Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTPC-förslag med Pentium M

43 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 November 2006 - 20:38

Smurfjävel
  • Smurfjävel
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hej glada HTPC-vänner!

Jag tänkte lämna in ett förslag som jag suttit och gnidit på ett tag för granskning och är naturligtvis nyfiken på alla kommentarer som poppar upp hos de läsare som orkar bry sig. ;)

Chassi: Silverstone SST-LC16M
PSU: NorthQ 4001AT, ATX 400W, 120mm fläkt, 12-17dBA
Moderkort: Asus N4L-VM DH
Processor: Intel Core Duo T2500 2.0GHz PC667, 2MB
Minne: Kingston ValueR. DDR2 PC5300 1024MB
Hårddisk: Seagate Barracuda 320GB SATA2 16MB 7200RPM
Optisk enhet: NEC DVD-brännare AD-7173 IDE
Grafikkort: Asus GeForce 7600GS 512MB TOP Silent, PCI-Express, DVI-I/HDTV, Reverse Cool
TV-kort: Hauppauge! WinTV-HVR1100MCE

Tangentbord/mus: Under utredning...

Ljudkort finns integrerat på modermodemet och ger en trevlig optisk utgång till receivern.

Det jag är mest osäker på ovan är TV-kortet, om någon har något annat tips så posta gärna förslag. Kommentera gärna de andra komponenterna också, alla reflektioner är nyttiga.

Med tanke på att processorn är så effektsnål och att grafikkortet är passivt kylt så hoppas jag kunna hålla burken på en låg ljudnivå. Hårddisken hängs upp på något ljuddämpande sätt.
Min första ansats vid montering kommer att vara att köra fläktar väldigt långsamt för att få luftombyte men ingen storm inne i lådan. Om folk är intresserade så hade jag även tänkt ta bilder på montering och lägga upp här.

Vissa av delarna finns även hos andra handlare (som som gör att man hamnar på några hundralappar lägre slutpris om man meckar lite), men med allt från komplett så landar kalaset på ca 12.7kkr (hittills).

Se till att kommentera nu för fasen!

Postad 06 November 2006 - 22:00

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
Gissningsvis får du bättre svar/kommentarer om du också anger vad du vill att burken ska klara av. Dvs. är det enbart film/musik, eller också spel? HD-material? Ska du köra MCE eller något annat system?

Själva grejerna ser väl vettiga ut annars. Jag vet inte hur "trång" lådan är, men när jag köpte mitt så fick jag välja bort NEC för att deras brännare är djupare än i princip alla andra. Skulle blivit trångt att montera i Silverstone SG01 + väldigt lite luftflöde.

Jag kör själv en t2400 och passivt kylt nätagg utan någon annan fläkt än CPU-fläkten och det funkar...

Asus-kortet har jag hört ska ha lite svårt för dual-channel, men det är inget jag har testat själv. Ser inte om du kör två stickor eller en... Kan vara värt att kolla upp isf.

Jag har en samsung 400 GB och är nöjd med den. Särskilt när det gäller HTPC känns det som hårdisken inte kan vara för stor. Och av värme/ljud-skäl vill åtminstone inte jag ha mer än max 1 hd i själva lådan. Räcker 320 så är Seagaten säkert ett bra val, eller om du kan spara undan via nätverk.

TV-kort kör jag FireDTV, och det skulle jag inte välja bort. Om inte annat för supporten på tystpc.nu när något trots allt strular...
För bra kommentarer på tuner så bör du ange vilken källa du har samt krav, t.ex. kodade kanaler.

Postad 06 November 2006 - 22:28

Smurfjävel
  • Smurfjävel
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
:P Utförliga kommentarer gör mig lycklig! Tack så mycket bjogul!

Jag hade tänkt använda den för att visa film, inspelning, vissa spel (inte de absolut senaste), streama film/bilder via nätverk (+ annat som inte tar så mycket prestanda).
Burken SKA klara HD-material så om någon tvivlar på att konfigurationen klarar detta så dela med Er!
Jag tänkte köra MS Windows XP pro.

Bra notering på NEC-spelaren, LC16M är relativt rymlig men har ju problemet med att den optiska enheten och grafikkortet sitter i linje med varandra och kommer i konflikt om någon av dem är långa. Ska kolla på detta lite extra noga.

Skönt att höra med dina erfarenheter kring kylningen, pallar din konfiguration av i HD-material?

Jag hade tänkt använda 2 stickor till minnet men jag ska kolla upp det du nämner.

Jag håller också strikt på en hårddisk, både för att minimera ljud och värmeförluster i lådan.

Jag bor just nu i ett ComHem-hus och kollar i dagsläget enbart analogt, vill dock ha möjligheten att kika lite digitalt i framtiden kanske, i detta området är jag helt grön dock. Man kanske ska söka runt lite här ytterligare kring möjligheterna att kolla digitalt. ;)

Mera kommentarer önskas!

Postad 08 November 2006 - 05:22

Håbergt
  • Håbergt
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Jag vet inte hur "trång" lådan är ...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har ett kort på lådan innan jag stoppade in alla mina komponenter. Det är trångt. Ska försöka lägga upp bilder i mitt galleri senare i veckan.

Postad 08 November 2006 - 21:39

Smurfjävel
  • Smurfjävel
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Håbergt,
Jag är naturligtvis nyfiken på bilden, posta gärna en blänkare här när du lagt upp den...

Försökte få fram om Grafikkortet hade vanlig TV-out för att kunna köra på den gamla 28"-TVn tills jag köpt 40"-LCDn men det verkar inte så. Det blir väl till att inhandla något billigt kort med TV-out sålänge... Ingen som har något till salu? :) PCI-E ska det vara...

Postad 09 November 2006 - 03:28

Håbergt
  • Håbergt
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Jag är naturligtvis nyfiken på bilden, posta gärna en blänkare här när du lagt upp den...

Nu ligger några bilder uppe i mitt galleri, kommentera gärna.

Edit: citat-fix

Redigerat av Håbergt, 09 November 2006 - 03:28.

Postad 09 November 2006 - 09:35

Smurfjävel
  • Smurfjävel
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Ser trevligt ut Håbergt.
Jag skulle gärna vilja se hur det ser ut när du satt i alla prylar i lådan också.

Rock on!

Postad 09 November 2006 - 10:01

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0
Intressant tråd! Jag lånar den eftersom jag går i samma tankar om att bygga en HTPC med samma chassi.

Efter långa funderingar, mycket letande och många ändringar har jag kommit fram till följande:

PSU: Hiper Nätaggregat ATX 580W Svart, 18dB,120mm Fläkt,4xSATA,2XPCI-E,20/24pin
Moderkort: ABIT AB9, P965, Socket-775, GbLAN, PCI-Ex16, + Corsair Voyager 1GB
Processor: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB
Minne: Crucial DDR2 PC5300 1024MB CL5 Unbuffered,1.8V,128Meg x 64, 240pin
Hårddisk: Samsung SpinPoint T133S 400GB SATA2 16MB 7200RPM
Optisk enhet: Samsung DVD-brännare SH-S183A SATA Black OEM
Grafikkort: MSI GeForce 7950GT 512MB GDDR3, Silent, PCI-Express, 2xDVI-I/ViVo, HDCP-ready
TV-kort: FloppyDTV-C MCE Intern FireWire för Kabel TV, Retail
CPU-kylare: FloppyDTV-C MCE Intern FireWire för Kabel TV, Retail
Insugsfläktar: 92mm Cooltek, 12 dBA

Förhoppningvis ska dett bli en både tyst och driftsäker dator med bra prestanda. Det jag undrar mest över är om grafikkortet kommer rymmas i chassit? Det enda specarna jag hittat på ett 7950 GT-kort säger att det är 20,6 cm långt. Går det att få i med en optisk enhet som är 17 cm djup? Enligt mina beräkningar borde det gå.

Håbergt: bra bilder, men det har varit kul att se hur det ser ut med fler komponenter i. Gärna så man kan se hur trångt det är runt och under den optiska enheten.

MVH // Mathias

Redigerat av Frostbitaren, 11 November 2006 - 15:33.

Postad 09 November 2006 - 13:56

Smurfjävel
  • Smurfjävel
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Enligt Silverstones FAQ så har du ju hela 15 mm till godo.

Vad går ditt paket på?

Postad 09 November 2006 - 14:46

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0

Enligt Silverstones FAQ så har du ju hela 15 mm till godo.

Vad går ditt paket på?

<{POST_SNAPBACK}>

Grejjen är det att jag inte et om uppgiften är att lita på. Är alla 7950 lika långa? 1 cm i marginal känns tajt, men om kortet inte är längre än 20,6 så ska det ju inte vara något problem.

Paketet lär landa runt 15500:-, kanske billigare - kanske mer beroende på hur pass bra prisjägare jag är. Då har jag inte räknat med operativsystem eller tangentbord o dyl.

Postad 09 November 2006 - 14:50

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0
Smurfjävel: Hur kommer det sig att du valt micro-ATX och en mobil processor?

Postad 09 November 2006 - 16:54

Smurfjävel
  • Smurfjävel
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Frostbitaren:
Mobil processor för att den effektsnål vilket betyder små värmeförluster i lådan, jag vill inte montera in för många fläktar utan vill bara ha en liten luftomsättning inne i burken. Fläktarna som ändå finns kommer jag att köra så lågvarvigt som det går. Målet är att burken knappt ska höras i ett tyst rum.

Men det klart, kommentarer och motiveringar till andra komponenter är naturligtvis välkomna.

Postad 09 November 2006 - 19:41

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0

Frostbitaren:
Mobil processor för att den effektsnål vilket betyder små värmeförluster i lådan, jag vill inte montera in för många fläktar utan vill bara ha en liten luftomsättning inne i burken. Fläktarna som ändå finns kommer jag att köra så lågvarvigt som det går. Målet är att burken knappt ska höras i ett tyst rum.

Men det klart, kommentarer och motiveringar till andra komponenter är naturligtvis välkomna.

<{POST_SNAPBACK}>

Förstod nästan att det hade med värmeutvecklingen att göra, men jag hoppas att jag ska kunna få en tyst HTPC med det upplägget jag har. Förhoppningsvis går det med alla fläktar jag tänkt ha. I annat fall kommer jag försöka vidare med ljuddämpande material i chassit och antivibrationsgummin till fläktarna.

Postad 09 November 2006 - 20:32

Smurfjävel
  • Smurfjävel
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Jag har testat att använda ljuddämpande material men tycker att det fungerat dåligt, vet dock inte heller hur bra gummiupphängningar fungerar för fläktar. Därför ska jag denna gången försöka ta bort oljudskällorna så mycket som möjligt d.v.s. ta bort så många fläktar som möjligt och köra de som finns på låga varv. Hårddisken hängs upp i gummi av något slag, har lite funderingar kring en lösning med o-ringar.

Framtiden får utvisa om detta blir en bra lösning, men jag tror det.

Postad 09 November 2006 - 21:28

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0

Framtiden får utvisa om detta blir en bra lösning, men jag tror det.

<{POST_SNAPBACK}>

Det blir det nog, fast det är ju inte utan en viss kompromiss med prestandan vad det gäller processorvalet. Jag hoppas det går bra för dig och att prestandan räcker för för framtida HD uppspelning.

Postad 09 November 2006 - 21:43

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
Jag kör en HTPC med mobileprocessor och endast en fläkt igång, CPU-fläkten. Man kan väl säga att det är oerhört tyst för att vara en PC, men för att vara en vardagsrums-maskin så är det faktist lite irriterande med ljudet.
Vill man göra det riktigt tyst så är stalltipset att skrota allt vad mobile-processorer heter och satsa på en MCubed HFX låda istället. Det blir faktiskt bara tyst om man tar bort alla fläktarna.

Att jag själv inte valde Mcubed beror mest på att de bara finns i typ 45 cm bred och 20 cm hög utförande. HTPC-hyllan har bara plats för en smal låda... Allt pga att väggen i sinom tid ska svälja en 40" LCD. Jag gillar verkligen designen på min lilla låda, Silverstone SG01. Bara 26 cm bred, och ändå plats för standard ATX, och med plats för två 5,25" enheter. Vilket behövs om man vill ha både display och brännare, exempelvis.

Men alltså - vill man ha det riktigt riktigt tyst, lägg pengarna på lådan och köp en billig och varm cpu, men som då värms passivt och knäpptyst.
Mcubed-chassin finns en officiell tråd om här på forumet.

Postad 09 November 2006 - 23:16

Smurfjävel
  • Smurfjävel
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Prestandan lär räcka för film enligt vad jag kunnat läsa mig till. Men det är nog sant som bjogul säger, vill man ha det knäpptyst så ska alla mekaniska komponenter bort. Synd bara att mcubed-chassiet blir så ###### dyrt när allt införskaffats.

Det känns som att det snart är dax att beställa... Det ska bli ett sant nöje att bygga ihop och dokumentera bygget för allmän beskådning.

Håll gärna tråden igång om fler kommentarer kommer upp.

Rock on!

Postad 10 November 2006 - 08:43

Diofantos
  • Diofantos
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Smurfjävel och Frostbitaren >> Se nu till att dokumetera era byggen ordentligt för jag funderar på ett system som är väääääldigt likt era. Många av de punkter ni tar upp gällande ljud, eller snarare avsaknaden av oljud från maskinen är en sådan sak som jag gärna prioriterar högt (mcubed == för dyyyrt! )

Jag kommer nog att ha minsta C2D processorn i min maskin för att kunna uppgradera till en snabbare quadcore nästa år eller så, om det behövs. Kommer inte att spela speciellt mycket på min maskin heller, om nu inte frugan helt plötsligt skulle tycka det blir kul. Primära blir att kolla på film / tv

Redigerat av Diofantos, 10 November 2006 - 08:57.

Postad 10 November 2006 - 10:05

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0

Prestandan lär räcka för film enligt vad jag kunnat läsa mig till. Men det är nog sant som bjogul säger, vill man ha det knäpptyst så ska alla mekaniska komponenter bort. Synd bara att mcubed-chassiet blir så ###### dyrt när allt införskaffats.

Det känns som att det snart är dax att beställa... Det ska bli ett sant nöje att bygga ihop och dokumentera bygget för allmän beskådning.

Håll gärna tråden igång om fler kommentarer kommer upp.

Rock on!

<{POST_SNAPBACK}>

Ska bli intressant och se hur våra respektive projekt artar sig. Vi har uppenbarligen olika konstruktionsprinciper. Frågan är hur tyst man behöver det? Under 20 db räknas knappt som hörbart såvida inte omgivningen är dödstyst. Min förhoppning är att med flera fläktar med stor diameter kunna skapa tillräckligt luftflöde, även på lägsta varvtal, för att få en sval låda under 20 db. Jag tror det räcker med tanke på att min projje ligger på ca 25-30 db och är knappt alls hörbar på mer än två meters avstånd. Men mycket har ju även att göra med frekvensen på ljudet och det är svårt att sia om för en lekman. Och hörseln är perfekt.....

Smurfjävel och Frostbitaren >> Se nu till att dokumetera era byggen ordentligt för jag funderar på ett system som är väääääldigt likt era. Många av de punkter ni tar upp gällande ljud, eller snarare avsaknaden av oljud från maskinen är en sådan sak som jag gärna prioriterar högt (mcubed == för dyyyrt! )

Jag kommer nog att ha minsta C2D processorn i min maskin för att kunna uppgradera till en snabbare quadcore nästa år eller så, om det behövs. Kommer inte att spela speciellt mycket på min maskin heller, om nu inte frugan helt plötsligt skulle tycka det blir kul. Primära blir att kolla på film / tv

<{POST_SNAPBACK}>

Gillar inte heller priset på mcubed och tycker dessutom att deras stora chassi inte är särkilt attraktivt. Jag ska se vad jag kan göra för att dokumentera projektet.

Postad 12 November 2006 - 21:36

Smurfjävel
  • Smurfjävel
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hej!

Jag funderar skarpt på att byta låda till en LC10M. Man "slipper" ratten i fronten, och den är flera hundringar billigare...

Någon som hört nått illa om detta?

Postad 13 November 2006 - 09:59

Diofantos
  • Diofantos
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
LC10M var snygg och skulle säkert passa ännu bättre i min hylla, dock har jag nu efter kontrollmätt insett att jag har bara 156 mm att leka med höjdmässigt vilket även diskvallificerar LC16 chassit... Faaasen, dags att gå tillbaka till ritbordet och fundera på nya lösningar. en LC11M kanske? fast då blir chassit betydligt mindre... hmm...

Postad 14 November 2006 - 21:54

Smurfjävel
  • Smurfjävel
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Då var det beställt! Leverans av allt utom TV-kortet väntas fredag eller tidigt nästa vecka.

Chassi: Silverstone LC10M
PSU: NorthQ 4001AT, ATX 400W, 120mm fläkt, 12-17dBA
Moderkort: Asus N4L-VM DH
Processor: Intel Core Duo T2500 2.0GHz PC667, 2MB
Minne: Kingston ValueR. DDR2 PC5300 1024MB
Hårddisk: Seagate Barracuda 320GB SATA2 16MB 7200RPM
Optisk enhet: Samsung DVD-brännare SH-S183A SATA
Grafikkort: Asus GeForce 7600GS 512MB TOP Silent, PCI-Express, DVI-I/HDTV, Reverse Cool
TV-kort: Hauppauge! WinTV-HVR1100MCE
Tangentbord/mus: Logitech Cordless Desktop S 510

Jag uppdaterar tråden när allt är levererat.

Rock on!

Postad 15 November 2006 - 10:54

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0
Häftigt Smurfjävel! Det är nog ingen tvekan om att din HTPC kommer att bli tyst.

Själv har jag också beställt följande:

PSU: Hiper 530W, Svart
Moderkort: Gigabyte GA-965P-DS4, P965, Socket-775, Firewire, ATX, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16
Processor: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB
Minne: Crucial DDR2 PC4200 2048MB CL4 Kit w/two matched DDR2 PC4200 1024MB CL4
Hårddisk: Samsung SpinPoint T133S 400GB SATA2 16MB 7200RPM
Optisk enhet: Samsung DVD-brännare SH-S183A SATA Black OEM
Grafikkort: MSI GeForce 7950GT 512MB GDDR3, Silent, PCI-Express, 2xDVI-I/ViVo, HDCP-ready
CPU-kylare: CoolerMaster Hyper TX Intel 775
Insugsfläktar: 92mm Cooltek, 12 dBA

TV-kort och tangentbord återstår dock, men det kommer snart.

Ska blöi intressant att se hur det går!

Redigerat av Frostbitaren, 16 November 2006 - 22:54.

Postad 16 November 2006 - 21:44

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Frostbitaren och Smurfjävel: Helt klart liknande upplägg jag funderat på... Jag var först inne på centrino, men har nu ändrat mig och tror att det går att kyla tyst ändå.. Dock inte bestämt slutgiltigt ännu. Några tester på prestanda mellan exv T2500 och E6600? Ni som skaffar får gärna köra lite lämpliga testprogram annars!

Frostbitaren: Måste verkligen säga att jag gillar CPU-kylaren :) Och slutligen en fråga: MSI ___ VIVO? Hur funkar VIVO egentligen? Inte antenn alls eller? Bara analog videokamera eller har jag missuppfattat?

/Victor

Redigerat av SweVictor, 16 November 2006 - 21:44.

Postad 17 November 2006 - 11:21

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0

Frostbitaren och Smurfjävel: Helt klart liknande upplägg jag funderat på... Jag var först inne på centrino, men har nu ändrat mig och tror att det går att kyla tyst ändå.. Dock inte bestämt slutgiltigt ännu. Några tester på prestanda mellan exv T2500 och E6600? Ni som skaffar får gärna köra lite lämpliga testprogram annars!

Frostbitaren: Måste verkligen säga att jag gillar CPU-kylaren :P  Och slutligen en fråga: MSI ___ VIVO? Hur funkar VIVO egentligen? Inte antenn alls eller? Bara analog videokamera eller har jag missuppfattat?

/Victor

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe... :unsure: du menar den kombinerade cpu-kylaren/tv-kort? Fantastisk produkt! :D
Är fixat nu för att undvika missförstånd; tack för att du uppmärksammade mig på det!

Första lasset med prylar kom igår! :D Fy fan vilka prylar! Det andas kvalitet! Kylflänsarna på moderkortet är inte att leka med - inte heller de på grafikkortet (är i princip helt täckt av kylare på baksidan.). Förhoppningsvis betyder detta att jag kan skippa vissa fläktar helt eller köra allt på minimalt varvtal.

Det stora problemet nu är att jag får vänta på chassi, psu och cpu-kylare ett tag till, så det lär inte bli något bygge till helgen... :(

Postad 18 November 2006 - 18:53

Smurfjävel
  • Smurfjävel
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Installing...
:(

Postad 18 November 2006 - 19:14

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Smurfjävel: Ojoj! MYCKET intresserad på hur centino klarar sig! Speciellt med tanke på att även jag funderade på ett 7600 att ha till... Tv-kort är inte klart ännu, ska jag ha kvar nuvarnade lutar det åt Hauppage PVR-500, blir det digitalt har jag än så länge ingen koll...

En annan grej, har du kollat allt för användning i Vista eller tänker du bara köra MCE 2005 eller något helt annat? Mitt mål är Vista MCE när det kommer...

/Victor

Postad 18 November 2006 - 20:23

Smurfjävel
  • Smurfjävel
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Jag åker XP pro för tillfället eftersom det är det jag har skiva till.
Nej jag har inte kollat allt för Vista.

Mitt TV-kort kom inte in på lager förrän efter helgen så jag avbeställde det för att få leverans före denna helgen. Eftersom jag inte kör digital-TV idag (ComHem-hus) så skiter jag nog i att ta ett TV-kort som stödjer det också, det är inte så noga känns det som. Detta är under "utredning".

Jag har tagit massor med bilder på när jag byggde ihop burken, jag lägger upp dessa, men upphetsningen över alla nya prylar är just nu allt för stor för att tillåta att tid går åt till detta... :wub:

Min första reflektion är dock att PSUn inte är riktigt så tyst som jag hoppats, men än så länge sitter jag precis bedvid burken utan lock så jag väntar med att göra en slutgiltig bedömning.

Hårddisken är upphängd i o-ringar och hörs inte alls. Mycket nöjd. Bilder på detta kommer också.
4 o-ringar kostar ca 20 pix. :(

Nåväl tillbaka till drivrutinsinstallationen... Fler rapporter kommer...

:wub:

Postad 19 November 2006 - 01:03

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
HD:n... Seagaten som du skrev antar jag, mycket tyst, det är ju bra. Vätskelager? Är den lika tyst när den söker eller är det bara idle? Och, oringarna, är de köpta på Komplett (isf hur hitta) eller lokala järnhandlaren?

Vad gäller ComHem ska jag som sagt undersöka priser på digitalt innan jag bestämmer mig...

/Victor

Postad 19 November 2006 - 16:42

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0

Hårddisken är upphängd i o-ringar och hörs inte alls. Mycket nöjd. Bilder på detta kommer också.
4 o-ringar kostar ca 20 pix. :o

Nåväl tillbaka till drivrutinsinstallationen... Fler rapporter kommer...

:P

<{POST_SNAPBACK}>

Fy fan vad spännande Smurfjävel! Jag är grymt avis på dig just nu.... :)

Det där med o-ringarna är väldigt intressant eftersom jag tänkt mig använda det själv. Har du bara satt dem mellan hdd:n och plåten när du dragit i skruvarna? Hur tjocka är o-ringarna och behövde du längre skruvar?

Har för övrigt startat en projektlogg i mitt album och har precis lagt upp några bilder, men eftersom jag inte fått alla delar ännu så visar det bara lite komponenter.

Redigerat av Frostbitaren, 19 November 2006 - 20:00.

Postad 19 November 2006 - 22:17

Smurfjävel
  • Smurfjävel
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Sådär!
Bilder på bygget upplagda i galleriet och fler bilder kommer så småningom. Bara att titta och kommentera.

Frågor (om allt och inget) besvaras naturligtvis, håll frågorna i denna tråden bara. :o

Är just nu i full gång att konfigurera upp burken. Man märker fort vilket som tar längst tid av hårdvaruinstallation och mjukvaruinstallation. :)

Än så länge väldigt nöjd, jag hade tänkt testa burken lite mer detaljerat också och läsa av temperaturer mm. Är det någon som vet något bra testprogram så kom gärna med förslag också!

Frostbitaren: Jag såg att du kollat in O-ringslösningen (i galleriet)... Ja skruvarna är något längre än de kortaste. Jag tror jag använde de som skulle hålla fast chassilocket.

SweVictor: O-ringarna inhandlades på Micro för 5kr st. Har man inte Micro i närheten så fungerar den lokale rörmockaren eller annan VVS-firma. Tror att de hade en diameter på ca 20-25mm.

Rock on!

Postad 20 November 2006 - 10:22

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0
Coolt med O-ringarna! Jag upptäckte just att det trots allt finns en 5,25 tumsplats för min HDD så jag kan kanske prova den. Frågan är bara hur mycket utymme som krävs i höjdled för att kunna ha den upphängd? Har du någon uppskattning av det, Smurfjävel?

Postad 20 November 2006 - 10:43

Smurfjävel
  • Smurfjävel
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Frostbitaren: Hur mycket plats det går åt i höjdled går ju att justera själv (beroende på hur man sätter fast O-ringarna), men om det finns en ledig 5.25"-plats så är det lugnt. :)

En sak som jag har tänkt på är att hårddisken inte kyls lika bra som den gör när den sitter fastskruvad i chassit. Jag vet inte riktigt om detta kan bli ett problem, får kolla detta efter att ha kört ett par timmar med stängt lock.

Postad 27 November 2006 - 12:39

Smurfjävel
  • Smurfjävel
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Frostbitaren: Såg att du fått upp bilder i ditt galleri nu, riktigt trevligt!
Hur känns ljudnivån? Surrar det mycket från fläktarna?

Postad 28 November 2006 - 10:46

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0

Frostbitaren: Såg att du fått upp bilder i ditt galleri nu, riktigt trevligt!
Hur känns ljudnivån? Surrar det mycket från fläktarna?

<{POST_SNAPBACK}>

Tjan och tack för betyget!

Ljudnivån känns helt ok än så länge, men jag har inte belastat den än. Nätagget hörs knappt och likaså med processorfläkten som är nästan knäpptyst även med locket av. Chassit i sig dämpar också väldigt bra. Det som är den svagaste länken är de inkluderade utblåsfläktarna men hummet som kommer från dem är av sån karaktär att man inte stör sig. Ska eventuellt byta ut dem framöver. Kylningen fungerar också riktigt bra så här långt - trots att grafikkortet är som ett element.

Jag är helnöjd än så länge! :o

Postad 28 November 2006 - 15:07

ClaudiasPappa
  • ClaudiasPappa
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Tjena grabbar. Här en nybörjare som tänkte att jag på något sätt skulle trolla ihop en HTCP.
Undrar om ni har tid att ventilera mitt förslag då jag tycker detta är en djungel?
Här är mitt förslag. Vad tycker ni?

Grafik kort : Asus GeForce 7600GT 256MB GDDR3, PCI-Express,Tv-Out/DVI-I/HDMI/HDCP-ready.

Processor: Intel Core 2 Duo E6400.

Moderkort: Asus P5B-VM, G965.

Ramminne: Kingston HyperX DDR2 PC6000/750MHz .

Chassi: Antec Fusion .

Hårddisk : Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 eller Maxtor DiamondMax 10 6V320F0 16MB 320GB.

Ljudkort: Creative SB X-Fi XtremeMusic PCI, Bulk.

DVD: Pioneer DVR-111D eller någon NEC.

Vill kunna hantera alla former av HD till min nya LCD skärm.
Har ni några tips på tv-kort. Har det kommit något vettigt så man kan
använda sin parabol på taket? Gärna med betal om det finns.
Följer med stort intresse era byggen och hoppas ni har några åsikter om mitt.

Postad 28 November 2006 - 15:14

ClaudiasPappa
  • ClaudiasPappa
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Andra får också gärna kommentera. :o

Postad 28 November 2006 - 15:25

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Ser helt ok ut, inga konstigheter. Det du bör fundera på är processorfläkt och kylning i allmänhet för att det ska bli så tyst du vill ha den.

/Victor

Postad 28 November 2006 - 15:58

ClaudiasPappa
  • ClaudiasPappa
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Ser helt ok ut, inga konstigheter. Det du bör fundera på är processorfläkt och kylning i allmänhet för att det ska bli så tyst du vill ha den.

/Victor

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för din åsikt. Vad ska man satsa på för kylning till? Det sitter någon form av kylníng i chassit.
Behöver säkert någon processorkylning och kanske något mer.

Postad 04 December 2006 - 19:47

ClaudiasPappa
  • ClaudiasPappa
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hallå! Hur funkar era projekt? :lol:

Postad 05 December 2006 - 09:13

Smurfjävel
  • Smurfjävel
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Mitt bygge fungerar mycket bra men iom min gamla tjock-tv har jag inte lyckats fresta på med Full-HD-upplösning fullt ut än. Det lutar åt en 40W2000 i (något försenad) julklapp så när den står på TV-bänken så blir det hårdtestning.

Ljudnivån är låg, det enda som hörs är ett dovt blås från PSU-fläkten när rummet i övrigt är helt tyst. DVD-spelaren hörs när man startar datorn (och CD/DVD-skiva ligger i), hårddisken i o-ringsupphängningen är ohörbar när man sitter i soffan både när den jobbar och i idle.

Iom att jag inte kunnat fresta grafikkortet med fullHD-upplösning så kan jag i dagsläget inte säga något om prestandan för detta ändamål. Men jag har en känsla av att det klarar sig.

Ljudet är skitbra. Jag är ingen audiofil men den optiska utgången från ljudkortet ger fullt tillräckligt ljud för mig.

=]

Postad 05 December 2006 - 17:29

ClaudiasPappa
  • ClaudiasPappa
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Roligt att det funkar. B) Vad kör du för operativsystem? Är det något du skulle velat gjort annorlunda i bygget? Jag ska snart sätta igång mitt bygge. Det ska bli skoj. Förresten har du provat något tyngre spel på den?

Postad 05 December 2006 - 19:34

Smurfjävel
  • Smurfjävel
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Jag kör XP Pro. Anledningen till att jag inte kör MCE är att jag inte hade en sån licens och att jag inte ville betala för en heller...

Det jag skulle vilja göra är att plocka i ett PSU som klarar av att varva ner ännu mer när det levererar låg effekt (eller rättare sagt när förlusteffekten i kraftaggregatet är låg).

Nej jag har inte testat något tyngre spel, det känns dock som att det är grafikkortet som är den begränsande faktorn där. Enligt tester som jag läst på det feta nätet så ska det prestera hyfsat på t.ex. FarCry. Men "tyngre spel" är ett ganska personligt uttryck... B)
Man bör dock hålla i bakhuvudet att min konfiguration i första hand inte är avsedd för spel.

När LCD-TVn står på bänken kan man ju fläska på med ett testprogram av något slag för att få siffor på prestandan. Jag är väldigt nyfiken... ;)

Rock on!

Postad 31 January 2007 - 09:40

Turbinen
  • Turbinen
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Jag kör XP Pro. Anledningen till att jag inte kör MCE är att jag inte hade en sån licens och att jag inte ville betala för en heller...

Det jag skulle vilja göra är att plocka i ett PSU som klarar av att varva ner ännu mer när det levererar låg effekt (eller rättare sagt när förlusteffekten i kraftaggregatet är låg).

Nej jag har inte testat något tyngre spel, det känns dock som att det är grafikkortet som är den begränsande faktorn där. Enligt tester som jag läst på det feta nätet så ska det prestera hyfsat på t.ex. FarCry. Men "tyngre spel" är ett ganska personligt uttryck... :P
Man bör dock hålla i bakhuvudet att min konfiguration i första hand inte är avsedd för spel.

När LCD-TVn står på bänken kan man ju fläska på med ett testprogram av något slag för att få siffor på prestandan. Jag är väldigt nyfiken...  :D

Rock on!

<{POST_SNAPBACK}>

Tjena Smurfjävel!

Hur har det gått, kan du ge lite erfarengeter på prestanda, strulgrejjer man bör undvika, bra-att-tänka ossevidare?

Grymt bra gjord "artikelserie".

/Turbinen

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.