Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

En resa till Fynda i Falkenberg

53 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
QLN Artech 6 (Golvhögtalare) 1 8.249998 (3) Inga priser

Postad 27 January 2007 - 17:46

klabbarpan
  • klabbarpan
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Hej

Jag och min sambo bestämde oss igår kväll att det var dags för ett besök på Fynda i Falkenberg.

Vi började med att kolla en affär med glas och lite sånt, sedan var det en klädesaffär som gällde.
Det var trevligt men sedan kom höjdpunkten. Ett besök på ljud och bild delen.

Vi gick in där och gick runt en snabb runda. Kändes luftigt och mycket trevligt där.

Vi gick direkt in i första demorummet, där fanns:
Dynavoice M85
Dynavoice M65
Dynavoice DF-5
och en QLN högtalare jag inte hade en aning om vilken det var.

Jag gillade DF-5s utseende, sambon gillade QLN högtalaren. Vi kände igen M65orna som vi haft tidigare.
Vi skrattade gott åt hur stora de förpackaningarna hade varit när vi hämtat dem på hemköp för 1½ år sedan.

Sedan gick vi vidare genom butiken och kollade på alla möjliga högtalare. Sambon valde ut några som hon tyckte såg bra ut utseende mässigt.

Såg ett par Proson Libra 1004, fick direkt en skarp blick som sa "över min döda kropp", den storleken på högtalare var inte att tänka på. Hade iofs ingen tanke på att ta med ett par sånna hem =) men ribban var satt...

Vi gick runt ett par varv till, sedan bad vi om en provlyssning.

Vi bestämde oss för att jämföra 2 högtalare.

Dynavoice DF-5 och den hittils för mig okända QLN högtalare. Fanns ingen info på QLN högtalaren.

Vi satte oss i fåtöljerna och så drog det igång.

Vi började lyssna på QLN, kändes som en riktigt trevlig högtalare. Bra tryck och luftigt ljud.
En snabbväxling från Fyndakillen (Vet tyvärr inte hans namn) och Dynavoice DF5 drog igång, direkt kände man att ljudet förändrades rejält.
Det öppna och "glada" ljudet försvann, det blev betydligt mer dämpat och lite ihåligt. Sambon som sagt att hon aldrig hört skillnad mellan högtalare, reagerade direkt.
Så vill vi inte att det ska låta där hemma. Bytte några gånger till men det kändes som att DF5:orna inte räckte till.

Vi tackade för provlyssningen och gick över till möbelvaruhuset för att kolla där och samtidigt fundera lite och låta intrycken smälta. Snart var vi tillbaka i ljudbutiken.

Vi gick runt och kollade igenom alla igen, QLN´en kändes som en mycket positiv överaskning, dessutom utvalda av sambon dvs godkända utseende mässigt. Priset låg på 3500, var väl i högsta laget, vi har nyss flyttat så ekonomin är inte den bästa.

M-65orna visste vi ju att vi gillade ljudet på, så det fick bli en provlyssning till. Samma kille på Fynda hjälpte till, Tack för hjälpen om du läser detta!

Denna gång gick matchen mellan
Dynavoice M65:orna och QLN högtalaren.

Kingkong rullade på projektorn och vi satt ner i de sköna fåtöljerna i demo rum 1.

Lyssnade ett tag med ett antal snabba byten mellan högtalarna, det var inte så stor skillnad, var lite mer tryck i QLN´en, kändes inte lätt att behöva välja mellan dessa.
Efter lite mer diskusioner så bestämade jag oss för M65:orna eftersom de lät nästan lika bra men kostade 1500 mindre. Killen sprang ut på lagret och började släpa fram
de groteskt stora paketen som innehåller M65:orna. Precis när han fått fram dem så ändrar jag mig och bestämmer för QLN högtalarna. Inga problem fick jag som svar,
snart hade jag betalat och packat in högtalarna i bilen och påbörjat hemresan hemåt.

Nu har jag fått upp högtalarna och satt igång en CD, de är ju helt nya så de kanske kräver lite inspelning, men jag är mer än nöjd redan nu!

De passar perfekt och låter ljuvligt.

Frågan ni kanske ställer er nu är va f*n heter högtalaren egentligen.

Vinnaren i vårt test blev

QLN Artech 6 Walnöt.

Har sökt efter dessa högtalare men inte hittat en enda kommentar om dem, känns konstigt tycker jag, men kanske bara är jag och min sambo som gillar dem =)

Ha en trevlig lördag kväll

Hälsningar
Klabbarpan

Postad 27 January 2007 - 21:21

sambon
  • sambon
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Som sambo och tjej måste jag säga att de är helt underbart fina.
De är enkla och stillrena och passar perfekt in i vårat hem!

Ett kanon val, de har allt som behövs, bra ljud för honom och
ett snyggt yttre för mig!

Postad 27 January 2007 - 21:50

Unregistered4bf6d2a6
  • Unregistered4bf6d2a6
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Kul att ni fastnade för QLN. Har även jag lyssnat på dem, fast Artech 8, något större, bla två 8" basar. Måste säga att jag blev imponerad av dessa. Fick tillfälle att jämföra dessa med Infinity Beta 50, och överraskande tvingades jag erkänna att QLN var bättre på alla punkter. Och ändå är ju inte Beta 50 känd för att vara en dålig högtalare, snarare tvärtom. Kommer med stor sannolikhet att köpa dessa när dom åter kommer in (dom är slut i hela Sverige).

Mvh Jonteq

Postad 27 January 2007 - 22:01

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Grattis till ett bra köp då.

Fast det är en sak som jag inte kopplar när jag läser det här.

Jag gillade DF-5s utseende, sambon gillade QLN högtalaren. Vi kände igen M65orna som vi haft tidigare.
Vi skrattade gott åt hur stora de förpackaningarna hade varit när vi hämtat dem på hemköp för 1½ år sedan.

Lyssnade ett tag med ett antal snabba byten mellan högtalarna, det var inte så stor skillnad, var lite mer tryck i QLN´en, kändes inte lätt att behöva välja mellan dessa.
Efter lite mer diskusioner så bestämade jag oss för M65:orna eftersom de lät nästan lika bra men kostade 1500 mindre. Killen sprang ut på lagret och började släpa fram
de groteskt stora paketen som innehåller M65:orna. Precis när han fått fram dem så ändrar jag mig och bestämmer för QLN högtalarna. Inga problem fick jag som svar,
snart hade jag betalat och packat in högtalarna i bilen och påbörjat hemresan hemåt.

Skulle ni köpa likadana högtalare igen :)

Postad 27 January 2007 - 22:04

klabbarpan
  • klabbarpan
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
hehe

Japp vi var på väg och köpa samma högtalare igen.

Vi köpte M65:orna när vi bodde i lägenhet 1, där passade de in.

När vi flyttade in i lägenhet 2, så var det så pass öppen planlösning att M65:orna såg ut som ladugårdsdörrar. Funkade inte alls. Därför sålde vi dem.

Nu har vi flyttat till Radhus 1 :)

Där hade de funkat :huh: men QLN passade och lät bättre

Klabbarpan

Postad 27 January 2007 - 22:29

TijY
  • TijY
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Roligt att läsa, ska själv dit imorgon om inte vädret är helt åt H******.

På lyssnings listan står bara Proson och Dynavoice, men får nog lyssna på QLN också när jag endå är där :)

En fråga bara vad driver du dina nya QLN Artech 6 med ?

Postad 28 January 2007 - 00:31

klabbarpan
  • klabbarpan
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Hej

Jag driver dem med en yamaha RX-V750. I butiken använde de Proson 4700. Tror att de är i ungefär samma klass.

De står i det första lyssningsrummet vid entren.

Hoppas du får det trevligt där, skriv något när du är tillbaka.

//Klabbaparn

Redigerat av klabbarpan, 28 January 2007 - 00:33.

Postad 28 January 2007 - 13:13

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0

Efter lite mer diskusioner så bestämade jag oss för M65:orna eftersom de lät nästan lika bra men kostade 1500 mindre....

<{POST_SNAPBACK}>

Visst är det jobbigt att ta gemensamma beslut.... :)

Tror ni gjorde det rätta beslutet - man ska välja det som känns bäst i maggropen!!

Postad 28 January 2007 - 19:18

TijY
  • TijY
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

Hej

Jag driver dem med en yamaha RX-V750. I butiken använde de Proson 4700. Tror att de är i ungefär samma klass.

De står i det första lyssningsrummet vid entren.

Hoppas du får det trevligt där, skriv något när du är tillbaka.

//Klabbaparn

<{POST_SNAPBACK}>

Tjenare igen, nu har jag varit i Falkenberg. Kan bara säga en sak är djupt besviken på Dynavoice och Proson.

(Proson Conquest
Dynavice m-65 m-85)

Har ju läst ganska mycket om dom och sägs vara väldigt bra. Och visst mellanregistret och diskanten, var disktinkta och klara. Men det var allt, det existerade ingen bas alls.

Dem enda högtalarna i mindre en 3000kr klassen som hade någon antydan till bas var
Proson Libra 1004. Som vi testade med i rummet med dem fina och "dyra" högtalarna.. RS6 och massa andra högtalare som jag inte kände igen. Så att ha någon av dem högtalarna utan sub skulle för mig inte fungera i längden... :)

Tyvärr testade jag inte Qln då dem var något ovanför min prisklass och efter testat m-65/85( som för överigt låter identiskt förutom något mörkare ton i 85:orna) Så tyckte vi inte det var värt att bära in ett till högtalarpar som jag inte var super intresserad av.

Nu kommer säker många klanka ner på mig. Men till mitt försvar har jag att Fynda borde ha bättre utrustning(mer effekt) och inspelade högtalare (om dem inte var det).

Magic F-6;orna däremot var helt tvärt om dem var spelglada och mycket prisvärda rekomenderas starkt, då man har råd att köpa sub till dem.

Proson Stratego Top 10 skulle jag egentligen ha lyssnat på men dem stod inte i något demorummen och eftersom dem _fanns_ på komplett.se för nästan halva priset så tycker jag inte dem är särskilt prisvärda.

Så nu har jag iaf gett Proson och Dynavoice en sjangs. Nu står det ett par Cerwin Vega VE-8F på inköpslistan.

(testade högtalarna med egen musik, rock,trance,pop )

Postad 28 January 2007 - 21:25

klabbarpan
  • klabbarpan
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Hej

Det var synd att du inte lyssnade på QLN, igår stod de dessutom uppställda och inkopplade i första demorummet tillsammans med 3 Dynavoice modeller.

Får hoppas du blir nöjd med dina CV.

Hälsningar

Klabbarpan

Postad 29 January 2007 - 12:18

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Har ju läst ganska mycket om dom och sägs vara väldigt bra. Och visst mellanregistret och diskanten, var disktinkta och klara. Men det var allt, det existerade ingen bas alls.

Dem enda högtalarna i mindre en 3000kr klassen som hade någon antydan till bas var
Proson Libra 1004. Som vi testade med i rummet med dem fina och "dyra" högtalarna.. RS6 och massa andra högtalare som jag inte kände igen. Så att ha någon av dem högtalarna utan sub skulle för mig inte fungera i längden...  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Tyckte du att RS6orna hade någon bas?

Postad 29 January 2007 - 12:56

TijY
  • TijY
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
[/quote]
Tyckte du att RS6orna hade någon bas?

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Lyssnade aldrig på dem... men med den recivern så troligtvis inte :ph34r:

Kan ju säga såhär om Libra 1004, varför ha basreflexportar om det inte kommer någon luft ur dem... :lol:

Postad 29 January 2007 - 13:13

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
OK Tack.

Brukar du gilla om det är mycket bas?

Postad 29 January 2007 - 13:17

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0
Är det en horndiskant i QLN-högtalarna? Hittar inga bilder förutom den på prisjakt, och ingen info...

Postad 29 January 2007 - 13:20

TijY
  • TijY
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

OK Tack.

Brukar du gilla om det är mycket bas?

<{POST_SNAPBACK}>

Joo precis har en zachry mach 10" i egenbyggd låda i 18mm mdf och en gammal stereo på 65W som driver den. Byggd i träslöjden i skolan :ph34r:

Samt 2st gammla Jamo golvhögtalare med 1x8" och en liggande bilbaslåda med 2x8" som är kopplat till en NAD T743. Dunkar på.. när man har rum på 9-10kvm

Men alla högtalare ska bort nu, kanske ska bygga om subben och byta element i den. Men resten ska slängas..

Redigerat av TijY, 29 January 2007 - 13:21.

Postad 29 January 2007 - 13:24

TijY
  • TijY
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

Är det en horndiskant i QLN-högtalarna? Hittar inga bilder förutom den på prisjakt, och ingen info...

<{POST_SNAPBACK}>

http://www.fynda.se/....php3?katid=127 där har du dem.

Postad 29 January 2007 - 15:48

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
QLN Artech 6

Postad bild

MVH Kribban

Postad 29 January 2007 - 16:16

klabbarpan
  • klabbarpan
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Där är skönheten hehe

Jag har walnöt istället för svarta.

De passar bra ihop med min ek tv-bänk som heter ELSA :ph34r:

Klabbarpan

Postad 31 January 2007 - 19:14

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Tack Klabbarpan för en trevlig historia.. ser framför mig hur stackars försäljaren står där med en tår i ögat och diskbråck, och kvider "inga problem". Skönt att någon har lyssnat på M-65 och QLN då det är bland annat dessa som jag kollat på. Jag har lyssnat på Artech 8 och Artech 12, och jag blev imponerad av båda paren. Jag ska till Hifi huset igen i helgen för att fatta mitt beslut. Då ska jag ta med mig mina egna skivor samt någon film för att kunna jämföra lite noggrannare, men det lutar åt Artech 12. Hoppas du fortfarande är nöjd med dina QLN. Vad är det för musik du mestadels lyssnar på?

Postad 31 January 2007 - 20:46

klabbarpan
  • klabbarpan
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Hej

Jag lyssnar på allt från radiohits till metallica. ;) hehe

Kommer framför allt använda dem till film, och blev imponerad över det öppna och glada ljud som kom ur dem. Som jag skrivit innan så blev jag inte alls impoerand av Dynavoice Definition, men alla gillar vi olika högtalare och olika ljud.

Hoppas du blir nöjd med de större modellerna.

Klabbarpan

Postad 31 January 2007 - 22:28

Dum-Dan
  • Dum-Dan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Klabbarpan>>>

Me dont like you!
Eller kanske inte... ;)

Hade ju spanat (SNÖAT) in på Definiton-serie och hade valt dessa som nästa högtalare, sen kommer du och säger så här, åhh! :D
Ska dock inte införskaffa dessa förrän slutet av året.

Kanske ska fundera på QLN Artech 8, hela paketet rent av, hur lät övriga surroundhögtalarna och centern då?
Kommer använda mina till 85% film och 15% musik.
Behövs det en subba till dessa för att få riktig bra tryck då, eller räcker de som finns redan?

Btw: BILDER KRÄVS NU AV DIG! B) Hittar inga bra i valnöt på dessa, speciellt inte på bak och center-högtalarna! :P

EDIT: Är inte bakre högtalarna och centern Valnötsfärgad med? :D

Redigerat av Dum-Dan, 31 January 2007 - 22:34.

Postad 31 January 2007 - 23:42

klabbarpan
  • klabbarpan
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Hej

Alltid skönt när man kan förstöra någons planer ;)

Vi köpte bara fronthögtalarna, kommer så länge köra med dynavoice C5 centern som vi hade kvar sen tidigare. Som bak har vi Audio Pros Qube. De kommer inte bytas ut, men centern har vi tänkt att byta i framtiden.

Både bakhögtalarna och centern finns i walnöt.

Ska fixa fram bild på dem, måste bara hitta digitalkameran som ligger i en ouppackad flyttlåda, men bilder kommer.

Hälsningar
Klabbarpan

Postad 01 February 2007 - 18:07

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
hehe alltid lika kul när man läser dessa typ av trådar. När folk åker med sin sambo och de måste godkänna storleken samt det yttre.

Det som är roligt är att om hon förmodligen ville ha något till erat hem som inte du gillar utseende mässigt men som hon verkligen vill ha hade nog hon köpt det ändå =) och du fått finna dig i det :) hehe. Det exemplet har man sett allt för många gånger ialf.

Postad 02 February 2007 - 12:35

klabbarpan
  • klabbarpan
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Är man 2 som bor ihop och har ett gemensamt vardagsrum, så känner jag iallafall att det är viktigt att båda gillar högtalarna.

Livet blir mycket lättare om om man är överens när det gäller sånt...

Sen är det sant de du skriver att hon hade troligen köpt nån liten grej till hemmet som jag tycker är onödig, men en liten prydnadsak, syns kanppt, dessutom kan man ställa bort den om man inte vill ha den framme, att gömma undan ett par stora golvare är lite svårare...

Klabbarpan

Postad 02 February 2007 - 13:03

Dagis
  • Dagis
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Är man 2 som bor ihop och har ett gemensamt vardagsrum, så känner jag iallafall att det är viktigt att båda gillar högtalarna. 

Sen är det sant de du skriver att hon hade troligen köpt nån liten grej till hemmet som jag tycker är onödig, men en liten prydnadsak, syns kanppt, dessutom kan man ställa bort den om man inte vill ha den framme, att gömma undan ett par stora golvare är lite svårare...

Klabbarpan

<{POST_SNAPBACK}>

Precis, det är nog mer rättvist att jämföra ett par golvare med t.ex. en soffa och jag vet att här hade det inte kommit en soffa inanför dörrarna om den inte var bekväm att sitta i. Sen spelar det ingen roll hur den ser ut.

Postad 02 February 2007 - 23:48

BeeR
  • BeeR
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

Klabbarpan

<{POST_SNAPBACK}>

Högtalare är vackra, minst lika vackra som allt skräp/blommor fruntimmer dekorerar hemmet med.. ;)

Postad 04 February 2007 - 09:27

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0

Hade ju spanat (SNÖAT) in på Definiton-serie och hade valt dessa som nästa högtalare, sen kommer du och säger så här, åhh!  ;)
Ska dock inte införskaffa dessa förrän slutet av året.

<{POST_SNAPBACK}>

Hade samma intryck som Klabbarparn när jag var på Fynda en sväng för ett par veckor sedan (skrev lite intryck i separat tråd). Definition var inget direkt imponerande - kan nog funka OK till film men som musikhögtalare - njaaää. Ingen stuns i basen och lite platt i allmänhet.

Kan dock tipsa om Proson Reality 63 MK2 som jag själv har sen nästan två år. Jämförde lillebror 66 mot Monitor Audio RS6 och det var rätt jämt - bättre diskant på Proson, bättre mellanregister på MA. Prissänkning på 63:orna lägger dom i samma prisklass som Definition - men oerhört mycket bättre ljud - ffa vid musiklyssning.

//erikli

Postad 08 February 2007 - 10:58

Dum-Dan
  • Dum-Dan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Jaja, får väl göra dessa QLN högtalare som ett alternativ då, synd att JAG inte kan provlyssna dessa eftersom man bor i Umeå, Hifi-mittpunkt...not! :)

Men om man säger att man ser film 90% och musik 10%, skulle dessa vara ett alternativ eller vad är skillanden mellan dessa och Definiton?

Vill gärna se lite bilder på dessa ja, i VALNÖT...klabbarpan?! :blink: :blink:

Tips på märke till förstärkare till någon av dessa, tittar mest på Sony DA1200ES, Marantz 5600 och Onkyno 604

Postad 08 February 2007 - 11:58

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

Vill gärna se lite bilder på dessa ja, i VALNÖT.

Duger denna tråd?
https://www.minhembi...howtopic=133637
Nu är det åttorna som är i önskad färg men........

Postad 08 February 2007 - 23:36

Unregisterede1baf649
  • Unregisterede1baf649
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Högtalare är snygga, jag ser dem som lite konstföremål på nått sett, eller några "teknikens under" :rolleyes:

Postad 09 February 2007 - 17:32

klabbarpan
  • klabbarpan
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
I helgen ska tv-bänken få sig några hål så kablar kan döljas snyggt, efter det kommer lite foton, kameran är hittad iallafall :)

Postad 09 February 2007 - 23:43

Dum-Dan
  • Dum-Dan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
BRA! :huh:

Annars kommer jag och hyter med fingret på dig! B)
Har du 6:or eller 8:or, räcker dessa utan en subba eller behöver man en baslåda ändå?
Funderar mer och mer på QLN Artech 8 jämtemot Definition så...å där skulle jag behöva en iaf.

Hur låter Center i detta paket? Räcker den bra till eller är den i definition bättre?
Ser att det skiljer rätt mycket i storlek och specs. :)

Specifikationer för Definition-center:
Element:
1 x Band-diskant
1 x Softdome-diskant
2 x 5,25-tums basar i 'Bullet-proof'-kelvar

Impendans:
6 ohm

Känslighet:
92 db

Max Effekt:
180 W

Storlek (H x B x D):
185 x 500 x 300 mm

Vikt:
9,8 kg

Specifications för QLN-centern:
Element:
2-way bass reflex
2 x 5,25" woofer/midrange
1" SuperAudio Dome in Horn Construction, ferrofluid cooled

Känslighet:
6 ohm

Max Effekt:
125 W

Känslighet:
90 dB SPL 1 W, 1 m

Storlek:
185 x 450 x 210 mm

Vikt:
6,6 kg

Redigerat av Dum-Dan, 10 February 2007 - 15:47.

Postad 10 February 2007 - 18:08

klabbarpan
  • klabbarpan
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Kan erkänna att jag aldrig lyssnade på centern. Jag har sedan tidigare Dynavoice C5 som center, den kommer få fortsätta få förtroendet....

När jag lyssnade i Falkenberg så tjänstgjorde Definition centern, och tyckte inte de var något problem med klangmatchen

Klabbarpan

Postad 10 February 2007 - 22:55

BeeR
  • BeeR
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Jag har 3 st Definition centers, 1 som center och 2 som surround..

Är sånt drag i de små basarna att jag var tvungen att stoppa i portdämparna,
för att få någorlunda kontroll på basen ur högtalarna...

Postad 11 February 2007 - 15:26

Dum-Dan
  • Dum-Dan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
VET att man inte ska blanda fronthögtalare och center, men ni/du tror det funkar med blanda dessa två?
Vill ju inte tappa ljudet på centern då jag kan se mycket vill på kvällarna och kanske inte har så högt, då vill man ju som ha ett klart och bra ljud ur centern...
Surrond blir nog QLN, eftersom de inte är lika djup som Definition som är enorma som surrondhögtalare ju! :P

Blir roligt att lyckas få en bra färgmatchning med då om man ska ha det så, definitions valnöt ser ju svart ut i fämförelse med QLN valnöt, hehe! :D :o
De är där klabbarpan som kommer in i BILDEN(<-- hehe) som förhoppningsvis kan ta bilder på sina när han är klar och jag får kanske en färgmatchning mellan deras valnöt och vanlig ekfärg, annars blire ek på centern och valnöt runt..

Postad 11 February 2007 - 15:39

Unregisterede1baf649
  • Unregisterede1baf649
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

VET att man inte ska blanda fronthögtalare och center

Ja asså det är ju inte så farligt enligt mig att blanda olika center och frontar, om inte för utseendet då.

Men kör du bara på en bra center så ta du vilken du vill

Det kommer inte så mkt mer än röster på centern och det kommer ju inte röster så ofta från frontarna så så mkt beblandning sker inte så ofta. testa själv att dra ur centern på en 5.1 film så blir bara folket i filmen stumt :o

Postad 14 February 2007 - 22:24

klabbarpan
  • klabbarpan
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Hej

Här kommer ett par bilder, fotade med en samsung mobil...

kommer komma bilder med vanlig digital kamera, måste bar ahitta kabeln mellan kamera och dator hehe

hoppas de duger

Bifogad fil  Foto0004.jpg   232.71K   248 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Foto0006.jpg   233.32K   236 Antal nerladdningar

Klabbarpan

Postad 14 February 2007 - 22:29

Dum-Dan
  • Dum-Dan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
TACK! :)
Riktigt fina är de...

Postad 14 February 2007 - 22:33

klabbarpan
  • klabbarpan
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
De låter bra också!

De ser bättre ut i verkligheten än på bild =)

Ljusen gör att de ser lite flammiga ut, de är de inte utan lite mörkare i verkligheten

Klabbarpan

Postad 19 February 2007 - 23:39

night_raver
  • night_raver
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Måste också tala lite gott om QLN Artech 8.. Införskaffade mig dom plus center och monitorer på Hifi huset i Örebro för en månad sen. Otroligt bra högtalare! Driver dom just nu med en Yamaha RX-V457 reciver. Den hänger iofs inte riktigt med när man börjar närma sig 0dB sträcket så ska snart införskaffa en Sherwood reciver med lite mer strömkapacitet.

Mycket bra köp iaf är Artech 8!

Postad 02 May 2007 - 20:05

Mullis
  • Mullis
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
De låter gôtt de... Funderade på dessa i Artech- serien. Artech 8 eller Artech 12, synd att de inte finn i 10". Då hade de blivit dem...

Postad 19 May 2007 - 23:17

jukkapek
  • jukkapek
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
går runt i köptankar om artec 8, om det finns någon som kan beskriva hur dom låter så skulle det vara väldigt uppskattat. eller om någon vet en affär som säljer dessa i göteborg?
känns lite jobbigt att köpa grisen i säcken;)

Postad 20 May 2007 - 11:10

Unregistered4bf6d2a6
  • Unregistered4bf6d2a6
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

går runt i köptankar om artec 8, om det finns någon som kan beskriva hur dom låter så skulle det vara väldigt uppskattat. eller om någon vet en affär som säljer dessa i göteborg?

<{POST_SNAPBACK}>

Ganska likt Infinity Beta 50, fast en nivå upp på alla punkter.... Om du lyssnar på Beta 50 och tycker de låter bra, blir du iaf inte besviken på Artech 8.
Mvh jonteq

Postad 20 May 2007 - 23:27

jukkapek
  • jukkapek
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
tackar :blink:
ska åka iväg imon och lyssna på beta 50!
om det blir köp så skriver jag en utförlig recension om dessa!

Postad 21 May 2007 - 18:37

jukkapek
  • jukkapek
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
trodde tele-hå skulle ha beta 50 men de hade bara de billigare modellerna :wub:
men hur som helst tror ni en h/k avr 235 räcker för att driva artec8?

Postad 16 July 2007 - 10:53

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

trodde tele-hå skulle ha beta 50 men de hade bara de billigare modellerna :lol:
men hur som helst tror ni en h/k avr 235 räcker för att driva artec8?

<{POST_SNAPBACK}>

Tror jag inte är några som helst problem. H/K:s maskiner är ju strömstarka och brukar inte ha några större problem att driva rätt mycket.. Och Artech 8 har ju rätt hög känslighet och normal impedance, så det ska inte vara några problem.Kanske lite sent svar dock :D

Är själv intresserad av Artech 8 och många skriver ju att dom spelar ett trevligare ljud och framför allt roligare att lyssna på. Det är detta jag är ute efter och sen framförallt mer pondus i ljudet. Vill ha lite tyngre och fylligare ljud än vad jag nu har i mina Dynvaoice M-65, som jag i dagsläget har.

Så min fråga är nu; Klarar Artech 8 att gå ner lågt i frekvensera? Är ljudet fylligare och spelar högtalaren med mer pondus och tyngd än vad M-65 gör? M-65 är lite tunn i ljudet och jag vill gärna slippa det :D

Postad 16 July 2007 - 15:11

klabbarpan
  • klabbarpan
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Hej

Jag har ju som ni läst QLN 6, jag tycker de har ett mycket "roligare" och skönare ljud än de M-65 or som jag hade innan.

Jag är fortfarande toknöjd med dem. Helt klart tokvärt pengarna de kostade, 8:orna sa sambon nej till utseendemässigt, de blir ju en aning bredare :D

Klabbarpan

Postad 16 July 2007 - 23:45

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Hej

Jag har ju som ni läst QLN 6, jag tycker de har ett mycket "roligare" och skönare ljud än de M-65 or som jag hade innan.

Jag är fortfarande toknöjd med dem. Helt klart tokvärt pengarna de kostade, 8:orna sa sambon nej till utseendemässigt, de blir ju en aning bredare  :)

Klabbarpan

<{POST_SNAPBACK}>

På vilket sätt är de roligare? Kan du beskriva lite mer ingående hur du upplever ljudet? Vad lyssnar du på för typ av musik? Är väldigt intresserade av Artech 8, så intryck på Artech 6 är bara bra att få också :)
Har i dagsläget Dynvaoice M-65, som jag personligen tycker saknar en del i de lägre registren, som även många andra också påtalat. Det är ju ett ganska känt faktum, att M-65 inte levererar någon vidare djupbas.. Är Artech-serien bättre på detta?
Levererar Artech-burkarna ett härligt ljud med bra pondus i basen och tyngd i ljudet?

Mvh
Fredrik

Postad 17 July 2007 - 07:53

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

• 1126 inlägg
  • 0

Falkenberg ligger bara en dryg timmes färd söderut om du har eller känner nån med bil. Med tåg så ligger det en liten promenad på kanske 20min från stationen, bor du i gbg så borde det inte vara nått ovanligt :)
Så varför inte ta och kolla? Fyndabytiken har en massa annat kul med.

Postad 22 July 2007 - 21:45

waspman
  • waspman
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Japp, då har även jag varit och besökt Fynda. Hade bestämt mig för att lyssna på fyra stycken högtalare. Högtalarna var Proson reality 66 MK II och 63 MK II, Dynavoice definition DF-5 samt QLN artech 6.
Gick in i demorum ?? där de endats har 2-kanalsdemo. Mina reflektioner blev:

Dynavoice definition DF-5,
Bra diskant och ett hyffsat mellan register men basfattig. Alltså inget för mig.

Proson reality 63 MKII,
Bra diskant och ett mycket bra mellanregister men ingen vidare bas. Denna var jag heller inte imopnerad av.

Proson reality 66 MKII
Ungefär som ovan fast ett bättre renare ljud, ja denna lät alltså bättre än 63. Denna högtalare var av intresse trots att det saknade lite mer bas.

QLN artech 6,
Hyffsad diskant. Mycket bra bas som var rapp men väldigt dovt mellanregsiter, sämst mellanregister av de nämnda. Högintressant om det inte hade varit för ett kasst mellanregister.

Avslutade med att lyssna på en femte högtalare, efter rekommendation, OLN artech 8.
Ja vad ska jag säga, vilket ljud. Bra diskant, kanske inte någon som sticker ut men riktigt bra iaf. Suveränt mellanregister och en härlig fast/rapp bas. Jag var fast. Denna skulle jag ha.

Mina bedömningar är inga proffsbeedömningar utan mer amatörmässiga, men så uppfattade jag att de lät.

Jag åkte därifrån med ett 5.0 paket bestående av QLN, där frontarna utgjordes av artech 8. Förtsärkaren jag valde var en Sherwood RD7502.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.