Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Canon 400D fÀrgbrus

15 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 23 November 2006 - 13:31

Unregistered574a0689
  • Unregistered574a0689
  • Amatör

• 56 inlĂ€gg
  • 0
Jag har precis skaffat mej en Canon 400D efter att ha haft en 300D tidigare som jag var helnöjd med. Bra bilder sÄvÀl utomhus i bra ljusförhÄllanden som inomhus med betydligt sÀmre förhÄllanden och ISO vÀrden pÄ 1600.
Jag behöll det gamla 18-55 EFS objektivet och har fotat en hel del inomhus med 400D'n men tycker dels det blir aldeles för mycket brus (den som skulle vara sÄ bra med Ätergivningen pÄ höga ISO vÀrden). Jag tycker 300D'n var klart bÀttre Àn vad min nya 400D hittills visat sig vara.

Jag har sÄklart inte hunnit fota sÄ vÀrst mycket pga att jag endast haft kameran i 5 dagar Àn men om nÄgon annan har mer erfarenhet och vet vad detta kan bero pÄ sÄ vore det guld att fÄ lite kommentarer.

Postad 24 November 2006 - 01:57

Unregistered3d9ac9ec
  • Unregistered3d9ac9ec
  • Wannabe

• 30 inlĂ€gg
  • 0
Du motsÀger dig lite i texten, skriver först att det blir bra bilder i dÄliga ljusförhÄllanden och ISO1600, men sedan att bilderna blir dÄliga (för mycket brus) vid ISO1600. Hur ska du ha det nu? :blink:

Om vi ÄtergÄr till varför det kan tyckas vara mer brus i nya kameran Àn gamla - dÄ har jag en frÄga till dig - granskar du bilderna i 100% pÄ skÀrmen nÀr du tittar efter brus? Med tanke pÄ att det Àr samma sensorstorlek pÄ 300D och 400D, men Canon klÀmt in fyra miljoner pixlar ytterligare sÄ borde ett 100% utsnitt frÄn 400D se lite brusigare ut Àn ett 100%-utsnitt frÄn 300D (dÄ det Àr en mindre yta av hela bilden man granskar pÄ skÀrmen vid 100% Àn tidigare). Testa istÀllet att jÀmföra exempelvis 20x30 cm-utskrifter frÄn bÄda kamerorna, dÄ borde brusnivÄn se mer liknande ut, antagligen till och med bÀttre med den nya kameran.

Detta förutsatt att det var 100%-granskande det gÀllde. Ser bilderna mer brusiga ut överlag Àven vid andra betraktningsmetoder vet jag inte vad som kan vara fel.

Postad 29 November 2006 - 07:58

Unregisteredd3ee4850
  • Unregisteredd3ee4850
  • Wannabe

• 23 inlĂ€gg
  • 0
SjÀlvklart ska man jÀmnföra bilderna i 100%. Kameran ska vÀl vara tillverkad sÄ att bilderna blir bra i full storlek. Vitsen med mera megapixel Àr vÀl bla. att man skall kunna göra större förstoringar, eller skÀra ut en mindre del av bilden, med fullgod kvalitet.
Om inte detta Àr fallet sÄ kan man ju lika gÀrna digitalt förstora en bild tagen med 6 Megapixel till samma storlek som en 10 Megapixel bild, dÄ börjar det likna digital zoom pÄ en kompakt kamera ...
För att fÄ fullgoda bilder i de vanliga bildformaten (10x15 och mindre förstoringar) rÀcker en kamera med 4 megapixel. Dessa bilder tar ej heller upp lika mycket minne pÄ kortet.

Har sjÀlv en EOS 400D och tycker att bilderna hÄller en för lÄg kvalitet, hög brusnivÄ sÀrskilt vid inomhus fotografering, urvattnade fÀrger vid inomhus fotografering mm.
Har som tur var köpt kameran pÄ öppet köp. Ska prova den lite till men som det ser ut nu sÄ fÄr den Äka tillbaka :)

Postad 30 November 2006 - 16:03

Unregistered3d9ac9ec
  • Unregistered3d9ac9ec
  • Wannabe

• 30 inlĂ€gg
  • 0
Varför Àr det sjÀlvklart att man ska jÀmföra bilderna i 100%? Ologiskt tycker jag. Har man en 19" TFT-skÀrm med upplösning pÄ 1280x1024 pixlar sÄ ser man alltsÄ ca 34 pixlar/cm (dÄ bildytan Àr ungefÀr 38 cm bred). Att titta pÄ en bild som Àr 3880 pixlar bred i 100% Àr alltsÄ som att titta pÄ en utskrift som Àr en meter och femton centimeter bred. Skulle man göra en utskrift i sÄdan storlek och i god kvalitet (sÀg 100 pixlar/cm) sÄ behövs egentligen en 88-megapixelkamera.

Jag tycker det Àr löjligt att sÀga att en kamera Àr dÄlig för att bilderna ser gryniga ut i 100% om man sitter med ansiktet 30 cm ifrÄn sin datorskÀrm. För att se hur kameran egentligen presterar sÄ kan man istÀllet bestÀlla utskrifter frÄn ett bra fotolab, det Àr först dÄ alla megapixlar egentligen kommer till anvÀndning. 100 pixlar/cm som jag nÀmnde ovan ger ofta ett bra resultat som Àven rÀcker till nÀrgranskning av utskrifterna. En 400D bör dÄ ge fina bilder i 39x26 cm. BestÀll en sÄdan utskrift och leta efter brus istÀllet för att göra det i 100% pÄ skÀrmen. För att granska motsvarande storlek pÄ skÀrmen kan man titta pÄ bilden i 25% ungefÀr.

Postad 30 November 2006 - 20:56

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlĂ€gg
  • 0
Ja 400 brusar mer Àn 350 pga mindre "photosites" mitt tips Àr att fota i raw och anvÀnda neatimage för att reducera brus i efterhand ...

Postad 01 December 2006 - 08:38

Unregistered574a0689
  • Unregistered574a0689
  • Amatör

• 56 inlĂ€gg
  • 0

Du motsÀger dig lite i texten, skriver först att det blir bra bilder i dÄliga ljusförhÄllanden och ISO1600, men sedan att bilderna blir dÄliga (för mycket brus) vid ISO1600. Hur ska du ha det nu? :angry:

Om vi ÄtergÄr till varför det kan tyckas vara mer brus i nya kameran Àn gamla - dÄ har jag en frÄga till dig - granskar du bilderna i 100% pÄ skÀrmen nÀr du tittar efter brus? Med tanke pÄ att det Àr samma sensorstorlek pÄ 300D och 400D, men Canon klÀmt in fyra miljoner pixlar ytterligare sÄ borde ett 100% utsnitt frÄn 400D se lite brusigare ut Àn ett 100%-utsnitt frÄn 300D (dÄ det Àr en mindre yta av hela bilden man granskar pÄ skÀrmen vid 100% Àn tidigare). Testa istÀllet att jÀmföra exempelvis 20x30 cm-utskrifter frÄn bÄda kamerorna, dÄ borde brusnivÄn se mer liknande ut, antagligen till och med bÀttre med den nya kameran.

Detta förutsatt att det var 100%-granskande det gÀllde. Ser bilderna mer brusiga ut överlag Àven vid andra betraktningsmetoder vet jag inte vad som kan vara fel.

<{POST_SNAPBACK}>

Nja jag syftade ju pÄ först min gamla 300D och dess egenskaper vid höga ISO vÀrden samt dÄlig ljus. Sen syftade jag pÄ 400D som jag alltsÄ tycker ger mer brus.
Jag antar att detÀr just pga antalet pixlar som stÀller till med detta fenomen. Jag har kollat med 25, 50 och 100% skÀrmvisning eftersom det Àr dessa lÀgen som visas utan förvrÀngning i Photoshop t.ex.
Jag fÄr kolla lite mer pÄ detta men det kÀnns lite surt. Har Àven brusreducerat med Neat Image som ger et bra resultat men med oskÀrpa som bieffekt och Àr alltsÄ ingen fullgod lösning för fÀrgbrusreducering som jag ser det. Finns nog bara ett sÀtt och det Àr riktigt bra optik och en fet blixt eller stativ.

Postad 01 December 2006 - 13:42

Unregisteredd3ee4850
  • Unregisteredd3ee4850
  • Wannabe

• 23 inlĂ€gg
  • 0

Varför Àr det sjÀlvklart att man ska jÀmföra bilderna i 100%? Ologiskt tycker jag. Har man en 19" TFT-skÀrm med upplösning pÄ 1280x1024 pixlar sÄ ser man alltsÄ ca 34 pixlar/cm (dÄ bildytan Àr ungefÀr 38 cm bred). Att titta pÄ en bild som Àr 3880 pixlar bred i 100% Àr alltsÄ som att titta pÄ en utskrift som Àr en meter och femton centimeter bred. Skulle man göra en utskrift i sÄdan storlek och i god kvalitet (sÀg 100 pixlar/cm) sÄ behövs egentligen en 88-megapixelkamera.

Jag tycker det Àr löjligt att sÀga att en kamera Àr dÄlig för att bilderna ser gryniga ut i 100% om man sitter med ansiktet 30 cm ifrÄn sin datorskÀrm. För att se hur kameran egentligen presterar sÄ kan man istÀllet bestÀlla utskrifter frÄn ett bra fotolab, det Àr först dÄ alla megapixlar egentligen kommer till anvÀndning. 100 pixlar/cm som jag nÀmnde ovan ger ofta ett bra resultat som Àven rÀcker till nÀrgranskning av utskrifterna. En 400D bör dÄ ge fina bilder i 39x26 cm. BestÀll en sÄdan utskrift och leta efter brus istÀllet för att göra det i 100% pÄ skÀrmen. För att granska motsvarande storlek pÄ skÀrmen kan man titta pÄ bilden i 25% ungefÀr.

<{POST_SNAPBACK}>

Ett högre antal pixlar pÄ kameran ska inte göra bilderna brusigare.
Prova att ha bÄda bilderna i tex Photoshop i 100%. SkÀr sedan ut en bit som Àr tex vanlig fotostorlek 10x15 cm, ha samma antal dpi och skriv ut.
Jag vet att utsnittet frÄn 400D bilden Àr en mindre del av bilden men det Àr vÀl ocksÄ lite utav vitsen med att ha mÄnga megapixel, att du tex kan skÀra ut en person ur en folksamling och ÀndÄ fÄ bra kvalitet.
Jag gjorde denna jÀmnförelse med min 5 megapixel kompaktkamera,Sony V1, och 400D bilden var brusigare.
Kan i och för sig fÄtt ett mÄndags ex av 400D.

Postad 11 December 2006 - 10:33

Unregistered574a0689
  • Unregistered574a0689
  • Amatör

• 56 inlĂ€gg
  • 0

Ett högre antal pixlar pÄ kameran ska inte göra bilderna brusigare.
Prova att ha bÄda bilderna i tex Photoshop i 100%. SkÀr sedan ut en bit som Àr tex vanlig fotostorlek 10x15 cm, ha samma antal dpi och skriv ut.
Jag vet att utsnittet frÄn 400D bilden Àr en mindre del av bilden men det Àr vÀl ocksÄ lite utav vitsen med att ha mÄnga megapixel, att du tex kan skÀra ut en person ur en folksamling och ÀndÄ fÄ bra kvalitet.
Jag gjorde denna jÀmnförelse med min 5 megapixel kompaktkamera,Sony V1, och 400D bilden var brusigare.
Kan i och för sig fÄtt ett mÄndags ex av 400D.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm det verkar orovÀckande, i sÄ fall Àr min ocksÄ ett mÄndags ex, 300D gav mycket bÀttre bilder inomhus pÄ ISO 1600. Undrar hur man i olika test kan skrva upp just detta med bruset som faktiskt var en av anledningarna till att jag valde att "uppgradera" frÄn 300D.
Andra erfarenheter eller liknande Àr vÀlkomna.
Utomhus i bra ljusförhÄllanden verkar den dÀremot leverera som den förvÀntas.

Postad 12 December 2006 - 19:38

JBA69
  • JBA69
  • Amatör

• 90 inlĂ€gg
  • 0
Hej
Har precis gjort en jÀmförelse mellan min 350D och min 400D ang. brus pÄ ISO1600!
Kan sÀga att det inte var nÄgon större skillnad sÄ det Àr risk att du fÄtt ett mÄndags ex!
(Tror inte det skall skilja mellan en 300D och en 350D)
HĂ€r Ă€r bilderna!Bifogad fil  Brus1600.jpg   99.96K   2 Antal nerladdningar

Postad 13 December 2006 - 13:09

ani
  • ani
  • Rookie

• 1 inlĂ€gg
  • 0
Hej alla!

HÀr kommer en lÀnk med mycket grundliga tester av vÀldigt mÄnga kameror:

http://www.dpreview....400d/page17.asp

LÀnken visar att 400D ISO 1600 egentligen motsvarar ISO2000. Ert missnöje gÀllande ISO 1600 kan alltsÄ bero pÄ detta. LÀs Àven resten av testsidorna sÄ fÄr ni en total överblick pÄ kameran.

SjÀlv stör jag mig pÄ att Canon inte haft vett att sÀtta ett plastskydd för LCDn som lÀtt blir gegig av att nÀsan stÀndigt trycks mot den nÀr man tar foto. Kass Canon! Nikon vet hur det ska göras, frÄga dem!

Mvh
Andreas

Postad 13 December 2006 - 16:02

JBA69
  • JBA69
  • Amatör

• 90 inlĂ€gg
  • 0
Om man ser pÄ bilderna i texten och jÀmför med en Canon 300D
sÄ Àr det inte nÄgon skillnad emellan 300D och 400D som det Àr mellan LAMFs
300D och 400D...

Bifogad fil(er)

Postad 08 February 2007 - 23:11

sportfoto
  • sportfoto
  • Wannabe

• 12 inlĂ€gg
  • 0
TyvÀrr mÄste jag sÀga att bildkvaliten pÄ 400D Àr under all kritik. För mycket brus i bilderna och allmÀnt dÄlig skÀrpa i bilderna. Synd pÄ en annars en sÄdan fin kamera

Postad 11 February 2007 - 21:02

HinHÄle
  • HinHĂ„le
  • Rookie

• 8 inlĂ€gg
  • 0
Sportfoto - kan du utveckla det dÀr? Vilken glugg/ar anvÀnde du? NÀr/var plÄtade du? I jÀmförelse med vilka andra kameror? etc

Har varit inne pÄ nÄn engelsk recensions sida dÀr utöver ett allmÀnt betyg & recension, kunde anvÀndere betygsÀtta och recensera och det anmÀrkningsvÀrda var hur mkt alla sÄgade just 400D. Hittar förtretligt nog inte den igen...

Postad 12 February 2007 - 13:16

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlĂ€gg
  • 0

TyvÀrr mÄste jag sÀga att bildkvaliten pÄ 400D Àr under all kritik. För mycket brus i bilderna och allmÀnt dÄlig skÀrpa i bilderna. Synd pÄ en annars en sÄdan fin kamera

<{POST_SNAPBACK}>

DÄlig skÀrpa borde inte ha sÄ mycket att göra med kameran i sig utan optiken. Fotograferar man pÄ största blÀndare burkar de flesta objektiv ge lÄngt ifrÄn bÀsta skÀrpa, utan man mÄste blÀnda ner rÀtt mycket pÄ objektiven för att fÄ full skÀrpa. JÀmför med att ta nÄgra bilder med objektivets största blÀndare och sen blÀnda ner till f8-11 sÄ kommer du mÀrka klar skillnad pÄ de flesta objektiv. PÄ Kit-objektiv brukar det vara vÀldigt tydligt.

Ju högre upplösning man har pÄ sensorn i kameran desto mer mÀrker man av bristerna i optiken.

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 12 February 2007 - 13:22.

Postad 20 February 2007 - 21:44

sportfoto
  • sportfoto
  • Wannabe

• 12 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

DÄlig skÀrpa borde inte ha sÄ mycket att göra med kameran i sig utan optiken. Fotograferar man pÄ största blÀndare burkar de flesta objektiv ge lÄngt ifrÄn bÀsta skÀrpa, utan man mÄste blÀnda ner rÀtt mycket pÄ objektiven för att fÄ full skÀrpa. JÀmför med att ta nÄgra bilder med objektivets största blÀndare och sen blÀnda ner till f8-11 sÄ kommer du mÀrka klar skillnad pÄ de flesta objektiv. PÄ Kit-objektiv brukar det vara vÀldigt tydligt.

Ju högre upplösning man har pÄ sensorn i kameran desto mer mÀrker man av bristerna i optiken.

<{POST_SNAPBACK}>

Testade kameran med ett 70-200 4L USM. SÄ lÀnge jag höll mig under ISO 800 blev bilderna helt ok. Men att det gÄr ej att fota med ISO 800 eller högre. Brus nivÄn Àr pÄ tok för hög och den riktiga skÀrpan i bilderna fanns ej dÀr. Jag sÀger inte att det Àr den sÀmsta kameran pÄ marknaden. Kanske tvÀrtom för nybörjare och mindre krÀvande amatörer. Men om man har lite mer krav pÄ bilderna bör man satsa nÄgra kronor till och gÄ pÄ 30D.

Postad 23 February 2007 - 22:52

Unregistered76725b1e
  • Unregistered76725b1e
  • LĂ€rjunge

• 472 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Testade kameran med ett 70-200 4L USM. SÄ lÀnge jag höll mig under ISO 800 blev bilderna helt ok. Men att det gÄr ej att fota med ISO 800 eller högre. Brus nivÄn Àr pÄ tok för hög och den riktiga skÀrpan i bilderna fanns ej dÀr. Jag sÀger inte att det Àr den sÀmsta kameran pÄ marknaden. Kanske tvÀrtom för nybörjare och mindre krÀvande amatörer. Men om man har lite mer krav pÄ bilderna bör man satsa nÄgra kronor till och gÄ pÄ 30D.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har lÀst den hÀr trÄden ett par gÄnger nu och Àr lika förundrad varje gÄng. Jag vet inte om jag har missat att du har skrivit nÄgon gÄng att du Àr proffsfotograf eller nÄgot liknande?
Jag köpte min 400D för ungefÀr 1 vecka sedan och har hunnit ta ganska mÄnga kort vid det hÀr laget, har inte lÀrt mig kameran nÄgot vidare men har som sagt tagit en del. Jag Àr en ganska fÀrsk amatörfotograf som bytte upp mig frÄn en vanlig kompakt kamera Casio R40. Men jag förstÄr inte hur du/ni kan sÄga den sÄ mycket som jag uppfattar att ni gör. Jag Àr kanon nöjd med den, pÄ bildkvalite som pÄ byggnadskvaliten.

Vill bara sÀga till de som funderar pÄ denna kamera, och som inte Àr nÄgra proffsfotografer, sÄ Àr den kanon, enligt mig.

Mvh Marcus

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Använda filter
    johan b-lund
    2026-09-02 18:54:35
  • LFE reference och Center ch
    johan b-lund
    2026-09-02 18:43:15
  • Resultat
    johan b-lund
    2026-08-29 19:05:31
  • johan b-lund
    2026-08-29 18:55:18
  • More is Always Better
    johan b-lund
    2026-08-29 18:47:07
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.