Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ac3 och dts ut ur SPDIF?

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 October 2006 - 23:53

Spacius
  • Spacius
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej!
hur ska man göra för att få ac3 och dts från ljudkortets SPDIF utgång? (Terratec Aureon 5.1 ljudkort.)
jag har ett avsnitt 24 xvid med 5.1 ac3 men min dator vägrar skicka nått annat än pcm till förstärkaren!
Har provat flera olika program/iställningar, även provat med Ac3 filter med lite olika intällningar och då
lyckades jag få nån sorts kodad signal för det blev bara massa brus i förstärkaren men forfarande pcm=(. Det skumma är att om jag kör en dvd-skiva i tex Windvd så fungerar både DD och Dts felfritt!
förstärkaren känner direkt igen signalen..
Hur har ni gjort, vilket program, inställningar osv..

Postad 15 October 2006 - 09:56

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
i ffdshow tex kan du ställa in att ac3 ljud ska gå direkt ut i de digitala utgångarna utan att modifieras.

Postad 15 October 2006 - 14:26

Spacius
  • Spacius
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Ok! har laddat ner ffdshow nu.. vet inte om jag blev så mycket klokare.. vad ska jag göra med det?
antar att det är i "ffdshow audio decoder configuration" som jag ska ställa in nått men vad?
hittat nått som heter "supported output sample formats" ock krysat för ac3 men när jag kör i gång filmen i VLC blir det fortfarande PCM i stereon.. fungerar ffdshow för alla filmprogram tex VLC ellr är det nått speciellt? nån som vet?.. börjar bli grymt less på detta nu.. suttit hela helgen och provat olika inställningar men det blir ju rena gissningsleken när jag inte riktigt vet hur det funkar!

Postad 15 October 2006 - 15:20

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

hittat nått som heter "supported output sample formats" ock krysat för ac3 men när jag kör i gång filmen i VLC blir det fortfarande PCM i stereon.. fungerar ffdshow för alla filmprogram tex VLC ellr är det nått speciellt? nån som vet?.. börjar bli grymt less på detta nu.. suttit hela helgen och provat olika inställningar men det blir ju rena gissningsleken när jag inte riktigt vet hur det funkar!

VLC har egna codecs, och använder sig inte utav det du installerat i Windows.

Postad 15 October 2006 - 15:42

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0

Hej!
hur ska man göra för att få ac3 och dts från ljudkortets SPDIF utgång? (Terratec Aureon 5.1 ljudkort.)
....
Hur har ni gjort, vilket program, inställningar osv..

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan läsa på min blogg om mitt strul med Aureon 5.1. Ska kolla hur det funkar för mig med Xvid för jag har bara provat DVD tidigare. Vad har du för Xvid codec?

Postad 15 October 2006 - 17:08

Spacius
  • Spacius
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jo jag har läst din blogg men blev nog inte så mycket klokare.. men det skulle ju vara kul o se om det funkar för dig med Xvid! kanske är nått med kortet..
fast jag har hittat en sida där allt som är värt att veta om ämnet verkar stå:
http://ac3filter.net...layer_setup_mpc
ska ta och läsa igenom det ikväll få se om man blir nå klokare..
sen ska jag nog ta och börja om från början avinstallera alla olika program som jag installerat senaste dagarna.. plugins o ac3filter o massa grjer som jag inte riktigt har koll på..
Xvid codec? vet inte vilket jag har.. vart kollar man det?

Postad 16 October 2006 - 11:46

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0

Jo jag har läst din blogg men blev nog inte så mycket klokare.. men det skulle ju vara kul o se om det funkar för dig med Xvid! kanske är nått med kortet..
...
Xvid codec? vet inte vilket jag har.. vart kollar man det?

<{POST_SNAPBACK}>

Det gick inte bra att få ut ac3 när jag försökte igår från Xvid. Ska se om jag hinner kolla mer idag men när jag kollar med GSpot så är det antingen AC3Filter eller ACM Wrapper som tar hand om ljudet beroende på hur jag ställer in. När jag kör DVD är det Intervideo som skickar ut ac3 och dts till spdif och då funkar det. Kanske att det går att styra genom att byta AVI demuxer (som delar upp ljud och bild). Lite pinsmat om det inte går att få ordning på eftersom jag rekommenderat kortet.

Glöm det där mex Xvid codec, det påverkar bara bilden inte ljudet.

Postad 16 October 2006 - 19:31

Spacius
  • Spacius
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
hehe, näe det är lungt.. är nöjd med kortet!, var ju som sagt mp3órna som var prio 1. Och jag hade räknat med lite strul när kortet var så billigt! Men jag har inte gett upp på att få ut dts/ac3 bara lite dåligt med tid just nu..

Postad 16 October 2006 - 22:14

Spacius
  • Spacius
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
åå äntligen funkar det!! 5.1 ur xvid film.. höll just på ge upp men nu funkar det! Media Player Classic och AC3 filter gjorde susen!!
om nån skulle få samma problem så kan denna sida vara läsvärd:
http://ac3filter.net...layer_setup_mpc

Redigerat av Spacius, 16 October 2006 - 22:26.

Postad 18 October 2006 - 00:48

Random Access
  • Random Access
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
CCCP innehåller ffdshow, hali media splitter, och lite annat. Det är inte en codec pack som nimo och dom där andra som förstör alla system codecs.

FFDshow kan skicka ljud i ac3 eller dts via spdif.
AC3filter kan koda ljud i realtid till ac3 och man kan ställa DRC. Så man kan få ut 5.1 aac som 5.1 ac3. Man kan också få ut 5.1 wmv som 5.1 ac3.

Har man alltså CCCP och ac3filter så har man i princp allt. Kanske nvidia purevideo eller powerdvd och sen coreavc.

Men meningen är att man ska veta vad codecs är och vad en direct show player är. Som MCE...

Sen finns VLC... Det finns en tråd som handlar om VLC och spdif som man kan titta på.

Redigerat av Random Access, 22 October 2006 - 01:53.

Postad 05 August 2008 - 11:03

hemlig
  • hemlig
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej

Tänkte med mitt första inlägg på minhembio väcka liv i den här gamla tråden eftersom jag precis införskaffat detta ljudkort (Terratec Aureon 5.1).

Ser att länken (http://ac3filter.net...layer_setup_mpc) som tidigare nämnts som stor hjälp nu tyvärr verkar vara nere.

De senaste inläggen här i tråden är ändå från 2006, hur får man lättast ljudkortet (att med win xp) skicka digitalt surroundljud via den optiska utgången i dagsläget?

Vilka codec paket, drivisar och mediaspelare funkar bäst till detta?
Använder ni fortfarande FFDshow, cccp och ac3filter?

Tacksam för all hjälp som kan fås!

/Jonathan

Postad 04 September 2008 - 19:59

rackham
  • rackham
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Har efter lite övervägande valt att köpa Terratec Aureon 5.1 pga priset!
Förstod efter att ha läst lite om de att de va lite meck att få allt att fungera men tackvare alla flitiga i forumet så löste detta sig detta relativt snabbt tyvärr är jag trogen vlc användare och i vlc verkar de vara svårare att få allt att fungera :)
Om man läser alla inlägg så kommer man fram till detta men här följer en spec. på vad jag behövde för att få det att fungera i XP.

*Alternativ Driver till kortet
http://code.google.c.../cmediadrivers/
*Media Player Classic
http://www.free-code...yer_Classic.htm
*AC3 Filter
http://ac3filter.net...ject/1/releases

Om man är ute efter grymmeljudet kanske man skall överväga att hosta upp lite mer pengar! Enstaka störningar och klick förekommer men för 250:- får man leva med de :P

Postad 05 September 2008 - 06:24

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0
Jag har också det kortet med de drivrutinerna. Har inga problem med klick eller störningar. Dessutom brukar jag tipsa andra om precis det kortet eller 7.1 varianten och man vill ju inte ge dåliga tips. Finns ingen anledning till att det inte skulle kunna fungera bra med ett kort för 250:- när man kör digitalt det är en ganska simpel signalomvandling som skall göras.

Du är säker på att du inte fått in skräp i dina optiska kontakter? De är känsliga för det och går inte att hantera som vanliga elektriska. Det är därför det brukar sitta skyddspluggar i kontakterna och hattar i ändarna på sladdarna.

Redigerat av tyve, 05 September 2008 - 06:24.

Postad 07 September 2008 - 16:57

hemlig
  • hemlig
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Har efter lite övervägande valt att köpa Terratec Aureon 5.1 pga priset!
Förstod efter att ha läst lite om de att de va lite meck att få allt att fungera men tackvare alla flitiga i forumet så löste detta sig detta relativt snabbt tyvärr är jag trogen vlc användare och i vlc verkar de vara svårare att få allt att fungera :)
Om man läser alla inlägg så kommer man fram till detta men här följer en spec. på vad jag behövde för att få det att fungera i XP.

*Media Player Classic
http://www.free-code...yer_Classic.htm
*AC3 Filter
http://ac3filter.net...ject/1/releases
Om man är ute efter grymmeljudet kanske man skall överväga att hosta upp lite mer pengar! Enstaka störningar och klick förekommer men för 250:- får man leva med de ;)

Hej

För ett tag sedan försökte jag med att få ut ljud till recievern via toslink sladd med ovan nämnda ljudkort (aureon 5.1 pci) utan att lyckas så tillslut tröttnade jag och la ner.
Nu har jag dock satt igång igen och har använt precis de programmen du nämner ovan och följt instruktionerna på tyves blog. Jag får fortfarande inte ut något ljud från datorn.

Någon som har några förslag till vad som kan vara fel?

/Jonathan

Edit: Nu är det huvudsakliga problemet löst, problemet satt i andra ändan (dvs recievern). Nu gäller bara att få ut surroundljud genom spdifen, spelar upp en dvd-film med ac3-format och får ändå endast stereo ut.. På recievern står att den tar emot ac3 så jag kommer inte fram till om det är i datorns filter och dyl. eller på recievern som jag ska pilla... Några förslag?

Redigerat av hemlig, 08 September 2008 - 12:04.

Postad 09 September 2008 - 06:25

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0

Hej

För ett tag sedan försökte jag med att få ut ljud till recievern via toslink sladd med ovan nämnda ljudkort (aureon 5.1 pci) utan att lyckas så tillslut tröttnade jag och la ner.
Nu har jag dock satt igång igen och har använt precis de programmen du nämner ovan och följt instruktionerna på tyves blog. Jag får fortfarande inte ut något ljud från datorn.

Någon som har några förslag till vad som kan vara fel?

/Jonathan

Edit: Nu är det huvudsakliga problemet löst, problemet satt i andra ändan (dvs recievern). Nu gäller bara att få ut surroundljud genom spdifen, spelar upp en dvd-film med ac3-format och får ändå endast stereo ut.. På recievern står att den tar emot ac3 så jag kommer inte fram till om det är i datorns filter och dyl. eller på recievern som jag ska pilla... Några förslag?

Om receivern säger AC3 (Dolby Digital 5.1) hur vet du då att det är stereo du får ut?

Liten checklista.

Kör film i Media player classic (MPC).
Kolla att det ljudspår som är valt är antingen AC3 eller DTS (Play - Audio)
Kolla under play - filters att AC3Filter används.
Öppna AC3Filter inställningar inifrån MPC när en film spelas upp.
Kolla till vänster i AC3Filter där det finns ett statusfönster att du inte har några problem med spdif.

Postad 07 December 2009 - 11:31

Jeppanpeppan
  • Jeppanpeppan
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Tänkte försöka väcka liv i denna tråden!

Har nämligen införskaffat mig ett TerraTec Aureon 5.1 PCI och har lite problems...

I XBMC var det otroligt lätt att ställa in, i inställningarna frågar ju programmet om stärkarn man har kan ta emot Dolby o DTS (eller va man säger)... Klart!

Men nu har jag precis fått inbjudan till Voddler :) Hur jag ska göra för att få ordning på ljudet där vet jag inte!
Snälla hjälp!

Har läst tråden men det finns ju en så himla massa inställningar i programmen som rekommenderas och om man nu lyckas med dem för vilka uppspelningsprogram gäller det sen??
* Kan tillägga att jag tog bort drivrutinen som kom med kortet och installerade en annan som tipsades om tidigare i tråden. Vet inte om det gjorde nått dock:

Postad 27 March 2010 - 14:19

baggel
  • baggel
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Jag köpte ett TerraTec Aureon 5.1 PCI idag och får inte igång DTS-ljudet på det. Har en Yamaha 465:a i andra änden.

Jag har ställt in enligt konstens alla regler i drivrutinerna, AC3Filter och WMP HC.
DD5.1-ljud fungerar, men när jag kör igång t.ex. en film med DTS-ljud så fryser bilden helt. Varken bild eller ljud går framåt.

Saxat från statusfönstret i AC3-filter:
--------------------
...
Decoding chain:
(SPDIF - 48000) -> Despdif -> (DTS 3/2.1 (5.1) 48000) -> Spdifer -> (Unknown)

Despdif:
-

Spdifer:
Out of sync
--------------------

Någon som har en aning om vad det kan vara som strular?

Postad 27 March 2010 - 19:02

baggel
  • baggel
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Om nu någon annan råkar ut för samma problem som mig så kan jag berätta det som gjorde att det började fungera för mig var:

1. Jag avinstallerade AC3 Filter.
2. Jag installerade därefter den senaste VLC-versionen.

Därefter fungerade både DD och DTS klanderfritt i MPC HC (och VLC också för den delen).

Postad 23 October 2010 - 02:05

basic
  • basic
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Förlåt för bump.

Men sitter också med detta problemet. Har fungerat hur bra som helst till jag installerade fallout new vegas. Får att göra en lång historia kort så tog spelet bort mitt ljudkort. Installerade nya drivisar till mitt Creative Soundblaster X-fi Music. Och sedan dess har jag inte fått rätt på det :)

Har säkert suttit 2-3 timmar nu och försökt.

Kör optiskt från datorn till recivern.

Kör alla filmer i XBMC vilket har fungerat utmärkt. Dessa inställningar har jag i ffdshow: Postad bild

Och dessa i ac3: Postad bild

Har jag gjort något fel eller finns det ett lättare sätt? Visst borde den vara på SPDIF bypass i ljudkortprogramet? Så fort jag gör det så försvinner ljudet helt. Eller så hoppar den tillbaka till default.

Skulle vara mycket tacksam för hjälp annars blir det att formatera datorn imorgon B)

Ah, fixa det!!. Var bara en inställning där datorn trodde att den skulle koda om ac3 till dolby på datorn.

Redigerat av basic, 23 October 2010 - 12:39.

Postad 01 September 2011 - 16:51

tonycrona
  • tonycrona
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Hur ska man ställa in Ac3 Samt ffdshow för att det ska blir rätt igenom spdif? och behöver man ändra nå inställningar i sin media spelare också för att det ska funka?

Postad 01 September 2011 - 22:49

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0

Hur ska man ställa in Ac3 Samt ffdshow för att det ska blir rätt igenom spdif? och behöver man ändra nå inställningar i sin media spelare också för att det ska funka?

Du behöver ändra så att du sätter ljudet till spdif passthrough. I ffd gör du detta i audioconfigen och längst ned i vänsterkolumnen "output" och sedan bockar du i formaten. I AC3 har jag för mig (var ett tag sedan jag använde det) så gör du det direkt där du har de olika ljudformaten (kan det ha varit att man högerklickade på respektive format)?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.