Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fanera på målad yta, går det?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 October 2006 - 09:32

mrgrosvenor
  • mrgrosvenor
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Hej,

Har planer på att utföra mitt första faneringsarbete någonsin :wub: Det är min några år gamla DIY subb som jag tänkt fanera. Subben är målad (minns inte vilken typ av färg som användes) med en halvmatt svart färg, när man känner med fingrarna på ytan så känns en viss "plastig struktur", mycket jämn yta dock (den målades med roller). Går det att fanera direkt på denna yta efter att ha rengjort med fettavlösning osv. ?

Jag har tänkt använda en faner som kallas Bubinga Pommele främst eftersom den går att få i bredder upp till 50-55cm så jag slipper då skarva.

Förstås funderar jag också på mycket angående själva faneringtekniken... vilken sorts lim eler "häftmassa" skall man använda? funkar väl inte med vanligt trälim ? eller ?

Två saker jag verkligen oroar mig för är att faneret blir buckligt... en tunnt fanerlager som blir fuktigt av lim borde ju bli bucklig eller? hur undviker man detta? andra mardrömmen är att limmet tränger igenom faneret och det blir fula limfläckar som torkar in...hur undviker man sånt?

Hoppas få lite råd av er som gjort detta förut... jag har bara användt fuskträ/plastfolier innan så jag skulle vilja använda riktigt träfaner denna gång.

Det är denna subb som skall faneras:
Postad bild

Så här ser faneret Bubinga Pommele ut:

Postad bild

Redigerat av mrgrosvenor, 04 October 2006 - 09:33.

Postad 04 October 2006 - 10:45

mrgrosvenor
  • mrgrosvenor
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Självhjälp :wub:

Hittade denna sida med tydliga beskrivningar av hur fanering utförs, kort och bra beskrivet:
Fanera högtalare

Där framgår också att man använder kontaktlim, ifall man då använder t.e.x Bostik eller liknande lim så borde det inte vara några problem att fanera på en målad yta.

Postad 04 October 2006 - 11:10

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Jag rekommenderar dig att kontakta någon som säljer lim. Du behöver nått som garanterat fäster... Personligen hade jag slipat ner färgen på lådan.

Ingvar Öhman rekommenderar att INTE använda kontaktlim... fattar inte varför... Men han påstår att kontaktlim inte håller över tiden utan släpper? någon som vet nått om det?

Redigerat av GrodanB, 04 October 2006 - 11:11.

Postad 04 October 2006 - 15:23

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

Ingvar Öhman rekommenderar att INTE använda kontaktlim... fattar inte varför... Men han påstår att kontaktlim inte håller över tiden utan släpper? någon som vet nått om det?

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan jag hålla med, det har släppt på mina pi60 :wub: ... Jag måste ta bort faneret och sedan värma upp kontakatlimmet tills jag kan skrapa av det och sedan så ska jag lackera lådorna istället...

Postad 04 October 2006 - 17:26

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Har inte något svar på om det går att fanera på målad yta.... Men jag har fanerat en del, tycker helt klart att det är bäst att köra med trälim.

Postad 04 October 2006 - 17:42

mrgrosvenor
  • mrgrosvenor
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Tack för svaren,

Kan förstå att det känns trist för de som fanerat och fått problem med att faneret borjar släppa...

Kanske limmet då trängt in för mycket i underlaget...inte vet jag... isåfall kan det ju nästan va en fördel med att ha en oigenomträngbar/målad yta under.

Postad 04 October 2006 - 17:49

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Jag har limmat mycket med kontaktlim i mina dar och inget har släppt vad jag vet. Dock så vet jag att många använder kontaktlim på samma sätt som vanligt klister, och då kan ju problem uppstå.

case

Postad 04 October 2006 - 17:58

mrgrosvenor
  • mrgrosvenor
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Jag har limmat mycket med kontaktlim i mina dar och inget har släppt vad jag vet. Dock så vet jag att många använder kontaktlim på samma sätt som vanligt klister, och då kan ju problem uppstå.

case

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har limmat mycket med Bostik genom åren som jag har bra erfarenheter av...

du skriver att " många använder kontaktlim på samma sätt som vanligt klister, och då kan ju problem uppstå "

Det viktiga är väl att man sätter lim på båda ytorna samt låter det torka lite innan de sammanfogas... tänkte du på något annat speciellt?

Postad 04 October 2006 - 19:15

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Det är ju det som är det viktiga, samt att om man har möjlighet att lägga press på det limmade är det ju ett plus!!

case

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.