Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Letar efter en passande receiver

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 January 2007 - 02:46

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Har nu planer på att köpa ett nytt surroundsystem med riktig receiver, i hopp om att det kommer bli ett märkbart lyft från mitt Z-5500. Det ser ut som att högtalarna kommer bli ett Dynavoice Magic F-6 paket med en extra subwoofer, kanske en Proson Stratego Sub 10+ eller en Proson Conquest.

Mitt största problem just nu är att välja receiver. Har läst igenom en del trådar och omdömen, men inte riktigt hittat något som passar mig som handen i handsken.

De jag har kollat på är:

Pristaket är relativt dynamiskt, jag kan tänka mig upp till 5000 om det är värt det (helst inte), annars håller jag mig gärna under 3500.

Jag har aldrig ägt en riktig receiver förr, och är därför inte helt inne på exakt hur alla ingångar och utgångar fungerar. Om det är som på Sonyn, t.ex. att det står Video 2 på en optisk ingång och Video 2 på en av komponentingångarna, betyder det att de endast kan användas ihop? Dessutom står det assignable på vissa ingångar, betyder det att man kan ändra på vilken audioingång som ska vara kopplad med en specifik videoingång?

Det som jag vill ha inkopplat i systemet är en Xbox 360, DVD, Digitalbox, Datorn samt en PS3 lagom till sommaren. Mitt digitaltvutbud sträcker sig inte särskilt långt, så s-video och stereo via rca duger, men allt annat måste vara digitalt.
Xbox, datorn och PS3 ska anslutas via optisk toslink. DVDn går bra med coaxial.
Vad gäller videoingångar ska xboxen och ps3an anslutas med komponent, resten kan anslutas direkt till tvn om nödvändigt.

För att sammanfatta efterlyser jag minst:
3 toslink ingångar, 1 coaxial, 2 komponentingångar
En toslink-coaxial konverterare är endast en sista utväg om inget annat alternativ finns.

Kom gärna med andra förslag om ni hittar något bättre.

Edit: Såg just denna

Kanske är den ett bättre alternativ än Proson-receivern?

Redigerat av Eufemism, 30 January 2007 - 02:49.

Postad 30 January 2007 - 09:28

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0
Hejsan.
Om du kan tänka dig att lägga 5000 så tror jag inte du kommer att ångra dig.
JAg rekommenderar i så fall någon av dessa, istället för ursäkta uttrycket dussinmärken som Pioneer mm. (har själv haft en).

I de som du räknar upp så ska du satsa på Yamaha, de ttycker jag och de som rått mig att köpa receiver (köpte en ny igår) att det är den bästa som är som jag kallar det dussinmärken i brist på bättre uttryck.
Jag köpte själv Onkyo igår kväll, och jag är supernöjd, ljude tär ofattbart bra, och jag gav 4995 hos en lokal handlare (hade egentligen bestämt mig för Marantzen, men denna stärkare fick jag en massa för pengarna.)
jag är lyrisk, det är så man får tårar i ögonen när man började lyssna på musiken igår..... ;)

Postad 30 January 2007 - 14:04

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar.

Hittade precis denna som verkar fylla alla mina krav och mer därtill.

De där två förstärkarna från Onkyo och Marantz verkar ju inte vara något man blir besviken på, speciellt om man är vad vid ett Logitech. Men kommer Dynavoice-högtalarna kunna förmedla kvalitén på ljudet om jag köper en av de du rekommenderar? Håller mig gärna under 9000 för hela paketet, och om jag lägger mer på högtalarna blir det nog inte någon subwoofer till.

Vad är det man ska tänka på när man köper receiver? Alla dessa har ju det jag behöver, och samtliga som ligger vid 5000-strecket verkar ju vara rätt så kompetenta. Finns det något som kan tippa vågen åt ett håll eller ska man ta den som är snyggast?

Postad 30 January 2007 - 14:59

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0
Det som du ska tänka på vid val av reciever är dina behov av utgångar exempelvis, samt som jag brukar göra med alla produkte rjag handlar, pris/kvalité ratio. alltså bäst kvalite/funktioner i förhållande till priset. Så i mitt fall föll valet på Onkyo eftersom den hade en hel del mer att erbjuda än Marantz jag hade tänkt ta från början. så det är väl det som jag tyckte fick vågen att tippa över till Onkyo. Nad gick bort då den saknar mycket som de andra har, endast 5.1, färre in o utgångar mm.

Jag tror som så att du blir nöjd med vilken du än tar. (Onkyo har snyggt blått ljus runt volymvredet när den är på, visste jag inte innan jag kollade på den, snygg detalj)

vad gäller högtalare får nog någon annan uttala sig, jag har inte världens bästa högtalare (Audio Pro EGO serien, men de är nog inte dåliga heller med tanke på vad jag pröjsade för dem.)

Postad 30 January 2007 - 16:48

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Efter en hel del läsande och sökande lutar det åt någon av dessa tre.

Samtliga har alla ingångar och utgångar jag behöver, och de har fått bra betyg. De är estetiskt tilltalande och nästan alla har gett de positiv kritik. Är det att hoppas på för mycket att någon erfaren människa har lyssnat på dessa tre eller kanske två av dom?

Postad 30 January 2007 - 16:56

Baily
  • Baily
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0

Samtliga har alla ingångar och utgångar jag behöver, och de har fått bra betyg. De är estetiskt tilltalande och nästan alla har gett de positiv kritik. Är det att hoppas på för mycket att någon erfaren människa har lyssnat på dessa tre eller kanske två av dom?

<{POST_SNAPBACK}>

Du har inte funderat på att importera från Tyskland ? Jag själv har beställt en Onkyo 674e från digitalo.de
Det ca: 5100kr inkl. frakt.

Postad 30 January 2007 - 16:57

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, jag rekommenderar Onkyo 604 (du har länkat till 603), jag köpte den ;)
Jag har lyssnat både på Marantz och på Onkyo, samma musik, och jag tycker att Onkyon låter bättre. Köp den, du lär inte bli besviken.

Postad 30 January 2007 - 17:03

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Anledningen till varför jag länkade till 603 var pga att jag hittade en bättre begagnad sådan. Vad jag kan se är det knappt någon skillnad på dem. Säkert svårt att svara på, men man kan inte hjälpa att undra vad som blir bäst, spara en tusenlapp och köpa Yamahan och lite bättre högtalare, eller köpa Onkyon. Usch vilket dilemma ;) En fördel med Yamahan är att det är 10 km till närmaste återförsäljare :D

Postad 30 January 2007 - 18:34

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Men kommer Dynavoice-högtalarna kunna förmedla kvalitén på ljudet om jag köper en av de du rekommenderar?

Bra och motiverad fråga. Jag hade storebror till Magic (M65) tidigare med en Yamaha 450. Vid köp av en Marantz tvåkanalare uteblev den stora förbättring som jag hade hoppats och förväntat mig. Med högtalare som kan förmedla mer hade resultatet förhoppningsvis blivit bättre. Har inte testat med de jag har nu...

Vad är det man ska tänka på när man köper receiver? Alla dessa har ju det jag behöver, och samtliga som ligger vid 5000-strecket verkar ju vara rätt så kompetenta. Finns det något som kan tippa vågen åt ett håll eller ska man ta den som är snyggast?

Personligen så tycker jag pre-out är så värdefullt att jag aldrig skulle kunna köpa en som inte har detta (tex Onkyo 6xx). Även om det inte är aktuellt i dagsläget så kan möjligheten att kunna koppla in ett steg eller tvåkanalare bli guld värd senare.

Postad 30 January 2007 - 19:39

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0

Du har inte funderat på att importera från Tyskland ? Jag själv har beställt en Onkyo 674e från digitalo.de
Det ca: 5100kr inkl. frakt.

<{POST_SNAPBACK}>

Nä, det har jag faktiskt inte. Onkyo SR674E kostar 5197 sek med forex växlingskurs, så lite billigare blir det nog. Det gjorde ju inte valet lättare direkt :P

Jag blir bara mer och mer orolig för högtalarvalet ju högre upp i priserna jag kommer. Funderar på Dynavoce M-65 eller Proson Conquest 6020 MK2, men det hör väl till en annan del av forumet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.