Vet inte vilken kabel jag ska använda just nu kör jag med en coax kabel med adabter (3,5mm) in i ljudkortet, och visst jag får digitalt ljud till förstärkaren och det verkar fungera men om jag kör test i THX console så får jag bara ljud ifrån höger och vänster högtalare fram. Står här på prisjakt att det skulle vara en optisk utgång på ljudkortet någon sådan har jag inte heller hittat.
Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS
(Ljudkort)
|
1
|
(11)
|
Inga priser |
Asus P5K ljudet (8 inlägg)
|
18 år sedan |
Analogt ljud ur Digital Out (3 inlägg)
|
20 år sedan |
Postad 26 December 2006 - 05:11
Vet inte vilken kabel jag ska använda just nu kör jag med en coax kabel med adabter (3,5mm) in i ljudkortet, och visst jag får digitalt ljud till förstärkaren och det verkar fungera men om jag kör test i THX console så får jag bara ljud ifrån höger och vänster högtalare fram. Står här på prisjakt att det skulle vara en optisk utgång på ljudkortet någon sådan har jag inte heller hittat.
Postad 26 December 2006 - 11:52
Postad 25 January 2007 - 02:13
Postad 25 January 2007 - 10:25
Jag har problem med att få ljud från datorn till min förstärkare som är en Onkyo TX-SR600E.
Kör du digitalt till förstärkaren så får du bara två kanaler om du inte ser på en film med Dolby Digital eller DTS ljud. Därför får du bara ljud i två högtalare när du testar THX setupen.
Postad 25 January 2007 - 10:48
För att få 7.1 att fungera krävs således analog koppling till en reciever om det inte är frågan om DD/DTS.
Postad 19 March 2007 - 20:03
Finns det digital optisk -> 3.5 mm?
Postad 19 March 2007 - 20:47
Postad 19 March 2007 - 20:49
Tusen tack för blixsnabba svar!
Postad 22 March 2007 - 17:24
Du köper denna adapter, och kompletterar med en vanlig coaxial kabel.
Nej - det fungerar ej optiskt.
Tjena,
Jag har ett Audigy 2ZS (enbart kortet) och har kopplat till hembio förstärkaren med coax digital ljudingång. Har kopplat ifrån ljudkortets "digital out" med en adapter 3,5mm monpropp --> coax (som Pulver skrivit) och därefter en spdif koax kabel till förstärkaren.
Jag får dock endast ut STEREO trots att ljudkällan är DD5.1...
- Vad har jag gjort fel?
Postad 06 July 2007 - 09:01
Man tycker att det borde gå att använda de optiska kontakterna för detta ändamål, eller stämmer det som Pulver skriver ovan, att det ej går optiskt??
Tacksam för snabbt svar då jag funderar på att köpa ett (kör vista 64)!
Andreas
Postad 16 July 2007 - 06:48
Jag har optiskt ut på mitt ljudkort och kör vanlig toslink-kabel. Hört vissa mindre charmiga historier om coax här på forumet (vet inte om de sanna dock)....
Creatives kort verkar ge kring 2volt ut på spdif. Normalt verkar det ligga kring en volt då jag mätt upp detta. Jag fick inte igång min spdif mot förstärkaren från vare sig Audigy 2ZS eller XFI Music.
Mitt försteg har någon skyddskrets som kopplar bort inkommande spdif om den inte ligger inom vissa ramar (gissning). Från andra moderkort med inbyggt ljudkort funkar det fint.
Jag antar att de historier du hört är att förstegsingångarna brinner och det låter väl rimligt.
Jag vägrar själv att köpa till den 1/0-box som creative säljer för detta ändamål som skickar en riktigt signal. Jag har ett HDA Mystiqe liggande som väntar. Där finns det utgångar och koaxen är i RCA precis som det skall vara mot en hembio, inga adaptrar. Kortet har även optisk utgång. Till skillnad mot Musickortet kan jag få ut micen i separat ingång inte delat med spdif.
Sen återstår att lyssna på kortet o höra om det är lika bra som Musickortet.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Asus P5K ljudet

21 bilder
56 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?