (komplett.se)
Minne
Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB 128Meg x 64, CL5, 667MHz, 240-pin
929:- (komplett.se)
TV kort (analog och digital tuner hybridkort, stöd för mCubed scart kabel?)
HAUPPAUGE HVR1300
798:- (datorhandel.se)
HÄrddisk
Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2 16MB 7200RPM
795:- (komplett.se)
Grafikkort
XFX GeForce 7600GS 256MB DDRII, PCI-Express, 2xDVI/HDTV, 400/700Mhz
963:- (datorhandel.se)
-------
6284:-
------------
13433:-
+ frakt
+ Windows MCE 2005
+ eventuellt ett andra tv kort
+ eventuellt en mCubed scart kabel
+ eventuellt mCubed riser kort?
TÄl att funderas pÄ faktiskt, det Àr en vÀldigt snygg lÄda.
Redigerat av Nahaz, 15 August 2006 - 13:19.
Postad 15 August 2006 - 18:16
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5776 inlÀgg
Ăr ocksĂ„ intresserad av en liknande lösning som ni kollar pĂ„ och om det verkligen fungerar till 100% med passiv kylning rakt igenom. Det borde ju vara kvalitetsgrejer nĂ€r man fĂ„r betala över 6000 enbart för chassit och diverse tillbehör. Jag har Ă€ven kollat pĂ„ Silverstones touch screen chassi, ser grymt lĂ€ckert ut och kostar ungefĂ€r samma som HFX med alla tillbehör man behöver till det. Ăr ju rĂ€tt smidigt att kunna anvĂ€nda chassit och trycka pĂ„ den lilla skĂ€rmen nĂ€r man vill byta lĂ„t. Dessutom kan man utan problem sĂ€tta in vilket grafikkort som helst. http://www.kylning.c...roducts_id/1257Sen kan man ju undra hur lĂ„ngt det dĂ€r 165W PSU rĂ€cker till, skulle tro att det blir för klent till ett 7600GS kort med alla tillbehör som DVD brĂ€nnare och TV kort ocksĂ„.
Postad 15 August 2006 - 18:40
jonitz
-
jonitz
-
ForumrÀv
-
-
549 inlÀgg
Ăr lite intresserad av denna lĂ„da. FrĂ„gan Ă€r om den verkligen klarar av att leda bort all vĂ€rme om man tex. belastar bĂ„de processorn och grafikkortet till max i ett antal timmar? Finns det nĂ„gra tester?
<{POST_SNAPBACK}>
PSU:n som man köper till Àr vÀl specad till endast 165W, sÄ en massa "vÀrstingkomponenter" kan man ju inte trycka i. SÄ jag tror att snarare det Àr PSU:n som sÀtter grÀnsen och inte kylsystemet.
Postad 15 August 2006 - 21:05
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlÀgg
det finns en 300w nÀtdel som Àr byggd för chassit ocksÄ, det Àr ingen skönhet och verkar inte ha nÄgra roliga features förutom att den Àr flÀktlös och priset Àr lÄngt ifrÄn befogat. Skall man ÀndÄ stoppa in en riktig nÀrdel vÀljer man hellre en snyggare/med mer W/med löstagbara kablar typ: Hiper Type-R 580W Svart, Dual Fan, Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pinsom till och med Àr riktigt sexig : ) tÀnk pÄ en dator utan sladdhÀrvor... mmmmm.... Har dock inte kollat om den fÄr plats, sÄ jag vÄgar inte sÀga för mycket.
Redigerat av Nahaz, 15 August 2006 - 21:07.
Postad 16 August 2006 - 09:37
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1064 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}>
Stora HFX klarar enormt mycket stryk. Har sjÀlv kört 20% överklockad dual core AMD + överklockad 7800GTX i flera mÄnader. Den setupen klarade Àven prime och 3Dmark i tvÄ dygn utan problem (100% stabilt men varmt förstÄs....) . Men dÄ fÄr man ocksÄ bygga extremt nogrannt ;-) och Àven i HFX'en finns en grÀns för vad som gÄr att köra. SLI Àr inte nÄgon poÀng. Intels Pentium cpu'er Àr inte heller nÄgon hit, tokmycket vÀrme för den prestanda man fÄr. Men det har ju Intel fixat med rÄge med sina nya cpu-serier nu förstÄs!! Men HFX mini fÄr man vara mycket mer restriktiv i vad man trycker i. Jag provbyggde en HFX mini med en AMD dual core 3800+ och ett 7600GS. Funkade inte om man körde stresstest typ 3Dmark eller Prime pÄ bÄda cores. Normalbruk med tv-tittande osv funkade sÄklart men det Àr ju en annan femma.
Postad 16 August 2006 - 10:36
nborve
-
nborve
-
ForumrÀv
-
-
964 inlÀgg
Magnus Thomé
Vad har du för PSU i din burk?
MVH NBorve
Postad 16 August 2006 - 11:45
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1064 inlÀgg
det finns en 300w nÀtdel som Àr byggd för chassit ocksÄ, det Àr ingen skönhet och verkar inte ha nÄgra roliga features förutom att den Àr flÀktlös och priset Àr lÄngt ifrÄn befogat. Skall man ÀndÄ stoppa in en riktig nÀrdel vÀljer man hellre en snyggare/med mer W/med löstagbara kablar typ: Hiper Type-R 580W Svart, Dual Fan, Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin som till och med Àr riktigt sexig : )
tÀnk pÄ en dator utan sladdhÀrvor... mmmmm....
Har dock inte kollat om den fÄr plats, sÄ jag vÄgar inte sÀga för mycket.
<{POST_SNAPBACK}>
Viktigt att hÄlla isÀr gamla hederliga stora HFX som numera Àven kallas HFX classic och den nya mindre HFX mini. TvÄ helt olika chasssin. HFX classic (den stora) Funkar absolut bÀst med Silverstones flÀktlösa nÀtagg. StÄr skrivet om varför och hur bÄde hÀr pÄ forumet och hÀr http://www.tystpc.nu...topic.php?t=197 Du kan stoppa i vanliga aggregat med flÀkt i men varför? Observera att det Àr trÄngt och agg som inte följer ATX-standarden nogrannt utan Àr lite större (inte ovanligt!) kommer inte fÄ plats. Det gÀller alltsÄ Àven en del agg med konktakter som sticker ut pÄ baksidan! HFX miniHar externt nÀtagg pÄ 165 watt (med ett internt nÀtaggskretskort inne i burken) pÄ klassiskt ITX-maner. SjÀlvklart kan man anvÀnda andra externa nÀtagg frÄn andra leverantörer om man vill, det finns ju en del att vÀlja pÄ men det största jag sett var pÄ 200 watt och hade flÀkt... uuurkkk
Redigerat av Magnus Thomé, 16 August 2006 - 11:46.
Postad 16 August 2006 - 11:50
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1064 inlÀgg
Magnus Thomé
Vad har du för PSU i din burk?
MVH NBorve
<{POST_SNAPBACK}>
Observera att jag alltsÄ Àr importören av mCubed och FireDTV, sÄ jag Àr part i mÄlet. Men jag har ju byggt en del testburkar till dags dato sÄ jag kan grejerna ganska vÀl Jag har sjÀlvklart Silverstones nÀtagg i mitt. NÀr man monterar det rÀtt sÄ pallar det att mata otroligt tunga grejer utan att krokna. Det Àr dÀremot inte alls lika vasst nÀr det sitter i ett vanligt datorchassi typ ett vanligt miditower eller nÄt. I HFX'en sÄ fÄr den ju en helt egen flera kilo tung kylflÀns bara för sig sjÀlv
Redigerat av Magnus Thomé, 16 August 2006 - 11:51.
Postad 16 August 2006 - 12:14
nborve
-
nborve
-
ForumrÀv
-
-
964 inlÀgg
Hej Magnus Thomé
Skickade PM till dig men glömde skriva med...
MCUBED IMON VFD DISPLAY + IR RECIEVER + REMOTE CONTROL
MVH Niklas
Postad 16 August 2006 - 12:29
nborve
-
nborve
-
ForumrÀv
-
-
964 inlÀgg
Jag vet inte heller om jag Àr beredd att lÀgga sÄ mycket pengar pÄ en lÄda. Just nu har jag ingen htpc men jag störde mig pÄ ljudet i datorrummet och satte dÄ in datorerna i klÀdskrubben.
Har nu haft det sÄ i ca 4 mÄn och det fungerar bra.
Köpte 1 usb hubb och en 5 meters USB kabel dÀr jag har kopplat en DVD och min mus. Kunde inte köra wake on keyboard via usb med mitt moderkort sÄ jag har en 5 meters tangentbordskabel sÄ denna funktion fungerar. Köpte Àven 5 meters kablar av, DVI till skÀrmen och RCA för ljudet. Det Àr nu tyst i datarummet  .
Har man inte rÄd eller vill lÀgga pengar pÄ MCubed sÄ kan det vara en lösning Àven för vardagsrummet. En usb hubb och en dvd kopplad till denna och kanske ett IR öga med fjÀrr.
Postad 16 August 2006 - 12:33
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1064 inlÀgg
Eller som jag hade innan HFX, en stor TowerlÄda bakom soffan (sÄ man slapp se elÀndet) som jag la mycket tid och energi pÄ att fÄ tyst pÄ med lÄÄÄÄÄÄngsamma flÀktar och optimerat luftflöde. Stor lÄda gjorde det lÀttare att optimera o fÄ tyst. Den var ohörbar pÄ en meters hÄll men hade Ä andra sidan inga prestandaprylar i sig direkt  RÀckte dock gott för att titta pÄ film pÄ DVD och divx-filer...
Postad 16 August 2006 - 12:41
nborve
-
nborve
-
ForumrÀv
-
-
964 inlÀgg
Ja man blir sugen, verkligen snygg och fyller mÄnga funktioner.
Men som sagt jag fÄr höra med chefen hÀr hemma och se hur mycket det svider
Ja det Àr ju klart den billigaste produkten för enbart passiv kylning men ÀndÄ lite dyr.
Ăr ju lite sugen pĂ„ mini men med bara 160w sĂ„ avskrĂ€cker den lite.
Tack igen för de snabba svaren Magnus Thomé
Postad 16 August 2006 - 13:34
nborve
-
nborve
-
ForumrÀv
-
-
964 inlÀgg
[/quote] FörstÄr om du vÀljer nÄpgot billigare. Kostar att ligga pÄ topp ;-) 100% flÀktlöst Àr inte main stream... Hursomhelst, med ett moderkort med on board HDMI och vettigt val av propp sÄ borde du kanske kunna klara din budget tycker jag, Àven med en HFX mini  <{POST_SNAPBACK}> [/quote] OnBoard HDMI? Visste inte att detta fanns. NÄgon som har en lÀnk?
Redigerat av nborve, 16 August 2006 - 13:34.
Postad 16 August 2006 - 13:42
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1064 inlÀgg
OnBoard HDMI? Visste inte att detta fanns.
NÄgon som har en lÀnk?
<{POST_SNAPBACK}>
ABIT har slÀpppt ett precis och det lÀr dyka upp fler. Finns att handla pÄ stan redan
Redigerat av Magnus Thomé, 16 August 2006 - 13:43.
Postad 16 August 2006 - 14:40
joniS
-
joniS
-
LĂ€rjunge
-
-
339 inlÀgg
Postad 18 August 2006 - 19:57
nborve
-
nborve
-
ForumrÀv
-
-
964 inlÀgg
Nahaz www.datorhandel.com MCUBED HFX CLASSIC CHASSIS BLACKSILVER EXCL PSU 1 3 100:- 3 100:- MCUBED BORG HGC REV. 2 HEATPIPE COOLER FOR VGA CA... 1 645:- 645:- MCUBED BORG HBCHGC HEATPIPE COOLER FOR NORTHBRIDG... 1 498:- 498:- MCUBED BORG HPC HEATPIPE PROCESSOR COOLER SOCKET ... 1 798:- 798:- MCUBED SILVERSTONE NIGHTJAR PASSIVE PSU 300W 1 1 259:- 1 259:- MCUBED IMON VFD DISPLAY + IR RECIEVER + REMOTE CO... 1 859:- 859:- MCUBED VERTICAL SILENCE HDD CASE 1 500:- 500:- Totalt (exkl frakt) 7 659:- http://www.mcubed-store.com/ Ànda fördelen var monterad VFD och PSU Vertical Silence - HDD Cooler Borg HGC - Heatpipe GPU Cooler Borg HBC - Heatpipe Bridge Cooler HFXŸ classic bundle - black/silver The HFXŸ classic bundle includes a HFX classic heatsink case, iMON VFD, fanless power supply and a heatpipe processor cooler. The VFD and the power supply is already assembled in the case. The power supply is attached to the heatsink with thermal grease. The following items are included in this package: HFXŸ classic heatsink case Borg HPC classic iMON VFD and remote control ST30NF passive PSU 801,00EUR 7 506,65 SEK Forex --------------------------------------------- http://www.net-kompagniet.dk 6 655,78 sek utan HD kylaren. --------------------------------------------- http://www.tvpc.se/b...products_id=207Alla tillbehör till Minin, 9995:- sek Det Àr de sista 2-3 tusen som avskrÀcker  MVH NBorve
Redigerat av nborve, 19 August 2006 - 10:52.
Postad 18 August 2006 - 21:11
nborve
-
nborve
-
ForumrÀv
-
-
964 inlÀgg
Varför Àr aggregatet bara pÄ 160w minin?
Borde vÀl vara för att man inte skall sÀtta in för krÀvande komponenter som inte lÄdan kan kyla?
Den e snygg och hade passat bra om man kunde fÄ in lite kraft i lÄddan ocksÄ
Postad 29 September 2006 - 23:32
Unregistered0958527d
-
Unregistered0958527d
-
Beroende
-
-
1119 inlÀgg
Man fÄr nog börja tÀnka om ganska rejÀlt med hela strömförsörjningsbiten. De flesta Àr ju fast i det gamla Pentium-trÀsket och det vore synd och skam att stoppa in ett sÄdant ineffektivt hungrigt monster som formligen gödslar med vÀrme.
Baserar man istÀllet HFX mini chassit pÄ ABIT's IL-90MV moderkort och Core 2 Duo strömsnÄl och kall processor sÄ Àr 160W mer Àn tillrÀckligt. Man behöver inte separat grafik- eller ljudkort i och med HDMI-lösningen ombord.
Ăr sjĂ€lv superintresserad att bygga en hel-cool (bokstavligen) HFX mini med lagom prestanda att bli kompis med hembion. ĂvervĂ€ger IL-90MV med en 2,4GHz Core 2 Duo och Borg kylning.
Mvh,
Marcus
Postad 02 October 2006 - 08:48
joniS
-
joniS
-
LĂ€rjunge
-
-
339 inlÀgg
ĂvervĂ€ger IL-90MV med en 2,4GHz Core 2 Duo och Borg kylning.
<{POST_SNAPBACK}>
Funkar IL-90MV med Core 2 Duo? trodde den bara funkade med Intel Core Duo och Intel Core Solo..
Postad 02 October 2006 - 12:30
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1064 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}> Funkar IL-90MV med Core 2 Duo? trodde den bara funkade med Intel Core Duo och Intel Core Solo..
<{POST_SNAPBACK}>
Byggde (Àntligen) testburk med det moderkortet och en T7200 nu i helgen. Satte i en T7200 som Àr Core 2 Duo med 478-socket. Blir ju nÀstan inte ens ljummen under stresstest
Postad 03 October 2006 - 20:55
Unregistered70b34717
-
Unregistered70b34717
-
Wannabe
-
-
25 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}> Funkar IL-90MV med Core 2 Duo? trodde den bara funkade med Intel Core Duo och Intel Core Solo..
<{POST_SNAPBACK}>
Byggde (Àntligen) testburk med det moderkortet och en T7200 nu i helgen. Satte i en T7200 som Àr Core 2 Duo med 478-socket. Blir ju nÀstan inte ens ljummen under stresstest 
<{POST_SNAPBACK}>
Kom gÀrna med ett omdöme om de prylarna (IL-90MV/T7200)!!
Postad 04 October 2006 - 13:18
Unregistered0958527d
-
Unregistered0958527d
-
Beroende
-
-
1119 inlÀgg
 IL-90MV hanterar bÄde Core Duo och Core 2 Duo sÄ det Àr klart ett av de bÀsta alternativen just nu inte minst med hÀnsyn till HDMI och övriga fördelar. Det Àr socket T (479) som gÀller sÄ kör man en mobil processor med minimal vÀrmeutveckling och hög prestanda har man ett HTPC monster som kan köras helt TYST. En vass dator som lÄter Àr aldrig en HTPC, det Àr en speldator. Man fÄr skilja pÄ detta. För info Àr T7200 en 2.0GHz 2-kÀrnig processor (kallad Merom hos Intel), klart lÀmplig för hfx mini tillsammans med Abit IL-90MW. Processorn kostar frÄn 2625kr vad jag sett, moderkortet IL-90MV frÄn 1488kr. Verkar som ÄterförsÀljarna knappt har en krona pÄslag pÄ dessa priser. Service och support dÀrefter? Mvh, /Marcus
Postad 05 October 2006 - 21:37
Unregistered70b34717
-
Unregistered70b34717
-
Wannabe
-
-
25 inlÀgg
Ăr inte den inbyggda grafiken (Intel GMA 950) i sĂ€msta laget? (Det gĂ„r ju inte att installera annat grafikkort pĂ„ detta kortet).
Fast man kan ju alltid koppla in sin ordinarie (spel-)dator tillfÀlligt om man vill spela pÄ stor bild.
Hur Àr det med drivrutiner map pÄ "tweakning" för att fÄ pixelmappat o. dyl.?
Postad 06 October 2006 - 05:44
Bonzichrille
-
Bonzichrille
-
ForumrÀv
-
-
825 inlÀgg
fnav tar upp en viktig poÀng, det inbyggda grafikkortet frÄn intel har för dÄlig deinterlacing för att jag ska vara nöjd. BÄde ATI och NVIDIA har jobbat hÄrt de senaste Ären med sina deinterlacing förbÀttringar men det Àr först nu som intel börjar haja galoppen(viiv inititivet har gÄtt Ät skogen, kan ju ha att göra med att alla viiv datorer har gma950 och dvd:er ser ut som crap!).
Anandtech rapporterade frÄn IDF att intel jobbat hÄrt med detta i deras kommande gma960. Huruvida deinterlacing av hd-material förbÀttrats sades ingeting om men man kan ju alltid hoppas.
Nvidia har ju ett intressant alternativ i deras integrerade moderkorts lösning nforce 430+6150. HÀr fÄr man hela arsenalen av purevideo deinteracing vid sd-material men tappar tyvÀrr viktiga funtioner för hd. I dagslÀget mÄste man minst köpa ett 7600gt för att fÄ hela purevideo funktionaliteten. SÄledes blir det inte ett hfx mini bygge förrÀn följande kriterium uppnÄs:
-Nvidia(eller ati) slÀpper intergrerat moderkort med optisk spdif.
-dvi eller hdmi utgÄng med hdcp (rom chippet ska vara med!!! arrrggh)
-All funktionalitet i purevideo(dvs inom den produkt generationen), bÄde för sd och hd.
-h264 och vc-1 decodning pÄ grafikkortet enda upp till 1080p
-flÀktlöst.
Postad 06 October 2006 - 13:27
weine
-
weine
-
Wannabe
-
-
15 inlÀgg
Varför Àr aggregatet bara pÄ 160w minin? Borde vÀl vara för att man inte skall sÀtta in för krÀvande komponenter som inte lÄdan kan kyla?
Den e snygg och hade passat bra om man kunde fÄ in lite kraft i lÄddan ocksÄ 
<{POST_SNAPBACK}>
Det finns ett nytt aggregat nu som passar HFX Mini som Àr pÄ 280W pÄ mCubed hemsida. EF26 external fanless 280W The EF28 is an external fanless ATX power supply and recommended for the HFX mini. The ATX-Adapter will be mounted inside the case and the PSU will be placed outside like with a laptop. The EF28 is perfect for actual Dual Core processors from Intel and AMD./Fredrik
Postad 06 October 2006 - 22:47
Unregistered0958527d
-
Unregistered0958527d
-
Beroende
-
-
1119 inlÀgg
Har ni hittat nÄgra alternativa mATX moderkort till hfx mini som Àr bÀttre pÄ just grafiksidan. Annars har ju IL-90MV en PCI-E kortplats som man med riser kan montera ett hÀftigare grafikkort pÄ, t.ex. Gigabyte 7600GT med heatpipe (tar upp 1 kortplats/2 slottar) och dubbla DVI ut samt TV ut. SÄ skulle man kunna anvÀnda den andra PCI kortplatsen samt sista lediga slotten av de tot. 3 slottarna till ett ljudkort t.ex. ESI Juli@ med optisk TosLink mm. och ett kalasbra ljud.
Skall vi sÀtta ihop en köplista för en hfx mini Dream Machine?
/Marcus
Postad 07 October 2006 - 01:08
Horrabin
-
Horrabin
-
LĂ€rjunge
-
-
402 inlÀgg
Ja, gör gÀrna det.  Jag Àr intresserad av en MFX - antingen en Classic eller en mini - och eftersom jag inte har sÄ bra koll pÄ komponenterna sÄ skulle jag uppskatta att fÄ en lista pÄ vad man ska satsa pÄ för att fÄ en HFX mini Dream Machine.  Se Àven mitt inlÀgg i den officiella mCubed/HFX-trÄden - Vilket paket ska jag satsa pÄ?
Postad 07 October 2006 - 07:47
Unregistered70b34717
-
Unregistered70b34717
-
Wannabe
-
-
25 inlÀgg
Problemet Àr ju bara att IL-90MV har en PCI-E x1-slot, funkar det att montera grafikkort i en sÄn?
Om man dessutom skall ha ett annat ljudkort sÄ kan man ju lika gÀrna köpa enklast (billigast)möjliga moderkort som passar den processor man vill köra.
Postad 08 October 2006 - 19:16
Unregistered0958527d
-
Unregistered0958527d
-
Beroende
-
-
1119 inlÀgg
Vet inte ang. pci-e 1x hur det funkar med gfx kort, kan nÄgon fördjupa?
Postad 08 October 2006 - 19:30
Unregistered70b34717
-
Unregistered70b34717
-
Wannabe
-
-
25 inlÀgg
Min uppfattning Àr att det inte finns grafikkort som passar i PCI-E x1 utan att det mer Àr till för annan kringutrustning typ modem o.dyl. PCI-E x1 sloten Àr den lilla svarta till vÀnster om PCI-slotarna (vita): Bild pÄ IL-90mv
Postad 08 October 2006 - 23:49
Unregistered0958527d
-
Unregistered0958527d
-
Beroende
-
-
1119 inlÀgg
FrÄgan Àr snarast hur bra Àr den integrerade gfx lösningen pÄ IL-90MV vad betrÀffar videouppspelning? Syftet (för mig) Àr ju att kunna spela upp musik, film och TV i första hand - inte de senaste spelen. Vore spÀnnande att testa, eller om Magnus Thomé kanske har svar pÄ videoprestandan hos IL-90MV?
Alternativet Àr ju annars ett enklare mATX kort och separat 7600GT gfx kort och XFi eller Juli@ för ljudet. NÀr dessa tvÄ platser (PCI + PCI Express x16) Àr upptagna Àr frÄgan om man fÄr plats med en Floppy DTV ocksÄ? Ett flÀktlöst 7600GT tar nÀmligen upp 2 slottar pÄ bakpanelen (pga heatpipe). Man mÄste dÀrför kunna pussla ner digital-TV kortet löst i boxen annars fÄr man köra extern FireDTV.
Grundkraven mÄste ÀndÄ vara att stödja Core 2 Duo processor och SATA/Raid lösningar för HDD.
/Marcus
Postad 07 March 2007 - 16:29
silvertintin
-
silvertintin
-
Wannabe
-
-
17 inlÀgg
Hej
Jag har kollat pÄ HFX Mini dÄ den Àr snygg, tyst och skulle passa in i TV-bÀnken! Jag har kollat runt lite pÄ forumet, men inte hittat sÄ enormt mycket info.
Paketlösningen, "bundle" verkar vara ett smidigt köp, men dÀr ingÄr endast 165W PSU. Jag hade funderat pÄ att stoppa i en Intel Core 2 duo T7200, extra grafikkort (ex passivt GeForce 7600GT) samt FloppyDTV. 2 GB internminne. Kommer 165W att rÀcka? -NÄgon som har kombinationen?
Ăr det en kombination som rĂ€cker för att spela upp HD-material (1080p)? Jag hade kollat pĂ„ E6600 tidigare, men för detta chassi behövs nog en processor med lĂ€gre effekt.
Jag hade kikat lite pÄ Abit IL-90MV, men det har ju ingen PCIe 16x, sÄ dÀr brast det. Andra MB-förslag som passar i HFX mini? Hade tÀnkt ett mATX-kort. GÀrna optiskt ljud ut.
Undrar ocksĂ„ om Borg HPC. Det finns olika hĂ€r. Ăr osĂ€ker pĂ„ vilken socket T7200 hör till? S479 stĂ„r det överallt, men Ă€ven S478? Det verkar finnas ett par olika paket beroende pĂ„ socket, dvs olika storlek pĂ„ HPC:n.
Edit: Hade tÀnkt lÀgga in Vista Premium 32bit ocksÄ.
Mvh
Mathias
Redigerat av silvertintin, 07 March 2007 - 20:40.
Postad 08 March 2007 - 11:56
Sallex
-
Sallex
-
Amatör
-
-
69 inlÀgg
Hej
Jag har kollat pÄ HFX Mini dÄ den Àr snygg, tyst och skulle passa in i TV-bÀnken! Jag har kollat runt lite pÄ forumet, men inte hittat sÄ enormt mycket info.
Paketlösningen, "bundle" verkar vara ett smidigt köp, men dÀr ingÄr endast 165W PSU. Jag hade funderat pÄ att stoppa i en Intel Core 2 duo T7200, extra grafikkort (ex passivt GeForce 7600GT) samt FloppyDTV. 2 GB internminne. Kommer 165W att rÀcka? -NÄgon som har kombinationen?
Ăr det en kombination som rĂ€cker för att spela upp HD-material (1080p)? Jag hade kollat pĂ„ E6600 tidigare, men för detta chassi behövs nog en processor med lĂ€gre effekt.
Jag hade kikat lite pÄ Abit IL-90MV, men det har ju ingen PCIe 16x, sÄ dÀr brast det. Andra MB-förslag som passar i HFX mini? Hade tÀnkt ett mATX-kort. GÀrna optiskt ljud ut.
Undrar ocksĂ„ om Borg HPC. Det finns olika hĂ€r. Ăr osĂ€ker pĂ„ vilken socket T7200 hör till? S479 stĂ„r det överallt, men Ă€ven S478? Det verkar finnas ett par olika paket beroende pĂ„ socket, dvs olika storlek pĂ„ HPC:n.
Edit: Hade tÀnkt lÀgga in Vista Premium 32bit ocksÄ.
Mvh Mathias
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har HFX-mini, core 2 duo 1,66ghz, abit IL-90MW och det funkar klockrent att spela upp 1080p. Tycker Àven bilden Àr superb, förstÄr inte de som klagar pÄ dÄlig deinterlacing etc. Tror mÄnga stirrar sig för blinda pÄ tekniken. Polarn har ett riktigt kraftpaket till htpc med nvidiakort etc. Ser absolut ingen skillnad alls i bildkvalitet. En htpc ska vara liten, snygg och helt ljudlös precis som hfx-mini.
Postad 08 March 2007 - 13:38
silvertintin
-
silvertintin
-
Wannabe
-
-
17 inlÀgg
Hej Jag har HFX-mini, core 2 duo 1,66ghz, abit IL-90MW och det funkar klockrent att spela upp 1080p. Tycker Àven bilden Àr superb, förstÄr inte de som klagar pÄ dÄlig deinterlacing etc. Tror mÄnga stirrar sig för blinda pÄ tekniken. Polarn har ett riktigt kraftpaket till htpc med nvidiakort etc. Ser absolut ingen skillnad alls i bildkvalitet. En htpc ska vara liten, snygg och helt ljudlös precis som hfx-mini. 
<{POST_SNAPBACK}>
Ja klart den ska vara det Jag har kollat lite pÄ MB för S479.
...som dock inte har PCIe 16x.
...som jag dock Àr osÀker pÄ om det passar för core 2 duo?
...som jag dock inte sett om den har optisk ljud ut? Jag har kikat lite pÄ Tystpc.nu för lite hÀrliga byggbilder, men jag vet inte hur dessa MB, eller andra, skulle passa in med strömförsörjning etc, kablage. Vad gÀller för minnestypen - passar "vanliga" minnen, eller Àr de för höga? MÄste man ha SO-DIMM? Jag vet inte om SO-DIMM Àr nÄgot man kan bara kan vÀlja till MB pss som minnesstorlek, dvs om de passar? Mvh Mathias
Postad 08 March 2007 - 20:30
silvertintin
-
silvertintin
-
Wannabe
-
-
17 inlÀgg
Hej Jag har HFX-mini, core 2 duo 1,66ghz, abit IL-90MW och det funkar klockrent att spela upp 1080p. Tycker Àven bilden Àr superb, förstÄr inte de som klagar pÄ dÄlig deinterlacing etc. Tror mÄnga stirrar sig för blinda pÄ tekniken. Polarn har ett riktigt kraftpaket till htpc med nvidiakort etc. Ser absolut ingen skillnad alls i bildkvalitet. En htpc ska vara liten, snygg och helt ljudlös precis som hfx-mini. 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har nu börjat fundera pĂ„ hur det egentligen skulle fĂ„ plats ett grafikkort i maskinen. Det skulle ju innnebĂ€ra att man inte fĂ„r rum med sĂ„ mycket mer. Om man dĂ„ vill ha plats för tex 2 FloppyDVB i framtiden sĂ„ Ă€r ju det förmodligen kört. Om inte i platsbrist sĂ„ förmodligen i vĂ€rme. Men klarar tex IL-90MW av Vista? Ăr jag fel ute? Undrar vilket moderkort som har de "bĂ€sta" grafikkretsarna? Undrar ocksĂ„ hur man löser det med firewireportar dĂ„ 2 st FloppyDVB krĂ€ver 2 portar, men det normala verkar vara 1 integrerad pĂ„ moderkortet. MĂ„ste man sĂ€tta i ett extra kort dĂ„, eller gĂ„r det att koppla ihop "internt"? Mvh Mathias
Postad 08 March 2007 - 20:49
Hej
Jag har HFX-mini, core 2 duo 1,66ghz, abit IL-90MW och det funkar klockrent att spela upp 1080p. Tycker Àven bilden Àr superb, förstÄr inte de som klagar pÄ dÄlig deinterlacing etc. Tror mÄnga stirrar sig för blinda pÄ tekniken. Polarn har ett riktigt kraftpaket till htpc med nvidiakort etc. Ser absolut ingen skillnad alls i bildkvalitet. En htpc ska vara liten, snygg och helt ljudlös precis som hfx-mini. 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har nu börjat fundera pĂ„ hur det egentligen skulle fĂ„ plats ett grafikkort i maskinen. Det skulle ju innnebĂ€ra att man inte fĂ„r rum med sĂ„ mycket mer. Om man dĂ„ vill ha plats för tex 2 FloppyDVB i framtiden sĂ„ Ă€r ju det förmodligen kört. Om inte i platsbrist sĂ„ förmodligen i vĂ€rme. Men klarar tex IL-90MW av Vista? Ăr jag fel ute?
Undrar vilket moderkort som har de "bÀsta" grafikkretsarna? Undrar ocksÄ hur man löser det med firewireportar dÄ 2 st FloppyDVB krÀver 2 portar, men det normala verkar vara 1 integrerad pÄ moderkortet. MÄste man sÀtta i ett extra kort dÄ, eller gÄr det att koppla ihop "internt"?
Mvh Mathias
<{POST_SNAPBACK}>
Det finns oftast en "pinheader" pÄ moderkort till en firewireport, dÀr fÄr du sÀtta i en kabel frÄn pinheader till hane eller hona Firewire, sedan fÄr du dra ut en kabel bakpÄ och ansluta pÄ firewireporten pÄ baksidan ApropÄ moderkort sÄ finns det en ny krets frÄn AMD/ATI 690G(ATI Radeon⹠X1250 ) som verkar intressant. Vet att MSI, Abit och Biostar med flera har moderkort med denna kretsen(dock utan firewire pÄ en del Dessa anvÀnder dock vanlig 775 Core2Duo, men om man kan skippa grafikkort sÄ funkar det ju vÀrmemÀssigt i minin
Redigerat av PCB Support, 08 March 2007 - 20:53.
Postad 13 May 2007 - 15:28
Unregisteredae7e2fa8
-
Unregisteredae7e2fa8
-
AnvÀndare
-
-
174 inlÀgg
Jag bygger just nu en HFX mini (bundle)
core2 duo e6420, 4 gig minne, 1.5 TB disk, floppy-dtv samt ett 8800GTS kort.
SÄg inte att det var sÄ jÀkla liten nÀtdel nÀr jag köpte dock 
Suck... hur gör man med detta?
Postad 14 May 2007 - 07:43
Jag bygger just nu en HFX mini (bundle) core2 duo e6420, 4 gig minne, 1.5 TB disk, floppy-dtv samt ett 8800GTS kort.
SÄg inte att det var sÄ jÀkla liten nÀtdel nÀr jag köpte dock  Suck... hur gör man med detta?
<{POST_SNAPBACK}>
**Edit (stavningskontroll) Tror du har lite för mÄnga "watt" i din mini, du kommer troligen att fÄ vÀrmeproblem Det finns en 280 Watts nÀtdel (kostar ju en slant) Fördelen med att köpa mini i lösa delar Àr att man kan t.ex vÀlja det andra nÀtagget Fast du kan ju försöka sÀlja 165W till nÄn som skall bygga en mini i lösa delar
Redigerat av PCB Support, 14 May 2007 - 07:46.
Postad 14 May 2007 - 08:19
Unregisteredae7e2fa8
-
Unregisteredae7e2fa8
-
AnvÀndare
-
-
174 inlÀgg
Jag bygger just nu en HFX mini (bundle) core2 duo e6420, 4 gig minne, 1.5 TB disk, floppy-dtv samt ett 8800GTS kort.
SÄg inte att det var sÄ jÀkla liten nÀtdel nÀr jag köpte dock  Suck... hur gör man med detta?
<{POST_SNAPBACK}>
**Edit (stavningskontroll)
Tror du har lite för mÄnga "watt" i din mini, du kommer troligen att fÄ vÀrmeproblem
Det finns en 280 Watts nÀtdel (kostar ju en slant)
Fördelen med att köpa mini i lösa delar Àr att man kan t.ex vÀlja det andra nÀtagget
Fast du kan ju försöka sÀlja 165W till nÄn som skall bygga en mini i lösa delar
<{POST_SNAPBACK}>
Tror jag lÀmnar tillbaka och tar classic-lÄdan istÀllet.
Postad 14 May 2007 - 09:09
Om du kan det sÄ gör det.
DÄ Àr det helt plötsligt inga prooblem med vÀrme eller watt (300w silverstone)
Postad 14 May 2007 - 17:01
Unregisteredae7e2fa8
-
Unregisteredae7e2fa8
-
AnvÀndare
-
-
174 inlÀgg
LÀmna tillbaka idag och det blev ny lÄda, modekort och mer minne.
Körde pÄ HD160xt frÄn Silverstone istÀllet. SÄg ball ut
Postad 14 May 2007 - 20:56
LÀmna tillbaka idag och det blev ny lÄda, modekort och mer minne. Körde pÄ HD160xt frÄn Silverstone istÀllet. SÄg ball ut
<{POST_SNAPBACK}>
Du menar Zalman vÀl? Inte Silverstone. Det Àr ett fint chassi, men inte flÀktlöst
Postad 22 May 2007 - 13:40
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1610 inlÀgg
--->Magnus:
OK, trots att den Àr avsedd för heatpipeskylning ser den ut att vara rÀtt vÀl ventilerad. Om man nu vill ha den hÀr lÄdan för designens skull, vad skulle hindra att man skippar alla heatpipegrejorna, installerar sitt befintliga moderkort med inbyggd 6150-grafik, (tyst)flÀktkylning av processorn (65W AMD X2), osv? Om man dessutom kan tÀnka sig att strunta i VFD (jag har en liten VGA-pekskÀrm redan) skulle det rÀcka med att köpa chassit, nÀtdelen, risers sÄ att man kan installera TV-kort och eventuell SPDIF-header samt monteringsdetaljerna för hÄrddisk och i vÀrsta fall DVD-kitet om man nu inte kan installer en befintlig slot-in-DVD (vilket jag har).
Kan man göra sÄ?
/P-O
Postad 22 May 2007 - 22:56
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1064 inlÀgg
--->Magnus:
OK, trots att den Àr avsedd för heatpipeskylning ser den ut att vara rÀtt vÀl ventilerad. Om man nu vill ha den hÀr lÄdan för designens skull, vad skulle hindra att man skippar alla heatpipegrejorna, installerar sitt befintliga moderkort med inbyggd 6150-grafik, (tyst)flÀktkylning av processorn (65W AMD X2), osv? Om man dessutom kan tÀnka sig att strunta i VFD (jag har en liten VGA-pekskÀrm redan) skulle det rÀcka med att köpa chassit, nÀtdelen, risers sÄ att man kan installera TV-kort och eventuell SPDIF-header samt monteringsdetaljerna för hÄrddisk och i vÀrsta fall DVD-kitet om man nu inte kan installer en befintlig slot-in-DVD (vilket jag har).
Kan man göra sÄ?
/P-O
<{POST_SNAPBACK}>
Classic Àr helt förberedd för exakt det du vill. Den har t.o.m plats för nÀtagg med 12 cm flÀkt undertill Jag ser inga problem i att göra samma sak i en Mini MEN dÄ bör du inte sÀtta i nÄgot passivt kylt grafikkort i utan heatpipes till de yttre flÀnsarna eftersom du mÄste fÄ ut vÀrmen frÄn grafikkortet. Onboard graphics = inga problem. DVDn Àr en vanlig slotin i grunden men sitter i en specialtillverkad gummiinslutning med tunna kopparplÄtar som leder ut dess vÀrme. Kan bli pilligt att montera en egen slotin sjÀlv, men med en bunt mekande sÄ gÄr vÀl allt VFDn kan du ju hoppa över men varför inte iaf montera heatpipes till cpun? Det Àr ju det enda du behöver för att köra helt flÀktlöst om du kör on board graphics.
Postad 27 May 2007 - 18:23
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1610 inlÀgg
OK, tack för det. Jag har nog övertygat mig sjÀlv om att skaffa ett HFX Mini, jag funderar pÄ att köpa hela paketet. Men varför finns det ingen "bundle" till Mini Metal? Om man vill ha Metal-versionen blir det alltsÄ att köpa alla delarna separat.
Jag vill nog gÀrna ha USB-portar pÄ framsidan och dÄ lÀr det vara Metal som gÀller. Eller hur? Följer det med nÄgon "bracket" för USB-portar med vanliga Mini?
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|