Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gömma högtalarkablar

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 November 2006 - 01:28

netsplit
  • netsplit
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hej, jag är på väg att köpa ett nytt hemmabiosystem men _avskyr_ när högtalarkablar hänger ner för väggarna eller syns i huvudtaget.

Största problemet i mitt fall är nog att jag bor i en hyreslägenhet och kan inte fräsa i väggarna och gömma kablarna helt, eller tror ni det är möjligt att få tillstånd till det?

Vad finns det för andra alternativ?

Alla tips, erfarenheter, bilder, info, beskrivningar m.m uppskattas stort och jag hoppas jag kan få lite inspiration ;)

Mvh

Postad 07 November 2006 - 14:19

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0
Kabel lister... En liten "ränna" med lock som man skruvar upp på väggen. Finns att köpa på tex rusta, claes ohlsson, bauhouse och liknande.

Annars så finns det specilla golvsocklar som man kan använda. Vet inte om det är ok att byta i en hyreslägenhet...

Postad 07 November 2006 - 18:19

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Om du har tur så kanske du har tapt över, kan ju prova att ta en kabelränna/list med lock och klistra på den på locket.
Har inte själv provat men jag ska "gömma" mina kablar

Postad 08 November 2006 - 11:29

Sph1nx
  • Sph1nx
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Kolla mitt galleri så får du se en (i mina ögon) billig och enkel lösning.

Köpte kabelrännor på Bauhaus. Har för mig de kostade 30 kr/2 m. Baksidan är självhäftande så man behöver bara lägga i kablarna och sedan klistra fast kabelrännan där man vill ha den. Fort, lätt och snyggt.

på två ställen (under den stängda dörren och vid balkongdörren) har jag inte dragit någon ränna, så du ser vart kablarna kommer ifrån och vart dom tar vägen. Kabelrännorna blir nästan osynliga i rummet om man har vita socklar...

Redigerat av Sph1nx, 08 November 2006 - 11:31.

Postad 08 November 2006 - 20:59

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0

Kolla mitt galleri så får du se en (i mina ögon) billig och enkel lösning.

Köpte kabelrännor på Bauhaus. Har för mig de kostade 30 kr/2 m. Baksidan är självhäftande så man behöver bara lägga i kablarna och sedan klistra fast kabelrännan där man vill ha den. Fort, lätt och snyggt.

på två ställen (under den stängda dörren och vid balkongdörren) har jag inte dragit någon ränna, så du ser vart kablarna kommer ifrån och vart dom tar vägen. Kabelrännorna blir nästan osynliga i rummet om man har vita socklar...

<{POST_SNAPBACK}>

Dessa kabelrännor har jag också använt i mitt vardagsrum, i samband med att jag satte vita golvlister. Blev riktigt bra och inte allt för dyrt.

Bilder kommer.

Postad 08 November 2006 - 21:12

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Jag har också sånna. Men jag rekomenderar att du skruvar dom med små skruv istället för tejpen. Tejpen är JÄTTE svår att få bort när man tar bort listen. Skruv hålen syns garanterat mindre än en massa klibbig tejp som sitter kvar på listen

Postad 08 November 2006 - 22:38

netsplit
  • netsplit
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Har ni fäst kabelrännorna på själva golvlisten, eller strax ovanför på tapeten?

Postad 09 November 2006 - 00:54

Sph1nx
  • Sph1nx
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Fäste mina på listen. Fäster man dem på tapeten kommer man riva bort den när man rycker loss kabelkanalerna.

Kanalerna kan man bara slite bort utan försiktighet när det väl behövs (om man ska flytta ut eller renovera) och sedan målar man över lossnad färg och liknande med vit listfärg.

Det finns lister med färdiga hål för skruv/spik, men jag tycker att klister är mycket snabbare och smidigare. Kolla med hyresvärden o se vad han säger om spika kontra klistra. Det kommer garanterat behöva målas över oavsett på vilket sätt du gör...

Postad 09 November 2006 - 21:57

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0

Har ni fäst kabelrännorna på själva golvlisten, eller strax ovanför på tapeten?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ville först sätta mina ovanpå listen mot väggen, men då mina lister sluttar lite nedåt, skule det bli en glipa mellan kabellist och vägg. Var inte för sugen att klistra dem på tapeten heller. Klistrade därför kabellisterna mot golvlisten nere vid golvet. Ser nästan ut som en vit kvartslist man brukar ha där golvlisten möter golvet.

Postad 10 November 2006 - 00:18

netsplit
  • netsplit
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
låter bra. Ska iväg o köpa några kabelrännor snart :) Tack för all hjälp

Postad 12 November 2006 - 18:44

Unregistered76725b1e
  • Unregistered76725b1e
  • Lärjunge

• 472 inlägg
  • 0
om man nu då har lister i "brunfärgad-färg" så blir det ju inte så snyggt att sätta en vit kabel kanal? :P

tips?

Mvh

Postad 12 November 2006 - 22:46

netsplit
  • netsplit
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Det här låter dumt men jag har faktiskt inte tänkt på det tidigare. Jag ska ändå måla om hemma så då kommer jag passa på att måla mina lister i samma färg! Lär ju inte synas nånting. tips är då att man gör motsvarande även fast man inte målar om (om man vet vilken färg man ska ha) eller att man sparar lite tapet som man fäster på listerna lite snyggt om man nu har tapeter.

Redigerat av netsplit, 13 November 2006 - 08:52.

Postad 16 November 2006 - 18:15

Sph1nx
  • Sph1nx
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

om man nu då har lister i "brunfärgad-färg" så blir det ju inte så snyggt att sätta en vit kabel kanal?  :)   

tips?

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Mitt bästa tips: Måla :-P

Bor du i insats: listfärg är billigt(relativt, 100 kr/burk som garanterat räcker ett rum eller två)
Bor du i hyresrätt: Prata med ägaren, du får säker färg gratis om du själv målar.

Postad 22 October 2007 - 10:10

FreddeHardrocker
  • FreddeHardrocker
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hallå hallå, tänkte jag skriver här istället för att posta ny tråd!

Någon som har tips på hur jag ska bära mig åt för att gömma mina kabelhärvor? Se galleri.
(ska uppdatera bilderna)

Ingen som har nåt tips??

Redigerat av FreddeHardrocker, 23 October 2007 - 11:40.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.