Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sharp LC-32RA1E

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Philips 32PF7531D 32" HD Ready (1366x768) (TV) 1 7.749998 (3) Inga priser
Sharp Aquos LC-32RA1E (TV) 1 7.5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 21 January 2007 - 17:36

Martin_E_
  • Martin_E_
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej,

Är precis på väg att köpa min första LCD-tv (32 tum, ca 10-12 000). Var inne i en affär idag och där rekommenderade de Sharp 32 RA1E.

Är det någon som vet något om denna tv?
Har även funderat på LG 32 LB2R eller Philips 32PF7531D? Är någon av dessa ett bättre val? Eller finns det någon annan modell jag borde titta på?

Kommer mest att kika på TV (analog signal) samt DVD, ibland koppla dator för bildvisning och någon enstaka gång film..

Tacksam för all hjälp man kan få i denna djungel....

Mvh,

/Martin

Redigerat av Martin_E_, 21 January 2007 - 17:49.

Postad 25 January 2007 - 17:19

Unregisteredcbde469c
  • Unregisteredcbde469c
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Funderar på exakt samma modeller som du. Har dock strukit LG:n ur min lista då i alla fall LBR1:an ser "smetig" ut i bilden, i alla fall på scart och komponent. Må hända är LBR2:an bättre men jag har hört en hel del kritik om deras 100 Hz teknik på andra trådar så jag drar öronen åt mig.

Philips (32 tum) 7531D var grym på högupplöst material! Bra crisp i bilden och fin svärtehantering där även detaljer i svarta områden återges fint. Har tyvärr inte sett vanlig antensignal på denna TV.

Sharpen har jag endast sett i 37 tum på vanlig antennsignal och den gjorde ett bra jobb. Vet inte hur den presterar med bättre signalkvalitet.

För min del lutar det år Philips 7531D då den ligger något lägre i pris och har en inbyggd digitalbox. Känns som man får mer för pengarna. Har dock inte bestämt mig helt...

Tar även jag tacksamt emot fler synpunkter från andra användar kring dessa modeller!

Postad 25 January 2007 - 22:01

Martin_E_
  • Martin_E_
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
LG:n låter ju bra på pappret även om det varit en hel diskussioner kring den här i andra trådar. Tror dock inte att det blir den heller, mest p g a att jag inte sett den i någon affär här omkring. Vågar inte riktigt köpa den utan att åtminstone ha sett den i verkligheten.

Det lutar nog mer åt Philips just nu, främst p g a priset. Även om jag tycker att Sharpen är lite snyggare :D

Redigerat av Martin_E_, 25 January 2007 - 22:01.

Postad 25 January 2007 - 22:29

Unregisteredcbde469c
  • Unregisteredcbde469c
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Kan hålla med dig om Sharpens utseende. Den är snygg!

Hittade lite nya fakta om Sharpen. Skärmen har en uppdateringstid på 6ms jämfört med Philips 8ms. Vet inte om det gör någon synbar skillnad... Tveksam till det. Kopplar du TV:n till vanlig antenn så kan kanske Sharpen vara bättre. Philips pixel plus-teknik trivs bäst med rena signaler.

Lessen om jag gör dig rådvill men då är vi i alla fall två :D

Synd att inte fler diskuterar dessa apparater.

Lycka till med ditt TV-köp!

Postad 28 January 2007 - 08:22

Martin_E_
  • Martin_E_
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
På pappret har Sharp:en lite bättre kontrast också. Sen har den VGA ingång vilket jag tycker verkar smidigt om man vill koppla datorn till TV:n (?):

Jämförelse Sharp, Philips

Blev lite nyfiken på vad du sa om att Pixel plus funkar sämre med dålig signal in. Jag har kabel-tv idag (med inte speciellt bra bildkvalitet). Var har du hört detta?

Håller med om att det är synd att inte fler är intresserade... man behöver ju all hjälp man kan få med detta :)

/Martin

Postad 28 January 2007 - 09:58

Lasse C
  • Lasse C
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Förlåt, men jag tycker att ni även borde ta med Sony KDL 32V2500 (eller V2000) i diskussionen.
En apparat med minst lika hög kvalitet. Innehåller digital mottagare, liksom Sharp 32RD1E. :)

/LC

Redigerat av Lasse C, 28 January 2007 - 09:58.

Postad 29 January 2007 - 13:43

Unregisteredcbde469c
  • Unregisteredcbde469c
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

På pappret har Sharp:en lite bättre kontrast också. Sen har den VGA ingång vilket jag tycker verkar smidigt om man vill koppla datorn till TV:n (?):

Jämförelse Sharp, Philips

Blev lite nyfiken på vad du sa om att Pixel plus funkar sämre med dålig signal in. Jag har kabel-tv idag (med inte speciellt bra bildkvalitet). Var har du hört detta?

Håller med om att det är synd att inte fler är intresserade... man behöver ju all hjälp man kan få med detta :ph34r:

/Martin

<{POST_SNAPBACK}>

Angående kontrasten så vågar i alla fall inte jag göra direkta jämförelser mellan de olika märkena då denna mäts på olika sätt. Samsung mäter t.ex. "dynamisk kontrast" och får skyhögavärden.
Inte blir det enklare för oss konsumenter inte :lol:

Slog faktiskt till på Philipsen (7351D) i helgen och har testat den en del nu. Anledningen till att det blev just en Philips var bl.a. att tjejen tyckte den var snyggare än sharpen (kan diskuteras men vi var två om köpet) samt att den låg lite bättre till i pris.
Jag kör nu på en riktigt sunkig kabeltv signal och det får erkännas att bildkvaliteten inte lever upp till samma nivåer som man kan få t.ex. med digital signal från en box. Hur som helst så blir kvaliten helt ok. Drar man ner skärpan något så får man en mer förlåtande bild som i alla fall jag kan leva med.

Matar också TV:n med en högupplöst signal på komponent från en Xbox360 och då blir bilden grym!!! Fantastiskt fin detaljrikedom och inget märkbart brus i bilden. Det har blivit mycket roligare att spela nu... :lol:

Om du vill koppla datorn till Philips TV:n kan du göra detta genom att koppla DVI från datorn till den ena HDMI-ingången på TV:n med en DVI-HDMI kabel. Har en polare som testat detta och kopplat en Mac till TV:n med lysande resultat. Har inte själv sett och testat dock.

Hur som helst så är jag nöjd med TV:n. Det är inte den vassaste modellen på marknaden men jag tyckte man fick mycket för pengarna.

Undrar du något mer om TV:n så fråga på!

PEACE!

Postad 29 January 2007 - 13:53

Unregisteredcbde469c
  • Unregisteredcbde469c
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Förlåt, men jag tycker att ni även borde ta med Sony KDL 32V2500 (eller V2000) i diskussionen.
En apparat med minst lika hög kvalitet. Innehåller digital mottagare, liksom Sharp 32RD1E. :ph34r:

/LC

<{POST_SNAPBACK}>

Sonys TV-apparater har ju fått lysande kritik i pressen. Har inte sett 32V2500 i verkligheten men jag har kikat på 32V2000 (SIBA brukar ha den inne). Den ligger en aning högre i pris så den gick faktiskt bort för mig på grund av det samt att när jag kikat på bilden så upplever jag att färgerna är uppdragna rejält! TV:n riktigt skriker ut färg och jag tycker det ser onaturligt ut och det blir lite för mycket av det goda... Går kanske att ställa in så att man får en mera naturlig bild, har ej testat.

Postad 29 January 2007 - 21:07

Martin_E_
  • Martin_E_
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag håller med om att de Sony burkar man sett i affären ser väldigt onaturliga ut i färgerna. Alldeles för starka färger för att det ska se bra ut. Lasse, vet du om detta bara är en inställningsfråga?

Ursäkta en lite okunnig fråga, men är det någon kvalitetskillnad på VGA kontra S-video? (Tror inte att min bärbara dator har DVI utgång)

Postad 29 January 2007 - 21:31

Unregisteredcbde469c
  • Unregisteredcbde469c
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Tror VGA ligger närmre komponentsignal i kvalitet men är inte säker.

Postad 29 January 2007 - 22:33

Lasse C
  • Lasse C
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Martin_E_: De apparater som man kommer i kontakt med i affären är oftast inställda så att de skall synas och märkas i mängden. Alltså krävs att inställningarna ändras, men det det kan vara svårt att få dem riktigt bra i den upplysta miljön som ofta finns i affärerna. Men visst kan man justera färg och brightness (och allt annat) så de passar i ett vardagsrum. Försök att prova i affären och jag är säker på att du kan hitta inställningar som du är nöjd med. Dessa måste i alla fall ändras till de ljusförhållanden som du har hemma. Miljön och åskådarens upplevelse betyder allt. Anser jag. :ph34r:

/LC

Redigerat av Lasse C, 29 January 2007 - 22:36.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.