Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Någon som har erfarenhet av IKEAs golv?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 January 2007 - 18:51

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0
Som topic lyder. Funderar på att köpa IKEAs laminatgolv Tundra eller Hemse eventuellt trägolvet Läkt till nya tvrummet, men tänkte kolla först om någon har använt sig av något av dessa golv. Vore ju trevligt att höra lite om kvalité osv.

Tacksam för svar
Fredrik

Redigerat av bananplanta, 03 January 2007 - 18:52.

Postad 03 January 2007 - 21:23

Västeråsaren
  • Västeråsaren
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Jag har lagt "hemse" här hemma och det var inga som helst problem. Det gick som smort! :D
Har haft det i köket i 2 år nu, ser ut som nytt, men 2 år är iofs inte så mycket heller. Enligt mig ett bra golv för priset.

Postad 03 January 2007 - 21:38

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0
Låter bra, lockades också av det trevliga priset, bara att slå till då :D

Fredrik

Postad 03 January 2007 - 21:45

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Även jag har goda erfarenheter. Lade åt en polare. Lite svårare än tarkett och kändes väl lite sämre, men priset gör att jag skulle gå på IKEA.
(Däremot - håll dig från Byggmax. :D )

Postad 03 January 2007 - 22:02

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0

Även jag har goda erfarenheter. Lade åt en polare. Lite svårare än tarkett och kändes väl lite sämre, men priset gör att jag skulle gå på IKEA.
(Däremot - håll dig från Byggmax. :huh: )

<{POST_SNAPBACK}>

Låter lovande!
Ja, Byggmax har jag inte hört mycket gott om, visst låga priser, men grejerna ska ju funka med.
Nån koll på ex K-Rauta o Silvans golv?
Känns inte som jag vill betala fyra fem gånger mer bara för att få ett märkesgolv. Ingen kommer antagligen se nån skillnad o eftersom det är i tvrummet så är det inget större slitage på det heller. Så länge det är enkelt att lägga är jag nöjd, blir första gången jag lägger ett nytt golv o man vill ju inte bli avskräckt på en gång :D

Fredrik

Postad 03 January 2007 - 23:21

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Byggmax golv tycker jag faktiskt har blivit riktigt bra. Har lagt två parkettgolv här hemma hos morsan och farsan och de har blivit skitsnyggt. Har gått ihop sig riktigt bra och det syns inte en enda jäkla skarv i golvet :D Så jag har absolut inget att klaga på om det golvet än så länge iaf :huh:

Postad 04 January 2007 - 09:03

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Jag ska väl i ärlighetens namn säg atat det var ca 2 år sedan jag lade parkettgolv från Byggmax och att de tydligen gjort korrigeringar sedan dess, men det var en mardröm. Klagade för några snickare som upplyste om att de tog ca 100:- extra per m2 om någon ville att de skulle lägga ett Byggmaxgolv isf tex Kärsh. Kanske har de blivit bättre ... De har ju tveklöst bra priser.
När la du ditt alexander?

Det vi la senast var ett av de billigaste laminatgolven. Det går, men är besvärligt och "spont och not" (eller vad det nu kallas då det är klick) var ruggigt känsliga.

Postad 04 January 2007 - 11:40

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0
Kom på att en kompis lagt Byggmax golv för nån månad sen, får kolla med honom hur det gick. Var längesen jag var inne på Byggmax och kollade, dels för att jag hört så mycket tråkigt om dem, men det kanske har blivit dags för en tripp dit iaf o se vad de har åtminstone.

Fredrik

Postad 04 January 2007 - 15:15

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Det golvet som syns i mitt galleri lades nångång mellan julafton och nyårsafton 2005 så de e nästan exakt ett år gammalt. Men de golvet blev skitsnyggt enligt mej och det gick fort som attan att lägga ihop det. Gick på ett par timmar bara.

Det som kan vara lite jobbigt med dessa golv kan vara att slå ihop dom om man bara har en liten hammare. Kanske e det som ni klagar på. Kommer ihåg när jag hjälpte farsan att lägga ett sådant golv i deras sovrumm då fick vi slå på utav ****. Men sen köpte han sig en liten handslägga på clas ohlson och sedan gick det jäkligt bra. Två - tre slag sen satt det som berget :).

Men vad är era erfarenheter av dessa golv då?

Postad 04 January 2007 - 15:36

Hengan
  • Hengan
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Har lagt ganska många m2 av IKEA´S laminatgolv genom åren och jag måste säga att jag är mkt nöjd med deras golv.. Inga problem alls..

Lade nu i höstas i ungarnas rum från Byggmax och det blev kanonbra det oxå.. Skarvarna blev suveränt bra och det va lätt-lagt på alla sätt o vis , så jag har absolut inget att klaga på vad gäller Byggmax golv. Hur de va förr vet jag ej , men nu verkar det inte va några problem..

Lycka till

Postad 04 January 2007 - 15:53

Domaren
  • Domaren
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
La in laminatgolv "ek" i sovrummet för en vecka sen. Det var det första golvet jag la, och det blev kanon. Golvet kostade 45:-/ m2 och inhandlades på Hornbach. Om det är slitstarkt eller ej har jag inte kunnat avgöra ännu, -men det var lätt att lägga, och golvet har 6 års garanti.
Det har hänt en massa positivt på laminatgolvsfronten under de senaste åren.

Postad 11 January 2007 - 19:53

Animan
  • Animan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
De flesta laminatgolv är väl ok, men kruxet är att de är just av laminat. Laminatgolv består av en fiberkärna (mdf), ett trämönstrat pappersskikt och slutligen ett genomskinligt laminatskikt överst. Detta leder till ett kallt, hårt och ljudstudsande golv. Visserligen underhållsfritt, just för att de inte går att underhålla.
Lägger du ett parkettgolv så får du en helt annan känsla, både av golvet, men tyvärr även av en tunnare plånbok; men har du tur kan du få tag på ett kampanjgolv för ca 200:-/kvm. En nackdel att nämna är att parkettgolven är ca 14-17 mm tjocka att jämföra med laminatens ca 5-8 mm. Parketten kan du dock slipa några gånger eftersom det består av 3-4 mm tjockt äkta träskikt om det blir slitet eller olyckan är framme.
Mitt emellan så finns det tunna golv med ett ca 05-1 mm tjockt träskikt som med försiktighet kan slipas lite lätt en gång och duger i princip bara i sovrum och andra rum med lättare slitage. Totaltjockleken på dessa är ungefär som laminatgolven och priserna någonstans mellan laminat och parkett.
En slutkläm bara; de dyra lamiatgolven tillverkas med en helt annan process än de billigare vilket förr i tiden var av väsentlig skillnad i kvalitet, numer har det jämnat ut sig och de dyrare laminatgolven känns lite svårmotiverade om man till sist väljer ett laminatgolv.
Ur ljudsynpunkt så lägger jag helt klart min röst på riktig parkett.

Postad 12 January 2007 - 19:19

congolasse
  • congolasse
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Golven är kanon, både i Barkarby och på Cutisland.............. Sorry, could´nt help my self

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.